Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 251 reacties

Apple heeft een glimp getoond van een nieuwe Mac Pro-desktop die wat formaat betreft een achtste inneemt ten opzichte van de huidige behuizing. De komende desktop gaat onder andere over pci-e-ssd's, ecc-geheugen en twee Radeon FirePro-kaarten beschikken.

De nieuwe Mac Pro is nog niet beschikbaar, maar geheel tegen de traditie van de fabrikant in toont Apple alvast een glimp van het komende werkstation, dat vorig jaar slechts een bescheiden update kreeg. De update daarvoor was in 2010, wat Apple op kritiek kwam te staan dat het de Pro uit het oog verloren was.

De afmetingen van het werkstation zijn flink teruggebracht. Het nieuwe systeem is 25,1 centimeter hoog, waar de vorige generatie 51,1cm meet. Het volume van de behuizing is een achtste van dat van de vorige Mac Pro.

De komende Pro gaat over een zwarte cylindrische behuizing beschikken, waarbij Apple spreekt over een 'thermische core'. De opvallende vorm zou voor efficiënte airflow ten opzichte van de twee processors zorgen. Die cpu wordt een Xeon E5 van de nieuwe generatie met 12 cores. Ook krijgt de nieuwe Pro twee Radeon FirePro-kaarten van een verder niet genoemde generatie, die 2,5 keer zo krachtig zouden zijn als de Radeon HD 5770 van de vorige lijn. In totaal zou de Pro een rekenkracht van 7 teraflops kunnen bieden.

De Mac Pro zal zich verder kenmerken door gebruik van nieuwe technologie. Er komt onder andere ondersteuning voor Thunderbolt 2: de nieuwe generatie van de interface die een theoretische doorvoersnelheid in beide richtingen van 20Gbit/s biedt via een enkel kanaal. De Pro krijgt zes van dergelijke poorten. De komende desktop krijgt verder een ssd met een pci-e-interface, wat de doorvoersnelheid flink ten goede komt. Het geheugen betreft 1866MHz-ddr3-ram, dat een geheugenbandbreedte tot 60GB/s biedt en van het ecc-type is, dat voor betrouwbaarheid moet zorgen. Meer dan dat de Pro 'later dit jaar' uitkomt, wil Apple nog niet vrijgeven over de release. De precieze introductiedatum en de prijzen zijn dan ook nog onbekend.

Apple Mac Pro 2013 Apple Mac Pro 2013 Apple Mac Pro 2013
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (251)

1 2 3 ... 8
Bizar, als er in dat kleine apparaat twee videokaarten en twee cpu's passen, dan heeft Apple denk ik een nieuwe koeltechniek uitgevonden. Sowieso, snap ik niet waar al die onderdelen dan precies zitten :P Zijn er compleet nieuwe, ronde moederborden ontworpen? Videokaarten zijn vierkant, geheugendimmetjes zijn redelijk lang.

Ik ben of erg onder de indruk, of de foto's zoals we die nu zien, behelst de goedkoopste / minst krachtige uitvoering. Ik bedoel, 25cm dat is net de lengte van een high-end videokaart en soms niet eens. Zelfs als je de koeler van een videokaart wegdenkt, heb je nog steeds een redelijk stukje pcb nodig om de gpu, de vrm's en de geheugenchips te huisvesten.

Niet omdat ik zo'n ding wil hebben, maar puur om te zien hoe ze dit geflikt hebben, wacht ik met smart op meer details.

Ah kijk eens aan, meer foto's! http://www.anandtech.com/...lose-with-the-new-mac-pro en http://www.apple.com/mac-pro/ is uiteraard ook handig om even te bekijken :p

Ik heb me blijkbaar vergist in het formaat. Er zitten in driehoek-vorm twee videokaarten in en een moederbord. Ook zit er een apart pcb / tray voor het werkgeheugen. Upgraden zal wel niet of bijna onmogelijk zijn :p Ben benieuwd naar nog wat meer foto's, om te zien hoe alles verbonden is. Oh en een van de pci-e ssd's zit achter 1 van de videokaarten. Sowieso zijn die pcb's speciaal ontworpen voor de mac pro. Toch handig, als je Apple bent. Dan doen ze (amd / Intel, etc) wel een hoop moeite voor je :p

Ik vind het gaaf :)

[Reactie gewijzigd door Marc Rademaker op 10 juni 2013 22:47]

Ik ben geen fan van Apple, maar dit is inderdaad wel heel mooi bedacht en uitgewerkt. Zou niet misstaan op een casemod wedstrijd :)
Op engadget staan fotos
Je kan zeggen over de esthetiek wat je wil maar het is weldegelijk een ingenieus ontwerp. Door het geheel op te bouwen rondom een grote heatsink met slechts één fan kan het geheel veel efficienter worden gekoeld. Ik voorzie dat diverse fabrikanten hardware maken met passende behuizingen om er onder te plaatsen om de uitbreidbaarheid via Thunderbolt mogelijk te maken. Misschien zal dit ook eindelijk leiden tot een breder aanbod van Thunderbolt-hardware!
Ik ben ook erg benieuwd naar de prestaties van de koeling, en vind het ook erg ingenieus. Het ziet er qua koeling echt super-efficient uit.
Ja.. het is alleen te hopen dat ze dit keer de koeling wel goed voor elkaar hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Apple_Power_Mac_G4_Cube
De cube was ook wel een heel ander soort opzet. Die was compleet fanless en moest het van convectie hebben voor de koeling, en dat werkt dus niet geweldig :)

Ik denk dat ze daar wel van geleerd hebben, zo te zien zit er een behoorlijke fan in nu.
De upgradebility/tweakability van dit ding is in ieder geval zo naar nul gebracht.
Gelukkig toch want dat is wel waar apple voor gaat, snel weer een nieuwe kopen jongens.

