Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Er zijn afbeeldingen van de GTX 780 Ti van Gigabyte, Inno3D en Zotac verschenen. Het gaat om versies van de aankomende videokaart met referentiekloksnelheden. Daarnaast zijn slides met een indicatie van de prestaties van de Gigabyte-kaart verschenen.

De GTX 780 Ti komt donderdag uit, maar woensdag verschenen al de eerste versies van fabrikanten. De kaart van Gigabyte is voorzien van de standaardkloksnelheden en ook de koeling en het pcb zijn identiek aan die van het referentiemodel. Waarschijnlijk zal dit bij de eerste lichting van alle fabrikanten zo zijn. Opvallend is dat bij de prestatieslides die Gigabyte volgens VideoCardz bij zijn kaart publiceert, de GTX 780 Ti bij de Performance-test van 3Dmark 11 0,13 procent slechter presteert dan de GTX 780 GHz-editie en 0,82 procent minder dan de AMD Radeon R9 290X. Bij de Extreme-test en bij 3DMark Fire Strike gaat de kaart volgens Gigabyte wel aan kop.

Ook van Inno3D en van Zotac zijn de productafbeeldingen verschenen. Zotac komt met twee versies maar het enige verschil is dat een model gebundeld met Splinter Cell geleverd wordt. De GTX 780 Ti is Nvidia's antwoord op AMD's R9 290X en volgens de fabrikant zelf presteert de kaart bij games gemiddeld 30 procent beter. De kaart is met een prijs van 699 dollar echter ook wat duurder. 

De GTX 780 Ti is opgetrokken rond een GK110-gpu met alle 2880 cudacores ingeschakeld. De coreclock draait op 875MHz met een maximale boost naar 928MHz. De kaart heeft 240 tmu's en 48 rop's, terwijl via een 384bit brede bus wordt gecommuniceerd met 3GB gddr5-geheugen, dat effectief op 7000MHz draait. De tdp van de kaart staat op 250W.

Nvidia GeForce GTX 780 Ti modellen Nvidia GeForce GTX 780 Ti modellen Nvidia GeForce GTX 780 Ti modellen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Ze lijken naar mijn mening gewoon op een normale 780, er is enkel 'Ti' bijgeplakt naast de naam. :+
Afgezien van de looks wel leuke kaartjes overigens, hopelijk worden ze een beetje betaalbaar.

[Reactie gewijzigd door Zorian op 6 november 2013 09:36]

Ja no shit haha. Het referentiemodel is dan ook hetzelfde.

De verschillen zitten aan de binnenkant, waar zoals je kunt lezen alle cudacores ingeschakeld zijn en de gpu-clock wat hoger ligt.
Mja wat is dan het nut van deze foto's... De drie kaarten zijn identiek!
De doosjes en soort van bewijs dat deze fabrikanten de kaarten gaan leveren
De merknamen staan niet eens op de kaarten, dus in theorie bewijst dit zelfs niet dat ze de kaarten gaan leveren. Maarja dan denk ik wel heel erg argwanend :p
Ik denk om de verpakkingen te bewonderen of iets dergelijks? :+
ja en kijken of er bepaalde fabrikanten extra games mee leveren buiten de AMD bundel zelf of iets in die richting
nvidia is zo vrijgevig niet als AMD
Beetje jammer alleen dat deze sneller is dan een Titan, daarbij komen fabrikanten ook nog met een 780 Ghz edition....

Dus je krijgt:
GTX 770 < GTX 780 < GTX 780Ghz <> GTX Titan < GTX 780Ti

Noem het dan gewoon Titan Ultra of als de 780Ghz sneller is dan Titan, Ti en Ultra. Dan krijg je:
GTX 770 < GTX 780 < GTX 780Ghz <> GTX Titan < GTX Titan Ultra
GTX 770 < GTX 780 < GTX Titan < GTX Titan Ti < GTX Titan Ultra

Iedereen wil een Titan ;)

[Reactie gewijzigd door Toettoetdaan op 6 november 2013 09:52]

Titan is heel anders dan de GTX 780, dus nee dat gaan ze niet doen :p
Denk je? Beide kaarten zijn gewoon gebaseerd op de GK110 chip, Titan heeft alleen meer double precision performance geactiveerd. ;)

GK110 kaarten:
  • GTX 780 ( GK110 300 A)
  • GTX 780Ghz ( GK110 300 B )
  • GTX Titan ( GK110 400 A )
  • GTX 780 Ti ( GK110 400 B )
  • Tesla K20 ( GK110 A )
  • Tesla K20X ( GK110 A )
  • Tesla K40 ( GK180 vermoedelijk GK110 B )
Gezien de gelekte naamgeving zou de GTX780Ti mischien ook wel meer double precision performance geactiveerd hebben.

