Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 185 reacties
Submitter: jongerenchaos

Vodafone en T-Mobile passen binnenkort de voorwaarden en tarieven voor prepaidbellers aan. Bij T-Mobile gaan prepaid-bellers afrekenen per minuut, terwijl bij Vodafone de datalimiet voor prepaidinternet wordt gehalveerd.

Prepaidgebruikers bij T-Mobile rekenen vanaf 1 november af per minuut, terwijl er nu nog per seconde wordt afgerekend. De provider biedt echter een alternatief in de vorm van Bonus Bellen, dat ook lagere tarieven kent dan standaardprepaid. Bonus Bellen is echter geen product dat je kunt kopen, maar na aanschaf van een prepaidpakket kan Bonus Bellen worden geactiveerd.

Vodafone vernieuwt alleen de voorwaarden voor zogenoemde blox, die prepaidklanten kunnen afsluiten. Voor een tientje per maand kunnen prepaidklanten niet langer 250MB aan data verstoken, maar slechts 100MB. Voor 14,50 per maand krijgen prepaidklanten 250MB en 500 sms'jes in plaats van 1GB. Daarnaast is het standaardtarief aangepast; prepaidklanten betalen voortaan een euro per kwartier mobiel internetten, waar dat eerst 75 cent was. Het dagtarief gaat omhoog van 1,50 naar 2 euro. terwijl het buitenbundeltarief zakt van 30 naar 15 cent per MB.

Vodafone
Nu
Vanaf 1-11
Standaardtarief 0,75/kwartier 0,99/kwartier
Dagbundel (20MB) 1,50 2,00
Buitenbundel 0,30 / MB 0,15 / MB
Internetblox 9,50 per maand 250MB 100MB
Blox 14,50 per maand 1GB 250MB+500 sms'jes
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (185)

1 2 3 ... 8
Dit is gewoon koppelverkoop.
Je wilt als klant internet maar je krijgt er 500 SMSjes bij zonder dat je een keuzemogelijkheid hebt.

Ik ga naar de bakker en vraag om een bruin brood. De bakker vind het best en geeft mij een bruin brood en een zakje koek. De prijs die de bakker voor het brood berekent staat gelijk aan het brood en het zakje koek alleen zegt de bakker dit niet op deze manier.

De bakker vindt namelijk dat de inkomsten voor koek teruglopen en wil doorgaan met geld verdienen en ervoor zorgen dat iedereen koekjes blijft eten. De verkoop van de koekjes is teruggelopen omdat steeds minder mensen koekjes willen eten. Zodoende heeft hij de prijs van het brood omhoog gegooid om het verlies van de koekjes te compenseren en doet er evengoed de koekjes bij.

Als de bakker dit bij mij zou doen dan zou ik de winkel uitlopen. Als het in plaats van de bakker een ander soort winkel is die er dergelijke praktijken op nahoudt dan zou ik er ook klaar mee zijn.

Hoe verzinnen die telecombedrijven dit soort constructies en waar is nu de OPTA / Politiek om dit een halt toe te roepen? Als ik geen SMSjes wil dan wil ik hier ook niet voor betalen. Dit is het kunstmatig opdrijven van de prijs door de SMSjes er als (extraatje) bij te doen. Zo verkopen ze evengoed SMSjes terwijl niemand erop zit te wachten.

De telecommarkt neemt krankzinnige vormen aan in dit land. En onderzoeken? Die komen niet aangezien er geen bewijzen zijn van onderlinge prijsafspraken. Nee hoor, iedereen weet het, iedereen ziet het maar er is niets aan de hand. :(
Niet alleen dat maar het brood dat je nu gaat kopen met de koekjes er bij is ook kleiner dan het was zonder dat de koekjes er bij zaten.
Mij lijkt het heel makkelijk:

De telco's moeten geld verdienen om hun netwerk te betalen, eerst deden ze dat met SMS en telefoontjes. iedereen was 20 of meer euros kwijt aan de smsjes en de belbundel. Ondertussen gebruikt iedereen internet, en geen sms meer. Iedereen betaalt minder omdat ze de bundel niet eer nodig hebben. Dan heb ik het nog niet over het verschil tussen het lezen van een emailtje 2 jaar geleden of het downloaden van complete films via de mobiel nu. Het gebruik van Internet per persoon is misschien wel 100 keer zoveel geworden.

