Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties
Submitter: abusimbal

Het bedrijf Soluto heeft een nieuwe versie ontwikkeld van zijn applicatie, die een Windows-boot analyseert en statische informatie over het systeem levert. Met de Soluto-app kunnen tweakers nu ook op afstand problemen verhelpen.

Hoewel er al een tijdje een bètaversie van de applicatie uit is, werkt het bedrijf aan een nieuwe versie. Deze nieuwe versie is sinds dinsdag als gesloten bèta beschikbaar voor een beperkte groep mensen. Opvallendste vernieuwing aan de software, door de fabrikant omschreven als antifrustratiesoftware, is dat deze nu ook op afstand gebruikt kan worden om problemen te analyseren en verhelpen, ook als de bewuste computer is uitgeschakeld.

"In het afgelopen jaar is duidelijk geworden dat velen van jullie andere mensen helpen, op het werk of als 'familie-cto' voor ouders, buren, en opa's en oma's", schrijft Tomer Tvir van Soluto op het bedrijfsblog. "Het is goed om anderen te helpen, maar er moet een betere manier zijn. Als jij dus de persoon bent die mensen bellen als ze een pc-probleem hebben, hebben wij iets waarvan we denken dat het jou en hen blijer maakt."

Met de nieuwe versie kunnen tweakers niet alleen hun eigen pc analyseren, maar ook die van anderen. De applicatie biedt inzicht in niet reagerende applicaties en crashes, maar kan ook op afstand de fansnelheid en temperatuur uitlezen. Ook is het mogelijk om onnodige programma's uit de boot te verwijderen, van afstand applicaties te installeren en beveiligingszaken, zoals de firewall, te beheren.

Hoewel dergelijke beheertools niet nieuw zijn, is dit voor zover bekend wel de eerste applicatie waarmee de makers zich bewust richten op de groep mensen die anderen helpen met het oplossen van pc-problemen en waarin diverse functies zijn geïntegreerd. Overigens maakt Soluto alle aangebrachte wijzigingen op een computer ongedaan als de applicatie wordt verwijderd.

Soluto weergave

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Tweakers laat zich wel makkelijk voor het gratis reclame persbericht-karretje spannen zo.

Wat Soluto betreft. Heb deze ook een tijd getest. Het is een aardige tool, maar niet meer dan dat. Soluto zelf gebruikt flink wat van de boot-up tijd die de tool verkort. De nieuwe functie, die ze al veel eerder hebben aangekondigt, is bijvoorbeeld ook via Teamviewer voor leken beschikbaar. Bij Teamviewer hoef je daar niet continu een proces draaiend te hebben (en in je boot).

Tevens wordt je 'gewaarschuwd' als je wilt deÔnstalleren dat al de gedane aanpassingen (zoals bijv. google update uit de boot halen) worden teruggedraaid en je systeem weer suboptimaal zal werken. Ja welke niet-tweaker klikt er dan nog op "ja". Dat vond ik ook niet zo netjes overkomen.

Al met al wordt Soluto zelfs in hun Beta steeds meer de bloatware waar ze tegen zeggen te strijden en is de gewone gebruiker uiteindelijk daar de dupe van.

[Reactie gewijzigd door drvinnie op 14 december 2011 10:48]

Ik zou er even op willen wijzen dat Soluto geen remote desktop software is maar remote problem solving software, dit lijken de meeste mensen te vergeten.

Je krijgt overzichtelijk de pc informatie te zien en eventuele "frustraties", indien voor een van die "frustraties" een oplossing bekend is staat die er gelijk bij. In plaats van dat je een vaag error rapport krijgt of zelf de oplossing moet gaan zoeken krijg je die er bij Soluto direct bij.
Opvallendste vernieuwing aan de software, door de fabrikant omschreven als antifrustratiesoftware, is dat deze nu ook op afstand gebruikt kan worden om problemen te analyseren en verhelpen, ook als de bewuste computer is uitgeschakeld.
Dit gebeurd normaal toch dmv zaken zoals Drac? wordt hier nog aparte hardware bij geleverd?

