Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 192 reacties

Apple gaat naar verluidt de ondersteuning voor het bedienen van de iPhone via spraak flink uitbreiden. De zogeheten Assistant-feature wordt aangezet door de home-knop lang in te drukken, waarna commando's kunnen worden ingesproken.

Dat meldt 9to5mac, dat de iPhone 5 in handen claimt te hebben gehad. Met de spraakfeature zijn verscheidene functies op de iPhone te bedienen, zoals het openen van de berichtenapplicatie, waarbij een bericht kan worden ingesproken dat in tekst wordt omgezet. Ook kunnen door middel van spraak afspraken in de agenda worden gezet en kunnen gebruikers navigatie op de telefoon aanzetten. Verder is er een feature ingebouwd waarmee de smartphone kan worden gevraagd waar een contactpersoon zich momenteel bevindt, iets wat desgewenst uitgezet kan worden. De iPhone kan bij het inspreken van commando's 'terugpraten'; het systeem kan bijvoorbeeld vragen naar welk e-mailadres een bericht gestuurd moet worden.

Apple heeft ook ondersteuning voor Wolfram Alpha ingebouwd, een kennismachine die vragen kan beantwoorden. Gebruikers zouden op deze manier een vraag kunnen stellen, waarna de smartphone het antwoord roept. Wolfram Alpha kan bijvoorbeeld rekenvragen beantwoorden, of wetenschappelijke informatie verstrekken.

Verder merkt 9to5mac op dat de iPhone 5 een 8-megapixelcamera, 1GB ram en, zoals verwacht, Apples A5-soc krijgt. De testmodellen van de iPhone 5 zouden sterke gelijkenissen vertonen met de iPhone 4, maar of dit bij de uiteindelijke versie ook het geval zal zijn, is niet zeker. Volgens geruchten test Apple de iPhone 5-hardware namelijk in iPhone 4-behuizingen, om zo de kans op uitlekkende foto's te verkleinen.

Apples Assistant-feature lijkt veel op wat Google voor Android heeft gebouwd. Met Voice Actions is het mogelijk om verscheidene onderdelen van Googles mobiele besturingssysteem te bedienen. Google heeft zijn spraakbesturing inmiddels in het Nederlands beschikbaar gesteld. Het is onduidelijk of ook Apple met ondersteuning voor het Nederlands komt.

De verwachting is dat Apple zijn nieuwe iPhone, met iOS 5, op 4 oktober aankondigt. Naar verluidt houdt het bedrijf uit Cupertino dan een groot media-evenement.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (192)

als de geruchten waarzijn vind ik het eerlijk gezegd toch een beetje tegenvallen (hardware matig) 1 gb geheugen 8 mp a5 dual core (mischien minder dan 1 ghz aangezien de iphone 4 ook minder snel was als de ipad, dan hoop ik dat het tenminste 1 ghz is.)
allemaal dingen die er nu toch al een aantal maanden zijn, dan lopen te toch een beetje achter de feiten aan als je het mij vraagt.

er komen over een paar maanden mischien al quad core cpu's in tablets en telefoons,
dan zou ik nooit nu een iphone kopen
mischien als je persé iOS wilt (heb ik weinig last van, liever android)
maar anders vind ik het toch jammer dat ze niet met iets nieuws komen (zoals een scherm met extra hoge resolutie zoals vorig jaar)
De achterliggende techniek vind ik minder belangrijk als het uiteindelijke product.

Als ik zie dat er Samsung toestellen die veel sneller zouden moeten zijn dan de iPhone 4, als ik kijk naar de specificaties, dan lijkt mij dat het apparaat ook snel hoort te zijn. Als ik dan een Samsung Galaxy 2 in mijn handen heb, vind ik het echter een langzame telefoon aangezien ik mijn iPhone gewent ben. De iPhone gaat vloeiend over van schermen terwijl de Samsung's (en ook andere android toestellen) dit heel schokkerig doen. Dat is waar het mij meer om gaat. De techniek die achter Android zit is mooi en het is een prettig besturingssysteem om mee te werken voor op een telefoon en een tablet. Wat ik echter wel vervelend vind is dat er nog geen goede telefoons zijn waar het op draait. Alle toestellen met Android die ik tot nu toe heb beetgehad voelen goedkoop aan, ondanks de prijs. Dit stoort mij. Ik ben tot nu toe wel 1 tablet tegengekomen met Android waar ik zeer over te spreken ben. Dat zou voor mij een mogelijkheid kunnen zijn, de afweging tussen die tablet en de iPad zal ik echter nog moeten maken.

Daarnaast heb je in een telefoon weinig aan een camera met een resolutie die groter is dan 3MP. Daarna word het toch alleen nog maar de lens die van belang is en laat dat nou het grootste probleem zijn in een telefoon. Er is te weinig ruimte. Het zou mij niet uitmaken als er in de volgende telefoon die ik aanschaf een 3MP camera zit, als er maar een betere lens op zit waardoor ik mooiere foto's kan maken.

Je mag vinden dat Apple achterloopt, maar als je een kind van 4/5 kan laten werken met een iPad zonder dat je het uit hoeft te leggen, vind ik dat wel een prestatie die andere bedrijven niet na doen. Mijn ouders, die van computers helemaal niets begrijpen, kregen het voor elkaar om hun Windows laptop elke twee maanden vol te hebben met allerlei banners en onzin applicaties waardoor een herinstallatie het beste was. Nu ze een iMac hebben weten ze precies hoe alles werkt en hoef ik niets voor ze te doen. Mijn moeder, zonder verstand van computers, kreeg het voor elkaar om een iPhone te activeren met haar Mac. Dat is nou net de kracht van Apple producten op dit moment. Alles werkt zoals je verwacht dat het doet. Nieuwe functies zijn leuk om te ontdekken en het blijft allemaal fijn werken. Mijn Macbook van 6 jaar oud voelt sneller aan dan mijn Dell E6510 met XP.
maar als je een kind van 4/5 kan laten werken met een iPad zonder dat je het uit hoeft te leggen, vind ik dat wel een prestatie die andere bedrijven niet na doen.
Datzelfde kind kan zeer waarschijnlijk hetzelfde op de meeste andere mobiele apparaten.
sterker, een 2,5 jarige weet dondersgoed specifieke spellen te vinden.
Hij had op de iPad Angrybirds gespeeld, en bij opa was het een kwestie van 5 minuten voor het deuntje door de kamer ging op de iPhone.

De android-telefoon was vervolgens ook zo opgestart ..
Dus gemak is geen Apple trademark, maar een kwestie van (bijna) logisch nadenken
Ik stond juist versteld van mijn vriendin die van een dumb phone naar een Galaxy Gio ging en echt alles wist te vinden van wifi en notificaties en instellingen... ik dacht waat? En ik heb der nooit geholpen. En ze is totaal niet technisch.

Zo lastig is Android ook weer niet. Heb niemand echt horen klagen behalve iPhone gebruikers... Het heeft een iets stijlere leercurve. Maar dan kun je ook daarna efficiënter werken.
1 Ghz dual core, 8 MP camera en 1 GB geheugen is tegenwoordig al 'matig' en 'achter de feiten aanlopen'? 8)7

Het kan aan mij liggen hoor, maar volgens mij zijn dit soort specs zo'n beetje het beste wat er momenteel te krijgen is in smartphones. Misschien een paar Mhz links of rechts die je nog wat op kunt krikken (1.2 Ghz bij de SGS2 bijvoorbeeld), maar dan ben je er wel.

