Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 136 reacties

Een ontwikkelaar heeft een verborgen panoramamodus ontdekt in de camerasoftware van iOS. Om de functie te kunnen activeren heeft een gebruiker van een iPhone een ontwikkelaarsaccount bij Apple of een jailbreak nodig.

Ontwikkelaar Conrad Kramer maakte zijn ontdekking bekend op Twitter. De instelling EnableFirebreak in het bestand com.apple.mobileslideshow.plist moet op 'yes' worden gezet om de panoramamodus van de camera te activeren. Nadat het instellingenbestand is aangepast, kan de functie in de camerasoftware worden gevonden.

Een andere ontwikkelaar, Chpwn, heeft een jailbreak-app gemaakt, waarmee het instellingenbestand automatisch kan worden aangepast. Wie geen gejailbreakte iPhone bezit, heeft een ontwikkelaarsaccount en vermoedelijk een Mac-computer met de ontwikkelsoftware Xcode nodig om de instelling te kunnen aanpassen.

De panoramamodus maakt het mogelijk om een brede foto te maken van bijvoorbeeld een landschap. De modus werkt, doordat de gebruiker meerdere foto's achter elkaar maakt, die door de software aaneen worden geregen. De software maakt gebruik van de gyroscoop om te bepalen wat de juiste positie voor de volgende foto is.

De verborgen panoramamodus zit alleen in iOS 5. Het is onduidelijk of de functie door Apple na een update standaard zal worden aangeboden. Apple bracht iOS 5 vorige maand uit voor de iPhone 4, iPhone 3GS, beide iPads en recente versies van de iPod touch. De iPhone 4S wordt standaard uitgerust met iOS 5.

Update woensdag 13:57: Het is niet mogelijk om de panoramamodus te activeren zonder jailbreak, zegt de ontdekker van de modus op twitter in antwoord op vraag van tweaker jhogervorst. Volgens Conrad Kramer wordt het wellicht wel mogelijk, maar dat is nog niet zeker.

Verborgen panoramamodus in iOS 5 Verborgen panoramamodus in iOS 5 Verborgen panoramamodus in iOS 5
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (136)

Wie de app/tweak wil uit proberen kan terecht in de Cydia Store. De ontdekkers hebben de functie namelijk als aparte tweak uitgebracht onder de naam ‘Firebreak’.

bron :
http://www.iphoneclub.nl/...ekt-in-iphone-camera-app/

edit : bron bijgevoegd

[Reactie gewijzigd door R.plas op 8 november 2011 11:39]

Ik vraag me af waarom deze functie er wel in zit, maar niet is geactiveerd. Het zou toch een leuke feature zijn om een 360 shot te maken als je bovenop een berg staat. Wellicht is de functie nog niet getest en komt hij nog met een update.
Heel simpel. Waarschijnlijk kregen ze het nog niet 'perfect' genoeg. De voorbeeld panorama is echt ruk te noemen, zeker in vergelijking met de goede panorama apps die in de AppStore beschikbaar zijn.

Apple staat erom bekend functies in z'n OS verborgen te houden en pas te activeren als ze volledig tevreden zijn met hoe het werkt. Zo zaten de multi-touch gestures voor de iPad al vanaf versie 4 in de developers versies, maar zijn deze pas in 5 geactiveerd.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 8 november 2011 11:28]

Zo gaat het toch al jaren? Software wordt uitgebracht met bugs en die worden opgelost terwijl de software al bij de mensen thuis geïnstalleerd is. Zie verschillende games en in het verleden zelfs serieuze software.

Jammer dat het zo moet, zorg dat het af is bij release of laat het er uit en voeg het toe bij een update, dit geeft een amateuristisch beeld van de ontwikkel afdeling.
Jammer dat het zo moet, zorg dat het af is bij release of laat het er uit en voeg het toe bij een update
Ze hebben het er toch uitgelaten? 99% v/d gebruikers zullen niet weten dat deze functie compleet verborgen in het systeem zit.

En voor die mensen zal het gewoon lijken alsof het later bij een update beschikbaar wordt gesteld.

Er wordt hier wel heel veel moeite gedaan en met woorden gedraaid om dit zo belachelijk mogelijk te laten lijken zeg....
Ik vind het zo raar dat ze deze code hebben meegedeployed, ipv deze later als update uit te brengen. Foutje of iets anders?
Het is goed mogelijk dat de feature gepland was en het grootste deel van de software geschreven, maar dat er geen tijd meer was om het af te maken. Dan is het veiliger om de feature uit te zetten via een configuratieinstelling dan om code eruit te gaan slopen met het risico dat er iets anders omvalt.
Ik kan me vergissen maar dat is toch precies wat Apple doet hier...?
ze houden het nu toch juist verborgen, dus gaat het voor de verandering niet zoals het al jaren gaat.
Maar niet voor de iPad 1 :(
Vanaf 5.0.1 wel :) (de multi-touch gestures dus)

(bron)

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 8 november 2011 12:29]

Omdat het nog niet goed genoeg werkt, gok ik zo. Zie ook video recording op de vroege modellen iPhone: er waren allerlei hacks en later zelfs apps zom dat mogelijk te maken maar de kwaliteit was en bleef absolute bagger. Dan geeft Apple dat (nog) niet vrij.
Video recording op de eerste iPhones was een ander verhaal; dat werd hardwarematig niet ondersteund. De "hacks" kwamen niet van Apple zelf. Deze panorama-modus komt wél van Apple zelf. Een ander verhaal.
Wat maakt het uit? Of de code nog niet af is, de interface te cluttered raakt, of de processor nog te langzaam is om het real-time speoel te doen (ik noem maar wat), Apple vindt het niet passen in hun product op dit moment. Misschien later wel, misschien nooit. Tegelijk vind je in de app store ettelijke apps die de blijkbaar zeer belangrijke functionaliteit hebben.

