Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Ubuntu-voorman Mark Shuttleworth heeft bekendgemaakt dat de codenaam voor de aankomende Ubuntu-versie Raring Ringtail zal zijn. Verder zal bij Ubuntu 13.04 de aandacht gericht zijn op mobiele aspecten van het Linux-besturingssysteem.

De bekendmaking van de nieuwe codenaam valt op de dag dat Ubuntu 12.10, ofwel Quantal Quetzal, is uitgebracht. Volgens Shuttleworth verwijst Raring Ringtail naar de Noord-Amerikaanse katfret. Ubuntu-releases krijgen traditioneel dierennamen toebedeeld.

Shuttleworth heeft ook laten weten dat in Ubuntu 13.04, die volgens de planning op 25 april moet uitkomen, de nadruk moet liggen op mobiele aspecten in het hart van het besturingssysteem. Zo moet er gekeken worden of het aantal draaiende processen verminderd zou kunnen worden en of het OS niet teveel werkgeheugen gebruikt. Ook zou er bij de ontwikkeling van Ubuntu 13.04 de accuduur op laptops en andere draagbare apparaten verbeterd moeten worden.

Volgens Shuttleworth zal bij de komende releases toegewerkt moeten worden naar een LTS-release, vermoedelijk Ubuntu 14.04 LTS, waarbij Canonicals ambities op de mobiele markt en de ontwikkeling van de Ubuntu-versie voor televisies gaan samenkomen. Meer plannen over Ubuntu 13.04 en de daaropvolgende releases zullen duidelijk worden op de Ubuntu Developer Summit. Deze bijeenkomst wordt gehouden van 29 oktober tot en met 1 november in Kopenhagen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Raring Ringtail... een verwijzing naar Ubuntu voor mobiele telefoons?
Dat zou naar mijn idee de enige reden voor die naam zijn, want de namen worden er bij Ubuntu niet beter op :S
Ik hoop overigens dat het systeem zelf wel beter wordt. Ik draai nu 12.04 en ik ben er toch niet geheel tevreden over. 12.10 nog niet geprobeerd, maar dat stel ik eigenlijk het liefste zo lang mogelijk uit. Ik vind Ubuntu niet vooruit gaan, ondanks dat ik de ideeŽn wel erg leuk vind klinken. Maar met ideeŽn alleen kom je er niet.

taalfout-edit

[Reactie gewijzigd door Cheap Apps op 18 oktober 2012 20:17]

Ik denk eerder dat die naam nogal willekeurig is. Mark Shuttleworth heeft gewoon een lijstje met (exotische) dieren en plakt daar een woord met de zelfde begin letter voor :

4.10 Warty Warthog (Wrattig Wrattenzwijn)
5.04 Hoary Hedgehog (Grijs wordende Egel)
5.10 Breezy Badger (Levendige Das)
6.06 Dapper Drake (Stijlvolle mannelijke Eend)
6.10 Edgy Eft (Nerveuze onvolwassen Salamander)
7.04 Feisty Fawn (Gevoelig jong Hert)
7.10 Gutsy Gibbon (Dapper Aapje)
8.04 Hardy Heron (Moedige Reiger)
8.10 Intrepid Ibex (Angstloze Steenbok)
9.04 Jaunty Jackalope (Zwierige Jackalope) (<-een mythologisch dier)
9.10 Karmic Koala (Daadvolle Koala)
10.04 Lucid Lynx (Rationele Lynx)
10.10 Maverick Meerkat (Onafhankelijk Stokstaartje)
11.04 Natty Narwhal (Nette Narwal)
11.10 Oneiric Ocelot (Dromerige Ocelot)
12.04 Precise Pangolin (Precieze Miereneter)
12.10 Quantal Quetzal (Quantale Quetzal) (<- een tropische vogel)
13.04 Raring Ringtail (Enthousiaste Ringstaart) (<- Maki)

Al met al zet ik zo mijn vraagtekens of het "RINGtail" echt betrekking heeft op de mobiele ambities van Mark Shuttleworth. Als ik me die lijst met benamingen zo bekijk denk ik niet dat hij er zo ver bij heeft nagedacht.

