Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

Samsung heeft zijn nieuwste Windows Phone 7-toestel aangekondigd: de Omnia W. De smartphone heeft een 3,7"-Super Amoled-scherm en wordt aangedreven door een 1,4GHz-soc. Het model met 8GB-opslaggeheugen gaat 449 euro kosten.

De Omnia W is Samsungs eerste WP7-telefoon die is gemaakt voor de nieuwste versie van het mobiele besturingssysteem, ook bekend als Mango. Met 1,4GHz is de processor ten opzichte van de al bestaande Omnia 7 400MHz hoger geklokt. Het scherm is kleiner; de Omnia 7 had nog een 4"-model. De resolutie is met 800x480 pixels gelijk gebleven en het scherm is nog steeds van het Super Amoled-type.

Het kleinere scherm maakt de Omnia W compacter dan zijn voorganger. Het toestel meet 115,97x58,8x10,9mm en weegt 115 gram. Aan de achterzijde zit een 5-megapixelcamera en de voorzijde herbergt een vga-camera. Samsung levert enkele applicaties mee om WP7 aan te vullen, waaronder zijn eigen dlna-app AllShare, een dagboek-app, een e-reader-app en een applicatie waarmee videogesprekken gevoerd kunnen worden.

De Omnia W moet vanaf november verkrijgbaar zijn.

Samsung Omnia W Samsung Omnia W Samsung Omnia W Samsung Omnia W
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Slim van Samsung: ze brengen hardware uit die ze -met een ander jasje aan- voor zowel Android als Windows Phone kunnen gebruiken. Scheelt ongetwijfeld aanzienlijk in de kosten!

Samsung Omnia W = Samsung Galaxy W
Samsung Focus S = Samsung Galaxy S2

En de gebruiker kan zelf kiezen welk platform de vookeur heeft!
Er zijn nog meer Samsung telefoons op komst.

1) Samsung Focus S announced by AT&T
2) Samsung Focus Flash announced by AT&T
3)een nieuwe Omnia 7
Waarom hebben de fabrikanten altijd zulke slechte specs op een WP& toestel, maar verkopen ze het alsnog voor zo'n hoge prijs. Voor 449 euro kan je al een SII krijgen die wat specs betreft deze Omnia W helemaal wegblaast.

En ik snap wel dat WP7 efficienter is dan Android, maar alsnog zou het leuk zijn om er meer geheugen, een camera gelijk aan die van de SII in te zetten of zelfs een beter scherm van het Super Amoled Plus type bijvoorbeeld!

*Ik snap ook dat dit een W serie telefoon is, maar "mark my words" de specs van de Omnia S? zullen ook tegenvallen in vergelijking met de SII... |:( |:(

[Reactie gewijzigd door moh.moh op 26 september 2011 13:36]

Je geeft zelf het antwoord op je vraag al: hogere specs zijn nergens voor nodig bij dit toestel, want met deze specs werkt het ook al prima. Mijn broer heeft de Omnia 7, en dat ding werkt zo soepel als het maar kan, en het scherm is uitstekend.

Vergeleken met de LG Optimus 2x die ik pas in mijn handen hebt lijkt het wel of de Omnia 7 twee generaties voorloopt kwa hardware, in plaats van achter.

Edit: @watercoolertje
Ik wil alleen maar zeggen dat specs vergelijken tussen verschillende OS-en vrij zinloos is, en dat WP7 met een 1.4 GHz single-core CPU waarschijnlijk sneller gaat aanvoelen dan Android op een Galaxy SII. Ik snap dat ik hier op Tweakers.net ben, waar mensen erg van spec sheets houden, maar de opmerking 'zulke slechte specs op een WP7' toestel is gewoon veel te negatief. Ik heb veel liever een vloeiend lopend toestel met lagere specs, dan een toestel dat zelfs met een dual-core CPU op 1Ghz nog stropiger aanvoelt dan mijn dik 2 jaar oude iPhone 3GS met een single-core CPU op 600Mhz.