Wat ik me afvraag is waarom mensen die (blijkbaar) geen iPhone hebben, zich hier ueberhaupt druk om maken? Waarom zou je er een letter aan vuil maken? Wat een gezeur in deze draad zeg.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 8 november 2011 13:39]

Het maakt uit in de zin dat de reden dat het nu nog niet geÏmplementeerd is softwarematig is, en bij video recording was het een hardwarematige beperking. Dat is wel een verschil wat jij niet leek te maken :P .
af maar niet goed genoeg/stabiel bevonden?
Waarschijnlijk kwam het niet op tijd de test procedure door voor de launch maar is de basis code wel deel van OS.
Hopelijk komt er snel een update en/off een app die deze functie gebruikt..
Misschien voldoet hij niet aan de hoge standaard van Apple :) Misschien iid nog bug's
Meestal bestaat zoon panorama foto op een telefoon uit 3 foto's

hierdoor zou je dus geen panorama van een 360 kunnen maken.
maar misschien kan je het ook wel gewoon zelf instellen.

maar hier zijn toch al gewoon apps voor die dit kunnen?
Op mijn toestel bestaat het uit 4 of 5 foto's maar je kunt ook stoppen na de 2e foto.
Een 360 programma bestaat al voor IOS.
Ik zag laatst nog een dergelijke foto op het toestel Iphone 4 van een collega. Dit is overigens een beginner op dat gebied, dus heel erg lastig was het vermoedelijk niet te vinden in het toestel/store.
dit wordt omlaag gemod, maar ik denk dat het wel waar is.
Zo voegen ze langzaam functies toe met de gedachte dat klanten weer iets extra''s krijgen.

Telecomproviders doen hetzelfde, ik ben al vaker gebeld met een aanbieding voor een of andere bundel. Toen ik op internet ging kijken bleek dit een gratis bundel te zijn...

Erg ongewenst, maak het dan gewoon beschikbaar, of voeg het toe als echte update. Als je het niet wil gebruiken kun je het toch zelf uitzetten?
Typisch een voorbeeld van apple bepaalt wat je wel en niet mag doen...
Er zal ongetwijfeld een kern van waarheid in je bewering zitten. Features zullen altijd meer bedacht worden dan dat er op de roadmap voor de volgende release terecht komen. Dat gebeurt bij Apple, maar ook bij ieder willekeurig ander bedrijf. Als je jezelf serieus neemt maak je weloverwogen afwegingen welke functionaliteiten je aanbiedt, en welke je opschuift voor latere releases. Dat zijn overwegingen op basis van kosten, maar belangrijker wellicht nog een beperkte ontwikkeltijd, en niet te vergeten de acceptatietijd van gebruikers.

De "nieuwe" smartphones (Apple, maar ook Android en Windows Mobile) zijn een flinke verandering geweest ten opzichte van de "oude" smartphone markt. Als je bij een dergelijke verandering gebruikers overstelpt met honderden features zien ze door de bomen het bos niet meer en heb je per saldo een product dat niet optimaal gebruikt wordt.

In mijn ogen spreekt het alleen maar voor Apple dat ze geen features releasen die nog niet fatsoenlijk werken. Want wees eerlijk, als je met deze applicatie alleen resultaten krijgt zoals in het voorbeeld dan zal niemand er tevreden over zijn.

Los van dit hele verhaal lijkt Apple juist een hele goede historie te hebben in het kostenloos aanbieden van nieuwe features aan bestaande klanten, ook van meer dan drie jaar oud. Een ondersteuning die bij andere fabrikanten ongekend is.

Zie het overzicht op http://theunderstatement....-a-sad-history-of-support :
I went back and found every Android phone shipped in the United States1 up through the middle of last year. I then tracked down every update that was released for each device - be it a major OS upgrade or a minor support patch - as well as prices and release & discontinuation dates. I compared these dates & versions to the currently shipping version of Android at the time. The resulting picture isn’t pretty - well, not for Android users:
Kortom, Apple is juist goed in het aanbieden van nieuwe functionaliteiten aan nieuwe klanten. Kan jij je oude Nokia 3310 nog herinneren, en weet je ook nog hoeveel nieuwe features je erbij hebt gekregen? En dan klaag je nu dat er naast de nieuwe features in je iPhone ook nog features zitten die niet aan staan? Volgens mij is dat de omgekeerde wereld.
ik vind dit overzicht niet representatief.

het is bij android afhankelijk van de fabrikant of de nieuwe versie naar dat toestel komt.

Apple heeft maar 2 hardware types, iphone en ipad,
Android heeft er 100+, dan is het ook niet vreemd dat deze niet allemaal altijd 100% geupdate worden.

ligt eraan wat je wilt, voor ¤200 heb je een prima android phone, voor minder dan ¤600,- krijg jij geen iphone...

Het stukje wat je zegt over het releasen van features, ik heb ze liever gewoon. Dan bepaal ik zelf wel of ik hem ga gebruiken en of ik het goed vind. Dan kan de fabrikant er nog gewoon aan door ontwikkelen, maar ik mag toch zelf bepalen of ik wel of niet tevreden ben met dit resultaat?
ik vind dit overzicht niet representatief.
Waarom, omdat het je wereldbeeld van Android verpest?

Het is gewoon een feitelijk overzicht van het aantal updates. Het maakt niet uit of er 100+ toestellen bestaan, ze zijn gewoon niet up2date. Feit.