De kosten van de telco zijn gelijk gebleven, er moet wel voor een paar honderd miljoen per jaar aan onderhoud op al die telefoonpalen worden uitgegeven, er werken bergen mensen aan dat onderhoud en natuurlijk moeten ze winst blijven maken.

Wat denk je, dat ze het zelf gaan financieren? We zullen hetzelfde moeten betalen, linksom of rechtsom maakt niet uit.
Als je ziet wat de nettowinst van Vodafone was in 2009: 3,078 miljard pond. Dat is gewoon veel en veel teveel imo.

Bron
Over enkele tientallen landelijke netwerken ja. Waarbij het belangrijk is om op te merken dat een bedrijf ook een cash-voorraad moet hebben. Stel bijvoorbeeld dat er ergens een tsunami o.i.d. plaatsvindt waardoor een hele lading masten verwoest wordt. Dan moet je die tientallen miljoenen maar wel even kunnen ophoesten.

Als je kijkt naar de 341 miljoen klanten binnen de Vodafone-group in totaal, dan vind ik die 3 komma nogwat miljard euro eigenlijk helemaal niet zo veel geld; da's een tientje per klant per jaar. Houdt niet over, of wel?

Ook is de winst nog geen 10% van de omzet, dus zo veel speling is er niet, zeker als je ook nog eens binnenkort in nieuwe (LTE) technieken moet investeren.

Los hiervan vind ik de strategie van Vodafone NL ook niets hoor, zijn niet bepaald op de goede weg bezig, maar dat staat los van het feit dat het wel degelijk krap is qua winst/kosten hoor.
Probeer je het nu goed te praten?

De telecombedrijven kunnen nog genoeg besparen hoor. Er kan nog veel worden geautomatiseerd en er kan altijd worden gekeken of er niet teveel mensenhandjes in het bedrijf zitten. In het geval van Vodafone, gaat er niet teveel geld naar de andere kant van de grens waardoor de prijzen hier omhoog moet?

Als je kijkt naar andere landen dan kan het dus wel dat het niet zo duur is. Over het algemeen is de gebruikte apparatuur gelijk aan die wij in dit land hebben staan en waarom zijn die abonnementen hier dan duurder? Waarom doen de grote bedrijven allemaal aan dezelfde verhogingen?

Als ik een netwerk zou hebben en daarover diensten zou aanbieden dan zou ik de prijs juist ongewijzigd laten. In een mum van tijd heb je dan een groot deel van de markt in handen en dan maak je op die zelfde prijzen meer winst omdat je meer klanten aan je hebt weten te binden. De andere bedrijven moeten vervolgens de prijzen weer verlagen om het klantenbestand te laten groeien om meer winst te maken.

Marktwerking bestaat niet in dit land. De praatjes dat het door onkosten etc komt kloppen niet. De inkomsten worden gewoon verkeerd uitgegeven waardoor er minder winst is. Als je 2.500.000 klanten hebt die gemiddeld ¤15,- per maand betalen dan heb je een omzet van ¤450.000.000,- per jaar.

8000 werkplekken die gemiddeld ¤35000,- per jaar kosten doen ¤280.000.000,-
Dan hebben zij nog ¤170.000.000 over voor onderhoud, nieuwbouw etc en daar zal echt wel winst van overblijven, wees maar niet bang.

