Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

De Nokia 803 moet volgend jaar de opvolger worden van de cameratelefoon Nokia N8. Dat zegt telecomsite Pocketnow, die claimt een handleiding van het toestel in handen te hebben. De telefoon zou niet draaien op Windows Phone 7.

De sterkste aanwijzing dat de 803 de N8 moet opvolgen, is de verdikking bij de cameramodule op de render van de telefoon in de handleiding, zegt Pocketnow. Het is onduidelijk in welke opzichten de camera verbeterd zou zijn, maar omdat de behuizing bij de camera 19mm dik lijkt te zijn, is er relatief veel ruimte voor de cameramodule. Eerder ging het gerucht over een 12-megapixelcamera met optische zoom.

Het ontwerp van de telefoon doet op het oog denken aan dat van de Lumia 710, de tweede Windows Phone-smartphone van Nokia, die over enkele weken in de Nederlandse winkels te koop zal zijn. De 803 daarentegen, komt in de loop van volgend jaar uit en wordt gepresenteerd in februari, zo gaat het gerucht.

Uit de handleiding blijkt dat de verbindingsmogelijkheden nfc en hdmi op het toestel aanwezig zijn. Welk besturingssysteem het toestel draait, is onduidelijk. Windows Phone behoort niet tot de mogelijkheden, want de verplichte knoppen ontbreken. Het toestel draait vermoedelijk op Symbian. Al eerder ging het gerucht dat de opvolger van de N8 weer op Symbian zou draaien. De N8 kwam in het najaar van 2010 uit.

Nokia 803 uit handleiding

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Goed nieuws. Ik ben kandidaat klant voor dit toestel.

Bij release van de N8 in 2010 zou ik dit toestel -ondanks de impressionante multimedia functies- geen blik waardig gegund hebben als kandidaat primaire telefoon ter aanvulling van de N900 (laatste Nokia internet tablet).

-gebrek aan hardware klavier / onprecieze invoer op capacitief touch screen
-niet vervangbare batterij
-lage resolutie scherm
-DE gedoodverfde camerafoon zonder ingebouwde share online? (verplicht gebruik van 3rd party "app")

De E7 had dan weer geen camera van enige betekenis aan boord (geen autofocus / geen macro).
Nokia voelde zich bij ontwerp van N8 en E7 blijkbaar nog sterk genoeg om naar aloude traditie zichzelf te beconcurreren.

Na als Maemo fan uitvoerig de N9 te hebben getest heb ik me een N8 aangeschaft.

Reden: de versie van Maemo op de N9 is namelijk veel geslotener gemaakt dan die op de N900 en de N9 heeft een heel beperkte hardware specificatielijst om het toestel een design look te kunnen geven.
Om een of andere reden is er op de N9 ook geen hardware sluiterknop voor bediening van de camera, waardoor foto's nemen zonder rubbertje een hachelijke bedoening wordt om het smalle en slipperige ding stabiel te houden.
Ook het scherm van de N9 is een teleurstelling; Pentile matrix, waartegenover de N8 een haarscherp beeld geeft zij het met grotere pixels.

De maanden met de N9 en zijn beperkingen (vooruitgang gestagneerd op gebied van hardware) hebben me wel leren de N8 appreciëren: ligt beter in de hand, virtueel toetsenbord werkt min of meer zelfde als N9 maar toestel heeft meer features en een zalige camera, vooral in combinatie met N8 Camera Pro 2.2 op Symbian Anna.

Ik ben dus pas vandaag op het hoogtepunt gekomen van mijn interesse in dit soort toestellen en als de 803 feature compleet blijkt, dan zal ik die zeker aanschaffen en nog enige jaren genieten van de laatste echte Nokia's.
Ik heb een N950 en ben daar redelijk tevreden mee. Mag er niet teveel over zeggen helaas (NDA). Ik ben het wel eens met je over de geslotenheid van MeeGo Harmattan.
Ik heb me wel altijd afgevraagd of Symbian op de N8 (of liever E7) echt zuinig is voor de batterij. Kan je met 1 batterijlading dagen mee voort of moet je nog steeds na 1 dag opladen?
Ik heb gezien dat Symbian kwa gebruiksgemakt nu op gelijke hoogte staat als Android, maar ik zal pas teruggaan naar Symbian als deze een langere standby tijd kan garanderen.
Tevens wil ik nooit meer een telefoon zonder goede hardware toetsenbord.
Blijkbaar wil Nokia (indiend de geruchten kloppen) nog niet helemaal over op Windows Phone, wel opmerkelijk in mijn ogen.