[Reactie gewijzigd door Toettoetdaan op 6 november 2013 13:15]

Betaalbaar zullen ze wel niet worden zoals we van nVidia gewent zijn! Ben toch benieuwd wanneer de lichtoverklokte versies komen en wat deze neer zullen zetten. De Ti is wel een beetje overrated!
Titan is alleen boeiend als je compute wil doen met zijn FP performance die de 280 niet heeft. Anders is de 280 Ti alleen boeiend onder de 400 euro, omdat je daarvoor een r290 en een aftermarket cooler aanschaft.
Die 30 watt extra die hij verstookt compenseer je wel door de volgende keer dat een gloeilamp de geest geeft een led lampje te kopen :)

Ben benieuwd wat voor prijdpunt ze mee komen. Want dit zullen ze bij nvidia ook wel bedacht hebben.
Ik neem aan dat je 780 bedoelt, want ik was even door de war...? :p
Tja weer een Ti versie, ik heb een EVGA 780 Superclocked die op 967 MHz core and 1118 MHz Boost draait. deze zou dan sneller zijn?..

Heb soms het idee dat ze maar kaarten uitbrengen omdat het maar kan..
Markt verzadiging met zoveel versie en merken word onderhand ook al veel:)

Ik ben serieus 2 uur bezig geweest met uitzoeken van nieuwe kaart.. reviews lezen enz.
En dan als je een kaart koopt is hij toch al oud:) net als elk stuk hardware.
zo een groot verschil van het tussen de 780/780ti/titan ook niet zijn.

[Reactie gewijzigd door Qualixo op 6 november 2013 11:34]

De Ti heeft meer ingeschakelde CUDA-cores dan de reguliere 780... Het is dus niet alleen een kwestie van het opschroeven van de MHz'jes.
Ik zou nog rustig een maandje wachten als ik jou was ;)
Ik ben er wel een paar dagen zoet mee geweest :D
Ik ga van mijn vertrouwde nvidia overstappen naar het AMD kamp. Dat ze nu inneens alle prijzen droppen is te laat.( Dito verhaal met Electrabel in belgie ) De AMD R9 290(X) is prijs kwalitatief beter. En dat deze samenwerken met DICE en hun mantle platform is zeker en vast hét punt dat mij doet kiezen voor AMD.

Nu zijn ze al beter (prijs/kwalitatief ), en als de mantle patch in december voor Battlefield 4 ( all frostbite games eigenlijk ) uit komt, dan gaat er nog een performance winst zijn. En ze zeiden zelf al, dat het niet gaat om een paar frames. Als alles goed gaat uiteraard....

Ik zou iedereen aanraden dat van mantle eens te lezen. Zeker als je een BF4 fanaat bent. En niet kort door de bocht te gaan door weer voor nvidiA (geen nvidea! ) te gaan.

linkie:
http://www.anandtech.com/...evel-graphics-api-for-gcn

vid:
http://www.youtube.com/wa...k&list=WLF32B611279E8E6EE

Heb al veel gelezen over die mantle en ziet er veel belovend uit. Niet alleen voor high end maar ook de middenmoot van AMD's kaarten.

Out!

[Reactie gewijzigd door bluetorch002 op 6 november 2013 12:30]

Succes ;) . Ik ga weer terug... (naar NVIDIA / specifiek deze kaart). Ik heb nu een Asus 7970 DCIIT (ook 2 van deze in crossfire gehad) en ben helemaal klaar met de driver ondersteuning van AMD / bijbehorende artifacts die veel 7970's geven op stock (bekend probleem) / en bepaalde overclock snelheden...