Tweakers zijn echt veel te veeleisend wat specs betreft, terwijl het in de praktijk zo weinig zegt over hoe goed, handig of snel een telefoon is. :+
Omdat over een half jaar al 1,5 ghz dualcore telefoons en 1280*800 telefoons eraan komen. Dan loopt Apple behoorlijk achter de feiten aan
Hoe kan Apple nou achterlopen op iets wat volgens jouw er pas over een half jaar is? Lijkt me vrij onmogelijk..

En specs zeggen vrij weinig over een gebruikerservaring, als je een beetje kijkt naar de producten die Apple uitbrengt zul je zien dat ze qua specs inderdaad niet voorop lopen op de concurrenten, maar dat is ook niet het doel van Apple. Het gaat om de gebruikerservaring. Deze hoeft niet te zijn wat jij graag wilt, hier op deze site zitten immers veel tweakers die zo veel mogelijk alles zelf in de hand willen hebben (ik erger me er soms ook wel eens aan dat ik bepaalde kleine (voor mij irritante) zaken niet even kan aanpassen. Maar verder werkt iOS/OS X, voor mij meestal prima.

Ik vind het wel jammer dat sommige mensen Apple zitten af te kraken of er negatief over zijn (ik doel nou niet op jouw hoor alwaysleft, maar in het algemeen), alleen omdat ze eigenlijk niet in de doelgroep van Apple passen. Maar als je wat breder om je heen kijkt dan zie ik persoonlijk dat Apple producten voor zeer veel mensen een betere gebruikerservaring bieden dan andere producten.
Quote van johnbetonschaar; 'Tweakers zijn echt veel te veeleisend wat specs betreft, terwijl het in de praktijk zo weinig zegt over hoe goed, handig of snel een telefoon is.'
Ben ik het mee eens. Elk besturingssysteem gaat ook anders met specs om, het zegt inderdaad vrij weinig over de gebruikerservaring. En al helemaal omdat je hier 2 verschillende besturingssystemen met elkaar vergelijkt (die dus anders met de hardware omgaan), met verschillende specs.
Najha, de gebruikservaring van OSX is totaaaal anders als iOS waar je gewoon in een gevangenis bevindt.

Apple ervaring is niet overal hetzelfde... daarom vind ik de mobiele tak van apple ook zo gaar. Machtlustig gebeuren is het. Neem de vrijheid van OSX.... stop dat in een iPhone of iPad. Dat zou stukken beter zijn. En ik denk dat veel apple fans hetzelfde denken als mij!!
in een kleine formfactor wil je geen vrijheid, vanwege de beperkingen. Daarom is iOS meer gesloten. Als je daar zo op zou kunnen klooien en stunten als bij OS X het geval is, trek je straks in 5 minuten die accu leeg.

Apple biedt een goede gebruikservaring, dat is wat ze primair willen verkopen. En dat is precies de reden dat iOS is wat 't is. (met succes, vind ik)
Het gerucht gaat nogsteeds dat deze specs slaan op de 4S en dat de 5 veel grotere updates brengt (oa groter scherm met hogere reso en waarschijnlij een a6!)
Dat gaat geen half jaar meer duren, de Galaxy S II HD is al aangekondigd in Korea en ondanks dat er geen officiële release date is, gaat dat geen half jaar meer duren.

Ook de HTC Sensation XE heeft een 1,5 Ghz processor en is leverbaar over ongeveer twee weken. Het nieuwe topmodel van HTC, de HTC Vigor, heeft een HD scherm en een 1,5 Ghz dual core en is gezien de al uitgelekte foto's ook niet meer heel ver weg. Daarnaast zijn ook LG en Motorola hard bezig soortgelijke toestellen op de markt te zetten.
Wat uiteindelijk uitkomt valt altijd tegen omdat al die geruchten altijd de meest onlogische en grootse zaken naar voren brengen, terwijl als je gewoon kijkt naar hoe men features heeft toegevoegd de laatste jaren, dan is dit een hele normale upgrade.
De telefoon die jij wil is geen iPhone, en je behoort ook niet tot de doelgroep van Apple.
Als ik jou was keek ik eerder naar een state of the art Android toestel, vermits hardware specs belangrijker zijn dan het OS. Daar ga je meer plezier aan hebben als ik je reactie zo lees...
Of een Windows Phone 7 Mango toestel, die je per definitie een betere smartphone ervaring biedt dan een Android toestel of een iPhone ;)
Een lagere klok met toch hoge prestaties is juist erg wenselijk voor de baterij duur. Puur op specs een telefoon beoordelen kan net als bij een PC of auto helemaal niet.
Eindelijk weer een zinnig antwoord. Ik heb na mijn Nokia 's 3 HTC telefoons versleten, allemaal met de meest fantastische specs en ze werkten nooit, nooit? Nee nooit 100% zoals beloofd. De iPhone is de eerste die dat wel weer doet inclusief de spraakfunctie die ongetraind (!) beter werkt dan alles hiervoor, als die nieuwe functie werkt zoals beloofd dan is dat een key delling point. Heerlijk om via de carkit een afspraak aan dat ding te kunnen dicteren of te switchen tussen apps. Het interesseert toch geen enkele eindgebruiker wie iets bedacht heeft, het gaat om de uitvoering. En op dat gebied schieten ze vaak raak bij Apple.
Tja, Apple koop je ook niet van wege de specificaties, Apple verkoop je grotendeels een gevoel. En daar moet je voor openstaan.

Deze spraakinput is al heel gewoon op andere platformen, Android, Symbian enz.... Apple weet dit weer te brengen alsof ze het wiel hebben uitgevonden. Terwijl het een technologie is die al lang en breed op de markt is.

Zoals ik net al schreef, je moet open voor Apple staan...... En omdat het Apple is luistert een bepaalde doel groep beter dan anders ;)
Tja, Apple koop je ook niet van wege de specificaties, Apple verkoop je grotendeels een gevoel
ik heb nog nooit van m'n leven iets voor 'een gevoel' gekocht. En ik heb hier toch echt veel Apple spul liggen. De reden dat ik 't koop is heel simpel: ik vind het het beste waar voor m'n geld. Ja, ik betaal d'r wat meer voor, maar dat is het meer dan waard. Het gaat mij om hoe ik het kan gebruiken en inzetten.
Of gewoon omdat je het goed vind werken en het 1 geheel is met de rest van hun producten... daarom kies ik ervoor.
Apple heeft het allang in hun toestellen zitten maar er zou veel meer mee mogelijk moeten zijn.

Wie weet gaan we er nu daadwerkelijk iets aan hebben, de focus speech > actie heeft lang het onderspit moeten delven.
Apple koop je ook niet vanwege de specificaties, Apple verkoopt je grotendeels een gevoel
Apple weet dit weer te brengen alsof ze het wiel hebben uitgevonden
Eens. Dat hebben ze imo met al hun producten gedaan. De iPod was gewoon een MP3 speler (en een heel ongebruiksvriendelijke met slechte oordopjes als je het mij vraagt. Heb het succes ervan nooit begrepen), de iPhone was en is gewoon een smartphone waar hun desktop OS naartoe is geport die puur is gericht op apps, net als de iPad; wat gewoon een tablet is met Apple's desktop OS. Niets bijzonders en al helemaal niets innovatiefs of vooruitstrevends.

