T-Mobile slijt meer abonnementen maar verliest prepaidklanten

T-Mobile heeft in het afgelopen kwartaal meer abonnementen weten te slijten, maar het aantal prepaidklanten nam sterker af dan de stijging in abonnees. Daardoor daalde het totale aantal klanten. Ook de winst daalde flink, met maar liefst 18 procent.

T-MobileAan het einde van het tweede kwartaal had T-Mobile ruim 3,1 miljoen abonnees; 40.000 meer dan een jaar eerder. Het aantal prepaid-klanten daalde echter met 102.000, naar circa 1,5 miljoen. Daardoor nam het totale aantal klanten af met 62.000 naar circa 4,6 miljoen. Halverwege 2012 had de provider nog 4,9 miljoen klanten.

Ook de brutowinst daalde, met 18,8 procent, naar 108 miljoen euro. Volgens T-Mobile komt dat vooral door de investeringen in smartphones die nodig waren om de nieuwe klanten aan te trekken. De omzet daalde minder, met 3,1 procent, naar 406 miljoen euro.

Door Joost Schellevis

Redacteur

08-08-2013 • 11:53

57

Reacties (57)

57
52
47
2
0
4
Wijzig sortering
Wie heeft er nu de juiste cijfers. Nu.nl of Tweakers
volgens nu.nl
Daarnaast verloor T-Mobile zo'n 3,9 procent van zijn mobiele klanten, voornamelijk door een afname aan prepaid-gebruik. De provider heeft nog ruim 4,5 miljoen mobiele klanten.
3,9% = ruim -175.000

volgens Tweakers
aantal klanten af met 62.000 naar circa 4,6 miljoen
nu.nl heeft gelijk.
http://www.telekom.com/st...resentation-backup-pdf-si
pagina 63.
2013 tov 2012:
Totaal aantal klanten: -3,9% (183.000)
- klanten met abonnement: 1,8%
- prepaid: -13,9%
Ook de brutowinst daalde, met 18,8 procent, naar 108 miljoen euro. Volgens T-Mobile komt dat vooral door de investeringen in smartphones die nodig waren om de nieuwe klanten aan te trekken
Ik zeg het al langer, afschaffen de subsidies en de kosten die ze daar mee besparen doorberekenen aan de klant. Dat we hier zo belachelijk veel geld kwijt zijn voor onze abonnementen en databundels komt volgens mij grotendeels door het weggeven van dure telefoons.

In omringende landen is dit een stuk beter geregeld en zie je dat ook terug in de tarieven.

[Reactie gewijzigd door netblade op 26 juli 2024 12:48]

Ik kreeg ook een e-mail van T-Mobile, of ik mijn abonnement wilde verlengen. Heb even naar het gratis nummer gebeld om me te laten informeren en kwam tot de conclusie dat er simpelweg geen interessante toestellen zijn die voldoende meerwaarde bieden tegenover mijn Galaxy S3.

De (erg vriendelijke) juffrouw van de klantenservice vond de LG Optimus G een een geschikte vervanger voor mijn S3, waar ik zo mijn vraagtekens bij zette. De toestellen verschillen amper van elkaar als het op specificaties aankomt; daarbij wil ik geen 2 jaar aan een abo + toestel vast zitten waar ik amper verbetering bij zal merken. Ook wil ik niks van LG in huis; heb daar zo mijn ervaringen mee.

Ik laat mijn SIM-only abonnement voorlopig doorlopen. Voor die € 20 per maand is het goed te doen. Ik zou wel bereid zijn om het dubbele te gaan betalen, maar dan wel met een toestel waar ik 2 jaar fatsoenlijk vooruit kom.

In de huidige markt lijken toestellen zo veel op elkaar en kunnen ze allemaal (ongeveer) hetzelfde, dus is er weinig reden voor mij om mijn S3 te verkopen en een ander toestel aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 26 juli 2024 12:48]

Helemaal mee eens Titan_Fox.

Ik heb 2 jaar geleden een abonnement met Galaxy Tab 7.7 genomen. Ik probeer deze al tijden te vervangen maar er zijn simpelweg geen 7-8" tablets die qua specs in de buurt komen.

