Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Microsoft heeft een tweede previewversie van Internet Explorer 10 uitgebracht. De testversie van de in aanbouw zijnde browser biedt onder andere ondersteuning voor Web Workers, betere drag-and-drop-ondersteuning en meer css 3-elementen.

Platform Preview 2 van Internet Explorer 10 kan overweg met de Web Workers-api. Via deze api kunnen verschillende javascript-threads in de achtergrond gedraaid worden. Met behulp van zogeheten messages kan met deze scripts gecommuniceerd worden. Web Workers zijn vooral nuttig bij het draaien van complexe webapplicaties of games in de browser.

De tweede testversie van IE10 kan ook overweg met positioned floats, een nieuwe mogelijkheid van css 3, waarmee content tot op de pixel nauwkeurig naast andere objecten kan worden geplaatst. Hierdoor zijn met behulp van stylesheets complexere weblay-outs te maken. IE10 kan bovendien een in theorie oneindig aantal stylesheets per pagina verwerken, terwijl Microsoft in IE9 en lager een limiet van 31 stylesheets per html-pagina had ingebouwd. Verder zijn er geen limieten meer voor het nesten van @import-rules in een stylesheet.

Microsoft stelt verder dat de drag-and-drop-ondersteuning is verbeterd. Zo wordt het mogelijk om meer dan één object van de desktop naar de browser te verslepen. Ook is in IE10 ondersteuning te vinden voor de File Reader-api, zodat lokale bestandsbenaderingen mogelijk zijn, terwijl webformulieren beter gecontroleerd kunnen worden dankzij de validatiemechanismen van html5. Om de browser veiliger te maken, gaat IE10 betere sandboxing ondersteunen. Zowel html5-code als iframes kunnen binnen deze afgeschermde omgeving gedraaid worden.

IE10

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

IE Blijft toch wel het buitenbeentje als het op sites renderen aankomt. Zo is het de enige browser die bij iframes zonder opmaak de opmaak van de moederpagina niet gebruikt. Tevens is het bij mij keer op keer de eerste browser die nukken vertoont bij complexe php pagina's. Het kan aan mij liggen maar bij het bouwen van sites is het mijn enige zorgenkind. Ik kan niet zeggen dat het een slechte browser maar de laatste IE6 genen zijn er toch nog niet uit. Ik kan hem toch niet gebruiken (linux hť) dus zolang het een windows only verhaal blijft mag hij nog zo goed zijn, gebruiken zal ik hem niet.

Wat ook opvalt, het "snelle versie verander" is blijkbaar erg besmettelijk.

[Reactie gewijzigd door manuarmata op 30 juni 2011 12:32]

Dit zijn platform preview versies welke elke 11 weken worden uitgebracht. Er komt nog een pp3 eraan (welke zonder UI worden geleverd), daarna beta en dan rc1/rc2 met de UI.

Tegen die tijd zijn we een jaar verder. Want de planning is dat V10 pas met de release van W8 wordt gelanceerd.

De snelheid is omhoog gegaan, maar nog steeds erg lang vergeleken met Chrome en Firefox. Het verschil is dat MS beseft dat het belangrijk is dat er eens per jaar een browserversie wordt gelanceerd met het oog op ondernemingen die elke versie opnieuw moeten testen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 30 juni 2011 12:45]

Ik zie niet in wat een server-side scripttaal als PHP voor verschil zou moeten merken per browser, tenzij de scripts specifieke zaken doen voor verschillende browsersoorten.

Dan zit het probleem echter niet in de browser, maar in het browserspecifieke deel van het script.

Helaas zie je dat de huidige browsers ook op gebied van HTML5 en CSS3 nog onderling teveel verschillen waarmee een website / webapplicatie browserspecifieke implementaties moet houden.
(Programmeertaal onafhankelijk) kan je aan de serverkant wel een klein aantal problemen hebben met IE. Weet alleen niet of deze ook voor IE9/10 gelden, twee die ik me zo kan herinneren zijn.

