Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties
Submitter: the-body

Toekomstige XBMC-versies krijgen mogelijk native ondersteuning voor Apples AirPlay-technologie. De code voor het streamen van audio en video van een iPad of iPhone naar een ander apparaat wordt 'geleend' van het Boxee-project.

Op Github is te lezen dat er code van het opensource Boxee-project is toegevoegd aan een experimentele build van XBMC, eveneens een opensource mediaspeler-project. Met de AirPlay-technologie wordt het mogelijk om video's en afbeeldingen van een iPhone of iPad naar een XBMC-apparaat te sturen, bijvoorbeeld een htpc.

Het is nog niet mogelijk om met de experimentele XBMC-versie muziek van een iPad of iPhone via AirPlay naar XBMC te streamen. Daarvoor moet er aan de XBMC-code nog ondersteuning voor het AirTunes-protocol worden toegevoegd. Geheel nieuw is de AirPlay-mogelijkheid in XBMC niet; hackers experimenteren al enige tijd met scripts die gebruikers in de opensource-mediaspeler kunnen opnemen. Native-support is echter tot nu toe uitgebleven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Nou nog een kale linuxversie om XBMC heen met goede driver support uitbrengen als eigen distributie en BAM.. ik voorzie een HTPC revolutie :)
http://openelec.tv/ is hier al een aardig eind mee op weg
Tiens, nog nooit van gehoord. Ik zie dat ze oa iets recentere software/drivers gebruiken, maar wat zijn de voordelen van openelec tov van Mythbuntu?
Boot in 15 seconden van een usb-stick of sd-kaart in xbmc. Koop een goedkoop Zotac doosje, zonder HD, en je weet het...
Dat is precies de insteek van Sam Narzarko check zn site. Vooralsnog vooral alleen apple tv v1 maar hij wil hem gaan uitrollen voor elke htpc.
Evenals xbmcfreak speciaal voor ION systemen
Ik had liever andersom gewild:

Het streamen + on the fly transcoden van media van xbmc naar iPad / iPhone
Dat is er volgens mij al.
Mits je iPad voorzien is van jailbreak (90%?) kun je via Cydia XBMC direct op de iPad installeren.
Kwestie van bladeren naar je bron (NAS/share) en je kunt films kijken op je iPad.
XBMC heeft gewoon een iPad app

edit: Of kan die niet andersom? Dan heb ik niks gezegd. :)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 augustus 2011 16:17]

Volgens mij is de App om XBMC te bedienen via de iPad.
Daarmee kun je de media niet bekijken op de iPad zelf.
Dan moet je naar Plex kijken
Oh kijk.. plex is tegenwoordig niet gewoon xbmc voor mac.

STraks even kijken hoe het op linux draait
Is er niet een DLNA client App in de AppStore dan? Immers begrijp ik van hierboven dat je met XBMC ook gewoon een DLNA server kan draaien... Dat kunnen alle andere telefoons in de hogere prijsklassen prima aan.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 augustus 2011 16:13]

Is er niet een DLNA client App in de AppStore dan?
Tuurlijk maar DLNA is inferieur aan AirPlay als het op gebruiksgemak aankomt dus goede zaak dat het nu ook in de officiele build van XBMC te vinden is.

DLNA is lastig aan de praat te krijgen terwijl AirPlay gewoon direct werkt. Speel er eens mee vanaf bijv. een iPad en vergelijk het dan met DLNA.
Boxee heeft hier tegenwoordig ook een app voor! Handig voordeel i.v.m. Plex is dat die gratis is :)
Ze zouden beter eens zorgen dat je alles kan streamen ipv alleen Apples produkten. Belachelijk gewoon. Altijd maar Aple Apple Apple terwijl er juist meer mensen zijn die GEEN appel hebben... Ik zie het nut niet bepaald....
Het is opensource, dus je mag het zelf gaan implementeren. Bij opensource is het vaak zo dat mensen implementeren wat ze zelf nodig hebben of nuttig vinden, en dat is in dit geval Apple. Als jij iets anders werkend wil hebben dan heb je bij open source vaak 3 opties:
  • Wachten tot een developer het met je eens is
  • Een developer betalen
  • Zelf programmeren
Open source? Kun je me dan de source van Airplay wijzen?
De enige reden dat we Airplay kunnen gebruiken buiten Apple producten is omdat het gebruikte protocol met reverse-engineering ontrafelt is en de encryptie-key achterhaald is
http://en.wikipedia.org/wiki/AirPlay
Het blijft idd jammer dat Apple hun eigen gesloten streaming protocol gebruikt terwijl er een prima (en zelfs veel uitgebreidere) al bestaande standaard is: DLNA/UPnP. Als Microsoft zoiets geflikt had, dan was de pleuris uitgebroken - maar nu lijkt niemand zich er druk om te maken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 augustus 2011 16:58]

