Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties
Submitter: Balance

Panasonic heeft de Lumix G6 en LF1 aangekondigd. De eerste heeft de beeldsensor van de GH2 gekregen en is voorzien van een oled-zoeker, terwijl de Lumix LF1 een 1/1,7"-sensor, 7x-zoomlens en een ingebouwde evf heeft. Tevens is de 14-140mm-lens vernieuwd.

De Lumix LF1 is niet de opvolger van de huidige Lumix LX7, maar betreft het eerste model in een nieuwe serie. Net als de LX7 heeft de LF1 een 1/1,7"-Live MOS-beeldsensor, maar in plaats van 10,1 megapixels is deze sensor uitgerust met 12,1 megapixels. Panasonic koppelt deze sensor voor high-end compactcamera's echter met een lens met meer zoombereik en een lagere lichtsterkte.

De gestabiliseerde 7x-zoomlens heeft een kleinbeeldbereik van 28-200mm. De lichtsterkte bedraagt f/2 in de groothoekstand, maar daar blijft in de telestand slechts f/5,9 van over. Via een ring rond de basis van de lens kunnen verschillende camerainstellingen gewijzigd worden. Bijzonder voor een camera in deze klasse is dat de LF1 voorzien is van een ingebouwde elektronische zoeker. Dit betreft een 0,2"-exemplaar op basis van een lcd met 200K subpixels.

Daarnaast is de LF1 voorzien van zowel wifi als nfc, zodat eenvoudig connectie met een smartphone of tablet gemaakt kan worden. Via deze draadloze verbinding kunnen ook op afstand foto's genomen worden. Video kan in 1080/50i geschoten worden. De LF1 is vanaf juni leverbaar, in de kleuren zwart en wit, voor een adviesprijs van 429 euro.

Panasonic Lumix LF1 400px

Panasonic Lumix LF1 Panasonic Lumix LF1 Panasonic Lumix LF1 Panasonic Lumix LF1
FeaturesLumix LF1Lumix LX7
Sensor 1/1,7", 12,1MP 1/1,7", 10,1MP
Lens 7x, 28-200mm  3,75, 24-90mm
Diafragma f/2,0-5,9 f/1,4-2,3
Lcd 3", 921K subpixels (vga) 3", 921K subpixels (vga)
Evf 0,2", 200K subpixels n.v.t.
Afmetingen 103x62x28mm 110x67x45mm
Gewicht 192g 269g

Daarnaast heeft Panasonic de Lumix G6 aangekondigd. Deze opvolger van het Lumix G5-model van vorig jaar maakt gebruik van een betere beeldsensor met 16,1 megapixels afkomstig uit de Lumix GH2, maar de G6 maakt niet gebruik van de multi-aspectratio-functionaliteit van die sensor.

Naast de nieuwe sensor biedt de G6 een groot aantal andere verbeteringen. Zo is de elektronische zoeker op basis van frame-sequential-lcos vervangen door een oled-evf met 1,44 miljoen subpixels. Deze heeft niet alleen een beduidend kortere vertraging, maar kan ook een hoger contrast weergeven en elimineert het effect van het zogenaamde colour breakup van zijn voorganger.

Panasonic maakt bij de G6 nu gebruik van een capacitieve 3"-touchscreen in plaats van een resistief exemplaar. Net als bij de G5 is dit scherm uit te klappen en draaibaar, maar de resolutie is licht verhoogd naar 1040K subpixels en het afdekglas is nu gelamineerd op de lcd. Ook heeft Panasonic een Night Shot AF-functie toegevoegd. Hierbij wordt de af-informatie minder frequent uitgelezen voor een grotere nauwkeurigheid bij mindere lichtomstandigheden.

De vernieuwde Venus Engine-beeldprocessor in de G6 biedt niet alleen een verbeterde opstarttijd van 0,5s, maar heeft ook nieuwe algoritmes om ruis te reduceren, waarbij nu onderscheid gemaakt wordt tussen hoog- en laagfrequente ruis. De Venus Engine-chip maakt ook opname van 1080/50p- en 1080/24p-video mogelijk, terwijl bij de videomodus van de G6 tevens de belichting handmatig ingesteld kan worden. De G6 heeft nu ook een 3,5mm-aansluiting voor een externe microfoon.