Bovendien is mobiel bellen, SMSen of internet niet het enige middel om geld binnen te halen. Dit is een hele foute berekening waarmee ik probeer aan te geven wat er overblijft. Deze berekening klopt van geen kant en is zeer laag geschat. De meeste mensen hebben nog altijd een abonnement die ¤30,- per maand kost dus het gemiddelde van ¤15,- zal ook hoger liggen.
Lariekoek, ik ga in de nieuwe vorm meer per maand betalen dan ik in 12 jaar gsm gebruik ooit gedaan heb. En dat geld niet alleen voor mij maar voor 95% van de gsm gebruikers in nederland, rara hoe kan dat? Kpn is een gigantische geldwolf de overige providers profiteren graag mee.

We moeten af van netwerk versnippering, één netwerk in beheer van één partij, en dan de telcos die voor de logistiek zorgen.
Ik denk dat ik aandelen in VF, TM en KPN ga kopen. Dit is dikke winst voor deze partijen natuurlijk. Iedereen doet eraan mee en wij gaan toch niet minder bellen.
Vergis je daar niet in. Ik en vele anderen weigeren de hoofdprijs te betalen voor mobiel internet.

Zodra mijn huidige abo afloopt en niet stilzwijgend mag laten doorlopen en ik meer moet gaan betalen (lees: de hoofdprijs) ga ik over op prepaid en doe ik mijn internetgebeuren wel via Wifi. Vroeger kon ik ook zonder internet op mijn telefoon en dat zal me weer lukken. Nog even en ze komen mobiel internet aan de straatstenen niet meer kwijt.

De providers in dit land draaien de smartfone markt de nek om met hun absurde prijsbeleid.

[Reactie gewijzigd door Yucko op 30 september 2011 11:45]

Tuurlijk zijn er een paar mensen die terugschalen, maar over de hele linie gaat dat echt niet gebeuren. Denk alleen al aan alle bedrijven in Nederland, die gaan echt geen minuut minder bellen omdat ze een twee tientjes meer moeten betalen, dat gaat namelijk klanten kosten wat veel meer dan die paar tientjes gaat kosten! En de meeste particulieren zijn smartphone verslaafd geworden :D.
Ik heb het over mobiel internet, jij over bellen

[Reactie gewijzigd door Yucko op 30 september 2011 14:50]

Zijn standpunt staat nog steeds. Mensen zijn tegenwoordig zo gewend aan mobiel internet dat een paar windbuilen minder echt geen verschil uitmaken.
Alles wordt duurder;
brandstof (ookal staat de olie nog lang niet zo hoog dan de vorige keer dat de brandstof zo hoog stond), ziektekostenverzekering (ondanks dat eigen risico steeds hoger wordt en er minder in het pakket zit), huren, etc. en sinds een paar maanden ook mobiel internet.

Zeker, bedrijven zullen hun abo's blijven afnemen bij de telco's, zij het in sobere vormen ... maar geloof toch maar niet dat de consument blijft pikken dat een mobiel abo (met minder snelheid en data) net zo duur (zo niet duurder) is dan hun abo voor vast internet van Ziggo/UPC/etc.

Het leven is duur genoeg. En de telco's denken net zoals jij dat mobiel internet (of mobieltje in zijn geheel) onmisbaar is voor de gemiddelde consument, maar bij mij vliegt m'n mobiel er als eerste uit. Ik hoef niet 24/7 online of bereikbaar te zijn. Ben ik niet bereikbaar omdat ik niet thuis of op mijn werk (naast mijn vaste telefoonaansluiting) zit, dan belt men nog maar een keer.

