Nvidia's gpu-roadmap voor 2012 samengesteld

Een Japanse site heeft op basis van informatie van fabrikanten een roadmap voor Nvidia's GeForce-lijn samengesteld, zoals die er in 2012 mogelijk uitziet. Als eerste zou de low-end bediend gaan worden, eind 2012 zou het vlaggenschip verschijnen.

De eerste gpu's in Nvidia's GeForce 600-lijn worden waarschijnlijk in december al aangekondigd en zijn de mobiele varianten. Zoals bericht gaat het daarbij naar verluidt nog niet om chips op basis van de nieuwe Kepler-architectuur. De eerste desktop-gpu's die wel rond Kepler worden opgetrokken zouden ergens rond het einde van het eerste kwartaal van 2012 of het begin van het tweede verschijnen, valt uit een roadmap op te maken die de Japanse site 4Gamer samen met zustersite ExpertsPC heeft samengesteld. De sites baseren zich op informatie van oems.

Aangezien de chips op een kleiner procedé dan de huidige lijn geproduceerd worden, 28nm in plaats van 40nm, begint Nvidia met chips met minder transistors, zodat yieldproblemen niet zo'n grote impact hebben. Als eventuele problemen bij de productie zijn gladgestreken, kunnen de high-endchips met meer transistors van de band rollen.

De eerste gpu die gaat verschijnen is voor low-end en dit is de GeForce Kepler 107, oftewel GK107. Deze zou een 128bit-geheugenbus hebben en gecombineerd worden met gddr5-geheugen. De chips zouden nog gebruikmaken van pci-e 2.0.

De volgende in de lijn zou de GK106 zijn, die de mainstream moet bedienen en een 256bit-interface met gddr5 combineert met pci-e 3.0-ondersteuning. Een stapje hoger op de ladder staat de GK104, die volgens de site een 384bit-bus met gddr5 krijgt. De GK110, die in het laatste kwartaal van 2012 moet verschijnen, zou opvallend genoeg twee GK104's omvatten. Eind 2012 zou dan de GK112 moeten verschijnen en dit is volgens de roadmap het vlaggenschip van Nvidia met een geheugeninterface die 512bit breed is.

Het aantal cores en kloksnelheden zijn nog niet bekend. Wel zouden alle chips DirectX 11.1 ondersteunen, dat arriveert met de komst van Windows 8.

Nvidia Kepler roadmap onofficieel

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

26-11-2011 • 11:05

57

Reacties (57)

57
56
35
4
0
0
Wijzig sortering
Waarom moet Nvidia weer de benaming veranderen "GK107" etc. Ik vind het een beetje onoverzichtelijk worden. Is de GK104 nou beter dan de GK106?
Zijn codenamen. Worden gewoon weer de "GTX 660" enzo.
Bron: http://www.techpowerup.co...ler-Roadmap-Compiled.html

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 juli 2024 05:00]

Ja,het blijkt wel zo te zijn.
Want de GK106 heeft een busbreedte van 256Bit,terwijl de GK104 een busbreedte heeft van 384Bit,dus hij zou wel een stuk sneller zijn dan de GK106.
En de GK112 is dan weer het vlaggenschip? Dus ze laten het eerst aflopen en daarna maken ze een grote sprong terug. Beetje raar, of begrijp ik het verkeerd.
Of de GK112 het vlaggenschip is betwijfel ik. Ik denk zelf dat de GK 110 in principe het vlaggenschip gaat zijn, dat is namelijk een dual GPU grafische kaart, en in voorgaande series was de dual GPU altijd het vlaggenschip, hoewel ze het dan qua hoogte wel erg vreemd hebben aangegeven, want ik zie inderdaad dat de GK112 hoger staat dan de GK110.

Dit houdt wel in dat we waarschijnlijk tot Q3/Q4 2012 moeten wachten op een GPU van nVidia vergelijkbaar met de GTX580. Het is namelijk niet erg vaak dat ze sneller zijn dan de eerste roadmaps.
Die GK 110 is geen dual GPU kaart zoals de 590 of 285 maar moet je bekijken als een verdubbeling van het aantal transistors wat ze doen door er 2 bijeen te plakken zoals AMD doet bij de bulldozer en hun modules.

