Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

BlackBerry heeft aangekondigd dat het een app voor zijn BlackBerry Messenger-dienst zal uitbrengen die kan draaien op iOS- en Android-apparaten. De smartphonefabrikant hoopt zo het bereik van zijn Messengerdienst verder te vergroten.

BlackberryDe komst van BlackBerry Messenger naar iOS en Android werd door het bedrijf bekend gemaakt op de BlackBerry Live-conferentie in Orlando. Over deze plannen gingen al enige tijd geruchten. Het Canadese bedrijf wil de instant messenger, waarop ook videogesprekken gevoerd kunnen worden, gratis beschikbaar gaan stellen. BlackBerry wil komende zomer de eerste bèta's van de clientsoftware uitbrengen. Deze versies zullen alleen nog tekstberichten kunnen versturen en ontvangen. Op termijn moet BlackBerry Messenger op deze platformen ook videochats en het delen van schermen mogelijk maken.

BlackBerry Messenger krijgt ook ondersteuning voor zogenaamde Channels. Via deze kanalen kunnen bijvoorbeeld bedrijven of beroemde personen direct aangesproken worden via de messengersoftware. De eigenaar van een kanaal is ook te volgen. De software krijgt daarmee een sociale-netwerkcomponent.

Momenteel telt BlackBerry Messenger volgens het Canadese bedrijf ruim 60 miljoen gebruikers. Dagelijks zouden er 10 miljard berichten via de chatdienst worden verstuurd. Met de stap naar 'vreemde' platformen als iOS en Android, waarop bijvoorbeeld WhatsApp al geruime tijd beschikbaar zijn, hoopt BlackBerry het bereik van zijn dienst fors te gaan vergroten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Ik ben het met surindo eens. Ik zie iedereen klagen in de reacties, maar hebben jullie wel ooit bbm gebruikt. Ik zal in het kort even uitleggen waarom bbm mijlen verder dan whatsapp is.

Ten eerste is whatsapp statisch, je kan wel je status veranderen. Maar bbm doet dit op een andere manier. Indien ik me status verander van " lekker met me vriendin op stap" dan zie je dit terug bij recente updates van je vrienden. Dit kun je zien als een ingebouwde twitter. Iets wat ik erg handig vind van bbm. Ook zie je bij recente updates wie een foto heeft veranderd of welke liedjes je vrienden luisteren. Nu zullen er mensen zijn die denken ja wat ik heb ik daar nou weer aan?

Nou stel je voor jeroen gaat naar iron man 3. Ik heb jeroen al een week niet gesproken. Nu zie ik bij zijn recente updates, ik ga met tom naar iron man 3, ik denk ja gezellig ik ga ook lekker mee. Ik bbm jeroen of ik met hen mee kan naar de film.

Dit soort dingen kan natuurlijk ook met facebook of twitter, maar dat gebruik ik niet.

Ten tweede kan je vrienden toevoegen aan de hand van een Pin. Indien je een vriend niet meer wilt spreken, kan je deze simpel uit je bbm lijst wissen. whatsapp kan je iemand alleen via een telefoonnummer uitnodigen, sommige mensen heb ik liever niet dat zij mijn telefoon nummer hebben.
Als ik deze persoon toch wil spreken is er geen andere mogelijkheid om met deze persoon te chatten.
Een andere nadeel is dat mensen die je telefoonnummer automatisch je status en foto kunnen zien, ongeacht ik deze persoon geblokt heb of niet. Bijvoorbeeld ik wil niet dat mijn teamleider mijn profiel en status kan zien, ik kan hem wel blocken, maar hij blijft mijn profiel zien.

Ten derde en laatste is dat bbm veel stabieler is dan whatsapp. Het werkt veel lekkerder. Ik ben een whatsapp gebruiker, maar ik ben nog steeds super jaloers op bbm. Ik kan niet wachten!

[Reactie gewijzigd door raishel70 op 14 mei 2013 23:40]

"Dit soort ding kan natuurlijk ook met facebook of twitter, maar dat gebruik ik niet."

