Vodafone zal prijzen mobiele abonnementen niet verhogen

Vodafone zal voorlopig de prijzen van zijn mobiele diensten niet verhogen. Dat zegt de directeur van Vodafone Nederland in een interview. De directeur erkent bovendien dat de prijzen op de Nederlandse telecommarkt veel hoger liggen dan in veel andere landen.

Rob Shuter, Vodafone NederlandVodafone Nederland ziet prijsverhogingen niet als goede optie, omdat de markt in Nederland competitief is: de provider is bang dat concurrenten niet meegaan in de prijsverhogingen en klanten dan weglopen. Dat zegt directeur Rob Shuter tegen NuTech.nl.

De ceo stelt verder dat de groei van mobiel internet de afname van omzet uit sms niet weet te compenseren. "We zien dat dat niet lukt. De mobiele omzet is de afgelopen maanden gedaald met 7 tot 10 procent over heel de markt. Er zijn maar twee dingen die je kunt doen: groeien in marktaandeel en groeien op de vaste markt. Het vaste netwerk is zeer interessant voor ons. We hebben een klein marktaandeel en er is een verschuiving gaande. Vast en mobiel waren vroeger twee aparte werelden. Nu is dat steeds meer samen, vooral op de zakelijke markt."

De claim van Shuter over de omzet uit mobiel internet lijkt ongeloofwaardig: tussen 2010 en 2012, de periode waarin WhatsApp opkwam, daalden de inkomsten van alle providers uit sms met ongeveer 240 miljoen euro, maar de inkomsten uit mobiel internet stegen met een 500 miljoen, zo stelt marktautoriteit ACM. De stijging van inkomsten uit mobiel internet was dus veel hoger dan de afname van inkomsten uit sms. Het is onwaarschijnlijk dat de situatie de afgelopen maanden is veranderd: Vodafone biedt nu bij elk abonnement onbeperkt sms'en aan, waardoor er geen variabele omzet uit sms meer is.

Shuter hint er ondanks de geclaimde omzetdaling op dat Vodafone niet zoals bijvoorbeeld KPN Google, Apple en Facebook geld wil gaan rekenen voor het aanbieden van diensten op zijn netwerk. "De innovaties van Google, Apple en Facebook stimuleren onze industrie ook. De rol van de smartphone en de functionaliteiten en bruikbaarheid zorgt ervoor dat mensen een netwerk nodig hebben. Het is moeilijk om te zeggen: dit is slecht en dit is goed. Providers moeten houdbare verdienmodellen hebben. Uiteindelijk vragen wij de consument te betalen voor toegang tot deze diensten." Overigens kent Nederland een wettelijke bepaling voor netneutraliteit, waardoor Vodafone noch KPN aanbieders van internetdiensten zou kunnen verplichten om te betalen voor het aanbieden van diensten.

Ondanks het aanbieden van onbeperkt bellen en sms'en zal Vodafone geen onbeperkt internet aanbieden. Shuter beroept zich er daarbij op dat sommige klanten in het tijdperk van onbeperkt mobiel internet zoveel data gebruikten, dat het netwerk zwaar belast werd. "Er is een echt probleem met het misbruik van internet zonder limiet. Dat is in elk land zo. De grootste gebruiker van onze ongelimiteerde dataplannen gebruikte 300 GB per maand. We hadden een gekke situatie waarbij 20 procent van het netwerk gebruikt werd door mensen die 'misbruik' maakte van mobiel internet. Het zorgde voor enorme druk op het netwerk en een mobiel dataplan is echt niet voor 300GB per maand bedoeld."

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

06-05-2013 • 08:16

74

Reacties (74)

74
71
53
5
0
0
Wijzig sortering
Een mooi verhaal, hoofdzakelijk over uitzonderingen en jezelf goed op de kaart proberen te zetten. Je merkt dat alle providers weinig data (250/500MB) verkopen bij de meest gangbare minuten (150/300 minuten) abonnementen. Vodafone Red bijvoorbeeld onbeperkt bellen en SMS'en en 1 GB data voor € 39,00. Data is juist populair in deze tijd en hier zijn alle Providers erg karig mee, omdat ze hiermee de klant nog naar een duurder abonnement kunnen dwingen, terwijl hij/zij toch weinig minuten belt of weinig SMS't en alleen meer data nodig heeft.

Als er geen 'prijsafsraken' tussen de grootste netwerkbezitters zou zijn, zou een abonnement al lang zo'n € 20,00 of € 30,00 zijn met alles FUP (zoals ook bij de vaste lijnen). Voor € 20,00/€ 30,00 is een normaal netwerk prima te onderhouden en te evolueren, en is er ook nog gezond aan te verdienen.
Je merkt dat alle providers weinig data (250/500MB) verkopen bij de meest gangbare minuten (150/300 minuten) abonnementen. Vodafone Red bijvoorbeeld onbeperkt bellen en SMS'en en 1 GB data voor € 39,00. Data is juist populair in deze tijd en hier zijn alle Providers erg karig mee, omdat ze hiermee de klant nog naar een duurder abonnement kunnen dwingen, terwijl hij/zij toch weinig minuten belt of weinig SMS't en alleen meer data nodig heeft.
Juist. Dit is precies wat er aan de hand is, het maandbedrag moet gewoon omhoog. Ze zouden heel makkelijk een FUP kunnen invoeren, desnoods een harde maar wel ruime limiet waarmee je de exorbitante gevallen eruit kunt halen. Als je 'onbeperkt internet' belooft moet je dat natuurlijk ook bieden, maar het is wel te begrijpen dat ze gevallen van 300GB per maand er tussenuit willen halen.
Probleem is echter dat ze compleet de andere kant op zijn doorgeslagen, met als doel dus dat maandbedrag dat omhoog moet. Nu zijn de databundels, waarvan je terecht stelt dat de gebruikers juist die nodig hebben, zó scherp afgesteld dat velen buiten hun bundels lopen als ze niet ontzettend opletten. Waardoor het maandbedrag flink kan oplopen. Of ze kopen vooraf een hogere bundel/abonnement waardoor eveneens dat maandbedrag omhoog gaat.