Het ergste is dat dit zelfs voor de high-end toestellen geldt. Zo zijn bepaalde versies van de Galaxy S in Amerika nooit verder geupdate dan Froyo. De Verizon Continuum (Ook een Galaxy S versie), is zelfs nooit verder gekomen dan 2.1(bron).

Dat bv. Android toestellen van 100/200 euro geen maximale update krijgen kan ik nog enigszins inkomen (alhoewel het nog steeds een beetje raar is), maar als je zelfs de flag-ships models niet update is dat gewoon ronduit absurd te noemen, aangezien deze vaak rond hetzelfde prijsniveau zitten als de iPhone.
Die fabrikanten verkopen gewoon liever een nieuw toestel dan dat ze moeten investeren in een update.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 8 november 2011 12:23]

nee, omdat je dit niet goed kunt vergelijken.

ios wordt geoptimaliseerd voor 1 type hardware.

de android teleefoon verschillen van een 400MHZ processor met 256MB geheugen tot een 1.4GHZ dualcore met 1GB geheugen.
de langzamere modellen kunnen dan gewoon de nieuwste versies niet aan.
De iphone 2 kan ook geen ios5 draaien...


Je geeft een hele mooie bron maar kijk eens wat daar staat:
Operating system Android 2.2.1 with TouchWiz UI 3.0. Upgradeable to Android 2.3.5

Ook zit je bij android met 2 partijen, je hebt google die android bijwerkt. Vervolgens moet samsung zijn omgeving daar nog op aanpassen en ook updaten. Vandaar dat dit altijd ietsjes achter zal lopen.

Maar je hebt dan wel weer zelf de vrijheid om de nieuwste versie te installeren. deze wordt dan echter niet ondersteund, maar het kan wel werken.
@Denskie:

Als ik het goed begrijp vind je het dus acceptabel dat sommige tweederde van de Android toestellen gelanceerd worden met een een of zelfs twee major versies verouderd besturingssysteem, maar vind je het niet acceptabel dat Apple bij OS updates, met ondersteuning voor apparaten van meer dan drie jaar oud, enkele features achterwege laat omdat deze nog niet goed uitgewerkt zijn?

Je hebt het betreffende apparaat toch ook gekocht met een bepaalde featureset? Daar heb je het op uitgezocht en daar heb je voor betaald. Bij Android blijkt dat met het ontbreken van updates in veel gevallen inderdaad waar te zijn. Bij Apple geldt dat niet en wordt je apparaat wel uitgebreid met nieuwe features. Alles wat je er bij krijgt is mooi meegenomen. Vervolgens klagen dat je features mist vind ik vallen onder het oudhollandsch spreekwoord "een gegeven paard in de bek kijken".

edit:
Verwijzing naar @Denskie toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Zoefff op 8 november 2011 12:54]

@Zoefff
Als ik het goed begrijp vind je het dus acceptabel dat sommige tweederde van de Android toestellen gelanceerd worden met een een of zelfs twee major versies verouderd besturingssysteem, maar vind je het niet acceptabel dat Apple bij OS updates, met ondersteuning voor apparaten van meer dan drie jaar oud, enkele features achterwege laat omdat deze nog niet goed uitgewerkt zijn?
Laat zitten joh, logica is er echt niet in te trappen bij Denskie, IkHouVanMijnPC en een paar anderen hier. Waarschijnlijk vinden ze dat inderdaad echt.
Ach er is hier ook een heel legioen van Apple fanboys die niets, maar dan ook niets negatiefs over Apple kan aanhoren. Zo zijn er hier ook de Android fanboys..

On topic: het zou mij helemaal niets kunnen uitmaken of de panorama functie nu wel of niet is ingeschakeld. Als deze niet goed werkt (en het werkt ruk, gezien het voorbeeld) dan laat je deze achterwege. Zouden meer fabrikanten moeten doen, in plaats van half werkende producten verkopen. Bovendien, als je panorama mist dan download je een app.
android versie 2 is de nieuwste major versie van android op dit moment hoor!
en versie 3.0 voor de tablets.

Alle telefoons lopen op versie 2, dus zijn ze kwa major releases gewoon bij.


Nogmaals, apple heeft maar 2 soorten hardware en voor ¤700,- mag je ook wel wat ondersteuning verwachten.
Heb je het artikel wat ik quote uberhaupt wel gelezen? Om maar even te quoten dat Android telefoons blijkbaar helemaal niet per definitie goedkoper zijn:
All of the even slightly cheaper phones are much worse than the iPhone when it comes to OS support, but it’s interesting to note that most of the phones on this list were actually not cheaper than the iPhone when they were released.
Voor zover ik kan vinden wat er over geschreven wordt, worden ook de punt-releases als major versies bestempeld door zowel Google als andere partijen. Dus in dat opzicht zit Android inmiddels op de achtste major versie: http://www.androidcentral.com/android-versions

Maargoed, blijkbaar hebben we hier een meningsverschil wat nooit opgelost gaat worden. Wellicht ben ik bevooroordeeld naar Apple toe. Maar als ik de feiten objectief naast elkaar probeer te zetten lijkt het er op dat jij toch ook behoorlijk bevooroordeeld naar Android toe bent. Soit. :Y)
"deze wordt dan echter niet ondersteund, maar het kan wel werken." en hier ga jij de boot in het KAN wel werken. Daar zit ik niet op te wachten als ik als gebruiker ga updaten, het KAN wel werken.

