Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties
Submitter: iMispel

Het mobiele besturingssysteem Sailfish heeft sinds kort ondersteuning voor Android-apps, iets dat eerder al door ontwikkelaar Jolla was beloofd. Ook stelt de maker dat de compatibiliteit met smartphone- en tablethardware is verbeterd.

Volgens Jolla hoeven ontwikkelaars geen aanpassingen te doen om hun Android-apps werkend te krijgen op Sailfish. Daarbij kunnen apps geïnstalleerd worden op vergelijkbare wijze als dat op Android zelf gebeurt: Jolla wil daarvoor gaan samenwerken met makers van applicatiewinkels. Eerder had de ontwikkelaar al gezegd met ondersteuning voor Android-apps te komen op zijn mobiele besturingssysteem.

Daarnaast stelt Jolla de compatibiliteit met smartphone- en tablethardware te hebben verbeterd. Hierdoor moet het gemakkelijker worden om Sailfish te installeren en fabrikanten ertoe bewegen om het mobiele besturingssysteem te gaan gebruiken. Volgens Jolla is het mogelijk om verscheidene hardwareconfiguraties te gebruiken die ook voor Android-apparaten worden gebruikt. Om welke hardware het precies gaat werd niet bekendgemaakt.

Sailfish is een besturingssysteem dat is voortgekomen uit Meego, nadat Nokia liet weten het OS niet verder te zullen ontwikkelen. Eerder presenteerde Jolla zijn eerste smartphone met Sailfish. De softwaremaker heeft aangegeven dat er nog een tweede preorder-ronde gehouden zal worden via zijn website. Die zal echter alleen toegankelijk zijn voor Finse klanten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Het idee is prima maar het zal in de uitvoering stranden. Google zal nooit haar Playstore ter beschikking stellen en app ontwikkelaars willen wel enige controle(versiebeheer en inkomsten) over hun apps hebben. Losse apk's zullen maar weinig ontwikkelaars vrij gaan geven. Ik denk dat Jolla zich net als FireFox OS zicht beter kan richten op webbased apps. Dan hoef je namelijk niets aan te passen en riskeer je ook geen donder met Google en ontwikkelaars die geen goedkeuring hebben gegeven voor het verspreiden van hun apps.
nah, ik heb dus een N9 (de lumia met linux zeg maar) en daarvoor had ik een N900. Beide telefoons boden me met de beschikbare native apps precies die functionaliteit die ik ook in zo'n app zocht. Uiteraard zijn er ook bepaalde functionaliteiten die ik mis, bijvoorbeeld een steam client of een viber ofzo; dat zal dan echter met de Jolla phone verleden tijd zijn omdat je in dat geval die (android) app in een alien dalvik abstractielaag kunt draaien.

Lijkt mij gewoon het beste van twee werelden.

Daarnaast gun ik Jolla een kans; naast windows phone, android en apple os is er eigenlijk niks anders noemenswaardigs, en intussen zie ik op alle drie de platformen niets vernieuwends. Ze hebben intussen alledrie een legacy opgebouwd, en kunnen het zich dan ook niet veroorloven om daar in grote mate vanaf te wijken. Een frisse wind naast de gevestigde orde lijkt me dan een welkome verademing.
Hoezo geen legacy - Sailfish is een voortzetting van Maemo uit 2005, ouder dan alledrie de OSsen hierboven.
Sailfish is gebaseerd op MeeGo wat gebaseerd is op Maemo. Je moet er echter wel rekening mee houden dat Maemo (toentertijd) nog op GTK gebaseerd was, tot Maemo 5 op de N900. Met Maemo 6 wou Nokia overstappen naar Qt (dit breekt dus een groot deel van de legacy). Vervolgens zijn ze samen gegaan met Intel waardoor Maemo 6 Harmattan dus MeeGo 1.2 Harmattan werd. In de vorm van "Maemo 6 Harmattan, compatible met MeeGo 1.2". Echter wijkte dit MeeGo 1.2 Harmattan ook nog op verschillende vlakken af van het samengestelde MeeGo van Nokia & Intel, voornamelijk in de onderliggende lagen. En die onderliggende lagen van MeeGo zijn vervolgens weer "hernoemd" naar Mer project en daarop is Sailfish weer gebaseerd.