Het blijft idd jammer dat Apple hun eigen gesloten streaming protocol gebruikt terwijl er een prima (en zelfs veel uitgebreidere) al bestaande standaard is: DLNA/UPnP.
squeezebox e.d. doen precies hetzelfde. Priopietary is nou eenmaal een sleutelwoordje als je een feature wil bieden die meerwaarde biedt, en ook nog geld wil verdienen.

In AirPlay wordt nog net even wat meer informatie verstuurd, zoals artiest informatie en cover. Dat doet DNLA voor zover ik weet weer niet, dat is gewoon een stream van een file. D'r zit verder geen intelligentie in het protocol. Soms is dat handig, maar AirPlay is breder dan dat, en biedt derhalve meerwaarde.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 23 augustus 2011 19:45]

mijn receiver kan ook via dlna muziek afspelen, en daarbij krijg ik ook coverart te zien, dus dat wordt al ondersteund. De server leest alle tags uit want je kan ook zoeken op album artiest en genre enzo.
Als Microsoft zoiets geflikt had, dan was de pleuris uitgebroken - maar nu lijkt niemand zich er druk om te maken.
Wow, direct3d vergeten? of winforms?
Dat zijn geen streaming protocols. En bovendien, over DirectX etc wordt juist wel al jaren over gefoeterd op alle forums.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 augustus 2011 17:12]

Het blijft idd jammer dat Apple hun eigen gesloten streaming protocol gebruikt terwijl er een prima (en zelfs veel uitgebreidere) al bestaande standaard is: DLNA/UPnP.
Het grote verschil tussen AirPlay en DLNA is op welk punt de besturing plaats vindt.

Bij DLNA is dat bij de DLNA client (TV,receiver,mediaplayer), bij AirPlay loopt de bediening via het device welke de content bevat (mobiel, PC)

Nadeel van DLNA is dan ook dat je TV/display moet aanstaan om te kunnen browsen door de content, ook een nadeel is dat dat normaliter via een remote gaat en dat is m.n. voor zoeken lang niet ideaal.

Bij AirPlay hoeft de gebruiker niets nieuws te leren, het enige wat hij moet doen is het juste AirPlay device selecteren.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 24 augustus 2011 10:11]

DLNA heeft ook gewoon 'push' functionaliteit, dus zonder interactie op de client. Hoe denk je anders dat al die DLNA-compatible versterkers werken?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 augustus 2011 10:22]

Hoe denk je anders dat al die DLNA-compatible versterkers werken?
Je doelt waarschijnlijk op DLNA push, dat is pas eind 2008 ge´ntroduceerd en er zijn tot op heden maar een paar clients (TV's, receivers, mediaplayers) die dat ondersteunen.

Probleem van de DLNA standaard is dat het veel ondersteunt maar niets verplicht.
Geen DLNA client is gelijk kwa codec ondersteuning en je moet maar afwachten of je content uberhaupt afspeelt.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 24 augustus 2011 11:25]

Alleen reageerde ik niet op het artikel maar op Nokian95dude die wilde dat er ook niet-Apple dingen gestreamt konden worden.
Als de software helemaal uitontwikkeld is.... dan is het leuk zulke extra's in te bouwen maar laten ze eerst maar eens een fatsoenlijke scraper programmeren. Dat is de enige reden waarom ik weer terug gegaan ben naar MediaPortal.