En als je dan gaat kijken naar, bijvoorbeeld, een iPhone dan is dat ding weer zo enorm duur dat zelfs mét sponsoring je nogsteeds een paar honderd euro neer moet tellen.
Ik zeg: Als de sponsoring gewoon stopt wordt er geen enkele iPhone meer verkocht en moeten dús de prijzen omlaag waardoor je uiteindelijk alsnog dezelfde prijs voor een telefoon betaald maar veel minder betaald voor een abonnement.
Precies. Echter is het niet zaak dat je een toestel vindt dat qua specificaties in de buurt komt van je huidige, maar daar flink overheen zit.

Om te wisselen van een Galaxy S3 met quad-core 1,4GHz naar (bijvoorbeeld) een S4 met quad-core 1,9 GHz vind ik eerlijk gezegd een beetje onzin. Hoeveel je daar in de praktijk van gaat merken is maar helemaal de vraag omdat Android verre van optimaal draait op huidige smartphones.

Ja, de S4 heeft een 1080p scherm, 2GB werkgeheugen en LTE (tegenover de 720p / 1GB / HSDPA+ van mijn S3), maar ga ik daar veel van merken ? Ik speel geen spelletjes, het scherm van mijn S3 is al haarscherp en voor die 75MB die ik aan mobiele data per maand verstook heb ik geen LTE / 4G nodig.

Misschien ben ik dan ook niet helemaal eerlijk met mijn statement dat de nieuwste smartphones weinig extra's te bieden hebben tegenover mijn S3. Op technologisch vlak doen ze dat zeker wel, alleen vraag ik me af wat ik er mee opschiet.

De toegevoegde waarde is voor mij te klein om me daarom 2 jaar te gaan binden aan een provider met een veel te dure bundel waarvan ik het meeste toch niet ga gebruiken.
De SoC van de S4 is wel per klok ook een stuk sneller dan de S3. 2GB maakt wel degelijk groot verschil voor Android. Bovendien wordt android voor qualcomms geoptimaliseerd vanuit Google. De Samsung chipsets zijn veel slechter ondersteund ook door Samsung zelf en met de S4 kan je dus eerder en beter nieuwe Android versies draaien. LTE heeft langzamerhand wel zin als je inde randstad woont en als je twee jaar vooruit wilt, is 4G ook elders een must. Het 1080p scherm maakt wat mij betreft weinig verschil.

Enig probleem is eigenlijk dat de S3 een bepaalde satisfaction graad heeft bereikt die een update niet zo nodig maakt als met de oudere telefoon.

Maar om het maar even over die subsidies te hebben waar iedereen altijd zeurt dat dat de reden is, dat wij hier zo dure telecom hebben. Dat is gewoon niet waar. In heel Europa worden die dingen zo verkocht en in Amerika ook. Hoe kan het, dat het in de rest van Europa desondanks gewoon goedkoper kan? Heeft dus niks te maken met de subsidies.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 26 juli 2024 12:48]

Jij hebt nog een e-mail van T-Mobile gekregen. Ik heb expres gewacht totdat mijn abbo verlopen was, maar niks van T-Mobile gehoord. Toen via My-TMobile gekeken en daar hadden ze wel een verleng optie, maar dan zou ik altijd meer gaan betalen als ik hetzelfde aantal MB's + belminuten wil en dat is dan met korting!
Wil ik op dezelfde prijs uitkomen dan moet ik mijn belminuten terugschroeven naar 90 en aantal MB's naar 1000.

Dus ik ben overgegaan naar Sim-only bij hun Dochter Ben.
Koop wel weer een nieuw toestel als deze stuk is.
edit:
Ik vind het ergens wel jammer, was al vrij lang klant bij T-Mobile.(minstens 8 jaar, toen nog Orange)

[Reactie gewijzigd door Meekoh op 26 juli 2024 12:48]

Ik kreeg niet alleen een e-mail, maar ook een kaart én een SMS. Het is ze er dus blijkbaar aan gelegen om mij als klant te houden. Misschien omdat ik daar in het verleden een keer trammelant heb staan te maken omdat bepaalde dingen niet klopten en ik dreigde over te stappen naar een andere provider.