Verder is de G6 net als de LF1 en de eerder deze maand aangekondigde Lumix GF6 voorzien van ingebouwde wifi- en nfc-connectiviteit. De Lumix G6 is vanaf juni leverbaar voor een adviesprijs van 599 euro voor alleen de body en 699 euro voor de combinatie met de vernieuwde, kleinere 14-42mm-kitlens.

Panasonic Lumix G6 400px

Panasonic Lumix G6 Panasonic Lumix G6 Panasonic Lumix G6 Panasonic Lumix G6

De introductie van de Lumix G6 gaat vergezeld van een vernieuwde 14-140mm-lens. Deze is kleiner en vooral lichter dan het origineel, dat lange tijd alleen als kitlens voor de Lumix GH2 leverbaar was. De nieuwe variant is 75mm lang, heeft een filtermaat van 58mm en weegt 265g. Het vorige 14-140mm-objectief heeft een lengte van 84mm, een filtermaat van 62mm en een gewicht van 460g. Ook is de lichtsterkte van f/3,5 in de groothoekstand hoger dan bij de vorige versie. Los kost de nieuwe 14-140mm-lens 699 euro, terwijl in combinatie met bovenstaande Lumix G6 1099 euro voor de kit betaald moet worden.

Panasonic Lumix 14-140mm lens nieuwe kleinere variant 610px

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Wat opvalt is dat de beeldverwerkingschips voor consumentencamera's behoorlijk achterlopen. 1080p50 is nu niet echt indrukwekkend, en die burstspeed ook niet. Zeker niet als je ziet wat ze allemaal in Smartphones stoppen. Op een GoPro Hero 3 Black Edition na (maar daarvan zijn om praktische redenen de lenzen weer niet fantastisch) is er niet zoveel te krijgen voor goed slowmotion werk onder de 1000 euro. Fabrikanten zouden bijvoorbeeld eens de Ambarella A9 of vergelijkbare chips in camera's moeten stoppen, samen met 2GB RAM voor caching. Dan krijg je pas leuke Slowmotion, RAW, HDR en Burstspeed shots!

Verder mooie body's met vooral mooie lenzen!
Slowmotion is helaas niet waar consumenten het vaakst iets mee doen, dus om daar nou een hoop budget in te stoppen, is voor dit soort camera's niet logisch.

Wel zou het leuk zijn als er DSLR's zouden komen die propere (semi-)highspeed kunnen filmen. Ook daar is 1080p50 het beste wat je kan krijgen, en dat is voor "echte" full HD eigenlijk de normale snelheid.

Het zou weleens vooral aan de snelheid van de SD-kaarten (of de interface ernaartoe) kunnen liggen, want inderdaad, de chips om de boel te encoden, bestaan gewoon. Of je moet gaan opnemen zoals echte highspeed-camera's dat doen. Cachen in RAM, en de opname-knop indrukken ná de eigenlijke opname, waarna de laatste X seconden naar SD wordt geschreven. Maar of we dát binnenkort in consumentenspul gaan zien?..

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 24 april 2013 13:04]

Zelfs met Micro-SD gaat het prima, met 95MB/s (760Mb/s) kan je echt alles direct wegschrijven.

De sensors (van OmniVision bijvoorbeeld) zijn er ook al meer dan een jaar, dus het enige waar we op wachten is een fabrikant die het in elkaar sleutelt.
Die 95MB/s wordt niet gegarandeerd en is slechts een maximum. Daarbij kun je niet vereisen dat het alleen werkt met zulke dure kaarten, én de camera-naar-SD-interface moet het ook nog aan kunnen.