1) Als je xhtml pagina's als content-type "application/xhtml+xml" aanbiedt dan biedt Internet Explorer de pagina ter download aan i.p.v. deze te renderen. (Dit was tot ~een jaar of twee terug de standaard voor het aanbieden van XML pagina's volgens het w3c. Dit is inmiddels aangepast om ook het standaard text/html toe te staan bij XML)
2) Bij het uploaden van 'progressive loading' jp(e)g's verzint Internet Explorer het nieuwe mime-type 'image/pjpeg'.

Dus ja, ook serverside kan je last hebben van de eigenaardigheden van IE. Zie niet in hoe die van invloed zijn op hoe die pagina zelf zijn. Misschien als je unicode namen gebruikt voor de CSS en enkel de UTF-8 header uitzend via de header en geen meta-tag gebruikt.. enige geval wat ik zo kan verzinnen maar ik neem aan dat IE9 niet langer de header negeert.

En je mag bij CSS class/id namen volgens het w3c sowieso geen unicode karakters gebruiken. "In CSS, identifiers (including element names, classes, and IDs in selectors) can contain only the characters [a-z0-9] and ISO 10646 characters U+00A1 and higher, plus the hyphen (-) and the underscore (_);"

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 30 juni 2011 14:50]

En dat is zo ongeveer het enige puntje, maar vrijwel niemand bied xhtml als XML aan omdat het met plain tekst in elke browser werkt.
Kan niet wachten tot het haalbaar is om IE7 te droppen. Zonder IE6 is het al een stuk fijner devven.
Ik mag helaas nog steeds IE6 ondersteunen, en IE7 is opzich niet eens zo slecht.
Het enige nadeel vind ik dat de combinatie met Windows XP zoveel extra problemen geeft.
... terwijl Microsoft in IE9 en lager een limiet van 31 stylesheets per html-pagina had ingebouwd.
Dit heb ik nooit geweten :? Al ben je ook niet echt slim bezig wanneer je dit doet... IK ben meer van de @import functie :D
Allemaal leuk en aardig, maar MS ondersteunt IE9 niet eens in XP.
En dan vind MS het 'raar' dat hun marktaandeel blijft dalen...
Nouja, ik heb wel Windows 7, maar ik gebruik voornamelijk Opera.
Waarom zou je een besturingssysteem van 10 jaar oud gaan blijven ondersteunen? Voor IE9 werden er ook technologiŽn gebruikt die XP niet meer aankon.

Dat ze met IE10 de ondersteuning voor Windows Vista ook beŽindigen vind ik goed. Vista heeft nooit echt veel marktaandeel gehad, zoals XP en 7. En geen updates uitbrengen laat gebruikers misschien sneller overschakelen naar Windows 7 of later 8.
Misschien heeft Vista nooit een groot marktaandeel gehad, maar zeker sinds de Service Packs is er zeker niks mis meer mee en is het onzinnig om mensen die een pc van 2 jaar oud hebben die het nog perfect doet te verplichten tot een (betaalde!) upgrade om de nieuwste software te blijven gebruiken.

Dan IE9/10 geen XP meer ondersteunt, kan ik op zich nog wel, met een beetje moeite, begrijpen. Maar kan iemand me zeggen wat Vista Łberhaupt mist tegenover 7 om deze update niet te krijgen? Het enige wat ik me kan inbeelden, is de integratie met de vernieuwde taakbalk. Maar IE9 heeft dit ook en het lijkt me niet verschrikkelijk moeilijk om die features voor Vista gewoon uit te schakelen... De engine is tenslotte toch het belangrijkste onderdeel van een browser.
Meeste 'minder slimme mensen' maken geen snol uit of hun IE nou v6 of v9 is, is er een probleem met een website ofzo dan kijkt de 'minder slimme mens' of hij/zij een handige buurman ofzoiets kan inschakelen.
De meeste mensen willen ook dat hun dure P3 ook iets van 10 jaar meegaat :)
@import ondersteund geen parallel downloads ;) dus echt handig is dat ook niet

[Reactie gewijzigd door bstudio op 30 juni 2011 11:01]

Hier op't werk zijn ze vandaag gemigreerd van IE6 naar IE8! What a great day.
Bij ons een maandje geleden, en ik heb 8 weer laten verwijderen omdat alles dat html was oerlelijk gerendered werd. Cursief etc was zo goed als onleesbaar.
Dus ik zit weer op 6, nog steeds geen tabs. *zucht*

Is dat Web Workers en drag en drop weer een "alleen bij IE" verhaal, of wordt het ook door andere browsers ondersteund (in de toekomst)?
Web Workers is een soort multi threading voor Javascript.

