Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 132 reacties

T-Mobile gaat vanaf 18 november een databundel verkopen van 10GB. Daarmee heeft de provider de grootste permanente databundel van de mobiele providers tot nu toe. Vodafone had vorig jaar een tijdelijke actie met een 10GB-databundel.

T-MobileHoe duur de 10GB-bundel zal worden, heeft de provider nog niet bekendgemaakt. T-Mobile zal de 10GB-databundel vanaf 18 november verkopen, als zijn 4g-netwerk live gaat. De hoogste databundel die klanten kunnen kiezen bij een huidig Stel Samen-abonnement is 5GB. Concurrenten zitten ook rond 5GB.

T-Mobile zegt dat het de 10GB-bundel gaat verkopen, omdat het verwacht dat klanten behoefte hebben aan meer data als ze eenmaal op 4g kunnen. Door de hogere snelheid zullen ze meer hd-video's gaan kijken, wat veel data vereist.

Het lijkt erop dat dit de eerste stap is in een strijd tussen de providers om de databundels te verhogen. De geruchten over een dergelijke 'databundelrace', mede doordat steeds meer mensen 4g gaan gebruiken, gaan al langer. Of KPN en Vodafone zullen volgen en zo ja wanneer, is nog niet zeker.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (132)

Hopelijk gaan we ooit weer terug naar de "onbeperkte" data bundels. Ik heb zo lang mogelijk aan mijn abo vastgehouden met onbeperkte data, maar uiteindelijk werd je gewoon geknepen met je snelheid.

10GB is een mooie stap weer in de juiste richting. Als de providers eindelijk eens hun businessmodel weer op orde hebben hoop ik weer onbeperkt te kunnen surfen via mijn mobiel met een "normale" snelheid.
Ik begrijp dat het vanuit het oogpunt van de consument super zou zijn als de "onbeperkte" databundels terug komen (die goeie ouwe tijd :P ), maar de link die jij legt met "business model op orde hebben" snap ik niet helemaal. Het verstouwen van data is nu eenmaal een grote belasting op het netwerk, en voor providers zijn er eigenlijk maar 2 manieren om hierin verschillende services aan te bieden richting de consument sinds bij wet is vastgelegd dat bytes niet meer gediscrimineerd mogen worden: het aanbieden van verschillende groottes data-abonnementen, en onderscheid maken in de geleverde snelheid.

Nu 4G beschikbaar komt verandert het telecom-landschap natuurlijk flink, en zijn er voor de provider extra mogelijkheden om onderscheid te maken richting de klant (maar wel op dezelfde schalen, snelheid en totaal dataverbruik). Voordeel voor de consument hier is wel dat er veel extra ruimte is op het 4G netwerk, wat de providers ongetwijfeld willen verkopen (de bandbreedte-schaarste die na verloop van tijd op het 3G netwerk ontstond is dus -tijdelijk- verdwenen met de komst van 4G). Door het grote aanbod bij de verschillende providers (4G zorgt voor enorm veel extra beschikbare bandbreedte) kunnen ze hier echter niet de hoofdprijs voor vragen, de consument zal naar de concurrent gaan of lekker op 3G blijven hangen.

Daarom denk ik dat er in de eerste jaren er weer aantrekkelijk geprijsde abonnementen komen met hoge limieten om de nieuwe capaciteit op te vullen en klanten aan te trekken, maar net als met 3G zal ook de capaciteit van 4G op den duur zijn limiet bereiken. Dan zal je dus weer hetzelfde gedrag van providers zien als met 3G: kleinere databundels tegen hogere prijzen (omdat er zogezegd bandbreedte-schaarste ontstaat).

Jouw opmerking over "Als de providers eindelijk eens hun businessmodel weer op orde hebben" betekent dus zeker niet dat er onbeperkte data-abonnementen komen, vanuit het oogpunt van de providers is dat zeker niet "het business-model op orde hebben" :+ . In de eerste jaren als er nog voldoende capaciteit op het 4G netwerk beschikbaar is kan je geluk hebben dat er zo'n abonnement beschikbaar komt, maar dan zou ik snel je kans pakken. Op de lange duur is dat gewoon vanuit "business-oogpunt" van de provider niet realistisch, bij het schaarser worden van (4G-)bandbreedte gaan de prijzen ongetwijfeld weer omhoog.
Ik snap je punt, echter bedoel ik dit juist met businessmodel op orde krijgen. Investeer in de juiste dingen. Zoals dus capaciteits uitbreiding. Waarom kan ik in Amerika wel voor 70 dollar een unlimited dataplan nemen met T-Mobile en in Nederland niet? Omdat het netwerk nog niet klaar is....

Als de providers eens gaan inzetten op data ipv. onbeperkt bellen en sms'en.
De belasting van bellen en SMS-en op het netwerk is erg klein vergeleken met de belasting van data (op oudejaarsavond na dan :P ). Het aanbieden van onbeperkt bellen en SMS-en kan dus prima als iemand al betalend data-abonnee is, dat zijn de extra kosten niet. In het verleden ging de kruissubsidie juist de andere kant op, het leveren van goedkope belminuten en SMS-jes tegen de hoofdprijs, zodat hiermee de kosten gemaakt door netwerkbelasting (veroorzaakt door de ongelimiteerde databundels) kon worden betaald.
Uiteindelijk pakte dit in Nederland verkeerd uit doordat mensen minder gingen bellen en SMS-en, waardoor de inkomsten sterk zijn terug gelopen en de kruissubsidiŽring geen stand meer hield. Nu gaat het in tegenovergestelde richting, vaak krijg je bij een abonnement al onbeperkt SMS-en (gesubsidieerd door data-abonnement). Dit gaat er alleen niet meer toe leiden dat mensen weer terugkeren naar SMS-en denk ik :) .

