Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Submitter: Gaele

De Noord-Nederlandse ambulancezorg heeft een applicatie uitgebracht die gebruikers in staat stelt om met één druk op de knop 112 te bellen, of de locatie te laten bepalen. De software werkt op iOS en Android en alleen in Noord-Nederland.

Gebruikers van een Android- of iOS-toestel kunnen de software downloaden uit de bijbehorende applicatiewinkels. Wel is de alarmeringssoftware alleen te gebruiken in Groningen, Friesland en Drenthe, waar de vier Noordelijke meldkamers voor ambulancezorg zich bevinden. Voor de overige delen van Nederland is voor zover bekend nog geen smartphone-app beschikbaar. Het is onbekend of hier aan wordt gewerkt.

De app maakt gebruik van gps om de locatie te bepalen en door te geven aan de meldkamer. Met de software is het ook mogelijk om naar huisartsenposten te zoeken, zowel voor reguliere als spoedeisende hulp. Er wordt gezocht naar de dichtstbijzijnde huisartsenpost waarbij direct het telefoonnummer wordt gegeven. Ook gebruikt de ambulancezorg de app om informatie te verspreiden. Het is onbekend wat voor info dat is.

Het gebeurt steeds vaker dat medische toepassingen verpakt worden in een app voor smartphones. Zo brachten ontwikkelaars eerder al software uit voor Android en iOS voor het uitlezen van een mobiele 'kankerdetector'.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Mooie ontwikkeling is dit.
Vooral als je 112 moet bellen, maar je weet niet precies waar je je bevind. Ik kan dan een hele klus zijn voor je dat hebt uitgelegd.
Met deze app kan men nog sneller ter plaatse zijn.
Goede ontwikkeling dat hulpdiensten hier gebruik van maken.

Ik ben dan natuurlijk wel benieuwd wat voor info er verspreid gaat worden. Ik kan zo 1,2,3 niks bedenken wat relevant zou zijn om te verspreiden.

uit het oorspronkelijk artikel:
"Gebruikers van de App krijgen via enkele veel gestelde vragen inzicht in wat gevraagd wordt wanneer ze bellen met het alarmnummer 112. Verder wordt uitleg gegeven over de ambulancezorg en de meldkamer."

Dit is natuurlijk ook fijn. Dan kan al eens een keer bekijken wat er gevraagd wordt als je 112 belt. Als het dan echt een keer nodig is weet je al waarop je moet antwoorden en al info inwinnen.

@ veldmuis
Het is van de ambulancezorg. Volgens mij hoort dat niet bij inbraak ;)
Het blijft natuurlijk 112 en dat is voor alles, even niet aan gedacht.

[Reactie gewijzigd door PeterThePirate op 22 oktober 2011 12:25]

Naast het verspreiden van informatie (ik heb idd. ook altijd al eens willen weten wat je nu gevraagd wordt als je 112 belt) en het personaliseren van informatie (huisartsposten waar IK mij op dat moment bevind) zie ik het grote voordeel vooral bij de steeds groter wordende groep senioren.

Senioren kunnen vaak niet goed met een mobieltje omgaan, maar geef ze een telefoon waar ze door op één icoontje te drukken hulpdiensten in kunnen schakelen, dan help je ze toch al een stuk verder. Daarnaast hoeven ze zich niet druk te maken over waar ze zich nu bevinden, vaak zijn ze als ze van de fiets of uit een rolstoel vallen al gedesorienteerd en geshokkeerd genoeg.

Niet alleen wordt de groep senioren in een rap tempo groter, maar naar verhouding zijn er ook steeds minder mensen om voor die groter wordende groep te zorgen. Het is een kwestie van tijd voordat we compromissen moeten sluiten over wat we wel en wat we niet kunnen. Technologie kan dit gat opvangen en ik zie dit project dan ook als een prima eerste verkennende stap.
Als je wilt weten wat 112 moet weten van jou als beller kan je altijd 09008844 bellen. En daar om info vragen, of langs lopen bij het dichtstbijzijnde politieburo. Ook kan je postbus 51 om info vragen. Er zijn zoveel informatiepunten die je kan benaderen om info uit te vergaren. Daarnaast vind ik het persoonlijk een plicht om te weten wat je aan de 112 centrale moet vermelden. Eigenlijk heel simple..

- het incident
- je naam
- en je locatie

Zij bepalen aan het type incident die je vermeld de prio.

Daarnaast is het mogelijk voor de 112 centrale als je niet duidelijk genoeg bent om je locatie te bepalen dmv 3 hoeks meteingen.

