Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

NSA testte op grote schaal verzamelen locatiegegevens telefoons

Door , 53 reacties

De Amerikaanse inlichtingendienst NSA heeft in 2010 en 2011 geŽxperimenteerd met het op grote schaal verzamelen van locatiegegevens van telefoongebruikers. Uiteindelijk is het programma nooit ingevoerd, maar er werd wel geŽxperimenteerd met echte locatiegegevens.

De NSA verkreeg de locatie van telefoons met behulp van triangulatie via zendmasten van telecomproviders. De test, waarvoor echte locatiegegevens werden gebruikt, was bedoeld om te onderzoeken of de servers van de NSA op grote schaal locatiegegevens van providers konden verwerken. Woensdag heeft de Amerikaanse director of national intelligence dat bevestigd na berichtgeving in The New York Times.

Het is niet bekend hoe lang en van hoeveel telecomgebruikers in de Verenigde Staten de locatie is verzameld. Uiteindelijk besloot de inlichtingendienst om het programma niet door te zetten. Mocht dat wel gebeuren, dan zal er toestemming worden gevraagd aan het Congres, bezweert de inlichtingendienst. Dat zal dan waarschijnlijk wel in een geheime sessie gebeuren.

Een lid van het Congres klaagt dat de NSA nog niet het hele verhaal naar buiten heeft gebracht. "De top van de inlichtingendiensten heeft besloten om het grootste deel van het échte verhaal geheim te houden, terwijl de waarheid de nationale veiligheid niet zou schaden", aldus Senator Ron Wyden in The New York Times.

Door Joost Schellevis

Redacteur

03-10-2013 • 07:18

53 Linkedin Google+

Reacties (53)

Wijzig sortering
Wat ik hier eigenlijk lees is dat men op ouderwetse wijze probeerde de locatie vast te stellen, en dat dan voor iedereen met een mobiele telefoon op te slaan. Lijkt me best veel werk en dat werd hem dus niet (zeggen ze).
Dan denk ik eigenlijk dat ze er vanaf zijn gestapt omdat toch iedereen GPS in z'n telefoon heeft, veel makkelijker en veel sneller om dit te loggen. Als Google en Apple het niet al loggen. Veel makkelijker dan het bovengenoemde programma, wat daarmee nutteloos is geworden.
Nou wat ik laatst merkte is dat je voor Google Maps je je locatie moet delen voor andere Google diensten (Android), omdat Google maps anders je (gps/wifi) locatie niet wil laten zien.

Google is ook een beetje doorgeschoten de laatste tijd met hun diensten en zooi en dringt en dwingt steeds meer af ALS je een (deel) van hun diensten wil gebruiken. Ik snap dat ook wel, maar goed de slogan 'don't be evil' wordt wel stille'tjes naar de zijkant geschoven.
NSA verhalen. Teaparty. Obama wil open debat over spionage. Wie weet wordt USA nu in een 'shutdown' gemanoevreerd om de aandacht af te wenden of misschien wel om hem af te zetten.
Tijdens 9/11 ging ook het zwaar beveiligde gebouw 7 van de secret services naar de grond zonder enige vorm van 'redelijke' uitleg. Filmmakers opgelet: er is ongelofelijk veel materiaal beschikbaar voor een spannende film !!! Vroeger dachten we: wat moet een type als Ronald Reagan nu als president. Maar waar het nu naar uitziet is het verklaarbaar, het is gewoon allemaal een 'live theater'. "Rare jongens" die amerikanen (citeer nu een beetje uit Asterix en Obelix).
All the World's a stage.

Het is hier echt niet anders.
Waanzinnig interessante technische case eigenlijk. Ethisch of niet ik heb zelf met vrienden erg vaak gespeculeerd dat dit mogelijk is. We weten dat de Nederlandse politie als het actief op zoek is naar een telefoon nummer ze dit zo kunnen achter halen van de lokatie op 3-1.5m radius afhankelijk van de hoeveelheid zenders en afstand tot de zender. Vervolgens als de telefoon uitgezet wordt blijf de laatste lokatie opgeslagen.