Zo komt het in ieder geval naar mij over, dat het niet de vervanging gaat zijn van een 590 ofzo maar een quick fix voor het opvoeren van de rekenkracht zonder veel te ontwikkelen.
Met 2x een 540 kan je ook ergens in de buurt van een 570 komen bv
Als dat zo is moeten de kaarten alsnog via een soort SLI aangestuurd worden, en kan dus ook last hebben van de bekende problemen met dual card opstellingen

Of ze hebben echt wat nieuws bedacht, dat ze 2 cores kunnen samenvoegen, maar als nog als 1 core gezien word
De GK112 is kwa ontwikkeling natuurlijk wel het vlaggenschip als je alleen de GPU rekent. Dat de GK110 hoogstwaarschijnlijk beter gaat presteren is weer een ander verhaal.
Anoniem: 414160 @Gabr1e726 november 2011 11:17
Dit zijn niet de officele namen dit zijn codename zoals de vorige gpu's ook hadden.

De meeste techbedrijven hebben dat voor de lancering van een nieuw product.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 414160 op 27 juli 2024 05:00]

Ja, maar dat is dus niet handig, elke leek zal denken dat de GK,hoogste nummer de snelste is...
Daarom kopen leken ook geen GK104 maar een Geforce 6xx
Anoniem: 429466 @Kevinp26 november 2011 12:18
Een leek kijkt niet eens naar deze benamingen.
Ja idd, ik snap die benaming ook niet echt. Als je op die roadmap kijkt zie je deze volgorde:
GK107 (low end),GK106, GK104, GK110, GK112 (high end)
Wel een pluspunt dat al deze videokaarten beschikken over DDR 5.

@Wolfos: bedankt voor deze info, dat verklaart een hoop ;)

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 27 juli 2024 05:00]

Als ik me niet vergis hebben de huidige NVIDIA kaarten (iig high-end) ook al ddr5...
Waarom moet Nvidia weer de benaming veranderen "GK107" etc. Ik vind het een beetje onoverzichtelijk worden. Is de GK104 nou beter dan de GK106?
Zeker volledig nieuw hier? Dit zijn codenamen, net als dat de huidige generatie (en alle hiervoor) ook codenamen had. Momenteel hebben we de: GF119 t/m GF110, waarbij de 110 de snelste chip is.

De uiteindelijke productnamen zien er compleet anders uit.
ik ben benieuwd op wat voor snelheid dat GDDR5 geheugen van Nvidia gaat draaien, want AMD komt in bij hun 2 beste kaarten dacht ik met XDR-2 geheugen, en draait op rond de 7500MHz...

ik betwijfel of dat nodig is, maar ik kan me ook voorstellen dat het een grote boost voor je prestaties oplevert.

daarbij moet Nvidia toch ook wel iets meer geheugen gaan leveren, 1.75/2GB voor de GTX570 equivalent van deze serie...

Als AMDs en Nvidia's gelijk presteren koop je volgens mij nu de kaart met het meeste geheugen (beter te veel dan te weinig), en dat is nu AMD.

daarnaast vind ik de release van het vlaggenschip en de high-end kaarten erg laat, als AMD doorwerkt hebben ze tegen die tijd alweer een nieuwe GPU lijn in de startblokken staan.
Dat XDR2 geheugen was niets meer dan een gerucht. Snel GDDR5 geheugen met een 256-bit geheugenbus is voor AMD's kaarten vooralsnog waarschijnlijk ook nog altijd wel genoeg. Met een 384-bit, of zelfs 512-bit bus zoals in nVidia's oplossingen heb je al helemaal een monsterlijke bandbreedte.

Vergeet ook niet, het huidige GDDR5 draait al op 5500MHz in productiekaarten. Dit zou nog wel eens een beetje omhoog kunnen gaan bij de nieuwe series.
Is die monster bandbreedte dan al nodig tegenwoordig. De ATI HD2900 had ook een 512-bit bus, maar had er toen nog niet zo veel voordeel van.
Dat hangt heel erg van de optimalisaties af die een bedrijf doorvoert in het ontwerp. Over het algemeen heeft nVidia wat meer bandbreedte nodig dan AMD in de videokaarten, kijkende naar vorige generaties. Een ander ding is dat nVidia kiest voor een bredere bus met lager geklokt geheugen, waardoor de bandbreedte niet het dubbele is van wat AMD heeft. Het zijn keuzes die je moet maken als bedrijf.

Verder is er natuurlijk nog de vraag hoeveel bandbreedte nodig is voor GPGPU zaken. Het kan best zijn dat AMD's huidige oplossingen tegen een bandbreedte bottleneck aan lopen.
Anoniem: 265941 26 november 2011 11:25
Logica van aflopende benamingen in lager segment en oplopend in hoger segment ontgaat mij ook een beetje.