Ik heb zo'n vermoeden dat die groep toch veel groter is. Verder zijn deze platformen relatief open, je kan er redelijk simpel via een API tegenaan lullen om vanalles en nog wat te integreren.

BBM is weer een gesloten netwerk waar je overgeleverd bent aan RIM, die voor een paar blessed platformen een client uitbrengen.

Ik wil zowel vanaf mijn telefoon als mijn desktop/laptop op kantoor/thuis hiervan gebruik kunnen maken (een zinnige machine met toetsenbord is vrijwel altijd binnen handbereik, verhalen tikken op mijn telefoon is het laatste redmiddel). Ik wil mijn email en telefoon hieraan koppelen (notificaties op die clients van binnenkomende mail en telefoontjes (zowel "vast" als mobiel)). Ik heb geen behoefte aan de sociale aspecten zoals jij die leuk vindt, dus dat moet uit te schakelen zijn voor mij.

Afhankelijk zijn van RIM heeft natuurlijk ook zo z'n voordelen, wellicht dat de beveiliging goed geregeld is in de clients. Maar wellicht ben je dan te naief (voorbeeld van hoe het niet moet)
Jij gaat nu veels te ver met mijn betoog over bbm. Whatsapp kan je thuis ook niet op je desktop/laptop gebruiken. Het sociale aspect is juist iets wat heelveel mensen waarderen. Ik durf te wedden dat jij twitter of facebook hebt. Waarom zou je dan niet de sociale aspecten van bbm gebruiken. Bbm is gewoon een message alternatief, welke in mijn ogen maar ook in vele anderen hun ogen veel beter is. Je moet appels wel met appels vergelijken. Whatsapp met bbm
In een andere reactie noem ik eigenschappen waaraan een IM omgeving aan moet voldoen, Whatsapp en BBM voldoen beide niet.

Die weddenschap zou je verloren hebben. Jij en vele andere vinden het sociale aspect wellicht leuk, maar er zijn net zo veel mensen die daar geen behoefte aan hebben.

"Je moet appels wel met appels vergelijken. Whatsapp met bbm"

Maar jij was het toch die de functionaliteit van BBM in Twitter/Facebook erkend? Twitter is een IM platform en Facebook heeft een IM platform.

Mijn persoonlijke conclusie is simpel: BBM is geen zinnig IM platform voor mij. Enkele redenen om maar in herhaling te vallen:
-ken niemand die het gebruikt, blackberries zijn al jaren geleden uitgefaseerd in mijn omgeving
-beperkte platform support
-geen API
-schijnbaar verplicht sociaal aspect(?)

Het is daarmee niet beter dan wat ik al gebruik. Een client voor dit platform staat overigens ook op de meerderheid van smartphones geinstalleerd en de meesten hebben zelfs een account. Maar onwetend maakt schijnbaar onbemind. Maar dat is helemaal niet erg aangezien er transports/gateways zijn naar de andere (min of meer) open IM netwerken mocht ik die willen gebruiken.
Precies, Ik ervaar zeer zeker hetzelfde met BBM ten opzichte van Whatsapp... Het is vele malen functioneler, sneller en stabieler dan welke chat applicatie dan ook. Het sociale gehalte is veel krachtiger en completer dan het magere sociale gehalte van whatsapp. Niet iedereen heeft hier behoefte aan maar ik denk dat het voor de meerderheid een grote plus is van BBM.

Laat het maar komen naar Android en IOS. Het sterkste chat app mag inderdaad van meerdere platformen mogen profiteren.
Totally agree, dit is waarom BBm mijn favoriet is ingebouwde status updates dus niet handmatig langs elke profiel langs gaan.

Raishel70 dit precies wat ik allemaal wilde typen maar helaas beschik ik nog niet over de Q10 :Y)
en jullie vergeten de videochat functie en (iets wat ze hopelijk ook dus naar iOS en Android brengen) het "schermdelen"
BBM Chat- Ping - Voice (bellen via wifi en 3G) - Video Voice (wifi en 3G) en uitwisselen van data.


Whatsapp maar dan veel beter.

BBM channel komt er ook aan en dat wordt nog leuker dan kun je kanalen maken voor vrienden /algemeen etc.