@martdj hieronder: Ik heb ze beide (Ember & Media Companion) getest en om het voorzichtig uit te drukken.... erg slecht.

[Reactie gewijzigd door ocdaan op 23 augustus 2011 16:27]

Je kan altijd een externe scraper gebruiker.
<offtopic>Gebruik gewoon een externe scraper als Ember Media Manager of Media Companion. Dan heb je ook niet het probleem dat je op meerdere machines moet gaan lopen scrapen. Ook veel logischer om die info gewoon bij je media files te houden.</offtopic>

<ontopic>Meestal komen films en muziek die op je iPad staan al uit je mediacollectie die je dan waarschijnlijk ook al op een andere manier aan XBMC beschikbaar hebt gemaakt. Voor foto's op je iPhone vind ik dit wel interessant. Daarnaast kan dit wel een makkelijke manier zijn om je eigen muziek/films mee te nemen naar iemand anders.</ontopic>
XBMC scraper werkt werkelijk perfect voor muziek, films en tv shows (bijvoorbeeld met last.fm, imdb en thetvdb als sources) als je je folder/file structuur maar op orde hebt. Zie ook http://wiki.xbmc.org/inde...ntent_%28Video_Library%29 en http://wiki.xbmc.org/inde...bleshooting_movie_lookups

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 23 augustus 2011 16:24]

Behalve buitenlandse (met name aziatische) content. Zoals Anime.
Nu heb ik me er nog niet erg in verdiept, maar ik weet wel dat de standaard scraper hier echt een zooitje van maakt! (waarschijnlijk kan mal.net oid gebruikt worden)
Van de 400+ films herkent de standaard scraper in XBMC er slechts een stuk of 9 niet. Je kunt btw ook extra sources voor de scraper installen zoals moviemeter.nl.
zal dan wel aan de organisatie van je bestanden liggen. ik krijg zelden verkeerde resultaten, gewoon een kwestie van een heldere bestandsstructuur. enige dat er momenteel nog aan ontbreekt is background fetching, maar dat komt er ook aan.

en bovendien, stroop je mouwen op en verbeter het in plaats van te klagen. ik neem aan dat je het al onder de aandacht hebt gebracht bij team xbmc over wat er allemaal mis aan is?

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 24 augustus 2011 09:31]

Ik geef je helemaal gelijk. Zou prettig zijn als ze WM7 en vooral Android ook zouden meenemen.
Ik geef je helemaal gelijk. Zou prettig zijn als ze WM7 en vooral Android ook zouden meenemen.
XBMC ondersteunt gewoon DLNA, of bedoel je dat niet?

Daarnaast is AirPlay is ook beschikbaar voor Android (DoubleTwist), maw ook Android bezitters hebben hier profijt van.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 23 augustus 2011 15:52]

Wat een gemelk - als je even de anti Apple mantra naast je neerlegd zul je zien dat XBMC ook gewoon UPnP Sharing ondersteunt die ook wel wat mogelijkheden bied.

Dit is gewoon een leuke toevoeging voor Apple gebruikers.

Die Airplay moet ik mij duidelijk eens verdiepen want gezien ik enkel maar een iPad bezit heb ik er niet te veel aandacht aan gegeven. Blijkbaar was ik verkeerd in mijn aanname dat je er persee een mac voor nodig had.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 23 augustus 2011 15:55]

Ze zouden beter eens zorgen dat je alles kan streamen ipv alleen Apples produkten. Belachelijk gewoon. Altijd maar Aple Apple Apple terwijl er juist meer mensen zijn die GEEN appel hebben... Ik zie het nut niet bepaald.
Wat is nu precies je punt, dat XBMC ook andere manieren van streamen moet ondersteunen? Dat kan het namelijk al jaren, AirPlay komt daar nu gewoon bij. Of bedoel je dat Apple om de een of andere reden niet zijn eigen protocol zou mogen ontwikkelen om iOS devices met elkaar te laten samen werken? Want in dat geval heb je boter op je hoofd, er zijn legio apparaten die met eigen protocollen werken, omdat bestaande protocollen niet voldoen. DLNA heeft bijvoorbeeld veel beperkingen en nadelen die het voor Apple ongeschikt maken voor gebruik in iOS devices (sterker gesteld: ik lees in forums vooral veel geklaag over slechte compatibility, slechte performance, instabiliteit etc. van DLNA devices).
Dat jij geen Apple product hebt wil niet zeggen dat het geen nut heeft voor anderen...
Wat is je alternatief? Apple dwingen? Lekker ben jij. Apple is vrij om te doen wat ze willen, jij bent vrij om het niet te kopen als je het er niet mee eens bent. Kijk eens naar Sonos zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 23 augustus 2011 16:23]

