Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

De Taiwanese hardwarefabrikant VIA heeft voor doe-het-zelvers een zeer compacte pc ontwikkeld, waarvan het volume kleiner is dan een liter. De minidesktop wordt aangedreven door een dualcore-Eden-processor met een kloksnelheid van 1GHz.

VIA introduceert de Artigo A1150 als diy-pakket; de gebruiker moet zelf een opslagmedium als harde schijf of ssd en geheugen toevoegen. Ook wordt de barebone vanzelfsprekend zonder besturingssysteem geleverd. Met ondersteuning tot maximaal 4GB ddr3-geheugen kan Windows XP of Windows 7 op het Artigo-systeem worden geïnstalleerd. VIA levert optioneel een wifi-adapter en sd-kaartlezer mee.

Het A1150-systeem wordt geleverd met een dualcore-VIA Eden X2-processor die op 1GHz geklokt is en over 2MB L2-cache beschikt. Het pico-itx-moederbord heeft slechts één geheugenslot en beschikt over een enkele sata-poort. Verder zijn vier usb 3.0-poorten, een gigabitnetwerkconnector en drie audiopoorten aanwezig. De ingebouwde Chrome 9-videoprocessor voert beeld uit via een D-sub- of hdmi-poort.

De complete desktop meet slechts 146 bij 52 bij 99 millimeter en weegt 0,6 kilogram. Dat is zonder de losse voeding, die 12V moet leveren. Die wordt wel gewoon meegeleverd, waarmee het systeem een prijs van ongeveer 230 euro krijgt.

Via Artigo A1150Via Artigo A1150Via Artigo A1150

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Jammer dat hij niet 2 x gigabit LAN heeft, dan was het een leuk routertje geweest met IPfire/Pfsense/Astaro.
Met een prijs E250 ?
Nogal excessief voor een router imho, daar zijn betere/goedkopere oplossingen voor
Even een praktisch vergelijk tussen de VIA ARTiGO A1150 en de Zotac ZBox AD02 :

VIA : Dualcore (2x 1 GHz) VIA Eden™ X2 CPU, 800MHz FSB, 2MB L2 Cache
AD02 : Dualcore (2x 1,6 GHz) AMD E-350 APU, 1066 MHz FSB, 1MB L2 Cache

VIA : VIA VX900H Media System Processor (1066 MHz)
AD02 : AMD A50M Fusion (1066 MHz)

VIA : 1 x DDR3 1066MHz 204-pin SDRAM SODIMM (4GB Max.)
AD02 : 2x DDR3 1066MHz 204-pin SDRAM SODIMM (8GB Max.)

VIA : VIA Chrome 9™ HD DX9 3D/2D GPU
AD02 : AMD RadeonHD 6310 DX11 UVD3 GPU

VIA : 1 x SATA interface for 2.5" HDD or Flash SSD (SATA-II 300)
AD02 : 1 x SATA interface for 2.5" HDD or Flash SSD (SATA-600)

VIA : 1 x SD Card Reader Slot (optional module)
AD02 : 1x Multi-Card Reader (integrated)

VIA : 1 x VIA VT6130G Gigabit Ethernet Controller
AD02 : 1x Realtek RTL8111E Gigabit Ethernet Controller

VIA : 4 x USB 2.0 Host, 1 x USB 2.0 Slave
AD02 : 4x USB 2.0 Host, 2x USB 3.0 Host

VIA : VIA VT1705 Audio Codec (6-channel)
AD02 : Realtek HD Audio ALC892 (7.1+2 Channel)

VIA : 1 x Line-out, 1 x Line-in, 1 x Mic-in
AD02 : 1 x Line-out, 1 x Mic-in (analoog), 1x SPDIF Digital (TosLink)

VIA : 1 x VGA port, 1 x HDMI port
AD02 : 1x DVI (plus gratis VGA verloopstukje), 1x HDMI

VIA : IEEE 802.11 B/G/N (optional module)
AD02 : Ralink RT2860 "AzureWave" (802.11 B/G/N) (integrated)

VIA : Prijs +/- § 230 (excl. geheugen, HDD/SDD, WiFi, Cardreader en OS)
AD02 : Prijs +/- § 200 (excl. geheugen, HDD/SDD en OS)

Wat vet gedrukt is laat een beduidend voordeel zien tegenover het andere systeem. Of er veel verschil zit in de gebruikte GBit-NIC laat ik even in het midden; daar vel ik geen oordeel over.

