Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

Het bedrijf Inventist, dat zichzelf roemt om zijn 'crazy ideas', heeft op de Consumer Electronics Show in Las Vegas zijn Solowheel gedemonstreerd. Het elektrische voertuig kan als eenvoudige Segway worden gezien.

De Solowheel lijkt niet meer dan een wiel dat tussen de benen wordt geklemd. Twee opklapbare voetsteunen en een gevoerde steun om de onderbenen tegenaan te drukken zijn de enige interactie-elementen met de Solowheel. Het apparaat heeft een enkel wiel dat door een elektrische motor wordt aangedreven en van een gyroscoop is voorzien. Net als bij de Segway moet geleund worden om het apparaat in gang te zetten en om te sturen.

De accu in de Solowheel zou krachtig genoeg zijn om vijftien tot twintig mijl, ongeveer vijfentwintig tot dertig kilometer, af te leggen. Een systeem om energie terug te winnen tijdens gebruik moet daaraan bijdragen. De Solowheel is zelfbalancerend en is van een handvat voorzien om gedragen te kunnen worden. Het apparaat weegt een kleine twintig kilogram.

De Solowheel is voor 1795 dollar direct van ontwikkelaar Inventist te koop. Het apparaat is overigens niet helemaal nieuw. Het bedrijf heeft al meerdere versies van het apparaat ontworpen. Het is onbekend wat er anders is aan het dit jaar getoonde model, anders dan dat de afstand die maximaal kan worden afgelegd is opgeschroefd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Onder deze link is een filmpje te zien waarmee ze op de Solowheel door Amsterdam rijden.
Mijn vermoeden wat ik kreeg door het demofilmpje op de CES wordt alleen maar bevestigd met dit filmpje: mensen lijken er zo krampachtig op te staan. Je moet blijkbaar iets door je knien buigen. Lijkt me niet bepaald comfortabel voor langere afstanden (maar waarschijnlijk wel weer beter voor je gewrichten ivm hobbels enzo ;)). Aan de andere kant, als je gaat skiien doe je dat ook.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 januari 2012 17:39]

Dit is wel een best case scenario. Niet al te druk, bochten maken waarbij je de hele weg nodig hebt (doe dat eens in de spits), geen trams die uit het niets naast je teleporteren als je even de andere kant uit kijkt, geen ECI boekenclub verkopers die je blokkeren.

Ze laten ook opvallend niet zien hoe je stopt? Volgens mij is starten en stoppen de grootste truc. Daar kom nog eens bij als ik de houding zo zie dat het vermoeiender moet zijn voor je benen dan lopen. Probeer maar eens 20 kilometer met samengeknepen, licht gebogen benen je evenwicht te bewaren... Bweh!
Voorover buigen is gas geven, stoppen is achterover hangen. Ik houd het evenwicht met het solowheel nog als hij bijna stilstaat. Paar uurtjes oefen en je hebt het door. Opstappen is na een paar keer proberen geen probleem meer.
Poging 2 van ze, bijna jaar geleden haalden ze ook al het nieuws met hun eenwieler:
http://www.nuzakelijk.nl/...rrent-eenwielermarkt.html
Wat ik me afvraag bij dit soort producten is hoelang je kan blijven staan op een lang stuk zonder 'lamme poten' te krijgen. Ik heb namelijk al de neiging om te gaan zitten als ik 5 minuten stil sta (hoewel dit vast erg persoonlijk is).

Wanneer ik echter gewoon loop ben ik zo 30 minuten onderweg zonder ergens last van te hebben.

[Reactie gewijzigd door densoN op 15 januari 2012 14:04]

Met een gewone segway heb ik dit al na een minuut of 30 rijden. Je kan de positie van je voeten en je houding nauwelijks veranderen. Dit is dan wel bij voornamelijk rechtuit rijden (woon-werk verkeer). Als je in de stad rijdt houd je het langer vol omdat je dan meer beweging hebt door het maken van bochten.
Op dit 1 wielig apparaat zal het nog wel eerder 'lamme poten' krijgen omdat je ook nog eens iets tussen je benen in moet klemmen, maar misschien valt het mee.

@Ramoncito,
Er was een accessoire te koop die je aan het spatbord van de segway vast kan maken waarop je de kentekenplaat kan schroeven. Hier een vooerbeeld van 1 van de eerste exemplaren met gele vezekeringsplaatje nog. Later vervangen door de blauwe kentekenplaat.
Valt reuze mee, je houdt het makkelijk 2 uur vol
Ik denk dat dat wel mee valt, mede doordat je continue bij aan het sturen ben en daardoor je spieren bezig houdt.
ik denk dat dit voornamelijk geld voor mensen die de hele dag op hun gat achter een beeldscherm zitten..
ik heb er zelf geen problemen mee om 2 uur lang ergens op te staan.. zeker als het me zonder moeite van a naar b brengt
ik heb er zelf geen problemen mee om 2 uur lang ergens op te staan..
Zonder je voeten te verplaatsen of eens in een andere houding te gaan staan En zonder je handen te kunnen gebruiken om je vast houden of te leunen / te hangen. Knap
Ik kan ook rustig een uur staan (2 uur... meh, toch minder prettig), maar daarbij verander je wel steeds van houding. Als je een half uur op n knie gaat leunen dat ga je dat hoe dan ook voelen, hoeveel je ook hardloopt en hoeveel ondergewicht je ook hebt.