Nu ga ik speculeren: Als je van elke telefoon binnen 10 seconden een response hebt en elke lokatie word opgeslagen in 4 bytes.(twee doubles, GPS coordinates) Vervolgens heb je 16 miljoen telefoons en je wilt elk minute registeren waar de persoon is. 16milx4bytesx60minutenx24ux365=3.36e+13bytes of te wel 30Terra Bytes per jaar. Een 2TB harddrive is 310eu, dus voor 4650euro heb je genoeg space voor een jaar aan lokatie data voor alle Nederlanders. Eigenlijk griezelig weinig kosten, als je bedenkt dat een goede IT specialist dat bedrag per maand kost.
In 10s kan je niet heel ver komen. Je kan het dus waarschijnlijk ook wel in 2 bytes kwijt, dus da's een factor 2 minder.
Daar bovenop nog compressie, want meestal zit of slaap je, dus da's ook nog minimaal een factor 3.

Verder is een 3TB HDD 93 euries (pricewatch. Geen idee waarom je 310 euro voor 2TB zou betalen !) dus da's ook een factor 4.5,
dus dan denk ik dat je voor onder de 200 euro wel klaar bent.
liever geen compressie, je moet minimaal tot 7 significante getallen hebben anders verlies je waardevolle data, dus twee bytes is wel een beetje het minimale.

Je betaald wat meer voor je hardschijf omdat het server memory is. Deze zijn een stuk betrouwbaarder dan je hardschijf die op USB aan gesloten is.
In Nederland gebeurt dit toch al? Althans, bij een misdrijf kan men achterhalen waar iemand op dat moment was op basis van de telefoon. Allicht komen die gegeven direct van de providers, maar dat maakt niet veel uit.
Dat maakt wel veel uit. Gegevens per case op kunnen vragen of gegevens vrij doorzoekbaar op ieder moment zitten lichtjaren tussen. Net zoals er bv een groot verschil zit tussen camera's die alleen beelden opnemen en camera's die gezichten herkennen en loggen. In het eerste geval is de moeite en dus de drempel veel hoger. Hoe minder moeite, hoe meer misbruik. Te makkelijk doorzoekbare gegevens zullen te pas en te onpas overal voor worden ingezet.
Triest maar waar, ik schrik niet eens meer van dergelijke berichten. Inlichtingendiensten zijn naar mijn mening altijd bezig met het zoeken naar manieren om zoveel mogelijk data te verzamelen. Van het merendeel van hun methoden zal waarschijnlijk nooit het bestaan bekend worden. En dat is misschien ook maar beter ook... Waarschijnlijk weet Big Brother al veel meer over ons dan we vermoeden.
tsja, zeg het niet graag, maar de conspiracy theorists hadden echt gewoon gelijk in dit geval.
ik ga er vanaf nu vanuit dat alle informatie die ik digitaal heb te bekijken is door een ander.

alles op mijn telefoon, laptop, en zowieso alles wat het internet op gaat.
ik geloof ook niet dat TOR echt veilig is, als zij al het internet verkeer af kunnen tappek kunnnen ze zien wie er naar een TOR server communiceert. (en mogelijk ook welke data ze ontvangen en versturen)

ik ga er gewoon vanuit dat ik altijd bekeken kan worden, en of dat terecht is doet er niet eens toe,
het besef xorgt er gewoon voor dat je extra voorzichtig bent, en dat zal helaas moeten in deze tijden.
Tor is niet veilig omdat de NSA zeer waarschijnlijk zelf een groot aantal Tor nodes onder controle heeft. Als het verkeer via genoeg Tor nodes loopt waar jij controle over hebt is het mogelijk om de zender te achterhalen.

http://blog.erratasec.com...smackdown-nsa-vs-tor.html
Ene wat je als zender dan moet doen is software op je pc waardoor je zelf je mac adres kan instellen, dikke wifi antenne en dan via een publiek wifi punt het net op. Zorg dan ook dat je ergens zonder camera's zit en vooral niet thuis en je bent redelijk anoniem
Nog niet zo simpel. Je moet dan ook nog
- geen enkel email adres of login naam gebruiken die je normaal gebruikt
- geen social tools hebben draaien die je normaal hebt (FB, twitter, skype ..)
- geen cookies die je al had (o.i.d.)
- je telefoon thuis laten
- niet twee keer bij dezelfde wifi, op dezelfde tijd, met dezelfde MAC, in hetzelfde gebied
... vergeet ik nog iets?
FYI: misschien vind je deze details nog interessant..
http://cryptome.org/2012/06/anon-pub-dead.htm
Ja erg jammer. Daarom type ik in elk berichtje, elk e-mailtje enzovoorts 'BOM!' in. Hahah ze zullen wel gek worden van me :Y).