Het is wel knap hoe veel hardware ze in zo'n behuizing krijgen, en hoe zwaar die harware ook is.
Het is in ieder geval een cooling marvel.
Moet wel zeggen dat het er gelikt uit ziet.

(voor de fanbois ik heb zelf een mac mini en een macbook pro ;) )
Gelukkig toch want dat is wel waar apple voor gaat, snel weer een nieuwe kopen jongens.
Snel weer een nieuwe kopen, haha grapjas ;(. Mac Pro gebruikers klagen al jaren dat een Mac Pro update long overdue is, de laatste versie van de Mac Pro van vorig jaar is niet eens heel veel krachtiger dan die van 3.5 jaar geleden... :X

Mac Pro's zijn nooit speciaal van de tweakability geweest, uitbreidbaar wel, maar geen speelgoed om voor de lol te gaan upgraden ofzo. De uitbreidbaarheid zit hem bij deze Mac Pro in het feit dat je met 6x 20 GB/s Thunderbolt hebt waar je zo'n beetje elk stuk hardware wat vroeger in de kast moest zitten ingebouwd op kunt aansluiten.
De upgradebility/tweakability van dit ding is in ieder geval zo naar nul gebracht.
Dat is echter niet zo. De oude Mac Pro heeft dit ook niet. Je kunt daar geheugen vervangen, schijven en je hebt 4 PCIe slots waarvan 1 al in gebruik. De rest gaat via usb of firewire. Het enige verschil met de oude en nieuwe op dit gebied zijn is PCIe. Voorheen had je daar dedicated sloten voor, nu wordt dat via Thunderbolt aangeboden. Er zijn er zat die toch alles via externe kastjes aan hebben gesloten en dus nooit die interne PCIe sloten hebben gebruikt. Voor hun veranderd er weinig tot niets (wellicht wat FW800 adapters die aangeschaft moeten worden). Er zijn er ook die wel van die PCIe sloten gebruik maken en die hebben het wellicht moeilijker. Je kunt het wel extern gebruiken maar dan zul je diep in de buidel moeten tasten voor een Thunderbolt kastje met PCIe sloten (of slot)...indien je die kaart überhaupt via die weg kunt gebruiken. Ligt dus geheel aan de gebruiker zelf of de nieuwe Mac Pro een upgradeability van 0 heeft of niet.

Wat tweakability betreft: het is een workstation bedoeld voor de professionele markt. Wie van die mensen heeft tijd voor dit soort zaken? Vrijwel niemand en dus zul je tweakability ook nooit terugvinden in een professionele workstation. Voor hobby bob die dit allemaal wil is het een ander verhaal maar die zal ook eerder baat hebben bij een hackintosh. Heb je de beste tweakability die je maar krijgen kunt, sterker nog, daar is het zelfs een must.

Wat de nieuwe Mac Pro vooral laat zien is dat zowel Intel als Apple vol inzetten op Thunderbolt. Dat lijkt me een heel verstandig idee wil je een standaard gepusht krijgen zodat derden er ook gebruik van gaan maken en het in hun producten gaan stoppen. Er zijn al aardig wat professionele devices die er gebruik van maken, hopelijk is dit een goede aanzet voor nog meer. De Mac Pro vult dadelijk de Mac mini aan. Zijn cpu, geheugen en de gpu erg belangrijk dan zit je aan een Mac Pro. Is dat niet het geval dan pak je de Mac mini. De rest kun je dan via Thunderbolt doen (tenzij je meer dan 6 devices hebt natuurlijk want loop je tegen de max van de mini aan). Wellicht dat dit ook het hele idee is. Het is een interessante zet :)
Bekijk de link even: http://www.apple.com/mac-pro/

Slide nummer 5: Geheugen is uitneembaar
Slide nummer 7: Flashgeheugen lijkt ook uitneembaar.

Oftewel: Er valt meer aan dit ding te upgraden dan elke andere huidige MacBook
Processor en videokaart(en),... moederbord... we zitten hier wel op tweakers hé :D
Zelfs bij een HP Z1 All-in-one kan je haast alle onderdelen vervangen

[Reactie gewijzigd door musback op 10 juni 2013 23:07]

externe grafische kaart ... past ook gewoon op mijn MBA, Mac Mini ... iMac.
http://www.onemorething.n...he-kaart-via-thunderbolt/
Kan je ook dus nog snel van computer wisselen.