Uiteindelijk betaal je trouwens toch niet in de eerste instantie voor de onderdeeltje in je telefoon, dus je punt 'ik zou geen relatief goedkoop spul voor een hoge prijs kopen' zit vooral tussen jouw oren. Een gemiddelde telefoon bevat voor nog niet de helft van de verkoop prijs aan onderdelen namelijk, en het verschil tussen zulke 'matige specs' als een 1.4 Ghz CPU en een AMOLED scherm, en zulke 'uber specs' als een 1.2 Ghz dual core een een AMOLED+ scherm is misschien 2 tientjes, en dan schat ik het nog hoog in denk ik,

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 26 september 2011 14:35]

Leuk dat je hem vergelijkt met een (niet met de SGS2 te vergelijken) dual-core Android, maar het gaat om WP7 en ook dat kan gewoon sneller hoor :) Alles kan sneller dat staat los van andere OSen natuurlijk!

Ik zou het persoonlijk niet kopen als de hardware gewoon in alle opzichten minderwaardig is als een ander vergelijkbaar geprijsd* toestel, hoe geweldig/magical de software dan ook is :) Ik zou me gewoon bekocht voelen als ik relatief goedkoop spul voor een hoge prijs moet kopen.

*Uiteraar dis het een adviesprijs :) zegt niks over de verkkoopprijs, maar dat is de enige prijs die we nu kunnen gebruiken in discussies.
Ik denk dat ze ook niet gaan marketen met dat de hardware zoveel krachtiger is, maar dat het OS krachtiger is. Verder is de term "bewezen stabiele/betrouwbare" hardware ook mogelijk en kun je altijd benchmarks laten zien die te maken hebben met tijdsduur. Dus niet het berekenen van Pi of iets dergelijks, maar tijd die nodig is om het OS op te starten, applicaties te starten, te switchen van applicaties, etc. Daar zijn ze dan wel weer erg goed in.

Verder kunnen ze zoiezo marketen met "het betrouwbaarste OS op de markt", want dat is al meermaals bewezen. Iets waardoor een hoop Android gebruikers mogelijk wel de stap willen maken. Zeker als ze zien hoe vloeiend alles gaat.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 26 september 2011 15:06]

Ter vergelijking heeft de SGSII een 'adviesprijs' van 599 euro, dus daar zit deze ruim onder. De straatprijs van deze zal waarschijnlijk ook veel lager zitten dan deze 449 euro.

Bovendien begrijp ik niet zo waarom je dit geen high-end toestel vindt. De SoC is inderdaad geen dualcore (WP7 lijkt dit nog niet te ondersteunen?) maar volgens mij is het voor de rest best een prima toestel.
Vooral android heeft behoefte aan dual core om de batterij te sparen en apps soepel te kunnen draaien terwijl er op de achtergrond nog veel draait
Bij WP7 die een veel gelimiteerdere manier van mutlitasking heeft en veel meer taken uitbesteed aan de GPU is de behoefte aan een dual core minder en is de performance vermoedelijk meer gebaat bij een hoog geklokte single core.
Ik vraag me toch nog steeds af of Windows Phone het wel gaat redden op de mobile markt.
Voor de iPhone en Andriod toestellen is er al enorm veel aan Apps te krijgen, voor Windows Mobile 6.5 was die ondersteuning erg slecht.
Ik denk dat degenen die een WM6.5 toestel hadden in elk geval niet over zullen stappen naar Windows Phone omdat ze denken dat de hoeveelheid Apps bij Windows Phone ook tegen zal vallen.
Zelf heb ik op het moment ook nog een WM6.5 toestel, gekozen omdat ik dacht dat wel makkelijk in m'n eigen windows netwerk zou integreren, viel ook tegen.
Min volgende toestel wordt hoogstwaarschijnlijk een Android, is net even wat makkelijker naar eigen wensen aan te passen.
Wat Windows Phone 7 nodig heeft, is meer bekendheid en klaarblijkelijk ook bij jou.
Wat apps betreft doet WP7 het nu al beter als WM6 ooit gedaan heeft.
Feitelijk zijn WM6 gebruikers helemaal niet het logische publiek voor WP7.
WP7 is een complete reset. WM6 past meer bij Android.

