Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Submitter: kevinwalter

De developer van Raspbmc, een aangepaste versie van Debian met XBMC voor de Raspberry Pi, heeft aangekondigd dat hij een aangepaste versie gaat maken voor de Stealth Nighthawk F117A. Deze tv-dongle kan in een tv geprikt worden en heeft dezelfde ARM-cpu als de Raspberry Pi.

De Stealth Nighthawk F117A is een project dat momenteel op Indiegogo loopt. Via de crowdfundingsite hoopt het Nederlandse bedrijf Anaar voldoende geld te verzamelen om een tv-dongle op de markt te brengen op basis van de BCM2835, een Broadcom-soc met een snelheid van 700MHz. Dezelfde chip wordt ook gebruikt in de Raspberry Pi, maar de Stealth Nighthawk kan direct in een hdmi-ingang van een televisie geprikt worden. Bovendien is de dongle standaard uitgerust met wifi en een voeding.

Volgens de developers zal de Stealth Nighthawk F117A standaard draaien op Raspbmc. Deze Debian-versie zal de gebruiker laten booten naar een voor de Raspberry Pi geoptimaliseerde XBMC. Om Raspbmc nog beter op de hardware van de tv-dongle te laten aansluiten, heeft de developer aangegeven dat hij samenwerkt met het bedrijf Anaar. De dongle moet als er voldoende geld wordt opgehaald rond de 80 euro gaan kosten. Dit zou goedkoper zijn dan de kosten voor een Raspberry Pi samen met de extra benodigde onderdelen.

Raspbmc

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Ik ben reuze benieuwd hoe de eventuele input van een afstandsbediening oid word ontvangen.
XBMC kan worden bestuurd via een netwerk maar dan heb je al gauw een tablet of smartphone nodig.

Edit @ hieronder:

Ik was niet op de hoogte van de CEC ondersteuning van XBMC.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 17 juni 2013 19:28]

Via CEC (Consumer Electronics Control, Sony noemt dit BraviaLink, Samsung Anynet+, ...) kan de TV de "toets aanslagen" van de afstandsbediening doorsturen naar een aangesloten apparaat. Dit gaat dan via de HDMI aansluiting. Met mijn RPi heb ik nog nooit een toetsenbord gebruikt, alles met de AB van de TV gedaan (op misschien wat initieel setup werk na, maar zelfs daarvoor zou het niet nodig hoeven te zijn).

De implementatie in XBMC hierbij komt van Pulse-Eight. Dit bedrijf heeft zelf een USB - CEC adapter ontwikkeld wat je tussen een PC en een TV (of receiver) kunt plaatsen, met nog een extra USB aansluiting voor de communicatie naar de PC. Hiervoor hebben ze toen zelf de libCEC library ontwikkeld en ondersteuning voor toegevoegd in XBMC (en later hebben andere media center oplossingen dit overgenomen). Deze SOC van Broadcom heeft echter van zichzelf al ondersteuning voor CEC, waardoor een losse adapter daarvoor niet nodig is. Op het moment dat de RPi uit kwam heeft Pulse-Eight ook nauw samengewerkt met Bloadcom om ondersteuning van de SOC toe te voegen aan hun libCEC library.
Kan dit ook met Android tablets?
Technisch wel.
  • 1. Android heeft geen CEC implementatie noch linCEC.
  • 2. Het hangt ook of of the SoC in je tablet het ondersteund
  • 3. Of de fabrikant de CEC datalijnen naar de HDMI connector heeft aangelegd.
Nu is libCEC gewoon een een linux library en kan op een Android apparaat geplaatst worden (root is dan wel nodig). En moet je software het ondersteunen.

Hoewel XBMC libCEC ondersteunt weet ik niet of dit ook in de Android versie zit.

Andere SoC waar ik van weet dat ze het kunnen: "Marvell Armada 510", "Allwinner A10(s), A20, A31"

Alleen heeft is er nog geen CEC ondersteuning voor de Allwinnner SoC's in libCEC. Ook nog niet vanuit de linux-sunxi community. Hoewel er een rudimentaire CEC driver aanwezig is.

Ik zelf gebruik XBMC op mijn CuBox(Marvell Armada) via GeexBox en werkt prima.