Het is Steve Jobs geweest die alle Apple hartjes sneller heeft doen kloppen met zijn "wij hebben weer een geweldig apparaat gemaakt" speaches...

[Reactie gewijzigd door LCP op 26 september 2011 20:07]

Nooit met Apple gewerkt hoor ik al
Technisch heeft hij toch wel gelijk.
Apple heeft niet alles zelf uitgevonden, maar wel een hoop dingen visueel verbeterd.
gebruiksvriendelijkheid is wel een dingetje dat ze begrepen hebben.
Ik heb een Android telefoon, en zou geen van de afgelopen iPhone's willen hebben.
Maar dat is puur een hardwarekwestie, het IOS is gewoon even goed in gebruik als Android.
Als eindgebruiker zal je met geen van beide veel problemen ondervinden, aangezien ook op Android het gebruik is gebaseerd op apps.

De iPad hier in huis heeft voor 75% het gebruik van de laptop en pc overgenomen, maar door het touchscreen ( en beperkte rekenkracht ) grijp je voor typ- en verwerking nog steeds naar de andere
Ondanks ik geen ervaring heb met ' grote' android tablets, denk ik dat daar hetzelfde voor geldt
Hoe kan je zo iets roepen "het is vast ook zeer omslachtig mogelijk via een Android-app en online-service e.d" als je het niet weet. Als je perse geintegreerde wilt gebruiken dan zit dat ook op android, waarin je al je photos zonder moeite naar je picasa kan uploaden en als je google+ gebruikt wordt dat automatisch voor je gedaan nog ook.
Nope, meer als dit. Dit is namelijk van Siri. En dat is overgenomen door Apple.

http://www.youtube.com/watch?v=MpjpVAB06O4

Een stuk verder dus dan 'applicaties starten' of 'berichtjes intypen'.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 26 september 2011 17:26]

Dit is precies wat je dus ook kan doen in WP7. Mooi dat Apple ook besloten heeft dit fatsoenlijk te intergreren, schudden ze misschien het imago van een veroudered OS af.
Ik neem aan dat je dan iets anders bedoeld dan dit filmpje want bij Siri gaat het nog wel wat verder dan gewoon een applicatie openen. Of een website opzoeken.

MacRumors heeft het wel mooi verwoord:
The system will actually speak back and forth with the user to gain the most information in order to provide the best results. The user essentially can hold a conversation with their iPhone like it is another human being. For example, if a user is making a meeting with me, they will say “setup meeting with Mark” and the first “bubble” of the conversation thread will say that. After that, the system will speak back: “which e-mail address should Mark be notified at, work or personal?” This question will both be spoken out loud by the iPhone Assistant and shown as a new “bubble” in the conversation thread. The user will then respond with the email address they want to notify me at, and the appointment will be made. The iPhone will even show a quick glance at a calendar view to confirm the appointment. If the Assistant was sending an SMS, as another example, a mini SMS view would appear so the user has a quick glance at the SMS thread.
http://www.macrumors.com/
WP7 gaat ook veel verder , de genoemde siri mogelijkheden zitten ook ingebakken vanaf de mango. Dit was volgens mij zelfs het geval bij windows mobile 6 en 6.5
In dat filmpje is enkel 'find' / 'call' / 'tekst' dan gaat Siri zeker verder. Of kan jij in Mango een tafel voor een restaurant reserveren zonder je telefoon aan te raken?
Dat filmpje is een demo filmpje van de maker.

De Windows Phone video is een review van een echt werkend product.
Siri staat gewoon in de App Store hoor. Voor iOS welteverstaan.
Dit heeft toch meer met iOS5 dan met de iphone 5 te maken? Lijkt mij......
Inderdaad alsof de iPhone 4 dat straks niet kan, dan zou dat inhouden dat ze nu al functies weg gaan laten voor hun vorige model... Lijkt me sterk, hoewel niet ondenkbaar (zou de aankopen wat verhogen, niet specifiek deze functies maar het weglaten vna nieuwe functies in het algemeen)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 september 2011 16:36]

Volgens Macrumors is het toch vrij intensief.
The report notes that the sophisticated voice features will require the new iPhone hardware from Apple, relying on the company's A5 system-on-a-chip and a bump in RAM to 1 GB to support the heavy workload. Both the A4-based iPhone 4 and A5-based iPad 2 currently offer 512 MB of RAM. Sources also reiterate long-standing claims of an 8-megapixel rear camera in the new iPhone.
http://www.macrumors.com/
Dat heeft Apple eerder gedaan, op m'n iPhone 4 kon ik het percentage van de batterij zien, niet op de 3. :) Erg stupide, maar dit zou ook zoiets kunnen zijn. Aan de andere kant is het wellicht, zoals ik hierboven aangeef, een technologie die alleen goed werkt als je een dedicated chip ervoor inzet oid.
Op de 3Gs kon je ook al je batterij percentage zien :7
De 3GS kan dat wel hoor, de 3G enkel niet.
En met een jailbreak kan zelfs de 3G het ;)
Ja het zou toch gek worden als dat niet ging.

Nieuwe / extra chips hiervoor... Alsjeblieft zeg. Normale telefoons van b.v. Sony Ericsson konden al redelijk accuraat het batterij % laten zien voordat mobiele telefoons camera's meekregen.

En ook voice besturing was al van die tijd. Natuurlijk is het allemaal veranderd / verbeterd, maar dat neemt niet weg dat je in 2003 al rustig via voice je complete machine kon bedienen.

Leuk hoor, dat we dan 8 jaar later in een toestel wat verder doorgevoerd gaan zien. Erg Apple om het als nieuw en magisch aan te kondigen en weer eens een basale feature enkel op het nieuwste model te implementeren.
nee want de nieuwe functie's zitten niet op de oude chips maar op de nieuwe a5 professor
Welke speciale functies zou je op hardware niveau hier voor nodig hebben dan? :?
Wellicht een aparte chip of gedeelte van de chip die direct en uitsluitend spraak-commando's verwerkt. Als het iets dedicated is, kan dat de snelheid (en mate van verwerking) enorm ten goede komen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 26 september 2011 16:39]

Op Android zit dit er al jaren in, en daar is geen extra chip voor nodig, extra chips = extra hitte = extra ruimte = niet mobiel. Dus ze gaan nooit extra chips bakken om zulke kleine dingen op te hosten.

maarja, zoals het artikel al aangeeft is het niet iets nieuws, maar wel van Apple.
En daarom kan je grafische kaart ook geen hardware decoding doen van populaire video formaten... oh, wait. ;)

Dit is verder niet 'nieuw' voor Apple, de A4 is een ARM Cortex-A8, de A5 (al in de ipad 2) heeft een ARM Cortex-A9 mét NEON SIMD acceleratie. Als dit algoritme nou net heftig leunt op die acceleratie dan kan je het met je 3GS of 4 wel vergeten.