En een Xeon processor ga je niet zomaar vervangen zoals een i3/5/7 in een computerkast.
Het wordt als desktop in de markt gezet. Daar mag je meer van verwachten dan een MacBook als het om upgraden gaat. Videoplaat vervangen en een andere processor plaatsen zou toch wel moeten kunnen.
Bekijk de link even: http://www.apple.com/mac-pro/
Slide nummer 5: Geheugen is uitneembaar
Slide nummer 7: Flashgeheugen lijkt ook uitneembaar.

Oftewel: Er valt meer aan dit ding te upgraden dan elke andere huidige MacBook
Het is dan ook een Mac Pro geen Macbook.
Zo snel komen die nieuwe MacPro's niet achter elkaar, dus dat valt wel mee. En de markten waar Apple op richt met zo'n apparaat, zijn waarschijnlijk niet de markten die componenten upgraden een must vinden.

Verdomd mooi apparaat wel en als je de uitleg zo ziet, dan ziet het er heel logisch uit met die 'thermische core'. Ik verwacht wel een astronomische prijs...
Moet bekennen dat ik het design van de oude Mac Pro veel mooier vind dan het design van de nieuwe. :)
En als je verder teruggaat in de tijd, zie je dat ze het "schoorsteen" effect al eerder hebben gebruikt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Apple_Power_Mac_G4_Cube
Deze zijn schoonheid zit hem vooral in het klein en compact zijn denkik. Op het eerste zicht is dit het formaat van een Playstation ofzo
Dat klein en compact is wel jammer, bij een bedrijf waar ik stage heb gelopen was er een keer ingebroken. Ze hadden er van alles gestolen behalve de G5 Mac pro die was blijkbaar zo log en zwaar dat ze hem alleen maar een stukje hadden verschoven en het toen maar opgaven. :+

Na de site bekeken te hebben vind ik het wel een mooi ding. Een fan die alles regelt en doordat die groter is is die gelijk ook stiller.

Alleen is er maar weinig ruimte voor opslag media. Zover ik zie één SSD aansluiting en verder is schijnbaar de verwachting dat je alles met externe apparaten oplost.

Dus uiteindelijk heb je een mooie compacte computer met een hele berg rotzooi ernaast staan 8)7
Heb net even de pagina van Apple zelf bekeken, zit idd een hoop werk in om het allemaal zo compact te maken. :) Maar qua design is het er niet beter op geworden naar mijn mening (stiekem vind ik het een beetje op een prullenbak lijken :+ ).
Oeh inderdaad, vooral dat Thermal Core-idee vind ik eigenlijk best tof.
Ik moet zelf zeggen dat ik hem wel zeer geniaal vind! :) Ik vind het juist erg mooi design en als je de presentatie bekijkt ook nog eens heel slim.
Ben geen OSX fan maar qua hardware.. yummy!
Ik vind het design zéér teleurstellend ja. Het design van de vorige/huidige Mac Pro vind ik een bepaalde zakelijkheid/strakheid uitstralen. Dit lijkt meer iets voor de kinderkamer als je het zo ziet.

De specs lijken me wel geweldig, maar het ziet er (naar mijn mening uiteraard) écht niet uit! :/

Heb ook liever dat uitbreiding op/in het apparaat mogelijk is dan dat er allemaal losse dingen aan komen te hangen. HDD'tjes omdat je die niet intern kwijt kan. Blu-Ray en/of DVD-Branders omdat die niet intern erin kunnen, etc.

[Reactie gewijzigd door GS88 op 10 juni 2013 23:11]

Wel multifunctioneel. Een prullenbak integreren in de computer, of andersom...

Nu maar hopen dat een schoonmaker er geen vuilniszak in doet. Hehehe
Ik haat Apple, maar hun design vind ik altijd prachtig en diep in mijn hart wil stiekem wel een Apple.Gelukkig maar dat ik het niet kan betalen van mijn karige salaris, want ik zou heel wat vrienden over me heen krijgen als ze zouden zien dat ik toch overstag gegaan ben :p

Als je nou als koeling water in het midden gooit, dan kun je hem ook nog als bloemenvaas gebruiken :p
Maar waar doe je de CD's er dan in? ik dacht misschien gaat dat via dat gat in de bovenkant.

Ik vind dit wel een stoer ontwerp, je herkent er nauwelijks een computer in terug.
Cd's? Dat is toch belachelijk ouderwets
apple pc met windows ;) dat zal het oplossen. (of linux)

kwa desing ben ik het met je eens. voor de pc's dan de telefoons vind ik (vooral de 5) ronduit lelijk.
Eenmaal OSX ... dan wil je niet eens meer denken aan windows.
Wereld van verschil, gewoon even wennen en je weg te weten met OSX.
wow totaal niet mee eens. Gebruik al 3 jaar een Macbook (eerst de dikke witte daarna de platte air) en heb daarvoor in een ver verleden de halve bolletjes met scherm eraan gebruikt. Ik had nog een trauma van die halve bollen.. de macbooks zijn beter maar OSX.. dat heeft me nooit kunnen bekoren, al gebruik ik het mss wel 10u per dag. Ik heb nog altijd liever WinXP of Win7 (geen ervaring met 8). De simpelste dingen, bestandje deleten, kan niet, moet slepen naar prullenbak. Bestanden verplaatsen = gehannes met touchpad. En ik doe het heel veel dus kan het allemaal prima en snel, maar in Windows gaan de basic dingen veeel, veeeel sneller en makkelijker.