Apple heeft die techniek ontwikkeld..
Ze zouden beter eens zorgen dat je alles kan streamen ipv alleen Apples produkten. Belachelijk gewoon. Altijd maar Aple Apple Apple terwijl er juist meer mensen zijn die GEEN appel hebben... Ik zie het nut niet bepaald....
De developers wel, blijkbaar is er dus vraag naar.
XBMC ondersteunt gewoon DLNA, en kan daarnaast zelf ook dienen als DLNA server.

XMBC wiki : UPnP Sharing
Dat is zeer interessant. Dat zal betekenen dat je bijna alles vanuit je iDevice ook draadloos kan streamen naar whatever tv met xbmc-apparaat.
Films en zo zijn niet interessant, die stream je wel sowieso mbv xbmc, maar spelletjes, facetime, presentaties... hmm...
Wist niet dat je met airplay Facetime en games kon streamen.
Vanaf iOS 5 wel, want met AirPlay Mirroring wordt het hele beeld van je iPad 2 gemirrored via AirPlay.

Helaas niet voor iPad 1 of iPhone, volgens mij (aangezien alleen de iPad 2 expliciet genoemd wordt).
Overigens gaat dit onderdeel van iOS5 echt helemaal de bomb worden voor games. De nintendo WiiU kan wel inpakken, want je iPad kan dan precies hetzelfde :).

FireMint heeft al een racegame waarbij je op je TV de standaardview hebt, en op je iPad de trackmap, maar die werkt alleen nog via de HDMI-adapter. Straks dus ook draadloos (mits je dus een AppleTV of ander Airplay-device hebt).

Is zoiets overigens ook voor Android beschikbaar (Airplay)? (serieuze vraag, niet om te flamen)

edit: ik lees nu de post van musback hieronder.. Ja dus.. :P, maar nog niet voor het hele systeem dus.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 23 augustus 2011 17:06]

Games streamen zal niet altijd zinnig zijn omdat de audio en het beeld op je iPad worden vertraagd om in sync te lopen met je tv. Dit nadeel geldt vooral voor FPS games en natuurlijk minder voor kaartspellen of RTS.
Ik doe dit nu al via Allshare op m'n sgs2, die vindt XBMC gewoon als receiver... werkt primo :-)

Wel niet de games, videochat,... aangezien er steeds gebuffered moet worden.
heb liever dat ze kappen met airplay, er is al een standaard die door een veel breder scala aan apparaten wordt ondersteund en hetzelfde doet: DLNA!
En vrijwel niemand die het gebruikt omdat het lastig te configureren is, niet alle formaten afspeelt en er te veel variatie is tussen de implementaties.

AirPlay is plug and play en zo heeft DLNA problemen met lossless audio terwijl AirPlay dit euvel niet kent, om maar een voorbeeld te noemen.
heb liever dat ze kappen met airplay, er is al een standaard die door een veel breder scala aan apparaten wordt ondersteund en hetzelfde doet: DLNA!
Los van wat Daan Smolders al zegt in reactie hier op: DLNA is een tof protocol hoor, absoluut, maar het kent absoluut beperkingen die het voor normale consumenten minder geschikt maken. En dat is nou precies waar AirPlay prima van pas komt. Het stuurt zelfs trackinfo/artiestinfo/cover art mee als ik van m'n iPhone 4 naar m'n Denon Receiver AirPlay, dat zie ik DNLA nog niet doen.

