'KPN rolt vanaf begin volgend jaar 4g-netwerk uit' - update

KPN start begin volgend jaar met de uitrol van zijn 4g-netwerk op basis van lte, meldt een GoT-moderator. De opvolger van umts en hsdpa moet hogere snelheden mogelijk maken op het mobiele internet. KPN ontkent de snelle uitrol van lte.

Zoals eerder aangekondigd draaien er op dit moment al pilots in de regio Den Haag, zo zei KPN maandagavond op een bijeenkomst van retailer The Phone House. Dat meldt GoT-moderator DaMarcus via Twitter. Nadat KPN begint met het uitrollen van het 4g-netwerk in Nederland, kan het nog enkele jaren duren voordat het netwerk landelijk dekkend is. KPN heeft nog niet gereageerd op vragen van Tweakers.net.

Lte is de opvolger van umts en moet op termijn veel hogere up- en downloadsnelheden mogelijk maken. Daarnaast is de ping veel lager, waardoor onder meer gamen via mobiel internet mogelijk moet worden. Lte is momenteel nog nauwelijks sneller dan 3g; de topsnelheden liggen rond 100Mbps, terwijl via 3g op de snelste netwerken 56Mbps gehaald wordt. In theorie kan lte echter naar 1Gbps, toonde Ericsson onlangs aan.

KPN kondigde in 2009 aan dat lte en niet wimax de opvolger wordt van zijn umts-netwerk. Dit jaar is de provider begonnen met de pilots. Inmiddels zijn in het buitenland al de eerste telefoons met lte uitgekomen. Die zijn van HTC, Samsung en LG.

Update, 13:52: KPN bevestigt de berichtgeving niet, zegt woordvoerder Steve Hufton tegen Tweakers.net: "Zoals je weet draaien we op dit moment praktijkproeven met lte. Aan de hand van de uitkomsten van deze proeven zullen we onze rollout-strategie gaan bepalen. Zodra de tijd daarvoor rijp is, zullen we het een en ander met de markt gaan delen, maar nu niet."

Door Arnoud Wokke

Redacteur

19-07-2011 • 13:09

97 Linkedin

Reacties (97)

97
94
44
5
0
22
Wijzig sortering
Het zal me werkelijk worst wezen of mijn downloadsnelheid verdubbeld (of sneller) wordt, ik wil van die achterlijke downloadlimieten af en de prijs mag wel wat omlaag (of ze moeten bellen/sms'en nu ineens goedkoper maken, maar daar hoor je ze niet over).

Ik snap niet waarom 4G nu al nodig zou zijn, waarom nu uitrollen? Zijn er echt mensen die de volle 100Mbit nodig hebben en die zich met 14Mbit/s zitten te ergeren aan de trage internetverbinding? En als die mensen mogen kiezen tussen nog sneller mobiel internetten en een grotere datalimiet, wat zouden die dan kiezen?

Mijns inziens gaat KPN hier lijnrecht in tegen de wensen van de consument. Maar goed, ze zijn toch al goed bezig zichzelf ongeliefd te maken. Ik zit er onderhand hard over te denken om gewoon geen mobiel internet meer te nemen bij mijn volgende abo. Ik zit de meeste tijd toch thuis of op werk, waar wifi-dekking is. Eventueel neem ik het allergoedkoopste abo met de kleinste bundel, dan heb ik iets voor noodsituaties.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 19 juli 2011 13:42]