Alleen al beseffen waar ik ben als ik in een bepaalde map zit, er is geen adresbalk die dat toont, geen tree etc... Met de nieuwe OS X komen ze met tabs, dat is al veel beter..
Bestandje deleten Windows: deltoets of SHIFT-del toets.
Mac: CMD-Backspace.... En CMD-SHIFT-Backspace om de prullenbak te legen. Ik zie niet echt een verschil behalve dat je andere toetsen moet indrukken.

Bestanden verplaatsen kan ik hier ook zo snel niet vinden.. Kopieren wel, CMD-C en CMD-V.

En voor het pad kun je dat inderdaad gewoon aanzetten.
Verplaatsen is CMD-C en CMD+ALT-V
Gek, als je het toch zoveel gebruikt…Een bestandje deleten kan met een shortcut. Bestanden verplaatsen…muis/touchpad/shortcut? Tree in Finder -> View -> Show Path Bar?

Ik moet zeggen, de Finder ben ik geen fan van (Explorer ook niet), maar wat jij beschrijft geeft meer aan dat je nooit de moeite hebt genomen het uit te zoeken.
Je kunt de knoppen in de Finder-balk aanpassen. Google maar. Kun je er een prullenbakje bijzetten, of een Info-knop. Klik en wis. Of rechtsklik en wis. Ik sleep nooit naar de prullenbak. Als je al drie jaar met een Mac werkt, wordt het echt tijd dat je eens zo'n dummy-gids gaat kopen. Lijkt me ideaal voor je!
Files verplaatsen in de terminal in windows, dat is pas gehannes. Geef mij maar de ingebouwde bash van osx, die werkt veel lekkerder.
Even beter in het menu kijken en bij voorkeuren.
Als je 10 uur op een dag met OSX werkt dan hoor je beter te weten.
Echt niet, leuk voor een beetje browsen dat OSX maar ik reboot bij echt werk toch weer steeds in Windows. Vooral door dat draak van een finder....
Finder wordt in de nwe OSX Mavericks compleet aangepast.
Haha compleet zegt ie dan. Enige wat is aangepast is dat er nu tabs en tags zijn. Lekker nuttig..
Ik heb jaren in een OSX omgeving gewerkt en Windows omgeving.

Windows is gewoon dan om ten treuren ook als het om stabiliteit gaat.

En als jij al niet verder komt dan browsen met OSX en finder een draak durft te noemen terwijl de windows verkenner gewoon ontzettend traag is. Dat vind ik heel knap van je.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 11 juni 2013 13:46]

Mijn broer zweert anders bij MacBook Pro's, maar draait er altijd exclusief Windows op.
leuk he, meningen
Helemaal mee eens, ik heb als jaren een Mac en een PC.
Ik ben er eigenlijk wel al achter dat ik 9 van de 10 x mijn Mac gebruik... mijn Windows is niets meer dan een gameconsole geworden.... ook al speel ik zelfs alleen als mijn IMac bootcamp het echt ECHT niet aan kan
Ik ben helemaal met je eens. Zoals jouw eerste alinea het zegt, wou ik hier ook in mijn eigen woorden kwijt. Gelukkig ben ik nooit de enige.
Ik zou erbij zeggen, vooral de macbook pro die vergeleken met andere ultrabooks een gewone mobile processor beschrikt, en de resolutie tot nu toe,...respectivelijke marketing van APPLE!
5 jaar geleden zei ik precies het zelfde. Toen toch maar ene Macbook Pro gekocht onder het mom van: 'dan kan ik er gefundeerd op bashen' echter ben ik nu Apple Fan (hoewel ik wel een W8 tabelt wil, omdat iOS en Android i.m.o. crap zijn voor tablets).
door velen niet, net als die office ribbons in het verleden, Ik heb al meerdere malen met een Surface kunnen spelen, was daarvoor sceptisch maar daarna direct fan. Zou zeker voor een Surface willen gaan als tablet of een Surface Pro als tablet en laptop vervanger. Heb alleen de centjes niet :)
Het interesseert mij niet wat goed of slecht wordt opgevangen, somige mensen vinden genocide helemaal geweldig, dat zegt echter verder toch niets over wat mijn mening of wens moet zijn? Sowieso is je reactie wel erg mager... Mijn eis is dat ik op een tablet Labview, Mathematica en MS Office wil kunnen draaien, geen crappy iWork of Kingsoft Office o.i.d. gewoon MS Office!
Hmmm...
ideaco New TUBELOR

De gelijkenis is treffend.
Naja, het model oogt zo dat Apple er nu zeker van kan zijn dat enige upgrades onmogelijk met standaard onderdelen. Oftewel goed voor de economie Appel, slecht voor het milieu. Laat staan enig reperatie die je nog zelf had kunnen uitvoeren... |:(

[Reactie gewijzigd door Phoenix_the_II op 10 juni 2013 23:04]