Als ik update wil ik ZEKER weten dat het werkt.
nee precies, geef mij maar een officiele update van iOS4 naar iOS5, weet ik zeker dat alles goed gaat...onee toch niet helemaal, mijn batterij is nu na 6 uur al weer leeg.....
Ik dacht eerst ook dat 1 systeem + OS ervoor gemaakt minder problemen zou geven dan conculega mobieltjes...fout dus...
Een iPhone kost ¤599 bij Apple zelf, dus ik krijg voor precies ¤1 minder dan ¤600 een iPhone :Y .
+ gratis voetreis om het op te halen ben je vergeten...
Wordt gewoon thuis bezorgd.
Begrijp me goed: ik heb een gezonde hekel aan Apple, ook vanwege de manier waarop ze met hun klanten omgaan (zolang er nog mensen hun spullen kopen, gaat dat ook echt niet veranderen) maar vooral omdat ik niet tot de doelgroep behoor (ik knutsel liever zelf en hoef bovendien niet al die functionaliteit, dan geef ik liever minder geld uit)... Je zal mij verder ook niet zo snel met zo'n ding op zak betrappen.

Maar: Dit soort analyses snap ik toch echt niet. Je hebt een toestel zonder deze functie gekocht, en dat vond je wel best. Het toestel functioneert er niet minder om. Er zijn ook 3rd party apps die vergelijkbare dingen doen, dus je hoeft ook al niet zonder te zitten. Als Apple zou moeten wachten tot ze alle mogelijke functies uitontwikkeld hebben, komt er nooit meer een nieuwe telefoon uit. Ik denk dat je er gerust van uit mag gaan dat deze functie om wat voor reden dan ook nog niet helemaal "af" was.

Dit geheel los van de vraag of ze voor updates wel of niet geld vragen. Vragen ze er geen geld voor: helemaal prachtig, je krijgt iets extra's dat je niet gekocht hebt (maar wel betaald, daar kom je bij geen enkele fabrikant omheen: iets met ontwikkelingskosten die ze heus niet uit eigen zak betalen!). Vragen ze er wel geld voor: zolang het voor iets extra's is, geen enkel probleem: je krijgt immers wat voor je geld.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 8 november 2011 12:27]

Wat een onzin. Mensen kopen een telefoon op basis van de functionaliteit, gebruiksgemak, uiterlijk, prestaties etc. afgewogen tegen de prijs.

Ik snap werkelijk niet wat er mis mee is als je de deal voor je klanten achteraf beter maakt... al heb ik wel een vermoeden wat het probleem is: dat het hier om een Apple product gaat waar een fors deel van de Tweakertjes allergisch voor is.
dat is niet waar.
mensen kopen een telefoon op basis van wat iemand anders heeft.
als die een telefoon van ¤700,- heeft kopen ze die ook, anders lijkt het net alsof ze die niet kunnen betalen.

Dat die dan minder functionaliteit heeft en minder gebruikersgemak maakt ze niks uit.
Dingen die je niet hebt mis je ook niet. Maar als je ze hebt en je weet dat het gemakkelijker kan wil je ze niet meer kwijt.

En om even op je bash te reageren, een echter tweaker zal nooit een iphone kopen. Een tweaker wilt kunnen aanpassen en dingen zelf kunnen inrichten. Android kan dat, ios totaal niet.
Nee, want mensen geven veel liever meer geld uit aan een product dat ruk werkt... 8)7

Er is natuurlijk totaal geen mogelijkheid dat mensen een iPhone écht beter vinden werken dan een Android, want tweakers zoals jij weten wat het beste is voor mensen.

En misschien is het gevolg van 'minder' functionaliteit juist wel meer gebruiksgemak?
dat zeg ik niet.
het werkt allemaal wel, maar het ontbreekt aan functionaliteit.

waarom schiet je meteen in de aanval en in de verdediging?
ik wist dat apple fanboys niet tegen een beetje kritiek kunnen, maar nu wordt het steeds erger.

Minder functionaliteit geeft omslachtige situaties.
Ik kon na mijn vakantie de foto's direct naar de tv streamen, terwijl een vriend van mij zijn laptop moest opstarten, ze via itunes op de pc moest zetten, toen op dvd moest branden en in de dvd speler bekijken.
Sorry hoor, maar alls gebruikersgemak is dan weg. Je kunt bijna niet zonder kabeltje de foto's ervanaf halen. iets van een send via wifi is er niet
@Denskie:
Minder functionaliteit geeft omslachtige situaties.
Ik kon na mijn vakantie de foto's direct naar de tv streamen, terwijl een vriend van mij zijn laptop moest opstarten, ze via itunes op de pc moest zetten, toen op dvd moest branden en in de dvd speler bekijken.
1) ik hoop dat je het hier niet over DLNA hebt, want in dat geval ben je echt een van de drie gebruikers of zo die dat werkend heeft gekregen (en niet geheel toevallig bezoeker van Tweakers.net). De gemiddelde consument slaagt daar echt niet in, in 90% van de configuraties(*)
2) je verhaal is verzonnen aangezien je iTunes hier niet voor gebruikt. Die foto's stgaan gewoon op een toegankelijk stukje van het Flash-geheugen en een USB-kabel is genoeg. direct naar je TV, DVD-speler of mediaspeler, of anders via een PC. Kies maar.
3) er zijn, behalve dat simpele kabeltje, bij Apple genoeg mogelijkheden, via Airplay, via een ander apparaat & icloud, via een video uit kabel, etc.
4) Uiteraard zijn er ettelijke apps die nog veel meer verschillende oplossingen bieden, via lokaal netwerk en / of clouddiensten maar dat je dat niet weet is niet erg verrassend.

Dus houd eens op met dingen die je ooit gehoord denkt te hebben te verkondigen en beperkt je ajb tot de zaken waar je wel verstand van hebt.