TOR wordt allang bespied, reken daar maar op!

Is natuurlijk onzin, maar als vele mensen dit zouden doen zullen ze uiteindelijk deze onzin informatie en echte informatie niet meer goed kunnen scheiden

[Reactie gewijzigd door ToFast op 3 oktober 2013 11:31]

@ToFast: Fantastische goede waardevolle tip:
ik heb je een +3 gegeven - andere Tweakers zouden dit ook moeten doen! ;)

In de Amerikaanse wereld krijg ik steeds meer en meer minder vertrouwen, maar nu val ik in het stadium zelf een hekel te krijgen aan dat 'groot-spraak' volk.
Ben vorige week nog op JamaÔca geweest voor 2 weken Reggae muziek. het barst daar van de Amerikaanse invloeden - grappig is dat de Amerikanen die ik sprak, allen niet echt op de hoogte waren van de mis-kleunen die de NSA elke keer weer uitvoerd, en wordt uiteindelijk gepubliceerd.
Gekker nog, Amerikanen gaan direct in een "ontken fase" - zo van: Dat doet onze NSA niet - niet bij ons, wel bij buitenlanders.
Beetje jammer dat bij de USA inwoners nog steeds zo'n groot vertrouwen is in de NSA.
Dat is gewoon propaganda. Het nieuws ind e verenigde staten wordt grotendeel beinvloed door de overheid aldaar. Mainstream nieuws dat de 'avarage Joe' doet luisteren bericht het hooiguit als een voetnoot ergens op een vage teletekst pagina.

Alternatieve nieuwsbronnen geloceerd in de VS zijn er zat maar daar moet je de waarheid vaak uit talloze onwaarheden en sprookjesverhalen zeven en de gewone Amerikaan bezoekt die sites sowieso niet. Uiteindelijk is het zo dat de NSA waarschijnlijk nog veel grotere controle uitoefend over de gemiddelde Amerikaan dan over de gemiddelde persoon in het buitenland simpelweg omdat ze het kunnen.

@Nieuwsartikel. Het is in principe geen verassing. Mede dankzij zaken zoals de Patriot Act kan de NSA simpelweg providers in hun grenzen dwingen toegang te geven tot het telefoonneetwerk. Aftappen doen ze al op al het verkeer wat via de VS loopt en we kunnen stellen dat de triangilatie ook goed zal hebben gewerkt en hooguit wat hoeft te worden glad geschoren hier en daar.

Het enige wat de rest van de wereld kan doen is zo veel mogelijk de Verenigde Staten mijden in alles wat er wordt gedaan. Het is feitelijk geen democratie meer maar een controlestaat geregeerd door de NSA en de mensen die het geld van de NSA beheren. De vraag is natuurlijk wie de grootste macht over de ander heeft bij deze twee partijen.
+3? Hiervoor is het moderatiesysteem natuurlijk niet bedoelt he!

Daarnaast was het geen tip, maar goed wat anderen doen is mijn probleem niet. Ik verwoordde het slechts op deze manier om mijn ongenoegen uit te spreken over dit soort zaken.

Verder heb je nog het probleem dat als je dit zou doen, de mensen aan wie je bericht hier over het algemeen ook niet zo gecharmeerd van de overbodigde tekst zullen zijn.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 3 oktober 2013 12:58]

@ToFast Probeer het ook eens met President en Bomb zullen ze leuk vinden. Als ze dan nu zouden binnen vallen (nu ik dat hier heb geschreven) bewijst het maar hoe de NSA ons bespioneerd.

Is natuurlijk onzin, maar als vele mensen dit zouden doen zullen ze uiteindelijk deze onzin informatie en echte informatie niet meer goed kunnen scheiden

[Reactie gewijzigd door JohnnyBNL op 3 oktober 2013 12:44]

Als de theorieŽn van deze 'conspiracy theorists' waar zijn, zijn het dan nog wel conspiracy theorieŽn?

Schrikken doe ik al lang niet meer van deze berichtgevingen, vervelend vindt ik het wel. Internet/PC's zijn prachtige mediums maar dit soort zaken nemen toch een deel van het goede gevoel weg.

