Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties
Submitter: ieperlingetje

Catcher Technology, dat laptopbehuizingen produceert voor onder andere Apple, Dell, Lenovo en Sony, heeft onder druk van de overheid productiefaciliteiten in China gesloten. Het bedrijf noemt milieuoverwegingen als reden.

Chinese burgers die in de buurt van de fabriek van Catcher Technology in de provincie Suzhou wonen, zouden hebben geklaagd over stankoverlast. Daarop hebben de autoriteiten besloten om de productiefaciliteit per direct stil te laten leggen, zo meldt de Financial Times. Catcher Technology zou technische aanpassingen in de gewraakte fabriek moeten doorvoeren voordat de de desbetreffende onderdelen weer gestart mogen worden. Hoe lang dit proces gaat duren, is nog niet bekend.

Het Taiwanese Catcher Technology waarschuwt dat zijn productiecapaciteit door het sluiten van de fabriek of fabrieksonderdelen nog deze maand met een vijfde zal afnemen. Het bedrijf maakt onder andere de aluminium unibody-behuizingen voor de Apple Macbook Air en Macbook Pro. Ook maakt het laptopbehuizingen voor Dell, Lenovo en Sony. Welke gevolgen dit zal hebben voor de verkrijgbaarheid van bepaalde laptops is nog niet geheel duidelijk, maar het bedrijf stelt dat andere fabrikanten wellicht een deel van de vraag kunnen opvangen.

Het verplicht sluiten van een grote productiefaciliteit laat zien dat in ieder geval een deel van de Chinese overheid mogelijke schade aan mens en milieu nu serieus neemt. In augustus publiceerden Chinese milieuactivisten nog een lijst van bedrijven die onderdelen maken voor Apple en het niet erg nauw zouden nemen met de milieuregels in het land. Ook een eigen onderzoek van Apple liet zien dat zeker tachtig toeleveranciers gevaarlijke stoffen niet veilig wisten op te slaan of dat er verkeerd mee werd omgesprongen. Ook raakten 137 werknemers van toeleverancier Wintek in aanraking met de gevaarlijke stof n-hexaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Het verplicht sluiten van een grote productiefaciliteit laat zien dat in ieder geval een deel van de Chinese overheid mogelijke schade aan mens en milieu nu serieus neemt.
Of het feit dat het een Taiwanese fabricant betreft?
China maakt er geen geheim van dat ze Taiwan een afvallige provincie van China vinden, en niet een onafhankelijk land.
Dat het hier om een taiwanees bedrijf gaat viel mij ook al direct op. De productie capaciteit van Catcher neemt met 20% af. Is er nu een chinees bedrijf wat ineens dat gat kan invullen? Of kan de fabriek weer open nadat Catcher een joint-venture met een chinees bedrijf is aangegaan?
Ik zie in dit soort acties toch al snel een poging om "buitenlandse" invloed te beperken. Maar misschien heb ik het mis en is de chinese overheid ineens WEL begaan met haar burgers.
Officieel hoort Taiwan ook bij China en Taiwan erkent dat ook niet, echter Taiwan zegt op zijn buurt weer dat mainland China ook bij Taiwan hoort.

Ik persoonlijk hoop dat de twee China's weer herenigd worden met elkaar, want Taiwan hoort bij China.

Nederland erkent Taiwan ook niet als onafhankelijk land, daarom hebben ze in Taiwan ook geen ambassade, je ziet dit bijvoorbeeld ook terug in vlucht aanbod, er zijn veel meer vluchten naar mainland China dan Taiwan.

[Reactie gewijzigd door 318025 op 17 oktober 2011 15:46]

De reden dat Taiwan niet officieel erkent wordt is simpelweg omdat dat zoveel diplomatieke problemen met China oplevert, maar in de praktijk is Taiwan gewoon een onafhankelijk land en wordt het ook zo behandeld. Als we Taiwan in de praktijk niet als onafhankelijk land zien, waarom hebben we ze dan in hemelsnaam onderzeeërs geleverd?


Waarom zou Taiwan bij China horen en niet China bij Taiwan? Waarom hoop jij dat Taiwan bij China wordt gevoegd? Weinig op met democratie voor die mensen? Ik zie bijzonder weinig voordeel voor hun op het moment om bij mainland China te worden gevoegd, ja reizen wordt makkelijker, maar daarvoor hoef je niet je vrijheid op te geven, dat kan prima met normale afspraken.