Sailfish wijkt in veel dingen dus af van Maemo zoals het toentertijd door Nokia werd gebruikt, en er is ook maar een heel dun verwantschap. Want Maemo brak qua GUI al naar MeeGo 1.2 Harmattan, wat weer niets weg had van de reference GUI voor het samengestelde MeeGo, en Sailfish heeft weer een compleet nieuwe GUI gemaakt. Daarnaast is MeeGo/Mer RPM based, waar Maemo DEB based was. Het core OS is anders (volgensmij was Maemo busybox based en is MeeGo dat niet meer). De netwerkinterfacing is volgensmij veranderd (van ModemManager & NetworkManager bij Maemo naar connman van Intel bij Mer). De voorgangers worden wel steeds genoemd als zijnde voorgangers. Maar bij elke wijziging ("in naam") zijn er ook voldoende grote onderhuidse wijzigingen geweest.
Daarnaast gun ik Jolla een kans; naast windows phone, android en apple os is er eigenlijk niks anders noemenswaardigs, en intussen zie ik op alle drie de platformen niets vernieuwends.
Sorry maar hier kan ik echt niet tegen.

Waarom is er zo goed als niemand die BlackBerry 10 eens een kans geeft, die zich er in verdiept, die het eens probeert?

BlackBerry 10 is draait in feite QuantumUnix (vandaar de naam QNX) dit is een real-time operating system (RTOS) en als zodanig is het onzettend stabiel en vanaf meet af aan gebouwd om zeer goede en vooral ook consistente prestaties te leveren, hetzelfde besturingssyteem dat BB10 vormt wordt verdomme door NASA gebruikt bij ruimtereizen.

Over de uitstekende prestaties van BB10 heb ik eerder al een heel stuk geschreven, dat zal ik hier achterwege laten maar voel je vrij om het even terug te lezen

En dan over vernieuwing gesproken heb je BlackBerry 10 wel eens geprobeerd? Heb je je wel eens verdiept hoe de besturing werkt en dan bedoel ik niet in de winkel even het lockscreen omhoog swypen maar écht even kijken hoe het werkt.?

Het systeem waarbij je o.a. omhoog veegt om een applicatie te minimaliseren en waarbij je met een boog beweging dan wel een veeg naar boven en naar rechts direct naar de unified inbox kunt, dat is vernieuwend en ik kan je vertellen dat het ontzettend fijn werkt, mede door het feit dat alles zonder écht zonder lag werkt.

Mijn zusje had een Iphone nadat die gestolen was heb ik een BlackBerry Z10 voor d'r aangeschaft en wat denk je? Ze vindt het leuker en fijner werken dan haar Iphone vooral het swypen vindt ze leuk, daarbij vindt ze het virtuele toetsenbord érg fijn typen.

En als we het dan toch over Android-Apps hebben BlackBerry 10 ondersteunt ze gewoon; je kunt zelfs je (eigen) .apk bestanden omzetten naar .bar en ze op je BlackBerry 10 toestel laden.

De reden dat BlackBerry 10 niet is omdat het niet "hip" is en omdat mensen niet weten hoe ontzettend fijn het werkt.

Naats Windows Phone, Android en Apple is er dus wel degelijks iets noemenswaardigs én vernieuwends.

/End of Rant.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 16 september 2013 23:05]

Jammer dat je het persoonlijk opvat, maar BB wat mij betreft is niet een van de grote spelers. En wat betreft BGR blijkbaar ook niet: android 79,3%, ios 13.2%, windows 3.7% .. en dan pas komt blackberry met 2.9%

http://bgr.com/2013/08/07...-blackberry-market-share/

Maar het artikel ging eigenlijk over Jolla, en mijn reactie ging over Jolla en zijn voorlopers, en het vergelijk met hun directe concurrentie.

Net zoals jij trouw bent aan het BB platform ben ik dat al een tijdje van het maemo & meego platform. Daarvan vond ik dus dat men een visie met het platform had, en een duidelijke identiteit had gecreeerd die verfrissend was naast de andere platforms, waaronder ook dat van blackberry..

Enfin, alhoewel het kleine maemo en meego een aantal tegenslagen had, bedrijfspolitisch, vind ik het dapper dat er een hardcore groepje ontwikkelaars zich losgeweekt heeft van nokia om jolla op te zetten, om hun droom te verwezenlijken. Hun droom is niet per se de mijne, maar hun filosofie past wel bij mij.