[Reactie gewijzigd door Yucko op 30 september 2011 14:18]

En jij denkt dat bedrijven ook deze tarieven betalen? Bedrijven kopen in bulk in en kunnen dus veel lagere tarieven bedingen, die (wat het nu lijkt) de consumenten moeten compenseren
Ik heb geruchten gehoord dat "wij" slechts ¤ 2,- per maand betalen Inclusief Internet, tot voor kort was dit ¤ 10,- per maand.
go yucko _/-\o_

toch zal het nog niet meevallen, maar er zijn zoveel hotspots dat je eens in het uur je facebook ofzo kunt checke en update en dan heb ik het over een plattelandgebied!
Begrijp ik goed dat dit dus ook voor alle bestaande klanten geldt? Dit in tegenstelling tot de nieuwe abonnementsvormen die alleen voor nieuwe abonnementen geldt?
Welke abonnementsvorm denk je dat pre-paid onder valt? ;)
Met prepaidklanten is dat natuurlijk vrij simpel. Die zitten nergens aan vast. Die hoeven ook geen opzegbrieven te sturen. Ben je het niet eens met de wijziging, dan maak je je tegoed op, zet je nummer over naar een provider naar keuze en je zet de schaar in je SIM.
Je hebt nog wel een telefoontje erbij met simlock, dus je zit er wel aan vast voor minstens een jaar.
Koopt iedereen een prepaidkaart icm een toestel dan? Los toestel + prepaidkaart is ook een veel genomen optie he.
Die simlock kan je er ook voor een paar rotcenten vanaf laten halen, of je koopt een los toestel zoals timwijn al aangeeft.

Prepaiders leveren ook niet zoveel op voor een telco. Sterker nog, een hoop prepaiders kosten vaak geld omdat ze niet zoveel gebruik maken van de diensten. Waarom denk je dat een hoop providers een prepaidsim deactiveren als 'ie te lang niet actief is geweest (lees: geld heeft gespendeerd)?
Afrekenen per minuut vind ik echt schandalig. Had laatst ook een rekening van 70 euro omdat ik veel test telefoontjes moest plegen (opzetten telefooncentrale). Nu wist ik het wel vantevoren en is het in principe eigen schuld dikke bult, maar ik snap gewoon niet waarom ik voor een gesprek van 5 seconden voor de volle minuut moet betalen?

Kost dat Vodafone nou zoveel aan resources om een gesprek tot stand te brengen dat ze 'verlies lijden' als ik veel korte gesprekken houd? Of willen ze dit soort 'test telefoontjes' ontmoedigen om het netwerk te ontzien ofzo?
Het is gewoon een deel van de prijs. In ruil hiervoor heb je geen starttarief (dat loopt ook op bij de vaste lijn tegenwoordig, is al vaak 5 cent of meer; vergelijk dat maar met een goedkoop sim-only mobiel abo, dan is 5 cent erg veel!)

Het is een deel van de prijs zodat de minuutprijs lager lijkt terwijl je toch gemiddeld telkens 30 seconden weggooit bij ieder gesprek en stiekem dus iets meer betaalt.
Ja, dat snap ik.

Maar waar ik eigenlijk op doel is: Hoe verkoopt Vodafone dit qua argumentatie? Wat is hun uitleg voor deze -stiekeme- manier van kosten berekenen?

Ik neem aan dat als ik (bij wijze van) naar Vodafone bel en vraag waarom ik voor elk gesprek van 5 sec. een volledige minuut betaal, ik niet dezelfde uitleg krijg als die van jouw? ;)

Edit: Overigens realiseer ik me nu dat het argument van het ontmoedigen van korte gesprekken t.b.v. het onlasten van het netwerk niet opgaat, omdat je in dat geval alleen de eerste minuut naar boven zou afrekenen en niet de opvolgende minuten.

[Reactie gewijzigd door AmonTobin op 30 september 2011 12:35]

"Bij T-Mobile gaan prepaid-bellers afrekenen per minuut"

Echt bizar dat dit wettelijk gezien nog steeds kan. Volgens de Europese wetgeving is het verboden en moeten providers bellen vanuit andere EU-landen naar Nederland afrekenen in seconden, maar binnenlandse gesprekken in Nederland mogen blijkbaar wel per minuut worden berekend.
Klopt, dat geldt alleen voor gesprekken tussen landen. Tja...

