Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Tokina heeft een nieuwe versie van zijn 11-16mm f/2,8-groothoekzoomlens voor aps-c-dslr's van Canon en Nikon aangekondigd. De belangrijkste verbetering is dat de lens nu gebruikmaakt van Tokina's Silent Drive Module-technologie.

De optische formule van de vernieuwde lens, met als volledige typenaam AT-X 116 PRO DX Ⅱ, is ten opzichte van de vorige versie niet gewijzigd, maar wel heeft Tokina de lens voorzien van een nieuwe coating. Mogelijk neemt hierdoor de mate van chromatische aberraties af, waarvan de vorige versie flink last had.

Dankzij de SD-M-technologie kan de lens nu ook gebruikt worden op de goedkopere Nikon-dslr's zonder ingebouwde af-motor, zoals de D5100, de D3100 en de voorgangers daarvan. De eerste versie van de lens met Nikon-mount gebruikte namelijk een schroef voor de scherpstelling.

De stille af-motor in de lens maakt het waarschijnlijk ook mogelijk om de autofocus eenvoudig te overrulen door aan de focusring te draaien. Bij de vorige versie was het nodig om de focusring naar achteren te schuiven voordat de handmatige scherpstelling geactiveerd werd. Hierdoor werd de focus, verkregen met de af-stand, verstoord zodat te veel handmatig bijgesteld moest worden. Dit is een veelgehoorde klacht bij de eerdere versie.

De Nikon-versie van de AT-X 116 PRO DX II is vanaf eind maart beschikbaar, terwijl de Canon-variant pas eind juli verschijnt. Adviesprijzen zijn nog niet bekend, maar zullen die van de eerdere versie niet veel ontlopen. Het is niet bekend of de vorige versie in productie blijft, maar dit lijkt niet waarschijnlijk.

Tokina AT-X 116 PRO DX II

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

maar wel heeft Tokina de lens voorzien van een nieuwe coating. Mogelijk neemt hierdoor de mate van chromatische aberraties af, waarvan de vorige versie flink last had.
Een vreemde redenatie; coatings zorgen er voor dat je minder flare krijgt, maar hebben geen invloed op chromatische abberaties.

Om CA minder te maken moet je het optisch ontwerp aanpassen. (ander glas en/of andere configuratie)
CA is overigens in de meeste RAW-bewerkingsprogramma's (Aperture, Lightroom e.d.) prima te behandelen. Moderne Nikon camera's reduceren CA sowieso al, maar dat werkt geloof ik alleen als je JPEG schiet. Maakt niet uit, bij foto's waar het echt nodig is kan Aperture er prima mee omgaan.

Overigens fijn dat er eindelijk een Nikonversie van de 11-16 komt met ingebouwde AF motor. Ik vond het altijd zo flauw dat de Canonversie dat altijd wel al had :)
Dat (wegpoetsen in software) geldt alleen voor laterale CA, maar niet voor axiale CA (ook wel bokeh CA genoemd). Deze laatste is zeer moeilijk te verwijderen, als het überhaupt al kan.
Ik heb deze lens (de versie die nu in de handel is, uiteraard) En ik kan nou niet zeggen dat ik over de CA val. Ben ik misschien niet kritisch genoeg? Bij mijn Pentax camera had ik destijds een Tamron 70-300mm lens die WEL heel erg veel last had van CA en daar stoorde ik me dan wel vreselijk aan.
Als ik de vertaalde versie van de Tokina Japan site zo bekijk, gebruiken ze bij dit objectief geen ringmotor (ala AF-s), ze beschrijven ook dat je overschakeld naar MF door de focusring te verplaatsen (af-motor te ontkoppelen).
http://translate.google.c...es/at-x-116-pro-dx-2.html
Klopt. Dit las ik ook al in reviews van de 12-24 DX II. De motor schijnt ook nog herrie te maken. Dus erg veel toegevoegde waarde, behalve dat je dus op een goedkopere body kan autofocussen, is er niet. Als je een pro body hebt kun je dus misschien zelfs beter de oude versie hebben, omdat die sterke motoren in de body hebben en dus misschien wel sneller autofocussen.
Adviesprijzen zijn nog niet bekend, maar zullen die van de eerdere versie niet veel ontlopen.
Op plaatje op NikonRumors is te zien dat Retail price 90.000 Yen is ± 880 euro (zonder tax, met hood)
Dan mag ie optisch wel heel goed presteren wil het een beetje concureren met een 10-22 van canon, of die lichtsterkte moet zo essentieel zijn voor sommige mensen..
De vorige versie was qua scherpte al een klasse beter dan de 10-22. Alleen qua CA was hij een beetje minder en qua flare was hij een HEEL stuk slechter.