Ik ben niet goed op de hoogte van de situatie in de VS, maar volgens mij was er daar altijd al sprake van onbeperkt SMS-en en bellen in een bundel waardoor de providers niet zo hard geraakt zijn door de opkomst van data als alternatief. SMS is daar volgens mij bijvoorbeeld nog veel groter dan in Europa. Hoe het kan dat de abonnements-prijzen daar aantrekkelijker zijn weet ik niet, maar als ik de verhalen op internet lees zijn er ook grote minpunten. De dekking is buiten de steden vaak belabberd (zelfs telefoonsignaal die wegvalt is daar nog heel normaal), data-snelheid is vaak heel laag (2G), en providers willen allemaal hun eigen aangepaste versie van telefoons verkopen waardoor de hardware vaak achterloopt. Het gras is dus niet per se (alleen maar) groener bij de buren.

[Reactie gewijzigd door luappul op 22 oktober 2013 10:54]

En dit bedoel ik dus precies met het businessmodel weer op orde krijgen ;)
Uiteindelijk pakte dit in Nederland verkeerd uit doordat mensen minder gingen bellen en SMS-en, waardoor de inkomsten sterk zijn terug gelopen en de kruissubsidiŽring geen stand meer hield. Nu gaat het in tegenovergestelde richting, vaak krijg je bij een abonnement al onbeperkt SMS-en (gesubsidieerd door data-abonnement).
En wat betreft dekking, je doet net alsof we in NL overal goede dekking hebben (minimaal 3G)... dat is natuurlijk ook nog lang niet het geval.
De kosten voor providers zitten niet in het SMS-en, dit is echt minimaal. Als mensen al betalen voor een abonnement (en dus betalen voor de helpdesk, het verzenden van de rekening, de aansluitkosten, etc.) is SMS-en eigenlijk zo goed als gratis en vindt er dus nauwelijks kruissubsidie plaats. Dit zou ik dus niet direct betitelen als "business model niet op orde" :) .
Wat betreft dekking heb je wel gelijk, vergeet dat soms omdat ik niet dagelijks (of wekelijks :) ) buiten de randstad kom. 4G op de 800MHz band heeft hier dus nog zeker een extra meerwaarde, landelijke dekking is veel makkelijker dan met 3G. Wegvallende telefoonverbinding zijn (voor zover ik weet) wel echt iets van het verleden, omdat 2G ook op de lagere frequenties opereert.
Daar komt nog bij dat je bij T-mobile USA ook in het buitenland kan internetten zonder extra kosten

http://www.t-mobile.com/c...ional-plan-countries.html
Je wordt er in de VS inderdaad mee doodgegooid. Ik hoop dat T-Mobile EU ook met zo'n abonnement komt.
@luappul: Ik verwacht juist dat 4G gewoon duur blijft - en de limieten vrij krap. Zowel in de eerste fase (met bandbreedte-overschot) als daarna (wanneer de bandbreedte schaars wordt). De providers hebben namelijk enorme kosten gemaakt om de frequenties te bemachtigen en het netwerk technisch te realiseren, en ze hebben wellicht de investeringen in 3G nog niet eens terugverdiend. Daarnaast lijkt het mij ook niet zo nodig voor providers om de overstap van 3G naar 4G te gaan stimuleren. Daar halen de providers niet significant meer winst of voordeel uit, lijkt mij.

Oftewel: Het was al duur (en gelimiteerd), en naar mijn verwachting blijft dat ook zo :S

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 oktober 2013 12:59]

Same here. Op een gegeven moment had ik 1024 kbps down, maar de geknepen snelheid van de databundels was hoger, waardoor ik ook ben overgestapt.

Echter ik moet zeggen dat ik nog geen nut heb gehad aan 4G. Ik vind 3G voor een beetje TeamViewer, surfen, Remote Desktop Services en zelfs YouTube prima.

Nu heb ik wel onbeperkt bellen. Wellicht dat je over een CSD lijn over 3G of 4G ook hoge snelheid kunt halen?
Goede zaak! Ik ben benieuwd of je door de beloofde hogere snelheden ook sneller door je data bent. Iemand hier al ervaringen mee?
Naar mijn mening hadden ze de datalimieten gewoon af moeten schaffen. Zolang die er zijn doe ik niks met het streamen van video- en audio en houd ik het bij een compacte bundel met 250 MB om een beetje te kunnen mailen / whatsappen / internetbankieren.
Naar mijn mening hadden ze de datalimieten gewoon af moeten schaffen. Zolang die er zijn doe ik niks met het streamen van video- en audio en houd ik het bij een compacte bundel met 250 MB om een beetje te kunnen mailen / whatsappen / internetbankieren.
En dus werkt het in het voordeel van de provider.

Juist het gedeelte streaming was voorheen een doorn in het oog, de provider kreeg een minimaal bedrag, en zag mega-hoge datastreams voorbij komen, waar 'liever' inkonsten voor zouden moeten komen.

De mensen die niet aan streaming doen, hebben idd genoeg aan de hun geleverde 250/1000 limieten, aangezien de basic functionaliteit ( WA / Social Media ) ook zo zwaar niet zijn.

Datalimieten zullen de komende jaren niet verdwijnen, ze zullen soepeler worden ( 10 / 25GB of de snelheid lager na een bepaald verbruik ), maar zolang het 'limited' is, blijft het gebruik hanteerbaar voor de aanbieder
Ik heb liever een cap op snelheid dan een databundel. Downloaden is niet interessant als de snelheid beperkt is, media kijken als filmpjes is ook niet echt interessant want het duurt te lang.