En je laatste argument, is die nou echt serieus? Een verband trekken tussen aantal vluchten naar Taiwan/China en de status als onafhankelijk land? China heeft meer dan 50x het aantal inwoners als dat Taiwan heeft, zou dat iets met het aantal vluchten naar mainland China vs het aantal vluchten naar Taiwan te maken kunnen hebben?
Ja dat is ook waar, maar je weet toch dat de verdreven oude regering van China toen ze de oorlog verloren hebben zijn gevlucht naar Taiwan?

Taiwan word als onafhankelijk land gezien, maar word niet erkend als zodanig en het hoort feitelijk ook bij China, ik bedoel Hongkong hoort ook bij China en die hebben ook een aparte regering enzo en is zelfs zo dat als je Hongkong in gaat dat je dan China uit gaat en je dus weer nieuwe entry nodig heb als je terug wilt.

Taiwan hoort gewoon bij China daar is eigenlijk geen discussie over mogelijk, want andersom zegt Taiwan dat mainland China bij hun hoort en geloof maar niet dat ze in Taiwan echte democratie hebben zoals wij kunnen hier in Nederland en democratie zegt nog niks hoor want Hitler was immers ook democratische gekozen en dat bewijst maar dat democratie niet beter hoeft te zijn dan het communisme dat China nu heeft, in tegendeel ik voel mij veiligere op straat in China dan in Nederland.

Ja daar is een verband tussen te trekken, het gaat zich niet om grote van het land hoor, want Hongkong is ook niet groot en Nederland al helemaal niet. Om precies te zijn vliegen een handje vol vluchtmaatschappijen naar Taipei.

Er vliegen er bijvoorbeeld veel meer naar Singapore en dat land is kleiner dan Taiwan. Ja ik trek wel de conclusie dat het verband heeft dat Taiwan door veel landen niet erkend is als land.

[Reactie gewijzigd door 318025 op 17 oktober 2011 16:25]

Volgens China hoort Tibet ook bij het rijk. Is daar ook geen discussie over mogelijk?

We dwalen trouwens behoorlijk af van het onderwerp...

[Reactie gewijzigd door Loev op 17 oktober 2011 16:37]

Tibet hoort echt bij China, dat ligt nog anders dan Taiwan. Want Taiwan heeft zijn eigen regering. Of hoort Limburg niet bij Nederland omdat Limburgers anders zijn dan de Nederlanders boven de rivier? ( Volgens mij was een gedeelte van Limburg vroeger van België of Duitsland )

Overigens heeft China Tibet bevrijd, ze hadden daar namelijk een Theocratische regering, wat wil zeggen dat een godheid als onmiddellijke gezagsdrager beschouwd word.

Inderdaad erg offtopic, een tip trouwens mocht je ooit naar China gaan, ga dan niet over Tibet en Taiwan praten zoals hier in Nederland gebeurd.

[Reactie gewijzigd door 318025 op 17 oktober 2011 16:53]

De manier waarop jij spreekt over al die landen, daar maak ik op uit dat je een Chinees van origine bent maar naar Nederland uitgeweken. Mijn mening over tibet is dat het toch gewoon door china 50 jaar geleden is ingenomen zonder dat ze enige keus hadden. Dus dat het bij china hoort is bullshit
Nee ik ben Nederlander hoor, heb geen Chinese roots.
Trouwens over het in nemen van landen kan Nederland over mee spreken. Waar onder andere de Nederlandse Antillen.

Dus hoe een land bij andere land gekomen is doet er niet zo toe.
Laat me raden Mr Yen, U heeft geschiedenisles in China gevolgd?
Nee gewoon wikipedia.
Ah, en dus gezien je opmerkingen neem ik aan dat jij vind dat ook Taiwanesen 'bevrijd' moeten worden door de communistisch dictatuur van China zodat ook Taiwanesen zich veiliger op straat kunnen voelen, omdat dat hele gedoe van democratie ook niet alles is.