Het feit dat het er allemaal is, wil nog niet zeggen dat het praktisch is.
Ik vind 1080p50 best hoog voor consumentencamera's, stoppen ze al 4K in smartphones dan?
Dan nog is zo'n camera met lagere resolutie 10x beter.
En ze willen natuurlijk ook niet met hun videocamera-tak concurreren.
Nee, maar het zou technisch makkelijk kunnen. We gaan het waarschijnlijk zien in de volgende Nokia PureView, nu vinden veel fabrikanten het nog te veel moeite om 4K te implementeren. 1080p60 zie je al wel regelmatig voorbij komen.
1080p60 is nog geen highspeed-opname. Dat is voor US-standaarden de normale snelheid voor true full HD.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 24 april 2013 18:18]

Leuk om erbij te vermelden dat de sensor van de LF1 een cropfactor van bijna 4,7 heeft. Gezien de lens fysiek 6mm is en een kleinbeeldequivalent van 28mm genoemd wordt.

Ik denk dat 4,7x iets meer zegt dan 1/1,7".

Geeft trouwens ook te kennen wat een *enorme* scherptediepte je gaat krijgen met zo'n krankzinnig korte lens. Zelfs op f/2 en een afstand van 90cm is je scherptediepte bijna 70cm. Ja, dat is ENORM voor die focusafstand en diafragma.
Allemaal waar, maar het is dan ook een compactcamera met dito sensor en lens. Een beetje vergelijkbaar met de Canon G15 en Nikon P7700 al hebben die meer knoppen op de body.

En niet iederéén is een 'smalle-DoF'-fetisjist.
Dat ontken ik ook niet. Ik noem het alleen maar voor de mensen die gelijk naar de winkel willen rennen omdat ze een compactcamera "met een f/2.0 lens" kunnen halen. Die komen dan van een koude kermis terug, want die f/2.0 merk je geen zak van.

Je hebt in elk geval niet hetzelfde effect als bij een 28mm lens die fysiek 28mm is, noch in scherptediepte, noch in lichtsterkte. Het diafragma is gewoon kleiner. Dit is een 6mm lens, dus het diafragma is 3mm. Bij een 28mm f/2.0 zou het diafragma 14mm groot zijn. Ik hoef niet te vertellen welke lichtsterker is, maar de beeldhoek is wel hetzelfde.

Om dezelfde lichtsterkte te krijgen, zou je een F-stop ver onder de 1.0 moeten hebben.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk toch dat je een verkeerde definitie van lichtsterkte hanteert. Een 24-70mm f/2.8 is bijvoorbeeld niet lichtsterker in zijn telestand dan in zijn groothoekstand.

De helderheid van de projectie is in een compactcamera bij f/2 gewoon f/2. Het effect van de kleinere opening wordt namelijk gecompenseerd door het feit dat de 6mm sterker bundelt. Per saldo schijnt het zonnetje in beide camera's even hard bij f/2. Alleen het strandje is kleiner in de compactcamera, waardoor de totale hoeveelheid gevangen licht per sluitertijd verschilt, met inderdaad gevolgen voor zaken als ruis. Maar dit komt dus niet door lichtsterkte verschillen tussen de lenzen. Die zijn namelijk bij hetzelfde f-getal hetzelfde, ongeacht het formaat.
Hoe doet de lens het dan qua lichtsterkte als deze niet in de groothoekstand staat? En wat voor f-getal had die vorige lens? Voor zover ik kan opmaken is deze lens een verbetering op alle vlakken.
Hangt ervan af of je de LF1-lens of het nieuwe 14-140mm-objectief bedoeld... Die laatste is inderdaad een duidelijke verbetering. De lichtsterkte bedraagt ongewijzigd f/5,6 in de telestand.
De lichtsterkte bij het oude objectief bedraagt f/4.0-5.8. Ook op het tele-eind is dus een lichte verbetering. AL met al is het nieuwe objectieven in vergelijking met zijn voorganger: lichter, kleiner, lichtsterker, stabieler en goedkoper.
Mooie evolutie in die G6. Ik heb zelf de G5 als mijn meest gebruikte camera en dat is eigenlijk al een prachtig beestje. Erg vreemd dat de G5 zo ongelooflijk weinig wordt geroemd, want het is echt een fantastisch ding.