Heb zelf nog onbeperkt met een snelheid cap van 768 kb/s en kom toch redelijk vaak boven een GB per maand. En daar zit vrijwel geen media tussen. Maar bepaalde sites hebben al bijna een MB aan data op de frontpage waardoor het onbewust toch best hard gaat.
Klopt inderdaad,
Ik gebruik mijn tablet via BT & Tethering, en voor de normale ( zoals ik ze gebruik ) is dat voldoende met 1MB/s up/down.

Ik ga binnenkort over naar Hi mobiel ( icm Hi compleet en nog een abo van de vrouw, worden de kortingen heel aantrekkelijk - 12GB op 4G en 10 Š 20 § kortingen op de andere producten )
Gezamelijk met 2 abo's komen we dan op 85§, waar we nu op 140§ ( gsm + tv + pakketten ) komen.
Bij T-Mobile heb ik 250 MB op 3,6 Mbit. Dat is ruimschoots voldoende. Zodra ik door de bundel heen ga hoef ik niet extra te betalen maar komt er een begrenzing op van 64 Kbit.

Om eerlijk te zijn vind ik dat belachelijk. Wat mij betreft zou die snelheid dan op 512 Kbit uit moeten komen. Dan heb je tenminste een verbinding waar je nog iets mee kan doen.
Het idee is juist dat je er heel weinig meer mee kunt doen, want je zou een grotere bundel moeten kopen... Overigens, ooit he, toen deden we het allemaal met 28k8 :P

Ik zie zelf meer in de wifis die overal als paddestoelen uit de grond schieten. Cafes die je internet aanbieden, de NS, instellingen... Straks heb je alleen nog je 4g nodig als je in de rimboe zit... en daar heb je alleen 3g-dekking, if even that.
Dat snap ik ook allemaal wel. Ik zou op zich best meer willen gaan doen via 3G (en toekomstig over 4G), maar met de huidige limieten loont zich dat voor mij niet. Als je een beetje zorgenloos wilt internetten moet je toch al een flinke bundel afnemen.

Het lastige is dat je daar direct minimaal een jaar aan vast zit, ook als blijkt dat de bundel toch te groot was. Dat gaat dan weer flink in de papieren lopen. Geloof me, ik weet waar ik het over heb ...

Waar het uiteindelijk op neerkomt is dat een grote bundel een te groot financiŽel risico voor me is en ik lang niet iedere maand even enthousiast gebruik maak van de capaciteit die ik heb. Je bent dan een hoop weg aan het gooien :

nieuws: 'Nederlander gooit bijna 100 euro per jaar weg aan ongebruikt beltegoed'

Zolang de huidige limieten bestaan zal ik gewoon heel erg weinig doen via 3G. Hierdoor kan ik een kleine bundel afnemen waardoor de provider weinig aan mij verdient.
Ik ook en dankzij wifi op het werk, thuis, in de trein en in woonwijken (ziggo hotspots) heb ik ook niet meer nodig.
Gaat hier precies zo. Ik log zo veel mogelijk op WIFI-routers in zodat ik niet aan mijn bundel hoef te gaan.
Ik pak gewoon de telefoon uit de zak zonder bij iedereen wifi-wachtwoorden hoef te vragen. Visite krijgt dat ook niet zomaar, behalve als ze geen mobiel internet hebben.
Betr. T-Mobile 10 GB-bundel.

Eindelijk, ze worden wakker in Nederland. Ik woon voor een groot deel van het jaar in Zweden en daar is het al een paar jaar mogelijk deze budels te krijgen zelfs 20GB is mogelijk. Zelf gebruik voor mobiel internet de provider Tre (Zweeds voor 3) die voor ongeveer §30 100GB p.mnd. 3G tussen de 15 en 20Mb/sec.levert . Ja u leest het goed: 100GB. Ik heb mijn vaste internetaansluiting opgezegd en werk nu met een USB modem met een prepaid kaart en een geschikte router (Dovado). Telefoneren doe ik praktisch gratis via de router met een geschikt basisstation (centr.) via VOIP. Gťťn Skype. Dit is voor mij de goedkoopste oplossing voor de maanden dat ik in Zweden verblijf
Ik heb 4G van Vodafone in Utrecht. Speedtest geeft aan zowel 20Mb up als down dus wel degelijk fors sneller.
Hoe snel je door je databundel heen bent hangt er vanaf hoevaak je de speedtest uitvoert (of hoeveel andere data je gebrukt).

Bij hetzelfde gebruik ven je sneller klaar, maar gebruik je niet per definitie meer data. Sneller gebruik moedigt wel meer gebruik aan (dat is misschien wat je bedoelt).
Niet per definitie inderdaad, maar je kijkt streams op een hogere kwaliteit, omdat het kan en je gaat meer zaken doen, omdat het kan. 4G zorgt ook voor een betere dekking, omdat het 4G signaal verder reikt (afhankelijk van de frequentie). Dus je hebt ook op meer plaatsen een goede dataverbinding en kan dus vaker van je datalimiet gebruik maken.

Meer mogelijkheden zorgt voor meer gebruik. (Een wat vergaande vergelijking: vroeger had niemand internet nodig op zijn/haar mobiel. Sinds het kan, gebruiken we het en kunnen we niet meer zonder. Zo gaat de vraag naar data dus ook omhoog.)

In de Vodafone testweken (14 dagen) heb ik er 220 GB via 4G doorheen gejaagd. Dat was ook onder het motto: " omdat het kan" en veel speedtests (die veel data vereisen.) Ruimere datalimieten zijn wel op de plaats en dat zie je nu met bijv. de Vodafone RED abonnementen en databundels als deze van T-Mobile.