(*) Getallen zijn uiteraard volstrekt statistisch significant uit mijn mouw geschud.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 8 november 2011 13:37]

@ zpottr

1) Ik weet niet wat jij doet, maar als je de netwerkkabel aansluit, llshare opent en een foto kiest, vervolgens de je tv kiest na het zoeken gaat de tv op zwart en wordt je foto ingeladen.
Dit werkt perfect en wordt ook redelijk vaak gebruikt in mijn omgeving.
Dat jij dit niet werkend krijgt is logisch, apple wilt niet dat je dit kunt doen.
Zelfs vanaf mijn pc met WMP kan ik gewoon bestanden direct naar de tv sturen, en ik heb niet eens hetzelfde merk tv als telefoon! (samsung - sony)

3) ik wil dat kostenloos out of the box doen, daarvoor koop ik het ding.
Ik koop geen telefoon van ¤700,- om daarna nog voor ¤500,- aan spul bij te moeten kopen zodat ik kan doen wat ik wil.
Schijnbaar doen jullie dit allemaal wel, geen besef van geld noemt men dat :)
Ik 'schiet in de aanval' omdat jij dingen beweert die totaal niet waar zijn en ze als feiten neer plempt. Dat heeft niet te maken of het over Apple gaat, of Android. Dat heeft te maken met dat de laatste tijd Tweakers steeds meer een Nu.nl-niveau begint te komen.

Android en iOS hebben beide hun voor- en nadelen, die bij iedere discussie wel weer genoemd worden.

Fact of the matter is, dat er bij dit item weer allerlei dingen geroepen en verdraaid worden die totaal niet relevant zijn.

Minder functionaliteit kan omslachtige situaties geven, maar dat hoeft bij lange na niet altijd zo te zijn. VB: Met iOS 5 is juist het niet kunnen instellen van allerlei instelling voor iCloud imo een toevoeging, omdat het voor iedereen altijd zal werken en je niks aan de instellingen kunt verklooien. 1000 manieren om iets in te stellen kan fijn zijn, als je weet wat je moet doen, maar dat is voor 90% v/d mensen die een telefoon kopen niet het geval.

En Android heeft ook zo z'n beperkingen, zoals het alleen kunnen aanschaffen van Apps met een creditcard (en straks paypal). Apple biedt daarnaast de mogelijkheid om het aan je bankrekening te koppelen of zelfs giftcards te gebruiken.

Kortom, op ieder potje past een dekseltje...
Het is inderdaad best erg dat Android Market, jaren nadat het is uitgekomen, nog geen fatsoenlijk en gemakkelijk betaalsysteem heeft. Ik moet hierbij opmerken dat ik een CC of een prepaid CC omslachtiger vind dan het betalen via paypal of via je telefoonrekening. Geen wonder dat de Appstore nog voorloopt.

Wanneer je straks makkelijker kunt betalen voor je apps, zal de Market denk ik een enorme boost krijgen.
het ging zich hier om de reden waarom mensen een iphone aanschaffen.

Vraag maar eens aan een iphone gebruiker waarom deze een iphone heeft. Een groot deel kan je daar geen duidelijk antwoord op geven omdat ze het simpelweg niet weten.
Dat is geen verwijt of iets, maar dat is gewoon zo.

Ook valt het me steeds vaker op dat de mensen met een iphone hun telefoon altijd hel opzichtig op het midden van de tafel leggen. puur om te laten zien dat ze een telefoon van ¤700,- kunnen betalen.

mbt de functinaliteit: massaproductie is het. Het unieke gedeelte van de gebruiker wordt gewoon weggehaald en vervangen door een standaard die apple bepaald heeft. Voor sommige is dit voldoende, andere zijn er al aan gewend en weer andere passen zich daaraan aan.
Dat kan, maar het is gewoon erg jammer vind ik.
Vraag aan dezelfde soort mensen waarom ze een Android hebben. Ik denk dat het grootste deel niet eens weet wat Android is, maar gewoon een goedkope smartphone wou (en dit model is dat volgens de verkoper 'ook kon whatsapp'en).
iCloud is het antwoord :) . Foto's worden automatisch via WiFi gesynct met al je iOS-apparaten (en je Windows-computer als je iCloud installeert). Enorm handig :Y .

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 8 november 2011 11:57]

met icloud worden je foto's ergens opgeslagen op een of andere server, iets wat ik net niet wil.
Ook kun je inloggen op een website (dit weet ik alleen van zien) en dan kun je zien waar je telefoon is en er een berichtje naartoe sturen.

brr apple kan dit dus altijd en je kunt met iemand gegevens zelf inloggen...
Je kunt iCloud zo configureren als je wilt. De foto's worden automatisch gepusht naar je computer, dus ze worden ook fysiek op je computer opgeslagen. Alleen foto's van de laatste 30 dagen worden bewaard, maar je kan dan gewoon foto's copy/pasten naar een permanente bestemming; dat is toch precies wat Android-gebruikers willen?
nee, ik wil ze gewoon direct op mijn tv kunnen afspelen zonder overal extra apparaatjes te moeten zetten.
Ook kan ik gewoon via wifi vanaf ieder apparaat mijn telefoon benaderen en de foto's kopieeren.
Zo, out of the box zonder iets te installeren e.d.
Ik wil niet dat mijn prove foto's langs een of andere onbekende server gaan. Sommige foto's zijn niet bedoeld voor publicatie en die wil ik dan ook offline houden.
Of airplay? Video's, afbeelding en muziek zijn gewoon draadloos, via wifi, te streamen naar elk apparaat wat het ondersteunt. In mijn geval mijn XBMC htpc geval.
geef me nu dan 1 ding, wat jij aan funcitonaliteit ontbreekt????