Het zou natuurlijk kunnen, maar persoonlijk vind ik dat dit lijstje een hoog "Bob Marley" gehalte heeft, als jullie begrijpen wat ik bedoel ;-)

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 19 oktober 2012 11:31]

Dan vraag ik me toch af wat er volgens jou niet zo goed is aan 12.04.
Ik draai hier met verschillende 12.04 servers op verschillende locaties, en heb sinds jaren niet zo'n stabiele situatie gehad met linux.
Ik draai op mijn werk ook Ubuntu 12.04 op onze servers, maar ben daar ook lang niet tevreden over.

- Servers blijven bij het opstarten soms twee uur hangen na de fsck, ondanks dat er geen fouten zijn gevonden
- Het netwerk komt niet, half of te laat op (sommige interfaces in de bonding interface komen *soms* bij het booten niet op, dus moet je handmatig ip link set $IFACE up doen, keepalived start voor het netwerk up is, dus start altijd in master mode, ook al is er een andere, actieve server, etc...)

En zo zijn er nog talloze andere dingen die gewoon niet helemaal lekker lopen. Als ik de vrijheid had, zou ik alles zo snel mogelijk overzetten naar Debian.
Ik heb gelukkig geen last bij het hangen met het booten, wel met het afsluiten dat hij blijft hangen. Dit wordt naar mijn idee grotendeels veroorzaakt door de fout-opsporing die Canonical er door heeft gegooit. Ironisch genoeg zorgt dat heel vaak bij mij voor crash problemen en hoge CPU load. Daarnaast vind ik het ook niet fijn dat er niet meer zo veel geconfigureerd kan worden als in Gnome2, door de beperkingen die Unity met zich mee brengt. Enkele toetsencombinaties zijn ook (naar mijn idee onlogisch) door elkaar gegooit, en kan vervangen worden maar omdat het met Unity te maken heeft mis je daar anders weer een functie/sneltoets uit.
Als je machine bezig is met FSchk is dat toch echt je eigen schuld.

Ext4 doet dit een stuk sneller, en je kunt het prima uitzetten in de fstab. Maargoed, als admin hoef je dat soort dingen natuurlijk niet te weten,
ext* FS wil je toch niet niet meer gebruiken? Sorry, ze kunnen niet eens dynamisch inodes aanmaken. Wat heel leuk is bij een lvresize uitvoerd en op een gegeven moment door je inodes heen bent.
Hij blijft niet hangen tijdens de fsck. Hij blijft hangen *na* de fsck, zonder enige indicatie wat de computer aan het doen is. Het is een bekend probleem bij Ubuntu, maar helaas zonder oplossing en dat is iets wat ik bij Ubuntu steeds vaker zie.
@Cheap Apps

De naamgeving is gebaseerd op letters in het alfabet. De volgende versie hete Quantal Quetzal, 2 woorden die beginnen met de Q. En de komende naam is dus met twee woorden die beginnen met de R.

[Reactie gewijzigd door ElektroNeko op 18 oktober 2012 20:19]

Ja, dat weet ik, maar met de letter P hebben ze ook al veel commentaar gehad. Iedereen wou/verwachtte dat er wat met de Penguin ging gebeuren, maar dan kiezen ze de Pengolin. Zulke beslissingen heb ik het over wat betreft de naam.

EDIT: lees de reacties hier maar eens door, er staan onder andere wel enkele tussen die liever Penguin hadden gezien.

[Reactie gewijzigd door Cheap Apps op 18 oktober 2012 20:27]

Mij ontgaat het belang van het gebruik van Pinguin of Pengolin. Zolang de software functioneert mag het van mij apart best Zak Stront heten, ik refereer ernaar met het vesrienummer. Ik snap dan ook niet waar die mensen zich zo over opwinden.
Zolang de software functioneert mag het van mij apart best Zak Stront heten
Over een half jaar op Tweakers: "Ubuntu 13.10 krijgt codenaam Shitty Sack"

[Reactie gewijzigd door Hiub op 19 oktober 2012 15:40]

Ze willen niet een te gewone naam nemen, en een Pinguin kun je niet nemen want die is al mascotte van Linux.
Dat moeten ze na april 2017 veranderen. 17.04 zou dan Z. Z. heten.