Het is natuurlijk lang niet voor iedereen relevant.

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op 22 oktober 2013 10:24]

Dat is natuurlijk absoluut maar. Maar laten we eens nagaan waarmee je dan zoveel extra data kunt opstoken. Dingen als websites, Whapsapp zullen toch nooit echt heel veel data gebruiken, ook niet als je, zeg, 2x zoveel pagina's bekijkt per maand. Dan komt er misschien enkele tientallen MB bij of zoiets? Het voornaamste dat veel data kost is video's streamen. Met moeite kun je met audio ook nog wel veel gebruiken, maar doen moet je echt vele uren per dag streamen, en steeds een ander nummer, anders wordt het gecached. Speedtests kunnen wel aantikken, maar dan moet je er wel echt elke maand honderden doen?

In de practijk denk ik dus dat de verbeterde dekking en snelheid je gewoontes kunnen veranderen op zo'n manier dat je meer dan 5 GB aan data gebruikt doordat je daardoor vaker video gaat streamen. Dus ik zou zeggen dat het enige dat je hoeft te doen om met 4G onder de 5GB te blijven is: jezelf beperken wat betreft video. Misschien lukt dat niet iedereen, maar ik zou zelf dus niet zo bang zijn voor de onverwachte effecten van betere dekking en net sneller laden van webpagina'.s.
4G vodafone in amsterdam hier. 55 down en 30 up...

http://www.speedtest.net/my-result/a/615113558

4 GB bundel, maarja ik zit meestal thuis of op werk op wifi dus zal er niet snel overheen gaan. :)
Ik heb met een speedtest al de 45mpbs aangetikt met mijn Vodafone red super 4G in Utrecht op mijn iPhone 5.
Hier in het oosten haal ik ook circa 20-26 KBIT whoahahahahahaha |:( |:( |:( |:( |:( |:(
Ik ben naast de kwaliteit v/d verbinding ook vooral erg benieuwd naar de prijzen. Telefoon abb. zijn al ontzettend aan de prijs en ik vraag me af of T-Mobile hier zal gaan voor veel abbonees die minder betalen of weinig abbonees die meer willen betalen.
Alle reacties tot nu toe zijn erg positief over de snelheid en de kwaliteit van de verbinding. 4G lijkt behoorlijk te doen wat het belooft, tot nu toe in elk geval.

Ga er maar vanuit dat deze hogere datalimieten nog behoorlijk wat gaan kosten. Deze 10GB gaat zeker een aantal tientjes per maand kosten (voor alleen de data, los van de rest van het abbo). Ik verwacht wel dat de limieten bij andere providers ook langzaam zullen stijgen, en dat, als de opstartkosten van 4G deels terug zijn verdiend, de prijzen ook wel wat zullen dalen.

Maar providers kunnen data niet zomaar goedkoop en ongelimiteerd maken. Ze hebben nu al moeite om het hoofd boven water te houden door de enorme kosten van de frequenties, het onderhoud van meerdere netwerken tegelijk (2g, 3g, 4g), het teruglopen van bel- en sms-inkomsten, en het aanpassen aan onze snel veranderende wensen en verwachtingen. Ik heb al jaren het gevoel dat me een poot wordt uitgedraaid door de mobiele providers, maar tegelijk snap ik ook wel dat het best lastig is om geld te verdienen als provider. Blij dat er wifi bestaat, zodat je veel minder vaak mobiele data nodig hebt. Zonder dat zou een datalimiet een constante irritatie zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 oktober 2013 12:42]

Bij mijn Note2 heb ik een abbo van 45 euro en 11GB aan data. (eerste jaar 35 dus gemiddeld 40, 0euro bijbetalen voor de telefoon en pressies een jaar geleden afgesloten)

Dat was een actie van Vodafone, nu kunnen we dat ons niet meer voorstellen met de huidige prijzen, ik hoop echt dat T-Mobile hier op inspringt :D
Uhm ja natuurlijk is het sneller, en nee de praktijksnelheid ligt niet gelijk met de beloofde snelheid, maar alsnog is het veel sneller dan 3G (die ook niet haalt wat ze beloven) :)
Beloven is altijd weer een veelterugkerend woord. Ze beloven het niet, tussen theorie en praktijk zit altijd nog steeds een ongelofelijk groot verschil. En laat dat verschil nou juist niet te beÔnvloeden zijn.
Ze beloven het niet, tussen theorie en praktijk zit altijd nog steeds een ongelofelijk groot verschil
Ze lopen er wel mee 'te koop' maar beloven het inderdaad niet. Alle reclameborden geven de theoretische snelheid aan...

Ik vind het trouwens wel netjes dat VF de praktijksnelheden op hun website aangeeft.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 oktober 2013 11:17]

Ok, niet beloven.

Maar als je nu de volgende keuzes hebt
(maximale waardes)
Abbo 1: 10 mbit down 1 mbit up
Abbo 2: 20 mbit down 2 mbit up
Abbo 3 30 mbit down 3 mbit up.

Wanneer je met abbo 1 5 mbit down haalt en 0.5 up kan je zeggen, ja het is ook met maximale wat je kan halen.

Maar wanneer je abbo 2 kiest wil je minstens 15 mbit down hebben. En bij abbo 3 wil je minstens 25 mbit down hebben. Anders had je namelijk beter de goedkopere kunnen nemen. En vaak weten de ADSL bedrijven dat wel.
Ja... ik heb 4G getest en 4G was in 98% van de gevallen sneller dan wifi netwerken, daarnaast is de verbindingkwaliteit ook een stuk constanter. Je hebt geen wifi meer nodig :-)
Dit wilde ik horen, nu nog een betaalbaar abbonement afsluiten 8-)
Als je niet meer doet dan dat je voorheen deed dan ben je alleen sneller klaar met wat je deed.
Ga je doordat je sneller klaar bent met wat je deed ook meer doen zal je ook meer data verbruiken en zal je sneller op je data limiet terecht komen.