Kom op zeg, Tibet 'bevrijd' door China, vandaar ook dat de bevolking zelf mocht besluiten of ze wel of niet bij China mochten horen en ze daarbij besloten hebben dat ze het liefst door Chinezen onderdrukt willen worden. Hint: het is niet bevrijden als je een onafhankelijk land met geweld inneemt om onderdeel te maken van je dictatuur. En die paar honderd duizenden doden die daarbij zijn gevallen zijn neem ik aan voor de goede zaak? Echt je mag wel wat beter op wikipedia kijken.

Maar goed, jij voelt je waarschijnlijk ook veiliger op straat in Noord Korea, dus misschien moeten we in Nederland ook maar een Grote Leider invoeren, want democratie was jij toch niet zon voorstander van, en al helemaal niet de bevolking laten kiezen of ze geannexeerd willen worden door een dictatuur.
De democratie in Taiwan is dan misschien wel niet zo ver als bij ons, hij voldoet toch echt wel. Als de mensen daar bij China willen horen, kunnen ze daarover stemmen. Dit in tegenstelling tot de Tibetanen die met geweld bij China gedwongen zijn te horen.
Nou ik kom in China regelmatig en echt zonder flauwekul, er is veel meer politie op straat daar en voel me er ook veilig.

In Nederland heb je allemaal van die ongure figuren en criminelen in opleiding op straat lopen, dat zie je in China echt niet. Een Irak of Afghanistan en al die andere landen die westerse landen binnen gevallen heeft had de bevolking ook niks over te zeggen.

Nee Taiwan zou een overgangs-regeling kunnen krijgen als Hongkong, ik vind niet dat met geweld zou moeten gebeuren. Overigens is China minder communistische tegenwoordig.

Maar je hebt nou eenmaal aan wetten te houden, een waxine lichtje naar de koets van hare majesteit gooien zit ook een paar jaar gevangenis straf op en verplichte opname in een kliniek voor gestoorde, dus in dat opzicht is Nederland niet minder erg en onze regering is echt niet open hoor, wij kiezen de Kamerleden wel, maar ik vind niet dat die onze belangen behartigen.

En in China heerst geen dictatuur hoor, want een dictatuur is zoiets als je in moslim landen ziet, waar man en vrouw niet gelijk zijn en zolang je maar aan regels houdt is er niks aan de hand in China, precies zoals in Nederland.

En zelfs in Nederland betekend vrijheid van menings- uiting niet dat je alles mag zeggen, zo zal een bedrijf of persoon je kunnen aanklagen voor vrijheid van mening omdat zij vinden dat je hun ermee in diskrediet brengt.

[Reactie gewijzigd door 318025 op 17 oktober 2011 17:34]

wij kiezen de Kamerleden wel, maar ik vind niet dat die onze belangen behartigen.
Dan kies je toch iemand waarvan je denkt dat hij beter je belangen behartigd? Dat is het concept van stemmen.
Tibet hoort echt bij China, dat ligt nog anders dan Taiwan. Want Taiwan heeft zijn eigen regering. Of hoort Limburg niet bij Nederland omdat Limburgers anders zijn dan de Nederlanders boven de rivier? ( Volgens mij was een gedeelte van Limburg vroeger van België of Duitsland )

Overigens heeft China Tibet bevrijd, ze hadden daar namelijk een Theocratische regering, wat wil zeggen dat een godheid als onmiddellijke gezagsdrager beschouwd word.
Pardon? China heeft Tibet bevrijd? Ga je eens diep schamen! Verdiep je eens eerst in de Tibetaanse cultuur/geschiedenis voordat je deze onzin uitkraamt. Iets wat China absoluut niet voor Tibet heeft gedaan is hen vrijheid geven. Waarom denk je anders dat de Dalai Lama naar Dharamsala (India) is gevlucht en daar nog steeds woont? Waarom vluchten er nog steeds 1000en Tibetanen per jaar naar Dharamsala om de Chineze onderdrukking te ontlopen? Lekkere bevrijding!

ik raad je aan de volgende documentaire te bekijken: Tibet, Cry of the snow lion. Misschien dat je dan iets meer begrijpt van de smerigheden die daar plaats vinden en hebben gevonden, en waar (nog steeds) geen enkele westerse regering iets van zegt.

update: overbodig woordje weggehaald

[Reactie gewijzigd door xROELOFx op 17 oktober 2011 18:55]

Nou daar zijn de meningen over verdeeld, maar het hete wel het bevrijdings leger. Alleen onze westere wereld spreekt natuurlijk van een invasie, maar de leiders in de Tibetaanse Autonome Regio karakteriseren de operatie als een vreedzame bevrijding van de Tibetanen van een feodaal systeem van lijfeigenschap.