Het dataverbruik wordt daarbij vaak als drogreden aangevoerd. Als dat echter werkelijk het probleem is kun je na overschrijding van een ruime limiet, iemand best in snelheid cappen. Dan haal je de exorbitante gevallen eruit, en weet iedereen waar ie (qua rekening aan het eind van de maand) aan toe is. We zien echter dat dat niet zo vaak gebeurt, maar dat er meteen (zonder waarschuwing) per extra MB moet worden afgerekend, en dat tikt lekker aan voor de provider.

Om bij Vodafone te blijven:
Een simpel en zuiver voorbeeldje is de internetblox voor prepaid. Daar zit verder niets anders in verdisconteerd, en maakt de vergelijking makkelijk. 'Vroeger' was dat 10 euro voor onbeperkt internet. Daar werd soms 'misbruik' van gemaakt, bijv. door die dingen te gebruiken voor een laptop i.c.m. een dongel. Maar in plaats van een limiet te stellen van 3 of 5 GB en daarna de snelheid te cappen, heeft men nu enkel nog een blox van 15 euro per maand. Voor 1 GB.
Dat verschil is natuurlijk erg groot in vergelijking met voorheen om er een paar exorbitante gebruikers uit te halen. Dat is het doel ook helemaal niet. Die paar extreme gevallen halen ook het hele netwerk niet onderuit, ook al is het best te begrijpen dat ze die liever niet als klant hebben. Ze worden echter valselijk aangevoerd om de gemiddelde gebruiker meer te laten betalen.

Als voorheen onbeperkt internet 10 euro was, dan kun je nu best 1 GB voor 5 euro aanbieden i.c.m. een snelheidscap bij overschrijding. Dat kost nu echter 15 euro, zonder snelheidscap met wel met een tikker die meteen gaat lopen opdat het maandbedrag nog verder oploopt.

Kortom het maandbedrag moet en zal omhoog. Dat data een steeds grotere factor wordt, is geen nieuws, dat beweerden de providers zelf al jaren en jaren geleden. Daar komt dus ook steeds meer geld door binnen, en dat kan dus aangewend worden om het (data)netwerk voor aan te passen/onderhouden. Nu wordt een datagebruiker zo ongeveer weggezet als een lastpost voor het netwerk, en wordt er wel heel makkelijk aan voorbijgegaan dat die ook geld opleveren voor het netwerk!
Probleem is alleen dat aandeelhouders meer en meer winst willen zien, en dat er niet genoeg concurrentie is waardoor de prijzen lekker ongegeneerd opgehoogd kunnen worden, zie ook nieuws: NMa doet inval bij KPN, Vodafone en T-Mobile om prijsafspraken
merkt dat alle providers weinig data (250/500MB) verkopen bij de meest gangbare minuten (150/300 minuten)
Daar is ook een technische reden voor. Het netwerk is onderverdeeld in een voice deel en een data deel. Het voice deel is veel groter omdat het een telecom netwerk is. Nu is er de trend ontstaan dat iedereen vooral het data deel wil gebruik, zelfs voor voice diensten. De providers willen de netwerk last wat balanceren, daarom maken ze de schaarse data duurder en gaan ze ruim voice en sms daarbij aanbieden.
De grootste gebruiker van onze ongelimiteerde dataplannen gebruikte 300 GB per maand.
Mijn held :D

Vraag me af waar die zit dat ie steeds een dusdanig goede verbinding heeft waardoor 300GB uberhaubt mogelijk is, ben net over naar vodafone (vanaf t-mobile) maar merk dat ik op sommige plekken beter bereik heb, maar op veel meer plekken slechter bereik (vooral binnen)...
Waarschijnlijk hangt deze gebruiker zijn mobiel als dongel aan zijn laptop en slurpt hij grote hoeveelheden data, zoals games en films er mee binnen.

Ik vind het overigens een goede ontwikkeling dat de prijzen in ieder geval stagneren, al zij het maar bij 1 provider. De kosten die tegenwoordig worden gerekend voor een simpel abo'tje zijn echt uit den boze. Zoals het artiekel al stelt, in landen om ons heen kan het allemaal veel goedkoper, zoals Duitsland of de UK.
Bijv:

Nederland
Vodafone Red
onbeperkt bellen + Smsen
1 Gb data
Samsung Galaxy S4 à €150
€60 euro per maand

UK
Vodafone Red
Onbeperkt bellen + smsen
2gb data
Samsung Galaxy S4 à 0 pond
37 pond per maand
(bron vodafone.nl / vodafone.co.uk)

Het is dus wel mogelijk om lagere kosten voor je netwerk te rekenen, alleen in Nederland zijn wij gek genoeg om die hoge tarieven te blijven betalen. Tis zonde, maar helaas wel de realiteit hier.
In Nederland is er geen concurrentie. Er zijn 3 spelers. KPN, Vodafone en T-Mobile en niemand gaat hun prijzen verlagen. Alle virtuele providers zijn afhankelijk van de grote 3.