In de US kan gebruikt worden gemaakt van E911 protocol. Je kan dan aan je telefoon je locatie laten koppelen. Dan hebben ze al je gegevens waar je bevind. Zo ver ik weet werkt dit nog niet op mobiele telefoons. Maar wel op vaste lijn nummers via VOIP. MS Lync heeft hier ondersteuning voor..

Op mobieltjes zou bij het bellen van 112 ook dmv E911 protocol je locatie gekoppeld kunnen worden aan je GPS. Die software of bestaat nog niet of is nog niet goed gekeurd. Als je dan een nood nummer beld kan de centrale zien waar je dan op datmoment bent.

Met Lync en mn laptop als ik op een nieuwe locatie mn laptop koppel aan het internet vraagt Lync wat het adress is. Ik weet alleen niet of 112 in NLD ook het E911 protocol kent/gebruikt.
De eerste vraag die de 112 meldkamer je vraagt is dacht ik: 'wilt u politie, brandweer of ambulance spreken'? In mijn ogen altijd een rare vraag om als eerste te stellen. Ik weet bij een ongeval waar ik wat auto's op elkaar zag kletteren, nog niet wie daarbij aanwezig moeten zijn, misschien wel alledrie namelijk (politie en ambulance vanwege evt. letsel, en brandweer wegens evt. beknelling slachtoffers en/of brandend voertuig)

Verder ken ik iemand die op de meldkamer werkt als telefoniste, en naast de klachten die ik hoor over 100x per dienst voor de 'grap' gebeld worden (en door illegale simkaartjes om iPhones te unlocken, die 112 bellen, anybody?) dat zij geen traingulatie / driehoeksmeting mogen verrichten. Als je niet kunt vertellen waar je bent - pech gehad. Zij vertelde dat dit wel mogelijk is, maar vanwege privacy wetgeving (nog) niet mag (!)

-edit- ik begin nu zelf ook te twijfelen aan het verhaal van deze kennis, want ik lees nu net dit:
Sinds deze week is het voor politie, brandweer of ambulancedienst duidelijk waar iemand is die met een mobiele telefoon naar het alarmnummer 1-1-2 belt
bron: http://www.rijksoverheid....ij-bellen-naar-1-1-2.html

P.S. Ook goed om te weten: al heb je geen beltegoed, geen bereik/dekking (op het netwerk van je eigen provider) of geen eens een simkaart in je mobiel, je kunt echt altijd 112 bellen. (er wordt dan naar een ander GSM netwerk gezocht, waarop je mag 'roamen')

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 23 oktober 2011 11:00]

Als je informatie over 112-meldingen wilt hebben: ga naar je lokale EHBO-vereniging (rechtboven op ehbo.nl kun je die opzoeken). Bij elke cursus hoort ook oefenen met het maken van meldingen naar 112. Ook heel nuttig: ze kunnen je leren wat je zelf kunt doen totdat de ambulance ter plekke is.

@Korvaag:
Die term had ik nog nooit gehoord, maar wat ik erover kan vinden doet me heel erg aan mijn EHBO-lessen denken. (Over "LMIST" kon ik niets vinden, maar ik neem even aan dat de "L" voor "location" staat.)

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 24 oktober 2011 17:14]

De meeste EHBO verenigingen werken niet met de protocollen die de meldkamer of de landelijke hulpdiesten hanteren. Ze komen niet verder dan de 'wie ben je, waar ben je, en wat heb je nodig'. Niets mis mee verder maar zeker niet het meest efficient.

Als je je er echt in wilt verdiepen moet je je verdiepen in de gebruikte protocollen zoals (L)MIST voor ambulancedienst bv. In principe een protocol voor overdracht maar ook zeer geschikt als protocol voor meldingen door de L eraan toe te voegen.
De 112 centrales zouden sinds 2007 opgewaardeerd worden tot het kunnen bepalen van de locatie van de gsm die belt:
http://frontpage.fok.nl/n...ar-mobiele-beller-is.html
Vooral UMTS masten geven grote nauwkeurigheid.
De apps heeft dus meer of minder toegevoegde waarde, afhankelijk van je plek: autosnelweg of stad.