Zolang ik mijn abonnement niet verleng blijf ik op deze voorwaarden zitten. Aan die € 20 voor een SIM-only contract kun je je eigenlijk geen breuk vallen. Pas als ik een interessant aanbod krijg met een toestel dat voor mij meerwaarde biedt tegenover mijn S3 zal ik overstappen.

Ik wacht gewoon tot het juiste moment zodat ik maximaal kan profiteren. Het zou zonde zijn als ik nu halsoverkop een van de (nogal saaie) toestellen van de huidige generatie pak (die amper krachtiger zijn als mijn S3) met een contract van 2 jaar en er volgend jaar een innovatief toestel op de markt komt dat écht wat te bieden heeft en er gewoon mooi uitziet.

Nu zal dat altijd wel zo blijven, maar ik heb geen haast en heb bereids een prima toestel.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 26 juli 2024 12:48]

Noem me cynisch, maar ik geloof nooit dat ze, als de gesponsorde telefoons worden afgeschaft, de besparingen zullen doorzetten naar de klant. Misschien een of twee leuke abonnementen op het moment zelf die langzaam maar zeker toch weer op de oude prijzen uitkomen.

4,6 Miljoen Nederlandse klanten trouwens? Dat is toch niet slecht met alle concurrentie.
Nouja met een Europese telecommarkt in aankomt zie ik het nog wel gebeuren hoor dat de kosten lager zullen worden voor de burger en dat toestelsubsidies zullen verdwijnen.
Plus dat er een veel groter budget zal zijn voor een aanbesteding zoals nu met 4G dat kan dan in Europees verband worden uitgerold (nu zullen daar zeker nog wel een jaar of 10 over heen gaan maar ik zie het wel gebeuren).
Er is simonly. Ben, Simyo e.d. Daar is geen toestelsubsidie en ze zijn echt veel minder duur.

Wel denk ik, dat als de toestel subsidie afgeschaft wordt de simonly abbo's duurder worden. Kijk maar naar de leasecontructie die kpn heeft (had????). De abo's werden duurder + je moest nog een telefoon huren.
Wat je ziet in deze cijfers van T-Mobile is dat klanten hier langzaam aan weggaan.
Maar bij KPN (en Vodafone?) is dat ook het geval.
Dus consumenten gaan vaker naar de virtuele providers toe. Waarschijnlijk omdat die goedkoper zijn of beter aansluiten op de consument.
Ik denk dat het er eerder mee te maken heeft dat er de laatste 2 jaar weinig spannends is gebeurd in de smartphone markt. Als je een redelijk recent toestel hebt (Galaxy S3 / HTC One X(+) / Sony Xperia Z / iPhone 4S), waarom zou je dan voor een nieuw toestel gaan kijken en weer 2 jaar aan een duur abonnement vast zitten ?

Er zijn een hoop mensen die kosten wat kost het nieuwste van het nieuwste willen hebben, terwijl ze er amper wat mee opschieten en wel bakken met geld door het riool spoelen. Door kritischer voor jezelf te zijn (is het huidige toestel echt "versleten" of kan 'ie nog een tijd mee) en je verbruik kritisch tegen het licht te houden kun je flink besparen.

Bij T-Mobile heb ik nu een simpel SIM-only abonnement; Smart Plus 150 (150 min. / "onbeperkt" SMS / 400 MB data) en kom daar goed mee uit. Ik zit toch meestal op draadloze routers ingelogd, zowel thuis als bij vrienden en familie. Gebruik misschien 50 - 75MB per maand via 3G.

Dat is ook het hele probleem; als je een nieuw toestel pakt zonder dat je moet bijbetalen, zit je wel 2 jaar aan een duur abonnement vast waarvan je minstens de helft van de bundel onbenut laat. Je staat dus voor het dilemma of je liever spaart om het toestel geheel contant te betalen, je spaart om een aanbetaling voor het toestel te doen i.c.m. een abonnement dat goed aansluit bij je wensen, of je ervoor kiest om het toestel direct "gratis" mee de winkel uit te nemen terwijl je over een periode van 24 maanden flinke bedragen te verkwisten terwijl de telco zich in de handen aan het wrijven is.
Denk je nu werkelijk als ze de subsidie afschaffen doorberekend gaan worden?
Dat steken ze eerder in hun eigenbeurs.