Dus ja meningen verschillen en ik weet dat westerse wereld China sowieso altijd in slecht daglicht wil zetten, maar het bombarderen van Libie is goed volgens de westerse wereld en al die andere slachtoffers van Amerika en de westerse wereld.

Zonder die bombardementen zat kaddafi gewoon nog in Tripoli en of een meerderheid van de Libiërs voor die rebellen was betwijfel ik maar.
Even een korte samenvatting van wat je net zegt...

Dus als China zijn leger het "Bevrijdingsleger" noemt, een andere staat binnen valt en duizenden onschuldige mensen dood, dan is het oké.
Als vervolgens de VS onder het mom van 'de bevrijding van Irak' Irak binnen valt en een dictator afzet, is het niet oké?

Sorry hoor, maar dit slaat helemaal nergens meer op. En even voor de duidelijkheid: ik ben absoluut geen voorstander van de manier waarop de VS Irak binnen is gevallen, laat staan het bombarderen van burgers die zelf door hun regering worden onderdrukt (maar daar hebben we het nu niet over). We hebben het nu over het recht van China om andere landen in te lijven.

De Chinezen hadden helemaal niets te zeggen over de manier waarop de Tibetanen leefden. Of dat nou wel in een feodaal systeem van lijfeigenschap was of niet. Dit hadden de Tibetanen lekker voor zichzelf moeten beslissen.

De manier waarop destijds met geweld is ingegrepen door een gigantisch leger met moderne wapens is absoluut vergelijkbaar met de manier waarop de VS Irak heeft 'bevrijd'! Het enige verschil is dat de Tibetanen niet werden onderdrukt door een dictator die zijn volk met gifgas aanviel.

Nogmaals, bekijk eens Tibet, Cry of the snow lion. Al is het alleen om 'de andere kant' van het verhaal te zien en te beleven.

update: type foutje

[Reactie gewijzigd door xROELOFx op 17 oktober 2011 18:29]

Ik mag toch hopen dat je weet dat de leiders van de Tibetaanse Autonome Regio marionetten van China zijn en alles zeggen wat hun Chineze bazen hun vertellen? Kom op jij bent echt compleet wereld vreemd.


En dan dat het wel prima in orde daar is omdat er meer blauw op straat loopt. Loopt er ook een hoop van in NK en Myanmar, betekend niet dat je zomaar een dictatuur moet beginnen en je volk onderdrukken.

Dan een dictatuur, leuk dat jij eigen definitie hebt, maar ik dacht dat jij zo goed met wikipedia was. Dan had je geweten dat jouw definitie complete onzin is. Maar gelukkig vind je niet dat Taiwan met geweld door China moet worden ingelijfd. Vreemd genoeg vind je het nog wel prima dat er honderdduizenden tibettanen door de Chinezen zijn vermoord en dat hun cultuur stelselmatig wordt onderdrukt, en ondanks dat je niet wil dat China Taiwan binnenvalt, hebben de Taiwanezen zelf bij jouw hier niks over te zeggen, want jij weet wel wat beter voor hun is. Geen wonder dat je geen dictator kan herkennen, je bent gewoon een voorstander van een dictatorschap.
Ehm, ik denk dat je niet zo goed geinformeerd bent, of gewoon te nauw betrokken bent om te zien wat er aan de hand is... Je kan namelijk net zo goed of beter stellen dat Taiwan (het land, voorheen bekend als Formosa) niks met China te maken heeft.

Dat de oorspronkelijke bewoners op een gegeven moment onder de voet zijn gelopen door een Chinese regering in ballingschap geeft de huidige Chinese regering immers geen enkel recht op dat willekeurige buiten China gelegen stuk grond noch op de bewoners daarvan. Ik dacht toch ook dat China zo verstandig was het niet over die boeg te gooien eigenlijk, en in de praktijk blijkt ook dat er een zeer levendige handel bestaat tussen de beide landen. Het zit daar toch ook wel een beetje in de aard om gewoon practisch te doen en niet teveel te zeuren; dat kan slecht uitpakken (zoals voor mensenrechten, milieu e.d.) maar werkt ook gewoon 2 kanten op.