Als je deze systemen naast elkaar zet zou de keus toch makkelijk gemaakt moeten zijn. De AD02 heeft veel betere specificaties en ziet er ook nog stukken mooier uit. Daarbij heeft VIA de reputatie om CPU's te maken die nogal heet worden. Ik vraag me ook af hoe het nominale stroomverbruik is bij de ARTiGO A1150.

Overigens zet ik mijn vraagtekens bij de 1066MHz VIA VX900H chipset die in de ARTiGO gebruikt wordt. Tenslotte heeft de CPU een FSB van 800MHz. Ik denk daarom ook dat de CPU in dit geval een behoorlijke bottleneck kan worden, ook al wordt er voor 1066 MHz DDR3 geheugen gekozen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 november 2011 13:17]

Betere processor? Ligt er maar aan hoe je het bekijkt

De Eden is misschien wel langzamer als de Brazos, maar wel veel zuiniger en efficienter. Overigens kan de Via ook gewoon 1080p afspelen, VIA heeft dit al best lang goed in orde in hun IGP's. En daarnaast is de Via wel een stuk kleiner als de AMD/Zotac.

En eerlijk gezegd vind ik ze er beiden niet elegant uitzien: De zotac is een cheap-ass plastic ding wat je bij de Bart Smit zou verwachten, en de Via is meer een industriŽle/embedded PC.

Oh en bijna vergeten: 4GB is meer dan genoeg voor zo'n systeem.

Ontopic: De prijs die voor de 1150 genoemd wordt is waarschijnlijk niet correct, er wordt gelinkt naar de 1100 met een Nano-E processor. Een variant met een dual-core Eden zal waarschijnlijk iets goedkoper zijn.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 november 2011 13:28]

Eh, nee hier vind ik hem voor $265 http://www.e-itx.com/artigo-a1150.html
De prijs klopt in principe wel, alleen de link is verkeerd..
US$ 265 = § 197,83

Hiermee zou de ARTiGO A1150 exact hetzelfde kosten als de ZBox AD02. Feit blijft dat je bij de ARTiGO nog steeds zonder WiFi en Cardreader zit en de specificaties een stuk minder zijn.

Ik ben het overigens wel met "knirfie244" eens; VIA Eden X2 is een erg zuinige CPU. Zal ook zonder problemen HD-content afspelen. Toch is de ZBox AD02 wťl een volwaardige desktopvervanger. De ARTiGo A1150 zal voor veel taken toch CPU-power te kort komen.
Ik heb puur naar de nummers gekeken. Op papier zou de AD02 stukken sneller moeten presteren.

Daarbij; je krijgt bij de AD02 een VESA bracket (om achter je monitor / tv te monteren zodat 'ie uit het zicht is). Je krijgt ook een stand om 'em in te zetten en uiteraard kan deze ook neergelegd worden.

Bij mij dient de AD02 als mediacenter en ziet er erg netjes uit in mijn stereoset. Toch heel wat eleganter dan de ARTiGo van VIA.

Natuurlijk blijft het allemaal redelijk goedkoop plastic, maar daar is de prijs ook wel naar.

Ondanks dat de Dual-Core "Eden" misschien foutief geprijsd is; je zit nog steeds zonder WiFi en zonder cardreader. Die moet je los bestellen. Omdat het modules zijn zullen die wel exclusief bij VIA gekocht moeten worden tegen een relatief hoge prijs.

Nu kun je wel een USB cardreader en een eenvoudig USB WiFi-dongeltje halen, maar dan nog ben je stukken duurder uit dan met een AD02 waar dit bereids geÔntegreerd is.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 november 2011 13:15]

Nog even voor de geinteresseerden, de Shuttle XS35gtv2 kan ook een interessant apparaat zijn, deze is ook erg klein/plat, fanloos en heeft verder redelijke specificaties, zoals 4 in 1 kaartlezer, 5x USB 2.0 (helaas nog geen USB 3), HDMI-uitgang, gigabit LAN, 20 watt idle.
Hmm, ziet er op zich ook wel aardig uit. Lijkt er zelfs op dat er een slimline DVD drive in past. Is op zich wel netjes; dat kan bij de AD02 niet. Hiervoor heb ik een externe Samsung DVDRW drive aangeschaft.

Wat me wel opvalt bij de Shuttle is de voedingsaansluiting. Die is van hetzelfde type zoals je die bij veel ACER en Fujitsu Siemens laptops ziet. Zijn nogal gammele stekkerverbindingen. Mijn tip : 1x insteken en niet meer loshalen.