In andere landen zoals de VS is het hartstikke normaal dat je per minuut afrekent trouwens, daar is het helemaal vanzelfsprekend dat ze naar boven afgerond worden.
en in de USA moet je als ontvanger ook betalen voor de SMSjes, net zoals de verzender.

Om nog maar te zwijgen over de bedragen die je daar soms neer moet leggen voor een abonnement. 100 dollar per maand zit je zo aan, en dan mag je ook de gehele aanschaf van het toestel nog ophoesten.
Bron?
Je kraamt namelijk onzin uit.
http://www.wireless.att.c...plans.jsp?_requestid=5914

ATT biedt bijvoorbeeld het volgende:
1 - voor $40 per maand heb je 450 belminuten. Nation wide. Kortom alle staten.
2 - Onbeperkt att mobile - att mobile
3 - Onbeperkt s'nachts en weekenden
4 - Rollover = meenemen overgebleven min etc naar volgende maand (onbeperkt)

1 - In de EU is dat dus niet het geval.
Je betaald een bedrag voor het bellen in je eigen land. vervolgens weer geld voor het bellen en gebeld worden in een eu land.
2 - deze moet ik op mobile gebied nog tegen komen
3 - zie punt 2
4 - maximaal 1 tot 3 maanden (afhankelijk van provider en abbo) maar meestal 0 maanden

Kortom check je feiten.
De EU en Nederland kunnen hier nog een voorbeeld aan nemen.
(ATT is een van de duurste providers van de US.)
Je gaat al fout door alle staten binnen 1 land te vergelijken met europa, wat bestaat uit een hele lading landen.

ten tweede zie ik in jouw vergelijking niets langs komen over SMSjes en ook niet over Internet. Dingen waarvan ik weet dat ze in Amerika behoorlijk duur kunnen zijn.

Een vriendin van me zit bij ATT, en die kan niet dat abo nemen waar jij het over hebt. Die heeft een veel duurder nodig.
Correctie,

1 - Europa wilt het zelfde, EEN Europa. Uiteindelijk zullen de landen staten worden.
(het heet niet voor niets USA. RED)

2 - Lees de info op de site van TNT, sms zit in de bundel.

3 - Ik anders wel, ik weet niet of zijn een telefoon erbij koopt. heb ik niet gedaan en kan dus gewoon.
en in de USA moet je als ontvanger ook betalen voor de SMSjes, net zoals de verzender.

Om nog maar te zwijgen over de bedragen die je daar soms neer moet leggen voor een abonnement. 100 dollar per maand zit je zo aan, en dan mag je ook de gehele aanschaf van het toestel nog ophoesten.
Het probleem is echter dat de providers niet naar die markt moeten kijken en wel naar de EU markt. En doen ze dus niet.Je kan ook niet naar de Chinese of Japanse markt kijken. Totaal irrelevant.
Iedereen heeft de neiging daar enorm veel ophef over te maken, maar men vergeet daarbij logisch te denken:

- Veel mensen voeren gesprekken die korter dan een minuut zijn. Maar de eerste minuut wordt sowieso al in rekening gebracht (starttarief). Per saldo bij gesprekken onder de minuut geen verschil dus.

- Bij langere gesprekken heeft men al die tussenliggende minuten ook inderdaad gebruikt. Het zou voor veel mensen misschien duidelijker zijn wanneer er gezegd wordt : " Alleen de laatste minuut wordt naar boven afgerond". De rest heb je tenslotte gewoon gebruikt.

Het enorm negatieve sentiment wat men heeft over het betalen per minuut is dus meer gebaseerd op een onderbuik-gevoel dan op een feitelijk gigantisch onrecht wat de mensen aangedaan wordt.
logisch nadenken zeg je

In mijn ogen is het niet logisch dat er een starttarief aan zit van 1 minuut. waarom?
en ook al word alleen de laaste minuut naar boven afgerond ben ik het hier nog niet mee eens. waarom betalen voor 1 seconde die ik niet gebruik?
Brings back memories. Vroeger lekker veel webradio geluisterd op de fiets met een oud Sony Ericsson telefoontje en Prepaid + Internet BloX (¤9,95). Geen gezever met datalimieten en snelheden netjes en soms zelfs boven de 2 Mbit/s.