En verder inderdaad wat Loev al zegt: een land kan wel rechten op alle buurlanden claimen, maar dat maakt nog niet dat ze er daadwerkelijk recht op hebben!

Wat betreft het "bevrijden" van Tibet: jouw enige argument lijkt te zijn dat een theocratie nooit goed kan zijn en dat het volk dat daar al eeuwenlang onder leeft (als het al een theocratie is) dus per definitie bevrijd wordt als het grote buurland er wel eventjes de dienst gaat uitmaken? Ongeacht de staatsvorm en manier van regeren die daar van toepassing is? Dat is retoriek die door vele krijgsheren is gebruikt, en van figuren die me in aanraking zouden brengen met Godwin's law als ik ze hier zou noemen. Zulke retoriek is doorgaans uitermate doorzichtig als je even wat moeite doet en de zaak vanop afstand bekijkt.

Overigens wat betreft het praten over Taiwan of Tibet als je China bezoekt: Het lijkt me een normale vorm van beleefdheid om de gevoelige punten niet gelijk bot aan te snijden. Dat je er niet op die manier over praat, betekent echter niet dat het niet toch waar is!

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 18 oktober 2011 19:34]

Hong Kong en Taiwan als gelijk zien toont wel aan hoe je dit probleem begrijpt. Niet echt.
DonnieYen heeft gezien zijn naam mogelijk een Chinese achtergrond dus mogelijk gevoelsmatig betrokken, en heeft zijn kennis kennelijk van Wikipedia. Niet echt uitgangspunten voor een objectieve blik.

Nou zal ik de laatste zijn om te ontkennen dat Westers nieuws vaak door een gekleurde bril wordt gebracht en gezien, maar het is wel extreem onverstandig om dan maar klakkeloos het tegengestelde aan te nemen (dan opeens dus niet meer kritisch na te willen denken).
Officieel hoort Taiwan ook bij China en Taiwan erkent dat ook niet, echter Taiwan zegt op zijn buurt weer dat mainland China ook bij Taiwan hoort.
offtopic:
China duldt nu eenmaal geen afvallige, dus claimen zij het gewoon.

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 17 oktober 2011 22:25]

Uiteraard is dit goed nieuws, maar we moeten niet hypocriet zijn.

Als alle Chinese producenten evenveel rekening zouden houden met mens en milieu zoals het in Europa zou moeten zouden al onze electro-gadgets een veelvoud kosten van wat we nu betalen.
Zou iedereen nog altijd even blij zijn dan?

Mochten we met ons allen echt welgemeend wakker liggen van het milieu in China; India, ... , ons aankoopgedrag zou totaaaaaaaal anders zijn!
tsja, misschien hadden we hier in Europa dan nog wel wat werkgelegenheid en kochten we producten omdat we ze ook echt nodig hebben, en niet omdat het leuk is om te hebben. Dan had Philips misschien geen banen hoeven schrappen, om maar een voorbeeld te noemen. Neemt niet weg dat je gelijk hebt, maar het is wel zo dat je normaal vindt waar je mee opgroeit. In de jaren vijftig en zestig was het ook pure luxe om een TV te hebben. Tegenwoordig krijg je ze gratis bij vijf pakken appelsap. Misschien zou het niet eens zo gek zijn eens back to basic te gaan. Maargoed, dat is een andere discussie :)
Zolang dit soort excessen plaatsvinden is de globalisatie overigens nog niet succesvol verlopen. De VN zou eigenlijk op dit soort vlakken ook een taak moeten krijgen. Maarja, dat is ijdele hoop, als het al zo moeilijk is om een wassen neus als Kyoto een paar stappen verder te krijgen.
Ach, die werkgelegenheid en productie krijgen we hier nog wel weer terug. Globalisatie betekent in mijn ogen dat het overal op de wereld ongeveer even goed gaat met de leefomstandigheden en economie. Als de globalisatie echt zou slagen (een hele grote als) zou het absoluut niet lonen om de hele wereld over te slepen met al je rommel. De lokale economie (zeg binnen de straal waar ergens het omslagpunt ligt, iets van 1000 a 2000km zou dat hier zijn) zou er wčl bij varen.
Beetje vreemd verhaal toch, een fabriek sluiten wegens stankoverlast.

Ten eerste is stank niet per definitie schadelijk (wel hinderlijk).