Nu is het gras inderdaad vaak groener... dat zal dan wel. Maar veel bruiner dan mijn gras nu is, en op basis van de ervaringen die ik wel had met NVIDIA, kan ik niet wachten om mijn AMD UIT mijn kast te trekken.

Laat maar komen die kaart.

[Reactie gewijzigd door StarWolfer op 6 november 2013 14:56]

Nou ik verschil helemaal tov van jullie.

Games verschillen tegenwoordig extremer tov de hardware vendor. Ze breken de mark steeds extremer in tweeen. Ik ga sowieso voor beide een nVidia en AMD GFX.

Intel met nV en AMD AMD game rig hou ik aan.

En zo als SLI en CF grillig per game kan reageren en schaling variaties per game ga ik zoals altijd al voor een gkaart.

Een 8350 + R9-290x
En bij intel bak een 780GHZ.

Ik wacht eerst de custom amd versies af.

Al is er niet zoon nood om GTX580 te vervangen. Tenzij ik Gsync zelf wil ervaren.
De 5870 is wat lichter en ook de AMD CPU maar ook niet echt nodig maar ik ga er toch flink op vooruit.

En PS4 en op de PS3 loopt BF4 als stroop.
Ik wens je veel succes en hoop voor je dat het zo goed uitpakt als je lijkt te verwachten... Zelf heb ik uit ervaring geleerd om niet vooruit te lopen op zaken op basis van dit soort verhalen. Mijn eerste eigen PC had een AMD K6-2 300 en een Nvidia riva 128 kaart omdat Tom van tomshardware zo lyrisch was dat AMD eindelijk een antwoord had op intel met 3Dnow en Nvidia eindelijk een antwoord had op 3DFX.... maar in de praktijk was het nog altijd prut vergeleken bij de gevestigde orde. Pas 1 of 2 generaties later kwamen die beloftes echt uit (hoewel, 3Dnow is nooit echt een toegevoegde waarde geweest) en begonnen zowel AMD als Nvidia echt goede opties te zijn.
Ja je hebt gelijk, beter even wachten tot de patch er is . Het is maar tot december wachten? tot kerst want dan is het gaming time in mn weekje verlof :)
Als de 780 ti in dezelfde prijscategorie gaat vallen als de r290 zou ik niet onmiddelijk voor ati gaan, maar dat lijkt me sterk.

Zeker nu mantle vooralsnog niet naar de nextgen consoles lijkt te worden uitgerold.
Dat maakt het bereik voor developers met alleen pc een stuk minder interresant.
De 780 ti gaat 699,- (dollar) kosten, dus nee zeker niet de zelfde prijscategorie als de R9 290!
Voor dat geld kan je 2 R9 290 (nonX) in Cross-fire zetten ! (Bijna dan, de R9 290 is 399 in dollars)
De vergelijking met de Titan moet hier niet gemaakt worden. De titan is nog altijd bedoeld voor een breder publiek dan alleen gamers, en zal als goedkope vervanger voor oa quadro kaarten relevant blijven. De nieuwe 780 kaarten zijn volledig gericht op gamers. Met een 'Titan Ultra' zou nVidia in mijn ogen een verkeerd signaal afgeven aan de uiteindelijke doelgroep van de Titan.
Dat is wat men er zelf van maakt. Ik den eerder dat gezien de prijs nV het niet nodig vind om deze gamer ex top kaart DP te cripplen.
Tesla hebben bios firmware drivers getweaked voor orof toepassingen. En prof support.
Titan is gamer product. Dat het de gat dicht tussen game en prof.

Maar ja gezien ze de titan aan blijven houden heb je mogelijk gelijkt.

Maar vanuit gamers stand punt niet relevant. Het was de top gamers kaart.

Titan was overpriced nu helemaal en weg geconcureerd door GHZ en Ti versies. DP als gamer heb je daar niet veel aan.
Maar met ¤700,- richtprijs is het wel dicht bij de titan. Die Ti.
Misschien is de GHZ dan toch interresanter. En dan ook meer de directe tegen hanger voor R9-290x. Meeste bang for the buck is de R9-290.