Daarom denk ik dat erg veel langer dan 30 minuten op deze segway toch wel vervelend wordt. Gezien de methode van sturen denk ik zelfs dat een monocycle nog beter uit te houden is, en wellicht zelfs nog makkelijker kwa balans.
Uit ervaring met de segway kan ik je nu al vertellen, dat balans houden met dit een stuk gemakkelijker is dan met een monocycle. Dit regelt namelijk zelf je balans, waar de met de moncycle dit nog zelf moet aansturen.

probleem van dit is inderdaad wel dat je lang in dezelfde positie moet staan om te rijden, maar gelukkig zal je wel eens moeten stoppen en draaien, zodat je toch eens wat spieren anders moet en kunt gebruiken.
Wat een ontzettend handig ding. Zou dit nou wel de weg op mogen?
Het is denk meer iets voor de stoep. Hooguit fietspaden net als steps en skeelers. Al hebben ze zulke dingen in andere continenten weinig.
de normale segway geldt in NL dus ook als scooter, waardoor je dus NIET door de stad en op de stoep mag rijden. en een helm moet dragen. dit maakt de normale segway een beetje onbruikbaar hier ;)
Nope, de normale segway hoeft geen kenteken meer sinds 1 januari 2011 [bron]. Ook hoef je geen rijbewijs te hebben maar moet je wel 16 jaar of ouder zijn [Bron, hoewel de referentie 404 is]. Wel moet je voor je segway een WAM-verzekering afsluiten.

Ik vermoedt dat het bij de kleine versie net zo werkt. Toch is dit apparaat veel geschikter in kantoren en gebouwen dan op de openbare weg. Dat was de eerste segway al, maar die was nog wel wat breed. Dat laatste punt is hier in ieder geval veel verbeterd.

Edit:
Deze link is beter

[Reactie gewijzigd door cedal op 15 januari 2012 16:46]

Nou, ik vraag me af waar de kentekenplaat moet gaan hangen..

Overigens vrees ik dat dit weer n van die niet-classificeerbare apparaten wordt en gewoon niet de weg op mag van het RDW.. Dat gaat toch altijd zo hier in Nederland?..
Hij zei toch dat dat sinds 1 januari 2011 niet meer hoefde bij de normale segways? Dus waarom zou dat hier wel moeten..

Verder een onwijs gaaf product :D Hopelijk wordt hij naar mate de tijd verstrijkt goedkoper :)
RDW registratie is al aangevraagd
Maak je nou speciaal een account aan om alleen op dit onderwerp te reageren? =P

OT:
Het lijkt me een handig apparaat!
Maar ik zie gewoon geen wereld voor me waar dit de normaalste manier van verplaatsen is..
En zolang de prijs zo duur blijft slaat het zeker niet aan.
Dat was idd zo, behalve de helm dan want de Segway werd onder de snorfietsen geschoven. Nu gelden voor de Segway dezelfde regels als voor een elektrische rolstoel, die van elektrische voertuigen tot 15km/h.. zoals cedal al aangeeft... wat je dus wl de toestemming geeft om op de stoep te mogen rijden ;)

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 15 januari 2012 17:35]

Alles met een motor moet gekeurd worden. IIG volgens wegmisbruikers. Je mag bijvoorbeeld ook geen skateboard hebben met een motor er op.
Daar heb je wel gelijk in, zeker die kladloper van een Spee! Die lult er helemaal flink in om.
Maar in dit geval klopt het wel. Zodra je er een motor op/in/aan zet, ben je, het ligt bijna voor de hand, een motorvoertuig.
Daarin wordt geen ondergrens aangehouden dat je meer dan 10PK of iets dergelijks.
Motorvoertuig = motorvoertuig en dient goed gekeurd te worden.
1 woord: Wow!

