Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Google Maps navigatie zal vanaf deze zomer een functie hebben om kaarten lokaal op te slaan, zodat er geen internetverbinding nodig is om te navigeren. Dat zegt een anonieme Nederlandse bron. Dergelijke geruchten doen al langer de ronde.

De functionaliteit komt deze zomer via een update van het programma Google Maps op Android-toestellen, meldt telecomsite AllAboutPhones op basis van een anonieme bron die de informatie heeft van een fabrikant van Android-toestellen. Hoe het precies gaat werken is onduidelijk, maar vermoedelijk kunnen de kaarten van een gebied in zijn geheel op het toestel gezet worden. Nu worden de route en de omgeving daarvan alleen bij het berekenen in een cache-bestand gezet.

Google biedt met Maps Navigatie sinds vorig jaar navigatie aan op Nederlandse Android-smartphones. Nokia biedt eveneens gratis navigatie aan met Ovi Maps, maar biedt al wel langer aan om kaarten van landen in hun geheel te downloaden en op de smartphone te zetten.

Dat het niet mogelijk is om van tevoren kaarten van gebieden of landen op te slaan, wordt nu nog gezien als het grootste nadeel van Google Maps Navigatie. HTC biedt onder meer daarom zijn eigen dienst Locations aan, waarmee gebruikers ook kunnen navigeren. De geruchten dat Google ook offline-navigatie gaat aanbieden, gingen vorig jaar ook al eens rond. Het is echter onduidelijk waarom dat er niet van is gekomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Ik zat te wachten op TomTom voor Android maar dat is dan niet meer nodig. TomTom op m'n iPhone werkte naar tevredenheid maar aangezien de iPhone nu toch echt de deur uit gaat was ik bang zonder offline kaarten te komen zitten. Als TomTom
Er voor android was geweest dan had ik die namelijk wel aangeschaft. Nu dus wellicht niet meer nodig.
Ik mis nog een andere functionaliteit van TomTom op Google maps navigatie. Je kunt in Google maps met je account namelijk heel makkelijk een route uitzetten en inladen in Google maps op Android, maar je kunt deze route niet gebruiken om te navigeren.

Het vooraf downloaden van maps is natuurlijk een welkome toevoeging, maar het moet geen afbreuk gaan doen aan een grote kracht: kaarten die geweldig up to date zijn (vb.: randweg Den Bosch west is sinds eind maart open voor gebruik, officieel 15 geopend, en wordt nu al in de routeplanning meegenomen).
Allemaal leuk en aardig maar als de USA hun satellieten "uitzet" om welke reden dan ook, heeft downloaden van kaart materiaal weinig waarden. (Geldt trouwens voor alle systemen)
Nog een paar jaar wachten, dan is Galileo operationeel. (De Europese tegenhanger.) Juist om dat soort problemen te voorkomen.
Ook al hebben de Amerikanen met de hand op het hart beloofd GPS altijd beschikbaar te houden voor iedereen. De lobby die de Amerikanen hebben gevoerd tegen de invoering van Galileo (totaal overbodig en duur duplicaat van hun eigen GPS) geeft echter te denken.
Dan kan ik eindelijk ook eens (zonder teveel te betalen) Google Maps in het buitenland gebruiken.

Dat ze het tot op heden nog niet hebben gedaan zal wel met de kosten te maken hebben, als iedereen straks lekker de kaartjes gaat downloaden gaat dit in het begin natuurlijk enorm veel traffic veroorzaken.
Op de korte termijn veel traffic inderdaad, maar op langere termijn zou de traffic moeten verminderen (mits mensen zich veel in hetzelfde gebied bevinden).

Ik vraag mij eigenlijk meer af hoeveel ruimte op het interne geheugen dit gaat kosten, en of het mogelijk is om dit op een externe sd-card te laten zetten.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door visivo op 8 juni 2011 11:01]

Volgens mij valt de opslag ruimte wel mee.
Als ik kijk naar copilot wat ik zelf momenteel gebruik, neemt de BeNeLux rond de 130MB in.
Als ik alle kaarten van de hele wereld erop wil heb ik hiervoor 4GB nodig wat natuurlijk wel zeer veel is, maar volgens mij niemand gaat doen.