TOR versleutelt alle data naar de servers toe, maar aangezien de NSA in diverse versleutelingsalgorithmen backdoors heeft ingebouwd kan versleuteling ook niet meer als safe beschouwd worden.
Er komt nu ook vanuit andere bronnen steeds meer informatie naar buiten over de activiteiten van de NSA, het lijkt erop dat door Snowden het taboe op geheimhouding is doorbroken. Het zou me niet verbazen als we de komende tijd nog veel meer gaan horen over onze "informatiehongerige" Amerikaanse 'vrienden' ;)

[Reactie gewijzigd door dere12 op 3 oktober 2013 07:41]

Denk jij serieus dat de USA de enige is met veiligheidsdiensten die op deze schaal gegevens verzamelen? Ik denk namelijk dat iedere zichzelf respecterende veiligheidsdienst - en dat zijn ze als het goed is dus allemaal - dergelijke info verzamelen. Het is alleen dat de USA nu de gebeten hond is in de media omdat van hen het eerste bekend is dat ze dit doen en welke methodes zij daar onder andere voor gebruiken. Maar reken maar dat een China en Rusland op vergelijkbare schaal info verzamelen. En wij als Nederland (en Belgie) als kleine landjes met kleine budgetten kunnen dan gelukkig gebruik maken van de diensten van de bevriende naties.
Denk jij serieus dat de USA de enige is met veiligheidsdiensten die op deze schaal gegevens verzamelen?
Het budget van de NSA wordt geschat op 10 miljard dollar.
Het budget van alle 15 amerikaanse veiligheidsdiensten bij elkaar is 75 miljard dollar.
Ik denk dat ze daarmee meer kunnen dan onze eigen AIVD. Ook relatief gesproken (naar aantal burgers per land).
De volgende cijfers zijn de budgetten van alle geheime diensten van een land bij elkaar, gedeeld door het aantal inwoners, in euro's:

Nederland: § 16 per persoon per jaar (AIVD, MIVD)
Engeland: § 48 (MI5, MI6, GCHQ, DI)
America: § 129 (de IC, de "Intelligence Community", bestaande uit 16 (sub-)organisaties)

https://en.wikipedia.org/...es_Intelligence_Community
Dat geeft je wel een idee ja, maar de kosten van informatie schalen niet lineair mee met het aantal inwoners (subjects). Dat maakt het des te erger want het absolute bedrag speelt een veel grotere rol dan je suggereert, en de VS heeft c.a. 300 miljoen inwoners..
Ja absoluut mee eens. Maar hoe dan ook besteedt America veel te veel geld aan haar leger en geheimediensten, mede doordat de belangen van politici en de profiterende industrieŽn nauw verweven zijn.
Nee, de NSA heeft veel meer mogelijkheden dan andere diensten, want de meeste grote software en websites die we hier gebruiken zijn amerikaans. Probeer maar eens een smartphone zonder amerikaans OS te vinden. En zo'n 99% kans dat jij een maildienst uit de VS gebruikt. Alles wat uit de VS komt valt onder de patriot act. Als de NSA aanklopt en vraagt om een backdoor hebben ze geen keuze.
De enige manier om hier van af te komen is massaal geen amerikaanse diensten en producten meer te gebruiken, maar in de praktijk is dat lastig. Er zitten altijd een hoop windows-lovers op deze site maar een eerste stap zou een switch naar linux kunnen zijn.
ja want linux is wel veilig en heeft NSA geen aandeel in ....

http://en.wikipedia.org/wiki/Security-Enhanced_Linux
En dit is waar de open-source wereld moet shinen! SELinux is een stukje kernel code dat policies afdwingt op een white-list basis. Zaken als "je stack mag niet executable zijn" achtige dingen, die sommige programma's wel eens toepasten, maar in de praktijk vooral misbruikt worden. In principe mag het niet mogelijk zijn om op een machine met SELinux meer te kunnen dan op een machine zonder.
SELinux is open! De broncode is onderdeel van de standaard kernel tree. Waar Microsoft en Apple backdoors kunnen verstoppen, is dat in Linux dus niet mogelijk. En gezien we SELinux niet vertrouwen: review het! Serieus, ik zou dolgraag een rapport willen lezen van een veiligheidsexpert of academicus die de broncode van SELinux heeft onderzocht (die naar verluid heel niet zo complex is) en concludeert of dit een goede of slechte oplossing is, met of zonder patches ter verbetering.