Maakt me weer helemaal nostalgisch over het PPC tijdperk voordat Apple naar intel overstapte, daar zat een vergelijkbare SIMD acceleratie bij (AltiVec) waar onder andere de grafische schil van OS X heel erg op steunde. In OS X zit al jaren speech support, dus dit kan heel goed gewoon een 'port' / uitbreiding daarvan zijn.
Dat is inderdaad niet omdat ze er een chipje naast hebben geplakt! Dat is een hardware structuur maken welke herprogrammeerd kan worden voor codec.
En in de x86 cpu's van Intel zitten ook SIMD units, de welbekende SSE extensies.
SIMD heeft helemaal niks met PPC te maken: x86 heeft al jaren SIMD: denk maar aan MMX en AMD's 3DNow!

Voor zover ik weet heeft ARM SIMD-instructies sinds ARMv6.
Dit gaat als het er in komt stukken verder dan de standaard spraakherkenning . Apple heeft namelijk Siri overgenomen, welke technieken hiervoor heeft, dat je kan inspreken om een kaartje voor een film te huren, en hij dan zelf het kaartje voor je kan reserveren e.d.

http://www.wired.com/gadg...voice-recognition-iphone/
wat bedoel je met 'de standaard spraakherkenning'? De Android spraakherkenning werkt verbazend goed en scheelt mij een hoop getyp. Hele berichten gaat niet echt lekker, maar zoekopdrachten voor google gaat perfect. Het is webbased en stuurt je spraak commando naar Google's servers. Daardoor kost het vrijwel niets van je telefoon en bovendien wordt je stem steeds beter herkend heb ik het idee. Het systeem leert.

Wordt de apple versie standalone of ook "in the cloud"? Als het ook in the cloud is lijkt me dat er geen extra chip voor nodig is, en dat het dus ook MAKKELIJK backwards compatible moet zijn. Is het dat niet, dan heeft het puur met product portfolio management te maken.
Bekijk het filmpje maar op die pagina, dat lijkt me genoeg zeggen. Samen met de link op 9to5mac.com welke een 'redelijk uitgebreid' verslag er van heeft.

Dat gaat toch wat verder dan 'dictate x' of 'open y'
Inderdaad, het valt me op dat er vrij vaak over generieke onderwerpen wordt gepraat als het Apple betreft, maar als dezelfde onderwerpen - al in een eerder punt op de Aardse tijdlijn - bij andere bedrijven horen, er niets over gezegd wordt. Beetje biassed dus.

Ik ben absoluut geen Apple-fan, de functionaliteit die ik in een OS verwacht zie ik niet terug in hun besturingssysteem. Echter, ik ben er zeer tevreden mee dat ze toch een paar leuke dingen populair maken. Zo gaat de competitie hier ook mee bezig, en uiteindelijk wint de klant dan no matter de voorkeur voor besturingssysteem of merk. In tegenstelling tot product-verboden, waarbij iedereen verliest.

@ ZpAz: Ah, blijkbaar is het dus niet zo generiek als ik dacht, maar het is dus wel al bestaande techniek. Nonetheless, des te meer dit soort technologie in t nieuws komt, maakt niet uit bij welk merk, des te beter.
maarja, zoals het artikel al aangeeft is het niet iets nieuws, maar wel van Apple.
Ook niet nieuw voor Apple, ik gebruikte die home-knop > speech commando's al sinds de iPhone 3 en iOS 3.
Android spraakherkenning gaat via de cloud, als er een aparte chip in komt betekend dat dat spraak ook off-line te gebruiken zal zijn.
vgroenewold
Wellicht een aparte chip of gedeelte van de chip die direct en uitsluitend spraak-commando's verwerkt. Als het iets dedicated is, kan dat de snelheid (en mate van verwerking) enorm ten goede komen.
Ik kan het ook moeilijk geloven dat de Assistance feature een iPhone 5 exclusive moet worden. Dat zou betekenen dat na 1 generatie iPhone 4 er alweer softwarematige nieuwe features zijn die niet meer ondersteund worden. Dat is niet Apple-achtig.

Daarnaast ga ik ook niet mee in jouw redenatie dat er een mogelijk een dedicated chip voor is. Nuance's speech service -zoals die nu is, probeer hun app Siri maar eens- gaat volledig over hun servers.

Let op: ik sluit niet uit wat je zegt, maar ik vind het alleen onlogisch. :)

edit: quote toegevoegd om verhaal te verduidelijken

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 26 september 2011 17:27]

Dat is zeker wel 'Apple achtig'
Kijk naar de 3Gs, die kon ineens video's maken, terwijl dat eigelijk ook op de iPhone 2G en 3G kon. De 3Gs kon in die tijd alleen de voice command inschakelen, terwijl het gewoon software matig was aangezien je het via een Jailbreak zelfs op je iPad aan kom zetten. Dus het kan wel degelijk dat de iPhone 5 door deze functie weer een Apple topproduct wordt. Anders hebben ze geen reden om een iPhone 5 te gaan uitbrengen.

We zullen het zien. :)
De 3GS was dan ook wel een HEEL stuk rapper dan de 3G. Ik heb hier 2 iDevices liggen: een 3GS en een 4. Op beide heb ik iOS 5 draaien en kan niet anders zeggen dan dat het super draait, ook op die 3GS. NB: dat apparaat heeft dus al 3 major OS versies mee gemaakt.

Daarnaast was het bij de 3G gewoon een hardware-matige beperking. Er waren zat 3rd party apps waarmee op je de 3G toch kon 'filmen', voor zover je dat zo kan noemen (een framerate van 5 a 10 fps is niet vloeiend).

Als je een iPhone koopt, doe je dat niet alleen vanwege het stabiele OS en de goede gebruikerservaring, maar ook vanwege de lange support. Daarom is het imo niet echt
Apple-achtig :)

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 26 september 2011 17:18]

Ik heb mijn iphone 3g gekocht in mei 2009. Dit toestel was in die tijd "al" 11 maanden oud en wellicht was dit door deze "extreme ouderdom" niet de meest verstandige keus van mij. Desalniettemin werd dit toestel toen der tijd voor een behoorlijk prijskaartje gesleten.

Mijn abonnement wat in mei 2009 was ingegaan voor 2 jaar moest ik blijven door betalen tot mei 2011. en wat gebeurde er 22 november 2010? Apple besloot dat de iphone 3g voortaan als 'Discontinued' door het leven moest gaan en zei 'Dit is de laatste iOS update voor de 3g'.

Mijn toestel was geen eens 2 jaar oud maar volgens apple afgeschreven. En dan durf jij te zeggen dat ze long term support hebben? Dan mag je mij uitleggen hoe ze zo'n blunder als dit hebben kunnen veroorzaken?

Ik zit overigens nu nog steeds met de 3g. Gezien apple iphone's 4 over had hebben ze i.m.h.o. gewoon besloten de release van het nieuwe toestel uit te stellen. Aangezien ik niet nogmaals dezelfde fout wil maken speel ik het spel niet mee en wacht geduldig op de 4s / 5 :) Ik ben benieuwd of de iphone 4 ook over 1 jaar is afgeschreven...
Op zich een vervelende situatie, maar er valt natuurlijk wel wat op te zeggen. Eigenlijk is 1 softwareupdate met extra mogelijkheden al mooi meegenomen, maar je hebt er geen recht op. Je koopt een toestel zoals hij op dat moment is.