Gezien onze vele multicore processoren en het belang van Javascript in de hedendaagse websites kan dat nog wel eens een hele belangrijke standaard worden. Ik verwacht er veel van.
Dat is html-5. Ze zijn op dit moment voornamelijk bezig om op het gebied van html-5 zoveel mogelijk uit te breiden
Firefox 4 ondersteund het bijvoorbeeld al.
Ik gebruik het persoonlijk regelmatig bij Live Skydrive of Google Docs.
Das al een hele vooruitgang. Van een 10 jaar oude browser naar eentje die maar 3 jaar oud is :+
3 jaar mag jouw lang lijken, maar in minder dan 2 zie ik het toch niet gebeuren. Een beslissing om over te schakelen wordt meestal niet in de eerste 6 maanden na de release van een nieuw product genomen. En een browser moet best wel uitvoerig getest worden. En dan spreken we al snel over meer dan 1 jaar aan testen. Dus bij een rush-rush job kan het misschien net binnen de 2 jaar, maar 3 lijkt me realistischer.
Dat hangt er natuurlijk gewoon compleet vanaf hoe groot de onderneming is en hoeveel apps er getest en eventueel herschreven moeten worden ;)
Autch voor Chrome en Firefox...
De ondersteuning van IE7 wordt pas beŽindigt als de ondersteuning voor Windows Vista wordt beŽindigt.
Ik heb alle versies onder IE9 gedropt, innovatie noemen we dat!
Allemaal positieve berichten over IE dat ik 5 jaar geleden nog achtte voor onmogelijk. Wat concurrentie allemaal niet voor elkaar krijgt.
Nu moet MS er alleen nog voor zorgen dat mensen die destijds teleurgesteld waren in IE en nu Chrome / Firefox of iets anders gebruiken weer teruggaan naar IE en dat is niet het geval want het marktaandeel daalt nog steeds.

Ik denk er iig geen seconde aan om terug over te stappen zolang ik tevreden ben over Chrome, ook al komen ze de komende maanden nog met 3 major versies het blijft IE en dat associeer ik nog steeds met brak.
Ik heb een beetje dezelfde instelling. Ik update m'n IE installatie wel altijd naar de nieuwste versie en kijk er wat in rond maar Chrome blijft voorlopig m'n fav. browser. Het voelt voor mij een beetje alsof IE een achteraan probeert mee te hobbelen met de concurrentie. En voor elke feature dat IE erbij krijgt lijkt het alsof concurrenten als Firefox en Chrome er 3 bij krijgen.
Ben ik nou een suffe gebruiker of boeien al die features me niet? Ik kan alle pagina's bekijken die ik wil en alles lezen wat ik wil... Wat voegen nieuwe features toe voor de gemiddelde gebruiker?
Suffe wil ik niet zeggen, maar... Ja je bent een gebruiker.

Dat alle pagina's werken is voor de gebruiker doodnormaal maar het kost de web ontwikkelaar behoorlijk wat moeite. Bij oude browsers moet je je soms in allerlei bochten wringen om iets voor elkaar te krijgen dat in nieuwe browsers gewoon meteen goed werkt. Voor mij als web ontwikkelaar is dit dus belangrijk nieuws en zijn die features belangrijk. Als gebruiker zul je er (als devs hun best doen) weinig van merken, maar er komt een moment dat de verschillen zo groot worden dat de devs het opgeven; zo heeft Tweakers.net de steun voor IE6 bijvoorbeeld al beeindigd. Het kost gewoon teveel moeite om die te blijven ondersteunen voor te weinig gebruikers.