De bekendheid met WP7 en de apps zal met de intro in NL een stuk beter worden.
Foto van HTC demozuilen
Als het een complete reset is, wat menig lid van de MS advertentie brigade hier steeds roept, waarom beginnen ze dan bij zeven? :+

Even serieus, Microsoft heeft een prima OS op de kaart gezet voor mobiele apparaten. Vraag is alleen of ze niet veel te laat zijn om de doorsnee gebruiker te overtuigen. Momenteel zit er namelijk geen meerwaarde (algemene tendens) tov een Android of een iOS toestel en komt het meer op emotie aan welke GSM je aanschaft. In tegenstelling tot WM6 heeft WP7 twee gigantische concurrenten in de ring staan die beiden hun eigen spelletje spelen. Apple speelt op de hype en heeft over het algemeen de meest loyale gebruikers, Google innoveert en ontwikkelt met een gigantisch tempo. Microsoft's plan lijkt daarom ook om WP7 een broertje van Windows 8 te maken, zodat het herkenbaar over komt voor mensen. Probleem daar is dat het nog wel een jaar of 3-5 duurt voordat Windows 8 is ingeburgerd en dan is de novelty van het Metro UI wel voorbij.

Het wordt sowieso interessanter in smartphone land, met 3 besturingssystemen die elkaar naar de haren zullen vliegen. Het is daarom te hopen dat Apple en Microsoft de ontwikkelsnelheid van Google kunnen volgen zodat we er met z'n allen op vooruit gaan.
Omdat ze begonnen zijn rond de release van Windows 7. Grote kans dat ze met Windows 8 ook Windows Phone 8 uitbrengen. Zo krigjen mensen eerder de neiging om de associatie te nemen met Windows als Desktop OS en niet als Windows Mobile OS.
Windows Phone 7(.5) heeft absoluut NIETS met Windows Mobile te maken.
En de hoeveelheid apps zegt ook niets, het gaat om de kwaliteit ervan en die is goed te noemen (evenals het aantal overigens)
Wat hierboven al gezegd wordt: het gaat om de kwaliteit van de apps. Daarnaast heeft WP7 ondertussen als de grens van 30k gepasseerd en is het voor developers veel aantrekkelijker (ROI) om apps op het WP7 platform uit te brengen.

Verder vraag ik me altijd direct af welke apps je mist. Als tweaker ben je opzoek (denk ik) naar hele andere apps dan de mainstream. Voor hen is facebook, twitter foursquare en whatsapp al beschikbaar en daarnaast zitten deze apps al geintegreerd in de OS.
WM was juist heel goed in mijn ogen vanwege de apps en roms die op XDA rondzweefde. Alles kon je wel aanpassen, hardwarematig waren de meeste toestellen gewoon minder ( -500 mhz, resistief etc.). WP7 is totaal iets anders, maar ik moet zeggen dat het me wel erg trekt nu Whatsapp ook beschikbaar is. Apps zijn sowieso overrated en heel veel kwalitatief slecht (Android en iOS). Enige wat je "mist" zijn waarschijnlijke de shitload aan games op iOS.
Nee, zelfs die ga je niet missen. Met het Xbox platform op WP7 heb je een enorme collectie games, van gratis tot erg duur!

Om even terug te keren naar de Samsung W. Een tijdje geleden werd er beschreven hoe de productenlijn van Samsung in elkaar stak, waarbij W midrange was en S bovenkant van de lijn. Dit lijkt te kloppen met dit toestel en de Focus S daarboven!

Wat mij betreft kan WP7 niet hard genoeg groeien. Draai er nu bijna een jaar mee en wat een ongelooflijk lekker OS is dat!
Mooi design en eindelijk een Samsung smartphone met WP 7.5! Maar ik vraag me af waarom Samsung kiest voor 3,7 ipv 4 inch en niet inzet op een high-end toestel.
Doet Samsung ook, alleen is het high end toestel nog niet officieel door Samsung geÔntroduceerd.