Volgens mij zorgt 4g er ook voor dat er minder capaciteitsproblemen voorkomen, zoals we nu met 3g vaak zien. Ik zou blij zijn als de verbinding minder vaak wegvalt enz. Heb trouwens T-mobile.
Anoniem: 394009
@Cobiwan19 juli 2011 18:42
Ik zou blij zijn als de verbinding minder vaak wegvalt enz.
Nooit last van.
Heb trouwens T-mobile.
Tja...
Daarnaast is de ping veel lager, waardoor onder meer gamen via mobiel internet mogelijk moet worden.
Dit is dus ook nog een voordeel van 4G (naast up- en downloadcapaciteit). En ik kan me ook wel voorstellen dat met steeds mooiere schermen en hogere resoluties het afspelen van video on demand etc wel weer een stuk aantrekkelijker wordt.
Alleen de kosten he?
Met 4g kunnen we VOIP echt mobiel gaan gebruiken, op 3G zit je vooral een probleem dat latency heet. Als ze zorgen dat ze tegen die tijd zelf een VOIP service in de lucht hebben kunnen ze hun abonnementen daarop afstellen, anders moeten diensten als Skype, Viber en Scydo het de provider weer moeilijk maken.
Okee, voor iedereen die niet weet wat 4G is: in lekentaal is dat 3G+LTE Advanced. Het zal de nieuwe standaard worden voor mobiele telefonie met datasnelheden vanaf 100Mb/s.
In principe is hier weinig nieuwe wereldschokkende hardware voor nodig.

Specificaties zijn:
  • Een IP (IPv6) packet switched netwerk
  • 100 Mbit/s tot 1 Gbit/s volgens ITU specs
  • Meerdere diensten per aansluiting mogelijk
  • Bandbreedte van 5–20 MHz, optioneel tot 40 MHz
  • Efficientie: 15 bit/s/Hz in de downlink en 6.75 bit/s/Hz in de uplink
  • Naadloze overgangen door heterogene netwerken
  • En nog veel meer...
De International Telecommunication Union (ITU) heeft besloten dat 4G gestoeld zal worden op 2 technologiën:
  • LTE Advanced, gestandaardiseerd door 3GPP
  • 802.16m gestandaardiseerd door IEEE
Aangenomen mag worden dat er gewoon gebruik gemaakt zal blijven worden van HS(D)PA en (I/O)FDM(A) zenders in een MIMO omgeving.
Met de huidige hardware kunnen theoretische snelheden gehaald worden tot 100Mb/s in plaats van vanaf. Er zal dus een beetje gesleuteld moeten worden aan het bestaande 3G netwerk om "4G" mogelijk te maken.
Maar feit blijft dat 4G in Nederland een gepimpt 3G netwerk zal betekenen.
de topsnelheden liggen rond 100Mbps
Lees: 18 euro per seconde na je eerste 100mb van je el cheapo bundel.
10 ct /MB buiten je bundel.
==> 100 Mbps / 8 = 12,5 MBps = €1,25/s
Niet zo drastisch als die €18/s dus, maar nog steeds wel erg veel om per seconde te betalen als je het mij vraagt.

Bovendien vlieg je met de duurste bundel (2000MB) in 160 seconden (nog geen 3 minuten!) door je bundel heen. Dat is dan wel weer goed snel. :)
Allemaal theoretische getallen natuurlijk, maar toch.

edit:
Met de 1Gbps die Ericsson aantoonde ben je zelfs in 16 seconden door je 2GB bundel heen.. 8)7

[Reactie gewijzigd door Sn0zz op 19 juli 2011 13:51]

Leuke theorie maar in de praktijk zijn de snelheden veeeeel lager.
Zal wel lekker duur worden, als ik net dat artikel van de nieuwe prijzen van KPN zie.

Ik heb liever goedkoop maar dan wat langzamer dan 100mbps waar je na een dag je hele databundel er door gegamed hebt.

Is het nou ook niet zo dat je voor de LTE techniek meer zendmasten nodig hebt als bij 3G?

[Reactie gewijzigd door -BaJo- op 19 juli 2011 13:13]

Zou me niks verbazen als KPN (en de andere providers, als ze mee gaan) nu de prijzen verhoogt om dan bij 4G ze weer te verlagen (maar niet zoveel als ze nu omhoog gaan) en dan als een heilig boontje te verklaren dat ze ons zo'n geweldige superdeal cadeau doen.
Doen ze dat niet, dan zie ik ook niet in wat het nut van 4G gaat zijn. Wie wil er nou de mogelijkheid krijgen om in een uurtje zijn maandloon er door te jassen? (ja ik chargeer enigszins)
Chargeren mag :)
ik heb laatst op me falie gekregen op 't werk... (factuur jan/feb/maart )
ivm mijn vele reizen voor het werk zit ik vaak op vliegvelden buiten NL, een beetje tweakers of geenstijl lezen + emails bij mekaar harken resulteerde tot (enkel) data rekeningen van 500-700 euro p/m, niet raar als je € 2.56 betaald per mb roaming.