Zo ben ik allang blij dat mijn iPad1 toch nog de iOS5 update gaat krijgen. Had verwacht dat de hardware al niet meer mee zou kunnen komen, en daarom ook geen verdere updates meer zou krijgen.
Als de 3G al in 2008 uit was (juli 2008), is het dan vreemd dat ie discontinued is eind 2010? 2 jaar later?

En als de apparatuur de nieuwste functionaliteit van het nieuwste iOS niet aan kan, had je wel liever gehad dat ze deze doordrukken? Waardoor je dan dus met een constant crashende, trage apparaat zit?
En dan durf jij te zeggen dat ze long term support hebben?
Ja. de iPhone 3G heeft zowel iOS 3 als iOS 4 gedraaid. (die laatste met minder features, want dat kan de hardware niet goed aan). Dus toen de iPhone 4 uitkwam, ondersteunde apple maar liefst 3 toestellen: de 3G, de 3GS (nog steeds) en de iPhone 4.

Dat jij op het verkeerde moment dat ding gekocht hebt is jammer, maar helaas. bij HTC en Samsung heb je dat niet anders, alleen schoppen die ieder half jaar een nieuw model de winkel in, met een totaal andere firmware. Om over de belabberde updates (zelfs met Android, die beloofde dat allemaal beter te maken) nog maar te zwijgen.
Gezien apple iphone's 4 over had hebben ze i.m.h.o. gewoon besloten de release van het nieuwe toestel uit te stellen.
waarom zouden ze? als de 4s / 5 uitkomt, neemt de 4 waarschijnlijk de plaats in van de 3GS als budget model.
Mijn toestel was geen eens 2 jaar oud maar volgens apple afgeschreven. En dan durf jij te zeggen dat ze long term support hebben? Dan mag je mij uitleggen hoe ze zo'n blunder als dit hebben kunnen veroorzaken?
De 3G is van iOS 2 naar iOS 3 naar iOS 4 (gedeeltelijk gegaan). Dat zijn 3 Major updates. Noem eens een ander toestel welke dit ook heeft gekregen? En tsja, als je een product koopt 2 maand voordat de opvolger verkocht wordt, mja, dan kan je ook niet verwachten dat hij nog veel langer mee gaat wel?

En aan de andere kant, hij doet nog steeds alle functies (en meer) als waarvoor je hem op dat moment hebt gekocht.
Korte samenvatting: "Ik ben teleurgesteld in de long term support van Apple, maar ik maak niet nog eens dezelfde fout, dus koop ik alleen nog de allernieuwste toestellen van Apple."

:?
in juni 2008 is de 3g uitgebracht. in mei 2009 was het design al een jaar oud. Toen kwam in juni 2009 de 3GS uit deze had een betere proc en meer geheugen. Dit was een nieuw toestel in die tijd.

November 2009 was de 3G bijna 1,5 jaar oud.

Dus eigenlijk zeg je zelf al heb je in 2009 een verouderd toestel gekocht en dat was niet slim nee.

Dit zelfde gebeurd ook bij andere fabrikanten die een vervangend toestel neer zet. Alleen ja die hebben misschien wel 10 verschillende modellen Apple brengt maar 1 model uit met 2 optie's een met 16 Gb geheugen en de andere met 32Gb geheugen uit.

Sorry maar ik vind het een non argument om aan te geven dat apple niet of onvoldoende software updates uitbrengt. nov 2009 werd IOS 3.2 uitgeleverd. in jullie 2010 werdt IOS4 uitgeleverd. Daar zitten gewoon een hoop features in die te langzaam zullen werken op een 3G. Andere bedrijven doen hetzelfde.. MS ondersteund een P4 met 256MB geheugen ook niet voor Windows Vista en hoger. Toch zou het kunnen draaien al is het dan uberlangzaam..
Kijk naar de 3Gs, die kon ineens video's maken, terwijl dat eigelijk ook op de iPhone 2G en 3G kon.
Ja op de helft van de resolutie met nog geen 20fps oid. Dat schiet lekker op. (Zegt iemand met een 3G, welke een bagger camera heeft, niet eens autofocus.)
Je zegt het al... het gaat over hun servers. Wat als Apple dat nu niet wilt in het standaard OS? Dan heb je toch iets krachtigs nodig om dit vloeiend te ondersteunen. Apple ziet het liefst iets vloeiend werken dan af en toe of meestal. Dat is een keuze en wellicht dat de A4 net even te langzaam is, dat zou me van hen niet verbazen. Of dat fijn is als bezitter van een 4... persoonlijk vind ik het geen boeiende functie, maar ik heb juist een iOS apparaat omdat ik me wel kan vinden in pas iets gebruiken als het ook lekker werkt. Persoonlijk he.
Dat zou betekenen dat na 1 generatie iPhone 4 er alweer softwarematige nieuwe features zijn die niet meer ondersteund worden. Dat is niet Apple-achtig.
De 3GS had voice control, de 3G niet. Dat is exact hetzelfde, Apple kan en heeft dit dus al gedaan.
[...]


De 3GS had voice control, de 3G niet. Dat is exact hetzelfde, Apple kan en heeft dit dus al gedaan.
Op mijn 3G heb ik 't ook gebruikt hoor. En nee, ik heb nooit gejailbreaked :)
het vraagt veel power en geheugen aangezijn de spraak assistan toegang heeft to een hele database (online natuurlijk) maar om van stem naar antwoord te komen in een hoop processing power nodig
Het heeft niet zozeer te maken met de functies, waarschijnlijk heeft de A4 CPU/512MB gewoon niet genoeg kracht om dit te doen. Het lijkt me sterk dat deze service, bepaalde hardware onderdelen nodig heeft afgezien van een microfoon, het vergt waarschijnlijk wat meer processor kracht.
Of wel, maar doet Apple je geloven dat dat niet zo is. Mijn 3GS was ook flink vertraagd door de updates van iOS, hoewel er eigenlijk niets écht veranderde. :'(
@Rammes, Een chip bepaald niet wat voor functies jou telefoon krijgt en heeft, dat doet software, dus in dit geval iOS5 dus idd...(Bovendien die chips in de iPhone 3GS + 4,iPad 1+2 zouden allemaal makkelijk dit kunnen ondersteunen, wonderbaarlijk konden ze ook ineens multi-tasken toen iOS4 uit kwam ;). Wat wel een rol speelt is wat Apple met die nieuwe functies van plan is. Het lijkt me vrij duidelijk dat Apple er gewoon bewust voor kiest om dit een iPhone 5 Exclussive van te maken, net als nog 100 andere (nieuwe) features.