Ik ben wel benieuwd of tomtom nog steeds zal doorgaan met hun android-app nu dat het grootste nadeel van Google Maps komt te vervangen.
Tom tom is natuurlijk wel een grote speler met een goede reputatie in het navigatie gebied. Mensen gebruiken tom tom als synoniem voor gps naviagie. Zal lang duren én een zeer functionele google maps vergen eer de mensen google maps voor navigatie boven tom tom zullen plaatsen denk ik, dus voorlopig zal een tom tom app nog steeds een groot succes zijn denk ik.

[Reactie gewijzigd door Frigolamptje op 8 juni 2011 11:38]

met de hoge prijs van tomtom (op iphone voor europe 69€) denk ik dat vele mensen toch voor google navigation gaan kiezen hoor
precies, ik kies Google Maps al boven TomTom, omdat het gratis is. Denk met mij, 1000 andere.
Ik ook voor die paar keer dat ik het gebruik. Maar als ik echt vaak in de auto zit koop ik toch liever een tom tom..
Google Maps kaarten zijn geen vector kaarten. Het is gewoon een grote database van bitmap bestanden met wat overlay. Eg het volledig ingezoomde Den Haag en omstreken map bijvoorbeeld is al ~400MB.

Ik hoop dat Google overstapt op vector-mappen, want anders zie ik dit niet echt werken.
Volgens mij is dat al zo.
Ik heb Google Maps 5.5.0 op mijn desire en heb er ooit al eens over gelezen.
Hier is wat ik zo kon vinden:
link 1
link 2

Bestudeer dit maar eens.
Traffic? In vergelijk met Youtube valt het natuurlijk in het niet ;) Denk niet dat Google hier wat van gaat merken.
Het zal wel mee vallen vermoed ik. Waarschijnlijk zullen dit bestanden zijn die je ook vanaf een computer kan downloaden en naar je mobiel kunt kopieren. (gewoon speculatie gebaseerd op niks)

Dit is wel erg goed voor het bandbreedte verbruik van een mobiel! Hier zullen de providers van kunnen profiteren, want ik vermoed dat deze navigatie veel gebruikt wordt, en weet dat hij behoorlijk wat data nodig heeft.

Ik ben wel benieuwd hoe de routes dan berekend gaan worden. Nu wordt dat nog door een server bij Google bepaald, dus ik vermoed dat dat wel merkbaar langer duurt op een mobiel.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat de routes nog steeds online berekend worden, maar dat het kaartmateriaal offline opgeslagen is. Zo genereer je nog steeds wel dataverkeer, maar dat is dan meer in de orde van enkele kilobytes.

Als het berekenen ook offline zou gaan gebeuren zou dat wel erg mooi zijn!
Hoezo zou het bereken online gebeuren als alle info al lokaal is opgeslagen? Dat lijkt mij erg krom... Juist het lokaal opslaan van de kaarten moet er voor zorgen dat je data niet nodig hebt, dat is het hele punt. Anders ben je niet erg blij zodra je de grens over gaat... roaming kost nog altijd wel een paar centen.
Bij Sygic op android kun je de kaarten via wifi op je tel downloaden. Mag natuurlijk ook d.m.v. het netwerk. Maar hier krijg je een waarschuwing voor.

Bij deze kaarten is Nederland 83,5 MB. Hierbij kun je de hele wereld downloaden als je wilt. Dit moet wel op een sd kaartje van 4 of 8 gb passen. Kan het helaas niet checken.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat google volledige navigatie aanbied dat gelijkwaardig is aan bijvoorbeeld de sygic app of de toekomstige tomtom app.

Ik verwacht dan eigenlijk ook geen satteliet en/of streetview beelden. Hopelijk wel een optie om deze alsnog te downloaden, of alleen bepaalde stukken vooraf downloaden.
Denk aan de route perifirique in Parijs, waar je (lees " ik") altijd fout rijdt.

Ik ga er wel van uit dat de kaarten gewoon op het toestel worden berekend. Bij mijn N82 m.b.v. Sygic duurt dit 2 minuten als ik van Utrecht naar Oostenrijk wil reizen. Ik verwacht dat dit bij mijn SG2 een stuk sneller zal gaan. Heb t nog niet geprobeerd.

Verder zal de fix natuurlijk even lang duren of je nou gebruik maakt van Sygic, Tomtom of Google maps.

[Reactie gewijzigd door s.v.seters op 8 juni 2011 12:20]

het is niet dat je fullhd op de milimeter satteliet foto binnen gaat halen hoor.
tomtom kaarten kunnen toch ook op een 128mb kaart
Dat ze het tot op heden nog niet hebben gedaan zal wel met de kosten te maken hebben, als iedereen straks lekker de kaartjes gaat downloaden gaat dit in het begin natuurlijk enorm veel traffic veroorzaken.
Ik denk eerder dat het te maken heeft met het feit dat google (een deel van) zijn kaarten in licentie heeft van Tele Atlas, een dochterbedrijf van TomTom.
Ja met in de voorwaarden dat de gehele kaart niet mag gedownload worden. Alleen nu waarschijnlijk 1 route. Snap het wel. Anders worden de licenties gewoon veel duurder.
Momenteel kun je de grootte van de temp-file in google maps op android instellen en kun je de kaart van voorkeur laden in het buitenland in bijvoorbeeld een wifi zone om vervolgens zonder internet de googel maps kaart te gebruiken met GPS. Zo zijn we onlangs Marokko doorgereden met de auto, werkte ideaal!

Je moet alleen je telefoon niet uitzetten tussendoor.
Dit wordt dan de doodsteek voor TomTom en de rest. Wie koopt dan nog een navigatie systeem En Telecom bedrijven zullen blij zijn. Verkoop van SmartPhones zal stijgen en daarme ook de data-abo's.
Tomtom en google maps zijn een wereld van verschil.
Als je een keer ergens heen moet voldoet google prima. Als je dagelijks onderweg bent naar onbekende adressen dan heb je veel meer aan een TomTom aangezien de kwaliteit toch beter is en het rustiger navigeren is.

Verder gaan telco's juist minder data streamen omdat de mappen er waarschijnlijk vanaf een vaste pc erop gezet zullen worden

[Reactie gewijzigd door Nixo op 8 juni 2011 11:10]

Om je reactie even te beargumenteren:

Op google navigatie mis ik bijvoorbeeld mijn snelheid, aankomsttijd en tijd die de rit nog duurt, km te gaan etc etc..

Nu moet ik wel zeggen dat ik pas sinds 2 weken over ben naar android, maar ik moet zeggen dat google maps navigatie bij langena niet kan tippen aan TomTom, Sygic en Ovi navigatie.

Alleen al het feit dat ik er soms bijna een minuut over doe om een fix te krijgen zegt genoeg.
Dat lijkt dan aan je toestel te liggen. Met de SGS2 heb ik binnen enkele seconden een fix op Maps (btw ook met Sygic en Mytracks).
De functionaliteiten van TT zijn idd uitgebreider, maar Google kennende, zullen ze straks niet meer onderdoen voor TT oid.
De snelheid vin ik persoonlijk minder interessant, daarvoor heb ik ene meter in de auto, maar aankomsttijd is idd wel handig.
Aankomsttijd geeft google navigatie wel degelijk aan: tik linksonderaan op het scherm waar standaard de resterende reistijd staat...
Fix ligt wellicht wel aan de hardware en dat zal met een tom tom app niet anders zijn aangezien die ook van dezelfde hardware moet gebruik maken...
Op google navigatie mis ik bijvoorbeeld mijn snelheid, aankomsttijd en tijd die de rit nog duurt, km te gaan etc etc..
TT zal vast beter zijn. Maar resterende tijd (dus aankomst) geeft maps wel degelijk aan. Zelfs aangepast aan de verkeerssituatie (dus rekening houdend met files). Ik gebruik exclusief maps nav omdat ik dan niet meer EN een TT en mijn smartphone bij me hoef te hebben.

Verder hoop ik dat het lokaal opslaan asap komt. Ik vind het een groot gemis dat het nu niet kan. Speciaal voor het navigeren in het buitenland moet ik mijn oude TT weer uit de kast trekken en updaten (om hem vervolgens weer een 6 mnd in de kast te leggen).
Leg eens uit. De kaarten zijn van Tele-atlas (onderdeel van TT), maar bieden veel beter detail. Waarom zijn die van TT dan beter?

Dat TT meer ervaring heeft op het navigeren merk je (nog), maar met de introductie van de nieuwe versie zou dat wel eens heel anders uit kunnen gaan zien.
Ik denk dat het wel mee zal vallen.
De omzet zal alleen dalen en reorganisaties zullen er waarschijnlijk wel komen.
Maar bestaan blijven ze wel.

Sowieso wil niet iedereen een smartphone als navigatie.
En er zijn ook nog andere gebruikers voor pnd's.
Denk aan motorrijders.
Met googlemaps kun je geen route inladen of route maken met meer dan 20 punten.

Ik denk dat ze prima naast elkaar kunnen bestaan
Ik verwacht geen doodsteek maar wel een sterk verder dalende omzet bij TomTom/ Navigon etc.
Ik vraag me af of dit wel lekker werkt. Het zou ideaal zijn om af en toe even te kunnen inzoomen. Zal elk zoomniveau lokaal worden opgeslagen?

Tevens zou het fijn zijn als je in kunt stellen wat voor radius de buffer aanhoudt. I.v.m. omleidingen etc.

Zeer benieuwd in ieder geval!
Op OpenStreetMap kun je kaarten als plaatje of XML bestand downloaden, om een idee te krijgen van hoe groot deze bestanden zijn voor relatief kleine/slecht gedocumenteerde of juist grote/gedetailleerde gebieden. Uiteraard gebruiken ze hier een andere database en een ander formaat dan google, maar het idee zal niet heel anders zijn.
Op OpenStreetMap kun je kaarten als plaatje of XML bestand downloaden, om een idee te krijgen van hoe groot deze bestanden zijn voor relatief kleine/slecht gedocumenteerde of juist grote/gedetailleerde gebieden. Uiteraard gebruiken ze hier een andere database en een ander formaat dan google, maar het idee zal niet heel anders zijn.
Maar google maps zijn tiles, net zoals op de openstreetmap site. Die tiles zijn 256x256 pixels, en zijn er voor zoom levels van 1-22 ongeveer. Iedere stap is een verdubbelling in 2 dimensies, dus 4x zoveel tiles. Voor een gebied zoals NL wordt dat gauw al erg veel data, als je al die zoomniveaux wil. Je kan met een applicatie zoals Mobile Atlas Creator een idee krijgen, die maakt maps voor offline gebruik van tiles. Ik heb m'n eigen tileserver draaien op een stukje zuid-Zweden, op zoom levels van 10-16. Dat is 120 MB aan tiles.

Een andere mogelijkheid is een vector formaat. Voor OSM heb je bv. mapsforge. Dan is heel NL zo'n 400 MB. Die kan je nu al op Android gebruiken m.b.v Locus. Ook mapdroyd voor Android gebruikt een vectormap formaat, en doet ook navigatie z.v.i.w.

edit: aha, google maps gebruikt ook al vector formaat.

[Reactie gewijzigd door durian op 8 juni 2011 12:35]

Sinds een paar maanden gebruikt de mobiele versie van google maps vector based maps ipv tiles.
natuurlijk zullen niet de satelietkaarten worden opgeslagen maar gewoon te ligging van de wegen. net zoals bij een gewoon tomtom- of garmintoestel of zoals bij sygic aura of navigon.
Nu nog de navigatie spreek taal on afhankelijk van de systeem taal en ik ben helemaal tevreden.
Oh en manier om je eigen layers toe te voegen lijkt me ook wel een hele vette mogelijkheid.
Mee eens, dat zou ik nu ook wel willen. kunnen we eindelijk ook alle poi die wij belangrijk vinden toevoegen (iemand speedtraps vast en mobiel aan google toevoegen?)
Mooie zou ergens ook wel tijd worden gezien OVI
maar jammer dat de iPhone overgeslagen wordt :(
OVI is een draak om mee te werken IMO. Ik heb het op mijn nokia E72 gehad. Nu een SGS2, maar de Google navigator kan ook wel een update (of 2/3/4) gebruiken. Mogelijkheden zijn nu zeer beperkt.
imo ik weet niet hoe jij ovi gebruikt maar op de nokia x6 kan ik er prima mee overweg, er zijn laatste tijd wel veel updates voor de kaarten gerweest maar daarvoor kon ik er ook al mee overweg.
probleem met ofline is voor de mensen met weinig geheugen dat ze kaarten moeten downloaden
Ik vind het erg fijn werken op mijn N8.

Pluspunten Ovi Maps voor mij:
- Offline navigatie, voor alle landen beschikbaar (onderwerp hier)
- Verkeersinformatie (laatst waren er opritten dicht op de A59 en er werd gevraagd of er andere route berekend moest worden.
- Ongeveer 2x per jaar kaartupdates zonder bijkomende kosten
Minpuntje
- De routes zijn niet altijd de meest efficiente, bij eigenwijs doorrijden geeft ie nog lang aan dat je moet omdraaien.
OVI is een draak om mee te werken IMO.
Oneens. Als ik m'n keuze tussen telefoons enkel zou baseren op de meegeleverde navigatie dan zou Nokia met z'n OVI maps wat mij betreft ten alle tijden de voorkeur hebben. OVI maps werkt feilloos als volwaardige online/offline navi. Garmin en TomTom werken naar mijn ervaring nog net wat lekkerder, maar dan nog, voor de meeste mensen volstaat een gratis navi als OVI.

Wel is het mooi dat Google nu een van de grootste nadelen van Google maps aan gaat pakken: het niet kunnen beschikken over offline navigatie en dus geconfronteerd worden met hoge roaming kosten voor het vereiste dataverkeer, zeker gezien de aankomende vakantie-periode.
Werkt als een trein op mijn Nokia 5800, kan me geenzins vinden in jouw reactie.
Ovi Maps is overigens niet perfect, verre van, voor m'n gevoel zijn de snelste en korste routes van TomTom altijd beter.
ligt ook een beetje aan het toestel, een collega van mij had ook een E72 en ik moet zeggen dat zeker met het kleine scherm en het ontbreken van een touchscreen het niet echt prettig werkt.
Vorige week met OVI op een Nokia N72 en een "standalone" Navigon routeplanner naast elkaar een stuk gereden in de binnenlanden. De OVI was duidelijk beter. Nu was de Navigon al een jaar of 2 oud, misschien dat dat er nog iets in scheelt, maar we reden over bestaande wegen (dus geen nieuwbouw of zo)...
Het is jammer maar zo is het natuurlijk een mooi usp voor Android, ze zullen dat niet snel uit handen geven.
Lijkt me opzich wel logisch, Android is van Google dus zullen de eigen diensten op het eigen systeem natuurlijk het best zijn.
Werd ook een keer tijd... rij je een keer in the middle of nowhere (en inderdaad, buitenland)... begeeft je nav het ook nog eens..

Vraag me wel af hoeveel data het op gaat slokken, het zou ook tof zijn dat je ook de Streetview beelden erbij op kan slaan, al lijkt me dat wel aardig veel van het goede..

[Reactie gewijzigd door boss-20 op 8 juni 2011 11:01]

En waar precies is dit de schuld van de online routeplanners ?
Het feit dat ze er naïef van uitgaan dat je tijdens de hele route 3g-bereik hebt? Dat is in veel gevallen niet zo, dus is het slimmer om tijdens de momenten dat de verbinding goed is zo veel mogelijk van de (al bekende) route te cachen, zodat de informatie alvast beschikbaar is als de verbinding even wat minder is. Als je daarna in een dunbevolkt gebied van route verandert is dan jouw probleem, maar voor een groot deel is dit probleem in software op te lossen.
Dat zal ook wel een beetje te maken hebben met (Franse) dreiging om Google te willen laten betalen voor dataverbruik. Op deze wijze kunnen mensen thuis kaarten syncen en heb je veel minder mobiel verbruik.
Ik zie ook voordelen voor de accu, er hoeft geen dataverbinding open te blijven.
Dat zou geweldig nieuws zijn voor Android-gebruikers!
De kaarten van Google zijn net zo goed, zo niet nog beter als de commerciële versies die nu op de markt zijn.
TomTom en andere navigators mogen zich nu wel eens zorgen gaan maken. Ze zullen met extra functionaliteiten of zoveel betere systemen moeten komen om de concurrentie aan te kunnen met Google.

Het lijkt me trouwens dat de kaarten te downloaden zijn via vaste verbindingen en dat je daarvoor niet afhankelijk bent van de mobiele provider. Als het alleen mogelijk is via de mobiele netwerken, vrees ik dat de netwerken plat gaan na introductie. Daar heeft Google zeker geen baad bij!
Natuurlijk worden de kaarten gedownload via wifi of via pc, net zoals bij sygic of navigon.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True