Als laatste: een van de gebreken van maemo/meego was een minder (zeg maar nauwelijks) gevulde app store; dat geldt trouwens ook voor blackberry, zij het in mindere mate. Dat is nu opgelost met sailfishOS met de alien dalvik layer. Dat draait natively, en er is geen repackaging en resigning nodig zoals met blackberry.
Alleen jammer dat de kroonjuwelen* er uit gesloopt zijn. Daarom zie ik meer in Ubuntu al heb ik dat voor de desktop al afgeschreven.
*.deb, compatibiliteit met debian arm, busybox (volgens mij heel lichtgewicht) en GTK
Ben het wel eens met Drclaw.

Heb zelf een BB10 device (de Z10), en bijna alle facetten qua UI en gebruikersgemak van BB10 zijn al aanwezig op de Nokia N9, vandaar dat ik ook voor de Z10 ben gegaan, puur als tussenstap voor Sailfish.

Ik zou ook zeer graag zien dat BB10 groter wordt, en hoop dat het voortgezet gaat worden mocht het tot een overname overgaan.

Ook hoop ik dat de implementatie van Android vele malen beter zal gaan op Sailfish dan BB10 dat nu heeft uitgevoerd.
Het omzetten en sideloaden is voor de massa niet bepaald klant/gebruikersvriendelijk.
Als je hier geen weet van hebt is de appmarket zéér beperkt van BB10 en mis je zeker apps die je graag wilt zien.
Deze manier is naar mijn mening ook een doodsteek voor hoe de appmarket van BB10 zich kan gaan ontwikkelen.
Je wilt als Android Dev geen moeite steken in een klein OS (zoals BB10 nu feitelijk is) om hier een native app voor te gaan schrijven, laat staan het porten hiervan wat wellicht minder moeite kost.
Het is duidelijk dat het Android dev's niet overhaalt hierin te gaan investeren een port te schrijven of native voor BB10.

Appmarket is essentieel voor de massa hoe goed het OS dan ook mag zijn.

[Reactie gewijzigd door intricate op 17 september 2013 08:54]

je speculeert maar zet dit neer als feiten, ik stoor me hier een beetje aan. on-topic: mijn interesse als parttime-ontwikkelaar is zeker gewekt. veel gestrande apps op android kan ik hier een tweede kans geven, waarvan ik denk dat deze zeker aanwezig gezien de pool van apps die beschikbaar zijn voor dit OS.
Ik denk dat Jolla zich net als FireFox OS zicht beter kan richten op webbased apps. Dan hoef je namelijk niets aan te passen en riskeer je ook geen donder met Google en ontwikkelaars die geen goedkeuring hebben gegeven voor het verspreiden van hun apps.
Dat Jolla óók. Op Jolla kun je drie soorten apps draaien:
  • Native apps, geschreven in Qt
  • Android apps, via Alien dalvik
  • HTML5 apps
Jolla wil gewoon een zo breed mogelijk app-aanbod, zodat er bij de introductie nooit de kritiek kan zijn dat er niet genoeg apps voor zijn...
Het is alleen altijd de vraag hoe goed deze apps in de praktijk werken. Dit vraagt om een Tweakers.net (p)review.
Van wat ik begrepen heb is dat dat gebeurt middels een Alien Dalvik Layer die geleverd wordt door de Myriad Group. Dat was oorspronkelijk de bedoeling althans. Als ik me niet vergis leveren die een soortgelijke oplossing voor de nieuwere Blackberry systemen.

Wanneer je de persverklaring waarnaar in bovenstaand artikel wordt gelinkt downloadt, word je daar echter niet veel wijzer van. Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe ze met de permissies van Android-apps omgaan. Of er (bijvoorbeeld in die tussenlaag) enige vorm van permissiecontrole voor de gebruiker wordt ingebouwd. Zelfs Google lijkt dat sinds Android 4.3 te doen. Daartoe heb ik in het verleden een vraag gesteld aan zowel @JollaHQ, @MarcDillonDotFi als @AnttiSaarnio, of er enige vorm van permissiecontrole voor de gebruiker wordt ingebouwd, maar daar heb ik nooit ook maar enige reactie op gekregen. De vraag was niet eens hóe dat eventueel zou worden geïmplementeerd, maar enkel óf dat zou gebeuren.