Inmiddels schiet ik niet meer met de 11-16 op mijn 40D, maar met de 17-40 op een 5D en dat is er vooral met tegenlicht foto's wel een heel stuk op vooruit gegaan. Was eigenlijk het enige waar ik me bij de Tokina aan stoorde. Voor de rest is de 11-16 op dit moment echt wel één van de beste groothoeklenzen die je kan kopen.

Uiteraard komt een adviesprijs van ~880 vaak toch wel weer neer op een straatprijs van zo'n 700 euro. De 12-24 MkII maakte een gelijkwaardige ontwikkeling door.
Da's het leuke, dat doet ie best aardig ;) De 10-22 schijnt optisch ietsje beter te zijn, maar de soep wordt waarschijnlijk niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend. Ik verwacht een winkelprijs van 600-700 euro zodra ie goed beschikbaar is. Prijstechnisch maken de 116 en 10-22 elkaar nu af op 575 euro ongeveer, en met alleen betere coatings denk ik dat deze niet veel duurder mag zijn.
Ik zal wel wat over het hoofd zien maar waarom F/2,8?
De lens komt tijdens landschap fotografie het best tot zijn recht maar dat is nou net een tak van sport waar een groot diafragma niet heel belangrijk is.
Iemand hier een verklaring voor?
Landschap fotografie zul je misschien ook typisch willen doen op tijdstippen waar je weinig light hebt, zoals net na zonsopkomst, of vlak voor zonsondergang. Dan heb je mooi gekleurd licht, en prachtige luchten. En dan is f/2.8 best nuttig.

Verder zijn er natuurlijk tal van andere situaties waar je een ultra-groothoek kan gebruiken, typisch binnenshuis. (Omdat je daar te weinig ruimte hebt om verder naar achter te gaan.) En binnen heb je ook heel vaak problemen met te weinig licht.

Mijn 17-55 f/2.8 heeft heel veel werk gedaan op 17mm f/2.8. Typisch de binnenkant van kerken, kastelen en museums.

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 26 januari 2012 13:33]

Maar maakt die 2/3 stop dan zoveel uit? Prijstechnisch zal de lens wel een stuk duurder zijn in vergelijking met een F/3.5 lens.
Als je camera bij f/2.8 zijn cross-sensors in kan zetten en bij f/3.5 niet maakt het een wereld van verschil qua AF-nauwkeurigheid...
Qua scherptediepte sowieso niet, maar een snelle lens voor de vroege- en late uurtjes zie ik toch echt wel zitten! Leuk voor astrofotografie ook en dergelijke :)
Je hebt ook een helderder zoekerbeeld, dat vind ik wel prettig
Een groot diafragma is natuurlijk ook gewoon handig om de sluitertijd een beetje kort te houden. Het gaat bij fotografie niet alleen maar om bokeh :Y)
Je krijgt juist mooie bokeh met het diafragma vol open (f/2.8 in dit geval) en laat je daarbij nu net de kortst mogelijke sluitertijd krijgen :) Win-win-situatie dus... *

Naast de heldere viewfinder heb je met een f/2.8 objectief ook voordeel van meer licht op je AF-sensoren. Autofocus werkt gewoon sneller en nauwkeuriger met meer licht. Mogelijk zitten er ook speciale cross-type AF-sensors op je camera die bij grotere diafragma's pas gaan werken. Zie voor meer info: http://www.cambridgeincol...ials/camera-autofocus.htm

* Hoewel de bokeh nog wel mee zal vallen met zo'n ultra-groothoekobjectief :P

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 26 januari 2012 16:23]

De 11-16 is fantastisch voor gebruik bij (nacht-)evenementen en dergelijke.
Zoals de 16-35 f/2.8 van Canon en de 14-24 f/2.8 van Nikon dat op FF zijn zeg maar.
Fantastische lens om foto's te maken in kerken, bijvoorbeeld.
Een lens als deze komt wel van pas voor heel wat meer dingen dan alleen landschapsfotografie. In de reportagetak zie je de laatste jaren steeds meer een verschuiving naar het gebruik van grotehoekslenzen. Ook dingen als partyfotografie maken het gebruik van deze lens heel erg nuttig.

Iets meer als een eeuw geleden vonden vele mensen het nog heel moeilijk om te 'begrijpen' waarom mensen die dichterbij stonden op een foto groter waren dan mensen die veraf stonden. Het leren zien van perspectiefwerkingen is erg cultureel bepaald. Het is iets waar de europese midden- en lagere klasse in de 19de eeuw nog probelemen mee had.
Ik heb ooit een studie gelezen uit de jaren '80 van een fransman (naam herinner ik me niet meer) die dat heeft bestudeerd. Hij stelde dat dat 'leren zien' van perspectief op een 2D afbeelding in de kunst in de vijftiende eeuw weliswaar al bestond, maar pas echt door grotere bevolkingslagen werd begrepen met de opkomst van de fotografie.