Daar hoeft niemand ervaring mee te hebben dat is allemaal logisch.....
Persoonlijk heb ik een 4G Abonnement van KPN met 2500MB aan dataruimte, daarvoor had ik een Telfort abbo met onbeperkt data.

Ik gebruik alleen 3G vanwege het niet ondersteunen van 4G van KPN door mijn iPhone 5, maar 3G is door het nieuwe abonnement een stuk sneller geworden dan op het trage netwerk van Telfort. Bij telfort gebruikte ik iedere maand tussen de 900MB en 1500MB aan data. Bij KPN zit ik op ongeveer dezelfde verbruiken, zodra je inderdaad fanatiek filmpjes gaat kijken op YouTube bijvoorbeeld dan merk je vrijwel direct dat dit aanzienlijk meer data verstookt.
Het kan hooguit zijn dat als je bijvoorbeeld netflix gebruikt of uitzending gemist dat je de kwaliteit wat kunt opschroeven over 3g/4g. Je hebt tenslotte meer data tot je beschikking.

Het verbruik zal niet zozeer omhoog gaan.

Ik had eerst vodafone met 1gb limiet, nu met 2gb. Me internet gedrag is niet anders geworden, maar ik hoef me in ieder geval geen zorgen meer te maken dat ik aan het einde van de maand over me limiet heen ga. De 1gb was meestal al voldoende, maar soms glipt er toch wat tussendoor dat veel data vreet en dan moet ik de rest van de maand oppassen.

Door goed de blox in te stellen bij Vodafone vallen de kosten buiten het limiet achteraf meestal wel mee, maar met een 10gb bundel zou ik er niet eens meer aan denken.

Mits je nu ineens van plan bent om overal maar radio te streamen via 3g/4g of videodiensten zoals netflix en uitzending gemist te kijken zal je denk ik niet veel meer gebruiken.

Het zal in ieder geval een stuk zorgelozer zijn, al zie ik meer in een FUP met op de achtergrond een 10gb limiet (want een limiet heb je altijd bij FUP), want een grens, al is die nog zo ver, is toch een grens.
FUP bij @home vroeger was variable. Ze zeikte alleen als buren gingen mauwen dat hun internet traag was.
Waarom zou je als je hetzelfde met je phone doet als nu sneller door je bundel zijn als je snelheid opeens omhoog gaat? Als je je auto hebt getuned ga je toch ook niet opeens 500km omrijden naar je werk.
je zet iets vaker het HD vinkje aan bij video streams, je "vergeet" wat vaker wifi aan te zetten, en je denkt net wat vaker "ik heb geen zin om te wachten, ik start die download nu alvast".
Ik ben meer benieuwd naar de prijs die erbij komt kijken.
Dit is precies wat ik al verwachte dat zou gebeuren.
Eerst van eindeloos online alle abbos duurder maken en iedereen een datalimiet opleggen.
daarna een tijdje wachten tot het gezeur over de prijzen is opgehouden.
en dan langzaam de limieten weer verhogen.
en uit eindelijk hebben we straks dezelfde abbos als voor de prijsverhoging en hoor je de providers nergens meer over , over de schijbaar hoge kosten voor onderhoud aan het netwerk en de misgelopen kosten door de whatsapp.

Sorry maar ondanks het verhogen van de limieten blijf ik nog steeds het een grote oplichterij vinden.
Momenteel zit ik in Ierland, waar ze vreemd genoeg veel vooruitstrevender zijn.

Ik heb een unlimited Data PREPAID abbo. -> 20 euro per maand en UNLIMITED data.

Met 3G zit ik daarmee nu maandelijks rond de 3 tot 4 GB data verbruik.
Dat is inclusief:

- Tethering
- Streaming Video
- Google Hangouts
- Skype
- Spotify
- Google Music
- Office 365 op mijn telefoon en laptop/tablet etc.

Ik tether dus naar al mijn mobile devices.
en ik maak redelijk veel gebruik van die diensten.

Jammer dat ze in Nederland terug zijn naar de prehistorie, met bundels en beperkingen.
Hoe dan ook.. hoop dat dat een antwoordt geeft op je vraag of mensen ook daadwerkelijk zoveel gebruiken.

Als ik hier 4G krijg haal ik 10 GB makkelijk denk ik.
.... En dat terwijl T-Mobile USA onlangs nog aankondigde wereldwijd geen datalimiet meer te rekenen.

Had ook niet verwacht dan T-Mobile NL daar in mee zou gaan. Hier wordt te veel verdient en dat gaat voorlopig nog prima zo!
Dat wereldwijde onbeperkte abo is alleen wel beperkt tot "2G speeds". Het meest interessante van dat nieuwsbericht is het vervallen van roamingkosten, niet het vervallen van de datalimiet.
Wel met een data snelheid van maar 200 kb/s he, beetje appels met peren vergelijken dus.
We weten de prijs nog niet. Indien het 50 - 70 euro per maand is zullen ze niet veel klanten aantrekken.
Hangt er van af voor wat je het gebruikt. Als je veel onderweg bent, zit je met tethering al snel door je datalimiet heen. Dan valt 50-70§ nog goed mee.
Dan nog vind ik die § 50,00 tot § 70,00 veel te veel. Ik kan mij nu zelfs al niet eens voorstellen wat ik onderweg met 2Gig moet doen. Een paar filmpjes zet ik in mindere kwaliteit op mijn microSD kaartje, of download ik vooraf al even zodat ik deze op de laptop kan zetten zodat ik data kan besparen.