Ook omdat de geruchten van dit model vrij resent komen na de introductie van Nokia's eerste Windows Phone toestellen.

12Mpix met optische zoom zou mooi zijn voor het toestel, gezien de enorme buld wanneer je het toestel via de zijkant bekijkt kon dit wel eens waarheid worden.

Overigens maakt dit type ontwerp het toestel liggend op tafel wel verrekte instabiel, precies zoals de HTC Desire HD dit ook heeft....
Niet echt. Als je in bepaalde landen goede zaken doet met Symbian waarom dan overstappen op Windows Phone in die landen. Rustig aan overstappen zorgt dat Nokia niet in 1 keer overal ter wereld met een hoop issues te maken krijgt.

Recent trouwens een N9 in handen gehad. Dat is ook zeker geen slechte telefoon.
zo moet je het niet zien ..
ze maken meer soorten toestellen eigenlijk is dat juist wel goed . zo heb je een grotere keuze van een toestel terwijl je bij apple bijv geen keuze hebt ..
htc heeft ook meerdere toestellen met verschillende osen en daardoor vergroot je toch je markt lijkt me.
Omdat Symbian nu een enorme inhaalslag heeft gemaakt én bijna kan concurreren met Android en dergelijke.

Hoewel Android 4.0.1 de stap nóg veel groter heeft gemaakt zit er nog wel degelijk veel verbetering in Symbian.

[Reactie gewijzigd door Pyronick op 14 december 2011 10:58]

Blijkbaar wil Nokia (indiend de geruchten kloppen) nog niet helemaal over op Windows Phone, wel opmerkelijk in mijn ogen.
Diverse redenen:
1. Windows Phone legt teveel hardware restricties op om met een echt onderscheidend vlaggenschip te komen.
2. Nokia wil meer druk op Microsoft zetten om wat voor reden dan ook (licenties, meer geld?).
Overigens maakt dit type ontwerp het toestel liggend op tafel wel verrekte instabiel
Meestal zit zo'n toestel in je zak, dus je merkt er niets van :P

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 14 december 2011 12:31]

Ik ben een erg tevreden gebruiker van een N8. Met de al aangekondigde verbeteringen in Symbian is dit voor mij wel een mogelijke opvolger van mijn N8.

Ik vind vooralsnog Windows Phone geen alternatief.
- Koppeling met Zune voor uitwisselen media-bestanden (ik wil geen work-arounds installeren). Symbian kan gewoon als massa-opslag worden gekoppeld.
- Het aantal ondersteunde bestandsformaten voor video is super op de N8, als ze dat houden (inclusief ondersteuning voor subtitles via .srt) dan is dat een grote plus.
- De mogelijkheid om USB sticks te kunnen lezen vanaf de telefoon is een voordeel, is me wel eens handig uitgekomen bij een presentatie.

Edit: storende spelfout (excuses daarvoor)

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 14 december 2011 11:42]

Mijn ogen doen pijn: Ik vindt ?

Ik vind dat WP wel een alternatief is, maar nog niet voor business phones. Zoals je al aangaf heeft Symbian (zeker met Belle, welke in 2012 het licht zal zien) een aantal functies welke gewoon handiger werken dan in eender welk ander OS. Aan de andere kant vind ik Symbian niet geschikt voor touch-only telefoons, want daar is Android of WP een beter alternatief.

Lol bedankt voor het modden. Is dit voor het vermelden van een spellingsfout ? Het valt me op dat telkens als je een spellingsfout aantoont dat je meteen gedownmod wordt.