Ten tweede heb ik geen weet van een bedrijf dat in Vlaanderen gesloten werd wegens alleen geuroverlast. Lijkt me sterk dat dat in China dan wel zou gebeuren.

Er zullen toch andere motieven meespelen...
Ik ben twee jaar geleden in Suzhou geweest (de stad waar deze fabriek staat), en geloof me, het is daar alsof je op een gifbelt woont.

Ik heb daar twee dagen met dichte mist mogen meemaken (ik hoopte dat het mist was) en als je daar 5 minuten in de buitenlucht stond had je brandende ogen en een rauwe keel. Het was echt niet voor niets dat de lokale bevolking daar met maskertjes op over straat gingen.
Jij liever dan ik :-)

Dat spreek ik ook helemaal niet tegen, maar dat maakt dit artikel voor mij niet geloofwaardiger.

Je moest eens weten hoe moeilijk het is om hier in Europa (met hoogtechnologische meetmethoden, modellen en procedures) binnen een bedrijvencluster de 'schuldige' aan te wijzen voor een geur/milieu-probleem! Ik geloof nooit dat ze dit in Sushou wel kunnen. In een sterk vervuilde omgeving is dit zowaar nog moeilijker.
Offtopic:
Ik ben 3 weken geleden in Suzhou geweest en het was daar op dat moment prima weer en totaal geen last van wat dan ook. Kan natuurlijk net dat ene andere deel zijn geweest of dat de wind verkeerd stond bij mij, maar ik vond het niet bijzonder smerig/vervuild.
Zelfs nog een rondvaart gemaakt over de grachtjes en mijn hand smolt niet af nadat ik hem even in het water hield ;)
Mierenneuker modus: Overigens is Suzhou een prefectuur... geen provincie (staat in het bronartikel trouwens ook 'fout'.).. Zit net tussen provincie en een gemeente in :)

Ontopic:
Goed te horen dat er wat aan gedaan word. Wellicht is het inderdaad een van de weinigen die gesloten word en is er nog veel meer en erger. Toch hoop ik voor de omwonende dat dit een oplossing is voor stank en gezondheidsoverlast. Wel hopen dat dit niet de werkgelegenheid zo'n knauw geeft dat er daar weer veel problemen door komen.

edit: was ergens een woord vergeten :)

[Reactie gewijzigd door LightPhoenix op 17 oktober 2011 16:49]

Uitstekend dat de Chinese overheid hier ook is aandacht aan gaat besteden. Wel weer onhandig dat het dan ook echt per direct gebeurt.
Beter per direct, anders heeft het geen zin. Dan worden fabrieken pas na jaren gesloten als het failliet is of blijven ze, nog waarschijnlijker gewoon open door nalatige opvolging.
Waarom? Omdat je er zelf niet naast woont? Ik denk dat de buurtbewoners er anders wel heel gelukkig mee zijn dat de boel per direct gesloten is.
Overigens klopt de topictitel niet echt, want het is niet "de maker van laoptopbehuizingen" die de fabriek sluit, maar de Chinese overheid die hen dwingt, zie het begin van de 4e alinea:
Het verplicht sluiten van een grote productiefaciliteit laat zien dat in ieder geval een deel van de Chinese overheid mogelijke schade aan mens en milieu nu serieus neemt.
Dat is een beetje muggenziften, imho, want ze moeten nog steeds overwegen of ze hun productiecapaciteit willen inkrimpen, onder druk van hun overheid.

Overigens, hieronder zie ik veel geluiden over de klachten van de bevolking, maar stank is niet echt schadelijk. Het is alleen lastig om mee te leven.
Het gaat hier dus echt om de schade en niet om de klachten over stank.

Het bedrijf moet zijn machines met een vijfde laten afnemen, ňf sluiten.
Maar ik snap niet echt waarom die productieafname voor schadeafname zou moeten zorgen.

Hoe kan het dat dit bedrijf zoveel klachten heeft en soortgelijke fabrikanten het tekort wčl kunnen bijspringen zonder diezelfde klachten?
Het Taiwanese Catcher Tech met faciliteiten in China die onderdeel zijn van muggeziften? Joh?