Heb al behoorlijk wat laptops moeten repareren die zo'n defecte bus hadden. Meestal afgebroken of de massa maakte geen / slecht contact.
Ja, maar dat hangt er dus van af wat je van plan bent te doen :) Stel dat de 90% van de functies van een Juniper/Cisco wil nadoen voor slechts 250 euro, dan is het geen slechte deal. Vooral niet als je geen vendor lock-in krijgt en opties en uitbreidingen in eigen beheer hebt. Ik zeg hierbij niet dat het een vervanger is voor een of alle apparaten van de twee genoemde merken!

Een crappy §40 router kan iedereen regelen, maar stel dat je nu meerdere VLANS, een paar VIPs met eigen firewalls en BGP & OCSPF wil draaien? En wat dacht je van VPNs met 20 gebruikers tegelijk met je constante 1Gbit i/o over beide poorten? Precies, 230 is lang zo gek nog niet :)
Op zich kan een crappy router dat soort dingen ook prima aan met de juiste software. Een TP-Link WR1043ND met OpenWRT bijvoorbeeld. Waar zo'n ding tekort gaat schieten is voor snel VPN, een AR7100 legt het af tegen welke VIA CPU dan ook vanwege de aanwezigheid van een crypto-engine in die VIA CPU.

Overigens kan je met een managed switch ook prima routeren met slechts 1 netwerkinterface, dat is wat vrijwel alle kant-en-klare routers intern doen.
En die prijs is dan ook nog excl BTW!
"Verder zijn vier usb 3.0-poorten, een gigabitnetwerkconnector en drie audiopoorten aanwezig"

Ik zie er maar twee, ik neem aan dat de andere USB-poorten aan de achterkant zitten?
Edit: ze zitten inderdaad aan de achterkant samen met de HDMI-aansluiting: plaatje

Jammer dat er niet voor gekozen is om die connectors aan de voorkant netjes achter een klepje weg te werken, die ledjes zien er zo ook erg goedkoop uit. En wat kost die optionele WiFi-adapter?

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 23 november 2011 12:14]

Op het plaatje waar hij open is geschroeft zie je twee usbpoorten aan de achterkant zitten.

De wifi adapter kost via de site gelinkt in het artikel zo'n 38E maar dat is volgens mij nog een ouder model.
Dan kun je beter een Linksys WiFi-N dongeltje halen voor § 20. Geloof dat het de WUSB100v2 was. Die zijn weliswaar niet geweldig maar voor de meeste mensen voldoende.

Ik zou eigenlijk graag zien dat PC's en HTPC's een USB connector op het moederbord maken, zodat je een dongeltje binnen in het apparaat kunt inprikken. Heb vroeger eens een oude laptop cadeau gekregen, daar zat aan de onderkant een klepje met daaronder een USB aansluiting. Zo kon je je Bluetooth dongeltje of pendrive netjes opbergen.

Bij laptops zouden ze dit ook moeten doen. Een klepje aan de onderkant met 2 USB aansluitingen. Dan kon je het RF-ontvangertje van je muis er in verstoppen alsmede een pendrive met bijvoorbeeld Mozilla Thunderbird Portable. Voorkomt beschadiging / kwijtraken van dit soort attributen.

Offtopic : JvZ, het Euro-teken zit onder "Alt Gr" - 5 (voor het geval je deze zocht).

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 november 2011 02:37]

Ik denk dat ze eens goed moeten kijken; in het plaatje dat jij gevonden hebt staat duidelijk USB 2.0 poorten, dus geen USB 3.0

Dat ze een DSUB VGA connector geplaatst hebben vind ik zo zinloos; had desnoods een DVI genomen en lever gratis een los DVI->VGA verloopstukje mee, zoals ze dat bij Zotac doen.
Ik vind 230,00 EUR eerlijk gezegd nog heel veel geld voor dergelijke specs. Er zijn genoeg barebones te vinden met een AMD APU die meer CPU/GPU kracht hebben, ongeveer even groot zijn en goedkoper (of hetzelfde als je geheugen en hdd erin stopt).

Zo rond de 100-150 dollar lijkt me dit misschien interessant.
Hoeveel watt? En hoe groot? Dit ding is ongeveer zo groot als een smartphone (een dikke), en qua stroomgebruik, zelfs zonder power management gebruikt het minder dan een compleet geoptimaliseerde Atom, of een AMD APU setup.
Dit ding is ongeveer zo groot als een smartphone (een dikke), en qua stroomgebruik, zelfs zonder power management gebruikt het minder dan een compleet geoptimaliseerde Atom, of een AMD APU setup.
Dat ding is 55 mm dik, zelfs de eerste smartphones waren niet eens zo dik. De Zotac ZBOX AD02 is zelfs dunner!