Overigens pompen ze geld in voor nieuwe klanten maar ondertussen worden bestaande klanten opgezadeld me een ontzettende slechte dekking .... t-mobile moet eens gaan nadenken over hoe ze klanten zullen behouden als de kwaliteit zo slecht blijft.
Vergeet niet de investeringen in het 4G netwerk, waardoor gesneden moet worden
Het enige voordeel dat ik in 4G zie is het gegeven dat er minder mensen op de 3G frequenties zitten waardoor ik een betere en vlottere verbinding krijg in de praktijk.

Bovendien ook onzin dat klanten nu tekort worden gedaan omdat een provider investeringen doet in het 4G netwerk. Ze kleden ons financieel gezien al decennia uit met kunstmatig hooggehouden tarieven en onderlinge prijsafspraken. We zijn dubbel en dwars uitgemolken en mogen nu ook nog opdraven voor nieuwe investeringen?

Ik bedoel; providers zijn het meest gebaat bij het 4G netwerk omdat ze met elkaar willen concurreren om zo de meeste klanten te krijgen. Hoeveel wij daar in de praktijk van gaan merken blijft maar helemaal de vraag. Tenslotte krijg ik bij T-Mobile ook slechts 7 Mbit (op het juiste tijdstip, juiste locatie en als alle sterren precies met elkaar in verbinding staan) van de geadverteerde (max.) 14,4 Mbit.

Misschien moeten mensen gewoon eens kritisch kijken hoeveel data ze daadwerkelijk gebruiken. Ik kan bijna overal inloggen op een draadloze Wifi-router of gratis hotspot. Van mijn 400 MB bundel gebruik ik er slechts maximaal 75 per maand. Om daar nou 4G / LTE voor te gaan pakken ...

Veel mensen denken dat ze iets nodig hebben (nieuwste smartphone / LTE etc.) terwijl dit nergens voor nodig was en de provider zich helemaal suf lacht om al die mensen die maar wat kopen zonder na te denken.
Iets kopen wat je niet nodig hebt heeft niks te maken met niet nadenken. Mijn huis staat vol met dingen die ik niet nodig heb. Veel dingen zijn gewoon leuk, interessant, soms handig, etc.
4G heeft een veel hogere penetratiegraad en zal dus ook vaker z'n maximale snelheid halen! En dus ook stabielere verbindingen leveren.

Maarja heb jij wel echt mobiel internet nodig dan? Ik denk het niet, je kun toch overal op een hotspot.

Je hebt een punt hoor, maar je kunt ook net een stapje te ver gaan.
De enige reden dat ik mobiel internet heb is voor als ik onderweg een e-mailtje moet typen, een berichtje via Whatsapp / Hangouts stuur of geld moet overboeken via internetbankieren. Voor al die zaken heb je amper data nodig. Echter heb ik niet overal een hotspot tot mijn beschikking.

Het mobiele internet is dus puur een "backup" voor de plekken waar ik niet op een WIFI netwerk kan inloggen. Vandaar dat ik ook maar zo'n kleine bundel heb.
Wat moeten we met 4G, als wij tot op heden nog geen 3G vol kunnen benutten. Of is dit iets meer om de dombo's te overtuigen dat het dan beter en sneller is. Stukje marketing.
Een van de punten van 4G is juist dat het goedkoper is om uit te rollen dan 3G. Het is niet alleen maar "sneller dan 3G". Het is een andere techniek met andere apparatuur en andere karakteristieken. Snelheid is daar maar eentje van.
Daar zeg je het zelf al: andere apparatuur, dat betekend dus investeren. Dit zal uiteindelijk door de klanten betaald gaan worden. Als het aantal klanten niet steigt, maar daalt zadelen ze de rest ermee op (hogere prijzen). Geld zal toch ergens vandaan moeten komen niet?
Een beetje bedrijf calculeert zo'n grote aanbesteding toch in? Uiteraard zal er wel een beetje overhead zijn maar ik neem aan dat ze niet graag hun winst zien verdampen door een slecht voorbereide aanbesteding.
"volgens T-Mobile komt dat vooral door de investeringen in smartphones die nodig waren om de nieuwe klanten aan te trekken."