Overigens blijf ik nog even op 12.04 P.P. is een LTS versie.
Zoals ik al in een andere post aangaf; zolang de prestaties van de RadeonHD drivers ondermaats zijn blijf ik bij Windows 7. Ik wens een vloeiend werkende desktop, bijbehorende effecten en hardwareversnelling van HD-films.

Gisteren nogmaals met Linux Mint zitten spelen maar het is grafisch gezien niet vooruit te branden. Zodra ik met vensters ga schuiven krijg ik artefacten, strepen en haperen de graphics. De rest werkte wel allemaal out-of-thebox.

Shuttleworth kan wel iedere keer met een fijne nieuwe versie op de proppen komen en ambitieuze toekomstplannen uitwerken; zolang de kern (in dit geval de GPU drivers-) niet fatsoenlijk draait zullen mensen de overstap niet maken.
Ik heb er nochtans de (wel vrij straffe) HD5870 insteken, maar die heeft nog nooit problemen gegeven qua graphics. Er was zelfs eens spel dat op hoogste kwaliteit 1920*1200 gemiddeld meer dan 200fps haalde.

De spellen zijn misschien niet de zwaarste, maar het aanhouden van 200fps zonder fps drops lijkt me toch op een stabiele driver te wijzen. Er waren ook geen artifacts...
Tjah, mischien een intel of nvidia kaartje scoren dan? Er zijn geen drivers, en Canonical kan die niet maken zonder inbreng van ATi
Je maakt een grapje zeker ? Intel ??

Ik kies heel bewust voor AMD vanwege de goede prijs/prestatieverhouding. Een videokaart is bij mijn laptop nogal lastig om te ruilen; hetzelfde geldt voor mijn mini-PC met AMD APU.

Van Intel of nVidia wil ik niks (meer) in huis hebben.
Ati, Goede prijs kwaliteit, op drivers na dus blijkbaar.

Intel chips doen precies wat je vroeg in je post, super smooth accelerated desktops en hd video playback.
Ik heb gewoon principieel wat tegen Intel. Dit vanwege hun illegale praktijken om AMD de markt uit te drukken (door bedrijven als Mediamarkt / Saturn en Dixons extra korting te geven als deze enkel Intel zouden verkopen-).

Daar heeft Intel ook een gigantische boete voor gekregen en moest een aanzienlijk schadebedrag aan AMD betalen.

Afgezien daarvan bouwen ze matige GPU's. Ik wil een videochip die zowel onder Windows als Linux vlot loopt, indien ik toch een keer van OS wil veranderen.
Raring Ringtail... een verwijzing naar Ubuntu voor mobiele telefoons?
Onzin. Het verwijst naar de wellicht misschien mogelijk net zo waarschijnlijk komende overname door een van de grootste Nederlandse banken
Raring Ringtail

[Reactie gewijzigd door tinzarian op 19 oktober 2012 00:35]

ik vind het wel mooi dat ze kijken naar het lichter maken van ubuntu want op dit moment is het een behoorlijk oversized linuxdistro, als je naar Ram en processor gebruik kijkt

@below, op mijn eeepc (stokoud dingetje met 4GB HDD) met 512MB ram en een pentium D of 4 ofzo, kon ik ubuntu draaien, mar compiz erbij gaat flink vreten, met enkele animaties aan ging FPS op bereaublad al onder de 30, maar clean draaide het erg licht. Bedenk wel de laatste distro die ik daarop had was 9.10

[Reactie gewijzigd door wuppieigor op 18 oktober 2012 23:55]