[Reactie gewijzigd door RSpliet op 3 oktober 2013 10:37]

Het is enorm moeilijk om code te auditen op het al dan niet aanwezig zijn van backdoors. Daarnaast heb je het feit dat als je iets vindt, dat je in veel gevallen het verschil niet zal zien tussen een bug en een backdoor, want het enige verschil tussen beide is de intentie van de auteur.

Bovendien is SELinux slechts een klein stuk in de puzzel. Er zijn ook nog zaken zoals trusted boot, dm-verity, enz.
Daarnaast is SELinux een PITA om (correct) te configureren. Je security is dus ook maar zo goed als jouw configuratie-skills.
dat Linux ook niet veilig is wist je nog niet?
http://bits-n-bytes-tech....d-linus-confirms-nsa.html

Linus geeft later aan dat het een grap was, maar lekken dat de NSA je iets heeft opgedragen, wordt ook zwaar bestraft natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door blubberhoofd op 3 oktober 2013 13:19]

The key concepts underlying SELinux can be traced to several earlier projects by the United States National Security Agency.
Oeps...

Ja, in theorie kun je open source code controleren... maar in de praktijk is het gruwelijk lastig om dat goed te doen. Ga maar na, is de hele kernel van voor tot achter helemaal foutloos en vrij van bugs? Bugs worden veroorzaakt door onbedoelde foutjes of blunders. Backdoors worden veroorzaakt doordat (hele slimme mensen, met zeer veel ervaring op precies dat gebied) opzettelijk "foutjes" maken. Daarbij weten ze bovendien dat ze met open source aan het werk zijn en dat het dus belangrijk is de backdoor zo goed mogelijk te camoufleren.

Ik zou niet weten wat ik iemand die bang is voor NSA-spionage zou moeten adviseren: er zijn zowel argumenten voor als tegen het gebruik van SELinux.
Dat is net iets te paranoid.

De NSA is behoorlijk evil en borderline terroristisch met hoe het inbreuk maakt op het leven en de privacy van mensen.
Maar ze doen ook zeker wel eens goede dingen.

SELinux is voornamelijk ontworpen om de servers van de NSA zelf te beschermen. En dat is terug released naar de source omdat dit moest. Heel simpel.
SELinux bestaat al jaren, en is vaak zat reviewed en gebleken dat het veilig is.

Al vind ik het behoorlijk vervelende software, een soort noodzakelijk kwaad waarvoor je allerlei exceptions moet toevoegen om het blij te houden... Als je het niet disabled.

Overigens is het CONCEPT en eerste versies van SELinux door de NSA ontworpen. Het is niet zo dat de huidige variant nog steeds van de NSA is of enkel door hen ontwikkeld wordt.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 oktober 2013 15:44]

Op zich heb je gelijk: natuurlijk zijn andere landen bezig met het grootschalig verzamelen van data (ik voorzie zelfs een nieuwe wapenwedloop: wie o wie heeft het eerst de hele wereld in zijn archief :Y) ).

De USA loopt echter wel erg ver voor (alle tot vorig jaar belachelijk gemaakte opvattingen blijken gewoon waar), en wat een hele slechte ontwikkeling blijkt: het wordt niet alleen gebruikt voor het voorkomen van terrorisme en misdaden, maar voor gewoon spionage van bedrijven en andere overheden, ook van bevriende landen. Leg dat maar eens uit!

Ook intern gaat dit tot problemen leiden. De NSA heeft nu al zoveel macht, dat ze zich actief kunnen gaan bemoeien met voor hen belangrijken geldstromen en wie de verkiezingen gaat winnen. Kennis is macht, dat gaat nu meer op dan ooit.
dan zal er toestemming worden gevraagd aan het Congres, bezweert de inlichtingendienst

Ja dat klinkt erg geloofwaardig :( Eerst doen en dan pas toestemming vragen, ook al was dit slechts een "expiriment". Ondertussen geloof ik niks meer wat de NSA zegt over dat soort dingen qua vragen of het mag. Ze doen het toch wel, ik ben benieuwd wat er nog meer allemaal naar vorenkomt.
Zou me niks verbazen als zo ook blijkt dat ze mensen persoonlijk hebben laten schaduwen nav de gegevens die ze hebben gefilterd en dan bedoel ik evt. verdachte burgers. Alleen om the checken of hun "modellen"en filters werken...
Ik zie niet in waarom dat ongeloofwaardig zou zijn. Sterker, nog, het zou mij niets verbazen als het congres (of in elk geval commissies binnen het congres) gewoon op de hoogte zijn van wat de NSA doet, maar uit angst weggestemd te worden de afspraak heeft gemaakt om de schijn op te houden.