Die vriend van jou moet zich dan beter inlezen, want je kan gewoon je foto's en videos op de tv afspelen echt geen probleem hier al sinds ios 4.
Begin je zohard over tweaker dit tweaker zo, en dat vriendje van je kan niet eens ze foto's bekijken op ze tv. Even kabel erin klikken, tv op de juiste source en klaar is klara.

Hmmm emailen werkt als een speer bij mij over wifi!!!!

Wat een ongefundeerd geblaat. Ik zie hier zo vaak in de discussies dat mensen niet eens weten waarover ze praten, dingen neerzetten als feiten terwijl ze terplekke uit hun duim gezogen zijn, of voort komen uit onkunde. En of dit nou over apple, google of ms is maakt me echt niet uit, het is zo jammer.

En ja denskie ik heb me iphone gekocht omdat ie ruk werkt, en natuurlijk omdat ie 700 + eu is. Leg hem ook standaard op tafel naast alle andere iphones, en het liefst doe ik daar 5 min over, in de hoop dat ik nog net op dat moment wordt gebeld, zodat ik weer heel stoer swipend op kan nemen terwijl iedereen kijkt.

Mensen kinderen, wat een steek houdende argumenten leg jij hier neer.

[Reactie gewijzigd door masgreece op 8 november 2011 13:12]

mensen kopen een telefoon op basis van wat iemand anders heeft.
als die een telefoon van ¤700,- heeft kopen ze die ook, anders lijkt het net alsof ze die niet kunnen betalen.
Gelukkig wordt dit eeuwige hater-riedeltje weer eens keiihard onderuit gehaald door de verkoopcijfers van de 4S, die er exact hetzelfde uitziet als de veel goedkoperen en bijna anderhalf jaar oude 4.
Overigens precies zoals dat al gold voor de 3GS, nog steeds een zeer goed verkopend (en werkend, btw) toestel dat niet te onderscheiden is van de 3,5 jaar oude 3G die je voor een paar tientjes tweedehands koopt.

Dus kan dat fabeltje nu eens een snelle pijnloze dood sterven? Je maakt jezelf echt compleet belachelijk.
Gelukkig wordt dit eeuwige hater-riedeltje weer eens keiihard onderuit gehaald door de verkoopcijfers van de 4S, die er exact hetzelfde uitziet als de veel goedkoperen en bijna anderhalf jaar oude 4.
Hoe word het dan onderuit gehaald.. als iedereen een 4S heeft klopt zijn verhaal toch nog steeds

ps. ik zeg niet dat hij gelijk heeft, maar wat jij roept klopt niet echt
Het standaard argument is hier altijd dat mensen iPhones kopen omdat mensen dan zien dat ze de nieuwste iPhone hebben, en dat is ook de korte samenvatting van Denskies post. Het feit dat 4S en 3GS zeer goed verkopen bewijst gewoon dat het niet zo werkt - op zijn minst in miljoenen gevallen niet.
dat het hier om een Apple product gaat waar een fors deel van de Tweakertjes allergisch voor is.
Dit. Wat is er erg aan om achteraf meer functies te krijgen? Of wil men ook geen updates voor zo ver die er waren :') voor Android ontvangen?
De functie zit er niet in. Je moet hem jailbreaken en dan handmatig de functie activeren.
als je de functie kan activeren, zit de functie er toch in... je kan moeilijk iets activeren wat er niet inzit
"For all practical intents en purposes" zit die functie er (nog!) niet in. Jailbreaken is het uitvoeren van een mod of een tweak en wordt terecht niet ondersteund door de fabrikant. Als ik bij alle apparaten die ik ooit heb getweakt heb ga klagen dat je er dan opeens meer mee kan dan zo uit de doos, dan ben ik over een jaar nog bezig, bij wijze van spreken.

@sinester hieronder: die functie kan je als gebruiker helemaal niet activeren. Oftewel "for all practical intents en purposes" zit hij er niet op, dat is wat ik hiermee bedoelde.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 8 november 2011 17:35]

Met het grote verschil dat dit een extra gratis functie is.

Alle updates van Apple zijn tegenwoordig gewoon gratis, dus het toevoegen van functies is nou niet echt een extra USP te noemen als deze later gratis wordt toegevoegd.

Het zou pas gek zijn als Apple geld zou vragen om deze functie geactiveerd te krijgen. Zoals uit de screenshots al blijkt werkt de functie gewoon nog niet naar behoren en wouden ze iOS5 niet nog verder uitstellen. Ik heb liever een functie die direct goed werkt, dan dat ik 3 updates moet ontvangen voordat het goed werkt.

Dit heeft dus niks te maken met of Apple het bepaalt of niet, want er zijn genoeg panorama apps beschikbaar (ook gratis), die vele malen beter werken dan deze developer-versie.

offtopic:
Wel ironisch. Alle mensen die nu zeiken dat Apple een "beta"-versie van een app (want dat is het technisch gezien als je de screenshots bekijkt, het is totaal nog niet bruikbaar) niet beschikbaar stelt, zitten ook te zeuren dat het raar is dat Apple Siri als beta beschikbaar heeft gesteld en eerst beter had kunnen uitwerken... Alles om te zeuren...

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 8 november 2011 11:40]

Huh? Ik gebruiik Siri meermaals per dag, werkt perfect.
Ik maak meetings aan, zet mijn alarm, vraag weerbericht etc.

Misschien ligt het eerder aan jouw Engels accent, want op de meeste plaatsen wordt Siri juist enthousiast onthaald.
hoeoz het wordt niet als zodanig geadverteerd of verkocht dus ja je krijgt inderdaan functionaliteit erbij.