En kijk is wat er nu nog van over is :/
Haal de transistorradiotjes maar weer van stal, want dit soort praktijken kunnen kennelijk tegenwoordig niet meer :X

Nu heb ik nog 1 GB bij Simyo voor 10 euro's in de maand, maar ook dat zal vast niet meer houdbaar zijn op termijn. Dan zeg ik ook die boel lekker op en ga ik wel weer rondlopen met mijn nog-steeds werkende Nokia 3310. Van dit soort nieuwe prijzen en limieten word ik als studentje niet echt vrolijk.

[Reactie gewijzigd door Magnetra op 30 september 2011 11:33]

Van dit soort nieuwe prijzen en limieten word ik als studentje niet echt vrolijk.
Ook als Ex-student wordt je hier niet echt vrolijk van.
Zit nu meer te denken aan het nemen van een abbo zonder internet en dan maar hopen dat er steeds meer gratis wifi punten uit de grond gestampt worden.
Nou dan kom je van een koude kermis thuis, er zijn bijna geen gratis punten, althans niet onderweg. De punten van KPN op stations ed moet je allemaal voor betalen.
Mobiel internet is ook niet geschikt voor dat soort gebruik eigenlijk. Zo trek je toch vrij snel het hele netwerk dicht. Omdat dit nu door een beperkte gebruikersgroep gedaan werd viel het wel mee, maar UMTS is hier simpelweg gewoon niet klaar voor, en ook niet klaar gebleken voor de talloze push-diensten die zijn uitgerold in de afgelopen jaren... Zal met LTE naar verwachting wat beter gaan :)
Nu heb ik nog 1 GB bij Simyo voor 10 euro's in de maand, maar ook dat zal vast niet meer houdbaar zijn op termijn.
Da's een goeie tip voor voorlopig.
http://www.simyo.nl/sim-only/geregeld
Vorig jaar was het nog zo dat het OF-OF was. Niet EN-EN.Toen liep ik met twee telefoons, eentje voor data en eentje voor spraak. Nu wel bedankt hiervoor.

De techniek hou je niet tegen. Nu is het Whatsapp. Volgend jaar is er wel weer iets anders waardoor men geld misloopt.En moet men weer iets gaan bedenken. Waar is het eind? Ze kunnen niet ongelimiteerd op deze manier doorgaan, die providers.

Bij deze stel ik dan ook vast voor om je wifi open te gooien en een rangebooster en buitenantenne eraan te hangen! :Y)

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 30 september 2011 21:50]

Misschien is dit wel een strategie om juist de providers die op de vrijgemaakte bandbreedte komen het moeilijk te maken. De huidige providers maken alles nu langzamerhand duurder zodat ze straks ineens kunnen dalen met de prijzen wanneer de nieuwe providers komen.
Klinkt hetzelfde als de koffieleverancier op het werk. Die deed ook zijn prijzen beetje bij beetje omhoog. En op het moment dat je dan aangeeft naar een andere leverancier te gaan kijken omdat hij te duur wordt dan kan het ineens voor 50% minder.

Kun je je klant nog opzichtiger het gevoel geven dat je hem in de voorgaande periode hebt zitten naaien met absurde prijzen? :')

Nu de EU de telco's meer en meer dwingt om max.tarieven voor roaming naar beneden te brengen ben ik overtuigd dat er nog een tijd gaat komen dat we voordeliger uit zullen zijn met een abo/prepaid van een buitenlandse aanbieder dan met een abo van een NL-telco.