Het voelt af, en netjes afgerond. En dat maakt het een zeer aantrekkelijk protocol. Daarom hebben diverse bouwers van receivers / verstekers er ook licenties op genomen. (zoals Denon)
maar het kent absoluut beperkingen die het voor normale consumenten minder geschikt maken
Benoem die beperkingen dan eens? Het niet tonen van trackinfo/covers is er geen, dat kan met dlna namelijk ook.
Het voelt af, en netjes afgerond. En dat maakt het een zeer aantrekkelijk protocol. Daarom hebben diverse bouwers van receivers / verstekers er ook licenties op genomen. (zoals Denon)
Het aantal Airplay compatible devices is echter nog steeds drastisch lager dan het aantal dlna devices.
Ik durf zelfs te stellen dat Airplay er alleen maar opzit omdat dat Apple is, en dat verkoopt lekker, net als al die Apple connectoren en docks die je op dergelijke devices vind.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 23 augustus 2011 22:30]

"Ik durf zelfs te stellen dat Airplay er alleen maar opzit omdat dat Apple is, en dat verkoopt lekker, net als al die Apple connectoren en docks die je op dergelijke devices vind."

Je hebt 'm!

Vroeger had Microsoft het beste business model van de wereld, vandaag is het Apple en ik vind het fantastisch!
Zijn er al televisies met ingebouwde ondersteuning voor XBMC of een andera mediaportal?
Plex werkt samen met LG aan integratie. Geen idee hoe ver ze zijn, en of het modellen zijn die ook in Europa komen.
Zeg, als ik het mij goed herinner kon je bv met de Apple TV ook XBMC draaien, maar was dit beperkt tot 720p (of alles daarboven wordt gedownscaled, right?).

Hoe zit dat nu eigenlijk met de Apple TV 2? Kan die al zonder problemen 1080p afspelen met XBMC?
Hoe zit dat nu eigenlijk met de Apple TV 2? Kan die al zonder problemen 1080p afspelen met XBMC?
Zelf niet geprobeerd, maar volgens zeggen kan de Apple TV 2 zonder probleem 1080p decoderen maar de output is beperkt tot 720p

De oude Apple TV kon zonder additionele hardware (Broadcom Crystal decoder) geen 1080p decoderen.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 23 augustus 2011 16:33]

Dat kan overigens al als je gebruikt maakt van de Sam Narzarko Xbmc build voor appletv. Dit is een native installatie van linux (8.0.4 hardy) op apple tv versie 1. Werkt super en is een aanrader voor iedereen met een apple tv versie 1. Airplay en Airtunes werken vanaf vandaag out of the box.
Zie:

www.stmlabs.com
tnx voor de tip, ben hem aan het installeren op dit moment. So far so good en lijkt redelijk fool-proof. Ik vond zelf ook dat xbmc op aTV niet heel erg snappy werkt.
Leuke titel "XBMC krijgt mogelijk native AirPlay-ondersteuning". Valt onder het motto, misschien komt het er en niets is er zeker in een wereld waar Apple alles weggepatenteerd heeft. Zodra Apple ziet dat dit ten koste gaat van eigen stream producten is het snel over met dit initiatief. Nieuwswaardig is het wanneer het nieuws zou zijn:

"XBMC heeft native AirPlay-ondersteuning".
XBMC heeft al vrij lang native AirPlay ondersteuning, alleen niet in de standaard builds. Het nieuws hier is dat deze code nu gemerged gaat worden in de mainline.
Ergens heb je wel gelijk. XBMC is heel zorgvuldig met licenties en zal zeker niet Apple patenten/licenties willen schenden. Maar daar is gelukkig een mooie "Pilatus-oplossing" voor...

Mocht dit het niet halen in de official als native product wegens license-issues, dan komt het wel in een addon terecht, die buiten de officiele repo om binnen 1 minuut geinstalleerd kan worden. Dat is niet tegen te houden gelukkig en XBMC blijft gevrijwaard van 'schuld', maar biedt toch een vette feature, zij het indirect....

Dus, dit gaat zeker komen, maar of het echt 'native' wordt, dat is het enige puntje nog wat zou kunnen veranderen.
Scrapers in XBMC werken bij mij anders prima!