Bovendien doet Apple dit al jaren, eerst iets exclussief maken, en een jaar erop kunnen ineens al hun modellen dat.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 26 september 2011 19:10]

a5 professor }:O kwist niet dat te iphone zo slim was dat er een heuse professor inzit XD
@rammes, jou auto correct werkt nog niet helemaal lekker... :D Hopelijk is dat ook verbeterd in iOS5.
Goh, net als nu al op WP7 mogelijk is?
Apple is toch geen patenten aan het schenden he? ;)
Voice commands zitten al tijden in IOS, ze worden nu slechts uitgebreid qua functies. Spraakherkenning en text-to-speech zitten trouwens beide al sinds 1993 standaard in Mac OS dus met die patenten komt het wel goed denk ik.
Om even een bron te geven die dit ontzettend ontkracht:
----------------------------------
Geschiedenis

Moderne kunstmatige spraak ontstond pas met de opkomst van de micro-elektronica. Het onderzoeksveld bestond echter al eeuwen voor de uitvinding van elektronische signaalverwerking.

Reconstructie van Von Kempelens spraakmachine aan de Universiteit van Saarbrücken
Vroeger probeerde men op een mechanische manier, door onder andere de toepassing van blaasbalgen, zogenaamde ‘sprekende hoofden’ te produceren. Vroege onderzoekers in dit veld waren Paus Silvester II (d. 1003), Albertus Magnus (1198-1280), en Roger Bacon (1214-1294). In 1779, bouwde Christian Kratzenstein, een Deense wetenschapper aan de Russische Academie van Wetenschappen, modellen van het menselijke spraakkanaal die vijf klinkers konden produceren. Vervolgens ontwierp de Oostenrijkse Wolfgang von Kempelen de op blaasbalgen gebaseerde "akoestisch-mechanische spraakmachine", beschreven in een paper uit 1791. Bij deze machine zorgden modellen van de tong en lippen ervoor dat zowel klinkers als medeklinkers uitgesproken konden worden. In 1837 produceerde Charles Wheatstone de "speaking machine", gebaseerd op Von Kempelens ontwerp.

In jaren ’30 van de vorige eeuw ontwikkelde Bell Labs de Vocoder, een naar men zei duidelijk verstaanbare spraaksynthesemachine, met toetsen bediend. Homer Dudley werkte deze machine verder uit tot het Voder-systeem. Deze werd op de wereldtentoonstelling van 1939 in New York gepresenteerd. Hiervan stamt ook het eerst bekende geluidsfragment van gesynthetiseerde spraak. Dit fragment is te beluisteren op 120 Years of Electronic Music De eerste computergestuurde spraaksynthesizers stammen uit eind jaren ’50. Deze klonken zeer robotachtig en waren nauwelijks verstaanbaar. Deze systemen zijn echter gestaag doorontwikkeld en bij hedendaagse systemen is het soms onmogelijk gesynthetiseerde spraak en echte menselijke spraak van elkaar te onderscheiden.

Het eerste complete TTS-systeem werd in 1968 voltooid. De eerste vorm van digitale spraaksynthese was formantsynthese. Bij deze aanpak werden de formanten die een klinker omspannen (doorgaans 2 of 3) gegenereerd en aangevuld met een grondtoon (de toonhoogte van de spreker). Dit leidt echter tot de typische robotklank van een vocoder. Sinds de jaren '80 is spraaksynthesesoftware gangbaar geworden in besturingssystemen.
-----------------------------------------------------

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spraaksynthese

Oftewel, Apple heeft er niets mee te maken.
Om even een bron te geven die dit ontzettend ontkracht
Welk gedeelte van de opmerking van Vleer dat text-to-speech al jaren in Mac OS zit heb je nou precies 'ontzettend ontkracht' met die lap tekst die je hier hebt gecp-ed?
"Oftewel, Apple heeft er niets mee te maken."
Hij wilde even duidelijk maken dat dit nieuwsitem niet over Apple gaat en dat ik dus een stomme hersenloze fanboy drone ben! XD
Bepaalde verbeteringen of andere technieken kunnen zeker gepatenteerd worden. Ook vandaag de dag worden er patenten goedgekeurd voor IT producten, terwijl computers toch al 'erg lang' bestaan.
Spraakherkenning en text-to-speech zitten trouwens beide al sinds 1993 standaard in Mac OS dus met die patenten komt het wel goed denk ik.
Text-to-speech zat al in de allereerste Mac OS uit 1984. Steve Jobs gebruikte het al om de eerste Mac zichzelf te laten presenteren.
Inderdaad, het zat al op m'n Mac 128k.
Talking moose herriner ik me :) een pratende eland op je eigen mac plus! :D
Hier een mooie blog post over Voice commands op Windows Phone

New Windows Phone Mango speech technology can't be beat
Interessante link. Vooral tijdens het autorijden komt het zeker van pas. Daarnaast heb ik echter nog weinig nuttige toepassingen gezien voor spraak(herkenning)technologie: hoe vaak ga je daadwerkelijk hardop staan praten tegen je telefoon? Zie je iedereen binnen een paar jaar al praten tegen hun telefoon in het openbaar vervoer?* Of in openbare ruimtes in het algemeen?

Overigens, voor iedereen die over patenten e.d. begint. Spraakherkenning is een vrij logisch gevolg op de ontwikkeling van smartphones. Het is dus ook een stuk moeilijker om daadwerkelijk spraakherkenning te patenteren. Wat wel mogelijk is, is de manier waarop dit gebeurt. Dit heeft echter een grote keerzijde: bij een patent dienen de technieken uitvoerig beschreven te worden, andere bedrijven krijgen op deze manier ook de know-how. Daarom kan ik het me indenken er een overweging gemaakt moet worden: spraakherkenning zelf is voor de hand liggend, maar de manier waarop vrijgeven? Ik heb er mijn twijfels bij.

* En dan heb ik het niet over bellen ;)
Inderdaad erg handig bij het autorijden. En in openbare ruimtes zie ik het ook niet snel gebeuren inderdaad. Echter heeft het denk ik ook met gewenning te maken. Nu ben je gewend je telefoon met je vingertoppen te bedienen, als de spraakinput echter nagenoeg foutloos werkt kan ik me best wel voorstellen dat mensen dit goed kunnen gebruiken. Stel je voor je bent op je laptop druk aan het werk en je wilt snel je mail checken, je gaat lekker verder waar je mee bezig bent en zegt tegen je iPhone die naast je laptop ligt; 'open mail'/'check voor nieuwe email'. En een gesproken bericht omzetten in een sms of email kan ook heel handig zijn, mits de transformatie van spraakinput naar tekst heel erg goed zijn werk doet. Het kan dus ook zeker tijdwinst opleveren, handig voor zakelijke gebruikers.

En wat ik hier nog niet genoemd heb zien staan is hoe ontzettend handig deze features zijn voor bepaalde mindervaliden/mensen met beperkingen. Hoewel deze groep misschien niet heel groot is, denk ik dat je deze zeker niet moet onderschatten..

Ook voor oudere mensen lijkt me dit trouwens ideaal, als ik zie hoe lang mijn moeder er over doet om een sms te versturen...

edit: En Apple kennende zullen ze er wel goed over hebben nagedacht voordat ze deze nieuwe functies in hun hardware/software implementeren. Als het niet goed zou werken zouden ze het niet doorvoeren. Ik ben dus wel benieuwd.