[Reactie gewijzigd door mathiask op 14 december 2011 10:26]

Belle draait al op sommige telefoons.
Linkje aub. Zou voor mij leuk zijn
Onder andere de:
http://europe.nokia.com/f.../nokia-700/specifications
en
http://europe.nokia.com/f.../nokia-701/specifications

En er zijn redelijk wat mogelijkheden om o.a. de N8 van een gelekte versie van Symbian Belle te voorzien. Zie maar eens http://dailymobile.se
3 verschillende?
In principe gebruiken ze dan toch alleen nog WP7 en Symbian
Meego && Maemo zijn dood verklaard..
Aangezien de N9 nog niet officieel end-of-life is tel ik hem voorlopig toch gewoon mee.
Vergeet S40 niet! De grootste van Nokia, en naar mijn mening is S40 ideaal op budget smartphones. Het heeft al best veel mogelijken en veel java apps te vinden.

Dus WP7, Symbian (S60), Series 40.
Meego is al een paar maanden dood verklaard door de community: https://meego.com/

Het krijgt nog wel support, maar dat zal denk ik stoppen als de N9 ook weer uit de roulatie is.
Tizen is in principe het project waar Meego-enthousiasten zich op moeten richten nu.
Beetje lullig dat ze niet voor het inuïtieve Windows Phone 7.5 kiezen. . . Symbian is qua gebruiksgemak niets tegen WP. Ik vond het nieuwe Nokia wel leuk, maar nou grijpen ze meteen weer terug naar oude waarden.

Nu is Symbian niet meteen slecht, want er zijn wel een aantal leuke apps beschikbaar en het is ook enorm stabiel.
Het is mij nog steeds een raadsel waarom Nokia niet gewoon een paar modellen maakt met Android erop.
Ben ook wel benieuwd naar de bouwkwaliteit: ik vond mijn Nokia 5800 (R.I.P, hij is verdronken), qua bouwkwaliteit toch erg tegenvallen. En dat terwijl Nokia zeker in het verleden telefoons heeft gemaakt waarmee je kon honkballen...
Nokia gaat nooit Android gebruiken hoop ik! Vind Android niet echt een goede OS.
Ik vind het aan de ene kant wel een verademing dat er nog een partij is die anders durft te zijn.
Neemt niet weg dat ik een Nokia met Android zonder aarzelen gelijk zou hebben gekocht (met hardware toetsenbord dan).
Jammer dat Nokia wederom erg veel verschillende modellen gaat uitbrengen. Dit kan nooit erg duidelijk zijn voor de consument. In het verleden hadden ze ook al een ontzettende grote hoeveelheid modellen waardoor je altijd heel lang bezig was om te kijken wat nou eigenlijk de verschillen zijn. Als ze deze uitbregen met Symbian hebben ze 3 verschillende OS'en in omloop.
Ik denk dat de schare fans van de N8 en/of Symbian groot genoeg is om wederom voor Symbian te kiezen.

Ik ben iig één van die fans. Op dit moment zou ik geen serieus alternatief weten voor mijn N8. Alleen al om de Xenon-flitser.

Daarbij zijn er ook een aantal Nokia-lovers die niets van Windows Phone moeten hebben, omdat het domweg een hoop features van Symbian mist.

Maar stiekem hoop ik dat ze het toestel op Harmattan/Meego uitbrengen.
zo is het!
de Xenon Flash, de sluitersnelheid, 720P filmen met 30FPS! op fotos van een trein die met 130 km/u gaat lijk de trein stil te staan! Heb zelfs bliksem gefilmd en met KMPlayer frame voor frame het beeld bekeken. Écht geweldig! En dan kan je nog op vele manieren bekijken zoals HDMI, of streamen naar een IPTV of PS3 ofzo. kan allemaal. maar dat terzijde
Helemaal mee eens, ik ben een trouwe gebruiker van mijn N8.

Als ik mijn huidige N8 vergelijk met menig andere telefoon ben ik nog steeds supertevreden. De navigatie werkt super, e-mail client is uitstekend en whatsapp draait als een zonnetje. Verder draait Spotify met veel plezier op mijn 32GB SDHC (veel offline muziek) van 4 tientjes.

De camera is gewoon heel goed en komt altijd van pas. Dus ik hoor bij de tevreden Symbian gebruikers. De accu gaat ruim een dag mee, of bijna 2 dagen maar dan moet je geen lange treinreis hebben op de tweede dag....

