Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Mocht Canonical erin slagen om via crowdfunding voldoende geld op te halen voor de Ubuntu Edge-smartphone, dan streeft de developer er naar om alle software, inclusief de drivers voor de hardware van de telefoon, geheel opensource te maken.

Canonical poogt via Indiegogo voldoende geld op te halen om de Ubunu Edge-smartphone te kunnen realiseren. Het bedrijf heeft de ambitieuze doelstelling om via het crowdfunding-platform 32 miljoen dollar op te halen. Op het moment van schrijven, met nog 18 dagen te gaan, staat de teller op 8,1 miljoen dollar.

In een interview met Infoworld laat Canonical-voorman Mark Shuttleworth weten dat Canonical er naar streeft om de Edge-smartphone uitsluitend met opensource-software te leveren. Ook de benodigde drivers zouden volgens Shuttleworth geheel opensource moeten zijn. Daarmee zou de software geheel aanpasbaar zijn voor ontwikkelaars. Shuttleworth geeft ook aan dat de Edge geen meegeleverde software van derden zal bevatten.

De grote vraag is of Canonical er in zal slagen om bijtijds voldoende geld op te halen voor zijn smartphone die naast de Unity-omgeving van Ubuntu ook Android moet kunnen draaien. Analisten twijfelen openlijk of Canonical niet te ambitieus is met zijn crowdfunding-project, mede omdat er ondanks een voortvarende start er geen schot in zou zitten bij het ophalen van de benodigde dollars. Canonical heeft aangegeven dat er geen Edge zal uitkomen mocht het Indiegogo-project het beoogde doel van 32 miljoen dollar niet halen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Een Tegra-chipset zal het dan niet worden. Die Chinese MediaTeks hebben meestal niet eens een kernel source beschikbaar, dus een uitstapje naar China zie ik dan ook niet gebeuren. Blijft Samsung en Qualcomm over. Samsung is niet echt geliefd omdat het Exynos-platform toch ook best gesloten is (Team Hacksung klaagde daar ook over) met binary blobs. Alleen Qualcomm zou kunnen en die zijn ook best open, maar volledig open-source zie ik ook bij hen niet gebeuren.
Ik ben bang dat dit ambitieuze project niet van de grond zal komen, en wel om (tenminste) 7 redenen :

- Smartphonemarkt is bereids verzadigd met voldoende toestellen in alle segmenten
- Mensen houden door economische crisis nog steeds de hand op de knip
- Ubuntu Edge smartphone zal te weinig bijdragen voor de meeste consumenten
- Investering doen in een toestel waar nog geen specificaties beschikbaar zijn groot risico
- Door lange ontwikkelingstijd is toestel mogelijk al verouderd voordat het op de markt komt
- Onzekerheid door ontbreken toekomstplannen (vervolgtoestellen ?) van Edge smartphone
- Onzekerheid succes Ubuntu software en onduidelijkheid acceptatie 3rd party ontwikkelaars
Mwoah, zoveel risico is het nou ook weer niet: als de $32 mln niet gehaald wordt krijg je je geld terug. Daarbij, als de crowdfunding een succes is en je krijgt het toestel kun je het binnen 28 dagen terugsturen mocht het echt niet bevallen (of op Marktplaats zetten natuurlijk :P ).

En het is een Android toestel met alle Android apps tot je beschikking.

Anyway ik heb in ieder geval gepledged, ik hoop echt dat dit een succes wordt O+
Eigenlijk krijg je je geld niet terug: het gepledgete bedrag wordt simpelweg niet door Amazon (die de betalingen regelt voor Kickstarter) ge´nt.
Je vergeet een belangrijke optie: Intel. Intel maakt smartphone SoCs. De komende generatie daarvan, Silvermont, gaat gebruik maken van de gpu-architectuur van de desktop chips, waarvoor al open source drivers beschikbaar zijn. Ook geeft Intel de broncode vrij van hun wifi-chipsets voor Linux. Als Canonical met Intel samenwerkt zouden ze een heel krachtige, maar toch open source telefoon kunnen uitbrengen.