Dát er Android-app ondersteuning zou worden ingebouwd in Sailfish, was al heel lange tijd bekend. Maar het is natuurlijk fijn wanneer dat nu bevestigd wordt. Wel is het teleurstellend dat ze ook nu zo karig met informatie zijn. Zo'n nieuw systeem staat of valt bij het vertrouwen van potentiële klanten, zeker bij zoiets als Sailfish dat ook een soort community nodig zal hebben, en daarom is het niet alleen jammer maar wellicht zelfs een beetje riskant om zo vaag te blijven over allerlei dingen.

Desalniettemin hoop ik echt dat het een succes zal gaan worden, omdat het belooft de gebruiker de meeste controle en vrijheid te geven. Maar ook dat zal dus nog wel bewezen moeten worden.
Zeker. Heeft iemand daar bij Tweakers een toestel gekocht/gepreorderd?
Sorry, maar ik zie het nieuws niet, qoute uit het artikel hier op tweakers van 20 mei:
Het Sailfish-OS op de smartphone is volgens Jolla compatibel met Android-applicaties. Die draaien daarbij in een sandbox.
(einde tweede alinea)

Belangrijker lijkt het me dat er telefoons verkocht gaan worden, niet een aantal die in besteld kunnen door mensen die in Finland wonen. Zolang ze niet de aantallen kunnen maken, kunnen ze geen ecosysteem opzetten, zie BlackBerry en in mindere mate Windows Mobile/Phone
En daarom maken ze het OS dus compatible met andere telefoons. ;-)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Nienix op 17 september 2013 14:38]

Ik denk dat dit een goede zet is van Jolla, het is best moeilijk als nieuw OS om voet aan de grond te krijgen als je nog een beperkt app- ecosysteem hebt. Met deze oplossing heb je in theorie gelijk een store die zo groot is als de Play Store.

Enige nadeel is natuurlijk dat iedere app de look and feel heeft van Android.
Ik verwacht eigenlijk dat Google hierop wel gaat antwoorden met een juridische stap. Hoe, wanneer en waarom dat valt nog maar te bezien.
Waarom wordt dan inderdaad een zeer goede vraag... Android is open-source, een APK is gewoon een ZIP-file en wanneer Jolla third-party applicatiestores toe staat heeft Google hier weinig over te zeggen lijkt me...

De Play-store zou inderdaad een ander verhaal worden, maar aangezien Jolla in onderhandeling is met de makers van applicatiestores zal dit geen probleem zijn. Wanneer zij namelijk de Play-store zouden willen hebben betekend dat ook dat zij in overleg met Google zijn...

---

Ik vind Sailfish OS het meest veelbelovende alternatieve OS van dit moment. Ubuntu Phone lijkt me niet interessant genoeg (misschien over een paar jaar), Firefox OS is voor de budgetmarkt een prima optie en Tizen wil maar niet van de grond komen... Hopelijk komt er in de nabije toekomst ook een image voor de Nexus 4 beschikbaar, aangezien Jolla enige tijd geleden al heeft aangegeven bestaande toestellen te willen ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door bdalenoord op 16 september 2013 22:24]

Waarom wordt dan inderdaad een zeer goede vraag... Android is open-source, een APK is gewoon een ZIP-file en wanneer Jolla third-party applicatiestores toe staat heeft Google hier weinig over te zeggen lijkt me...
Aangezien Jolla ook gewoon linux based is, kunnen ze dan niet simpelweg de dalvik vm "porten" naar hun eigen os? Of hebben ze dat nu ook simpelweg gedaan? Dit is namelijk wat ik lees op de Wikipedia pagina van Sailfish OS:
Android (using built-in Alien Dalvik by Myriad Group, which will allow to use it like a native, but with limitations which can happen about UI, if not ported and adjusted)
Hierdoor is het volgens mij mogelijk om Android apps in principe op het zelfde niveau te draaien als een echt Android apparaat dat doet. Alleen ze mist de Sailfish OS enkele GUI's en libraries van Android.

