HTC, Samsung en BlackBerry ondersteunen 'Russische gps'

Smartphones van onder meer HTC, Samsung, Sony Ericsson en BlackBerry blijken al enige tijd ondersteuning te hebben voor het Russische gps-alternatief Glonass. Dat zegt chipmaker Qualcomm. Glonass heeft sinds kort wereldwijde dekking.

Qualcomm heeft ondersteuning ingebouwd in alle chips uit de S2- en S3-serie, zegt de chipmaker op het eigen blog. Daaronder valt de MSM8255, die onder meer is gebruikt in de HTC Desire HD, Incredible S en alle Sony Ericsson Xperia-toestellen uit 2011, en recente BlackBerry's als de Bold 9900 en Torch 9860. Ook de HTC Sensation-serie en Evo 3D hebben Glonass-ondersteuning. Samsung werkt eveneens veelvuldig met Qualcomm-processors, zoals voor de Galaxy Ace.

Glonass heeft sinds kort wereldwijde dekking en Qualcomm wil de 24 Glonass-satellieten dan ook gebruiken om een snellere fix en preciezere locatiebepaling mogelijk te maken. Met beide netwerken ingeschakeld kan de plaats tot op twee meter nauwkeurig worden bepaald, beweert Qualcomm. De reden dat Glonass is ingebouwd is niet alleen technisch; smartphones zonder Glonass-ondersteuning krijgen in Rusland naar verluidt vanaf januari een hoger btw-tarief. Daarom zou Apple Glonass-ondersteuning ook hebben ingebouwd in de iPhone 4S.

Het Russische gps-alternatief kan alleen in combinatie met gps worden gebruikt. Als Glonass niet nodig is, schakelt de chipset Glonass automatisch uit. Fabrikanten en providers moeten Glonass echter zelf inschakelen. Bij welke toestellen dat tot nu toe is gebeurd en in hoeverre dat zal gebeuren met updates, is onduidelijk.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

16-12-2011 • 12:23

64

Reacties (64)

64
60
21
4
0
24
Wijzig sortering
Bij Samsung mogen ze nog wel even werken aan fatsoelijke ondersteuning van de GPS. Het kost enorm lang voordat je een stabiele fix krijgt zelfs al heb je op genoeg sats goede ontvangst. (ja, gaat sneller als je tweak met de gps.conf, maar dan is het nog bar en boos zonder AGPS)

Als ze dan de firmware van de GPS aanpassen kunnen ze deze russen meteen meenemen.
Ik weet niet welke Samsung je hebt, maar alleen de eerste batches van de Galaxy S kunnen last hebben van een brakke of totaal niet werkende gps. Probleem is bekend. Google maar eens. Het is echt een Galaxy S probleem. Echter latere batches van het toestel en de nieuwe S2 hebben er geen last van.
doe gewoon je wifi aan en je hebt vrijwel een instant fix! google heeft niet voor niets alle wifi AP's opgeslagen, zodra je wifi aan staat heb je een vrij goed nauwkeurigheid van waar je bent. test het eens uit zou ik zeggen.
Vind het bizar dat nog niemand over dit zinnetje is gevallen..
Het Russische gps-alternatief kan alleen in combinatie met gps worden gebruikt. Als Glonass niet nodig is, schakelt de chipset Glonass automatisch uit.
Je kan dit op 2 manieren interpreteren;
- Glonass werkt enkel als GPS ook werkt (niet standalone)
- Glonass werkt als onderdeel van GPS (standalone)

Wat is het nu?
Het gaat in dit geval niet over het satellietsysteem maar de feature in de chipset. Glonass kan geheel onafhankelijk gebruikt worden maar de chip doet dit niet. De chip gebruikt het puur als aanvulling op gps zoals ze in het filmpje ook laten zien. Zo moet je het lezen. Het artikel gaat puur over de qualcom snapdragon chipset.

Als je het zinnetje zo uit het verhaal plukt zou je het verkeerd kunnen begrijpen, maar er staat ook in jouw zinnetje:
"schakelt de chipset Glonass automatisch uit"
Dat gaat toch duidelijk niet over het satelietsysteem zelf maar over de chipset.

[Reactie gewijzigd door Vastloper op 23 juli 2024 05:05]

het eerste waar ik nu aan denk is dat de russen ongemerkt al maanden kunnen bekijken waar wij ons bevinden want als ik het goed begrijp is Glonass op afstand te activeren zonder dat ook maar iemand weet of er toestellen zijn die al daarmee werken... dubieus
Je gps/glonass systeem communiceert niet met de satelieten, het is eenrichtingsverkeer. Jij pikt de signalen op, en vervolgens komt daar een positie uit na berekening.
Anoniem: 154887 @jrw8816 december 2011 12:33
Waar heb jij het over?