Hij koppelde dat toen ook al aan het gebruik van grotere hoekslenzen. Da's een evolutie die zich nu nog voortzet. Niemand merkt tegenwoorig iets vreemds op bij foto's in de krant gemaakt met UWA's, dat was ooit wel anders.

kortom: UWA's worden steeds meer gebruikt voor meer generieke doeleinden dan alleen landschappen, en daarom is een groter diafragma ook meer nuttig dan vroeger.
"De stille af-motor in de lens maakt het waarschijnlijk ook mogelijk om de autofocus eenvoudig te overrulen door aan de focusring te draaien. Bij de vorige versie was het nodig om de focusring naar achteren te schuiven voordat de handmatige scherpstelling geactiveerd werd."

Voor mij is deze conclusie niet automatisch logisch, aangezien de "focus clutch" nog steeds op dezelfde plaats lijkt te zitten. Wellicht is de FTM functie wel bij in de voorste stand opgenomen, maar dan zou je eerder een knop verwachten omdat het nut van de focus clutch dan weg is.

Overigens leuk om te zien dat Tokina ook eindelijk mee gaat in de betere AF motors. Ik heb de 11-16, 35 macro, 50-135 en 80-400 van tokina altijd met veel plezier gebruikt, maar nu ik volledig met Canon lenzen schiet (full frame) merk ik toch wel een sterke verbetering in AF snelheid.
Ik hoop eigenlijk van harte dat die 50-135 f/2.8 terugkomt. Was een fantastisch objectief voor een hele nette prijs. Is voor 900,- een heel goed alternatief voor de VR-teles van Nikon.
Dan kun je ook kiezen voor de Sigma 50-150: lekker compact bij een redelijk gewicht en een vlotte HSM. Helaas alleen nog geen OS al blijven de geruchten over een versie daarmee rondzingen.
Zelf vind ik 11-16 een beetje magertjes zoombereik.
Ik heb al jaren de Sigma 10-20 en die presteert heel aardig.
Maar die is dan qua maximale opening weer niet te vergelijken. f/2.8 of f/4-5.6 maakt nogal een verschil, daar lever ik opzich graag wat millimeters voor in, zeker gezien het feit dat een hoop mensen ook een standaardlens hebben die bij 17 of 18mm begint.
Er is ook een SIgma 10-20 met f3.5 opening. Dat scheelt niet veel met deze Tokina. Maar die Sigma heeft wel een mindere beeldkwaliteit, zeker aan de randen. Ik ben, toen ik nog een Canon crop camera had, van de Canon 10-22 naar deze Tokina overgestapt en geen moment spijt van gehad. De Tokina was iets gevoeliger voor flare, maar dat was het dan ook. De rest was beter op de Tokina (IMHO). Ik had er ook met het bereik en de CA geen probleem. Super lensje dus.

Nu met de betere coatings is deze flare gevoeligheid hopelijk wat beter geworden, dus voor mijn Nikon D5100 zou dit wel een leuke optie zijn naast de 17-50 van Sigma. Alleen jammer dat Nikon alleen voor Nikon lenzen de CA en vigetting correctie doet.
Opzich mee eens, maar het is ook wel fijn om een beetje overlap te hebben onder je objectieven (vind ik). Dus een 10-22 zoals Canon die levert (I know, minder lichtsterk, geen constant diafragma) vind ik ook een fijner bereik. Maarja, die zou in f/2.8-uitvoering vast ruim over de 1000 euro gaan :)
Vroeger maakte Tokina ook nog Alpha mount versies maar het ziet er naar uit dat Sony bezitters dit keer naast de pot pissen. Jammer want op zich maakt Tokina best knappe lensen.

@Anthracite: I stand correccted. Nederlands blijft moeilijk hè :P Daarom zal ik ook wel 2 keer ongewenst gemod zijn of zo :? ........ het gaat hard achteruit met T.net helaas!

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 26 januari 2012 19:35]

Je bedoelt "achter het net vissen". Naast de pot pissen is iets heel anders, en is best wel een belediging voor die Sony bezitters.
Geen Sony A-mount versie. Jammer...
Volgens de Nederlandse importeur is deze lens pas in Q3 van 2012 leverbaar, ook voor NIkon.
Dus iedereen die nog een groothoek voor z'n vakantie wil kopen weet in ieder geval bij welke merken hij kan gaan shoppen....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True