Naas HDMI heeft een MHL ook CEC ondesteuning.
Kan met CEC, dat werkt met je tv-remote als het goed is.
Best mooi product, inclusief codecs, goede prijs.
Zolang je HDMI en XBMC-distributie dit ondersteunt kan er gebruikt worden gemaakt can Consumer Electronic Control (CEC) wat beschikbaar is sinds HDMI v1.2 geloof ik. Dat zou sowieso de basis controls van een afstandsbediening moeten kunnen doorsturen naar het device.
CEC is geweldig, ik gebruik zelden de apps voor je mobile. Gewoon de tv afstandsbediening kan je alles mee.
Ik ben reuze benieuwd hoe de eventuele input van een afstandsbediening oid word ontvangen.
XBMC kan worden bestuurd via een netwerk maar dan ben je al gauw een tablet of smartphone nodig.
Bijvoorbeeld met 2.4Ghz afstandbediening/air mouse die ook voor andere TV dongles gebruikt worden zoals de mk808 en 802 en dergelijke dongles.

Edit/
Zoiets dus

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 17 juni 2013 18:55]

Ik ben nog steeds in het bezit van een Metz 70 cm buis, dus geen ervaring met platte tvs. Ben wel in de markt, maar eerst geld verzamelen en toestemming krijgen van de financieel manager (de vrouw).
Op zich lijkt dit me een leuk ding, zou mijn mediaspeler weg kunnen, maar de afmetingen... Zit hij je andere HDMI aansluitingen niet in de weg?
Er zit een verlengkabel bij staat in de bron.
@Gandalff: En als je ethernet wil kan dat ook maar dan wel met extra usb-adapter.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 17 juni 2013 19:13]

Geloof me, je wil een vaste Ethernet kabel met 10 up 100 down of beide 100 down mbit hebben. Draadloos zuigt als de malle met die stickjes. Want ik heb een probox2 en je hoort overal dat de Wifi antenne en Wifi hardware gewoon niet bruikbaar is.

Multimedia apparaat altijd kopen met Ethernet poort !!
wat een leuk dingetje :D
met xbmc wel erg grappig!, en direct en hdmi plug in met Wifi,
tis dat mijn Wifi zo crappy is, maar anders een erg leuk ding
wat een leuk dingetje :D
met xbmc wel erg grappig!, en direct en hdmi plug in met Wifi,
tis dat mijn Wifi zo crappy is, maar anders een erg leuk ding
Als je zo een TV dongles leuk dingetje vind, zou ik zeggen kijk eens naar de MK808, krijg heel stuk betere hardware(lees 4 x sneller of zo) heb je een dual core 1.6Ghz A9 voor minder geld. ;)
maar geen geoptimaliseerde XBMC versie.
dat is DE reden dat de Raspberry pi zo enorm populair is. Er is een gigantische horde aan enthousiaste techies die XBMC en bijbehorende software (bijv om volautomatisch te downloaden) volledig optimaliseren voor het systeem.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 18 juni 2013 00:54]

*offtopic*

Repeater misschien een oplossing voor je? Maak er zelf ook gebruik van!
TV over wifi. Driewerf bah.
In raspberry pi community zie ik dat ook iedereen doen omdat ze te lui zijn om netjes een kabel te trekken. Prima hoor, maar ga er maar van uit dat spelen van/naar xbmc (neem aan dat iedereen wel eens filmpje wil kijken die op zn desktop PC staat, of omgekeerd) ruk gaat worden.
Wifi en HD streamen gaat niet lekker samen
Met wireless AC zou het lukken, maar ik gok voor de beoogde prijs van het apparaatje dat er geen wireless AC bij in zit.
Er zijn genoeg goedkopere alternatieven: chinese hdmi-sticks met Android.
Kun je ook XBMC opzetten..
Alleen werkt dat erg beta helaas..Raspberry en Raspbmc werkt prima.

[Reactie gewijzigd door tinoz op 17 juni 2013 19:45]

ik wou net zeggen , voor lage kwaliteit kan je nog wel streamen over Wifi gok ik maar voor grotere bestanden gaat dat niet werken.


Wifi is teveel afhankelijk van omgevingsfactoren als andere wifi signalen en de aard van de ruimte waar hij in staat !