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 14 december 2011 11:30]

Is net even verkeert/niet genoeg uitgelegd, wat er bedoelt word is dat iemand een probleem heeft, Soluto ziet dat en verzamelt info op de PC rond dit probleem, terwijl de pc uitstaat log jij in bij Soluto nadat je het emaltje van die persoon hebt gelezen, Soluto presenteert het probleem en eventuele oplossingen en jij kan er dan voor kiezen om die oplossing te activeren, de volgende keer als de pc aanstaat zoekt Soluto weer contact met de server en voert de oplossing door.
Klinkt als mooie software waar ik zeker zowel zakelijk als prive eens een kijkje naar ga nemen. Kan zo snel even niet vinden wat het kost om het eventueel zakelijk te gebruiken. :) Het is gratis om te proberen. Als ik van de week op de zaak ben dan maar eens even doen. :)

offtopic:
Chuck Norris does not need help with his pc, his pc needs help with Chuck Norris

[Reactie gewijzigd door mvdam op 14 december 2011 09:51]

Artikel waarschijnlijk niet goed gelezen of de bron erbij gepakt; het is een closed beta en voorlopig free; de kans dat jij van de week kan testen is waarschijnlijk 0 tenzij je nog ergens een invite hebt liggen voor deze closed beta.

Er is nog niets gezegd over dat de applicatie na de closed beta, dus in RTM, OEM of Public, wel/niet betaald moet gaan worden per licentie, per device of per site.
Bedankt voor de tip ;) werkte voor mij uitstekend!
Werkt nog steeds !
Goed lezen: aantal invites = UNLIMITED! :D
Dit is enkel een marketing-truc.

[Reactie gewijzigd door poktor op 14 december 2011 16:51]

So what, nog steeds een mooi stukje software :)
zeker zowel zakelijk
Zelf vind ik dat een beetje eng, het bedrijf is net nieuw (software beta) en je hebt geen idee of er grote bugs in zitten waardoor iedereen toegang kan krijgen.
Daarnaast is de code van dit IsraŽlisch bedrijf closed-source en hebben ze geen company-adres dus je hebt geen idee of er backdoors inzitten, terwijl je de software wel internet toegang en admin rechten geeft.

Zakelijk zou ik alleen maar opensource-remote oplossingen gebruiken die al een tijd bestaan, b.v. UltraVNC

[Reactie gewijzigd door djexplo op 14 december 2011 11:06]

Ja ik gebruik daarvoor UltraVNC SC, de 'single-click' versie.
Eenmalig maak je een eigen VNC executable, die zet je op je eigen webserver en je prikt een gaatje in je firewall.

Vervolgens start je VNC client in listen mode en stuur je de URL van de executable naar je kennis en je kan zo de desktop overnemen.
Ultravnc...Jeeh, dat gebruikte we jaren geleden.

Nu gebruik ik Teamviewer. Deze heeft ook een stand-alone executable.
En als ik de pc's of servers vaker moet overnemen dan zo spontaan een keer dan gebruik ik Logmein.
Je vergeet het grootste voordeel te benoemen: beide partijen hoeven geen aanpassingen te verrichten in de firewall (je connect beiden via een TV server), de grootste drempel voor dit soort pakketten.
En de grootste nadelen: het gaat allemaal via hun en niet tussen server en viewer zoals bij de vnc oplossingen. Daarnaast zijn er de nodige beperkingen van Teamviewer waarbij men geen rekening houdt met bepaalde bedrijfsvormen. Veelvuldig gebruik van Teamviewer wordt gezien als commercieel gebruik, of je nou een charitatieve instelling, prive persoon of een grote multinational bent maakt niet uit. Die beperkingen zijn overigens niet terug te vinden op hun website, dat moet je maar zelf ondervinden. Je zult dan een licentie moeten aanschaffen welke begint bij 499 euro maar dan heb je wel een licentie die altijd geldig is (en die verschillende licentie soorten met hun beperkingen vindt je weer wel op de website).
Teamviewer kan ook wat Logmein kan hoor (auto start service en fixed password).
Ik snap dat het voor beheerders wellicht handig kan zijn, omdat alles direct beschikbaar is. Maar wat heeft de consument hier aan? Waarom is dit beter dan gewoon remote de machine overnemen?
Misschien is remote control niet wenselijk; om diverse redenen. Ik zelf heb er slechte ervaringen mee i.v.m. met snelheid mobiel internet.
En dan? Nu krijg je een tool die op een "defecte" PC allerlei logging vergaart, dat kan je dan op een ander tijdstip mailen, pushen/pullen of whatever en dan? Ga je dan je oma via de telefoon uitleggen dat ze in driver.inf op regel 51 het device_id van USB moet omzetten naar 41#6 teneinde haar Aldi-camera aan de praat te krijgen?