En dat mag zo lekker blijven, Althans Ceo Kpn zuid nederland wou niet eens op die materie ingaan op een seminare in Uden vorig jaar.. ''het nieuwe werken'' omg wat ging die man af.

al bij al vind ik het knap als ze 4g dekkend krijgen.. kpn heeft al moeite om geheel nederland op 2g dekkend te krijgen ( verbindingswegen tussen steden, woonwijken in dorpen zoals Dommelen langs valkenswaard bijv. ) om dan over 3g nog maar te zwijgen

[Reactie gewijzigd door Patientzero op 19 juli 2011 13:37]

En logisch dat je baas daar over klaagt. Een beetje zakenreiziger heeft toegang tot de lounch en gratis wifi. Daarnaast hebben vliegvelden over het algemeen betaalde wifi dekking.

van een werknemer mag best verwacht worden dat hij geen geld verspilt. Mijn telefoonrekeningen gingen op een gegeven moment ook over de 1000 euro per maand heen. Door binnen het bedrijf skype te promoten is dat nu weer richting 200 euro gegaan. Data Roaming staat op mijn zakelijke telefoon gewoon uit trouwens, mijn verbruik is puur bellen. Maar van buiten europa elke dag een statusupdates naar kantoor en familie geven tikt aan. Punt is, een beetje verantwoordelijk met het verbruik omgaan is wel zo verstandig.
Het zou mij niks verbazen dat Vodefone het 4G laat voor wat het is en probeert het huidige stelsel rendabel te maken waardoor ze volop kunnen concurreren met KPN en dus ook gemakkelijk marktaandeel inpikken (gezien de prijsverhoging van kpn) :P
Zou Vodafone met een overvol verouderd netwerk de concurrrentie lang aankunnen?
Het huidige probleem is vooral bandbreedte, dat is hetgeen wat mobiel internet zoveel duurder maakt, niet de GB;s zelf (kijk maar naar je vaste verbinding). Ik neem dan niet eventueel duurdere exploitatiekosten van zo'n mast mee tov wijkcentrales adsl oid. Deze exploitatiekosten staan mijns inziens redelijk los van datakosten (behalve meer data is meer power nodig), stroom, onderhoud, vervanging zijn lijkt me de grootste kosten.

het zal me weinig verbazen als mobiel internet duurder wordt, maar wat je je af moet vragen is of je totale rekening van je mobiele telefoon dat ook wordt. Je ziet de trend al verschuiven van bellen, sms naar skype, whatsapp ed.
Die innovatie gaat niet weg, de overgebleven capaciteit wel. Bedenk met 4g geen datalimiet meer op 10 mbps en je betaalt daar 30 euro voor, de rest voor je bellen.
van mij mag het duurder als die innovatie bij blijft!
Ach, met die nieuwe prijzen van ze hebben ze straks toch geen klanten meer om het netwerk te bevolken :+
Na een dag :P

Stel je hebt al n redelijk duur abbo van kpn, met 500mb per maand, dan hoef je maar 5 seconde op volledige snelheid, dan is je maand limiet al gevuld.... :P
tikt wel aan zo.
Het is allemaal erg leuk dat de snelheden omhoog gaan, maar juist nu bekend is geworden hoe de prijzen voor data zijn geëxplodeerd bij KPN, vraag ik me af of veel mensen in de nabije toekomst hier echt veel aan gaan hebben.
Waarschijnlijk niet...
Dat zal KPN binnenkort beseffen, dat hun data prijzen helemaal niet deugt...

Als ik KPN was zou ik data prijzen te verlagen OM MEER BETALENDE KLANTEN BINNEN TE HALEN!!!!

Hoge prijzen betekent weinig betalende klanten... de vraag of ze toch winst krijgen???
Als KPN half jaar niet zo veel betalende klanten krijgt, hoe gaat KPN zijn netwerk onderhouden en of uitbreiden, als ze niet veel geld binnenkrijgen.
Lage prijzen betekent erg veel betalende klanten, dus meer winst, en je ziet ook sneller geld terug, zodat het geld sneller voor netwerk onderhoud of uitbreidingen wordt gebruikt..