Q5 logo is ook super cool en erg op vrouwen gericht en jeugd. Had mijn twijfels maar nu ik het
hele plaatje zie van de opzet hiervan is het top.
Zolang XMPP niet populair wordt zal iedereen van de ene dienst naar de andere dienst moeten migreren... zonder berichten en contacten te kunnen overzetten door incompatibiliteit. :'(

In tegenstelling tot E-mail...

Diaspora gaat het waarschijnlijk ook niet redden, helaas *snik snik*


Hele bergen verschillende bedrijven implementeren een (vendor lock-in) chat dienst die nauwelijks afwijkt van de concurrentie. Er bestaat een prachtig standaard protocol voor, GEBRUIK DAT! Eventueele encryptie is ook in te bouwen, zonder dat je daar Blackberry voor hoeft te vertrouwen.
Gewoon, met bewezen technologie die niet te kraken is (bijv AES)

[Reactie gewijzigd door Eloy op 14 mei 2013 20:17]

"Zolang XMPP niet populair wordt "

Volgens mij zijn de populaire IM diensten over het algemeen XMPP. Facebook en GTalk
zijn geen kleintjes, zelfs MSN had een XMPP interface. Maar zolang er geen s2s/federation is heb je daar weinig aan als buitenstaander.
Te laat! ;)

[Reactie gewijzigd door sc00p op 14 mei 2013 19:11]

Misschien niet... als Whatsapp over gaat stappen op jaarabonnementen, en dit straks gratis wordt, dan is het nog maar de vraag of iedereen bij Whatsapp blijft en gaat betalen, of dat straks iedereen massaal naar zoiets zou gaan overstappen (want: gratis).
Ja, want een jaar Whatsapp voor wel $1 is echt voor niemand te doen natuurlijk |:(
Dat niet zozeer, wat mensen misschien tegen zal staan is de manier waarop er betaald dient te worden. Geen IDeal mogelijk.
Daarnaast zijn er mensen die uit principe er niet voor WILLEN betalen. Daar hoor ik zelf overigens niet bij hoor, maar... als al mijn vrienden zouden overstappen, zou ik zelf ook als schaap volgen hoor ;)

[Reactie gewijzigd door Jorn1986 op 14 mei 2013 19:36]

Nou uhm, naar mijn weten (dankzij tweakers.net) komt android ook met prepaid waardebonnen:
nieuws: Android-downloadwinkel Play Store krijgt ondersteuning cadeaukaarten

Net als dat je itunes kaartjes kan kopen om je saldo op te waarderen en apps aan te kopen. Dat is natuurlijk voor iedereen een voordeel ipv creditcards, online bankieren/paypal, 3vcards en etc. Dit terwijl er niks mis zou zijn met de huidige 3vcards die je voor meer dan alleen een os store kan gebruiken. En je online en via saldo kaartjes kan opwaarderen. Zo kunnen ook kinderen onder de 18jaar met duidelijke uitleg gebruik maken van een prepaid creditcard. Het enige nadeel (wat ik gehoord heb) zijn transactie kosten en op waardeer kosten, dan is een kado kaart natuurlijk een pluspunt.

Windows komt hier ook mee (even geen zin om te googlele sorry), maar ik had in ieder geval al de optie om de code in te voeren.

En ik ben blij wanneer ze er zijn, niet direct voor mij aangezien ik vrijwel niks koop en wanneer ik dat doe het via een creditcard gaat. Maar om alle reacties niet meer hoeven te lezen van de betalingsmogelijkheden die in elk nieuws artikel herhaald worden..