Allemaal leuk gespeculeer trouwens, want ik acht het uitgesloten dat Canonical deze crowdfunder gaat halen.
Ik vind het eerlijk gezegd wel jammer dat AMD zich nog niet op de markt voor mobiele SOC's heeft gestort. Vroeg of laat zullen ze denk ik wel moeten, omdat steeds meer mensen gebruik maken van (grote) smartphones en tablets en de verkoop van traditionele computers steeds verder terug loopt. Nu Intel bezig is met een eigen SOC zal AMD haar strategie toch aan moeten passen.
Ik vind het eerlijk gezegd wel jammer dat AMD zich nog niet op de markt voor mobiele SOC's heeft gestort.
Dat doen ze wel, maar de zuinigste AMD mobiele SoC is de 3.9W 2x 1.0 GHz Temash chip, en dat is niet zuinig genoeg voor telefoons (wel voor tablets).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 augustus 2013 17:04]

Niet helemaal : http://techreport.com/new...s-to-make-smartphone-socs

Wat eigenlijk wel jammer is, want ik zou zeker een smartphone met AMD SoC kopen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 4 augustus 2013 17:13]

Aangezien in de specs staat dat de telefoon minimaal 4GB krijgt gok ik op een 64-bits processor, Intel of ARMv8.
Zou kunnen, maar niet noodzakelijk. Met een 32 bit linux kernel kan je meer dan 4 Gb adresseren (ook al kan je per proces nog steeds niet boven deze 4 Gb grens).
Als dat zo is, krijg je wrs een telefoon die ten koste van performance opensource wil zijn. Performance inleveren om je idealen hoog te houden. Mja, ieder z'n ding, maar ik vind het nogal een boomknuffel-gehalte krijgen zo. Bovendien is opensource niet iets waar de eindgebruiker direct voordeel aan heeft.
Als je het artikel op Infoworld leest zijn Opensource Drivers een wens, maar absoluut geen harde eis. Als het commercieel niet haalbaar is worden gesloten drivers gebruikt.
Is Canonical intended to make all the software in Edge free -- with emphasis on device drivers?
The response: Of course, as far as that's commercially realistic. He indicated the selection has yet to be made, but Shuttleworth won't let the phone fail in its goal to be the winner of the design Grand Prix for the sake of a chip set.
Dus open-source drivers: ja, zolang de prestaties er niet onder lijden.

[Reactie gewijzigd door xpc op 4 augustus 2013 15:53]

Hmm met dit gaat Tweakers wel echt te ver met wat ze met de kop en text proberen te pushen naar de lezers. "Ubuntu Edge-smartphone moet uitsluitend opensource-drivers krijgen"

Tweakers dit is het punt dat ik het schande vind wat jullie proberen. Dat je het project niks vind (zelf heb ik er ook niks mee) moet je zelf weten maar om dit project gewoon dood te schijven ECHT BELACHELIJK.

Jullie zijn nu gewoon stigma aan het creŰren om dit product, terwijl je nieuws hoor te brengen. Meningen zijn hier niet gewenst bij, word hier gewoon misselijk van BAH.

Het hele verhaal van de Guardian is ook misplaatst, het mooie van de crowdfunding is dat het je niks kost zolang het niet gehaald is dus wat maakt het dan uit. Het is dus van Guardian ook gewoon misselijk gedrag om dat te doen. Er is waarschijnlijk gewoon een politiek spelletje bezig waar Tweakers nou ook aan mee doet en dat vind ik echt niet kunnen.

Als dit standaard gaat worden dan moeten jullie het nieuws maar hernamen naar BLOG want dat is dit nu en niet anders.

Edit:Deze link die hier onder staat, bij geplaatst.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/40654036

[Reactie gewijzigd door AndreStarTrek op 4 augustus 2013 21:20]

Ik ben een van de analisten waarnaar verwezen wordt. Ik kan je zeggen dat er vanuit onze kant geen politiek bij komt kijken. Als je naar onze blog zou gaan zou je er ook achterkomen dat ikzelf ook een backer ben.
Ik hoop echt dat het ze gaat lukken. Er moet dan alleen wel iets veranderen. Deze trend is namelijk echt niet voldoende. (of hij gaat er heel anders uitzien dan gemiddeld)
Misschien is politiek wat overdreven maar dit nieuws bericht is inmiddels door mij toe doen genuanceerd. Echter heeft de schrijver dit niet vermeld. Waardoor ik downmodden wel had verwacht.
[message=40653865,noline]Dimitri R schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 17:25[/message]:
Over de drivers; ik haalde de informatie uit het transcript met Shuttleworth
https://docs.google.com/d...gj8zCtiu6ebNY95h-IFY/edit#
waarin Shuttleworth zegt: "I would like to ship it with all Free drivers"
Ik heb het artikel hierover inmiddels wel iets genuanceerd.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/40654036