Hier
The Samsung Focus S is the more impressive offering with its 4.3" Super AMOLED Plus placed on top of a super slim 8.65mm body. You'd also be getting an 8 megapixel main camera and a 1.3 megapixel front-facing snapper with this one. The CPU under the Samsung Focus S bonnet ticks at 1.4GHz (no dual-core apparently), while its built-in radios allow for 4G speeds (though we suspect HSPA+ is what they meant).
Groot is niet per definitie beter. Toen ik mijn huidige smartphone uitkoos, ben ik juist voor de kleinste Android gegaan. Simpelweg omdat ik niet constant op websites zit te neuzen, maar wel de andere smartphone mogelijkheden wil hebben.
En ik wilde juist weer wel een groot scherm om zo een groter onscreen toetsenbord te hebben. Iets wat bij het sturen van SMSjes (basisfunctionaliteit van mobiele telefoons imo) toch wel erg handig is, zeker met mijn grote vingers
Misschien laten ze daardoor wat ruimte over om straks met een high-end WP telefoon met 4 of 4.2inch Super AMOLED+ scherm en 8MP camera te komen en bijv. ook NFC (als hiervoor support komt in WP).
Achterkant ziet er stevig uit, hopelijk is het ook zo. De prijs/specs verhouding is gewoon te hoog imo. Maar aangezien de specs van de accu er niet bij staan, zou het kunnen dat er een goede accu in zit. Frontcamera is useless imo, alleen om het als spiegel te gebruiken is wel handig.
Batterij is 1500 mAh (Samsung Omnia W - Windows Phone 7.5 - Deel 1)
En frontfacing camera wordt interessant voor video calling. Samsung heeft er nu al een app. bij en mogelijk krijgt Skype voor WP ook video calling:
http://www.wpcentral.com/...video-calls-windows-phone
Een 400MHz hoger geklokte CPU maar een kleiner scherm dan de Samsung Omnia 7.
Nu vraag ik me toch af hoe ze het grote prijs verschil verantwoorden.
De samsung Omnia 7 8GB gaat momenteel de deur uit voor zo'n 230 euro. Kdenk niet dat mensen zullen bereid zijn om het dubbele te betalen om een iets hoger geklokte CPU te hebben.
Snellere CPU+GPU + FFC + Gyroscoop + volledig in het NL + iets handzamere buitenmaten + 445euro is adviesprijs.
Maar dan wel 8gb geheugen (waar de Omnia 7 al in 16 te krijgen is), camera die vrijwel hetzelfde is en kleiner scherm zouden de prijs niet veel hoger moeten brengen. CPU/GPU is dan wel wat kostbaarder, maar zo'n Front Face Camera is niet zo giga duur en zo'n gyroscoop lijkt me ook de kosten niet.
De adviesprijs is dan ook wel het dubbele maar de verkoopprijs niet :) Waarom vergeten mensen dat altijd? Zeker bij Samsung en helemaal bij Logitech (die hebben het extreem)...
Ben benieuwd of het kleinere scherm het batterijverbruik van de snellere cpu compenseert in vergelijking tot de Omnia 7. Of misschien verbruikt de CPU nu niet meer omdat er ook een betere GPU in zit...
Volgens mij heeft hij een andere cpu met een betere gpu?
Komt die DNLA app ook naar de omnia 7? Want die applicatie mis ik eerlijk gezegd best wel.
Voor de rest lijkt deze telefoon qua uiterlijk best veel op de Omnia 7 ik had eerder verwacht dat samsung met een Galaxy S2 variant zou komen.
Ik heb de applicatie getest en werkt helaas niet.(Omnia 7 met Mango RTM)

"This device does not support Allshare"

@vali
Dit vermoeden had ik ook al. Gelijk ff uitgezocht hoe dat zat bij HTC toestellen. Daar werkt de HTC Connected Media DLNA app ook alleen in de "leaked shipped roms", niet in de RTM.