De AMD Fusion APU gebruikt ongeveer 30-50W onder load.
1cm dunner ja, maar wel 4cm breder en 9cm dieper. Daarnaast is deze VIA passief gekoeld terwijl de Zotac een irritant ventilatortje heeft.

Het volledige systeem gebruik volgens VIA 17,4W bij normaal gebruik en max 21,9W (gemeten aan de primaire kant van de meegeleverde adapater), wat een stuk minder is als de AMD.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 november 2011 13:26]

De AD02 is vrijwel half zo dik als een AC Ryan Playon!HD2 en qua lengte en breedte ongeveer half zo groot als een 15,6" notebook.
Er zijn genoeg barebones te vinden met een AMD APU die meer CPU/GPU kracht hebben, ongeveer even groot zijn en goedkoper (of hetzelfde als je geheugen en hdd erin stopt).
Ben wel benieuwd of je daar ook links voor hebt, want volgens mij is 230 euro gewoon een vrij nette prijs voor zo'n klein machientje, en ga je echt geen compleet systeem bij elkaar krijgen voor veel minder, in ieder geval niet zonder in te leveren op afmeting e.d.
Vaak zijn die niet zo klein en zuinig als deze. De A1000 is net zo groot als een dvd speler voor in je pc, kan je er zo inschroeven en gebruikt niet meer dan 60watt in 100% load.
Is er al iets bekend over full-hd playback van dit systeempje? Da's een mooi formaat voor een ineminie-htpc :)

Hmmm, volgens mij betekend dit wat ik bedoel :)
Front Side Bus and 1MB L2 cache memory; VIA VX855 Unified Digital Media IGP chipset with Integrated VIA Chrome9™ 3D/2D AGP graphics with MPEG-2/4, WMV9 & H.264 video decoding acceleration

[Reactie gewijzigd door JvZ op 23 november 2011 12:05]

Ik ben maar matig enthousiast.

Voor een mini-htpc zou ik meer gaan voor een ION-systeempje of waarom niet een Zotax Zbox? Deze vind je al voor minder dan §200 en hebben toch meer rekenkracht voor dezelfde prijs. Voor een htpc wil je toch vooral rekenkracht (cpu). Alhoewel de rekenkracht van gpu's ook beter en beter wordt, maar veel ondersteuning is er nu nog niet.
Als je dat wilt kun je beter een fit-pc2 of fit-pc3 kopen. Die konden al jaren full hd in een nog kleinere passieve behuizing. zie fit-pc.com
Ik heb de fit-pc2 zelf in bezit gehad.
Ik heb nog nooit fatsoenlijk Full HD video af kunnen spelen daarop.
Haperde van alle kanten, was absoluut niet te kijken.
Zelfs 720P video's speelden niet altijd perfect af.
De Chrome9 zuigt HARD. Serieus, zelfs een ION of Realtek of zelfs Sigma Designs embedded video decoder is beter.
Vind hem wel wat duur als ik het vergelijk met de onlangs aangekondigde VIA VE-900 mobo.
http://www.engadget.com/2...d-combo-for-custom-htpcs/
Daar zou nog wel een kastje en voeding bij moeten. Dan scheelt het wel nog steeds that's true.
Kunnen we niet eens een boycot op DSUB VGA stekkers gaan doorvoeren ? Snap niet dat fabrikanten hier nog steeds krampachtig aan vasthouden. Er is HDMI, DisplayPort, Thunderbolt en DVI. Dat is toch voldoende ? Laat VGA a.u.b. een stille, analoge dood sterven.

Lekkere professional in het filmpje overigens. Maar ja jong, pak het bordje maar lekker vast zonder ESD-bescherming. Met wat geluk kun je het direct weggooien.
Dit vind ik altijd leuke ontwikkelingen. Ben erg benieuwd naar de performance van dit beestje. Ben zelf in het bezit van een Via Artigo A1000 en moet zeggen dat die C7 met max 1 GB geheugen erg langzaam is met Win XP SP3, laat staan hoger. Xubuntu met XFCE daarintegen draait er op als een zonnetje.
Dan moet deze dualcore met 4 gb geheugen een prachtige machine zijn. Ideaal voor in de auto.
Hmm, ik heb de specificaties van de A1000 even opgezocht. Jammer dat 1 GB direct het maximale is. Als deze nou 2 geheugenbankjes had gehad, had je 2x 512 MB in dual-channel kunnen gebruiken wat weer wat extra snelheidswinst oplevert.