Helaas is dat al enige tijd met Apple zo dat je eigenlijk niet mag upgraden maar een nieuwe kopen.
niet mee eens, omdat de onderdelen bekend zijn, kun je ze altijd kopen!
niks geen gezeik met zoeken naar het goeie type, of niks geen gezeik met chaotische bende en gezeik met 101 merken in 1 apparaat. prima zelf te maken en alle onderdelen verkrijgbaar. Plus een super stabiel apparaat dat ongetwijfeld niet snel stuk zou gaan. (ervaring levensduur Apple producten)

dus, kies je voor kwaliteit en stabiliteit? koop een Mac
denk je alleen maar aan gamen en wil je het nieuwste van het nieuwste wat nooit altijd even compatable is met je huidige Hard/Software waardoor je veeeel moet kloten en het uiteindelijk weer snel storingen geeft. Koop je windows :)
Je kan hem terugbrengen dan wordt hij netjes gerecycled. Goed voor het milieu (slecht voor de portemonnee). Handiger is om het gewoon te verkopen, dat is iets dat overigens heel veel gebeurt in de Apple community (veel meer dan met Windows systemen), dat is goed voor de portomonee en het milieu. Voor reparaties hebben we iFixit en ebay. Het mooie is namelijk dat voor zo ongeveer de hele Apple lineup onderdelen te koop zijn....
Revival of the Trash 8-)
Het lijkt niet op een prullenbak, kom op zeg... het is er één.
Maar omdat Apple het heeft ontworpen... lijkt het er niet op.
Voor zover ik weet is het geen prullenbak maar een computer. Dat het erop lijkt is een ander verhaal. :P
Als in die G5? Die was schitterend en doordacht, ook meteen herkenbaar als computer.

Al zijn de huidige manieren van werken veel meer in netwerk/cloud dan toendertijd, wat voor een hoop zaken een dergelijke grote kast niet rechtvaardigd. Aangezien Apple toch maar een beperkt aantal configuraties in een serie heeft valt er flink wat weg te snijden. En das goed gelukt.

Ik moet zeggen dat ik hem welliswaar mooi vind, maar niet praktisch. Het is een designstatement, het is knap, het is strak en het dicteert wel hoe je hem in je huis/kantoor plaatst. Maar dat zijn ook meteen de zwakke plekken en die laten je weinig keus over.
Ja, en nee..
Ik vind ze allebij Helemaal geweldig,
maar het is allbij Helemaal anders :P
wel een beetje vreemd 12-cores, meestal benut je deze cores neit allemaal toch? maar we zullen zien wat voor magisch apple ermee heeft kunnen doen..
Apple biedt in Mac OS X veel API's aan die gebaseerd zijn op Grand Central Dispatch (GCD). Ook de GCD library zelf is direct door ontwikkelaars te gebruiken. Wanneer ontwikkelaars code schrijven die gebruik maakt van GCD dan wordt een stuk code auto-magisch op een beschikbare thread / core gestart. Daarnaast zal Mac OS X vast ook verschillende applicaties die tegelijkertijd bezig zijn (denk iTunes voor muziek, Safari om te browsen, Office, Photoshop, etc...) op een slimme manier toewijzen aan een beschikbare core.
OSX kan vrij goed met meerdere core's om
Ik kan niet genoeg cores hebben voor het renderen van video's. Op mijn MacBook Pro doe ik rustig 2 tot 4 keer zo lang over het renderen dan de lengte van een video, dus ik ben héél benieuwd hoe goed deze machine gaat functioneren daarmee :)

Sowieso gaan twee GPUs leuk worden voor kleurcorrecties zoals die in BlackMagic's DaVinci Resolve :D
Moet je 'ns kijken als je wat met video(bewerking) gaat doen :) Vooral renderen.
Dit is gewoon genius en nutteloos (vanuit mijn perspectief) tegelijk. Apple weet eindelijk met iets écht origineels en revolutionairs te komen, maar aangezien ik mac pro's geen meerwaarde vind hebben over imacs of mac minis vind ik het nogal nutteloos (mijn mening, no offense of flame of bash of troll of whatever)
Dit is ook meer voor mensen die die power nodig hebben, denk aan 4k video editing.
4k video wordt sowieso offline gemonteerd (dat gebeurt over het algemeen al met 2k) Dit omdat je voor montage nooit de volle resolutie nodig hebt.

Dit is een mooie krachtige machine, maar voor de meeste grafische professionals vorm over functie. Machines met dezelfde performance koop je bij elke retailer en daar lever je niet in op uitbreidbaarheid. Daarnaast is er sinds het killen van Shake en kreupel maken van Final Cut voor professionals eigenlijk weinig reden om nog expliciet voor OSX te kiezen.
Dat dacht ik ook al, er is volgens mij te weinig software die het echt nodig maakt om een mac pro te willen ipv een windows of linux werkstation uit de stal van dell/hp of andere workstation systeembouwers zoals boxx.