Wat ik zelf nog interessanter vind, is de mogelijkheid van het installeren van Linux software. Iets wat jammer genoeg met Android niet mogelijk :( . Het gebruik van APT maakt het hele proces een eitje! Met als gevolg dat je mobiel of tablet kan fungeren als volwaardige desktop os.
edit: Mijn visie is vooral gericht op tablets en dan het liefste met toestenbord/touchpad combo. Daarvoor vind ik Android te karig. Voor telefoons is het super wanneer je telefoon op je tv aansluit via MHL. Vervolgens kun je of je touchscreen als toetsenbord gebruiken of via een USB host een echt toetsenbord aansluiten. Maar ik dacht dat dat wel duidelijk was :+ eigenlijk.
Desniettemin gaat het hier om het installeren van linux packages, niet het gebruik van GUI's.
Jolla enige tijd geleden al heeft aangegeven bestaande toestellen te willen ondersteunen.
Dit zou natuurlijk geweldig zijn, zo kun je kennis maken het OS door het te flashen op je oude telefoon. Of zelfs om de stockversie te vervangen. Hierdoor ben ik alleen wel bang dat het in begin vooral door geeks en tweakers wordt geïnstalleerd. Hier is natuurlijk niks mis mee, maar ik hoop toch dat ze een stukje markt kunnen inpikken.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 17 september 2013 11:16]

Kom nou, een desktop os op een telefoon. Probeer is voor de gein een rdp sessie op je telefoon op te zetten langer dan een kwartier, om een beetje het idee te krijgen dat het echt werkelijk een stom idee is. Wees eerlijk, dat is het gewoon niet
Geen desktop os op je telefoon-scherm, maar wel wanneer je het ding dockt met scherm/muis/tobo!

En de mogelijkheid desktop software te draaien op je telefoon is misschien onhandig in gebruik, maar o zo handig als je het nodig hebt.
Bv.
Ben ooit onderweg geweest om een presentatie te geven en merkte dat er in een van de slides nog een blunder van jewelste stond.
Was ik blij dat ik openoffice op mijn telefoon kon draaien en het even kon aanpassen. (ik spreek 2010, toen er nog geen mobile apps waren die dat konden)

En neen, dat werkt inderdaad niet handig op een telefoon, maar: onhandig = beter dan onmogelijk!
Tizen wil maar niet van de grond komen? Waar heb je het over? Tizen is nog niet uitgebracht op de markt.
Tizen is gewoon de mobiele variant van Chrome OS. Denk je dat dat ooit van de grond afkomt? Voordat webapps echt populair zijn heeft Google daar allang een antwoord op.

Daarnaast als je nu een Tizen telefoon koopt.. zit je met hetzelfde probleem waar WP tegen aan loopt. No apps.
troll?

Tizen vloeit voort uit een samenwerking tussen intel en samsung (samenvoeging van meego en bada) dus hoe is het dan een mobiele variant van google's os?
Het is dus een doorontwikkeling van meego, net als mer, waar sailfish op gebouwd is.
Daarnaast als je nu een Tizen telefoon koopt..
Kan niet eens, er zijn nog geen Tizen toestellen uitgebracht..
Dat de apps de look & feel van Android hebben hoeft natuurlijk niet volledig zo te zijn. Het lijkt mij dat je in Android gewoon "een scherm", "een button", "een lijst" etc. hebt die binnen de (default) Android skin een bepaalde look hebben. Bij Jolla kunnen ze deze standaard componenten dus ook hun eigen "native Sailfish" look geven. Het zal misschien niet helemaal matchen met de native applicaties. Maar het zal zeker geen 100% Android clone/look alike zijn.

Het enige nadeel is dat de Android apps niet de native Sailfish features kunnen gebruiken. Zoals de "shortcuts" die ze in het multitask hebben. Dat je met een swipe op het mediaspeler scherm de muziek kunt pauzeren bv.
Ik verwacht wel dat de apps behoorlijk zwaar op android lijken. Maar: beter dan niks en je hebt gelijk honderdmiljoenmiljard apps en daarover hoeft niet geklaagd te worden. Sailfish-gebruikers zullen misschien omdat ze een android-versie hebben graag willen dat hun app geport naar Sailfish, en zullen dit blijven doen omdat ze nog steeds met de andoid-versie zitten.

Ik hoop dat dit project opgepikt wordt om op populaire telefoons te zetten. Ik zou graag Sailfish werkend hebben op mijn SGS3. Android blijft nog steeds te brak (nu alweer verjaardagen gemist omdat een app ze niet weergeeft en ze wel had moeten weergeven).
Dat "een app" brak is waardoor je geen notificatie hebt gehad (?) wil niet zeggen dat Android brak is.
Er zijn vrij vaak voorbeelden te noemen waarbij er vreemde effecten zijn. De ene keer krijg ik een melding en dan staat het volume harder dan ik wil, de andere keer andersom. Gelukkig is ie 's nachts wel stil. Toch relatief vaak een reboot nodig voor een volwassen besturingssysteem (eens per twee weken).