Ziggo/UPC zullen wellicht in de toekomst hier iets aan doen, maar tot die tijd moeten we het maar doen met hoge prijzen.


Bij Orange (T-Mobile) in Oostenrijk koop je voor een sim-only voor 10 euro per maand. Hiervoor krijg je:

2.000 belminuten
1.000 sms
2GB data 21 Mbit/s, daarna 64 Kbit/s
Geen aansluitkosten

Bij T-Mobile Nederland krijg je voor 10 euro per maand

330 credits, te verdelen over bel/sms en mb data.
110 belminuten
110 sms
110MB data 1Mbits
15.25 euro aansluitkosten

Iets zoals de sim-only abonnement uit Oostenrijk hebben we niet. Maar je kunt voor 45 euro per maand kizen voor 750 minuten/sms, 2GB data 14.4Mbit/s


Oostenrijk is geen goedkope land. Maar er is wel concurrentie en geen kartel vorming zoals bij ons.
Het grootste probleem met de uitspraak van de Vodafone directeur vind ik het vollgende, Hij geeft aan dat ze de abonnementen nu niet verhogen, maar waarom zouden ze? Dit hebben ze afgelopen maart net gedaan met de introductie van hun Red abonnementen. Deze zijn vele procenten duurder dan hun oude abonnementen.

Dit hele interview kom mij dan ook over aan een stuk marketing achteraf.


Laten we maar eens even goed praten waarom we al zo duur zijn, hij laat namelijk helemaal niet weten waarom de abonnementen met Red zoveel duurder zijn geworden, als klap op de vuurpijl negeert hij het hele afschaffen van de toestel subsidies ook nog eens. Mensen moet nu met hun Red abonnement veel meer voor hun toestel betalen dan voor heen.

Kortom, mooie woorden, maar wel woorden die bijna 3 maand na een prijsverhogingen zijn komen.....
Bij Orange (T-Mobile) in Oostenrijk koop je voor een sim-only voor 10 euro per maand. Hiervoor krijg je:
[...]
Oostenrijk is geen goedkope land. Maar er is wel concurrentie en geen kartel vorming zoals bij ons.
Probleem is dat in Nederland mobiel internet (en Whatsapp) een grote vlucht heeft genomen en daardoor is het verdienmodel van onze providers ook anders. Bellen en smsen wordt amper meer gedaan. In Oostenrijk is het precies andersom, daarnaast is er daar minder dekking:
But Austria — another small, affluent European country bordering on Germany — still reported 13% growth in SMS volumes during the first quarter this year. In nearby France, SMS volumes are also still growing. Why are the European texting trends all over the map, even among neighboring countries?
http://bgr.com/2012/08/16/sms-market-analysis-revenue-whatsapp/
Vodafone zal voorlopig de prijzen van zijn mobiele diensten niet verhogen.
Alsof ze al niet hoog genoeg zijn, zeker bij Vodafone. Zeker als je naar het buitenland kijkt zie je hoe hard we hier gepakt worden. Maar van de andere kant hebben ze ook gelijk: als wij het blijven betalen, waarom zouden ze de prijs dan aanpassen? Ik ben zelf naar prepay gegaan vanwege de hoge prijs (icm mobileVOIP app), op het werk heb ik alles overgezet op sim-only en mijn oma is super blij met d'r VOIP-gateway (werking is hetzelfde, de prijs is alleen met 90% gedaald tov KPN). Als iedereen zichzelf én de mensen om hem heen zou helpen, dan zullen de prijzen vanzelf naar beneden gaan. Niks is zo duur als een onderbenut netwerk, zowel vast als mobiel.
Persoonlijk kijk ik uit naar a.s. woensdag omdat T-Mobile zijn nieuwe tarieven dan zal presenteren. Unlimited 64kbps internet zit daar standaard bij en minuten zijn los te koppelen.

[Reactie gewijzigd door TDeK op 25 juli 2024 20:42]

Heb je gezien wat de 4G veiling in de UK heeft opgeleverd en in Nederland? Dat is de reden dat je meer betaald!
Grotere concurrentie, meer bieders, hogere kosten veiling, dus klant betaald meer....?
Helemaal eens. Wat een geruststelling, maar in juli loopt mijn abbo af en ga ik naar een sim only bij telfort of een of andere virtuele aanbieder: voor minder dan helft van het geld. Dat scheelt mij straks zo'n 250€ per jaar,voor in essentie dezelfde dienst!

De tarieven van Vodafone Red slaan helemaal nergens op. Waarschijnlijk ervaren ze nu al dat de klant er niet in meegaat. Het gros van de particulieren heeft helemaal geen behoefte aan onbeperkt bellen/sms'n, want zoveel bellen en sms'n ze niet. Gewoon een paar honderd minuten en mb's is genoeg, WiFi is alom aanwezig, maar bij Vodafone betaal je minstens 40 euro. Gelukkig gaan ze 'niet omhoog'.
Ik vind het een mooie vergelijking, maar je kan het helaas niet zomakelijk met elkaar vergelijken. Een bedrijf heeft ook kosten naast inkomen en deze kosten zijn niet alleen netwerk opzet en onderhoud kosten. Paar kostenposten dat anders kunnen (en zullen) liggen in UK ivm NL zijn de licentie kosten van ferquenties en (vermogens/inkomsten)belastingen. Ook liggen waarschijnlijk de personeels kosten anders.

Maar goed, het blijft natuurlijk een bedrijf die zoveel mogelijk geld wil verdienen, dus kans is groot dat ze hun klanten zoveel mogelijk uitpersen.
Wat je typt klopt niet: Vodafone Red UK 2 GB kost 42 pond per maand (€ 50), tenzij je je oude telefoon inruilt, en in Nederland is het ook € 50 per maand. Wel meer bijbetalen voor je telefoon dus, dat klopt, maar voor de rest is het ongeveer hetzelfde en komt het op hetzelfde neer.

Moet bij worden opgemerkt dat je in de UK in landelijke gebieden meestal geen 3G hebt. Bijv. in de highlands in Schotland, daar heb je gewoon 2G, terwijl je in Nederland echt bijna overal wel 3G hebt.

Zoek op hun dekkingskaart bijv. eens naar het plaatsje Oban daar (lekkere whisky daar trouwens ook ;)), selecteer dan internet en zoom zo ver uit als je kan:
http://www.vodafone.co.uk...uk-coverage-map/index.htm
@RoasteR87

Je hebt verkeerd gekeken op vodafone.co.uk.
Je krijgt maar 1GB data mobiel internet, maar je krijgt ook 2GB WiFi daarnaast. Lijkt een beetje op de hotspotfunctie in Nederland die KPN overal heeft.
Wil je 2GB data? Dan kost dat dus niet 37 pond (44 euro), maar 42 pond (50 euro).

Bij de 1GB variant (van 42 pond) kost de Samsung Galaxy S4 69 pond (82 euro).
Bij de 2GB variant is deze wel gratis.

Je hebt ook verkeerd gekeken op vodafone.nl
Je hebt voor die 60 euro (59,50) ook een verzekering erbij tegen diefstal/schade/etc.
Als je die weg laat (om goed te kunnen vergelijken) kom je uit op 49 euro per maand.
Het toestel kost eenmalig inderdaad 150 euro.

Conclusie (Want die is wel zo handig!)
In Nederland betaal je 49*24 = 1176 voor het abonnement
In Nederland betaal je 150 eenmalig voor het toestel (geen leaseconstructie!)
Totaal dus 1326 /24 = 55,25 euro per maand.

In het Verenigd Koninkrijk betaal je 37*24= 888 voor het abonnement
In het Verenigd Koninkrijk betaal je 69 eenmalig voor het toestel.
Totaal dus 957/24 = 39,88 pond per maand.
Totaal dus 1136,55/24 = 47,36 euro per maand.

In Nederland betaal je dus per maand ongeveer 7,90 meer. Op 24 maanden tijd dus 189,36.

We betalen dus inderdaad wel meer, maar de verschillen zijn kleiner dan hierboven geschetst zijn.

Tip Tip Tip (Must read!)
Misschien wel interessant voor mensen die toch niet emigreren en in Nederland bij Vodafone goedkoper uit willen zijn dan in het Verenigd Koninkrijk:
Stuntactie iPhone 5 bij heropening Vodafone-winkels in meerdere Nederlandse steden
--> 50% korting op ieder RED pakket, 50% korting op telefoon (alleen maandelijk bedrag)

Maak je gebruik van die actie (wel alleen in de deelnemende winkels), dan ben je een klap goedkoper uit dan in het Verenigd Koninkrijk.
Thuis misschien?

Misschien heeft hij/zij geen breedband internet, dus dan maar via de telefoon :+
Ik zelf heb nog de 10GB bundel van vodafone met onbeperkt internet (na 10GB is mijn max snelheid 40kbps ofzoiets). Prima voor e-mail en whatsapp, dus dat zie ik ook als onbeperkt internet. Ik mag al blij zijn als mijn verbruik boven de 1GB per maand uit komt... :)

Zulke abo's als bovenstaand, waarbij je internet wel aan blijft, maar tegen lagere snelheid, is eigenlijk een prima constructie, zeker nu Whatsapp zo populair is.
Trust me, als je eenmaal over die 10GB heen bent dan is je internet om te huilen. Ja whatsapp werkt maar bijvoorbeeld een simpele google search is al een ding van een minuut. Ik had dezelfde situatie laatst met een aanbieder in duitsland en daar werd de snelheid naar 128kbps gelimiteerd ipv de 64kbps van vodafone.
Ik vind dat dan ook beslist geen ongelimiteerd omdat veel te veel simpele diensten ook niet meer goed werken en echt alleen nog chat-programmas en misschien een rss feed het doen. Maar andere normale internet functies zoals simpel webbrowsen of google maps bekijken wordt enorm pijnlijk.
Edit: Voor emails die je zelf schrijft is het geen probleem maar als je een mail met een beeld krijgt wacht je 5 minuten voor dat die geladen is. Het was echt elke keer een enorme opluchting toen ik weer wifi had -.-

Edit: En om maar even over voorlopige prijsverhogingen van Vodafone te reageren: Die hebben ze toch net gehad. En niet zo'n beetje ook. Hun abos zijn ruwweg 2x zo duur voor de zelfde dienst sinds ze die RED zooi hebben ingevoerd. Natuurlijk gaan ze dan voorlopig de prijs niet meer verhogen. Dat zou ook te absurd voor woorden zijn...
En wat betreft het feit dat 20% van de data door "misbruikers" gegenereerd zou worden: 1. Die mensen hebben maximaal een abo met 3.6Mbps (dat waren de laatste met "onbeperkt" internet)
2. Vodafone geeft zich in de FUP alle ruimte om op dat soort gedrag te reageren, dus waarom doen ze dat niet
en 3. die gast begint met een flat-out leugen over omzetdalingen en vervolgens moeten wij hem geloven dat hun prijzen zo hoog zijn omdat er in nederland te veel misbruikers zijn van abos die zij inmiddels 3 jaar niet meer aanbieden? MIS IK IETS? Hoe dom denkt die man eigenlijk dat wij zijn -.-

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 25 juli 2024 20:42]

Daarnaast, ware het werkelijk dat de grootgebruikers (of misbruikers) van data de reden zijn om geen 'onbeperkt' internet aan te bieden, dan was een uitstekende oplossing om méérgebruik (boven de aan je abonnement gekoppelde limiet) voordeliger te maken.

Nu betaal je bij een RED abonnement € 0,10 per MB verbruik boven 1 GB. Dat is best fors wanneer je een paar GB (dus niet 300 GB per maand....) extra gebruikt. Daarmee is data gewoon erg duur voor mensen die geen misbruik maken, maar wel (incidenteel) één of een paar GB extra verbruiken.
Mee eens: wat een onzen vertelt die vent. Gelukkig drukt onze redacteur Arnoud wel zijn scepsis uit, maar de punten die jij noemt zijn essentieel. Ik denk dat dit een PR-praatje is om mensen te laten denken dat onze telecommarkt geen oligopolie is (is hij wel). Toch verbaast het me dat hij toegeeft dat prijzen bij ons veel hogen liggen dan in bepaalde andere landen.

Geloof nooit de onzinpraat van sommige mobiele providers dat ze het "moeilijk" hebben: ze maken enorme marginale winsten op zowel belminuten als data. De operationele kostprijs van een GB aan mobiele data schijnt rond de € 1 te liggen, dus € 0,001 per MB, zo las ik ergens.
Jouw held? Dat jij een brakke verbinding hebt, heb je te danken aan jouw held hoor..

Ik blijf het gek vinden dat hun inkomsten zo hard dalen, terwijl iedereen toch betaald voor de sms'en die ze niet gebruiken. Want over het algemeen heeft iedereen ze gewoon in het abonnement zitten, terwijl ze vooral zijn gaan whatsappen. Het gros betaald dus voor een dienst waarvan ze geen gebruik maken, wat makkelijk cashen is.
"Jouw held? Dat jij een brakke verbinding hebt, heb je te danken aan jouw held hoor.."

Nee, dat ligt aan het feit dat ze amper goede denkking hebben. Als ik goed bereik heb is de verbinding prima maar meestal is de verbinding ten hoogste 3G en dan vaak met maar 1 of 2 bars. Merk ook regelmatig dat er gewoon geen connectie is. DIT is wat de brakke connectie veroorzaakt.

"De directeur erkent bovendien dat de prijzen op de Nederlandse telecommarkt veel hoger liggen dan in veel andere landen."

Wauw, na jaren lang hard roepen dat NL het goed doet in verhouding met het buitenland geven ze eindelijk schorvoetend toe dat de prijzen absurd zijn? Nouja, eigen schuld dikke bult. Hadden ze maar niet de mensen zo moeten uitbuiten met b.v. 1000 keer de waarde van de kosten vragen (sms/bellen). Als ze niet heel snel een eerlijker model introduceren hebben ze straks nog veel minder inkomsten.
Wat dacht je van dat je eerst een duur abonnement nodig had als je veel sms'jes nodig had en dit plots vervangen kon worden door een abonnement van 10 euro per maand + onbeperkt internet (en dus onbeperkt Whatsapp)?

Daarnaast maakten ze natuurlijk ook flink winst uit mensen die over hun bundel heen gingen: dan zijn de kosten soms nog hoger dan als je in het buitenland roamt!
[...]
Mijn held :D

Vraag me af waar die zit dat ie steeds een dusdanig goede verbinding heeft waardoor 300GB uberhaubt mogelijk is, ben net over naar vodafone (vanaf t-mobile) maar merk dat ik op sommige plekken beter bereik heb, maar op veel meer plekken slechter bereik (vooral binnen)...
14,4 Mbps. Laten we er even vanuit gaan dat je daar ongeveer 8 Mbps of 1 MB/sec uit trekt. Dat is 3600 MB per uur, 8,64 86,4 GB per dag. Dat voor een maand is al bijna 260 GB 2,6 TB. 300 GB is hierom niet onvoorstelbaar.