welke investeringen zijn dat dan? in technologie of software?
want software mogen achterwegen laten,, gewoon non brandend mobiels aanbieden!
Wellicht de verbouwingen en openingsacties met de xperia z bijvoorbeeld.
Blijkbaar werden die onder kostprijs aangeboden
Ik denk dat ze het bedrag wat ze moeten betalen (voorschieten) voor een telefoon van een nieuwe klant in één keer afschrijven (het geld zijn ze immers direct kwijt), terwijl de baten (abonnementskosten) over langere termijn verspreid worden en er uiteindelijk op een bepaald moment een ROI wordt behaald om vervolgens de rest van de (contract) periode zwarte cijfers te maken. Mogelijk hebben ze zelfs branded toestellen op voorraad welke ze eerst hebben moeten kopen, branden en vervolgens iedere dag (een beetje) hun waarde verliezen.

[Reactie gewijzigd door keesdewit op 26 juli 2024 12:48]

ik denk investeringen/ geld bijleggen dat de klant 0 of 30 euro bij betaald voor een high end smartphone. En deze pas na einde van zijn contract winst/quitte speelt.
Je bedoelt na aftrek van de dikke salarissen en bonussen ? Mjah, bedrijven zijn zeer creatief in het nivileren van hun winst als het hen beter uitkomt. Dan worden er zaken eerder afgeschreven bijv..
Ik denk dat investeringen in reclame ook een hoop geld kost.
Ali_B, Brownie Dutch en Kleine Viezerik (en andere rappers/zangers) moeten ook betaald worden om T-Mobile een hippe status te geven ;)

Daardoor gaan de vele jongeren al sneller naar T-Mobile toe.
Dan worden ze nog verlekkerd met "GRATIS" telefoons bij een 2 jarig abonnement.

Alles bij elkaar is kassa rinkelen voor T-Mobile
Als de reclame nou ook nog ergens over ging .... maar het gaat werkelijk nergens over en zo'n opname zou je nog niet eens 100 Euro mogen kwijt zijn.
Daardoor gaan de vele jongeren al sneller naar T-Mobile toe.
Denk je? Volgens mij gaat tegenwoordig iedereen naar een vergelijkingssite, komt daar (vooral) namen van MVNO's tegen en gaan vervolgens daar heen. Alsof jongeren (of consumenten in het algemeen) niet kunnen rekenen, zeker nu het financieel minder gaat. En wie gaat er nu een 2-jarig abonnement afsluiten als je geen baanzekerheid hebt?
Daar komt nog bij dat de telco steeds minder interessant wordt: Viber, WhatsApp, iMessage enz werken allemaal prima op WiFi, daar heb je geen telco voor nodig. Met name de grote merken proberen steeds krampachtiger het belang van hun merk aan te halen terwijl ze gewoon een commodity zijn geworden; al het belangrijke bevindt zich in het mobile OS en/of de apps. De telco hoort voortaan bij 'de achterkant' waardoor prijs (bij mij althans) nog de enige factor van belang is.
OT: Wel vervelend dat er bij het cijfer van 102.000 niet wordt vermeld of het vervallen of uitgeporteerde nummers betreft (afval vs naar de concurrent gegaan).
Ach, dalend aantal prepaidkaarten leek me een verwacht gegeven.
Telefoon wordt steeds meer geaccepteerd en gebruikt.
Mijn moeder heeft tegenwoordig zelfs een abonnement...