[Reactie gewijzigd door Xubby op 23 oktober 2011 11:48]

Mooie ontwikkeling is dit.
Vooral als je 112 moet bellen, maar je weet niet precies waar je je bevind. Ik kan dan een hele klus zijn voor je dat hebt uitgelegd.
Inderdaad, handig.
Met deze app kan men nog sneller ter plaatse zijn.
Als je GPS snel genoeg opstart wel
Goede ontwikkeling dat hulpdiensten hier gebruik van maken.
Had nog handiger geweest als de app gelijk beschikbaar was geweest voor alle regio's.
Deze widget heeft minder mogelijkheden, doch is bruikbaar om snel 112 te draaien.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1084021

Emergency tool
https://market.android.co...tZXJnZW5jeXRvb2xzZnJlZSJd

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 22 oktober 2011 20:44]

Inderdaad, handig.
[...]
Als je GPS snel genoeg opstart wel
Wanneer een app op Android je locatie wil weten, krijg je eerst de geschatte locatie door die bepaald is aan de hand van de zendmasten en daarna kan die locatie beter geschat worden door de GPS te gebruiken.
Maar zelfs al heb je nog geen fix, dan kun je al wel heel snel een redelijke schatting maken als je de NMEA data zou analyseren.
GPS werkt binnenshuis niet of heel slecht, vandaar ook dat het handig is om eerst een globale schatting te hebben.

Maar deze app is echt ronduit slecht gemaakt.
- app is veel te groot (ruim 10 MB)
- app werkt niet goed op Android 2.3.3 (alle vensters geven lege tekst-velden die pas heel kort leesbaar zijn als je erop klikt)
- bij het starten van de app zie je als eerste 2 knoppen waarbij de rode -bel 112- knop wel heel dicht zit bij de overige knoppen bovenaan. Dat zal vaak een onbedoelde melding opleveren.

Kortom uitvoering is echt een ruime onvoldoende en ik heb de app er weer afgegooid.
Inderdaad maar als de GPS eerst 10 minuten nodig heeft om een fix te krijgen heb je er weinig aan ....
Lijkt me verstandiger als die dat dan met de posities van de telefoonpalen berekent, dan hoef je de GPS ook niet aan te hebben.
Een link naar de apps zou wel handig zijn!

Bij deze:

Android

iOS

[Reactie gewijzigd door matz op 22 oktober 2011 12:33]

Ik zeg: landelijk uitrollen in samenwerking met Brandweer en Polite. De app zo simpel mogelijk houden. Drie grote knoppen met 'Ambulance', 'Brandweer', en 'Politie'. Scheelt de centralist alweer een vraag (als er twee of drie hulpdiensten nodig zijn waarschuwen zij elkaar onderling). Zodra je de app opstart gps in laten schakelen en de app deze automatisch laten doorgeven naar de hulpdienst. App evt ook toestemming geven om bepaalde (vooraf door jezelf optioneel ingevulde) informatie te geven zoals telefoonnummer, je adres, kenteken van je auto, eventuele personen die gewaarschuwd kunnen worden als je iets overkomt, emailadres (evt. terugkoppeling van afhandeling vd melding) etc etc...

Informatieverspreiden is een leuk toevoeging, maar moet je kunnen uitschakelen als je dat niet wilt.
[...]
App evt ook toestemming geven om bepaalde (vooraf door jezelf optioneel ingevulde) informatie te geven zoals telefoonnummer, je adres, kenteken van je auto, eventuele personen die gewaarschuwd kunnen worden als je iets overkomt, emailadres (evt. terugkoppeling van afhandeling vd melding) etc etc...

Informatieverspreiden is een leuk toevoeging, maar moet je kunnen uitschakelen als je dat niet wilt.
Vergeet vooral je laatste opmerking niet. Er zijn de nodige apps in omloop die graag aanwezige informatie aanwezig op je gsm doorsturen. Dus invullen in je 112 apps dat je suikerziekte hebt, het kenteken, e-mail, woonadres van vrienden enz. is niet geheel zonder risico.
Daarnaast, 112 is er in de eerste plaats om jouw te redden, daarvoor is slechts jouw aanwezigheid vereist, geen info over je familie en auto. Dat kun je ook, met minder risico, ook voor de familie, wiens informatie je opslaat, anders bij je dragen.

[Reactie gewijzigd door Xubby op 23 oktober 2011 11:55]

Eerst eens zien wat de toegevoegde waarde is van een dergelijke app. Bij succes zal het ongetwijfeld navolging vinden, en of er soms per ongeluk 112 mee wordt gebeld maakt an sich niet zoveel uit. Dat gebeurt nu ook al. In mijn tijd als centralist heb ik vaak genoeg kleine kinderen aan de telefoon gehad die per ongeluk 112 hebben gebeld. Dat is geen probleem als het een keer voorkomt.