Het grotere plaatje is natuurlijk dat het web zich alleen kan ontwikkelen als men nieuwe features blijft implementeren en gebruikers ook daadwerkelijk hun browsers naar de nieuwe versies upgraden. Anders zaten we nu nog naar simpele HTML pagina's te kijken en waaren sites zoals Facebook in hun huidige vorm onmogelijk.
Tja dat is natuurlijk ook wel een beetje de schuld van de webontwikkelaars zelf. Microsoft had op een gegeven moment de browsermarkt zowat in handen. Waarom moesten webontwikkelaars plots de standaarden van het W3C gaan volgen en konden ze niet gewoon pagina's ontwikkelen voor IE only? Het was dan maar aan andere browserbouwers geweest om te maken dat hun pagina's op dezelfde manier gerenderd werden als IE dat deed.

Ik ben persoonlijk wel blij dat er concurrentie bij gekomen is omdat dit de groei van features en ondersteunde standaarden alleen maar laat toenemen wat mij als consument ten goede komt.

Maar webontwikkelaars moeten bij mij niet komen klagen over iets wat ze zich zelf op de hals gehaald hebben...
Omdat de rendering van IE compleet niet vast stond
Het waren gewoon bugs en daarom niet over te nemen door de rest
Ik denk er iig geen seconde aan om terug over te stappen zolang ik tevreden ben over Chrome, ook al komen ze de komende maanden nog met 3 major versies het blijft IE en dat associeer ik nog steeds met brak.
Toch wel opvallend dat Chrome gebruikers denken dat iedere browser nu plots om de 6 weken met een nieuwe versie moeten komen, een systeem dat ik echt haat. En IE is brak? Dat is waarscheinlijk al een 10 jaar oude associatie! Want (vooral) sinds IE9 is IE een top browser, dat bekende zelfs Mozilla.

Ik gebruik IE sinds versie 6. En ben altijd overgegaan naar de nieuwste versie gehad. Nu zit ik dus op IE9 en ben zeker van plan om IE10 te gaan gebruiken. Zoals het er nu uitziet zal mijn mening daarover zeker niet veranderen.
IE kent tegenwoordig wat leuke features, maar loopt nog steeds achter op de rest. Wat ik persoonlijk heel erg graag zou zien in IE is een juiste implementatie van het flexible box-model. Helaas ziet het er naar uit dat we daar nog lang op mogen wachten.
CSS2.1 is sinds begin juni 2011 (dus zo'n kleine maand geleden) een officiŽle recommendatie. Dat betekent dat browsers deze zouden moeten ondersteuning.

CSS3 is nog jaren verwijderd van een recommendation status. Er is dan ook geen enkele noodzaak voor een browser om CSS3 features te ondersteunen.

Het zou veel beter zijn mochten CSS3 implementaties momenteel ergens apart ondergebracht worden (custom prefix, separate builds, ...). Op die manier zouden mensen die webpagina's maken zich tenminste beter houden aan wat wel al een recommendation is in plaats van te experimenteren met features die dat nog niet zijn en bijgevolg andere resultaten opleveren (of gewoon niet werken) op andere browsers.
Dus eigenlijk wil je zeggen dat je anderen verwijt oude associaties te maken terwijl je zelf alleen ooit met IE hebt gewerkt? en dat ook verwacht de komende jaren te blijven doen?

[Reactie gewijzigd door Reflian op 30 juni 2011 12:58]

Ik heb niet gezegt dat ik nooit andere browsers heb gebruikt, IE is altijd mijn primaire browser geweest en zal dit ook altijd blijven. En waar zeg ik dat ik IE zeker de komende jaren zal blijven gebruiken? Ik zeg enkel dat als Microsoft zich op deze manier goed bijbeent, ik IE zal blijven gebruiken. En dat is zo..
Nu moet MS er alleen nog voor zorgen dat mensen die destijds teleurgesteld waren in IE en nu Chrome / Firefox of iets anders gebruiken weer teruggaan naar IE en dat is niet het geval want het marktaandeel daalt nog steeds.
eigenlijk hoop ik ook dat dat nooit gaat gebeuren. de enige reden dat MS weer van hun luie gat zijn gekomen met IE ontwikkeling is omdat ze rap marktaandeel verloren.
als mensen weer massaal terug gaan naar MS (omdat het standaard al geÔnstalleerd is) dan zie ik MS snel weer terug zakken op hun luie kont en niks meer doen, met alle gevolgen voor het internet van dien.
het internet heeft 10 jaar stil gestaan door luiheid van MS. 10 jaar!

edit:
en webdevelopers zijn ook nog niet echt blij met IE. kost extra tijd die in plaats daarvan in de website gestoken had kunnen worden bijvoorbeeld.

met het oog op het maatschappelijk belang raad ik dus nog steeds iedereen aan om niet IE te gebruiken en er zo veel mogelijk mensen bij weg te houden.

[Reactie gewijzigd door Countess op 30 juni 2011 15:00]

Probleem is ook nog dat Microsoft zijn nieuwe browsers alleen laat werken op nieuwe versies van Windows. IE9 werkt niet op XP en IE10 zelfs niet op Vista, dit kan dus betekenen dat er nog vele jaren stilstand plaatsvind of dat IE nog verder marktaandeel verliest en er eindelijk nieuwe mogelijkheden voor webdevelopers zijn zonder plugins te gebruiken.

(een derde optie is nog dat Microsoft zijn zin krijgt en iedereen massaal Windows gaat upgraden, maar dat zie ik niet gebeuren)

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 30 juni 2011 18:08]

Dus, al zou IE veel beter worden als al zijn concurrente, dan nog raad jij iedereen aan naar Chrome, Firefox, Safari, Opera, etc. te gaan, gewoon, omdat je het MS niet gunt?

Al zou IE 90% marktaandeel opnieuw kunnen bereiken, dan zie ik Microsoft nog niet zo direct de ontwikkeling van IE vertragen, aangezien ze dan bijna zeker willen voorkomen wat er nu gebeurd.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 1 juli 2011 08:20]

ik heb anders chrome weer van zijn vaste plek verwijderd op mijn taakbalk en gebruik nu alleen nog maar IE9. Het werkt gewoon erg lekker en een goed werkende Aero Peek implementatie ipv de brakke die Chrome zat (kleine tabjes zichtbaar net boven je taakbalk). Voor de snelheid hoef je het niet meer te doen, IE9 voelt veel sneller aan dan Chrome.
alleeen beetje jammer van de nieuwe interface sinds IE9, wat een gedrocht.. voor de rest: mooi :)
Ik neem aan dat je en grapje maakt? Want dit is nog een preview, de gui zit er nog niet in. Was met de preview van IE9 ook zo.
Hij heeft het over de inteface van de finale versie van IE9, niet over die van de Platform Previews. ;)
Wat is er zo lelijk aan? Ik vind hem mooi. Ik vind het ook leuk dat de knoppen bij gepinde websites mee verkleuren met het favicon.
Het is praktisch identiek aan Chrome en daar hoor je niemand over klagen.
Enige wat ik kan zeggen is:

Keep up the good work!

In de loop der jaren heb ik IE regelmatig vervloekt, maar was er gebrek aan alternatief. Vanaf het moment dat er alternatieven kwamen, is Microsoft zich echt achter de oren gaan krabben, en heeft het roer omgegooid.

Ik heb een tijdje Firefox en Chrome gebruikt, maar ben sinds IE9 weer terug gegaan.. En ik kijk nu al uit naar IE10.

Zo zie je maar weer, zelfs Microsoft is nooit te oud om te leren.
Microsoft is de laatste tijd zeer goed bezig. Op ieder vlak, met Windows, Windows Phone, Security Essentials, Bing, Office, etc.

En ook met Internet Explorer. Versie 6 naar 7 vond ik al een mooie vooruitgang. Naar 8 viel het niet echt op behalve de tabbladen was er aan de UI niet veel veranderd. Van versie 8 naar 9 vond ik ook weer een zeer grote stap vooruit. Ik ben benieuwd of MS het ook weer kan waarmaken met v10.
Het enige wat ze nog mogen oplossen is de verschrikkelijke HTML engine in Outlook (welke uit Word komt).