Tja... het is hun keuze, maar toch blijft het verkeerde keuze.
Lees je mee, KPN? Misschien is het tijd om data prijzen te verlagen? ;)
Ja, want jij gaat natuurlijk ook je appels en peren onder kostprijs prijzen, zodat je er maar meer kan verkopen he?

Er is een reden dat ze de prijzen zo ver omhoog gooien, Of de kosten van onderhoud / gebruik, Of investeringsgeld nodig voor toekomstige diensten (en als die investeringen niet gedaan worden zitten we weer met zijn allen te klagen hier), Of een combinatie.

Maar gelukkig weet je het allemaal beter dan de hoog betaalde, zeer slimme mensen bij de top van zo'n bedrijf als KPN.

Bodemlijn: er is een reden dat het omhoog gaat, ze zijn niet achterlijk, je wordt niet zo groot als bijvoorbeeld een KPN door achterlijk te zijn :)

[Reactie gewijzigd door Diavire op 20 juli 2011 11:55]

Achterlijk zijn ze niet, maar ze gaan ervan uit dat de klant toch wel (schoorvoetend) akkoord gaat omdat deze tegenwoordig niet meer zonder mobieltje kan.

Overstappen is ook geen optie want de anderen zullen, net als bij de overschakeling van betalen per minuut, gewoon binnen een paar weken ook omhoog gaan, althans zo redeneert volgens mij KPN.

Maar als KPN gelijk heeft, en voet bij stuk houd, dan zullen de mensen gewoon meer op hun belgedrag gaan letten, en velen zullen dus ervoor kiezen om geen internet-abo meer af te sluiten bij hun mobiel.

Zelf heb ik dat ook niet, ik gebruik WIFI op mijn telefoon als ik apps download (data-verbinding staat uit) en ook voor het benaderen van mijn NAS, en bellen doe ik prepaid. Mocht ik die internet toch buitenshuis willen gebruiken, dan zoek ik wel iets zoiets als een internet-blox van €10 tot maximaal €15 of doe dat ook gewoon prepaid.

De meerprijs die KPN vraagt voor internet op een mobiel zou ik nog wel mee kunnen leven, maar het telefoonabonnement van €20 dat er daar nog bij komt maakt het totaal voor mij gewoon veel te duur. Vodafone heeft dat, echter bij mij thuis (midden in de stad) hebben ze geen signaal en T-mobile is nog erger, daar heb ik thuis wel signaal, maar niet bij mijn ouders (buiten om de hoek wel, althans aan de ene kant van de straat, aan de andere kant weer niets) en ook in de rest van de regio is het niet. Waar ik niet mobiel hoef te bellen is er signaal (o.a. thuis dus waar ik vaste lijn heb) en overal waar ik wel wil bellen of gebeld wil kunnen worden, is er geen signaal.

Dual-sim zou ik wel als oplossing zien (sim voor Lebara (KPN-netwerk) om te bellen en sim voor Vodafone-prepaid met internet-blox en dan ben je gelijk van de dekkings-gaten af) maar dual-sim telefoons vind je nauwelijks in de winkels, enkel wat basismodellen zonder internet.
Je komt dan op onbekende sites terecht en de Android toestellen die ze daar verkopen, o.a. de Gsmart Apollo, Artemis en Hera hebben allen een cpu van 416Mhz terwijl de G1 al op 528Mhz zat en alle budget-smartphones die ik ken, inclusief HTC Hero en Wildfire, LG GW620 ook op die klokfrekwentie zitten of hoger (HTC Legend, Wilfire S, LG Optimus Android GT540, P500 Optimus One, Samsung Gallaxy Mini, SE Xperia X8 allen 600Mhz) en dat de reviews van die recente 528Mhz modellen al roepen dat het nog maar net soepel draait.. Dan vrees ik dat het met een cpu, mogelijk van een oudere generatie dus per klocktick al langzamer, op 416Mhz dus niet meer echt lekker draait.