Zijn dit wel de definitieve benamingen ga je je afvragen? 8)7
Het is al jaren zo dat de snelste chip een rond cijfer heeft in deze fabrieksbenaming. Denk aan de G80 (8800Ultra), de GF100 (GTX480). De kleinere varianten krijgen dan een nummer mee in diezelfde reeks, G82, GF104 etc.

Het meest opvallende in deze is dat ze de lijn wat opgesplitst hebben en daar deels AMD's visie bij hebben overgenomen. De GK110 is een Dual-GK104, waarbij de GK110 eigenlijk een nummer met zich meedraagt die als 'refresh' gehanteerd werd bij de laatste serie (GF110/GTX580 was eigenlijk een verbeterde/gerepareerde GF100).

Vanuit die optiek zou de GK112 eigenlijk ook langzamer moeten zijn dan de GK110, al staat deze boven de GK110 in de tabel, alszijnde sneller presterend. Verder is de verwachte launch van eind 2012 een erg late.
Hopelijk komt AMD begin 2012 dan wel met hun Tahiti (79xx) high-end line, althans als ik de geruchten mag geloven. Met een beetje geluk hebben ze dan een voorsprong te pakken. Vreemd dat nVidia de opvolgers van de single gpu GTX570's, GTX580's waarschijnlijk pas medio Q4 '12 lanceert, of ze moeten echt "lighting fast" worden.

Stiekem wil ik toch BF3 op Ultra @60fps steady draaien op een single GPU O-)
Anoniem: 429466 @rlkz26 november 2011 12:20
Wel een voorsprong ja maar daar is nvidia ook op uit want die willen weer de snelste single core chip uit brengen en dat kan goed gebeuren op deze manier. Nvidia weet verder dat hier het geld niet zit maar door weer de snelste single core chip te maken
blijft hun naam hoog staan.
Anoniem: 407865 @rlkz26 november 2011 11:53
bf3 op ultra valt wel mee..maar die msaa is idd wel erg fps vretend. momenteel zit ik met een sli gtx560ti setup en die msaa op 4 is dodelijk:p eind 2012 kijk ik nog eens voor een upgrade.
Aangezien ze gebakken worden op 28nm verwacht ik dat ze:

*Veel zuiniger zijn, 40 naar 28 is bijna half zo groot...
*Stiller, omdat ze niet meer zo warm zullen worden als de GTX 400 en 500 series
*Veel sneller, maar dat is vanzelfsprekend omdat er meer CUDA Cores aanwezig zullen zijn en ook door het DDR5 geheugen en grotere bussnelheid.

Ben benieuwd hiernaar, wel even een offtop vraagje:
is een PCIE Gen3 compatibel met Gen 2 mobo ? Omgekeerd wel dat weet ik...
Ook nog eens sneller omdat een kleiner procedé ook nog eens hoger geclockt kan worden. Intel's tick/tock in één zeg maar. (Nieuwe architectuur+kleiner procedé)
jammer, kunnen we er geen eitjes meer op bakken :P
FYI, er is geen enkele aanleiding om te geloven wat die Japanse website schreef. nVidia heeft tot nu toe aan niemand hun precieze plannen willen vertellen. En dan zal nu opeens een of andere Japanse website in detail (op de maand precies) weten hoe en wanneer de komende generatie nVidia-videokaarten gelanceerd gaat worden ?

Eerst meer info (van meerdere bronnen). Dan pas geloven.
Meerdere bronnen hebben al gehint dat GK107 pas eind Q1, begin Q2 beschikbaar zal zijn en dat de rest daarna pas zal volgen. Dus dat deel heeft al redelijk wat geloofwaardigheid. Verder moet nieuws ergens beginnen, dus waarom niet bij de Japanse site voor de verandering?
Anoniem: 429466 @dahakon27 november 2011 10:15
Dat was toch nieuws over de high end chips,dat die dan zouden komen?
Ik vraag mij daarom ook wel af of het wel echt allemaal klopt.
Anoniem: 114616 26 november 2011 11:30
Dat zijn de namen die ze intern voeren. Buiten jullie en hun om zal geen enkele leek die namen ooit tegenkomen :')
Beginnen ze nu weer met 384bit en 512bit ? Dat maakt de kaarten toch veel te duur, en met GDDR5 (of verbeteringen ervan) is het toch helemaal niet nodig. We hebben nu al niet al te veel bandbreedte beperkingen, behalve als je met 3 of meer monitoren werkt geloof ik (correct me if wrong).