Dit lijkt mij echt een top voertuig om eventueel als vervanging van een plooifiets te gaan gebruiken. Gewoon werk - trein - thuis verkeer wordt zo een stuk sneller en makkelijker (en trendy'er!)
Mocht het gewicht eventueel nog wat verlaagd kunnen worden kan je 'm ook echt overal mee naartoe nemen (eventueel lichtere batterijen/motoren). Uiteraard is de prijs nog wel wat hooog, maar dat is altijd bij de introductie van iets nieuws.
Je hebt natuurlijk ook nog de conventionele Segway. Dit nieuwe model is natuurlijk wel een pak lichter en 'draagbaarder'
Heb er mee in Antwerpen gereden en meegenomen in metro en trein. Super handig !
Ik moet altijd in de stad op een bus wachten... want ik woon niet in de stad maar moet in de stad ook nog reizen. Dat stukje kan ik beter met zo'n apparaat doen, want ik moet vaak 10 minuten wachten op de bus. Scheelt weer in tijd :) Als het regent zou ik wel liever de bus nemen ;)
Als het regent kun je hem altijd mee de bus in nemen. Misschien is het weer droog als je terug gaat.
Meer info:

http://solowheel.com/how-it-works/

Snelheid is trouwens 16 km/u :P
Jammer van die link.. had gehoopt dat er echte "how it works" stond. Weer allemaal commercial praat. Kwil hem nabouwen....

Werkt waarschijnlijk vast door een gyro en een accelerometer welke gefuseerd worden wat weer een regelkring ingaat om zo de boel te balanceren.

Je ken makkelijk goedkoop aan brushless motoren uit china komen die ook 1000watt zijn. Voornamelijk elektrische fiets motoren. Je hebt er immers maar 1 nodig :)

Zelfbouw zou je denk ik ook aan de 500-800 euro zitten. Voornamelijk de motor en mechanische bouw en veel tijd in het coderen en afstellen van de algoritmes.
De gebruikte LiFePo4 batterijen zijn ook behoorlijk prijzig. Je zou de Magic Pie van Golden motors kunnen gebruiken, daar zit ook de BLDC controller in het wiel.
het idee lijkt zo uit het computerspelletje BC's Quest for tires te komen.
BC's Quest for tires
Moet je wel snowboard schoenen op monteren om zo te kunnen springen :) haha
En in het begin van het filmpje zie je precies iemand vallen... zo kan het dus ook in het echt :P val je wel flink hard!
Kun je je nog herinneren hoe je hebt leren fietsen. Toen ook nooit een keer gevallen ?
Zulke uitvindingen hebben dan wel weer potentie in een stad, waar je tussen de massa toch snel doorheen wil.

Mooi ontworpen productie.
Ik zie hier wel potentie inzitten.
Levens gevaarlijk, je voeten staan veel te dicht bij elkaar waardoor als er iets voor je wiel komt je bijna gegarandeerd flink op je muil gaat. Dingen zoals een voet/been, een tas of paraplu, of zelfs een tegel die niet helemaal goed ligt...

Op de stoep teveel voetgangers, op het fietspad zullen teveel mensen je niet herkennen als gemotoriseerd vervoermiddel waardoor ze je snelheid verkeerd inschatten. Dat is overleefbaar met voetgangers en fietsers, maar levensgevaarlijk met automobilisten.

16 km/u mag niet veel lijken, maar als je bedenkt dat je normaal 5-6 km/u loopt dit al vlot 3x zo snel is zonder dat het lijkt dat je rent.
Mja 16 km max is echt niet zo rap hoor. Laatst bij de halve marathon ergens in nederland(aprox 21km) heeft diegene een gemiddelde van 20,5 km per uur gehaald. Ervanuit gaan dat je met dit ding niet constant 16 km/u maar bijv 11/12 rijd is het echt wel goed te doen.
De meeste mensen op de stoep gaan wandelend, niet hardlopend - dus 5-6 km/u maximaal, vaak veel minder (bejaarden, kleine kinderen...).

Wat mensen tijdens hardloopwedstrijden lopen is niet echt relevant lijkt me. Usain Bolt haalt op de 100 meter een nog veel hogere snelheid.
De meeste mensen op de stoep gaan wandelend, niet hardlopend - dus 5-6 km/u maximaal, vaak veel minder (bejaarden, kleine kinderen...).
Dan overschat je de snelheid nog schromelijk. Ik loop zelf 5-5,5km/u gemiddeld. Met die snelheid haal ik zo goed als iedereen in. Hl soms kom ik iemand tegen die ongeveer net zo snel loopt, maar vrijwel iedereen is langzamer. 6km/u loopt echt niemand. Joggers schat ik wel op 6-8km/u, maar dat zijn er natuurlijk niet veel.

2-4km/u lijkt me dus realistischer voor de snelheid waarmee de meeste mensen wandelen. Als er dan iemand met 16km/u tussendoor zou crossen is dat natuurlijk wel een fors verschil.