M.i. zou het al lang gerealiseerd moeten zijn dat mobiele bellers direct bij de juiste meldkamer binnenkomen o.b.v. locatie (in elk geval gerelateerd aan de mast) i.p.v. op de meldkamer in Driebergen waarvandaan je vervolgens wordt doorverbonden. Naar mijn weten is dit ook een Europese richtlijn waar Nederland zich aan moet conformeren, maar het nog altijd niet doet. Dit is frustrerend. Het duurt langer voor je iemand aan de lijn hebt die kan helpen, en het risico dat je ergens de verbinding verliest is onnodig groter.

Overigens is het punt wat wordt genoemd qua samenwerking een kwestie van tijd. Het nieuwe systeem waarop meldkamers gaan draaien voorziet in een veel directere link tussen verschillende meldkamers dan wat nu het geval is. Dit kan echter pas worden geimplementeerd als de politiek een keuze maakt over de toekomst van meldkamers. Er wordt gecentraliseerd, en van de originele 25 meldkamers blijven er straks maar 3-10 over. Dit loopt nu. Meldkamer Noord Nederland is een van de eerste die is gecentraliseerd; dit betrof eerst 3 separate meldkamers. Volgens mij gaat deze meldkamer per 1 november operationeel, maar daar kan ik naast zitten.

[Reactie gewijzigd door JvW op 22 oktober 2011 16:29]

Geeft een nieuwe dimensie aan het broekzakbellen.

GPS is een mooie toevoeging, maar zie in een panieksituatie maar eens een app te bedienen. In zulke situaties vergeten mensen het alarmnummer zelfs!

Voor iets minder spoedeisend maar wel 112-waardig (inbraak op heterdaad bijvoorbeeld) is het handig natuurlijk.

Edit: die info verspreiden zal wel betrekking hebben op het huidige SMS Alert. Bijvoorbeeld ramen en deuren sluiten vanwege gezondheidsrisico's bij brand e.d.

Edit2 @hierboven: Je hebt gelijk. Ik dacht te ver vooruit en snapte niet dat dit alleen voor de ambulancezorg is. We hebben in Nederland een gemeenschappelijke meldkamer, waarbij gemeenschappelijk betekent dat het om ambulance, brandweer en politie gaat. Dat die koppeling niet gemaakt is is natuurlijk ook vreemd. Maar laten we het dan maar op een gebroken been houden.

[Reactie gewijzigd door veldmuis op 22 oktober 2011 12:26]

Klopt in dat soort situaties ga je ook geen app zoeken in je menu. Daarom moet de app zo gemaakt worden dat hij automatisch start in het achtergrond zodra je 112 belt. Zal waarschijnlijk op iOS niet mogelijk zijn vanwege de beperkingen. Android moet geen probleem zijn.
Off je nu 112 moet intypen, of een app moet opzoeken. Ik weet niet wat langer duurt. Zeker als je de app op het bureaublad hebt staan

Zou ook mooi zijn als de app er ook voor de rest van Nederland komt, én ook beschikbaar is voor Symbian.
Ik denk dat 112 intypen sneller gaat plus, zoals ik al eerder zei, je GPS moet aanstaan.
Buraublad ? Als ik onderweg ben zit ik niet achter een bureau.
Geeft een nieuwe dimensie aan het broekzakbellen.
Uit ervaring (mijn naam begint met een A) kan ik vertellen dat capacitieve touchscreens het broekzakbellen juist behoorlijk hebben doen afnemen.
offtopic:
"Geeft een nieuwe dimensie aan het broekzakbellen."
Je hebt niet voor niets een proximity sensor aan boord.
Het gebeurt steeds vaker dat medische toepassingen verpakt worden in een app voor smartphones.
ietsie offtopic:
Ook een mooi voorbeeld is een app(die het bedrijf waar ik werk gemaakt heeft) voor de thuiszorg. Niet voor de patient, maar voor de thuiszorgmedewerk(st)er. In plaats van een hele papier winkel bij te houden hoelang, waar, vanaf hoelaat etcetc kunnen ze het nu op een smartphone bij houden. Door simpel op een knopje te drukken kunnen ze een timer starten. Zodra ze klaar zijn stoppen ze de timer en de tijd wordt automatisch verwerkt. Ook reistijden worden op die manier bijgehouden. Tevens kunnen ze makkelijk zien wie de volgende klant/patient is met alle relevantie info e.d. Dit ontlast de medewerk(st)er, de administratie is nauwkeuriger en informatie wordt automatisch in de centrale database verwerkt. Resultaat? Blije medewerkers(geen papier winkel), blije baas(minder rompslomp, minder administratief personeel op kantoor nodig) en blij patient(meer tijd voor de patient).