Probeerde op de nieuwe Nexus wat te spelen door 4K materiaal te spelen in de browser. Of hij opent (ongevraagd) de app, of hij opent de mobiele versie in de browser en kan ineens nergens aangeven dar ik de desktop versie wilde hebben.
Ik vind dat dan toch een beetje alsof het kinderziektes zijn, sorry...
Vind ik toch vreemd. Ik heb al jaren geen reboot gehad. Enigste is dat de launcher vastloopt of een app... En ik speel nogal met roms op mijn S2 en heb een Nexus 4 zonder enige aanpassing. Zal wel een uitzondering zijn.
honderdmiljoenmiljard? hoeveel nullen heeft dat eigenlijk? maar je hebt wel gelijk....en is dat nu echt zo'n probleem dat die apps op android lijken? Ik heb liever apps die helemaal niet op android lijken, binnen android...een eigen stijl vind ik veel leuker dan overal de zelfde knopjes.
De PlayBook van BlackBerry heeft deze mogelijkheid ook. Dat is ook niks geworden. We zullen het zien ;)
Bij de playbook werkte dit wel even anders.
De app developper moest immers zijn android app wel nog porten naar een formaat dat je dan op de playbook kon draaien.

Bij Sailfish werken android apk's gewoon, zonder aanpassingen.

Op de playbook had je met andere woorden slechts de beschikking over die apps waar de ontwikkelaar de moeite heeft gedaan ze te porten, terwijl je in Sailfish elke beschikbare apk kan uitproberen.
Wat houdt dat eigenlijk in? Android forceert geen uniforme look zoals iOS. Ik heb een zooi veelgebruikte apps die bijna niets op dezelfde plaats hebben.
Misschien wat kort door de bocht, maar wat is de meerwaarde van sailfish boven Android? Behalve dat het niet van Google is.
Meerwaarde, ik denk persoonlijk dat Sailfish beter gaat presteren dan Android.
Als je met Meego hebt gewerkt dan weet je dat het een heel fijn os is.
Ik heb mijn N9 al 2 jaar en heb tot nu toe geen behoefte gehad aan een andere tel.
Natuurlijk heb ik met Android en WP telefoons gespeeld maar vond het niet goed genoeg!
Jolla heb ik al besteld!
Werkt de QT ook met Jolla? Lijkt mij wel omdat het gebaseerd is op MeeGo toch? :) Zou wel mooi zijn. Echt een fijne ontwikkel omgeving.
Lijkt mij wel omdat het gebaseerd is op MeeGo toch?
QT zal niet alleen werken op sailfish, de 'native' apps zijn qt-based, de sailfish sdk is dan ook gebaseerd op qt-creator.

Maar tizen is ook gebaseerd op meego, en daar hadden ze qt eruit gesloopt.
De community heeft qt alweer naar tizen geport dus het zal er alsnog op werken, maar als het van samsung had afgehangen...
1. betere prestaties op hardware met veel minder specs. nokia N950 draait het dus prima
en dat beestje is best oud met een single core cpu.
2. het is een totaal ander concept http://www.youtube.com/wa...er_embedded&v=_RVQVtiL1os

[Reactie gewijzigd door Red_inc op 16 september 2013 20:53]

Ja oké! Wist niet dat ze al zo ver waren ondertussen! Ziet er mooi uit en met Android apps er bij heeft dit zeker potentie! Meer dan BlackBerry
zie echt niet het nut ervan, it's just another os, google zou beter android fatsoenlijk kunnen gaan optimaliseren voor beter performance (c# port gaf gemiddeld zo'n 40% betere prestaties, dus dan zie je wel dat er toch behoorlijk 'lomp' met de resources omgegaan wordt).
Het is voor iedereen beter. Er zijn weinig telefoonfabrikanten die (behalve als die half gebakken Samsung gimmicks meetelt :P) écht innoveren. Volgensmij zei de baas van Ubuntu dit ook, bij de presentatie van de Edge.

Een extra speler op de markt is altijd mooi megenomen, dit zorgt ervoor dat andere fabrikanten meer moeten gaan innoveren om te voorkomen dat ze (op de lange termijn) worden ingehaald. :)
Die zal echter alleen toegankelijk zijn voor Finse klanten.