Waar ik me het meest aan stoor bij mijn camera is de prestaties bij weinig licht (boven ISO 3200 is alleen met veel nabewerking bruikbaar) en het slechte touchscreen. Beide worden nu aangepakt. Ook de beperkte handmatige videomogelijkheden vond ik wat lastig en dat wordt ook opgelost.Tel daarbij op de ingebouwde Wifi en NFC en ik denk dat dit een winnaar is.

Ik heb niet de gewoonte om elk jaar een nieuwe camera te kopen, dus deze laat ik aan me voorbij gaan. Maar de G7 zou wel eens mijn nieuwe toestel kunnen worden volgend jaar.....
Ik heb zelf de Panasonic G3. Leuke camera maar ergonomisch niet zo heel goed.
Met de komst van de Panasonic G5 heeft Panasonic het gelukkig weer anders aangepakt. Een veel betere balans tussen compactheid en ergonomie.

Enige minpunt vind ik nu juist de sensor. Waarom weer deze oude sensor gebruiken?
Voor mij is deze prima, maar wel een heel veel gehoord commentaar op internet.
Nu lijkt inderdaad de ruisprestaties verbeterd, maar ik denk vooral als je in JPG fotografeer (wat ik wel zo veel mogelijk probeer te doen).
Olympus stopt in elk model dezelfde sensor. Dus zelfs in de epm2 zit een betere sensor dan in deze G6.
Maar Olympus heeft momenteel ook geen alternatief voor de Panasonic G serie. De Panasonic G5 is ergonomisch beter dan de OMD.

Wat functionaliteit betreft is de Panasonic G serie wel bijzonder rijk uitgerust.
Als je kijk wat er vorig jaar in de G5 allemaal bij gekomen is en nu weer in de G6.
Bizar als je dit vergelijkt met de G3 van 2 jaar geleden.

Ik sla deze G6 ook wel over omdat de G3 ook nog maar 2 jaar oud is.
Hopelijk volgend jaar de GH3 sensor in de G7 :)
Olympus heeft het op een aantal fronten beter voor elkaar dan Panasonic. En hoeveel ik ook van de grip op mijn G5 houd, toch is het wat mij betreft nog niet 100% zeker dat mijn volgende camera (volgend jaar of over twee jaar) ook weer een Panny wordt. Dat ik, als er niets revolutionairs komt, bij MFT blijf is wel zeker, maar Panasonic moet wel echt op een aantal vlakken hard achterstand inlopen.

Olympus:
* Betere sensoren
* Betere JPG-rendering (met name kleur en scherpte)
* Beter design (voor het oog dan)
* Betere telezooms (en die zijn amper bruikbaar zonder in-body stabilizer)

Panasonic:
* Betere grip
* Beeldstabilisatie in de lenzen (persoonlijke voorkeur van mij)

Als de Panny zijn sensoren verbeterd, dan is dat doorslaggevend voor mij. Maar zodra Olly met een model ala G5/6 komt, dan wordt het weer spannend.....
Ik wil niet zeggen dat Olympus voorloopt op Panasonic.
Ze hebben allebei hun eigen sterktes:

Olympus:
- in alle modellen hele goede sensor
- Stabilisatie in de body (alle m43 lenzen gestabiliseerd)
- Goede serie primes: 12mm f2, 17mm f1.8, 45mm f1.8, 60mm f2.8 macro, 75mm f1.8

Panasonic
- Body's met hele goede ergonomie en heel rijk aan features: de G en GH serie
- Hele goede filmkwaliteit
- Goede zoomlensen: 7-14mm f4, 12-35mm f2.8, 35-100mm f2.8
- Goede pancake lenzen: 14mm f2.5, 20mm f1.7

Ik zie vooral Panasonic nu goede stappen maken. Er wordt heel goed nagedacht over ergonomie en niet meer perse zo compact mogelijk. En alle series zijn eigenlijk hoger gepositioneerd en iets gegroeid: gf5 -> gf7 (bijvoorbeeld kantelbaar scherm), G3 -> G7 (functionaliteit overgenomen van voormalig GH2 topmodel, bijvoorbeeld handmatige filminstellingen, mic ingang), GH2 -> GH3 (de GH3 is ook duidelijk een professionelere camera dan de GH2).
Ook wat JPG engine betreft grote stappen gemaakt (en bijvoorbeeld de panorama of HDR functie is dan ook erg interessant). Ik zou nu niet meer voor de JPG engine naar Olympus overstappen.