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 15 mei 2013 08:17]

Jammer alleen dat je itunes tegoed alleen in grote hoeveelheiden kan kopen. Als je eenmalig 1 af wilt rekenen moet je meteen 25 aan tegoed halen. Zo is zo'n app ineens niet zo goedkoop meer. En ja, natuurlijk kun je de rest van het tegoed voor andere dingen gebruiken, maar dan moet je er wel een doel voor hebben. Als je dan ineens apps gaat kopen die je normaal nooit zou hebben gekocht ben je alleen maar geld aan het verkwisten.
Geen iDeal mogelijk? En dan doen de Nederlanders niet mee? Dat zal voor een bedrijf dat op wereldschaal werkt niet echt van belang zijn. iDeal is wereldberoemd in heel Nederland en nergens anders. De rest van de wereld heeft geen credit card allergie en gebruikt die gewoon om mee te betalen.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 14 mei 2013 20:16]

Het lijkt me in dit geval dat Whatsapp zich aan moet passen aan de klant, en niet andersom.
Paypall is ook gewoon te gebruiken.
Doorsnee consument (die niks met IT heeft) vind iDeal al heel wat en begrijpt dat misschien eindelijk.
Paypal is niet heeeel bekend en creditcard vertrouwd niet iedereen + heeft niet iedereen (of komt er tegenwoordig niet meer voor in aanmerking #crisis).
Ik vertrouw paypal nog minder dan creditcards. Ik heb nog nooit een paypal account gehad en wil er ook nooit een.
We praten dan niet over een handjevol mensen die geen gebruik meer kunnen maken. Het is wel een heel land dat geen whatsapp meer kan gebruiken dan. Vast wel dat Whatsapp hier iets voor gaat bedenken.
Je bedoeld alleen <18, iedereen die ik ken heeft een creditcard
Hangt er van af met wat voor mensen je rondhangt. Ik ken 1 persoon met een cc.
Niet kunnen betalen voor whatsapp met ideal is inderdaad een probleem. met een beetje googelen kom je toch al snel op een aantal oplossingen. ik geef een subtiele hint te kijken naar mijn t-net profile.

Maar ik constateer dat er dagelijks mensen zijn die het niet hebben van een creditcard als hindernis voor het gebruik van whatsapp ervaren.
Is het niet zo dat je voor Whatsap een device nodig hebt met de mogelijkheid om SMS te ontvangen? Is er tegenwoordig al een client die ik kan gebruiken op mijn desktop/laptop? Is Whatsapp te gebruiken via een API door 3rd party apps? Is het gratis?

Zolang het antwoord op 1 van deze vragen nee is vlijf ik lekker bij XMPP, voor de leek is dat gewoon gtalk.
Is het niet zo dat je voor Whatsap een device nodig hebt met de mogelijkheid om SMS te ontvangen? Is er tegenwoordig al een client die ik kan gebruiken op mijn desktop/laptop? Is Whatsapp te gebruiken via een API door 3rd party apps? Is het gratis?

Zolang het antwoord op 1 van deze vragen nee is vlijf ik lekker bij XMPP, voor de leek is dat gewoon gtalk.
eBuddy's XMS heeft een desktop client en doet verder alles wat WhatsApp kan. Is ook nog eens een NL bedrijf. Het werkt fijn, maar lang niet zoveel gebruikers als WhatsApp.
mist 3 van mijn 4 cruciale punten:
-geen client voor mijn laptop/desktops/servers
-geen API, dus geen 3rd party integratie
-telefoonnummer nodig

Komt bij dat er volgens de privacy policy advertenties gepushed kunnen worden. Verder is de bewoording dusdanig dat er geen reden is om aan te nemen dat private messages end-to-end encrypted zijn. Geen voordelen tov XMPP, slechts extra nadelen
het is natuurlijk wel zo dat BBM ook videobellen bevat...
dus eerder concurrent voor Skype dan whatsapp
Als 2 mensen uit een vriendenkring niet betalen, en de andere overhalen om een alternatief te gebruiken. Dan kunnen er nog 20 wel willen betalen, maar betekend dat Whatsapp ten dode is opgeschreven.
Google Talk is ook gratis en is bovendien beschikbaar voor Blackberry. Er zijn bovendien zat alternatieve clients die op alle platformen draaien en niks kosten. Om dan nou extra Blackberry Messenger te gaan installeren vind ik wat overdreven.