Ik ga verder niet in op kinderachtige reacties zoals die van huntedjohan, ik kan er ook niets aan doen dat de schrijver niet vermeld dat die het nieuws stuk gewijzig heeft. Ik heb mij plicht gedaan en gezorgd dat dit nieuws bericht genuanceerd is en dat dit project de kans krijgt die het verdiend voor de tweakers onder ons.

Voor de duidelijkheid ik heb niks met dit apparaat en deze OS, en zal het ook niet backen. Vind alleen dat nieuws nieuws moet zijn zonder meningen en/of leugens.

[Reactie gewijzigd door AndreStarTrek op 4 augustus 2013 21:14]

Open source heeft wel voordeel voor eindgebruikers: het kan langere support betekenen. Daar waar fabrikanten vaak vervelend snel met support stoppen voor hun hardware, kan de community een stapje verder gaan. Actuele android-versies draait op oude hardware, bepaalde randapparatuur voor PC werkt nog hooguit op Windows XP, maar werkt zonder problemen in de nieuwste versie van je Linux distro.

Goed, dat vereist dikwijls net wat meer technische kennis dan de gemiddelde facebookgebruiker heeft, maar voor ons is dat toch zeker wel een voordeel.
Langere support voor een smartphone? Dat lijkt je een goed argument om consumenten over de streep te trekken om honderden euro's vooruit te betalen? Ja, dat gaat wel lukken. |:(
Wellicht dat dat op korte termijn inderdaad ten koste van een klein beetje performance gaat. Om op dat vlak de voordelen te zien moet je meer op de lange termijn kijken. Open-source drivers maken het ten eerste al veel moeilijker om bepaalde dingen over je hardware geheim te houden, omdat het veel makkelijk inzichtelijk is hoe deze werkt. Dit bevordert de ontwikkelingen (want iedereen kan op elkaar voortbouwen).

Daarnaast ben je ook niet afhankelijk van een bedrijf om te zorgen voor veiligsheidsupdates en wordt het veel lastiger voor organisaties als de NSA om backdoors in te bouwen.
HiSilicon (Huawei) heeft ook z'n eigen chipsets en zijn volgens mij aardig open source (wel traag met releasen source code) en daarnaast heb je Texas Instruments ook nog die altijd erg open in geweest. Intel maakt ook chipsets dus dat zou ook nog een optie zijn...
En STMicroelectronics, ST-Ericsson, ZiiLabs, Fujitsu, Freescale, er zijn zo ontzettend veel ARM chip fabrikanten...
Intel heeft ZiiLabs stieken overgenomen :o dus ik weet niet wat je daar nog van kunt verwachten :P
Intel heeft voor zover ik weet ook veel zo niet alle drivers open source.
Da's waar ook, ik ben Texas Instruments helemaal vergeten! :) Laatste keer dat ik wat van ze hoorde was volgens mij met de Galaxy Nexus met Dual-Core 1.2GHz. Volgens mij hebben ze geen SOC meer die voorkomt in huidige populaire toestellen (misschien Motorola, maar daar hoor je in Nederland ook zo weinig van, helaas).
Hun OMAP5 chip is nu al anderhalf jaar te laat en hoogstwaarschijnlijk gecancelled, en de OMAP divisie staat al een tijdje te koop. TI is min of meer al afgehaakt in de race voor smartphone chips.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 augustus 2013 14:58]