Momenteel vind ik de Panasonic G serie heel goed wat betreft balans prijs/kwaliteit en compactheid/ergonomie.
Geen één m43 camera van Olympus spreekt mij momenteel aan wat design betreft.
Zodra Olympus met iets vergelijksbaars komt wordt het een moeilijke keus. Bijvoorbeeld een OMD met een nieuwprijs van rond de 600 euro en een betere grip (bijvoorbeeld goedkoper omdat: geen weathersealing, geen externe grips).
Hoe bedoel je dat de Olympus betere sensoren heeft? Je schrijft al dat de Olympus betere JPG-rendering heeft, en daarmee geef je al aan dat de beeldprocessor van de Oly beter is. Dat heeft niet alleen gevolgen voor kleurrendering maar ook voor de algemene kwaliteitsperceptie van het beeld dat je voor je ziet.

Het mooie van Olympus is dat door de in-body stabilisatie alle lenzen gestabiliseerd zijn. Echter, in-body stabilisatie is vooral effectief bij de groothoek- tot milde telelenzen. Bij gebruik van lange telelenzen wordt de stabilisatie minder effectief, terwijl dat juist de brandpuntsafstanden zijn waar die het hardst nodig is.
Volgens mij heb je wat je onderste alinea betreft gelijk met het normale stabilisatie systeem van Olympus zoals die in de PEN lijn verwerkt is maar heeft de nieuwe 5-assige stabilisatie dat nadeel niet meer. Tevens zijn gelijk alle oude objectieven gestabiliseerd.

Het is voor het m4/3 systeem in ieder geval wat jammer dat beide hoofdfabrikanten niet tot overeenstemming zijn gekomen wat betreft welke stabilisatie gebruikt moet worden. Ik als Olympus gebruiker ondervind daar niet zoveel nadeel van, maar Panasonic gebruikers kunnen het als nadeel ervaren bij bijvoorbeeld de m.Zuiko 75mm en zeker bij de 75-300mm. Nu heeft Panasonic voor die laatste wel een goed alternatief, maar die is gelijk een stukje zwaarder en groter.

Al met al vind ik dit een goede nieuweling in de G serie. Leuke bijkomstigheid voor de liefhebbers is dat deze nu ook focus peaking heeft. Zette Olympus maar wat vergelijkbaars in de markt (een m4/3 vervolg op de E-620 bijvoorbeeld).

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 24 april 2013 21:42]

Wat had ik graag een tweede control wheel gezien op de G6.
Wordt deze ook aangeboden met (huidige) Panasonic PowerZoom lens? Is die aan te raden t.o.v. de vernieuwde lens?
Ja er komt ook een kit met de Powerzoom 14-42mm lens.
Maar de nieuwe Panasonic 14-42mm II is optisch beter (volgens testen van dxomark.com). En ook best compact, maar geen powerzoom.
On: Bedankt voor je info! De nieuwe Wifi features zijn volgens mij alleen interessant als je met de 'huidige' Powerzoom werkt, aangezien je dan via je smartphone kan inzoomen e.d. Ik heb gelezen dat de powerzoom beter uit de test komt als de huidige 'oude'14-42mm lens.

Off: Ik ben van plan om de G5 of G6 aan te schaffen, maar wel in de meest gebruiksvriendelijke vorm voor mij als amateur. Wat is dan de beste optie, G6 met powerzoom of de nieuwe 14-42mm II lens?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True