Echter is dit naar mijn mening een beetje een huilverhaal. Dat was hun grootste gebruiker (een uitzondering). Uit het artikel:
"We hadden een gekke situatie waarbij 20 procent van het netwerk gebruikt werd door mensen die 'misbruik' maakte van mobiel internet. Het zorgde voor enorme druk op het netwerk en een mobiel dataplan is echt niet voor 300GB per maand bedoeld."
Hoe zwaar werd de overige 80% belast? Die 300GB is namelijk een uitzondering en hierom hoeft niet expliciet aangegeven te worden dat dit een probleem zou zijn. Immers is een enkele gebruiker een incident. Pas als veel gebruikers 300GB zouden binnentrekken, dan zou het een probleem zijn dat je kan aanhalen als voorbeeld.

Het werkelijke verhaal is gewoon dat providers commerciële organisaties zijn met aandeelhouders die zoveel mogelijk geld willen zien. Vroeger werd dat uit SMS gehaald toen dat populair was, nu uit dataverbruik. Overigens zeg ik niet dat hier iets mis mee is, maar zeg niet dat het de schuld van de klant is dat de prijzen zo hoog liggen. ;)

[edit]
Met dank aan MisterData voor de benodigde correcties. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 20:42]

Met je berekening zit je er een factor tien naast: 1 MB/s = 3600 MB/uur = 86,4 GB per dag :)
Je kunt helemaal niet zeggen of die 300GB wel of niet een uitzondering was aangezien je niet weet wat de nummer 2 verbruikte. Verbruikte die bijv. 100GB dan is die 300GB inderdaad een uitschieter en daarmee een uitzondering. Was er echter een grote groep gebruikers die maandelijks ergens tussen de 250GB en 300GB verstookte, dan is die 300GB nauwelijks een uitzondering te noemen.
Ik gok dat dit iemand is die zijn telefoon gebruikt om ook thuis te internetten.
Jouw held? Dankzij zulke mensen moeten wij dus ontiegelijk veel geld betalen voor een abonnement met data. Als iedereen normaal 1GB had gebruikt kostte het nog steeds 10 euro per maand!
Met Vodafone heb ik overal 3g......nouja, er staat 3g op mijn telefoon, maar kan niet streamen of snel internetten. Laadtijden zijn iets beter dan Tmobile.
Om die reden bied Vodafone versterkers aan. Hun geven min of meer toe dat bereik binnenhuis minder is. Volgens mij kost zo'n versterker 50 €
telefoon gebruiken als WIFI router om vervolgens online te gamen op laptop in de klas :')!!
Raar idee van een held heb jij.... Veel data gebruiken kan toch iedereen. Daar heb je geen speciale capaciteiten voor nodig.
Soms moet je bij zulke nieuws berichten eerder kijken naar wat ze niet zeggen dan wat ze wel zeggen. Hij heeft over dat ze de huigige abbonementen niet gaan verhogen, maar hij heeft niets over het invoeren van nieuwe duurdere abbonementen. Ik kan me niet voorstellen dat als Vodafone éénmaal 4G netwerk actief heeft, dat het deze ook open gaat zetten voor de huidge abbonementen. Er gaat dan gewoon een nieuwe duurdere "Superfast/Hyperspeed/4G Red" abbonementen komen dat weer een slag duurder gaat zijn.
Anoniem: 382732 @MM996 mei 2013 10:51
Een 4G netwerk is goedkoper dan een 3G netwerk, dus de prijzen hoeven niet hoger te worden voor de marge. En waarom zou het duurder worden? Bij vast internet gingen de prijzen ook niet echt omhoog met de snelheid.
Kosten van een dienst hoeft niet evenredig te staan aan de prijs dat ervoor gevraagd wordt. Kijk maar eens naar tot voor kort hoeveel je voor een SMS moest betalen. In kosten was SMS velemalen goedkoper dan een minuut bellen, maar de prijs was wel even hoog. Providers kijken naar hoeveel de klanten ervoor willen betalen. Het is simpele vraag-aanbod verhaal, maar dan net iets anders. Er zal meer vraag zijn naar 4G dan 3G, dus zal de prijs ook hoger liggen (ook al is de aanbod (aka netwerk capiciteit) groter)
Bij KPN zijn alle nieuwe abo's 4G-geschikt, ook de goedkopere, dus zou best kunnen dat dit wel gebeurt. 4G ontlast 3G nogal, en veel high-end users stappen snel over, dus is voor hen zelf ook een mooie bijkomstigheid. Daarnaast zullen veel mensen enthousiast zijn over het netwerk, dat toch een stuk sneller is.
"De grootste gebruiker van onze ongelimiteerde dataplannen gebruikte 300 GB per maand."

Het blijft iets wat vreemd is: je biedt iets ongelimiteerd aan en roept vervolgens dat het niet de bedoeling is om daar gebruik van te maken.

Als je een "All you can eat" buffet opent, dan moet je ook niet zeggen dat het niet de bedoeling is dat iemand 2 borden friet en 3 ijsjes gaat halen. Noem het dan niet "onbeperkt".
Erger nog: iets aanbieden (op dit gesloten circuit mag je zo hard rijden als je wilt!) en het dan over misbruik hebben als het gebruikt wordt. (mensen rijden veel te hard op ons mooie circuit)

Misbruik is volgens mij wat anders dan datgene doen wat je afgesproken hebt.