Er zijn inmiddels wel snellere toestellen aangekondig, maar die zijn toch nog prijzig, wat zeker meetelt als je in aanmerking neemt dat deze niet met provider-subsidie worden verkocht omdat ze in die kanalen niet te koop zijn.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 21 juli 2011 09:38]

Inderdaad, we moeten veel meer blijven betalen voor goedkope diensten om de innovatie te kunnen financieren. Ik zelf ben hier wel blij mee; ik moet er niet aan denken om over 20 jaar nog via het trage 3g netwerk te werken.
De vraag is hoe KPN denkt dit te gaan financieren als iedereen wegloopt vanwege de hoge prijzen van de hedendaagse 3g netwerk.

Heb liever dat ze ff wachten met 4g, dan wordt die techniek goedkoper om uit te rollen en kunnen ze de prijs van 3g wat lager houden dan ze nu van plan zijn...
Omdat alle ander providers in precies hetzelfde schuitje zitten.
Nutteloos gezien de nieuwe prijzen van KPN. Data wordt onbetaalbaar, dus iedereen gaat daar weg.
Helemaal mee eens. Waarom besparen ze zich niet dat geld en verlagen ze de prijzen? Je hebt er niks aan om een super mooi netwerk te hebben, als niemand ervan gebruik kan maken.
Anoniem: 209963
19 juli 2011 13:53
al dat 3g, 4g en misschien ooit 5g is gewoon een wassen neus..

heb vodafone 3g. Als ik in het haagse gewoon de pagina nu.nl (mobiel) open, dan moet ik dus echt wel seconden lang wachten hoor voordat alles geladen is. dit is getest op HTC desire en BB bold 9000. Als je de praktijk niet kan realiseren hoe wilt men dan de toekomstige standaard aan de man brengen?
helemaal mee eens. Ik heb UMTS van KPN maar als ik ooit boven de 3Mbps (volgens aboo moet ik 7,2Mbps kunnen halen) ben gekomen was dat vast toen ik even met mijn ogen knipperde. 3G naar 56Mbps op de snelste netwerken?? Lijkt me snel zat, maar zal wel in testlab zijn en dus niet gerelateerd aan de praktische invulling....
Dit is dan ook een 'maximum snelheid' maar word vaak niet gehaald. Je kan het vergelijken met je wifi router, waarbij je sneller download als je er dichterbij zit.

'seconden wachten' moet je dan maar zien te 'overleven"
De enige techniek waar ik (regio Bergen op Zoom) goede constante dekking mee heb is GPS. 3G valt om de haverklap weg, ik word er niet goed van. Als we in heel (maar dan ook echt in héél!) Nederland constante EDGE dekking hebben tegen cheape abonnementen vind ik het prima. Deze nieuwe techniek kan me dan ook niet veel boeien, tenzij het een betere dekking belooft dan 3G.
GPS? Alleen als je buiten bent neem ik aan.
Of haal je het door de war met GPRS (2G).
3G is gewoon heel afhankelijk van de dekking die niet brilliant is, de telefoon, de omgeving (binnen/buiten etc)
Perfecte dekking kost geld en het 2G netwerk is dan ook grotendeels met staatsgeld betaald ;) (KPN in ieder geval)
De afstanden zijn ook makkelijker te overbruggen en er word echt nog flink op verdiend.
we in heel (maar dan ook echt in héél!) Nederland constante EDGE dekking
Ik denk dat veel meer klanten zitten de wachten op LTE dekking op relevante plaatsen dan iets ouds als EDGE midden op het Tjeukemeer.
Edge netwerk zou inderdaad fijn zijn. In andere landen is dit er ook gewoon, waarom niet in Nederland? Zou mijn mobiele plezier verbeteren
Overigens heeft Vodafone sinds een maand of twee een EDGE netwerk. Het vangt de weak spots in het 3G netwerk goed op.
Aha vandaar de prijsverhogingen, als ik de reacties hier lees: nieuws: KPN introduceert nieuwe abonnementen en verlaagt smartphonekorting
Zullen er weinig klanten overblijven om gebruik te maken van 4G bij KPN.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee