Apple brengt Final Cut Pro X, Motion 5 en Compressor 4 uit

Apple heeft nieuwe versies vrijgegeven van video-editor Final Cut Pro en van de tools Motion en Compressor. De video-editor en de aansluitende effecteneditor en compressietool komen uitsluitend via de Mac App Store beschikbaar.

De professionele video-editor van Apple gaat voortaan door het leven als Final Cut Pro X. Grootste verandering in versie 10 is de vereenvoudigde interface; deze is meer op iMovie gaan lijken. Dit wordt vooral zichtbaar in het werken met de tijdslijn. Bij het importeren en sorteren van beeldmateriaal zou de editor bovendien bepaalde scènes beter kunnen herkennen, bijvoorbeeld of er mensen in voorkomen.

Het 240 euro kostende Final Cut Pro X ondersteunt nu ook de multicoreprocessors van Intel beter, waardoor de prestaties zouden verbeteren. Bovendien is de editor nu een 64bit-applicatie, zodat meer werkgeheugen aanspreekbaar is. Ondanks de volgens Apple verbeterde interface, zijn niet alle gebruikers overtuigd van de verbeteringen. In de Mac App Store krijgt Final Cut Pro X een relatief lage rating en wordt versie 10 als 'te simpel' en 'buggy' omschreven.

Motion 5, een tool om onder andere effecten aan video-edits toe te voegen en titels te bewerken, is voortaan ook een 64bit-applicatie. Ook in deze applicatie is de gui op de schop genomen en vereenvoudigd, terwijl voortaan ook zogeheten chromakey-filters toegepast kunnen worden. Motion 5 moet 40 euro kosten.

Compressor 4, de tool om video's naar allerhande compressieformaten om te zetten, moet 40 euro opbrengen. Dit pakket bevat relatief weinig vernieuwingen. Zo is de interface dezelfde gebleven. Nieuw is de mogelijkheid om custom export settings aan te maken voor Final Cut Pro X. Ook kan videomateriaal geschikt worden gemaakt voor http live streaming.

Final Cut Pro X Final Cut Pro X Final Cut Pro X

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

22-06-2011 • 16:28

72

Submitter: ieperlingetje

Reacties (72)

72
66
24
7
0
23
Wijzig sortering
Jammer, jammer, jammer. Ik keek echt uit naar deze nieuwe versie, mede omdat deze nu eindelijk 64bit, Multi-core en mijn GPU een keer goed benut. Wel een slechte zaak dat dit pas anno 2011 gerealiseerd is.

Qua interface, een grote schoonmaak en verandering hoeft het natuurlijk niet per definitie een achteruitgang te zijn. Maar hier gaat Apple wel heel rigoureus te werk. Ten gunste van de iMovie gebruikers zo lijkt het. Met behoud van functionaliteit hoeft dat nog steeds geen straf te zijn en is het een kwestie van 'wennen', maar ook daar lijkt geen spraken van (zie eerdere opmerkingen).

Of het een bewuste stap is van Apple is? Zonder gelijk te negatief te zijn,.. vast wel. Een lagere drempel zowel qua prijs als GUI zal vast resulteren in een enorme afzet. Proficiat Apple! Begrijpelijk maar wel heel jammer voor een andere grote groep mensen.

Als PRO user voel je je dan behoorlijk in de kou gezet. Ik ben nooit een echte VOOR- of TEGENSTANDER van APPLE geweest, maar van deze stappen gaan mijn haren wel overeind staan. Nu hoor ik sommigen al weer zeggen: "ach, je hoeft niet voor Final Cut te kiezen".., maar velen met mij hebben aan vorige versies wel veel geld en tijd geïnvesteerd.

Grootste misser is het ontbreken van MultiCam support. Alleen daarom zal ik mijn upgrade moeten gaan uitstellen. Jammer dus dat we weer moeten wachten op een 'volgende versie'.

Voor de geïnteresseerden, een collega bedrijf van me heeft de versie wel alvast gedownload en daar de eerste bevingen van gegeven. Test is snel uitgevoerd, dus nog wat globaal, maar ook daar komt snel een vervolg:

http://www.invite-av.nl/nieuws/nieuwe-versie-fcp
Maar Apple geeft aan met flinke updates nog te komen, versie 1 is natuurlijk nog maar het begin van de herstart. Dat het op iMovie lijkt hoeft niets te betekenen, je moet er grote projecten mee kunnen maken met ongeveer dezelfde mogelijkheden en dat is een heel ander beest dan iMovie. Mij bevalt de UI uitstekend en ik wacht rustig op de updates. Voor diegenen die hiet al voldoende aan hebben is dit een prachtig pakket, voor de FCP gebruikers is de oudere versie nog prima, dus zon probleem is het nog totaal niet. Als je het kocht zonder te wachten op een review... tsja...
Dat er nog flinke updates aankomen is waar. De vraag is alleen hoe lang dat nog zal duren. De huidige FCP7 gaat al een hele tijd mee en allemaal nog zonder ondersteuning >4GB memory, MultiCore en GPU acceleratie. Allemaal ontwikkelingen waar de meeste PRO pakketten al jaren over beschikken. Dus om te zeggen dat de huidige versie nog prima is?

De tweede vraag is of alle ontbrekende functionaliteiten werkelijk terug zullen komen in de nieuwe versie en hoe? MultiCam ondersteuning is voor veel bedrijven zelfs essentieel. COLOR is nu dan wel geïntegreerd in FCP-X maar haalt nog geen 10% van de originele COLOR versie.

Betreft het uiterlijk van de nieuwe GUI is voor velen niet veel mis. Soms is een goede opfrisbeurt gewoon nodig en FCP7 is qua uiterlijk ook niet meer van deze tijd. Op de wijze waarop dit functioneel in FCP-X is afgewerkt, kun je alleen niet spreken over een professionele applicatie. Daarvoor mist het te veel precisie in de tijdslijn en bewerking daarbinnen.

Natuurlijk komen er nog updates aan, maar de naam Final Cut Pro X geeft de suggestie dat dit al een hele stap voorwaarts is. Door X (versie 10) klinkt het zelfs als een flinke mega stap voorwaarts. Als ik de eerste bevindingen mag geloven, is dit eerder 5 versies terug. Misschien had Apple de release gewoon iMOVIE PRO moeten noemen?!? Of deze FCP-X als beta versie moeten uitbrengen. Maar om mensen hiervoor laten te betalen?
Ik vond de oude FinalCut pakketten vreselijk als het ging om inderdaad die missende features en de UI. Maar dat neemt niet weg dat iedereen nog weet hoe het te gebruiken, dat hele workflows op die manco's zijn afgestemd en dat deze nieuwe versie niet meteen zorgt voor het niet kunnen gebruiken van precies diezelfde workflow. Wat dat betreft is de huidige versie prima, anders hadden studio's die versie allang ingeruild voor een ander pakket.

Van een aantal zaken is al bekend dat Apple met updates zal komen, zoals verteld tegen een aantal van die editors die bij de presentatie waren. Multicam support komt eraan bijv, alsmede het kunnen openen van FCP 7 projecten. Wanneer precies is een goede vraag, maar ook wat dat betreft is er gezegd dat Apple nu mikt op 1 of 2 updates per jaar en me dunkt dat dit soort vrij essentiele functies (althans voor de echte pro-pro) er binnen een jaar zijn.

Mensen kiezen zelf om nu meteen dat geld op tafel te leggen voor dit programma, terwijl helemaal niet duidelijk was of de functies die ze nodig hadden er ook wel in zouden zitten. Dat vind ik een beetje eigen verantwoordelijkheid om dat even af te wachten. Maar je hebt gelijk, de Pro titel is wellicht wat teveel gevraagd van deze versie. iMovie pro kan ik het echter ook weer niet noemen, het lijkt erop ja, maar dat vind ik dan ook het enige. Iedereen die nu deze versie koopt krijg vanzelf, gratis, de updates waar ze op zitten te wachten binnen een jaar, daar durf ik een wijntje op te zetten. Als je zag hoeveel van de meest belangrijke mensen binnen Apple bij de presentatie zaten, wat vrij apart is, dan denk ik dat ze hier toch echt wel een succes van willen maken.
Wat ik zo links en rechts begrijp is dat de reacties erg gemengd zijn, van erg positief tot erg negatief.

De interface verbeteringen worden over het algemeen erg gewaardeerd maar aangezien een groot deel van het product van de grond af aan opnieuw is opgebouwd zijn er een aantal functies (nog) niet aanwezig. Er schijnen in de loop van dit jaar meerdere updates te komen die veel uitbreiden.

Het is onwaarschijnlijk dat het nu direct ingezet wordt voor serieuze productie omgevingen maar dat is dus ook nog niet aan te raden.
Het is even afwachten. Mensen moeten wennen aan een nieuwe interface.
Ik zou het graag willen proberen. Is er ook een trial van?
Het spijt me dit te moeten zeggen maar 32 bit applicaties kunnen NIET 32 GB gebruiken, je hebt dit duidelijk nog nooit geprobeerd.. Logic kan het nu net sinds de 64 bit update, alle 32 bit programma's die ik gebruik (Pro Tools 9, Final Cut Pro 7) worden zeer instabiel en crashen uiteindelijk als ik zo rond de 2.5 ~2.8 GB RAM gebruik.. Audio instrumenten zoals Kontakt en Trilian hebben hier op ingespeeld door de samples te laden via een aparte achtergrondservice die de geluiden laadt, waarom zou die functie bestaan als de 32 bit audio programma's 32 GB RAM zouden kunnen gebruiken? Ik had ook altijd begrepen dat een OS 32 GB kan ondersteunen met PAE maar dat applicaties nog steeds de 4GB limiet hebben?

Het feit dat er geen RS422 aansturing (export to tape anyone?), geen OMF, geen backward compatibility en geen MultiCam is is voor mij al genoeg om niet te kunnen upgraden.. MultiCam was juist altijd de functie waarmee je mensen kon verbazen en overtuigen van Final Cut t.o.v. andere pakketten.. Het argument 'dan upgrade je toch niet' vind ik niet gelden omdat ik op dit moment wel tegen de beperkingen van FCP aanloop zoals dus de limitatie van het geheugen.. Ik heb veel tijd en geld geïnvesteerd in FCP zoals vele andere professionals en nu worden juist de Pro gebruikers aan de kant geschoven, beetje jammer Apple.. Misschien komt het allemaal nog en moet ik gewoon nog wat geduld hebben terwijl de iMovie gebruikers hun RAM vast vullen ;)

32 bit op OSX gebruikt je RAM dus niet optimaal, ik spreek uit ervaring!

edit: ik lees net dat je niet eens je Decklink of AJA kaart kunt gebruiken om je video naar buiten te sturen?? Ik weet niet of het waar is maar haal die Pro maar weg van Final Cut Pro X!

edit2: het lijkt wel te kunnen maar dan is het slechts een preview?? Hoe doe ik nu color correction? Hoe check ik interlacing problemen?

[Reactie gewijzigd door one-piece op 25 juli 2024 18:35]

Anoniem: 338569 22 juni 2011 16:40
Apple luistert gewoon niet naar zijn klanten en begint `microsoft` achtige taferelen te vertonen.
als ze nou eens goed naar de klachten van de vorige versie hadden geluisterd dan liepen de klanten niet hard weg bij apple ze hebben de afgelopen jaren enorm terein verloren op de Prof markt aan gezien ze bugs niet deden fixen en software limitaties niet deden verhelpen. het pakket was hopeloos verouderd, en deze nieuwe release help niet veel om de goede naam hoog te houden. apple computers lijkt maar een bij zaak van apple te worden. er wordt 200% op IOS ingezet en enkelt het hoog nodige wordt aan de OSX software tak gedaan. laatste versie van OSX bewijst al weer dat het met OSX berg afwaarts gaat, betalen voor een update van niets. zitten nu echt niet zo veel bijzondere functies in. net als van leo naar snow , niet iets bijzonders.
Inderdaad verliezen ze veel professionele klanten; de Mac Pro is toch echt niet meer je van het, Xserve is zo goed als dood (letterlijk), een glossy 30" scherm (what were they thinking?), een macbook pro altijd met glanzend scherm, tenzij je 150€ betaalt op de reeds erg hoge prijs... En dan nog... Een 17" Macbook Pro zonder bv. simcard slot, fingerprint reader, numeriek pad, VGA/HDMI of displayport (allemaal weer "anders" met thunderbolt, waar niemand eigenlijk op zat te wachten)