Deze mac pro wil alles zijn, maar is daarmee ook weer net niks.
Los van de mac pro, maar filmstudio's gaan niet editen op een thunderbolt of gelijk welke andere monitor, die doen dat op een projector die bedoelt is voor post processing ;).
Die doen dat helemaal niet op een projector. Die doen dat op een scherm wat via SDI aangestuurd wordt en bij gebrek aan SDI uitvoer op de gemiddelde computer sluit je zo'n ding aan via bijvoorbeeld thunderbolt.
De pro's zien écht wel de meerwaarde in van een Mac Pro.
Vandaar dat het genoemd is naar het doelpubliek zekers :) mensen die naar iMacs of Mini's kijken hebben sowieso al niets te zoeken bij de Mac Pro.

Iets wat velen met de Macbook Pro ook maar niet lijken te begrijpen, het gros van de tieners heeft een Macbook Pro, waarom geen Air? Hooguit wat tekstverwerking, internetgebruik en een butt-load aan Facebook op Macbook Pro's van +1800 euro.
Welke meerwaarde dan? De vorige Pro kon je nog wat PCI-e kaarten in kwijt, en extra harde schijven... Dat kan nu niet meer.. Ja via ThunderBolt, maar daar zijn gewoon nog geen betaalbare goede oplossingen voor.
Xeon processors zijn wel een stuk krachtiger dan een i7.
Je vergist je ook nog eens betreft het architectuur die is anders dan bij een Mac mini of iMac.

Video editing en 3d bewerkingen zijn wel mogelijk op een iMac maar als je beetje sneller wordt dan prefereer ik wel degelijk een Mac Pro.

Voor beetje internetten ga je namelijk ook geen Mac Pro kopen ... tenzij je graag je geld weggooit.
Apple heeft wel alvast een mooie presentatie op de website gepost: linkje
It works by conducting heat away from the CPU and GPUs and distributing that heat uniformly across the core. That way, if one processor isn’t working as hard as the others, the extra thermal capacity can be shared efficiently among them.

Die logica snap ik niet helemaal, wat dan als alle processor's maximale kracht geven, kan ie dat dan niet aan?
Het idee is dat hij de hitte verspreid tussen 1 kilo koper, in plaats van het 'oude' model waar elke warmtebron zijn eigen fan en 333gr koper heeft. Het klinkt heel leuk, maar ik moet nog zien of het in de praktijk ook werkt. Ik zie bijvoorbeeld geen heatpipes in het ontwerp, het is heel lang geleden dat ik een design heb gezien zonder heatpipes.
Zo'n 'container' is wel zeer effectief in het afvoeren van warme lucht en aanzuigen van koele lucht aan de onderkant. Wel handig; meteen als kachel te gebruiken in de winter.
Ik denk dat het idee is dat de fan dan minder hard hoeft te draaien.
Dat zijn wel erg veel thunderbolt-poorten waar je niks aan hebt. :|
Idem gedacht hier. Er bestaan nogeens geen 6 Thunderbolt-apparaten :p, of toch niet die het imo waard zijn om aan te schaffen of écht verschillen van elkaar. Een handvol docks, een scherm, een nas,... en dan nog rekening houdend met het feit dat Thunderbolt daisy-chainable is! Een feature met zoveel tumult aangekondigd en nu gooien ze er zomaar even 6 poorten in. Geef dan alsjeblieft 6 USB3.0-poorten he, véél meer apparaten voor en véél nuttiger.

Edit: vergeet niet dat Thunderbolt daisy-chainable is tot 6 devices, wat dus 36 devices zijn. 4 Thunderbolt-poorten en je kan er nog steeds 24 devices koppelen. 6 USB-poorten en 4 Thunderbolts blijft naar mijn mening een wijzere keuze.

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 10 juni 2013 23:19]

Voor de 3 monitoren ben je al 2 TB's verder :Y

Ik denk dat ze hiermee willen aansturen op meer TB gebruik maar ook meer externe schijven (meer schijven in het ding proppen lijkt me qua ruimte vrij lastig)
In hoeverre de TB poorten ook echt als TB worden gebruikt in plaats van een secundaire poort voor HDMI-aansluiting/USB3-aansluiting etc. is natuurlijk nogal de vraag.
Ehm… Thunderbolt 2 kan wel wat meer aan per poort dat is ook de voooruitgang, uit de recap op Anandtech

Intel put together a quick demo of Thunderbolt 2 silicon in one of its suites at Computex. The setup involved two Intel SSD 910s running over Thunderbolt 2 alongside two 2560 x 1440 panels.