Weet niet wat er smerig aan is maar ik ken bedrijven die functionaliteit verwijderen na aanschaf.

ben overigens geen fanboy maar om apple nou een smerig bedrijf te noemen omdat ze extra functies later beschikbaar maken voor soms wel 2 jaar oude toestellen vind ik gewoon onzin.
:') ja extra functionaliteit implementeren nadat mensen een telefoon hebben gekocht, en bovendien wachten met vrijgeven tot het echt goed werkt. Wat een smeerlappen zijn het toch. Dat pak jij bij jouw klanten heel anders aan natuurlijk!
Toch is het niet zo vreemd. Je kan een nieuwe feature beperkt houden tot de ontwikkelversie, maar je kan er ook voor kiezen om hem alvast in te bouwen en nog niet vrij te geven. Bijvoorbeeld als er op het laatste moment nog wat problemen opduiken en het eruit slopen teveel werk is. Als ik in mijn antieke Sendo ga kijken, zie ik ook mappen en configuratiebestanden die nergens toe dienen. Zelfs een vage applicatie die ooit onderdeel van het menusysteem had kunnen uitmaken ofzo. Zolang de telefoon het prima doet ga ik niet klagen over zulke ballast.

Ik zie niet helemaal in waarom de ene methode boven de andere te verkiezen zou zijn.

Op het moment dat je als klant extra moet betalen voor iets dat je eigenlijk al hebt, krijg je de discussie die jullie waarschijnlijk bedoelen. Maar daar is hier dus (nog) geen sprake van!

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 8 november 2011 12:29]

Er zijn voldoende panorama apps, daar gaat het niet om, maar niet de officiële van Apple.
geeft al aan waarom deze nog niet vrij is gegeven, een "ontwikkelaar" ontdekte....dus is nog in de ontwikkelfase..
Eindelijk een zinnig antwoord hierzo.. komt wel vaker voor dat opties 'verborgen' zijn in de software, omdat deze simpelweg nog niet af zijn en dus ook nog niet toegankelijk zijn voor iedereen. Zoals duidelijk te zien is in de voorbeelden, is de kwaliteit gewoon nog niet goed om dit publiekelijk vrij te geven.

Reacties als dat Apple voor paashaas zou spelen om gebruikers van hun over-priced telefoon een goed gevoel te geven is ook maar 1 reactie op mogelijk.. :') Als je het niks vind, reageer dan ook niet. Als je op deze manier redeneert, dan zou geen enkel bedrijf dus ooit updates kunnen uitbrengen; alles zou in een keer perfect moeten zijn zonder toekomstige updates
in een consumenten release zitten geen verborgen features, die horen in de beta of in de ontwikkelversies.
zodra ze af zijn worden ze met een update toegevoegd.
Nu zit het er gewoon in, alleen moet apple het nog aanzetten zodat je het gewoon kunt gebruiken.


Kun je een beetje vergelijken hiermee:
je koop een nieuwe auto met een radio in. de radio heeft touchscreen. Na een tijdje komt iemand erachter dat er complete navigatiesoftware ingebouwd zit, maar die kun je niet gebruiken. Dan wil je toch ook niet dat het erin zit als je het niet kunt gebruiken?
Na een tijdje komt iemand erachter dat er complete navigatiesoftware ingebouwd zit, maar die kun je niet gebruiken. Dan wil je toch ook niet dat het erin zit als je het niet kunt gebruiken?
Dan moet je je auto updaten over een half jaartje of zo, dan zit-ie er al vast wel in.
Dat het OS van je auto alvast API's heeft in het besturings systeem is voor de fabrikant alleen maar makkelijk bij het updaten.
En vergeet niet dat de huidige (verborgen) versie van de navigatie je alleen maar over zandwegen laat rijden tot 5 kilometer in de buurt van je bestemming!

Als je vergelijkt, doe het dan wel goed ;)

[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op 9 november 2011 03:48]

Een software ontwikkel traject werkt niet hetzelfde als het bouwen van een auto. Je hebt bijvoorbeeld een team van 50 ontwikkelaars die ieder 2 features bouwen. Na het bouwen wordt de complete applicatie getest en worden 90 van de 100 features goedgekeurd en 10 niet. Dan kun je die 10 afgekeurde features eruit slopen, of je kunt ze laten zitten en uitschakelen. Eruit slopen kan (afhankelijk van hoe modulair e.e.a. is opgezet ) heel erg veel werk zijn en mogelijk impact hebben op (werking van) de rest van het systeem. Dat is de reden dat je soms dingen laat zitten.

Gebeurt bij auto's trouwens ook (bv. ook als je geen mistlampen, extra speakers of electrische ramen bestelt ligt de bekabeling er al wel).
De kans is groot dat deze software nog niet helemaal vlekkeloos loopt, vandaar dat deze nog niet is vrij gegeven.

Ik zou trouwens ook niet weten waarom Apple deze software niet beschikbaar zou maken als deze gereed is voor de consument.
Want hoe meer functionaliteiten je aanbied hoe meer mensen voor jou product zullen kiezen?
Omdat dingen toevoegen vaak niet leidt tot een beter product. Je levert altijd wel iets in (complexiteit, gebruiksgemak, betrouwbaarheid, ontwikkeltijd, prijs, batterijtijd).

Design gaat over keuzes maken voor je gebruiker. En alleen als je vaak durft te kiezen voor weglaten kun je iets goeds neerzetten.
Ik denk dat ik wel weet waarom het een hidden feature is. Het resultaat is nog niet echt om naar huis te schrijven. Zal dus nog wel verder ontwikkeld moeten worden voordat Apple het zelf activeert.