Hopelijk brengt het nieuwe Office (2011/2012) pakket deze verbeteringen met zich mee, of laten ze iedereen overstappen naar Office 365.
Vroeger gebruikte outlook gewoon de engine die met IE meegeleverd was, maar dat mocht niet meer van de EURO. Dus toen hebben ze maar een engine voor Word geschreven en die in al hun Office producten gebruikt.

Het ondersteund dan wel constant net niets, mja.
Wie is EURO? Misschien bedoel je de Europese Commissie?
Heb je een bron voor je bewering?
Ik heb nog wat twijfels over bing, die 12.000 mensen die het al dagelijks gebruiken weten ook gewoon niet beter.
En in bing zitten ook geen handige dingen zoals instant of +1 :)
IE9 vind ik dan ook niet fijn(bolt browser op een telefoon uit 2006 ondersteunt meer html5 dan ie9 :+ ) want de snelheid van laden van pagina`s is langzaam!(of ben ik teveel gewend van chrome???)

Ik hoop dat IE 10 ook een beetje sneller wordt en meer html5 ondersteunt!
Ik heb nog wat twijfels over bing, die 12.000 mensen die het al dagelijks gebruiken weten ook gewoon niet beter.
Of het zijn de Google gebruikers die niet beter weten. Instant en dat idiote +1 gedoe hoeven zeker van mij niet. Nutteloze functies en vooral privacy waren de goude regels waarbij ik ben overgestapt naar Bing.
Zijn er ook websites die echt 31 stylesheets gebruiken? Of hebben ze dan elk onderdeel in een aparte stylesheet gezet?

Ik zou graag deze willen testen, maar is die ook weer veilig te verwijderen? IE9 had in de testfases nogal wat problemen als je uiteindelijk weer terug naar IE8 wilde.
IE10 preview is gewoon een los programma. Een programma dat je naast IE8 of IE9 kan installeren. Het is geen volledige browser met GUI en tabs maar puur een testprogramma voor de rendering engine waarin je wel al je websites kan uittesten en dus compatibiltiy met de toekomstige browser kan verzekeren.
In tegenstelling tot IE zelf staat een Platform Preview zelfs gewoon bij je geÔnstalleerde programma's ipv bij updates. Het is dus zeker makkelijk te verwijderen.
Paar dagen gelden kwam ik er eentje tegen met 11 losse stylesheets, 19 javascript files (waaronder jQuery EN Prototype) en nog 5 in-page javascript blocks. En uiteraard allemaal niet geminified. En dat was op een website van een groot concern.
Grappig: MS doet mee aan de updates hype voor browser: snel, sneller snelst naar een nieuwe branch.
Maar vervolgens zijn ze ook van mening dat wat Mozilla doet (ook die snelle updates)niet goed is...

Zie ook de laatste alinea van nieuws: 'Snelle updates Chrome en Firefox jagen zakelijke gebruiker naar IE'

MS spreekt zich dus wel gigantisch tegen.
Nee, Microsoft brengt nu 1x per jaar een nieuwe browser uit. IE10 komt uit rond de release van Windows 8, en daarbij blijven ze voorgaande versies gewoon updaten met security patches.
IE houdt zich anders vast aan het 1 update per jaar plan zoals ook in het andere artikel staat vermeldt. IE9 is al een tijd uit en dit is een testversie van IE10.

Updaten ze sneller dan in het verleden? Ja, er zit niet de 5 jaar verschil tussen zoals bij IE6 -> 7.
Updaten ze met dezelfde snelheid als Firefox? Nee ze zijn niet van plan elke ~3 maanden een nieuwe versie te releasen.