Het is mij ook erg duidelijk dat Apple enkel nog consumenten voor zich wilt winnen, juist omdat die professionele markt kritischer is en ze daar waarschijnlijk wél kritiek van kregen. Veel succes met IOS en hun 100% vendor-locked iDevices zou ik ze wensen, Google, Samsung, LG, Sony-ericsson, htc, motorola hebben Apple al lang ingehaald, zowel qua hardware als software.
Ik vind dat Snow Leopad juist goede ingrepen met zich meebracht:
- Veel betere multicore support door Grand Central Dispatch
- Volledige overgang van 32bit naar 64bit: dus meer dan 4GB DDR mogelijk
- Verbeterde expose mode (o.a. Dock expose die werd toegevoegd)

Vergeleken met Leopard werkt het merkbaar veel soepeler en sneller. Dus nee je hebt gelijk, de update stelde niks voor...
Je weet blijkbaar niet waar je over hebt.
OSX is ontzettend stabiel maar wellicht ken je het fijne nog er niet van.

Welke bugs bedoel je?
Ik beweer dat Apple wel naar de klanten luisterd.
Hij klaagt over bugs ... Ik vraag welke die bedoeld.

En men kan mij niet wijsmaken binnen 2 dagen de hele FCP kent en al in staat is te beoordelen. Daarvoor zitten er teveel functies in
Aan de ene kant niet, lees Twitter of de reviews in de AppStore er maar op na. Aan de andere kant, je kunt ook gewoon Premiere gebruiken als het je niet aan staat.
IMO zou Apple wel naar klanten moeten luisteren. Zou ze een boel leed voorkomen.

@Red_inc
Aan de andere kant... Je hoeft Lion niet aan te schaffen, als het maar een update is voor jouw. Leopard naar Snow was ook niet heel groot, en was daarom ook niet duur.
Voor Microsoft's fout Vista, moest je (om 7 aan te schaffen) ook in de buidel tasten.
Als 25 euro je te veel is voor best wel wat nieuwe features, ga je toch niet over?
Je hoeft geen Vista te hebben om 7 te installeren. Dat hoeft alleen bij de Upgrade-optie, die ook je data behoud. Clean installs vereisen dus geen Windows 7.
Laten we hopen dat Apple inziet dat de mening van experts er ontzettend toe doet... FCP is namelijk een van de voornaamste redenen dat er in de professionele wereld nog met Apple wordt gewerkt. :)
Wat versta jij onder 'de professionele wereld' ?
Een heleboel freelancers en kantoren die FCP gebruiken voor hun videomontage? Toegegeven, er lopen al een heleboel mensen over naar AVID, maar FCP heeft nog een stevig marktaandeel. Aangezien je FCP alleen kunt draaien op Mac OSX en een daarbij behorende Apple computer is het Apple behoorlijk aangeraden om dat marktaandeel vast te houden (of te vergroten).

Ik denk persoonlijk dat het richten op de "gevorderde hobbyist" (lees: "te simpel" zoals in de appstore ratings) niet de goede richting is voor FCP. :)
Dacht dat FCP's marktaandeel aan het groeien was en juist AVID afnam.

De nieuwe FCP schijnt qua features nog wel wat tegen te vallen. Mooie nieuwe interface, maar veel functies ontbreken nog en er zijn (natuurlijk) nog niet de benodigde plugins (oude plugins werken niet meer).

Ondertussen werk ik wel vrolijk verder met Adobe CS5.5, werkt uitstekend, vooral de integratie tussen de verschillende pakketten is ideaal.
Intergratie van iLife/iWorks/FCP/Motion/Apeture/Logic Studio werkt nog idealer.
Kijk nog maar eens goed op de Apple website ... Apeture/Logic Studio en FCP zijn echte pro apps.
De wereld waar mensen geld verdienen met producten die daar voor gemaakt zijn.

Apple's Final Cut Pro Wins Emmy Award
Major films edited with Final Cut Pro
In het gebouw naast mij hebben ze een hele vloer edit suites waar editors de hele dag televisieprogramma's editen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 25 juli 2024 18:35]

Anoniem: 215492 22 juni 2011 16:35
Ik vind het mooi dat Apple hun eigen software niet kapitaal duur maakt.
De nieuwe OS prijs is ook geen dure grap meer.
Natuurlijk kan Apple het veroorloven goedkopere software te leveren, ze leveren ook de hardware, die dan weer duurder is. Je kunt je niet blindstaren op de prijzen als je het volledige plaatje niet bekijkt.
Natuurlijk kan Apple het veroorloven goedkopere software te leveren, ze leveren ook de hardware, die dan weer duurder is. Je kunt je niet blindstaren op de prijzen als je het volledige plaatje niet bekijkt.
Maar die hardware koop ik toch wel, want dat is precies wat ik wil hebben (om diverse redenen, en het design is er daar niet een van). Dan is het voor mij als Mac bezitter alleen maar fijn dat ik dergelijke software voor niet echt schokkende bedragen kan aanschaffen.