Ter info, ik ben nooit in bezit geweest van een N97, N97 mini of N96. Deze telefoons zijn de wat voorbeelden dat sommige Nokia telfoons gewoon te langzame hardware hebben om bruikbaar te zijn.
Weer de aanname dat het OS zwaarder telt. Het is gebruikelijker dan je denkt dat de consument vaak niet eens weet wat voor OS in hun telefoon zit, als het ding maar de dingen doet die ze verwachten.

De "belangrijkste" apps (denk aan Angry Birds, Facebook en Whatsapp) zitten nu in alle platforms, dus verschil in dat opzicht is ook minimaal.
Mensen die met iTunes leven kopen een iPhone, niet vanwege het OS (naam en versie weten ze vaak niet eens), maar omdat het verweven is met iTunes.
Dus niet het OS telt, maar de functies en toepassingen. Zo ook met computers, mensen kopen computers om applicaties te gebruiken (internetten, photoshoppen, etc), niet om met het OS te spelen.
Vergeet ook niet de verkoper in de winkel. Los van menig Tweaker, zijn er nog kudden die zich geheel laten leiden door wat de verkoper ze wil aansmeren.
3 OS'en?

Ze hebben al genoeg Symbian telefoons, eentje extra veranderd daar weinig aan. Overigens tel ik maar twee OS'en: Symbian en Windows Mobile.

Maemo / MeeGo kan je niet echt meetellen: er zijn heel weinig telefoons mee uitgekomen en het zijn allemaal telefoons voor de developer en hobbyïst (volgens Nokia). En daarnaast zal er nooit meer een nieuwe Maemo/MeeGo telefoon meer komen.
de ceo (elop) heeft al laten verstaan dat maemo/meego (of opvolger daarvan) in de running is om symbian te vervangen.

reviews: Interview met Nokia-ceo Stephen Elop
Maakt op zich weinig uit welke OS er draait. Zowel symbian als meego zijn in staat om java-apps te draaien, dus ik snap de discussie niet echt over verouderde systemen.

Het zou eigenlijk een vereiste moeten zijn voor alle tests, anders moet je vier platformen gaan ontwikkelen, ios, android, windows en symbian en dan zul je nooit het maximale uit je software halen omdat je moet aanpassen aan de nukken van het OS.
Waarom zou je JAVA-apps willen draaien? Ik neem aan dat je de mobiele versie bedoeld. Deze draait ook op S40 van Nokia. Of welke telefoon tegenwoordig dan ook. ( op sommige echte dumbphones niet, zoals een senioren phone).

Voordeel van Symbian en andere low end smartphone ossen, is dat ze ook echte applicaties draaien die niet in een virtual machine draaien (java). Anders worden programma's als Layar erg moeilijk.
Uhm het was toch dat er voor low budget pfones een vervanger van Symbian kwam op basis van Linux (dus niet per definitie meego/maemo, dat zou zelfs te zwaar zijn!?)
Meltemi is het OS wat volgens geruchten Symbian op den duur zou moeten vervangen.
Nokia heeft ook nog S40 os en meltimi os, trouwens vindt deze telefoon lelijk als ze het zo uitbrengen. Heb een N8 en een N9.
Ja, waarom niet. Het mag dan geen Meego meer heten, want Elop heeft heel duidelijk aangegeven dat er geen nieuw Meego toestel meer zou komen. Maar verder gaan met de oude naam Maemo kan altijd nog ;)
Er is een Panasonic gsm met Meego, en SamSung is bezig met Tizen en Nokia met Meltimi dus ik verwacht eind 2012 of in 2013 meer Gsm's. Dus het is niet zo dood als mensen denken. Het is nu gewoon te vroeg voor Meego/Maemo.
Trouwens je kan Meego poorten naar verschillende telefoons de probleem is alleen geen driver support.

Ik denk eer lijk gezegd dat Android een hype is, het gaat een keer minder worden.
Afgezien dat het beide op een versie van Windows CE draait is er niets wat Windows Phone en Windows Mobile met elkaar verbind.
Je kan het een opvolger noemen wanneer een deel van de apps van de voorgaande versie ook op de nieuwe kunnen draaien. Bij WP7 is dat niet het geval.
Ik snap ook echt niks van Nokia. De ene keer zeggen ze dat ze geen Symbian meer gaan ondersteunen maar dan wel weer een telefoon met dit OS uitbrengen. Het zal ondertussen vast beter werken vanwege alle verbeteringen maar ik snap niet dat ze nog op zon verouderd besturingssysteem gaan inzetten. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dit model een success wordt tenzij hij heel goedkoop gaat worden.