Overigens was de kritiek op Firefox niet op het versneld uitbrengen van nieuwe versies maar op het versneld stop zetten van support op oudere versies. Het zou bedrijven aan de reet roesten worst wezen dat er 5 nieuwere Firefox versies zijn zolang ze op de oude nog maar support krijgen (Backports van security patches).
Microsoft doet helemaal niet mee aan die race om het hoogste versienummer te krijgen. IE heeft tenminste een normale update cyclus: eentje van een jaar. Per IE relaese is IE tenminste het waard om een major versie omhoog te gaan, dat is bij Chrome en nu ook Firefox niet het geval. 1 extra functie is daar blijkbaar al genoeg voor een major.

Ondersteuning:
IE6 wordt tegelijk beŽindigd met Windows XP
IE7 wordt tegelijk beŽindigd met Windows Vista
IE8 wordt tegelijk beŽindigd met Windows 7
IE9 wordt tegelijk beŽindigd met Windows 7

Zo ziet het er op het moment naar uit, Microsoft heeft gezegt dat de browsers zullen blijven ondersteund tot dat Microsoft het ondersteunen van de laatste nieuwe Windows waar deze browser op kan draaien staakt. IE10 (en misschien zelfs IE11) zullen dus ook waarscheinlijk van hun ondersteuning worden ontnomen als de ondersteuning voor Windows 8 wordt beŽindigt, tenminste, als Microsoft blijft werken volgens hun 1 jaars cyclus.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 1 juli 2011 08:46]

ie9 is pas net uit..
HEt duurt dan ook nog ongeveer een jaar voordat v10 komt. V10 komt met Windows 8.
IE10 komt niet tegelijk met Windows 8, waarscheinlijk er zelfs voor. Dat IE10 uitkomt rond maart/april 2012 is zeer mogelijk, van IE9 Platform Preview 1 tot en met IE9 Finale zat op 2 dagen na 1 volledig jaar. Dat dit met IE10 het geval is kan ook best zijn, maar ik zie Windows 8 nog niet direct uitkomen in maart of april 2012. De betaperiode van deze OS moet nog beginnen.
Net zoals Chrome 9 en Firefox 4
Over de nieuwe IE's niets dan lof. De reden dat ik nog steeds een hekel heb aan IE is dat er nog veel te veel gebruik wordt gemaakt van de oude versies van IE. Elke keer is het maar weer hopen dat alles er ook hetzelfde uitziet in IE7 en 8. Bij andere browsers is die situatie bijna ondenkbaar, omdat je gewoon de meest recente versie meteen door je strot gedouwd krijgt. Zeker binnen bedrijven is er nog veel angst om te upgraden naar nieuwe IE versies, omdat je nooit weet voor wat voor verrassingen je dan weer komt te staan.
Dat was voor FireFox 4 anders ook niet het geval, en bij Safari voor Windows volgens mij ook niet.
Klopt, maar je hebt ook niet zoveel last van de oudere Firefox versies. Firefox 1.0 deed het qua standaarden al net zo goed als IE8.
Tot IE8 was Microsoft druk bezig een beetje 'catch up' te spelen met wat de concurrentie al jaren had liggen. Vanaf 9 doen ze eens mee aan de moderne browser race en zitten ze echt nieuwe dingen te implementeren in plaats van proberen te implementeren wat ze al jaren hadden moeten hebben.
Ik ben ook geen fan van IE. In IE9 kun je de webmail van ziggo niet bekijken. Zo werd ik zelf ook op een technische dienst waar we toch erg vaak problemen tegen komen met IE9. Als ik verplicht ben IE te gebruiken zal ik alsnog voor IE8 gaan.
Hier draai je waarschijnlijk de boel om. Vermoed dat je problemen liggen bij het feit dat internet explorer 9 het juist goed doet maar doordat ze nog steeds voordoet als 'internet explorer' van de server 'extra opmaak' krijgt die de boel in de soep laat lopen.

Om 9 op dezelfde incorrecte manier van renderen terug te laten vallen als 8 moet je op dat documentje in de adresbalk met een scheur erin klikken.
Exact. Er zijn veel sites die naar alles met "Internet Explorer" in de naam aparte markup sturen. Die nu dus niet meer werkt in IE9. Naar IE9 moet je gewoon dezelfde markup als naar Firefox, Chrome en Opera sturen.