Als je wilt concurreren met anderen dan kun je dat op 2 manieren doen:

a) goedkoper bent (al dan niet met een iets lager kwalitatief netwerk)
b) een betere kwaliteit/prijs verhouding aanhouden

a is voor de mensen die voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten, en b voor diegene die ietsjes meer willen betalen voor een goed/beter product.
Ga je voor de 3e optie (mensen uit knijpen) dan zal je dat op den duur opbreken doordat mensen bepaalde producten gewoonweg niet meer afnemen (geen 3G maar alles over wifi) danwel omdat iemand onder je prijzen zal gaan zitten.

[Reactie gewijzigd door Yucko op 30 september 2011 12:07]

Ongelofelijk dat de grote telco's dit vrijwel synchroon kunnen blijven doen. Als je het mij vraagt is hier wel degelijk spraken van prijsafspraken en niet langer het volgen van elkaars zetten.

Wat ik ook opvallend vind is dat alle telco's eraan meedoen, juist als je niet meedoet aan deze versobering van de voorwaarden en verhoging van de tarieven kan je flink marktaandeel winnen!
Als het niet financieel nodig was dan zouden ze het dus ook neit doen, om marktaandeel te winnen.
Als ze samen afgesproken hebben allemaal de prijzen omhoog te gooien zal het marktaandeel voor iedere partij gelijk blijven en verdienen ze toch meer op de abonnementen. En op dergelijke (illegale!) afspraken lijkt het toch verdacht veel..
financieel nodig? heb je de jaarcijfers gezien van de grote telcos?
Heb je gezien wat ze voor winst willen draaien? Iedere tent is door z'n aandeelhouders gedwongen om maximale winst te realiseren. Nu vermoedt men dat consumenten wel ietsje verder uitgemolken kunnen worden, want die protesteren niet hard genoeg (met de benenwagen, that is). Als je nou zorgt dat iedereen meedoet, krijgt iedereen meer winst. Ideaal toch?
De enige die hier tegenin kan gaan is de regering.. in principe mag het niet duurder worden tenzij dat hier een geldige reden voor is, en een hogere winst is geen geldige reden.

Een geldige reden is wel dat het netwerk te zwaar belast word, daar schoven de telcos het ook op af en minister verhagen trapte hier goed in. het is natuurlijk grote onzin dat door het gebruik van whatsapp, skype e.d. het netwerk te zwaar belast zou worden.

1: het gebruikt bijna niets aan data, met de huidige data die word aangeboden in een standaard abbo kun je dit nog makkelijk doen, het probleem is het gebruik van bijvoorbeeld youtube. maar dit gaven de telcos niet op als reden!

2: door het gebruik van whatsapp en skype is het verkeer qua bellen en sms achteruit gegaan dus houden ze daar weer bandbreedte over.

Het is idd gewoon weer een stapje in de richting van een nog hogere winst. En nogmaals, de regering moet ingrijpen!
Dat is natuurlijk niet zo *kucht*. Ze passen zich aan aan de andere telco's.. en dan is het opeens legaal. 8)7
Er is sprake van een oligopolie. Het probleem daarbij is dat alle aanbieders hetzelfde verdienmodel hebben. Wil je dezelfde winsten behouden dan zal je in de kosten moeten snijden of de prijs moet omhoog gaan. Nu zijn er de afgelopen jaren al talloze mensen ontslagen (en via de achterdeur opnieuw aangenomen), enigste alternatief is dat mensen meer gaan betalen.
Alleen begrijpen deze mensen volgens mij niet helemaal dat in deze economische tijden consument kijkt wat ze kunnen missen ipv meer gaat kosten. Mobiel internet zonder daar gebruik van te kunnen maken zonder extra kosten, daar wil niemand hebben.
Ik kan me voorstellen dat iemand een internetblox neemt zodat ie vervolgens 500 smsjes krijgt...
Het zal aan mij liggen, maar de logica van de providers is nu nogal ver te zoeken, behalve natuurlijk dat men nu bezig is met een inhaalslag om echt zoveel mogelijk uit het in deze tijdperk onmisbare "internet op je mobiel" te halen...
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True