Toch weten ze het goed terug te dringen, waar ik voorheen (10.04 met wat lichte Compiz plug-ins) ongeveer 0,5 GB RAM gebruikte, is dat nu teruggedrongen naar 0,15 GB RAM in 12.04, terwijl de Unity toch wel meer geheugen nodig heeft. Ook m'n processor is rustiger geworden (ook al was die al erg rustig) sinds 12.04. Maar helaas werkt Unity verder nog niet zo soepel als Gnome 2 dat deed. Ik baalde een half jaar geleden dan ook zwaar toen ik ging overstappen. Het is ook de reden waarom ik de volgende keer Linux Mint ga proberen, aangezien Ubuntu niet van Unity af wilt.
Probeer eens gnome-shell in ubuntu anders. Dat is de standaard gnome3 interface en wat mij betreft perfect. Gebruikt weinig resources, heeft toch een goeie type to search, met je muis een keer naar linksboven geeft een duidelijk overzicht van geopende applicaties. :) Gewoon prima.
Daarnaast kun je dan ook naar GNOME Classic switchen wat eigenlijk GNOME 2 is.
Ik ben sinds een aantal maanden overgestapt naar Lubuntu. Ubuntu met LXDE als desktop environment en openbox als window manager. Je houd het gemak van PPA's en .deb packages maar met in een veel snellere omgeving. Ik vind het er netjes uitzien, zonder te veel poespas. Absoluut een aanrader, ik ga in elk geval niet meer terug.
Zelf haal ik in Virtualbox toch zo'n 450 MB met 12.04 na opstarten met 1GB en 64 bit.
Kubuntu 12.04 ook zo'n 450 MB met 1 GB en 32 bit.
Hoe jij aan 150 MB komt snap ik niet, dat haal ik alleen met Lubuntu.
Ik denk dat Cheap Apps Unity 2D heeft. Anders zou ik ook niet weten hoe hij aan 150 MB komt.

Op mijn laptop krijg ik na een installatie van Ubuntu ook steeds Unity 2D. Heeft te maken dat de driver van in dit geval nVidia met deze specifieke videokaart problemen zou kunnen geven met Unity 3D.

UNITY_FORCE_START=1 start voor mij alsnog Unity 3D en dat lost het probleem voor mij op. (systeem loopt soepel en stabiel)

Maar meer mensen dan mij zullen 2D voorgeschoteld krijgen en wellicht zullen velen hier zich niet bewust van zijn. Je krijgt er immers geen notificatie van en het lijkt qua uiterlijk erg veel op elkaar.

Als je een oudere (wat langzamere) videokaart hebt krijg je bovendien ook Unity 2D. (Tenminste, in dat is zo in 12.04. Vanaf 12.10 is er bij mijn weten alleen nog maar Unity 3D)

@Cheap Apps: probeer uit te vinden of je Unity 2D of 3D draait en in het geval dat je 2D draait of je hardware 3D aan zou kunnen. Ik vind persoonlijk namelijk Unity 3D veel fijner dan 2D. Maar misschien is Unity gewoon helemaal niets voor jou. Dat kan en mag natuurlijk ook. :)
Je kunt overigens ook gewoon bijvoorbeeld LXDE of Xfce installeren. Gewoon installeren via het sofwarecenter. Vervolgens afmelden, dan bij het weer aanmelden Xfce (of welke gui dan ook) kiezen.
Ik gebruik zeker weten 3D, gisteren GPU vervangen en toen floepte hij zonder driver probleemloos in de 2D versie, maar wel met de perfecte resolutie. Na de driver geÔnstalleerd te hebben zat ik weer lekker in 3D.
Maar ik heb zojuist gekeken (die 0,15 was uit m'n hoofd) en inderdaad, bij mij draait het nu ook op 450MB.

Verrekt, waar komt dat vandaan?

Ubuntu One met 31MB (ik gebruik geen U1)
Compiz met ~90MB (dit was naar mijn idee enkele weken geleden lager)
Unity-scope-video-remote, leuk en aardig, maar gebruik ik niet ~9 MB.
En nog enkele Unity processen. Dat somt natuurlijk uiteindelijk wel op.