Het is wel een flinke vooruitgang maar de voordelen zie ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Iedereen roept maar streamen van filmpjes en muziek, maar waarom Łberhaupt streamen as je kosten kan besparen door gewoon vooraf even te downloaden wat via je thuis, school e.a. verbinding vaak zelfs sneller is nog niet gesproken over stabieler.

Omdat het kan, vind ik dan toch vaak weer zo'n slecht excuus. Je rekening is tenslotte weer sneller leeg door de hogere prijs die je vaak betaald.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 22 oktober 2013 11:16]

De redenering "waarom zoveel data? want ik gebruik het toch niet" is in mijn ogen verkeerd. Wanneer je "onbeperkt" mag streamen dan maak je er ook gebruik van.
Vooraf youtube downloaden? hoe weet je wat je gaat kijken? muziek streamen vanaf spotify of internetradio? Even bellen via Skype? lekker makkelijk allemaal.

Stel dat je op vast ook een datalimiet had, zou je je dat kunnen voorstellen?

Een ander nadeel van datalimieten zijn dat minder klanten er ook echt gebruik van gaan maken. Dit stimuleert niet het app gebruik en ook de ontwikkeling in mobiele apps niet. Ik zie juist wel een voordeel als heel nederland goedkoop 4G heeft. De mobiele economie zal bloeien en je kan de kennis exporteren wat weer hopelijk miljarden aan inkomsten oplevert. En buitenlandse bedrijven zullen hier ook investeren omdat de mobiele digitale snelweg goedkoop is en goed bereik heeft. Maar dat is mijn boerenverstand.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 22 oktober 2013 13:19]

Met streamen ga je 20gb per maand nog niet redden. Ik luister als het kan de hele dag radio, en dan niet die commerciŽle bende wat je gratis uit de lucht kunt vissen, maar gewoon 'uren durende' mixes van youtube of radio streams van zenders met nauwelijks reclame.

Een 128k stream over 10 uur (een werkdag + nog wat thuis) kost ongeveer 1MB data per minuut. Dat is 600MB per dag * 5) * 4 = 12GB data per maand, en dat is alleen radio van een relatief lage stream. En een youtube video trekt al veel meer.

Nu zul je vast niet elke dag 10 uur bezig zijn, maar het geeft aan dat 10gb eigenlijk helemaal niks is. 'Vroeger' kreeg je dan al mailtjes van je kabel provider...
In ieder geval teveel voor de normale consument.
Op bepaalde plaatsen waar je geen breedband internet kunt krijgen ("buitengebied") is 4G wellicht een goede vervanger voor vast internet. Om daar regelmatig een youtube filmpje te kunnen kijken wil je wel dergelijke hoge limieten.

Voor echt download werk (films/ netflix) is 10 Gig uiteraard voldoende....voor een dag of 2.... :) :'(
De eerstvolgende stap is natuurlijk gewoon 'geen bundel'; oftewel: geen limiet.
Net zoals vroeger gebruikelijk was op 2G, en zoals in NL nog steeds gebruikelijk is op vaste netwerken.
https://www.robinmobile.nl/ ;) Voor 40 euro per maand geen limiet.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 22 oktober 2013 10:09]

https://www.robinmobile.nl/ ;) Voor 40 euro per maand geen limiet.
En een lage snelheid.... Je zal je best moeten doen om hierop 10 Gb te halen.
7.2 Mbit/s is echt geen lage snelheid en zeker niet op het KPN netwerk waar je deze snelheid ook vaak haalt. Tuurlijk, het is geen 4G, maar langzaam? Nee.
Ik heb overal op die site gezocht maar ik zie nergens de snelheid. Het lijkt erop alsof ze die snelheid proberen te verbergen.
Ik kan het ook niet zo direct vinden op hun eigen site, maar ik ben zelf klant van RobinMobile en de snelheid is echt dik in orde via het KPN netwerk.

Je haalt maximaal 7.2 Mbit/s en dat haal je ook echt waar dat mogelijk is met de masten..

Hier kan je het wel vinden
http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/18061

"Robin Mobile maakt gebruik van het netwerk van KPN. De maximale (theoretische) datasnelheid ligt op 7.2MBit/s (download). Voorlopig zullen Robin Mobile klanten alleen gebruik kunnen maken van het 3G netwerk. Uiteindelijk, waarschijnlijk in de loop van 2014, zal Robin Mobile ook met een 4G aanbieding komen."

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 23 oktober 2013 12:59]

7.2mb/s is helemaal niet slecht, maar waarom doen ze er dan zo grimmig over? Kunnen ze het niet gewoon vermelden op de website?
Ben ik helemaal met je eens, dat zou gewoon op de site moeten staan..
Volgens mij stond het er eerst ook op, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Als je het vraagt aan hun support, zullen ze wel antwoorden waarschijnlijk.
RobinMobile is overigens een goede provider hoor, niks te klagen :)
Zou helemaal top zijn als ze met 4G komen, maar 3G op 7.2 Mbit/s is ook prima qua snelheid en onbeperkt is ook gewoon echt onbeperkt.

EDIT: Zou helemaal tof zijn als Neelie Kroes het voor elkaar krijgt om de roaming af te schaffen en je dan RobinMobile door heel de EU hebt met onbeperkt data/bel/sms.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 23 oktober 2013 17:38]

De beperking is daar dat je alleen met je mobieltje daarvan gebruik mag maken. tethering naar pc mag niet.