Die Mac heb ik toch al, die software nog niet.
Anoniem: 285004 @flamingworm22 juni 2011 20:10
als je het volledige plaatje bekijkt en de stabiliteit, super integratie met andere Apple programma's en ook nog eens de virus ongevoeligheid en dat je geen systeembeheerder paraat moet hebben voor problemen dan ben je met je Apple zelfs heel goedkoop uit.
Voor een vergelijkbaar professioneel video editing pakket betaal je zomaar dik over de 1000 euro, dus waar hebben we het over. Sowieso denk ik dat je iets heel erg verkeerd begrepen hebt als je denkt dat de kosten bij professionele video bewerking in die paar grijpstuivers zitten die je kunt besparen op de hardware.

Voor huis-, tuin- en keuken filmpjes van de baby of de vakantie heeft Apple iMovie, daar is FCP dus helemaal niet voor bedoeld.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 22 juli 2024 23:27]

Het is dan ook een manier om iemand met een mbp van 2008 te overtuigen het pakket te leren gebruiken, dan te laten inzien "het werkt goed, maar mijn mbp is veel te traag voor HD video" en ze dan een mbp Core i7 met 8gb ram te laten kopen aangezien FCP enkel op OSX werkt...

En zo pakken ze dan weer -zeg maar- 1.000€ winst? Want ja, een mat/hoge resolutie scherm, 8 GB Ram, een snellere HDD,... we weten allemaal dat die upgrades niet gratis zijn bij Apple

Neem het van mij aan, blijf bij cross-platform software zodat je altijd de keuze hebt, en je nooit zal moeten gaan dual booten
Die upgrades kun je beter zelf installeren. Dat scheelt je honderden euro's. Als ik een macbook koop, dan is het scherm bepalend. Ik kies dan voor de goedkoopste CPU, maar als professionele video-editor (met het nodige budget) kun je er natuurlijk voor kiezen een dure CPU te nemen. Verder kies ik voor het basic pakket: geen extra ram, geen grotere harde schijf.

Als ik het ding eenmaal thuis heb, upgrade ik de schijf meteen (met superduper), en bestel ik (zonodig) geheugen bij in Amerika (macramdirect.com), en zo bespaar ik een paar honderd euro. Maar je moet 'm natuurlijk wel open durven schroeven...
Hopelijk gaat de prijs van Logic Studio ook flink zakken met de volgende release, dan heb je voor een ruime 500 euro een heel mooi audiovisueel edit pakket

*typo
Hopelijk gaat de prijs van Logic Studio ook flink zakken met de volgende release, dan heb je voor een ruime 500 euro een heel mooi audiovisueel edit pakket

*typo
Tot dusver is alles wat door Apple in de App store gemikt is - zoals bijvoorbeeld ook Aperture 3 - enorm in prijs gezakt. dus ik zie die kans vrij groot zijn.

Aperture 3 in doos is 300 dollar, in de App Store slecht 69,99. Dat soort dingen hakken er goed in. :)
photoshop, en after effects zijn top programma's uit de adobe stal. Maar premiere is een een sloom en bulkie onbruikbaar programma bij grote video bestanden.
Goede prijs. Alleen is het geen revolutie en nauwelijks een evolutie. GUI is iMovie maar er zijn meer features weggelaten dan toegevoegd :((

Wat ik totaal niet snap is dat de macpro 2008's met de ati 2600xt kaarten NIET ondersteunt wordt! Ik heb er 2 dus ik kan geen fcp meer runnen! Dat is schandalig van apple!
je moet niet upgraden...
Mijn MBA draait zelf FCP , dat is al geen sterke videokaart maar het draait door de SSD wel lekker rap
Zoals je hier kan lezen ontbreken er een paar belangrijke functies: geen multicam support, geen import van FCP 6/7 projecten, etc.
Deze nieuwe versie wordt dan ook omschreven als een veredelde versie van iMovie. Ikzelf wacht nog even met de aankoop, er moeten voor mij nog wat updates komen.
Het is wel jammer: dit heeft toch wel veel weg van een beta :'(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.