Juist afstappen van die brede bus en sneller geheugen gebruiken is wat de ATI 4000 serie zoveel bang-for-buck gaf, en nVidia is daar met de 400 en 500 serie vrolijk (en terecht) in mee gegaan. Waarom nu er weer vanaf stappen?
Anoniem: 423434 26 november 2011 13:30
Hoeveel mensen zullen nu nog een nieuwe GTX 580 of 590 gaan aanschaffen, als de prijzen niet dalen.....
Wat dan, een heel jaar wachten op de opvolger? Dan kun je nooit iets kopen. Vrij gebruikelijk dat er bijna elk jaar een nieuwe generatie videokaarten uitkomt. Dat proces vertraagt (helaas) juist alleen maar.
Als je nu een GTX 580 koopt betaal je na een jaar nog steeds de vole prijs, ik verwacht dat de prijs juist wel gaat dalen nu, niet dat iedereen een half jaar gaat wachten natuurlijk.
Je kan dat ook van een positief punt zien, namelijk dat als je zo'n highend videokaart bij launch of vlak daarna koopt je niet meer bang hoeft te zijn dat je veel meer betaalt dan iemand die een jaar wacht..

Wel ben ik het met EvaluationCopy eens dat het jammer is dat het proces vertraagt, waar elk jaar een nieuwe generatie kaarten normaal was schuift dat nu langzaam op naar 2 jaar.. Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat de meeste games (daar koop je zulke kaarten voor) tegenwoordig de consoles als hoofd-platform hebben.. Er zijn maar weinig games die de huidige generatie kaarten echt pushen op redelijk standaard resoluties als 1680x1050 en 1920x1080/1200.. En dat terwijl die kaarten dus al een jaar oud zijn..

Al met al kan ik dus nog wel even vooruit met mijn GTX570..
Daar komt nog bij dat de chipbakkers (TSMC maar ook GlobalFoundries bv.) steeds meer moeite krijgen met elk nieuwe (kleiner) procedé. Dat vertraagt de boel vast ook.

Aan de omzetcijfers van Nvidia (en ATI/AMD) te zien is de club dedicated GPU-kopers redelijk constant de laatste jaren. Maar inderdaad: minder games die de GPU pushen, minder behoefte aan nieuwere, snellere GPU's.
En als ik een collega mag geloven komt de PS4 (of hoe die ook mag gaan heten) in de eerste helft van volgend jaar uit. (Hij heeft van een zwager die bij sony nl werkt.)
Volgens dit bericht eind volgend jaar:
http://www.thetechlabs.com/tech-news/sony-playstation-4/
Voor de xbox 720 gaan ook geruchten van eind 2012. (Al lijken de meeste mensen te denken dan 2014 waarschijnlijker is.

Mochten ze allebei wel eind 2012 uitkomen, dan zit nvidia nog goed. Met die nieuwe consoles worden de spellen ook weer veel zwaarder.
Op dit ogenblik heb je eigenlijk wel genoeg aan de huidige videokaarten of je moet al tripple monitor gaan. En dan nog helpt een CF of SLI setje je wel uit de brand.
Maar zolang we het met de huidige consoles moeten doen zit de pc markt grafisch op slot. Met af en toe een uizondering als the witcher 2.
Als de high-end 28nm GPU van AMD ook zo lang gaat duren dan ga ik nu een PCtje bouwen met iets van een HD6870 ofzo.. Wachten op 28nm heeft dan geen zin meer :'(
AMD's opvolger van de HD68xx/HD69xx zouden eind dit jaar, begin volgend jaar moeten verschijnen. nVidia heeft wel wat 28nm chips die het eerder kan lanceren dan deze Keplers, maar dat zijn dan schrinks van de bestaande GTX5xx lijn.
Dat waren geruchten van deze zomer. Inmiddels is dat al verlaat naar het eerste kwartaal 2012. Maar ik moet het nog zien.
Het verschil zit hem erin dat AMD zijn tape-out al vroeg dit jaar had en alle aanpassingen die nodig waren heeft kunnen doorvoeren. Het wachten is met name op massap-productie om genoeg voorraad te hebben voor een launch. Dit is natuurlijk niet in AMD's handen, maar in TSMC's.

http://semiaccurate.com/2...northern-islandsgcn-leak/

Bij gebrek aan andere sites die nieuws brengen. Januari voor de eerste kaarten van de HD7k reeks, zijnde waarschijnlijk de opvolger van de HD6970. Wederom, veel zal afhangen van de productiecapaciteit van TSMC's 28nm proces.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.