Duurt nog zeker tot volgend jaar en zoals we weten is een jaar een eeuwigheid in smartphone-land. Wel hebben ze toezeggingen gedaan dat het de snelste multicore van dat moment zal zijn. Dan blijven er maar weinig partijen om uit te kiezen lijkt me.
de snelste multicore van dat moment
Haswell ULV?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 augustus 2013 14:46]

heheheh, ik had misschien iets specifieker moeten zijn voor de hele wakkere onder ons ;) Het gaat om soc's voor mobieltjes ;)
Het artikel rammelt van alle kanten: de Ubuntu Edge "moet" geen open-source drivers krijgen, als het commercieel niet haalbaar is worden gesloten drivers gebruikt. Staat nota bene in het Infoworld interview zelf 8)7
Klopt, dat stukje over die brief van de FSF is een belangrijk detail. Jammer dat ie zich daar nu al over uitlaat en het niet in de eerste instantie hard speelt om te kijken wie er misschien mee willen doen met die open drivers. Nu is het eigenlijk al een bekeken zaak vermoed ik.
Ik vind het juist goed dat hij zich pragmatisch opstelt en niet "er moet en zal open-source drivers gebruikt worden of het gaat niet door". Nee, hij zegt: open-source heeft voorkeur maar is geen show-stopper. Het Tweakers artikel suggereert dat gesloten drivers geen optie is, wat dus absoluut niet waar is.
Linkje naar de Ubuntu Edge op Indiegogo
Als je er 2 koopt (Double Edge-perk) dan zijn ze nog voor 530 euro per stuk (excl verzendskosten). Das niet duur voor een high-end toestel zonder abonnement...

http://igg.me/p/461046/twtr/4090480
Ik denk niet dat ze het gaan halen. Een maand de tijd om 32 miljoen op te halen is wel erg ambiteus gedacht. Ze hebben nog achttien dagen de tijd terwijl ze op het moment van het publiceren van dit artikel pas 8,1 miljoen hebben opgehaald.

Ik zou het leuk vinden als ze de beoogde doelstelling halen, maar ik vrees dat het niet gaat lukken.
Je kan natuurlijk ook investeerders buiten Indiegogo aantrekken.

Ik vraag me af of Ubuntu ook met Intel praat. Die zijn de laatste tijd erg bezig met complete telefoons (ze hebben oa hun eigen referentie ontwerpen voor OEMs, etc), ze ondersteunen actief inmiddels zo ongeveer elk OS project wat ze tegenkomen (OS X, Windows, Tizen en Android) en zijn 1 van de grootste contributeurs aan de Linux kernel. En als er iemand iets te winnen heeft bij "desktop on mobile", dan is het Intel wel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 augustus 2013 14:55]

Je kan natuurlijk ook investeerders buiten Indiegogo aantrekken.
Dat soort investeerders wil rendement terugzien. Crowdfunders niet, die geven belangeloos hun geld, en nemen genoegen met het eindprodukt plus wat perks.
En als er iemand iets te winnen heeft bij "desktop on mobile", dan is het Intel wel.
Is wat voor te zeggen, maar aangezien Intel toch vrij nadrukkelijk in de desktop processor markt actief is, denk ik dat ze liever hebben dat mensen gewoon Core i5's blijven kopen in plaats van mobiele cpu'tjes.
Wat meer duidlijkere specs, case, docking kortere levertijd en andere betalings mogelijkheden zou wel aardig zijn.
Zie voor de specs de Indiegogo site:
Technical specifications

Dual boot Ubuntu mobile OS and Android
Fully integrated Ubuntu desktop PC when docked
Fastest multi-core CPU, 4GB RAM, 128GB storage
Micro-SIM
4.5in 1,280 x 720 HD sapphire crystal display
8mp low-light rear camera, 2mp front camera
Dual-LTE, dual-band 802.11n Wi-Fi, Bluetooth 4, NFC
GPS, accelerometer, gyro, proximity sensor, compass, barometer
Stereo speakers with HD audio, dual-mic recording, Active Noise Cancellation
11-pin connector providing simultaneous MHL and USB OTG
3.5mm jack
Silicon-anode Li-Ion battery
64 x 9 x 124mm
De processor is nog niet bekend, daarmee wachten ze om de snelste processor van dat moment te kiezen. Overigens vind ik het geen onaardige specs voor Ą600,-.
Vergelijking prijzen iPhone5 en S4: http://icreateofx.co.uk/theedge.php
Ik weet dat de mogelijke specs op Indiegogo staan maar
Specifications are subject to change.
vind ik nu niet echt duidlijke specs.
Ook de " Fully integrated Ubuntu desktop PC when docked" heb je ook weinig aan want de telefoon komt niet met dock included.
Ook is er geen case voor de telefoon als die er al komt zal dat waarschijnlijk maanden na de geleverde telefoons komen.
Verder lijkt het wel een aardige telefoon/zak computer alleen er kan nog van alles op de markt komen voordat hij eindelijk geleverd word.
Als de telefoon uit zou komen dan zou er weer een nieuwe app-store zijn. Het probleem zag je al aankomen bij Windows Phone 8 waar apps niet snel genoeg zouden uitrollen en niet alle apps die er zijn goed zijn |:( .