[Reactie gewijzigd door pjottum op 25 juli 2024 20:42]

Wat gebruikt de kleinste gebruiker? Zal vast niet meer zijn dan een paar MB.

Er zijn heel veel mensen die niets meer doen dan het bekijken van nieuws en weer.
Sterker nog hij noemt het zelfs misbruik. Kan de beste man met deze uitspraken niet serieus nemen. Precies wat je zegt noem het dan niet zo.
300GB, wát een held! :D

Maar goed; het probleem ligt bij VF eerder bij de service. De klantenservice daar bestaat echt uit een hele grote groep incompetente zakken hooi; lijkt wel een zorgboederij ofzo! Ik heb nog nooit zulke domme brutale mensen meegemaakt, tot gewoon weg ophangen ook. Pas na een formele schriftelijke klacht raakt de brief voorbij het zorgboerderij volk en komt het bij de mensen die écht wat te zeggen hebben en dat is jammer.

Verder is het natuurlijk jammer dat de FUP eraf is, laat ze dan datalimieten van 25GB voeren zodat je in elk geval nog een gevoel hebt van onbeperktheid! Zelf gebruik ik maar zo'n 4GB per maand dus kan ik nog af met m'n 10GB. Was wel even slikken toen ik ging vernieuwen; 200min/sms en onbeperkt internet voor 37,50 naar 90min/onbeperkt sms en 10GB internet voor 42,50. Exorbitant hoge stijging. Foei.
300GB, wát een held! :D
Ja, dankzij dit soort "helden" hebben we nu geen onbeperkt internet meer. Goed gedaan hoor |:(
Was wel even slikken toen ik ging vernieuwen; 200min/sms en onbeperkt internet voor 37,50 naar 90min/onbeperkt sms en 10GB internet voor 42,50. Exorbitant hoge stijging. Foei.
Dan had je niet moeten vernieuwen en had je nu nog gewoon 200minuten en onbeperkt internet gehad.
en 600 euro voor een nieuw toestel op moeten hoesten? Ik ben ook maar een student.. en ik heb nu weer eerste jaar 50% korting, lijkt me redelijk toch?
en 600 euro voor een nieuw toestel op moeten hoesten? Ik ben ook maar een student.. en ik heb nu weer eerste jaar 50% korting, lijkt me redelijk toch?
En jij denkt dat je dat toestel nu gratis hebt gekregen? Mooi niet hoor.

En dat is er van uitgaande dat je niet tevreden was met je oude toestel.
Die klantenservice is inderdaad een herkenbaar verhaal. Via de telefonische helpdesk zelf van diefstal beschuldigt (bestelde telefoon kwam maar niet aan). Een brief en twee dagen later kon de koerier wel ineens mijn huis vinden.

Overigens vind ik het wel vreemd dat Vodafone via hun eigen virtuele provider (Hollandsnieuwe) wel een betaalbare oplossing kan bieden. Want welke zot gaat er nou minstens voor 40 euro per maand bellen als het ook veel goedkoper kan via hetzelfde netwerk?
Wel mooi moment om dit te roepen, na de introductie van de RED-abonnementen waar je toch vrij veel negatieve reacties op ziet in de zin van:

- Services in 1 abonnement die je niet nodig hebt (bijv. al je al een toestelverzekering hebt)
- Data+Voice combinaties die niet te maken zijn
- De prijs ten opzichte van concurrenten die al hoger ligt

Als de klanten al weg liepen omdat ze geen RED-abo wilden, dan zullen ze dat zeker doen als je ook nog eens de prijzen van of binnen je abonnementen gaat verhogen.

Ik ben in ieder geval overgestapt naar een ander, aangezien Vodaone na bijna 10 jaar mij niet als klant wilde behouden. Letterlijk werd er gezegd dat men niets kon doen omdat men niets mocht regelen in verband met de komst van de RED-abonnementen. Oftewel een te duur toestel bij een te duur abonnement met services die ik ook al niet wilde.

Op zich niet erg, ben nu dik 100 euro per jaar per toestel thuis goedkoper uit bij die andere grote provider ;)
Inderdaad. Na net de prijs verhoogd te hebben zeggen dat je dat niet snel weer doet is natuurlijk een open deur.

Ik ben dankzij de shopkorting actie bij Vodafone gebleven, maar anders was ik er ook weg:
[Aanbieding] Vodafone Openingsacties

50% korting op de Red abonnementen is eigenlijk de normale prijs voor een abonnement.
Vodafone Nederland ziet prijsverhogingen niet als goede optie, omdat de markt in Nederland competitief is: de provider is bang dat concurrenten niet meegaan in de prijsverhogingen en klanten dan weglopen.
Competitief? Sinds wanneer? KPN en consorten met hun prachtige lease constructie. T-mobile met z'n brakke netwerk en Vodafone met hun prachte Red abonnementen die een gouden randje volgens mij hebben gezien de prijs.