Ik ken sowieso niemand met een Blackberry (op een enkeling na allen Android, de rest iOS). Om eerlijk te zijn weet ik niet wat ik van dat hele Blackberry verhaal moet denken. Ik zet er op z'n minst een heel groot vraagteken bij.
Elke XMPP client kan tegen GTalk lullen. Google hoeft daar geen apps voor te maken.
Hoezo Google weigert Apps te maken voor concurrenten?? Ze hebben er slechts een tiental voor iOS, en ze werken stuk voor stuk goed.
Nou de pingchat is icm een blackberry wereldwijd gratis. Dat vond ik altijd een voordeel wanneer ik in het buitenland was, gratis chatten zonder wifi. wa niet je data kost.

Maar of dat door het bb abbo komt die in verbinding staat met de servers van bb weet ik niet zeker.

Stel deze bbchat heeft dezelfde regeltjes op mijn SGS3, dan zal ik iedereen aanraden om bbmessenger te gebruiken, vooral wanneer je naar het buitenland gaat, maar ik denk tot dat net een stapje te ver is, dat zou gelijk alle andere chat diensten van de kaart vegen en blijft blackberry icm hun bb abbo niet meer identiek.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 15 mei 2013 08:05]

Maar moet je dan niet zo'n speciaal blackberry abonnement hebben om gratis te pingen zonder dat het je data kost in het buitenland? Lijkt me dat zo'n abonnement alleen af te sluiten is met een blackberry.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 15 mei 2013 09:29]

Als je met een bb betaald voor je abbo is het dus niet gratis. Lijkt me niet dat je dan op iOS en Android wel gratis berichten kan versturen in het buitenland. Het zal wel gewoon van je databundel af gaan (en die werkt meestal in het buitenland niet waardoor je per mb betaalt).
Whatsapp blijft gratis voor bestaande klanten die de app al hebben. De jaarabonnementen gaan in voor nieuwe downloaders van de app.

Zie ook: nieuws: WhatsApp stapt over op jaarabonnementen voor iOS-app
Dat is voor iOS inderdaad het geval. Voor andere platformen niet.
Ja, nog een chatdienst. Ik krijg nu al berichten via GTalk, Facebook, Twitter, linkedin, sms, whatsapp, iosmessenger, Skype en natuurlijk de email.
Als je er al zo veel hebt kan eentje extra ook geen kwaad.
Daar heb je wel een punt, maar dat mensen dan spontaan allemaal op bbm overstappen is nog maar de vraag. er zijn tientallen chatapps die meer functionaliteiten hebben maar nog steeds niet door breken. met als voorbeeld xms van ebuddy persoonlijk vindt ik het fijner als whatsapp, maar niemand gebruikt het. Oke bbm is een grote speler "geweest" en heeft veel naamsbekendheid maar of dit tot een doorbraak zorg? We zullen het vanzelf moeten zien. Een voorspelling maken is niet echt mogelijk.
Ik vraag het me af. Op zich geniet blackberry messenger wel wat bekendheid en als het inderdaad multi-platform is kan het met een probleem van facebook of whatsapp een interessant alternatief zijn.

Wel hoop ik dat ze ook iets voor Windows Phone gaan maken dan, al is het op zich niet zo heel raar als ze dat niet doen om een beter alternatief voor bedrijven te willen bieden. Al zet ik ook daar mijn kanttekening bij omdat ze bij MS ook andere diensten hebben die dat kunnen.
Maar praktisch iedereen (ik chargeer het zijn er "maar" 200 miljoen) heeft al Whatsapp. Waarom zou ik er nog een multi-platform messenger bij willen? Dat wil ik juist helemaal niet. Het ideale aan Whatsapp is dat iedereen die ik ken die een smartphone heeft, via Whatsapp bereikbaar is. Zelfs mijn ouders en enkele collega's die echt niet veel van techniek weten.
Zover ik weet gebruiken de mensen die nog een blackberry hebben alleen whatsapp (weet ik niet helemaal zeker). Wel weet ik dat het veels te laat is.
Het is een beetje jammer dat ze er zo laat mee komen. Iedereen is al overgestapt naar WhatsApp. Ik ken niemand meer in mijn omgeving die nog Blackberry(messenger) gebruikt.
Het is jammer dat zulke bedrijven pas weer proberen te innoveren als ze bijna geen gebruikers meer over hebben.