[Reactie gewijzigd door puredynamite op 26 september 2011 20:04]

op android kan dit ook, 2x kort op de home knop drukken.
Ja inderdaad, super irritant en voor mij reden #1 om deze week maar CM7 te installeren op mijn SGS2
waarom?
omdat je met 2x drukken in 1x navigatie naar thuis kunt starten (voorbeeld)

ik gebruik de home knop nooit eigenlijk, net zoals andere firmware op de telefoon.
wat werkt werkt, ik vind het ideaal werken af fabriek.

(waarom is dat informatief?)
Omdat ik het nooit gebruik en het toch vaak per ongeluk wordt geactiveerd ;) Het is ook mijn mening dus ja, het mod systeem is ook gebaseerd op de mening van andere dus misschien hebben meer mensen hetzelfde gevoel.

Staat los van het feit dat ik de meerwaarde van dit systeem voor mij niet zie

Edit: om ook even te reageren op jou stelling over de firmware, voor mij zit dat anders, wat de fabrikant en de massa ideaal vind werken geldt niet automatisch ook voor mij. Ik vind het pas werken nadat ik het heb ingericht zoals ik het wil.... Om een voorbeeld te noemen, ik wil een passief "bureaublad" die niet kan scrollen

Edit: Voor de mensen die het interessant vinden, ik heb vandaag toevallig wat screen protectors en hoesjes voor de iphone 5 gezien en het lijkt erop dat de geruchten van een groter display kloppen. Ik schat het op 4.3" (ik kan alleen niet aangeven of de hoesjes gemaakt zijn aan de hand van input van Apple of dat ze gebaseerd zijn op de meest voorkomende geruchten... Ik weet wel dat ze massaal worden geproduceerd)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 26 september 2011 16:58]

Accessoirebouwers krijgen toch een soort 'blueprint' van het uiterlijk van de telefoon zodat ze bijvoorbeeld weten als ze een case willen maken waar de uitsparingen moeten zitten voor de fysieke bedieningsknoppen?

Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat hoesjes en dergelijke aan de hand van geruchten worden geproduceerd..
Mee eens... Maar ja ik heb de afspraken tussen Apple en de fabriek natuurlijk niet afgeluisterd. Ik heb alleen contact met de fabriek ;)
Apple maakt gebruik van Nuance technologie (doorontwikkelde Lernout & Hauspie technologie om precies te zijn) en gezien Microsoft vroeger ook duchtig gebruik maakte van Nuance/L&H technologie in het verleden zal het bij hen ook zo wel zijn.

Dus qua patenten en dergelijke hoeft Apple niets te vrezen lijkt mij want qua licenties en dergelijke zal het helemaal snor zitten.

Trouwens doen of Google met "Voice Actions" het warm water heeft uitgevonden is echt hilarisch, maar alles blijkbaar voor een Apple kneejerk te kunnen rechtvaardigen !

/een oud Lernout & Hauspie werknemer

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 26 september 2011 17:44]

Spraakbesturing is ook al mogelijk op iOS maar nog niet zo uitgebreid als hier beschreven.
Ik dacht precies hetzelfde. De voice-to-text functie van WP is nu met mango veel uitgebreider geworden. Moet alleen zeggen dat ik de toepasbaarheid nog een beetje mis. Persoonlijk ga ik niet mijn smsjes hardop voorlezen in bijvoorbeeld de trein omdat ik dan niet hoef te typen. Het is leuk maar buiten dat niet heel handig.
Ik gebruik het... en wel in de auto.
Ik laat een smsje oplezen en antwoord (in engels dat wel) even bevestiging of kort antwoord als het een vraag is. handig!
Dan zal ik Symbian roepen, dan hebben we ze allemaal al een keer gehad ....

text2speech is al jaren in ontwikkeling, en elke fabrikant wil de 'zijne' superieur maken.
voorlopig kan ik me in geen van de toestellen vinden, overal zitten nog 'bugs' in die het voor full-use onbruikbaar maken

< ik zie me geen mail dicteren in de trein, of stationshal .. >
ik zie me geen mail dicteren in de trein, of stationshal ..
Ik hoop ook dat je dat niet gaat doen. Ik denk dat de andere passagiers je uit het raampje gooien, een beetje een email dicteren in de trein, dat is pure pesterij. Die email dicteren doe je maar lekker in je auto, goede kans ook dat het daar beter werkt dan in de trein.
Zou je denken, wat is er dan "anders" dan irritant (mee) moeten luisteren naar een of andere scheldkanonnade op monotoon gebonk.

De huidige maatschappij is anders zo tolerant, dat niemand zich meer iets aan hoeft te trekken van de ander.
Ik weiger stelselmatig mensen te helpen die niet de basis beleefdheid hebben om hun aandacht op mij te vestigen.
Haal gewoon je koptelefoon even uit je oren als je tegen iemand spreekt, of hou je telefoon in je zak terwijl je een persoon aanspreekt.

Multitasken is prima, maar val een ander er niet mee lastig.
Gelijk heb je.
Ik heb dat dragon naturally speaking pakket eens uitgeprobeerd vroeger, leek me beter om ipv hele documenten te typen het gewoon te vertellen.
Veel gaat vrij goed, maar je moet ontzettend erg letten op hoe je het zegt, bovendien moet je ook nog een bijzonder goede microfoon hebben.
Ging het voor mij sneller dan typen? mja, ietsjes af en toe, maar als je eenmaal een foutje hebt zul je toch veel werk moeten verrichten (in verhouding) dan dat je het zelf typt. :)

Speech2Text is iets wat voorlopig nog niet perfect gaat werken, zeker niet in luide omgevingen. Ik maak er daarom ook maar zelden gebruik bij op mijn android telefoon.
Grappig is wel dat android vaak dingen goed raad, echt de meest belachelijke woorden, en dat simpele woorden opeens heel slecht gaan :+

[Reactie gewijzigd door wootah op 26 september 2011 16:43]

Het kan voor eenvoudige zaken, verrassend goed werken vind ik. Alleen is er wel de juiste technologie voor nodig. Ik zie mij echter totaal niet staan praten tegen m'n telefoon om iets simpels uit te voeren. Het maken van een afspraak, mits goed herkend door de telefoon, is wellicht wat sneller, maar het staat zo idioot. :)
< ik zie me geen mail dicteren in de trein, of stationshal .. >
Waarom niet? Hoeft toch niet perse over je speaker kan toch ook door je BT koptelefoon :)
Met dicteren bedoelt hij het opstellen van een mail door middel van je eigen spraak. Dus hoe je het wendt of keert, je zal tegen je telefoon praten en dat komt (nu zeker) vreemd over op anderen.
Ik vind het vrij normaal dat mensen tegen een telefoon praten de laatste jaren. Doen ze nog meer dan tegen andere mensen lijkt t...
Inderdaad, alleen in films werkt het goed
text2speech is iets anders dan spraak commando's natuurlijk ;)
Apples Assistant-feature lijkt veel op wat Google voor Android heeft gebouwd. Met Voice Actions is het mogelijk om verscheidene onderdelen van Googles mobiele besturingssysteem te bedienen
De zogeheten Assistant-feature wordt aangezet door de home-knop lang in te drukken, waarna commando's kunnen worden ingesproken.
Leuk afgekeken, van Apple.
Bij mijn Defy en mogelijk/waarschijnlijk andere Android toestellen moet de home button dubbel klikken.