Met name de geringe hoeveelheid apps maakt symbian totaal niet interessant

[Reactie gewijzigd door Annihilism op 14 december 2011 11:12]

Ze hebben NOOIT gezegd dat ze Symbian niet meer gingen ondersteunen. Er is zelfs een contract getekend tot 2013 (of 2015, weet het niet meer goed).

VerouderD btw

[Reactie gewijzigd door mathiask op 14 december 2011 10:11]

Je hebt gelijk.

Toch vind ik symbian een erg vreemde keuze voor een toestel als dit, ik kan me niet voorstellen dat dit een budget toestel wordt.
Dit moet wel een budgettoestel worden, want ik kan me niet voorstellen dat ze verwachten dat er nog een full-touch symbian telefoon over de toonbank gaat voor meer dan 300 euro. De business phone modellen zijn wel vrij duur, maar Symbian is hier geschikt voor in tegenstelling tot iOS of Android.

Ik vind het prachtig dat ik jouw fout (verdoudert -> verouderd) verbeter en dat Goron hem gewoon weer compleet fout schrijft haha.

[Reactie gewijzigd door mathiask op 14 december 2011 10:31]

symbian is beter geschikt als zakentelefoon in mijn inziens.... of ze moeten echt eens iets gaan doen aan de verbruiken van die telefoons... In eerste instantie heeft het niet zoveel met het os te maken, maar blijkbaar zien fabrikanten die twee os'en steevast samen met energieslurpende monsters.

[Reactie gewijzigd door white modder op 14 december 2011 10:39]

Als ik naar mijn oude E71 en N97 kijk dan waren dit totaal geen business phones.. verre van eigenlijk. Gebruiksvriendelijkheid ligt een stuk lager en dat is toch wel waar over het algemeen naar gekeken wordt.

Ik denk dat met name apps (die toch ook in mijn omgeving zakelijk veel gebruikt worden) het grootste verkoopargument zijn van dit moment. Verder moet ik zeggen dat deze telefoons nou ook niet echt zuinig te noemen waren (hooguit een dag bij intensief gebruik).
Er is niks verouderds aan Symbian. Het kan alles wat de andere OS-en ook kunnen(en kon dit al eerder dan die andere OS-en). Maar is wel zuiniger met de batterij. Het enige was dat ze vrij langzaam op een goede touch interface zijn overgestapt, maar dat is met Symbian Belle ook opgelost, en er komen nog weer nieuwere versies.

Het feit dat Symbian veel instellingen biedt, in tegenstelling tot WP7 en IOS waar de fabrikant voor je kiest, maakt het misschien iets lastiger, maar niet verouderd.

edit: spelling zucht..

[Reactie gewijzigd door Goron op 14 december 2011 10:34]

Ze gaan Symbian ondersteuen tot ongeveer 2015, en mensen zeuren dat Symbian oud is.......maar meeste mensen praten over Symbian s60, probeer Belle eens. Carla en Donna komen er ook aan. Symbian maakt wel een inhaalslag op dit moment.
Nu maar hopen dat ze betere kwaliteit leveren dan de afgelopen jaren. Nokia heeft zijn faam imo te grabbel gegooid met brakke modellen.
Dat is gelukkig achterhaald. Als je kijkt naar de N8, N9 of Lumia800 dan weet je dat de kwaliteit goed is.
telecomsite x beweert dat apparaat z de opvolger van apparaat y moet zijn . waarom 'moet' ? Hdmi, en een dikke cam module maken het nog niet de opvolger van de N8. Nokia zou best eens 2 camera telefoons kunnen uitbrengen. Dezelfde strategie als bij de windows modellen kan ook bij symbian goed aansluiten. Dus 1 topmodel en een model daar net iets onder. Investeringen in de cam module die optische zoom zal bezitten maken die nog zinvoller als je er lekker veel van kunt verkopen en niet alleen als N8 opvolger. Zomaar uit de lucht gegrepen dit overigens. Maar niet geheel onlogisch.