Langzaam aan verovert de smart phone de medische wereld, op allerlei terreinen. Zowel aan de kant van de patient als aan de kant van de zorgverlener :)

[Reactie gewijzigd door beany op 22 oktober 2011 12:28]

Het systeem, zoals jij het omschrijft, is inderdaad handig.

Uit de praktijk blijkt het helemaal niet zo rooskleurig te zijn. Ik heb te maken met thuiszorg, en het is een ramp volgens de medewerkers. Geen data verbindingen, server die er uit ligt, of zelfs medewerkers die in paniek raken omdat de app gecrashed is of de telefoon niet meer reageert.

Nu weet ik niet op welk platform jullie de software gemaakt hebben, maar hetgeen waar ik mee te maken heb draait nog op Windows Mobile 5 en 6. Echt een ramp!

Ik geloof best wel in het systeem, maar dan om te beginnen touch-friendly. Met vingers ipv pennen, grotere knoppen met duidelijke kleuren en evt. feedback, en lokale opslag (als er geen verbinding mogelijk is met de server) zou de boel een stuk aangenamer maken voor de mensen die het moeten gebruiken.

Natuurlijk, we zitten in een overgangsfase. Maar die paar simpele dingen zouden gewoon essentieel moeten zijn. Het probleem zit hem ook in het feit de de meeste systemen gemaakt worden door programmeurs die niet zien hoe het in de praktijk gaat.

Ik geloof, als diezelfde programmeurs eens een weekje meelopen, dat ze veel betere software kunnen maken aan de hand van ervaring die ze opgedaan hebben. Maarja, dat kost extra geld...

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 22 oktober 2011 16:59]

Uit de praktijk blijkt het helemaal niet zo rooskleurig te zijn. Ik heb te maken met thuiszorg, en het is een ramp volgens de medewerkers. Geen data verbindingen, server die er uit ligt, of zelfs medewerkers die in paniek raken omdat de app gecrashed is of de telefoon niet meer reageert.
Ik werk ook ambulant (ik ga naar de mensen toe, naar hun huis) maar ik heb af en toe dat de apps (Mail, Agenda, Parkeer-app, Navigatie, Google Maps, tijdlog-applicatie) die ik gedurende de dag gebruik, vastlopen. Meestal heeft dit een slecht bereik als oorzaak, of een andere fout in de internetverbinding (wel 3G in beeld en dekking, maar internet / dataverkeer, ho maar), waardoor ze compleet in de war raken en vastlopen. De apps moeten dan zo gemaakt zijn dat je geen data verlies hebben na een vastloper. Als dat niet het geval is, drijft het je tot waanzin. En dan ben ik nog redelijk technisch.
Maar mijn schoonmoeder werkt ook in de thuiszorg en zij heeft 1 dedicated apparaatje waar ze haar administratie op moet doen. De mogelijkheden zijn zeer beperkt, maar het werkt aardig (zeker niet storingsvrij) Ik kan me de paniek bij een wat minder technisch persoon goed voorstellen, en de frustratie waarmee dat gepaard gaat. En dat neemt alleen maar toe naarmate het apparaat meer kan (of moet kunnen) en minder gemaakt is voor uitsluitend 1 doel.

Vergelijk het met een Foto toestel of een camera. Een gewoon fototoestel en een Flip Mino drijven mij nooit tot waanzin, omdat ze maar 1 ding kunnen en dat goed doen. Mijn iPhone kan de meest uiteenlopende dingen, maar vlot een foto of filmpje maken bijvoorbeeld, kost relatief veel meer handelingen, en lukt zelfs soms niet (loopt de camera.app vast, ik noem maar wat)

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 23 oktober 2011 11:14]

"De Noord-Nederlandse ambulancezorg heeft een applicatie uitgebracht die gebruikers in staat stelt om met één druk op de knop 112 te bellen, of de locatie te laten bepalen."

Met een druk op de knop: Wat gebeurt er als je zoon/dochter van 5 op je iPhone zit te kloten, en per ongeluk 112 belt? Zit er een beveiliging in dat dat niet kan?
Natuurlijk niet, dan gaat het toch niet makkelijk en snel meer?