Daar zit nog genoeg overhead voor een derde panel, 3 x 4K wordt wel een ander verhaal….
3x 4k wordt helemaal geen ander verhaal, in de keynote werd namelijk verteld dat dit dus tot 3x 4k schermen kan ondersteunen. :)
Up to 20Gb/s data transfer speeds
Up to 25x faster than FireWire 800
Daisy-chain up to 36 devices
Connect up to three 4K displays
Thunderbolt is the fastest, most versatile I/O technology there is. And with Mac Pro, we’re jumping even further ahead. Thunderbolt 2 delivers twice the throughput, providing up to 20Gb/s of bandwidth to each external device. So you’re more than ready for the next generation of high-performance peripherals. You can connect massive amounts of storage, add a PCI expansion chassis, and work with the latest external displays — including 4K desktop displays and peripheral devices capable of broadcast monitoring in 4K. And since each Thunderbolt 2 port allows you to daisy-chain up to six peripherals, you can go all out by plugging in up to 36 external devices via Thunderbolt alone.
http://www.apple.com/mac-pro/
Absoluut, men vergeet dat het geweldige USB3.0 niet kan daisy-chainen, hetgeen met Thunderbolt 2 (en ook V1) kan. Dit is de grote kracht van Thunderbolt, de daisy-chain mogelijkheden van FireWire en de snelheden en compatibility van USB. The best of both worlds. Ik ben van mening dat Thunderbolt een prachtige interface is die zeer zeker een toekomst heeft. Apple & niet Apple, mijn hardware is er klaar voor. Nu jullie nog...
Ja, want daisy chainen was echt zo'n daverend succes bij Firewire....

Daisy chainen kan welliswaar niet bij USB3, maar je kunt prima een USB3 hub in je monitor hebben zodat je effectief een vergelijkbaar effect kunt krijgen voor veel gangbare situaties.

Als daisy chainen echt zo "hot" was dan hadden ze maar 4 poortjes er op gezet, niet 6.
Ik zeg helemaal niet dat je niet 3x 4K panels aan zou kunnen sturen, wel dat dat niet op één enkele TB2 poort kan, sterker nog daar kan je maar een enkel 4K panel op uit laten gaan.
Ehmm...dit soort apparaten zijn serieuze workstations voor bijvoorbeeld video editen. Daar wil je al twee of drie schermen aansluiten met Thunderbolt. Dan ook een paar terabyte direct attached storage waar je videoproject op staat, ook met Thunderbolt aangesloten.

Voor dat soort toepassingen heb je niets aan USB 3.0, die aansluitingen zijn beter geschikt voor keyboard, muis en eventueel trackpad of Final Cut Pro controller.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 10 juni 2013 22:02]

Voor dat soort toepassingen heb je niets aan USB 3.0
Bwah, SSD's en HDD's vliegen hard genoeg over USB3 of PCIe, ik zie niet in waarom terabytes (à 7.2k rpm) sneller zouden reageren/schrijven onder thunderbolt of doelde je op het toetsenbord/muis?
Voor dit soort toepassingen heb je het niet over een extern harddiskje wat sommige mensen misschien over USB zouden aansluiten. Je hebt het over externe raidcabinets zoals deze, deze of voor een klein budget misschien deze. Dat soort apparaten hebben niet eens een USB aansluiting.
Weet je zeker dat de Fire Pro kaarten nog een aparte video uit hebben? Ik ben het in de presentatie niet tegen gekomen. Er is wel een HDMI-uit aan de achterkant.
Apple Cinema Displays werken tegenwoordig toch ook met Thunderbolt? Ik denk dat er daarom ook gekozen is voor 6 poorten, wat misschien nog te weinig is voor al je HDD's, display's en bijvoorbeeld externe videokaart.
Vergeet trouwens niet dat het om Thunderbolt 2 gaat, wat 2x zo snel zou moeten zijn. (Aparte verbinding voor data en video)

[Reactie gewijzigd door krullerbruller op 10 juni 2013 22:25]

Ter info:
Thunderbolt mag/kan je 'daisy-chainen' net als bij firewire, dus apparaten achter elkaar 'doorlussen'.

Per poort mogen en kunnen er 6 apparaten aangesloten worden, 36 in totaal dus. Voor nu en komende paar jaren genoeg denk ik.
apple filosofie ZO MIN MOGELIJK KABELS mooi netjes opgeruimd geen PC kerst boom creeren en nu komen ze met dit gedrocht....
extern alles aan sluiten met bekabeling 8)7 |:(

Dat is nu juist mijn punt! het moet 1 industrie standaard zijn een thunderbolt wordt wereld wijd echt slecht ondersteund. maar een handje vol leveranciers heeft hardware tegen verschrikkelijke prijzen.

USB VGA DVI zelfs de display poort dat is industrie standaard. deze computer heeft maar na 4 usb poorten muis keyboard usb stick telefoon. dan het is op. 6 usb poorten had toch wel op zijn minste op kunnen zitten.
Ook kunt max 3 schermen aan sluiten op de mac pro een extra videokaart bij prikken gaat niet ... ook al heb je de poorten dan zou die extern moeten op de thunderbolt hier zijn hele dure oplossingen voor....

Thunderbolt is vatbaar voor performance drops als er meerdere apparaten op 1 poort zitten voor normaal werk merk je het niet oke maar zo dra je echte video power nodig hebt dan kun je merken dat er echt drops in snelheid plaats vinden , welke erger worden als je andere apparaten aan hebt staan.
stel je werkt aan een project op je extere schijf waar gigabytes over heen gaan dan kun je gewoon drops merken op je beeld scherm of dat je geluid gaat haperen.. Het kan ook uit maken welke poort je gebruikt want je ziet het niet maar je usb poorten zijn een gedeelde poort van een thunterbolt.