[Reactie gewijzigd door JantjeZ op 26 september 2011 14:56]

De 1 jaar oude LG Optimus 7 Windows Phone had al direct DLNA.
De app is al te downloaden voor alle Samsung gebruikers. Het werkt alleen nog niet op mijn omnia 7 met RTM, maar dit komt omdat ik de nieuwe drivers nog niet heb (en boatloader ect). Deze komen met de officiŽle Mango update.
De bouwkwaliteit van de Omina 7 is super degelijk maar door haar full metal backcover wil die nog wel eens uit de broekzak glijden. Als die boven en onder randen enigszins rubberized zijn zou dat euvel iig verholpen moeten zijn. Alleen jammer dat het scherm kleiner is geworden. De 4" van de Omnia bevalt mij prima
Zoek eens naar een Case-Mate Barely There Omnia 7 skin. Veel meer grip, beter beschermd tegen valschade en neemt vrij weinig ruimte in (is nu een halve centimeter breder en nog minder in hoogte). Werkt erg fijn. Druk je de cameratoets ook niet meer per ongeluk in.
De telefoon is nog niet uit en je weet niet al dat de bouwkwaliteit degelijk? En hij zou uit je broekzak glijden? Vind ik een beetje raar, ik heb nog nooit een telefoon gehad de zomaar uit mijn broekzak viel opmdat hij glad was... en dat zal ook niet snel gebeuren of je moet op de kap gaan hangen en grote broekzakken hebben.
Als je goed leest zie je dat hij het over de Omnia 7 heeft en niet over de vandaag aangekondigde Omnia W..
ai, een rechthoekige telefoon met een knop in het midden.
Heeft apple nog niet geklaagd?

Vreemd dat hier een 5MP camera op zit? waarom niet direct een 8MP?
Opzicht wel heel mooi dat ze overal allshare op meeleveren. Zo kun je tenminste direct foto's kijken op je tv, iets dat met veel telefoons toch nog steeds niet kan...

Edit
word ik omlaag gemod door de eerste 2 regels?
dat is toch ook actueel en een normale vraag?

[Reactie gewijzigd door Denskie op 26 september 2011 13:28]

Denk niet dat Apple zal gaan klagen want Windows Phone is momenteel toch geen serieuze concurrent op de smartphone markt en de vraag is of het dat ooit gaat worden.
Dat denk ik inderdaad ook niet. Zeker niet voor mij in ieder geval, wil namelijk een smartphone waar je een beetje serieus op kan spelen. Geen support for native apps zorgt ervoor dat games traag draaien, geen OpenGL zorgt ervoor dat er niets vanaf Android of iOS geport gaat worden.

Daarnaast ondersteund het ding geen enkele programming language die ook op de andere telefoons werken en is een portable app maken dus gewoon onmogelijk.

Voordat iemand zegt dat Android ook geen native apps ondersteund:
http://developer.android.com/sdk/ndk/index.html

Overigens wel jammer, want ik vind Android een ontzettend rotsysteem en behalve dat een iPhone onbetaalbaar is voor mij is iOS ook niet bepaald bugvrij.
Ga wel weer voor Android, hopen dat een sneller toestel voor wat minder lag zorgt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 september 2011 17:20]

Uit ervaring... het porten valt wel mee.
En hoe kom je er bij dat games die middels XNA geprogrammeerd zijn traag zouden zijn?
Niet native is altijd trager. Also, Magicka...
Daarnaast ondersteund het ding geen enkele programming language die ook op de andere telefoons werken en is een portable app maken dus gewoon onmogelijk.
Javascript en HTML5.

Dat kan je trouwens over de 2 concurrenten ook zeggen: Objective-C+Cocoa draait niet op Android en WP7, Java+Dalvik draait niet op iOS en WP7, en C# + .NET draait niet op iOS en Android.

Welkom in 2011, waar alleen websites en widgets crossplatform zijn.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 september 2011 19:13]

C++ is op zowel Android en iOS ondersteund, en aangezien ze beiden OpenGL ES hebben kan je games prima porten.
Je wilt toch geen geport apps, dan krijg je WP7 apps met de iPhone interface, dat is zo fout! Als je het goed doet, laat je server-side het meeste werk uitvoeren en hoef je client-side alleen maar de data te displayen, en dan liefst op een manier die goed bij het platform past!
Het is Samsung, dat zal voor Apple dan al reden genoeg zijn, ongeacht wat er op draait.
Alsnog zouden ze het niet kunnen aanklagen omdat er simple weg geen reden voor is.
Het is duidelijk te zien dat Samsungs telefoon er anders uitziet dan de "iphone"
@mkools24

Kan je deze mening ook onderbouwen? Ik ben namelijk van mening dat je niet kan vaststellen of WP een gedegen concurrent is voor Android en iOS wanneer het OS nog in de kinderschoenen staat en niet eens volledige Nederlandse taal ondersteuning biedt.