Remote desktop achtige oplossingen zijn in mijn opinie dan nog steeds het makkelijkste omdat de oplossing dan bij degene ligt met de meeste kennis.
Omdat je daar allemaal zaken als VPN / Port Forwarding enz. voor in moet stellen. Ik weet niet hoe je alles precies moet configureren in Soluto. Services zoals join.me of LogMeIn zijn erg handig omdat je dat zonder setup (of minimaal) aan de praat kunt krijgen bij je ouders/broer/neef.

Toevallig van de week nog even naar de startup analyzer gekeken. Werkt op zich wel goed maar zodra je hem verwijderd, is ook je startup weer in oude staat hersteld. Je kunt beter zelf met msconfig.exe je startup opschonen maar das voor de gemiddelde consument dan weer niet aan te raden.
Je logt in, voegt de persoon toe, persoon krijgt een emailtje met instructies hoe de software te installeren, persoon installeert software, soluto vergaart PC info, jij krijgt het mooi uitgebreid te zien.
Chuck Norris hoeft geen hulp.

Hulp heeft Chuck nodig.

Maargoed, een erg handig tooltje. Ik ben binnen de familie en vriendenkring ook de fixnicht en het kan inderdaad erg frustrerend zijn om iemand een programma te laten verwijderen, of zelfs om ze teamviewer te laten installeren. Hopelijk maakt deze tool dat soort problemen wat makkelijker. Ik vraag me alleen af hoe het zit met de beveiliging, kunnen random mensen dan niet gewoon toegang vragen en wachten tot er op OK wordt geklikt? Of komt er een soort pincode-systeem zoals bij Teamviewer?
Er is een no-install versie van teamviewer. Hoeven ze alleen een bestand te openen. En het is nog customizable ook nog.

zie: quicksupport
Die dacht mijn zwager te gebruiken om mijn ouders te helpen
Kwam ie erachter dat de boel toch behoorlijk dichtgetimmerd was :P
zonder root-wachtwoord kon ie niks
is zeer handig, maar bij vista/win7 is het standaard zo dat admin rechten beperkt zijn.
Als je dus een handeling uit gaat voeren die admin rechten nodig hebben dan kan de quicksupport daar niet in voorzien. De persoon die je helpt moet dat dan invoeren/aanklikken....

daar hebben ze echter teamviewer HOST voor gemaakt, eenmalig installeren en configureren en je kan altijd bij de computer komen en bij admin rechten krijg je de uac window te zien :)

super tool
Teamviewer is al sinds enige tijd zonder installatie te gebruiken :) dat heeft het bij mij al een pak eenvoudiger gemaakt bij het hulp bieden :D

Soluto heb ik eens een tijdje gebruikt maar toen was het nog vroeg in de beta-fase. Blijkbaar is het nog steeds in beta maar het is er toch al dik op vooruitgegaan :) toch maar eens opnieuw proberen
Dit lijkt me heel erg handig omdat ik wel eens mijn moeder moet helpen met haar computer als ik niet thuis ben en zei geen bal snapt van Teamviewer. Als dit een veilige oplossing zou zijn en alles goed functioneert dan zal ik het zeker uit proberen.