Verdiep je maar eens in AMD's dockpoort dan zie je hoe het ook kan
http://semiaccurate.com/2...ts-dock-port-on-a-device/
Amd laat een prima betaalbaar alternatief zien. Welke andere fabrikanten met open armen ontvangen. ik heb een acer iconica tab W700 thunderbolt zat op het demo model maar productie modellen hadden het niet want de intel chips waren te duur hoe veel computer en moeder boarden zijn er met thunderbolt? alleen apple heeft het en op 1 hand te tellen intel kan het wel pushen maar het gaat de zelfde kant op al firewire. leuk bedacht maar het slaat nooit echt aan... hoewel fire wire het toch wel redelijk deed.

externe opslag is niet heel snel dat zijn allemaal mechanische modellen en geloof me daar heb je echt geen thunderbolt voor nodig musback zegt het hier onder prima.

[Reactie gewijzigd door Red_inc op 11 juni 2013 00:15]

DAAR WIL JE HELEMAAL GEEN VIDEOSCHERMEN AAN HANGEN.
Video over thunderbolt is gewoon traag, zeker als je met 3d of zware photoshop doet.
Eh, wat? Video over thunderbolt heet gewoon displayport.
Volgens mij heeft Apple in het design een steekje laten vallen Een mac pro koop je toch om hem te kunnen uitbreiden? ehm hoe kun je deze prullen bak uitbreiden?
ik moet nog de open klap foto's zien maar volgens mij is dit een geval van alles zit vast op het moederboard. en kan alleen het ram een upgrade krijgen.... hmm...
Daarom heeft 't ding dus zes thunderboltpoorten. En thunderbolt is níet traag.
Thunderbolt traag?

Bij een mini display poort merk je zelf geen enkele vertraging ... ik vind het heel knap dat jij dan durft te beweren met thunderbolt het traag wordt.

Al jaren werken professionals met meerdere externe schermen op een PowerMac/Mac pro

Zeker uit de natte duim?
Huh? Niks aan hebt? Daar kan je flink wat schijven aan hangen en met betere performance dan USB 3.0. Er zijn tegenwoordig al meer dan genoeg schijven te krijgen met Thunderbolt.
Juist verstandig dat er veel thunderbolt poorten op zitten. Maximale uitbreidbaarheid, die je over USB3 niet krijgt.
Let wel dat dit op een Pro markt richt
Ik denk dat je de mogelijkheden van Thunderbolt voor de pro-markt niet helemaal begrijpt. Het voordeel van Thunderbolt is dat het gebaseerd is op pci express. Met een externe pci express-behuizing kun je een Mac Pro uitbreiden met bijvoorbeeld een fibre channel adapter, een extra videokaart of andere willekeurige PCIe-kaart. Aan usb 3.0 heb je niet zoveel als je een Mac Pro aan een opslagnetwerk wil koppelen.
en dan ook nog eens de industrie standaard van USB 3.0 totaal te negeren.
Ik denk dat jij mischien of gewoon je mond moet houden, of op z'n minst je feiten checken want vier USB 3.0 poorten in 't ding kun je alles noemen behalve "negeren".
Thunderbolt: daisy-chainable up to 6 devices

6 poorten = 36 devices

I rest my case :)
Waar is die dubbele ethernetpoort eigenlijk voor? :P
Link aggregation / port trunking zodat je twee keer zo snel ethernet hebt, mits de switch aan de andere kant daar ook mee overweg kan. Bovendien levert het wat redundancy, hoewel dat hier niet het hoofddoel zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 10 juni 2013 21:52]

Workstations zijn vaak gekoppeld aan een 'intern' LAN gescheiden van de rest van het netwerk (internet); routeren van pakketten. Dat is denk ik meer het doel van 2 ethernetpoorten. 2Gbit/s heeft niet zoveel zin met TB-poorten van 20Gbit/s; m.a.w. opslag van data wil je via TB lokaal doen i.p.v. via NAS.
Dit lijkt me vooral een rendering/CAD-CAM bak en die zal dus grote hoeveelheden data gaan verstouwen. Maar niet op dat PCIe SSD-tje dat erin zit. Apple mag dan geen problemen hebben met een systeem van een paar duizend euro, SSD-opslag van enkele TB's gaan zij ook niet voor elkaar krijgen.
Je kunt daar natuurlijk leuk een Tbolt externe schijf voor gebruiken, maar dat is weer niet zo nuttig als je met meerdere gebruikers wilt kunnen werken - wat op dit soort systemen veelal wel de bedoeling zal zijn. Dan houd je dus netwerk over. Een centrale filserver kan makkelijk vele TB's aan data kwijt en met een beetje deftig netwerk kun je er toch snel genoeg bij.
Kun je dubbel zo snel mee internettten :+
het staat esthetisch mooier. De aansluitingen zijn nu allemaal symmetrisch haha, ik denk dat dat ook erg belangrijk is
Ik vind hem er niet als een krachtpatser uit zien...

Hij ziet er eerder uit als een klein prullenbakje.
Of een vaas... Moet je nog opletten dat je vriendin er geen bloemen en water in doet.
Hmmm. Waterkoeling.... Nathan ziet mogelijkheden.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True