[Reactie gewijzigd door leuk_he op 22 oktober 2013 13:41]

Dat klopt niet. Zolang de SIM in een mobiele telefoon of tablet zit is er niks aan de hand en mag je tetheren naar elk apparaat die WiFi zou kunnen gebruiken..
Ik heb zelf RobinMobile en heb er NOOIT problemen mee terwijl ik heelvaak me tethering volledig openzet onbeveiligd. Ook tether ik soms naar me laptop.
Bovendien staat dit toch echt duidelijk vermeld op hun site.
Jij begrijpt die laatste alinea niet goed, je SIM kaart MOET in een telefoon of tablet zitten MAAR tethering naar andere apparaten is gewoon toegestaan. Zolang je de SIM kaart maar niet in die apparaten zelf stopt.

RobinMobile SIM in mobiel/tablet -> tethering -> laptop en andere apparaten = Toegestaan
RobinMobile SIM in alle andere apparaten behalve mobiel/tablet = NIET Toegestaan

Ik hoop dat dit verhelderend is.
Geen limiet lijkt me in tijden van een grote toename van dataverbruik (ook door 4G) niet echt realistisch. Er zijn tegenwoordig helaas veel mensen die dermate veel data verstoken waardoor ze het bederven voor de rest die wel hun bundel normaal gebruikt en er slechts incidenteel overheen gaat. Een datalimiet of FUP zal altijd wel blijven om evt misbruik in te dammen vermoed ik.
Dat 'onbeperkt' is niet haalbaar, want ook Robin Mobile heeft zo zijn voorwaarden. ;)
Wat echter niet is toegestaan is om je internetverbinding op je mobiele telefoon of tablet, langdurig of continu op maximale download aan te hebben staan om bijvoorbeeld films te downloaden, films te bekijken, zware databestanden binnen te halen, etc. Hierdoor zouden namelijk netwerkproblemen door onnodige belasting kunnen ontstaan en die mag je natuurlijk niet veroorzaken. Ook beperk je dan het gebruik van het mobiele netwerk voor andere klanten. Continu applicaties, zoals Viber, Skype, Whatsapp enz. aan hebben staan, ten behoeve van de bereikbaarheid is geen enkel probleem uiteraard, want deze verbruiken namelijk relatief weinig data in de stand-by stand.
Ze bedoelen dat je niet 24/7 je 3G verbinding mag belasten.
Dit lijkt mij overigens ook vrij onmogelijk met een mobiele telefoon/tablet.
Zelfs als je de hele dag een WiFi Hotspot hebt aanstaan omdat bijvoorbeeld je vaste internetaansluiting is uitgevallen, sluiten ze je niet af (zelf meegemaakt).

50GB per maand verbruiken bijvoorbeeld, kan dus gewoon.
Maar als je niet eens bijvoorbeeld een dag continue YouTube mag kijken als je daar zin in hebt, komt op mij niet over als onbeperkt mobiel internet. Er zit een grens aan en daar gaat het om. Als jij extreem veel verbruikt in korte tijd zullen ze maatregelen nemen, gewoon een soort FUP dus.
Ik blijft voorlopig lekker bij m'n oude t-mobile abo. Flex 20 SO + web & walk onbeperkt. Bij elkaar iets meer dan 20 euro. De snelheid van het internet is max 384 kbit, maar dat is voor bijna alles meer dan genoeg.
waarom onbeperkt hebben maar een max van 384kbit? wat is dan het nut van van je onbeperkt?
je kan geen muziek streamen en geen film streamen... wat je wel kunt is whatsapp en webpagina's laden, maar daar heb je aan 200mb in de maand ook genoeg aan dus ik snap niet waarom je niet gewoon naar een nieuwer abbo gaat en wel fatsoenlijke snelheden haalt.
Wie zegt dat het niet kan met 384 kbit? Al jaren zit ik aan deze snelheden en ik kan alles doen wat ik wil met onbeperkt databundel.
Ahem, ik heb er even een simpele berekening bij gepakt:

•Approximate megabytes: 6 GB = 6,144 MB (1 GB = 1024 MB)
•Approximate megabits: 6,144 MB = 49,152 Mb (1 byte = 8 bits)
•Number of seconds per hour calculation: 60 x 60 = 3,600
•Megabits per hour calculation: 49,152 / 3,600 = 13.65 Mbps

dus ja, je kan al geen simpele 720p filmpie streamen.
de helft haal je ook bij lange na niet dus ook 360p gaat hem niet worden.

Dan audio:

Om het te streamen heb je MINIMAAL 256kbps aan internet snelheid nodig, voor een bit rate van 128kbps weet neit of jij 128kbps liedjes hebt gehoord maar dat ga je toch echt niet leuk vinden!

Dus om nou te zeggen dat je werkelijk alles kan met op zijn best 384kbps vind ik toch een tikkeltje overdreven ;)

[Reactie gewijzigd door prupke15 op 22 oktober 2013 16:32]

Surfen, mailen, tweeten, facebooken, apps downloaden, online radio luisteren, youtube films kijken werkt allemaal gewoon.
Ik ben het grotendeels eens met wat je zegt, maar op simpele oortjes is 128 Kbps streaming hartstikke prima. Op een wat betere headset heb ik ook liever 256 Kbps of hoger.
Is het niet veel lucratiever om een los toestel (smart phone) van bijvoorbeeld 500 euro aan te schaffen en dan een SIM only abonnement van rond de 15 euro per maand..

500 / 24 maanden looptijd = 20,83 + 15 euro per maand = 35,83

Verzekering: Inboedel verzekering van 1 euro per maand :>

Totaal kosten: 36.85 p.m. incl. btw.

Bijna overal gratis te gebruiken WIFI, ook in de treinen. Echter wordt het gratis wifi gesponsord door T-mobile in de treinen.. Ben benieuwd wanneer we een WIFI kaartje moeten kopen :) Denk dat we daar niet meer ver vanaf zitten. Het zou namelijk echt een goede tactische zet zijn.