De rest hopt mee op 1 van deze 3 netwerken. Dus hoezo competitief?
Shuter hint er ondanks de geclaimde omzetdaling op dat Vodafone niet zoals bijvoorbeeld KPN Google, Apple en Facebook geld wil gaan rekenen voor het aanbieden van diensten op zijn netwerk.
Nog een reden om KPN te mijden als de pest. Hier maakt Vodafone gelukkig een juiste keuze, maar dan...
Providers moeten houdbare verdienmodellen hebben. Uiteindelijk vragen wij de consument te betalen voor toegang tot deze diensten.
Dus gaan ze hetzelfde doen als KPN? Ik betaal toch al voor die toegang? Ik betaal immers voor mijn internet. Gaan die prijzen dan toch omhoog? Vragen, vragen...
Ondanks het aanbieden van onbeperkt bellen en sms'en zal Vodafone geen onbeperkt internet aanbieden.
Het zou al heel wat zijn dat je gewoon na je bundel niet wordt afgesloten, maar een standaard (brakke) snelheid krijgt zodat whatsapp e.d. nog wel werken. Oja, en dat zonder xx euro voor 1 mb af te rekenen.
@Freakster86

"Dus gaan ze hetzelfde doen als KPN? Ik betaal toch al voor die toegang? Ik betaal immers voor mijn internet. Gaan die prijzen dan toch omhoog? Vragen, vragen..."

Hij zegt dat je aan het eind van de rit, factuur, van het verhaal - gewoon betaalt voor de toegang, ongeacht hoe zij dat gebruiken of verdelen. Je leest die zin verkeerd.

En die brakke snelheid na je bundel is er toch al, gratis. Wel gelijk super brak, maar het is er. Althans bij KPN.

[Reactie gewijzigd door rotterdams op 25 juli 2024 20:42]

KPN wil dat niet hoor, kan niet eens ivm netneutraliteit. Misschien proberen ze het in het buitenland nog, maar zelfs dat zou me verbazen. Het gaat in tegen alles waar het internet voor staat... de tijden van Het Net zijn voorbij!
Rob Shuter, Vodafone NederlandVodafone Nederland ziet prijsverhogingen niet als goede optie, omdat de markt in Nederland competitief is: de provider is bang dat concurrenten niet meegaan in de prijsverhogingen en klanten dan weglopen
En die prijs afspraken van vorig jaar dan? Hoe zit het daarmee?

Als het mensen echt alleen om internet gaat stel ik voor dat ze eens naar bliep kijken, dit gaat wel via het netwerk van t-mobile, maar voor 15 euro per maand online lijkt me toch een stuk goedkoper dan vodafone. + je hebt onbeperkt sms.
Ik ben zelf overgestapt van KPN naar Mobile Vikings. Zelfde netwerk, maar voor € 15,- ipv € 32,- per maand. Okay, je kunt niet internetten in het buitenland en je moet zelf even in de gaten houden dat je elke maand handmatig even opwaardeert met € 15 euro (anders geen internet en 500 gratis sms'jes), maar scheelt een hoop geld.

Als je veel belt (meer dan 15 minuten per maand) ben je met Bliep m.i. nog steeds duur uit.
Ik bel helemaal niet, ik sms/app veel. + je kan bellen via voip, dus als nog gratis bellen.
Toen ik onbeperkt internet had van Vodafone, heb ik ooit eens 3 wedstrijden van het Nederlands voetbal elftal gestreamed via mijn telefoon omdat ik mijn nieuwe huis waar ik aan het klussen was geen internet had op dat moment. Resultaat een verbruik van 5GB in 1 maand. Met mijn rekening van die maand netjes een brief er bij gekregen dat ik de FUP had overtreden en als dat nog een keer gebeurde dat ik gekort zou worden, lees een maand max 64kbs internet.
Normaal verbruikte ik ongeveer 200MB per maand. en FUP stond op 500MB, ik kreeg de brief omdat ik het meer dan 5 maal had geschonden, werd mij verteld via klantenservice.
Netjes uitgerekend kwam ik uit op gemiddeld 400MB per maand in 2 jaar tijd, dus nog steeds 100MB onder FUP. Dit was dus toen ook de laatste keer dan ik klant was bij Vodafone.
Dus die persoon die 300GB per maand verbruikte heeft dat max 3 maanden kunnen doen.

Maar als je veel belt is de RED met onbeperkt bellen en SMS wel interresant, want dat vind je nog niet zoveel bij ander providers. Maar daar zal ook wel weer een FUP aan vast zitten. Dus als je 16 uur per dag belt krijg je waarschijnlijk ook zo'n brief thuis omdat het niet de bedoeling is om het zo te gebruiken.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door lonewolf2nd op 25 juli 2024 20:42]

Red heeft inderdaad een FUP. In de winkel riepen ze echt onbeperkt, maar in de fine print staat
  • 10.000 minuten, dat terwijl er gemiddeld (365*24*60/12=) 43.800 minuten in een maand zitten :+
  • 10.000 SMS berichten
En natuurlijk de gebruikelijke voorbehouden dat zakelijke toepassingen zoals het gebruiken voor callcenters/SMS diensten reden kan zijn het contract te ontbinden.
Ze vangen nog steeds veel geld met hun aanbod voor onbeperkt smsen, een dode technologie. Maar het databundelaanbod aanpassen, ho maar. Vooral nu met de mobieltjes waar geen SD kaart in kan, die moeten veel met de cloud werken. Het is jammer dat Vodafone wel zo mooi kan praten over Google en zijn diensten maar het aanbod aanpassen aan de vraag doen ze lekker niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.