Jammer dat er geen utp aansluiting bij kan , dan heb je op zich een pracht combi !
Moet toch zeggen dat het jammer is dat er geen ethernet aansluiting op zit. Verder prima dingetje. Als je er even in verdiept is een raspberry pi prima in staat om 1080p x264 content af te spelen, en dat zal deze stick dan denk ik ook wel kunnen.
Verder is de raspberry pi een mini computer. Met gpio pinnen en ga zo maar door. Je kan er echt veel mee! Tevens kan de pi ook goed xbmc draaien. Dit is een leuke bijkomstigheid. En dit heeft zeker de verkoop van de pi een grote boost gegeven. Maar een goede vergelijking met bijv een android stick? nee want die sticks zijn meestal speciaal gemaakt om media af te spelen.
Verder is de raspberry pi een mini computer. Met gpio pinnen en ga zo maar door. Je kan er echt veel mee! Tevens kan de pi ook goed xbmc draaien. Dit is een leuke bijkomstigheid. En dit heeft zeker de verkoop van de pi een grote boost gegeven. Maar een goede vergelijking met bijv een android stick? nee want die sticks zijn meestal speciaal gemaakt om media af te spelen.
je KAN er meer mee, maar de meeste gebruikers willen de PI alleen maar voor de media-mogelijkheden.

Tevens wil de organisator 40.000 bij elkaar halen, en moet hij nog 36.000$ vinden, in de komende 14 dagen ....
Leuk, maar via WiFi zul je nooit fatsoenlijk 1080p kunnen streamen (tenzij dit ding dual band N ondersteund). Voor de huidige markt lijkt dit ding me dus nu al achterhaald :/
Dat dacht ik ook... die ouwe Raspberry Pi chip ga je toch niet gebruiken? Deze chip heeft voor multimedia zeer veel beperkingen.

Ik wil de raspberry pi niet afkraken. Heb hem zelf ook. Maar hij is meer geschikt voor andere zaken dan multimedia. Hij is gewoonweg niet krachtig genoeg. Of je loopt net tegen de grens van dat ding aan.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 17 juni 2013 19:21]

@Texamicz, de RPi heeft een aparte chip voor video decoding die juist is bedoeld voor 1080P, als je hem goed gebruikt, kan het prima probleemloos 1080p afspelen.
En als je bijvoorbeeld een MKV hebt met bepaalde Audio codec die niet hardwarematig is ondersteund en dus door de CPU afgehandeld moet worden?

Zoals hierboven al gezegd wordt... als het maar H264 is. Beperking dus.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 18 juni 2013 07:19]

Mijn pi streamt makkelijk 1080p mkv's zolang het maar h264 is, dat doet hij allemaal hardwarematig.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 19 juni 2013 10:31]

De chip van de raspberryPi heeft juist uitstekende grafische mogelijkheden. Het punt is dat de chip juist een GPU is die zo snel is (relatief natuurlijk. Het is geen GForce oid, maar aan de andere kant kost hij ook geen drol) dat je er ook gewoon algemene CPU taken mee kunt doen.

Echter heb je licentieissues. Je kunt niet zomaar DTS decoding in hardware implementeren zonder dat je daar veel voor moet betalen. Dat hoeft echter geen enkel probleem te zijn. De Pi kan ook gewoon passthru doen. Dan kun je het decoderen van je DTS gewoon door je versterker laten doen
Dat ligt meer aan de stream zelf.. een 1080p24 (H.264/AVC) stream kun je zelfs over een Wifi B verbinding sturen aangezien deze slechts 1.5Mbit/s nodig heeft. H.264/AVC wordt nu al toegepast voor HD uitzendingen via de satelliet..

De vraag is of de dongle voldoende vermogen heeft om een H.264 stream te decoden..
80 euro voor de stick. minder duur als de raspberry inc alle benodigdheden?
pi kost 40.
hdmi kabel 3 euro
voeding 6
sd kaart 4gb 10 euro.

totaal 59 euro. hdmi kabel en voeding kan je bij de action kopen. En uit ervaring weet ik dat het goed spul is.

Al vind ik deze xbmc stick erg leuk hoor. mooie ontwikkeling weer.
De voeding kan je ook gewoon van een oude telefoon gebruiken, is gewoon micro usb. Verder is het de kunst om op aanbiedingen te wachten voor de sd, heb je 8gb voor een tientje. Hdmi idd gewoon bij de action weg, 79 cent (uit mijn hoofd) en gewoon meerdere pi's kopen in 1keer, en dan aan vrienden doorverkopen. Hoef je immers maar 1 keer de verzend kosten te betalen. En volgens mij kan je met de normale pi veel meer.