Dit heeft volgens mij geen ruk met milieu te maken(sinds wanneer maken ze zich daar druk om in China?) maar met een officieel nooit afgesloten burgeroorlog.
Met muggenziften bedoelde ik dat stukje van TFHfony waarin hij refereert naar de topic-titel die volgens hem niet klopt.

En natuurlijk heeft het tijdelijk sluiten van die fabriek niets met het milieu te maken, het gaat eerder om imago-poetsen en, inderdaad, zoals jij al zei om die interne haat.
Maar het milieu en de mensen om die fabriek heen hebben in ieder geval even adem-pauze gehad.
Uitstekend dat de Chinese overheid hier ook is aandacht aan gaat besteden. Wel weer onhandig dat het dan ook echt per direct gebeurt.
Vergeet niet dat de overheid van China alleen maar reageert na klachten van omwonenden. Het T.net artikel geeft aan dat de overheid mogelijk iets om het milieu geeft, maar er wordt nergens gesproken over waar de andere 4/5 van de behuizingen wordt geproduceerd en of daarbij wel met het milieu rekening wordt gehouden.
Dat er geen rekening met de omgeving wordt gehouden zal niemand verrassen die al eens in China geweest is. Als je foto's genomen door onze technici vanaf verschillende chinese sites ziet zie je de horrorstory-achtige smog-niveau's en de vergiftigde sloten en plassen met olievlekken en plastic afval eromheen waar zelfs de meest ongeďnteresseerde Top Gear kijker nog Greenpeace lid van zou worden. En dat bij ELKE site, bij ELKE trip.

Nee, China is veel , maar groen? no way.
Wie weet hoeveel waarschuwingen en meldingen van overlast ze hiervoor gehad hebben, de ondernemende stappen van de overheid zijn wel per direct van kracht, maar het zal geen verassing geweest zijn voor het bedrijf.
hahaha, alsof het milieu daar iets mee te maken heeft. De grote baas van de fabriek zal gewoon een conflict hebben met iemand van de communistische partij en daarom wordt zijn bedrijf per direct lamgelegd. Met wat pech beland de persoon in kwestie nog een jaar of 10 in een heropvoedingskamp.
Zou me ook niets verbazen... Ook opvallend dat het moederbedrijf uit Taiwan komt... hetgeen China als afvallige provincie beschouwd... Buurtje pesten? Zoiets komt overal voor... (Laatst die nederlandse bloembollen bij de grens van Roemenie...)
Buurtje pesten? Zoiets komt overal voor... (Laatst die nederlandse bloembollen bij de grens van Roemenie...)
...en Roemenie pakken wij dan weer terug door op hun skimmers te jagen.
Taiwan heeft een zeer stevige voet aan de grond in het Chinese bedrijfsleven, dus ik denk niet dat China het zich kan veroorloven om buurtje te pesten.
Volgens mij moet je het andersom bekijken. Dit ene voorbeeld is niet het enigste er zijn namelijk nog duizenden al dan niet honderdduizenden gelijkaardige gevallen die niet behandeld worden. Maar nu is weer goed nieuws over de Chinese regering ze zijn goed bezig, neen, integendeel. Dit toont maar weer eens aan dat we hypocriet zijn...
misschien meer hoe hypocryte zij zijn. Volgens een technisch weekblad van van de zomer zijn er in China 3 milieunormen:
- voor buitenlandse bedrijven (streng)
- Wester/chinese Joint ventures (matig)
-chinese bedrijven (geen)
Zelfs als toeschouwer aan de zijlijn betwijfel ik een beetje of dat wel klopt.

Ten eerste de vraag: zijn er ueberhaupt buitenlandse bedrijven in China? Bij mijn weten zijn dat altijd joint-ventures.

Ten tweede laat het door jou ongenoemde weekblad op zijn beurt kennelijk ongenoemd hoe het met het allerbelangrijkste zit: geld. Ik denk dat de 3 milieunormen eerder iets zin als:

- voor trouwe belastingbetalers (geen)
- voor matige belastingbetalers (matig)
- voor slechte betalers (streng)

Maar ook dat zal niet letterlijk opgaan; de Chinese bureaucratie is zo omvangrijk en decentraal dat verschillende instituten tegen elkaar in gaan werken. Dus een informele belasting die een bedrijf aan een lokale inspecteur betaalt, vrijwaart het niet persé van een controle door een staatsinspecteur (en daar heb je vast ook nog verschillende soorten van). Leuk voorbeeld daarvan is de Chinese vredesprijs die tegenover de nobelprijs wordt gezet: die prijs kent 2 landelijke comités die elkaar bestrijden.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 18 oktober 2011 19:15]