Oplossing:
1. Geef je 5 jarige zoon die niet kan lezen en graag op alles drukt om maar een reactie te krijgen je iPhone niet.
2. En als hij dingen onthoud, leg hem uit wat 112 is en waarom je dat nooit voor de lol mag bellen en vertel hem dat hij van die app moet afblijven.
Laten ze liever eens telefoonfabrikanten verplichten om met een knop/toets/schuifcombinatie direct 112 te kunnen bellen. Met m'n ouwe saaie Nokia was in 3-5 seconden aanzetten+PIN+bellen geregeld. Met beetje smartfoon zit je al meer dan een minuut te wachten voor je nummer invoeren of contacten kunt benaderen.
Beetje snelkoppeling bedenken levert geheid onbedoelde telefoontjes op (omdat sommige blokkeringen in je broekzak er al vanaf gaan), of men kan in paniek het icoontje op de tig tabbladen die erna zijn geinstalleerd niet meer vinden.
Hm. De meeste telefoons staan nooit uit, en smartphone-eigenaren gebruiken volgens mij vaker de 'vliegtuigmodus' of flightmode als ze tijdelijk de telefoon 'uit' willen hebben. Juist omdat opstarten zo verrekte lang duurt.
Ik kan op mijn iPhone meteen 112 bellen, daarvoor hoef ik maar 1 veeg op het scherm voor uit te voeren. Pincode of Passcode invoeren hoeft dan niet eens.
Ik denk dat als je 1 dedicated knopje maakt voor 'noodoproep' of 112, dat er dan weer veel meer broekzakmeldingen komen.
Eigenlijk is er nog veel meer mogelijk, zoals bijvoorbeeld continue de GPS lokaties blijven doorsturen, in het geval je 112 belt onderweg.. Bij een ontvoering of achtervolging bijvoorbeeld..
En de (Assisted-)GPS aanzet als je op de belknop drukt. Moet ie wel van Assisted GPS gebruik maken omdat gewone GPS via satellieten op de meeste smartphones het veel te lang duurt (10 min of langer bij open hemel dus nog langer inb de auto of binnen) .
Alleen noord nl. Leuke samenwerking in nl!!
In noord-nederland is de bevolkingsdichtheid het laagst, dus bij hartaanval is de kans kleiner dat er iemand in de buurt is :)
Toch is het wel een goed punt dat voor de MkNN en de MON, welke beide een enorm gebied bedienen, dit wel een mooie oplossing zou zijn. In zowel het noorden als hier in het oosten zijn veel landelijke gebieden, en je ziet vaak genoeg dat bij alarmeringen omstanders totaal niet weten waar ze zijn, waardoor bij A1'tjes zoals Reanimaties de tijd juist hard nodig is. Tijdje terug ook weer een woningbrand van een boerderij, bewoners niet thuis, omstanders staan te kijken en "ja, euh, daar vanaf die drukke weg naar rechts". Iemand uit Apeldoorn (MON) is echt niet zo goed bekend hier bij Raalte, en de kaarten van GIS geven al die kleine weggetjes ook niet altijd aan natuurlijk.

MkNN = Groningen, Fryslan, Drenthe
MON = IJsselland + N/O-Gelderland (Twente er ooit nog bij?)
Daarom is het ook belangrijk dat je niet alleen alarmeert maar ook zaken daaromheen regelt. Indien bv een medische noodsituatie op een boerderij: Zet een auto met alarmlichten bij de oprit. Stuur iemand anders met de auto naar aansluitingen op de grote weg. Incidentmanagement wordt hierin door zowel omstanders als semi professionele organisaties zwaar onderschat.
In noord-nederland is de bevolkingsdichtheid het laagst, dus bij hartaanval is de kans kleiner dat er iemand in de buurt is :)
De kans dat er iemand met die app "toevallig" in z'n telefoon voorbij loopt/fietst is dan evenredig klei(ner) dan in de randstad.En die moet dan ook nog iOS of Android draaien.

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 22 oktober 2011 20:37]

Waarschijnlijk komt dit omdat op 28 november van dit jaar de nieuwe Meldkamer Noord Nederland in gebruik gaat worden genomen, die de veiligheidsregio's Groningen, Fryslan en Drenthe gaat bedienen. Op de PC's in de MKA zijn natuurlijk ook de nodige aanpassingen nodig hiervoor, en bij een complete nieuwbouw kan dat makkelijker worden doorgevoerd dan bij een volledig operatieve meldkamer.
Wij mogen ook wel eens een proef