De Microsoft Photosynth applicatie werkt dan een stuk mooier (zie link HarryInDeWarrie)
Reden waarom dit niet officieel is is waarschijnlijk dat de post processing vereist voor het aaneen rijgen van de verschillende fragmenten van een panorama redelijk zwaar en tijdsintensief is.
Een panorama geeft geen direct resultaat zoals een standaard kiekje.
Het op de achtergrond laten verlopen hiervan zou de typische vloeiende gebruikers ervaring van de iPhone kunnen ondermijnen.
Net even geinstalleerd. Werkt voor geen meter tenzij je de telefoon op een ronddraaiend statief zet en heeeel langzaam beweegt.
Nu nog een applicatie die dit legaal gebruikt.
waarom zou het illegaal zijn? Jailbreaken is gewoon 100% legaal.
pssst: er zijn mensen die geloven dat de terms&conditions van fabrikanten wetten/wettelijk zijn O-)
Zie http://www.iusmentis.com/...as/licenties/bindendheid/. Er wordt wel degelijk een overeenkomst gesloten en zolang de voorwaarden en condities naar Nederlands recht kunnen is het ook gewoon rechtsgeldig (net als elke andere overeenkomst0.
Nee eigenlijk niet.

Een quote uit je eigen link.
Op tijd ter beschikking stellen is een absolute voorwaarde.
Hiermee word bedoelt dat een klant over de voorwaarden moet kunnen beschikken nog voordat men de overeenkomst sluit.
Volgens de wet word de overeenkomst gesloten op het moment dat men bij de kassa voor het product betaald.

En in de meeste gevallen kun je de voorwaarden pas doorlezen nadat men de koop afgesloten heeft.

Met beschikking hebben over de voorwaarden word bedoelt dat deze beschikbaar zijn voor de klant in de winkel. Deze voorwaarden digitaal beschikbaar stellen (bv een website) is niet voldoende. Deze digitaal in de winkel beschikbaar stellen en ze direct met 1 druk op de knop kunnen uitprinten is wel voldoende.

Dit is in principe ook het probleem met de EULA (end user license agreement) van software. Aangezien men hier de voorwaarden (EULA) pas kunt inzien nadat het spel gekocht is en uitgepakt is (en in veel gevallen dus het zegel verbroken is). Bij veel games kun je ze ook pas inzien tijdens het instaleren.
Dus in het geval dat iemand de EULA niet in orde vind en het product wil terug brengen kan hij problemen krijgen omdat het zegel etc verbroken is.

ps. jailbreaken is overigens volledig legaal (zoek het maar op). Alleen een deel van de dingen die men kan doen nadat de iphone is gejailbreaked is illegaal.

[Reactie gewijzigd door Deadsy op 8 november 2011 15:26]

ik weet niet waar jij normaal je inkopen doet, maar bij bijvoorbeeld een telefoon kan je altijd de voorwaarden lezen. Soms moet je er alleen om vragen.
Haha, ik heb net South Park s15e01: Humancentipad gekeken, geweldig!

Aan de hand van de derde afbeelding lijkt het principe anders te werken dan dat ik bijvoorbeeld op mijn SGS heb. Het lijkt er eerder op alsof de opname op video-mode gemaakt wordt, net als het scannen van documenten met een muis.

nieuws: LG integreert scanner in muis
http://www.youtube.com/watch?v=Pt4LpLOx0j4

Het resultaat is namelijk geen rechthoekige afbeelding maar een soort golf. Lijkt mij niet dat dit het resultaat van cropping is.

[Reactie gewijzigd door xp7amrkr op 8 november 2011 11:44]

"Andere dingen". Wat dan?
Een hele nacht overklokken? Casemodden?
Je bent tweakers of bent 't niet ;-) Beide natuurlijk!!
Er zijn al een aantal Apps die hiervan al gebruik maken of in ieder geval volgens hetzelfde principe werken.
Ik heb zelf 360 Panorama. Werkt super goed.
Vooral het terugkijken van de foto zelf in de app waarbij je door de afbeelding scrolt of rond draait is heel apart.
probeer eens de app photosynth (van microsoft) dit doet hetzelvde , maar dan 365 graden alle kanten op.
Als je met "legaal" bedoelt, binnen de voorwaarden van de app store kun je lang wachten aangezien je aat alleen publieke API's mag gebruiken. Ik geef je op een briefje dat dit er niet één is.

Gelukkig zijn er legio heel goed werkende pano apps in de app store te vinden, zowel uitvoeringen waar je zelf foto's moet maken die hij aan elkaar stitcht,uitvoeringen die zelf foto's maken terwijl je de camera rondbeweegt, en uitvoeringen die een pan-video schieten en daar vervolgens een panorama van bakken. Keus genoeg dus.
Voorsprong?
Sony Ericsson heeft dit al jaren.
Sterker nog, het zat al op mijn SE W810i uit 2006! Vast heel wat primitiever dan de apps van nu (mag ik hopen), maar het werkte heel makkelijk en goed. Heb er destijds heel wat toffe panorama plaatjes mee gemaakt!
Dit zit al tijden op de Xperia lijn en de manier van Apple lijkt er verdacht veel op.
dat dacht ik er ook al van, zul je zien. krijgen we dadelijk weer een patenten gevalletje tussen SE en Apple:S
Android heeft dit ook (tenminste, mijn Galaxy SII kan het).
Het zou me niet verbazen als Apple nog in onderhandeling is met de patenthouder van het toegepaste principe voor het automatisch stitchen van foto's. Sony waarschijnlijk, die het tegenwoordig in al hun camera's stopt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True