Ben wel benieuwd wat de prijs van deze software gaat worden?
'Deze nieuwe versie is sinds dinsdag als gesloten bŤta beschikbaar voor een beperkte groep mensen.'


'Soluto Beta is a free application that brings an end to the frustrations PC users encounter, using advanced technology and collective user wisdom.'

[Reactie gewijzigd door DannyvanRooy op 14 december 2011 09:59]

Teamviewer gewoon vast op die pc installeren zodat het altijd op de achtergrond draait. Een vast wachtwoord instellen op die pc en klaar. Het enige wat je moeder dan nog hoeft te doen is de pc aanzetten en eventueel even inloggen. Als ze dat al niet kan, kun je er inderdaad beter naast gaan zitten.
Ik gebruik zelf teamviewer, en zie inderdaad niet in hoe je moeder dat niet kan snappen, aangezien ze er niks van hoeft te snappen. Ik heb zelf nooit de niet-install versie gebruikt, maar lijkt mij ook dat dat niet meer is dan dubbelklikken op een icoontje en nummer aan jou doorgeven.

Maar aangezien dit iets is wat geinstalleerd zal moeten worden, is het wel zo redelijk het met de installatie versie van teamviewer te vergelijken. Oftewel je gaat 1x daar langs, je installeert teamviewer, je schrijft voor jezelf het adres op en je stelt een standaard wachtwoord in, en klaar. Je moeder hoeft helemaal niks meer te doen (nou ja, popup achteraf wegdrukken).

Ze hoeft zover ik weet nog geen eens in te loggen, heb iig ooit computer die ik met teamviewer benader weten te laten crashen, was toen gewoon even wachten tot hij zichzelf had gereboot en ik kon er weer mee connecten en inloggen.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 14 december 2011 11:37]

Om de een of andere reden moet ik tegenwoordig eerst even lokaal laten inloggen voordat de teamviewer service wordt gestart. Als je de unattended versie (voor remote server beheer) gebruikt, schijnt dat niet te hoeven. (ik heb zelf geen server)

Ik heb de paar pc's die ik in beheer heb als partner toegevoegd. Als je zo met je account inlogt, zie je direct de toegevoegde partners in je lijst. Dubbelklik op de gewenste pc, wachtwoord invullen en je zit erin.

Zo vermijd je zelfs dat de user de pincode moet doorgeven. :)
Omdat het grote probleem met "even remote de machine overnemen" is dat je poorten op een router moet openzetten.

Persoonlijk gebruik ik liever TeamViewer. Die doet volgens mij exact hetzelfde (en meer) en is voor privť gebruik nog eens gratis ook.

Maar kijken kan nooit kwaad, dus ik ga ook even kijken of het wat is.
Logmein heeft geen inkomende poorten nodig hoor... :Y)
Misschien is dit wel interessant:
-Je kunt maar maximaal 5 computers linken aan je account om hun op afstand te helpen. (Hier kun je vinden hoe je deze blokkade kunt laten opheffen.)
-Hier is een video te vinden van de beta.

-Hier kun je de meest recente veranderingen vinden die er al zijn en die nog komen in de beta.
-Hier kun je de Known-Issues over kijken.
-Via hier kun je verdere info over alle onderdelen vinden.

[Reactie gewijzigd door mrtnptrs op 14 december 2011 21:13]

It is absolutely free to support five PCs, including your own.

Once you reach five PCs, you won’t be able to add any more people or PCs at this stage. You will see "0 Left" on the right side of your homepage (marked in orange).
If you wish to help more people or support more than 5 PCs, contact us at iwantmore@soluto.com and let us know how and why you’re using Soluto and how many people you want to help and we’ll see what we can do.


Als in je moet er voor gaan betalen? Prima, maar heel erg vaag.
Zelf heel even gebruikt, zit leuk in elkaar, maar dat was het dan ook voor mij. Qua functionaliteit ben ik sneller klaar met de Performance Tool van Windows.

En bewegende interfaces afschuw ik al helemaal van..