Als Google met zo kinderachtig is als Apple zullen ze hier ook een rechtszaak over beginnen.
Dit kan al vanaf de iPhone 3GS, de home-knop even ingedrukt houden en spraakcommando's geven. Deze zijn alleen beperkt tot het af laten spelen van muziek en het bellen van nummers.

Dus: Leuk afgekeken van Apple ja, van zichzelf!
Die spraakcommando's werken alleen waardeloos op de iPhone 4. Ik heb het een aantal keer geprobeerd, maar zelfs dingen als "play next track" pikt hij niet op. En ik spreek toch (als 'native speaker') redelijk accentloos Engels. En op mn Blackberry is het niet veel beter - spraaktechnologie staat echt nog in de kinderschoenen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 september 2011 17:29]

Kinderschoenen? Mwah, ik vind google voice search toch echt wel behoorlijk indrukwekkend, heb je dat al eens getest?
De eerste brit die geen lokaal accent heeft moet ik nog tegenkomen ;)
Dus: Leuk afgekeken van Apple ja, van zichzelf!
Dan nog was de iPhone 4 niet de eerste hoor...

Maakt mij verder ook niet aan (vindt het op Android een rot-functie, gebruik het nooit en activeer het te vaak per ongeluk)... Maar om te doen alsof Apple het helemaal zelf heeft verzonnen is nogal lame :P Symbian (en andere OSen) kon(den) het al voordat de eerste iPod bestond, laat staan de iPhone :)
En voor de 3GS was het Windows Mobile die dit al lange tijd kon, waaronder dus ook geavanceerde commando's zelfs voor simpele sms input.
Hoe kan dit uberhaupt een On-Topic moderatie krijgen :')

Alles wat ik hier lees kan al vanaf Windows mobile 5.x? Anders wel 6.x.
Dus dit was er al voordat er uberhaupt een Iphone was. :>

En als dit nou de toegevoegde waarde is voor de Iphone 5 ivm de Iphone 4 dan wist ik wel...
Niet kopen dus. Persoonlijk vind ik dat je er geen zak aan hebt. Vaak werkt het niet of krijg je verkeerde woorden waardoor je dus weer mag gaan verbeteren.

Het enige wat ik wel makkelijk vond op WM 5/6 is een nummertje opzoeken / next track via spraak via de knop op de headset.

[Reactie gewijzigd door m0nkm0nk op 26 september 2011 17:56]

Lang indrukken komt meer overheen met WP7 dan met Android (ben niet zo bekend met android). Weet niet wat er voor de rest mee mogelijk is, maar in de landen waar Bing goed werkt kan je echt een hoop mee doen (find nearest gasstation en dat soort dingen).
Zuiver lang indrukken was al sinds 2008 op de iPhone het commando tot starten van spraak-commando herkenning.
Natuurlijk, maar het bellen van contact personen is nou niet echt spannend. Dat kon afaik daarvoor ook al op andere telefoons. Ik heb het meer over meer specifieke acties. Moet wel zeggen dat ik niet weet hoe ver Apple daar al mee was, maar als ik hieronder lees gaat het alleen om het afspeken van muziek en het bellen van nummers ;).
Klopt helemaal, ik gebruik het dus ook nooit. :) En ook nu niet denk ik, maar dit gaat duidelijk een stuk verder.
Precies, en daar liepen ze mee achter op msft en vermoedelijk ook google.
Ik gebruik speech to text ook wel regelmatig op mijn Android mobiel. Voornamelijk bij navigatie software van Google zelf. Navigatie..

straatnaam + nummer en plaats en whoppa rijden maar :)
Hangt denk ik eerder af van de gebruikte onderliggende technologie. Spraakherkenning en het uitvoeren van commando's deed ik al op mijn oude Commodore Amiga. Echter is het grote punt altijd geweest dat de onderliggende technologie nu niet je van het was, de technologie hier is afkomstig van een kleine startup (geloof ik) die als het goed is vrij unieke technologie gebruikt.
Wie is er kinderachtig (en ik doel hier niet op Apple of Google), misschien even verder graven voor zo'n conclusies te trekken.

Apple heeft een contract afgesloten met Nuance, welke al meer dan 20 jaar aan voice recognition werkt. Ze maken bvb ook MacSpeech.
Leuk, dat testen in andere behuizingen, maar daardoor is wel het antenneprobleem bij de iPhone 4 niet ontdekt. Laten we hopen dat ze die fout niet nog eens maken.

Moet zeggen dat ik wel erg benieuwd ben verder, ze weten de spanning wel op te bouwen :)
Denk at ze op de antenne wel een dubbel check uitvoeren, want of het nou echt een probleem was of niet (graag niet op in gaan, ik wil die discussie niet voeren), het was wel negatief in de media, en dat werkt niet goed voor de verkopen!
Van dit laatste is niets gebleken.. maar ze hebben liever geen negatieve publiciteit natuurlijk.
De 4 is nu al meer dan een jaar uit, verkoopt als een tierelier en ik hoor echt niemand over die antenne. Zelf ook nergens last van, het ligt meer aan een netwerk als AT&T in de VS waardoor het zo enorm opviel. Let maar op, als de 5 uitkomt ontploffen ze volgens de media weer bij bosjes.
Nou, in Amerika zijn mobiele netwerken dan ook "slechter" (het is er dunner bevolkt en masten staan er gemiddeld iets verder uit elkaar, zeker in landelijke gebieden).

Het is daar dus beter merkbaar dat je ontvangst een aantal dB achteruit gaat. Overigens hebben andere telefoons ook het probleem (gevolg van "antenne onderin" wat bijna iedere fabrikant doet vanwege lage SAR-waarden) maar bij de iPhone is het iets erger doordat de antenne extern is en je een kortsluiting kunt veroorzaken.

Zeker is ermee te leven, zeker op plekken met goede dekking zoals in NL, maar inderdaad: het is voor sommige mensen lastig + het levert slechte PR op. Bovendien zou ik van zo'n apparaat verwachten dat de telefoonfunctie gewoon feilloos werkt. Maar ik vermoed dat ze wel van hun fouten geleerd hebben :)
Pff Android vs Windows vs iOS discussies

Voor mij is het belangrijke nieuws: dat de ontwikkeling van bediening dmv spraak flink in ontwikkeling is. Dat is fantastisch voor blinden/slechtzienden en waarschijnlijk nog wel meer mensen met andere beperkingen.
Op zich wel prettig als dit waar is; ik gebruik de spraakfunctie van de iPhone vrij vaak nu; op de fiets om naar een ander album te gaan, om contacten te bellen via headset en meer van dat. Als je nu gewoon berichten voor kan laten lezen op de fiets of tijdens het rijden, ideaal!
Volgens mij is Apple bezig om de featureset van Android proberen bij te halen, al dan niet met zijn eigen service en (fysieke) services.

In ieder geval hebben ze blijkbaar goed gedaan om 1GB aan intern geheugen te reserveren, werkelijk een MUST voor voortdurend browsen... 512MB is echt veels te klein!

Wat Android zelf allemaal in petto heeft de komende Ice Cream Sandwich iteratie, lees volgende website: http://www.androidpolice....ream-sandwich-and-beyond/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True