Ik hoop dat je beseft dat GPS en Glonass een passieve verbinding is. De Russen kunnen niet met Glonass weten waar je zich bevindt, ook als je een Glonass compatibele smartphone hebt. Idem dito met GPS en Galileo.
ja daar heb je een punt. was even vergeten dat het 1 kant op ging
Galileo is tweeweg voor toepassingen als Search & Rescue.
Search and rescue is allang mogelijk. Alleen hier in Nederland willen ze er nog niet voor betalen en in België lopen ze ook nog wat achter met de invoering. Veel andere landen is het allang mogelijk. Zo was het bijna 10 jaar geleden al mogelijk in Zuid-Afrika.

Net Galileo wil men echter in de toekomst auto''s uitrusten en een maximum snelheid op te kunnen leggen, tolheffing, kilometerheffing en het nog gemakkelijker iemand volgen en apparatuur overnemen en gegevens uitlezen (allemaal in het kader van terrorismebestrijding) natuurlijk. Daarnaast willen ze het commercieel gaan uitbuiten en dus mogelijk maken om alleen als er voor een apparaat betaald is gegevens door te laten gebruiken. Het systeem gaat veel verder dan met GPS mogelijk zou zijn.
Mede omdat smartphones zonder Glonass duurder worden aan BTW.... Oftewel Rusland wil wel erg graag die Glonass in alle phones zien. Waarom?
Omdat ze erin geïnvesteerd hebben?
Ik denk uit trots.

Wanneer je zelf een kostbaar satellietsysteem hebt opgezet, wil je niet dat alle geïmporteerde smartphones het systeem van de concurrent gebruiken.
Het staat natuurlijk ook beter in de rapportages dat er een paar honderd miljoen apparaten wereldwijd van Glonass gebruik kunnen maken, dan alleen een handjevol militaire apparaten in Rusland.
Onafhankelijkheid, more likely. Ze willen niet dat de VS zomaar even de schakelaar kunnen overhalen en daarmee allerlei toepassingen van sateliet positionering binnen Rusland waardeloos maken. Daarvoor is het van belang dat Glosnass (ook) gebruikt wordt.
Op wikipedia staat een leuk artikel... de russen hebben dus *echt* al een keer 'last' gehad van het feit dat Amerika het GPS systeem in handen heeft.
Mede omdat smartphones zonder Glonass duurder worden aan BTW.... Oftewel Rusland wil wel erg graag die Glonass in alle phones zien. Waarom?
Rusland heeft intussen miljarden in het GLONASS project gepompt. Met een BTW regeling willen ze dus natuurlijk stimuleren dat het ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden in eigen land.
De reden is natuurlijk logisch, de Amerikanen hebben natuurlijk nog steeds een vinger op de GPS schakelaar, met GLONASS zijn russen niet meer afhankelijk van anderen.
Anoniem: 32925 @jrw8816 december 2011 12:34
Sinds wanneer is Glonass 2-weg verkeer?
Ik snap dit artikel niet. Wat probeert dit artikel precies te vertellen? Het is toch allang bekend dat tegenwoordig veel telefoons Glonass-ondersteuning hebben? Bij de iPhone 4S staat het bijv. gewoon op de Apple-site. Bij andere telefoons zal het vast ook gewoon in de specificaties staan.

Kan iemand mij de nieuwswaarde uitleggen :) ?
de 4s is bij mijn weten de eerste telefoon die openlijk Glonass als verkooppunt gebruikt. Ik vermoed dat alle andere fabrikanten Glonass tot nog toe uitschakelden: Op moment van verkoop was het netwerk toch nog niet wereldwijd, en de chip gebruikt nu eenmaal wat stroom.

Nu kunnen ze een 'betere' versie van de telefoon uitbrengen die 'betere' GPS heeft door wel Glonass te gebruiken. Dus gewoond ezelfde chip maar met een geactiveerde glonass module.
Het bericht wat onlangs hier verscheen (9 december: http://tweakers.net/nieuw...-wereldwijde-dekking.html)

Door bovenstaand bericht is dit bericht ook nieuws-waardig. En hiernaast, ik wist het niet dus is het voor mij wel leuk/interessant nieuws! :)

Maar dit is wel stoer. Jammer dat het Amerikaanse GPS nog geprefereerd wordt boven Glonass, maar wel begrijpelijk. Het is bekender en bewezen.

Ook ben ik erg benieuwd hoeveel invloed Rusland heeft over dit netwerk...

Edit: Typo...

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 23 juli 2024 05:05]

Maar dit is wel stoer. Jammer dat het Amerikaanse GPS nog geprefereerd wordt boven Glonass, maar wel begrijpelijk. Het is bekender en bewezen.
Ik vind het jammer dat je niet zelf kan schakelen. Tot 2 meter nauwkeurigheid is toch beter dan tot 10 meter.