Onze eigen overheid zou er een proeftijd van een jaar of tien tegenaan gooien en er alles aan doen om claims m.b.t. schade aan volksgezondheid te bagatelliseren en de kop in te drukken. Wat dat betreft scoort de Chinese overheid stukken beter.
als n-hexaan inderdaad de reden is voor het stilleggen van de productie, dan zou dat in Nederland niet anders gaan.

n-Hexaan is buitengewoon kankerverwekkend. Dat zou betekenen dat hier niet een milieuautoriteit in zou grijpen - maar de Arbo. Het resultaat is het zelfde.
Kom eens met een bron dat n-Hexaan carcinogeen is. M.i. verkoopt U baarlijke nonsens en kletst u uit uw nekharen... (C) J. P.H. Donner
Uitstekend dat de Chinese overheid hier ook is aandacht aan gaat besteden. Wel weer onhandig dat het dan ook echt per direct gebeurt.
Als je dat niet per direct doet gaat het er zo uitzien.
http://notcool.nl/special...ad-op-aarde-linfen-china/
1 Dag daar rondlopen is gelijk aan het roken van 3 pakjes sigaretten!
Weliswaar niet veroorzaakt door laptop behuizingen, maar toch.

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 17 oktober 2011 22:14]

dit is goed te horen dat china nu "misschien" eindelijk het milieu wat beter opneemt.
dit is ook een van de redenen waarom ik geen apple producten koop begon er eigenlijk al mee toen ik hoorde over de erbarmelijke werk omstandigheden bij foxconn met die zelf moorden enzo

snap niet waarom een bedrijf als apple dat zoveel invloed heeft hier niet gewoon nee tegen zegt zeker gezien de prijzen die zij vragen voor hun producten je kan mij niet vertellen dat die fabrieken onderdelen maken die zo hoge kwaliteit hebben dat een los toestel 680 euro moet kosten.

denk dat de totale productie kosten nog geen 200 dollar zijn dus ja kan best als zijnde apple gewoon zoeken naar milieu vriendelijke opties en dan maak je de prijs 50 euro duurder maar dan heb je wel een wat duurzamer product lijkt me?
Dan kan je beter helemaal geen laptop meer kopen, in plaats van alleen niet van Apple. De meeste van dit soort toeleveranciers werken voor bijna elke grote fabrikant. Apple wordt vaak voorop gezet vanwege de grote bekendheid, maar Dell, Lenovo en Sony worden in dit artikel ook genoemd.
Wel een beetje kort door de bocht vind je niet?

Je hebt als je miljoenen apparaten moet laten maken de fabrikanten niet voor het uitkiezen. Geloof mij maar dat het topsport is om de productie op een hoog niveau te krijgen en te houden.

En zoals je al in het bericht kan lezen is juist Apple (en ook andere fabrikanten) bezig om eventuele misstanden bij fabrikanten in kaart te brengen en daar maatregelen tegen te treffen.
Natuurlijk gaat dit door middel van audits e.d. en kan een lokale overheid/bevolking wel last hebben van misstanden die in die onderzoeken nog niet in kaart zijn gebracht. Het sluiten van die fabriek zal vast niet onterecht zijn geweest.

Maar om nu te zeggen dat fabrikanten er niets aan doen, dat is niet helemaal fair. Zeker aangezien wij, de consument, altijd maar zeuren dat alles goedkoper moet.... dilemma....dilemma
goed om te zien dat de chinese overheid nu ook eens positief in het nieuws komt,
goed voor de mensenrechten en in het algemeen, voordeel van het strenge regime is natuurlijk wel dat als een bedrijf iets moet doen dat ooke cht afgedwongen kan worden daar.
(in tegenstelling tot hier waar daar eerst vele procedures voor nodig zijn)
goed om te zien dat de chinese overheid nu ook eens positief in het nieuws komt,
Wow, ze sluiten mogelijk 1 fabriek. Gaat goed jongens.
In augustus publiceerden Chinese milieuactivisten nog een lijst van bedrijven die onderdelen maken voor Apple en het niet erg nauw zouden nemen met de milieuregels in het land.