Daarom heb ik me dus mogelijk vergist in dit getal. Toch, 450 MB vind ik niet veel, met Windows 7 haal ik gemiddeld hoger als er niks aan staat.


Oh, terwijl ik dit aan het schrijven ben zie ik dat Compiz al naar 177 MB is gestegen. Gek dat er bijna een verdubbeling is binnen enkele minuten, maar goed.

[Reactie gewijzigd door Cheap Apps op 19 oktober 2012 12:31]

Komen die problemen niet door Nvidia Optimus, waar de interne gpu ingeschakeld wordt om stroom te besparen?
Na bumblebee te instelleren (rond uitgave 12.04) werkte alles weer soepel.
zonder bumblebee is er geen optimus support, om optimus te gebruiken onder linux moet je bumblebee gebruiken, in ieder geval nu nog, het is de vraag hoe lang het duurt voordat er een officiŽle driver uitkomt
Zelfde als bij de Firefox versienummers: 't is maar een nummer/naam.

Je kunt lullen wat je wilt, maar als je over een paar maanden ergens iets hoort over Raring Ringtail, weet je meteen dat het over Linux gaat - sterker nog, dat het over Ubuntu gaat - nog sterker, je weet precies welke versie. DAT is het het mooie van deze versienamen.

Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen met een nummertje als 17. 8-)
Met de versienamen mogen ze van mij best wel door, en je zou er inderdaad een Ubuntu release aan kunnen herkennen. Maar op volgorde zetten kan ik ze niet hoor, nummertjes wel ;).
In Vlaanderen leren we het alfabet in de basisschool...

on-topic: Veel belqngrijker dan de naam van het beestje, is imo het nieuws dat besloten is om vanaf RR een deel van de ontwikkelingen binnenskamers te doen, en pas bekend te maken bij release. Dit betekent dat enerzijds de community minder inspraak krijgt, maar anderzijds bijvoorbeeld unity pas zou ingevoerd zijn als het "klaar" was.
En 13.0 is er niet?

/edit
Is dit nou een reactie op Koen? moeilijk te zien, maar het is bedoeld op de hoofd-thread.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 18 oktober 2012 20:08]

Ubuntu komt elk half jaar uit, in april (x.4) en oktober (x.10). 13.04 komt dus in april 2013 uit.

/edit
Nee je reactie is een reactie op het nieuwsbericht, want hij staat op gelijke uitlijning links als mijn eerste bericht :) Maar ik geef toe dat het moeilijk te zien is.

[Reactie gewijzigd door Koen T. op 18 oktober 2012 20:19]

Ik had al zo'n vermoeden met die versienummers. Ik vind het maar raar. Waarom noemen ze het niet gewoon Ubuntu 2013, en daarna Ubuntu 2013 R2 ofzo? Dan is het tenminste duidelijk dan het om een jaarrelease gaat, en het eigenlijk helemaal geen versienummer is.
--
Ohja, nu is het zichtbaar. #nieuwelayoutfail :+
Het is jaar en maand (altijd april en oktober). Tsja, en wat is het probleem als je het interpreteert als een versienummer?
Ach, het is duidelijker dan Andoid namen daar duurde het even voor ik de alfabetconnectie zag.
Android is ook vrij duidelijk, oplogende alfabetische volgorde van een lekkernij voor elke major release version volgens google, maar het feit dat ze in een keer meerdere woorden gingen gebruiken was raar moet ik toegeven.
Android heeft versienummers die ook gewoon kloppen. Dat veel mensen die bij naam noemen, is best, maar dat kan bij Ubuntu dus ook als je dat ťcht wilt...

Ik heb quantal quetzal (ofzo). Duidelijk heh?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 oktober 2012 12:55]

In de oude layout had ik je naar een knop naast het nieuwsbericht verwezen. In de oude layout was hij moeilijk te vinden vanwege de vele knoppen, maar in de nieuwe layout is na 3x scrollen duidelijk te zien dat er geen knoppen bij het bericht staan.