Ook voor mensen die een telefoon willen kopen is er nu nog een optie voor besturingssysteem qua telefoons: namelijk:
  • IOS
    Android
    Windows Phone
    Blackberry OS
    Symbian ( wat ongeveer uitgestorven is)
    Firefox OS
    sailfish
    tizen
    en nu ook Ubuntu

[Reactie gewijzigd door mobielmaster op 5 augustus 2013 19:32]

Het is een dualboot dus je hebt alle Android apps tot je beschikking. Daarnaast heb je een volledige desktop computer in je zak met Ubuntu, met alle Ubuntu desktop apps tot je beschikking :)
Dat vind ik al helemaal raar. Ten eerste zal bij de lancering niet eens Ubuntu erop staan, ten tweede geven ze hiermee toe dat Ubuntu gewoon geen volledig mobiel OS is.
Nee, misschien was ik niet helemaal duidelijk: je hebt Ubuntu Mobile, Ubuntu Desktop en Android erop staan. Bij de lancering is Ubuntu Desktop een app in Android, kort daarna wordt Ubuntu Desktop met Mobile ge´ntegreerd (Ubuntu 14.04 LTS). Je hebt dan geen onderscheid meer tussen desktop, phone, tablet en televisie, alles is in 1 image ge´ntegreerd, met het Software Center, security updates etc.
En Firefox Os, Tizen, Mer, etc
"komplete" lijst:

IOS
Android
Windows Phone
Blackberry OS
Symbian ( wat ongeveer uitgestorven is)
en nu ook Ubuntu
Firefox OS
Sailfish
Tizen
En Firefox Os, Tizen, Mer, etc
WebOS
- PalmOs (hier in gebruik)
- Meamo (hier in gebruik)
- Meago
Open source drivers, ik ben wel voor. Een probleem op veel andere telefoons is dat veel dingen closed source zijn, wat custom ROMs in de weg zit. Hoe vaak is het al niet voorgekomen dat bijvoorbeeld een camera op een custom ROM niet werkte?

Ik hoop wel dat de betreffende drivers van degelijke kwaliteit zijn (maar anders loopt de telefoon ook maar meh). Aangezien dit een project is vanuit Canonical zelf is dit echter relatief eenvoudig om te doen. Zij kunnen immers zeggen welke hardware erin gaat en hebben daarmee de macht over de hardware en daarmee de drivers. Dat is anders dan Nvidia drivers op je PC, waar een third party de drivers aanlevert.
Open source houdt ook nog een ander voordeel in, je bent minder gevoelig voor spionage / malware. Daarnaast zal Canonical de drivers waarschijnlijk vrijgeven met een LGPL licentie.
Zij kunnen immers zeggen welke hardware erin gaat en hebben daarmee de macht over de hardware en daarmee de drivers. Dat is anders dan Nvidia drivers op je PC, waar een third party de drivers aanlevert.
Ik hoop dat je gelijk krijgt maar ze moeten wel uitkijken dat bijv. een Windows Phone-versie straks niet ineens veel meer gaat kunnen met dezelfde hardware omdat MS 'iets' meer details kent mbt de aansturing. Zoiets moet denk ik met een handtekening van de hardwareboer worden voorkomen. Afwachten wie er met Canonical in zee wil en geen problemen heeft met de volledige openheid die ze eisen. Het zou de concurrentie-druk in ieder geval hoog houden. Als er een community op los wordt gelaten wil ik nog wel eens zien wat er overblijft van de huidige bezetting in de markt. Maar zolang echte OSS alleen op inferieure hardware mag draaien wordt het niets.