Zodra de custom versies er zijn is het helemaal compleet.
Valt me op dat alle kaarten die hier getoond worden voorzien zijn van de refference(standaard nvidia) koelers. Is dat een verplichting van NVIDIA net zoals bij de Titan of kunnen we ook bijvoorbeeld een 780Ti van Asus verwachten met een DirectCU koeler zoals ik die op mijn 770 OC heb?
Ik kan dit alleen maar toejuichen. Meer concurrentie betekend meestal ook prijsverlagingen.
Ik heb de indruk dat Nvidia altijd wat hoger ligt in prijs door hun betere naam dan AMD.
Doordat AMD al jaren een beetje de mindere naam meekrijgt voor hun processors ten opzichte van Intel word de lijn ook getrokken naar hun video kaarten (dat gevoel heb ik toch als ik amd hoor)

Anderzijds heb ik wel de indruk dat je bij AMD meer waar voor je geld krijgt en dat ze sneller prijsdalingen doorvoeren om zeker de geduchte concurrent te blijven over Nvidia en dat eigenlijk ook vaak zijn.

Nu over de kaarten, zullen zeer waarschijnlijk te hoog geprijsd zijn voor heel wat mensen waarvoor mensen een Gtx 660ti zullen verkiezen of een 770, als ze al niet overstappen naar AMD? het is maar wat je budget is natuurlijk :)
Vaak krijg je ook meer met een crossfire of sli opstelling dus kopers zullen zeker goed kijken voor ze hun budget aan dergelijke kaarten zullen besteden naar mijn mening.

Voor derest weer een kaart in de serie erbij van Nvidia waar ik zeker niet wakker ga van liggen.
Nou kan door De naam AMD maar ATI had dat ook al ik denk dat het eerder aan nV zelf ligt die agressief bezignis met marketings kreten en imago en prestige hoog te houden.
Zo is nfiniteFX een kreet gebakken lucht en ATI charisma engine boeide niemand maar nV kreet werd mytisch wonderen aan verbonden.

Ik zie het eerder geef het ding whatever het is een naam en het komt tot leven. Duik met je marketing engine erop en zorg agresief dat je de snelste hebt.

NV beleid is ook zoon ontiegelijk groot chip die real estate leveren dat je met godzilla chip size de kroon op rauwe performance binnen kan halen ook is het commercieel rendement een stuk lager.

ATI heeft onder AMD dit dure en risiko volle beleid laten vallen. Nu ging het goed voor nV maar is ook keihard op bek gegaan ermee. En AMD doet nu met niet al te grote chips mee.

Je kan het zo zien onder de ¤400,- ga ne richting volume markt. Verder boven de ¤400,- zijn de marges hoog maar bij de big chips de yield bin lager dus kosten hoger maar met hoge marges maar lage volume sales niet zo rendabel.

En volkstammen tuimelen in die marketing. Kwa bedrijven en producten is het allemaal een pot nat.

Ik ga voor beide want de ene game heeft meer aan nV en de ander aan AMD. Het gaat om de games en daar regel je hardware voor.
Die van Gigabyte en Zotac zijn precies het zelfde 8)7
Die van inno3D niet?
Nee niet precies ;) Die heeft net een andere kleurtje nog
Dat is de hoek waarin de foto genomen is, ze zijn allemaal hetzelfde ;)

P.s. qua behuizing

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 6 november 2013 22:58]

Behuizing misschien.. Kleur niet hoor.. De hoek maakt van iets zwart niet ineens iets licht grijs.
Jawel kan door de licht hoek mogelijk overbelicht. Alleen is dat dezekeer niet het geval.

[Reactie gewijzigd door SG op 7 november 2013 07:41]

Deze keer niet het geval? Dus je wil zeggen dat ze de heatsink een andere kleur hebben gegeven? Lijkt mij zeer onlogisch... Aangezien een heatsink altijd zelfde kleur is!

Edit:
Reden lichtval, alstu:
http://extremespec.net/pr...ce-gtx-780-herculez-2000/

P.s. Foutje is een 780 maar zie niet in wrm ze op hun TI een andere kleur heatsink zetten. En weet heel zeker dat het lichtval is, je ziet dat hij in een andere hoek genomen is.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 7 november 2013 07:57]