Zelf zie ik de toekomst van WP namelijk een stuk rooskleuriger in. Zodra de toestellen vanuit de winkel met Mango worden geleverd en de Marketplace verder wordt aangevuld zie ik weinig reden waarom zij geen kans maken op een groot stuk van de taart. Persoonlijk ervaar ik het OS dan ook als minimalistisch en extreem stabiel, 2 punten die voor mij zwaar wegen.

Ik zal de boel eens omdraaien. Zodra Mango officieel is uitgebracht en de marketplace is aangevuld. Wat is dan een goede reden om voor Android boven WP te verkiezen.
Een 8MP sensor is meestal (iets) dikker dan een 5MP sensor. Mogelijk dat deze niet paste in het ontwerp? Weet niet in hoeverre de binnenkant verschilt met de S2 die wel een 8MP sensor heeft.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 26 september 2011 15:46]

Ik heb de voorloper van deze, de Omnia 7. Als de foto's van deze nieuwe net zo goed zijn als die van de huidige Omnia 7 dan is dat veel beter dan de meeste 8 MP smartphone camera's.
Ik betrap me er op dat ik mijn compact camera niet eens meer mee op vakantie neem omdat mijn Omnia 7 prima foto's maakt voor mijn doen. Ik kijk toch alles op TV en druk eigenlijk niets meer af. Dus...zeker niet zo goed als een compact camera, maar in veel gevallen en misschien voor veel gebruikers goed genoeg voor allerlei doeleinden.
Op Tweakers worden fipo-hunters over het algemeen - en naar mijn inziens: terecht - hard afgestraft. Eerst maak je een referentie naar Apple, die bij deze telefoon totaal niet opgaat en het antwoord op je vraag is behoorlijk voor de hand liggend.

Ga er maar vanuit dat de winkelprijs van deze telefoon een stuk(je) lager komt te liggen. Het is dan een een mid-segment phone met Mango. Om dat laatstgenoemde zal de prijs ook nog iets hoger zijn, er zijn nog niet zoveel Mango-phones op de markt. Deze telefoon lijkt een directe concurrent te gaan worden ten opzichte van de HTC Radar.

De keuze voor een 5MP camera is dan ook niet vreemd. Als jij een telefoon introduceert op het middensegment, moet het geen concurrent worden van je eigen topsegment - die uiteraard wel met een >8MP camera komen. Daarnaast is niet alleen het aantal MP van belang voor de kwaliteit van foto's. Zelfs oude point-and-shoot camera's van 'vroeger' met 3,2MP maken betere foto's dan de gemiddelde smartphone.
Apple zal niet klagen, want dit is iets wat door Microsoft is vastgesteld en ik gok dat die dat wel hebben dichtgetimmerd, waardoor ze wel van ťrg goede huize moeten komen.
Zo zijn er dus een aantal voorwaarden waar een Windows Phone aan moet voldoen en daar staat dus ook in dat er 3 knoppen onderaan moeten zitten, 1 voor zoeken, 1 voor start/menu en 1 voor back/terug.
8mp hoeft niet te betekenen dat het betere kwaliteit is dan 5mp, 5mp is goed genoeg met een goede sensor
ik heb meer zoiets van ze kunnen dus wel iets ontwerpen wat een eigen stijl heeft.
Wat een flauwe post zeg.

Als je nou eerlijk bent is dit nu juist waarom Apple bij de Galaxy klaagt. Deze Omnia lijkt namelijk NIET op de iPhone. Ze kunnen dus toch ook wel iets anders verzinnen bij Samsung. Als de Galaxy er zo uit had gezien had Apple niet geklaagd, hooguit wat gelachen.
deze telefoon lijtk als 2 druppers water op de S2, alleen staat er een windows logo op de knop.
dus als er een android mannetje op de knop had gestaan was het goed geweest?