En nee, ik wist hier ook niets van af tot ik dit bericht gelezen had.
Blijkbaar was dat nog niet zo ontzettend bekend. En blijkbaar is het, vlak na de uitrol van wereldwijde Glonass-dekking wel van nieuwswaarde om uit te vinden welke apparaten hier nou nut van (gaan) ondervinden.
De iPhone 4S was juist een van de weinige waarvan het bekend was ;)
Anoniem: 365841 16 december 2011 12:28
Ik vraag me af of mijn HD2 dit ook ondersteund.

Het is wel awesome dat veel telefoons van dit jaar het al ondersteunen. Dat scheelt een hoop gedoe
Nope, de HD2 heeft een eerste generatie Snapdragon, net als de eerste Desire. Pas vanaf de tweede generatie Snapdragon is er support.
Gek genoeg heeft mijn omnia 7 de eerste generatie snapdragon en die ondersteund het gewoon ;)
Klopt, en je kan echt verschil merken. Fix is sneller en nauwkeuriger.
Nu moet Nokia dat ook maar vlug beschikbaar maken voor mijn Lumia 800.
Wat ik interessanter vind is of het al daadwerkelijk wordt gebruikt bij de locatiebepaling.
Anoniem: 154887 @Pierz16 december 2011 12:35
Ja, de iPhone 4S gebruikt het al voor plaatsbepaling
Ik merk dat mijn iPhone 4S echt veel beter is om mijn positie te bepalen dan mijn iPhone 3G. Ook binnen lijkt het veel beter te lukken. Sneller en accurater.

Ik vraag me af of dat door Glosnass komt, of doordat de 4S chip sowieso een stuk beter is. Ik ben er sowieso blij mee, het werkt nu echt goed.

[Reactie gewijzigd door kamerplant op 23 juli 2024 05:05]

3g had geen a gps geloof ik, dat maakt ook een verschil.
Jah dat maakt inderdaad ook uit. Maar de 3G had ook al Assisted GPS.
Ha, dat is best comfortabel. Maar ook opmerkelijk, waarom iets wat nog niet af is in een product stoppen en dit vervolgens nooit comminuceren?

Ik vraag mij af hoeveel andere fabrikanten opeens Glonass ondersteunen. Ik had verwacht dat dit nu weer echt zo'n loze marketing feauture zou worden: "now with GPS, A-GPS, & Glonass!"
GPS is GPS voor de eindgebruiker. Of het nou "GPS", "Glonass" of "Gallileo" is.
Ik vraag mij af hoeveel andere fabrikanten opeens Glonass ondersteunen. Ik had verwacht dat dit nu weer echt zo'n loze marketing feauture zou worden: "now with GPS, A-GPS, & Glonass!"
Hoezo loos? Er staat toch ook dat met Glonass de precisie stijgt tot een nauwkeurigheid van 2m... Dus het is geen loze marketing truc, het is een toegevoegde waarde.
HTC, Samsung en BlackBerry ondersteunen 'Russiche gps'
Waarom staat Apple daar niet tussen? Wordt wel in de tekst genoemd...
Omdat die quote van qualcomm komt en die verzorgt niet de SoC voor apple.. tweakers geeft daarna zelf aan dat de iphone het ook kan..
Als Glonass + A-GPS al een zeer nauwkeurige bepaling oplevert, ben ik benieuwd hoe nauwkeurig het wordt als Galileo eindelijk operationeel is. Tot op 50cm? :o
Met 3 resultaten en bekende afwijkingen, wordt dit toch gewoon zo'n beetje 100% nauwkeurig? Maar dat klinkt vast iets te mooi om waar te zijn :)
.oisyn Moderator Devschuur® @Sgreehder16 december 2011 12:52
Nee. Het is niet dat je altijd dezelfde afwijking hebt tov de daadwerkelijke locatie. De afwijking geeft alleen maar aan dat je je ergens in de cirkel bevindt met als middelpunt de gerapporteerde positie en als straal de afwijking. Als je 3 van dat soort metingen hebt dan zit je dus ergens in de overlap van de 3 cirkels. Dat is over het algemeen nog steeds een gebied, en niet slechts 1 punt.
Dat mag wel zo zijn, maar als je van een meetnauwkeurigheid van 2 meter kan uitgaan, dan kan het overlappende gedeeltje al behoorlijk nauwkeurig je positie bepalen, daarvoor hoeven maar 2 van de 3 signalen een meter afwijking te hebben tov het referentie punt. Als het referentie 'punt' dan vervolgens 1m² is, dan heb je vrij zeker je locatie hoor, tot (vrijwel) op de meter nauwkeurig :)

Nu weet ik niet hoe dun jij bent, maar volgens mij is 1m² wel voldoende om aan te geven waar je staat ;)
Open access navigation
This will be 'free to air' and for use by the mass market; Simple timing and positioning down to 1 metre.
Commercial navigation (encrypted)
High precision to the centimetre; guaranteed service for which service providers will charge fees.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.