@harrydg en Bauknecht: Ik heb een paar keer de gelopen afstand gecheckt op Google maps en icm de tijd die ik erover deed de snelheid uitgerekend. Wat ik doe heet denk ik al snelwandelen. De definitie van joggen is over het algemeen overigens "langzamer dan 10km/u". Dat klopt ook wel met wat ik joggers zie doen. Als ik ng sneller wil lopen dan moet ik echt zo ongeveer gaan joggen/rennen, sneller "normaal" lopen gaat gewoon niet. Toen die 5-5,5km/u (6 als ik cht stevig doorstap, maar erg prettig loopt dat niet) uit mijn berekening kwam stond ik ook wel te kijken, ik dacht ook altijd dat gewoon lopen 5km/u was. Op zich klopt dat ook wel, maar in een stad lopen de meeste mensen ook niet. Ze slenteren.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 17 januari 2012 03:50]

Ik vermoed dat 5km/u je staptempo is. 5km/u stappen is een gezond staptempo, 6km/u is goed doorstappen. Rustig lopen is zo'n 10km/u. 15km/u is al een fors tempo waar je getraind voor moet hebben, alles daarboven is niet representatief voor normale mensen zonder erg zware trainingsschema's.

Dus 16km/u is zwaar geven in een park, of mensen omverracen in een winkelstraat.
Rustig lopen 10km/u??? Waar haal je het vandaan zeg? 10km/u is trimmen! En behoorlijk vlot ook. Ik heb 'm zelf op 9km/u staan in de fitness.

Rustig lopen is 5km/u. 6,5km/u is snelwandelen, en te snel voor normaal lopen.
Aha. Ik denk dat jij met lopen bedoelt wat ik met stappen bedoel en ik bedoel met lopen wat jij met trimmen bedoelt. Tot zover de Taalunie :)

Edit: Jep... http://nl.wikipedia.org/wiki/Hardlopen
Trimmen kennen wij hier niet, en lopen is bij ons iets dat je met sportschoenen aan in een park doet, en niet in een winkelstraat.

[Reactie gewijzigd door Bauknecht op 17 januari 2012 21:36]

als niet getrainde mens kan ik met moeite 10km lopen in 1u, dus 10km/u. Een spurtje trekken is nauwelijks 20km/u bij mij. En ik ben echt niet traag. heel gemiddeld lijkt mij.

De gemiddelde wandelsnelheid is 4-5km/u. Ik loop dan ook iets sneller als gemiddeld, 5 a 6km/u (omdat ik ook bijna 2m groot ben ;))

ps. marathonlopers kunnen soms net tegen de 20km/u aan lopen, maar geloof mij... je moet al zeer getraind zijn om 20km te lopen aan een gemiddelde van 15km/u

[Reactie gewijzigd door harrydg op 16 januari 2012 10:01]

jij neemt aan dat men de max snelheid gaat. dat doe je met de auto niet dus waarom wel met een solowheel? snelheid aanpassen aan de omstandigheden.
Zie jij wel eens een brommer rijden met minder dan de topsnelheid (afgezien van opgevoerde gevallen), ook als de situatie het eigenlijk niet toelaat?

BTW - ik neem aan dat je topsnelheid bedoelt; vrijwel iedereen rijdt de maximum snelheid of iets wat daar vlakbij ligt, vrijwel niemand rijdt de topsnelheid
Normaal kijk je toch waar je rijdt? Als je met een fiets of scooter over een losse tegel gaat of over wat voor een voorwerp dan ook, loop je ook het risico onderuit te gaan. Met het Solowheel ben je ontzettend wendbaar en ben je in staat om hindernissen snel te ontwijken (veel sneller dan een scooter of fiets) en sta je snel stil door achterover te hangen. Ook is het afstappen van een solowheel veel eenvoudiger dan van een scooter of fiets. Als je met een solowheel over de stoep gaat, ga je niet als een idioot met 16 km/h door het publiek. Dat zie je met scootmobiels e.d. toch ook niet gebeuren ? Ik ben het er mee eens dat je ontzettend moet oppassen al je je tussen automobielen gaat begeven. Dat kun je pas doen als je voldoende ervaring hebt met het soloweel. Maar dat geldt eigenlijk ook als je pas hebt leren fietsen
Ziet er best goed uit. Ik vraag me alleen erg af hoe hard dit gaat. Het zou voor mensen op een korte afstand van hun werk of ik bijvoormeeld een ziekenhuis erg handig zijn. Voor langere ritten van 25 km zou ik het niet zien zitten
Max 16 km/h, ritten van 2 uur zijn geen enkel probleem (afhankelijk van het weer)
En zo gaan we stilletjes aan richting de mensheid in Wall E...

Ik vind het wel knap, dat de voetsteuntjes ook het handvat zijn maakt het geheel heel slick. Ik denk dat ik persoonlijk geen 10 minuten rechtop zou willen staan zonder "te bewegen".

http://the-void.co.uk/wp-content/uploads/2011/12/walle-e-fat-people.jpg

[Reactie gewijzigd door jan van akkere op 15 januari 2012 14:18]

Haha nee niet helemaal het maximum gewicht is 113 KG