Dit is natuurlijk een gemiste kans in mijn ogen.
De eerste ronde was breder opgezet, dus gemiste kans als je niet in de eerste ronde gepre-orderd heb.

Verder verwacht ik er erg veel van.
Nadat ik perongeluk over mijn N9 heen was gereden ben ik android gaan gebruiken.
Ik merk nog elke dag dat ik vensters open en weg probeer te schuiven.
Meamo was goed, Meego was beter, dus de lat ligt hoog.
Zeker goed nieuws.
Commercieel gezien is dit ook een opsteker, maar ik hoop dat de native apps niet vergeten worden.

En nog steeds geen nieuws omtrend de hardware, jammer.
Ik wacht met smart op mijn pre-order.
Op hun Facebook pagina schrijft Jolla Mobile:


"Jolla Mobile

19 uur geleden.

(1) There is no exact date as yet, to when the #Jolla devices will be available, but they will be by this Christmas. (2) Full specs and details of the device will be made public later this week - Antti Saarnio, Jolla Chairman"


Nog een paar nachtjes slapen derhalve voor de specs. En waarschijnlijk je toestel rond de Kerst.

Ik kijk ook erg uit naar mijn toestel. De technische ondersteuning voor Android apps is fantastisch, maar het moet commercieel ook nog gaan kloppen. De Play-store zal er niet opkomen, maar welke andere winkels zullen het wel ondersteunen en welke apps zijn daarin te vinden. Opera heeft bijvoorbeeld een appstore, maar de Android app voor Runtastic kan ik er niet vinden.

Op de appstore van Amazon is Runtastic weer wel te vinden. Daar is het echter een heel oude versie (1.4.1), terwijl ik op mijn telefoon inmiddels al bij versie 4.2 ben.

Ook vraag ik me af hoe dat met bankieren-apps gaat. Ik wil mijn bank-apps alleen downloaden vanuit een betrouwbare bron (lees: officieel door de bank gepubliceerd), dus daarvoor moet de bank zijn Android app ook in de winkel publiceren die op Jolla komt te draaien, of als download op hun eigen website. Ik weet dat je kunt sideloaden op bijv. BB10, maar je kunt niet bij de ING of ABN zelf die app ophalen. Dat betekent dat je de .apk ergens anders vandaan moet halen en dat creëert een veiligheidsrisico.

'Jolla is all about the community' dus ik denk dat we als gebruikers kunnen helpen door ontwikkelaars van apps te vragen hun app ook naar Sailfish te porten, of om op zijn minst de apps te publiceren in de store die op Sailfish komt.

Maar goed, ik ben nog steeds erg enthousiast over de Jolla en kijk uit naa de dag dat ik mijn pre-order ontvang. Het toestel-ontwerp is nog wat aangepast na de eerste aankondiging in mei. Zo zijn de bezels wat kleiner en zijn de Power- en Volumeknop naar de rechterkant verplaatst. Maar goed, later deze week weten we meer...

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 17 september 2013 14:03]

Bedankt voor de informatie!
Zelf geen FB dus mis dit soort dingen... Jammer.

Maar goed om te zien dat er deze week meer te vertellen valt.
En met Kerst is prima... leuk cadeautje dacht ik zo!
Dit is aan 1 kant goed nieuws, aan de andere kant toch wel een risico. Sailfish zal zo altijd achter Android aan blijven lopen, steeds proberend om de laatste features van Android te implementeren nadat Google een nieuwe versie de markt op slingert. De development van native Sailfish apps zal dan al helemaal op een laag pitje komen te staan, en zo kunnen ze nooit echt Android voorbijsteken.

Ik snap ze wel, want het is een makkelijke manier om snel veel apps voor het platform te krijgen, maar echt lekker is het ook niet om van een concurrent afhankelijk te zijn. Blackberry zit met dezelfde ellende, waar ze telkens achterlopen op Android en gebruikers alleen maar gefrustreerd raken omdat allerlei Android apps niet of slecht draaien.

Ander risico is dat het grootste deel van het Android framework onder de Apache licensie is uitgebracht door Google, oftewel: op elk moment in te trekken en closed verder gaan.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 september 2013 21:14]

Hmm ik zat ooit te wachten op een iets minder bulky telefoon dan de n900 met maemo ...
Maar goed wie weet wordt het zo nog wat ...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True