Het verbaast me overigens dat een gigant als T-mobile een jaar geleden nog
4.9M klanten had en nu blijkbaar 4.3M. Crsis? 6% (0.3M van 4.9M) van de klanten heeft door de crisis zijn abo opgezegd? Dat valt best mee.
Voor mensen die weinig belden was vroeger alleen prepaid te verantwoorden, maar tegenwoordig zijn er voldoende sim-only abonnementen die net zo goedkoop zijn, Dus de afname van prepaid lijkt me inderdaad logisch.

Maar blijkbaar zijn de vertrokken prepaid klanten abonnee bij een andere provider dan T-mobile geworden, Dat is wel iets waar T-mobile zich zorgen over zou mogen maken.
Maar blijkbaar zijn de vertrokken prepaid klanten abonnee bij een andere provider dan T-mobile geworden
Komt vaak ook doordat je zelfs als bestaande klant aansluitkosten moet betalen als je naar een abonnement gaat. Bij Simyo idem: van prepay naar abo? € 15,- aansluitkosten. Dat is natuurlijk gewoon een marketing truc om de maandprijs lager te laten lijken dan deze werkelijk is (omdat je die € 15,- af moet schrijven over de duur dat je klant blijft) maar het jaagt naar mijn idee veel mensen naar telco's als Tele2 en Telfort die zulke kosten niet heffen.
Mwah ik denk dat je dat aan de hand van deze cijfers niet zo kan stellen. Dikke kans dat het gros van die 6% een abonnement elders heeft afgesloten. Het is dus meer gewoon de gebruikelijke verschuiving van klanten heen en weer tussen providers, waarbij dit jaar schijnbaar T-Mobile in elk geval moet inleveren.
Ik mag al een paar maanden verlengen. Maar het is nog steeds goedkoper om een sim only abonnement af te sluiten en het toestel los te kopen, dan een abonnement met toestel te nemen.

Het jammere is dan nog wel, dat er voor bestaande klanten nog steeds geen extra voordeel is. Heb 2 maanden geleden eens contact gehad met t-mobile en het enige wat men nog kon doen, was 1 euro van de prijs af te halen.

Ze zouden in de zomer de abonnementen voor bestaande klanten opnieuw bekijken omdat men was overgeschakeld naar de nieuwe werkwijze, echter zie ik daarvan nog steeds geen resultaten.

En ja, als ze ineens een stuk duurder worden, dan stappen klanten over naar providers als tele2, simyo, belsimpel etc...
Dat is ook de reden waarom ik ben overgestapt na 4 jaar naar Robin Mobile. Ik verstook enorm veel data en hield mijn oude abonnement aan om niet onder de nieuwe bundels te hoeven vallen. Echter was het voor mij moeilijk om een aanbieder te vinden die onbeperkt internet aanbiedt. In dit geval ga ik dus van een ~€60 per maand abonnement naar €40. Scheelt mij 20 euro en ik heb alles onbeperkt.
Anoniem: 528441 @DTHUGGA9 augustus 2013 15:32
Tja en dankzij dat vage gestook van data (wat doe je er mee als je zoveel verstookt? complete films downloaden????) maak je dat mensen die relatief weinig gebruiken ook veel betalen. Eigenlijk zou je gewoon moeten betalen naar gebruik...oneindig internet bestaat zelfs bij Robin niet
Als bestaande klant heb je wel degelijk voordeel bij T-Mobile; je bespaart je natuurlijk aansluitkosten (cadeautje uit eigen zak natuurlijk), maar je krijgt naast korting op internet ook 25% korting op de belbundel.
Anoniem: 329239 8 augustus 2013 13:16
3,1 miljoen abbonees -1. Ik heb mijn abbonement opgezegd want ik ben niet tevreden met T-Mobile. Ik bel, sms en ga bijna nooit op internet maar toch betaal ik altijd meer dan de maandelijkse kosten van mijn bundel. Soms, sms of bel ik naar het buitenland. Ook al zijn de kosten voor het sturen van een sms of het bellen naar het buitenland heel laag, die sms'je en minuten vallen wel buiten je bundel. Bellen naar het buitenland kost 0.24+0.36 = 0.60 cent per minuut en voor een sms 0.08+0.36 = 0.44 cent per sms (36 cent voor een minuut of sms buiten je bundel bij T-Mobile). Hier zijn de providers heel onduidelijk over. Die sms'jes en minuten moeten binnen je bundel vallen vind ik. Het zelfde verhaal geldt voor wanneer je naar 0900 nummers belt. Dat een helpdesk 0.10 cent per minuut vraagt kan ik nog begrijpen, maar waarom zou een telecomprovider ook hier geld mee verdienen? Hier mag Neelie Kroes wat aan doen. Toen ik bij Telfort was, was het ook hetzelfde verhaal, maar op een of andere manier waren mijn kosten buiten de bundel maar een euro of 3,4 en niet 15-20 zoals nu.