Zo werkt het nu eenmaal in de politiek. Op de hoogte zijn, maar toch verontwaardigd doen om je gezicht te redden. Als het congres echt kwaad zou zijn om dit soort dingen, dan kunnen ze veel zwaardere middelen inzetten dan een beetje boos kijken vanaf de zijlijn.
Zou me niks verbazen als zo ook blijkt dat ze mensen persoonlijk hebben laten schaduwen nav de gegevens die ze hebben gefilterd en dan bedoel ik evt. verdachte burgers. Alleen om the checken of hun "modellen"en filters werken...
Zolang er geen onterechte beschuldigingen / veroordelingen uit ontstaan zijn is daar toch niets mis mee? Lijkt me heel gezond om te weten of wat je digitaal uitzoekt in de praktijk ook klopt ;)
Dat is al een leuke dot aan informatie die ze voor 1 persoon vermoedelijk al zo op kunnen vragen. Locatiegegevens, internetgedrag, social media etc. En binnenkort zullen daar ook wel vingerafdrukken bijkomen met de groeiende populariteit van die apparaten en alle backdoors van de NSA. Het valt me trouwens wel mee dat ik zo weinig lees over kinderporno of terrorisme, twee zaken die meestal als excuus worden gebruikt om deze inbreuk op privacy te legitimeren.

Het hele NSA verhaal is dan ook gebaseerd op angst, de staatsveiligheid zou in gevaar komen als de NSA zijn werk niet zou doen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de houding van organisaties zoals de CIA tegenover 'terroristen'. Je kan tenminste stellen dat dit soort overheidsinstanties die beweren om voor meer veiligheid te zorgen min of meer gebaat zijn bij terroristische aanslagen om zo excessen zoals de NSA of politiegeweld te kunnen legitimeren. Het zou me niet verbazen als veiligheidsdiensten 'terroristen' tolereren of zelfs actief helpen. De amerikanen zijn echt niet te beroerd om dit soort streken uit te halen, zeker omdat er op politiek en economisch vlak zoveel bij gebaat is.

Hoe dan ook erg interessante ontwikkelingen, het hele NSA gebeuren begint steeds meer te lijken op het DDR van 1960 met bijhorende angstcultuur en overheidscontrole.

http://www.washingtonsblo...anted-to-do%E2%80%9D.html
Het zou me niet verbazen als veiligheidsdiensten 'terroristen' tolereren of zelfs actief helpen. De amerikanen zijn echt niet te beroerd om dit soort streken uit te halen, zeker omdat er op politiek en economisch vlak zoveel bij gebaat is.
Kan je hier een voorbeeld van geven en bij voorkeur met bron? En dan personen / groeperingen die op het moment van steun bekend staan als terroristisch.

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 3 oktober 2013 08:23]

Veel van de geloofwaardigheid is gebaseerd op operaties uit de geschiedenis. Bijvoorbeeld operation Northwoods en operation Mongoose, dat bewijst op dit moment echter niets, het bewijst alleen dat ze er prima toe in staat zijn, en de Amerikaanse overheid niet wakker ligt van een paar dode burgers als dat hun helpt hun doel te bereiken.
Al-Qaeda in SyriŽ?

Bron: http://www.washingtontime...-number-of-al-qaeda-amon/

Dezelfde Al-Qaeda die de aanslagen op 9-11 pleegde ontvangt nu op grote school wapens en geld van de Amerikaanse belastingbetaler.
Dat is niks vreemds. De taliban zijn ook ooit door amerika van wapens en geld voorzien om in irak tegen rusland te vechten. De stingers waarmee de taliban op amerikaanse vliegtuigen schoten waren van amerikaanse makelij.
Als het kan gebeurt het ook, dat heeft de nsa inmiddels wel duidelijk gemaakt
Leveranciers van navigatiesoftware doen toch niet veel anders? Die krijgen ook locatiegegevens van telefoons op basis van zendmasten en leiden daar fileinformatie aan af.

De doelstelling en de manier waarop verschillen natuurlijk wel enorm.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*