Wellicht is er geheugen met een lagere timing te krijgen waardoor je ook weer wat extra performance krijgt. Je zou de harde schijf nog kunnen vervangen voor een SSD (mits die er niet al in zit). Ik kan je in ieder geval de Crucial M4 (128 GB) aanraden; die zit ook in mijn AD02 en gaat als een trein.

Meer als dat kun je niet doen ben ik bang. Ik denk dat het dan goedkoper is om een nieuwe HTPC te komen (indien de A1000 niet meer aan je wensen voldoet).

Overigens kan ik je voor Linux de LXDE desktop manager aanraden; deze is ook erg licht en is een soort combinatie tussen Gnome en KDE : http://lxde.org/

Zelf ben ik van Ubuntu afgestapt. Ten eerste vanwege de gebrekkige RadeonHD drivers (die bij verre niet zo goed presteren als de Windows versie) en ten tweede vanwege de Unity interface die tegenwoordig standaard is. Op mijn AD02 draai ik een 64-bit versie van Windows 7 Ultimate. Draait als een zonnetje. Ik heb dan wel 8 GB DDR3 en een Crucial M4 er in zitten.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 november 2011 02:27]

Zou wel als fileservertje kunnen dienen denk ik, je kan aan die 4usb poorten kan je al wat.
De vraag is dan natuurlijk of je qua prijs niet beter af bent met een NAS.
@ Willem de Noor:
De laatste link verwijst naar de A1100. Volgens de datasheet die daar op de website staat klopt het een en ander niet met de geleverde informatie.

ik citeer:
"Motherboard specification: VIA EPIA-P820 Pico-ITX with 1.2GHz VIA Nano™ E-Series U3300 64-bit Processor - 800Mhz Front Side Bus and 1MB L2 cache memory"

[..]

Memory: 1x 200-pin socket supports up to 2GB DDR2 533/667/800MHz SDRAM SODIMM

Voor de rest: Leuk machinetje voor in de huiskamer. Beetje mediacenter idee, maar dan voor een niet veeleisende gebruiker en weinig budget.
Ik heb zelf een AC Ryan Playon!HD2 gehad die ook rond de § 180 kostte, maar was blij dat ik 'em na een half jaar kon verkopen.

Mediaspelers zijn voor mij veel te beperkt qua mogelijkheden en zijn in verhouding veel te duur. Ik ben diegene die wil bepalen wat een apparaat doet, niet de fabrikant. Het steeds maar wachten op een firmware-update die meer problemen veroorzaakt dan dat er opgelost worden .. nee ... voor mij was het een tenenkrommende ervaring.

De enige zinvolle inzet die ik voor een standalone mediaspeler zie is in de kinderkamer. Je kunt er tenslotte niet zo veel aan verprutsen.

Ik weet wel dat er goede mediaspelers zijn zoals de nieuwe Popcorn Hours, maar die zitten qua kosten ook ongeveer op de prijs van een complete HTPC. Het ligt er maar aan wat je wil. Als mijn 40" Bravia straks met deeltijdpensioen mag (verhuist naar de slaapkamer) zal de ZBox AD02 mee verhuizen en komt er in de woonkamer een nieuwe TV en een nieuwe HTPC.

Geen mediaspelers meer voor deze vos.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 november 2011 02:49]

Ah artigo, daar ssie eindelijk ( dat heeft geloof ik 2 jaar geduurt)
Het lijkt wel een beetje een dikke fitpc2.
Ben benieuwd wat het ding verbruikt. Mijn fitpc2 met atom verbruikte maar 6 watt incl 512 GB drive maar werd wel zo heet dat ik m letterlijk heb gebruikt als warmhoudplaat voor mn theepot.
wat dat betreft zou deze wel eens koeler kunnen zijn, alleen zie ik dat hier de HD drive bovenop de chip komt (oei)
Ik heb in een lang verleden nog een een epia m moederbordje met een eden in een htpc gehad, die trok toen al divx, dus een dual moet dat zeker kunnen.
ben benieuwd naar de specs, het blijven in ieder geval leuke downloadbakken/htpctjes.
Ik vind hem nog best groot. Volgens mij moet je tegenwoordig al een Windows PCtje vrij lage specs kunnen bouwen in een luciferdoosje.

Dan heb je een all-in-one chip samen met 1GB RAM, 32GB Flash, 1x USB, 1x headphone out en een hdmi aansluiting. Echter zal de voeding extern zijn via een kleine adapter zoals die van de huidige eeePC reeks van Asus.