Ik kan me nog herrineren dat 4-5 jaar geleden het nog loonde om een abbonement af te sluiten met een telefoon in plaats van een sim-only toestel te nemen en de telefoon los te kopen. Je won er niet veel mee (25 a 50 euro). Vandaag is dat niet meer het geval. Een voorbeeld:

S3 mini bij GSMWEB met een tele 2 abbonement kost 186 + 15*12= 366euro. Los kost het toestel daar 265 euro. Een verschil van 101 euro.

Voor duurdere telefoons zijn de verschillen nog groter.

S4 bij GSMWEB met een tele 2 abbonement kost 417 + 25*12= 717 euro. Los kost het toestel daar 541 euro. Een verschil van 176 euro.

Ik snap niet waarom mensen een abbonement afsluiten met een toestel. Misschien omdat ze niet in een keer 500 euro kunnen neerleggen? In dat geval koop dan een toestel van 200 euro.
das leuk die 101 of 176 euro besparing, maar dan kun je nog niet bellen, smsen of internetten.
Tel bij elke even 10x12 op voor je prepaid op, en je 'winst' is ook weg.
Sorry je hebt helemaal gelijk> Ik was de sim only kosten erbij vergeten, die zijn 3 euro *12 =36 euro.
Prepaid is toch ook een abonnement? Alleen wat ze "abonnement" noemen, is eigenlijk gewoon postpaid. Da's het enige verschil.
Dit meen je toch niet serieus?
Natuurlijk is prepaid in deze context niet het zelfde als een abonnement!
Met de aankoop van een prepaidkaart bestaat er geen enkele contractuele verplichting tot het periodiek afnemen van een product en het doen van bijbehorende periodieke betalingen, iets wat inherent is aan een abonnement.

edit: cursieve delen toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 530397 op 26 juli 2024 12:48]

Het abonnement kost €0, en je koopt tegoed om te kunnen bellen. Maar technisch gezien heb je gewoon een abonnement.

(Ohja, en waarom weet ik dit? Ik heb bij Telfort gewerkt)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 juli 2024 12:48]

Denk dat ze door al die smartphones acties zichzelf in hun voet hebben geschoten. Ze hebben hun netwerk in sommige gebieden in de randstad niet genoeg uitgebreid, waardoor je soms hele blokken moeilijk tot geen verbinding kon krijgen, laat staan online iets doen. Ben daarom weg gegaan bij ze en zo ken ik er meer die weg zijn gegaan, omdat het netwerk in de omgeving waar ze vaak komen onstabiel is.
Ik heb nog steeds mijn HTC Desire Z die ik nu bijna 3 jaar heb. Is al wat ouder maar voldoet voor mij nog prima. Heb daarnaast een T-Mobile Smart Start 110 abonnement voor 6 Euro per maand. Thuis en op het werk zit ik op WiFi dus heb ook niet meer nodig.
Denk dat ik volgen jaar een ander los toestel ga kopen (maximaal 300 Euro) want heb niet echt het idee dat het goedkoper is om een toestel bij T-Mobile te kopen icm een abonnement, zeker niet met mijn verbruik. Heb laatst ook een Tele2 abonnement voor mijn vriendin afgesloten maar dat is een drama. Ga wel kijken of Simyo iets is of wat T-Mobile aanbiedt aan het eind van deze contracten. Ik kijk per keer wat mij het beste lijkt, prijs/kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door TVL op 26 juli 2024 12:48]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.