1. Bied eerst overal gratis WIFI aan.
2. Mensen zijn eraan gewend / kunnen niet meer zonder
3. Gooi een prijs op het eerst ''gratis'' WIFI omdat telecom aanbieders erachter komen dat het toch wel duur wordt (omzet verlies)
4. We zitten aan een WIFI kaart + 4G (Misschien al 5G abonenment)

Ben benieuwd!!!!!! :)

PS zijn er al ''Pirate'' WIFI netwerken beschikbaar? Zoals je dat vroeger had met RADIO :P

[Reactie gewijzigd door Dr.Root op 22 oktober 2013 10:28]

PS zijn er al ''Pirate'' WIFI netwerken beschikbaar? Zoals je dat vroeger had met RADIO :P
Ja, noemen ze Ziggo Hotspots, KPN hotspots en evt FON, wereldwijd gratis wifi.
Ik bedoel:

Pirate WIFI netwerken, dus ''personen/bedrijven'' die geen fee's aan de KPN voor het gebruik van hun netwerk betalen ;-) Daarom vindt ik het dubieus dat er ''gratis'' wifi aangeboden kan worden, aangezien de partij die dat ''gratis'' wifi aanbied wel kosten maakt ;-) Hoe je wendt of keert..
Gratis bestaat niet ....
Er is altijd wel een onderliggende strategie om het haalbaar te maken.

Reclame, persoonsgegevens of ernstiger .. zoals al gezegd wordt, als je niet hoeft te betalen, BEN je het product
Toch download ik een hoop gratis via Spotnet, maar goed :) Dat is wat anders.
Eigenlijk niet, niet gratis ...

Je betaald je internetprovider, evt. usenet provider

De enige die eronder lijden, zijn de content providers...
Maar ik ben geen haar beter ... mijn systemen zijn ook geautomatiseerd tot aan conversie naar mp4 -> itunes import :+

alles dankzij Sickbeard en consorten ;)
Er is of was in amsterdam en enkele steden een krakersnet van wifi. Elk kraakpand met internet (of naja de meeste) deden hierin mee in amsterdam tenminste. Geen idee of dit er nu nog is trouwens.
Dat verwachten dat klanten met 4G meer behoefte krijgen is ook onzin natuurlijk... over 3G kun je ook uitstekend video's kijken (HBO GO en Netflix doen het bij mij uitstekend) maar dat doe je niet teveel omdat het gruwelijk veel data verbruikt. Die behoefte is er echt wel, het moet alleen niet te duur zijn.
Ik vind dit geen onzin. Als je meer kunt verbruiken ga je dat ook al gauw doen. Ze kunnen natuurlijk niet voor jou spreken maar zo werkt het nou eenmaal bij de gemiddelde consument, inclusief mezelf. Sinds ik 4G heb download ik veel meer omdat het ook veel sneller gaat.

4G is bijvoorbeeld sneller dan mijn vaste internetverbinding thuis (4G ongeveer 8MB down, Ziggo max 7MB, maar afname door WiFi), waardoor ik tegenwoordig liever WiFi op mijn telefoon uit laat staan. Hierdoor neem ik inderdaad meer data af. Plus het feit dat omdat het zo snel gaat, je sneller je telefoon pakt om even iets te bekijken/op te zoeken/te downloaden en te streamen...
Ja, maar ze hebben het specifiek over HD video's, bij mij werkt dat in ieder geval op 3G ook al perfect. Het enige dat me tegenhoudt er meer van te kijken op mijn telefoon (buiten tijd) is mijn databundel. Nou moet ik wel zeggen dat ik thuis en op mijn werk beiden uitstekende 3G dekking heb, dus voor mensen waar dit minder is zal het verschil inderdaad ook wel groter worden.
Ter illustratie, toen ik de BB Z10 testte heb ik thuis over 3G zo'n 24Mbps gehaald. Tuurlijk, 4G is nog sneller, maar zo groot is het verschil niet. Het is dat mijn huidige toestel, de One X, zelf die snelheden op 3G niet ondersteunt, maar zelfs met de 3,6 om 2,2 die die momenteel maar haalt heb ik nooit het gevoel dat 3G langzaam is. Ik laat mijn wifi ook meestal uit staan omdat het in de praktijk toch geen verschil maakt (en het meer stroom lijkt te verbruiken), alleen als ik veel data ga gebruiken schakel ik wifi even in. Het feit dat mijn wifi hier thuis 17 om 3 Mbps biedt, wat toch flink sneller is dan 3G op mijn One X, doet daar niks aan af.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 oktober 2013 10:23]

Ik betaal gemiddeld 35 euro per maand voor 10GB data + onbeperkt daarna, 90 belminuten / onbeperkt SMS. De iPhone 5 kostte me rond de 100 euro. Dat was die speciale actie van Vodafone. Heb nu ook 4G, dus mij hoor je de komende jaren niet klagen en ik ben niet van plan vrijwillig mijn abonnement om te zetten, dus hopelijk kan ik er nog jaren van profiteren :)
Staat duidelijk omschreven, na het vastgestelde contract termijn vervalt je korting. Dus mocht je verlengen, betaal je de volle pond.
Robin Mobile?? Echt onbeperkt internetten, bellen en sms'en op het KPN netwerk... 39,95 pm.
Geweldige provider inderdaad, zit daar ook al enkele maanden en maakt niet uit wat je doet, je hoeft je nooit zorgen te maken dat je meer betaalt dan 40§ per maand.
juist ben all 1 jaar een zeer tevreden klant daar

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True