Netgear ververst opslagsystemen in ReadyNas-serie

Netgear heeft een aantal nieuwe nas-systemen aangekondigd in de ReadyNas-serie. De op Intel-cpu's gebaseerde nas-systemen zijn voorzien van twee, vier of zes drivebays. Nieuwe firmware zou de prestaties met 50 procent verhogen.

De nieuwe en deels ververste Netgear ReadyNas-modellen zijn verkrijgbaar in Ultra- en UltraPlus-uitvoeringen. Zo beschikt de ReadyNas Ultra 2 Plus over een dualcore-Intel Atom-cpu van 1,8GHz, de ReadyNas Ultra 4 plus over een 1,6GHz dualcore-Atom en de ReadyNas Ultra 6 plus over een 1,8GHz multicore Pentium-processor. Deze modellen zijn voorzien van 1GB ddr2- of ddr3-werkgeheugen.

In de goedkopere Ultra-modellen zijn singlecore-cpu's te vinden. Zo beschikt de ReadyNas Ultra 2 over een 1,8GHz Atom-cpu en de ReadyNas Ultra 4 over een 1,6GHz Atom-processor van Intel. Een uitzondering is het model met zes drivebays; de ReadyNas Ultra 6 beschikt over een 1,6GHz Atom-dualcore. De ReadyNas-systemen met vier drivebays bieden de raid-modi 0, 1 en 5, terwijl de modellen met zes drivebays daar nog raid 6 aan toevoegen. De eenvoudige modellen met twee drivebays bieden alleen raid 0 en raid 1.

Netgear stelt dat de prestaties dankzij vernieuwde RAIDiator-firmware flink zijn verbeterd. In de Intel Nas Performance Toolkit zouden de verse ReadyNas-modellen overdrachtssnelheden bieden die tot 50 procent hoger liggen dan oudere modellen. Daarnaast heeft Netgear twee mobiele applicaties uitgebracht voor iOS- en Android-apparaten, waardoor gebruikers op afstand toegang krijgen tot content die op de nas-systemen is opgeslagen. Gebruikers moeten 2,39 euro neerleggen voor deze apps.

De ReadyNas-modellen met twee drivebays, de RNDU2000 en RNDU200U, hebben adviesprijzen van 319 en 429 euro, waarbij geen schijven worden meegeleverd. De nas-systemen met vier drivebays, de RNDU4000 en RNDP400U, kosten respectievelijk 589 en 649 euro. Netgear rekent voor een ReadyNas-model met zes bays 869 euro voor de RNDU6000 en 969 euro voor het RNDP600U-model.

Nieuwe ReadyNas-modellen van Netgear

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

02-06-2011 • 12:00

36

Reacties (36)

36
35
18
1
0
5
Wijzig sortering
een nas met een pentium (wss een gekortwiekte i3?), dat zal wel aardige performance geven, waarschijnlijk kan je dan zelfs video on-the-fly recoden voor een ps3 ofzo. al is het een prijzig apparaat.

[Reactie gewijzigd door haarbal op 25 juli 2024 06:10]

ReadyNAS-apparaten zijn hele krachtige apparaten ja, de x86 versies hebben een behoorlijke punch. In het verleden werden modellen met een Sun Sparc processor uitgebracht, maar tegenwoordig alleen nog maar x86.

Ik heb zelf een iets oudere x86 NAS, een ReadyNAS NVX, en zelfs dit ding kan al behoorlijk wat. Het ding is usenetdownloader, torrentbox, en mediaserver door middel van Plex. Los van het feit nog dat ik hem natuurlijk ook gewoon voor storage en backups gebruikt. Daarnaast sluit ik mijn printer er ook op aan zodat ik overal in huis kan printen. Ook is het handig dat je om de NAS zelf te backuppen er een USB stick of harddisk op kan aansluiten. Het geld zeker waard :)

Raidiator is overigens gewoon een Debian-based Linux distributie voor deze apparaten. Het bevat extra software zoals de webinterface en voorgeconfigureerd services zoals NFS en SMB maar als je wilt kan je met een add-on gewoon command-line toegang krijgen. Je kan dan over SSH de NAS helemaal finetunen.

Vergeet overigens niet dat deze apparaten weinig stroom verbruiken, en dat is het primaire voordeel tegenover een Windows Home Server. Ik meet bij mijn NAS maximaal 60 watt, meestal rond de 30 watt en nog veel lager wanneer hij idle is. Het is een ding dat je 24x7 aan kan laten staan.

[Reactie gewijzigd door Sebazzz op 25 juli 2024 06:10]

Anoniem: 250388 @Sebazzz2 juni 2011 12:29
eens, maar velen zullen het apparaat uitzetten bij geen gebruik. Het stroomverbruik zal dan wel loslopen. Dit kan niet het enorme prijsverschil verklaren.

Je betaalt gewoon een grove prijs. Maar het blijft een mooi en goed ding.
319/429 voor de goedkoopste modellen. Hoe bedoel je, duur? Voor deze prijs heb je een volledige pc, zij het zonder schijven. Waarschijnlijk kan je voor deze prijs net wel of net niet een pc samenstellen zonder OS.

En hoe meer performance of functionaliteit je wil, hoe meer je kan krijgen bij Netgear (uiteraard tegen een navenante prijs)

Je mag dit niet vergelijken met de 13-in-een-dozijn USB-schijven - dat zijn domme opslagapparaten. Deze kunnen zooo veel meer.
Valt mij eigenlijk ook tegen; laptops heb je al vanaf €200 (zie pricewatch)
Die hebben ongeveer dezelfde processor en geheugen, en daarnaast
beeldscherm, videokaart, audiokaart, aansluitingen, een hard schijfje, etc. En vaak een nog een Windows licentie ook.

Nou weet ik wel dat processor+MB+memory de duurste delen zijn, maar toch.
Wat mij afschrikt is de "rare" cluster indeling waardoor schijven die in een readynas gezeten hebben niet meer in windos zijn uit te lezen. Erg vervelend als je readynas er na 2-3 jaar mee stopt lijkt me... Op internet is wel een vmware image met een aangepaste linux distro te vinden waarmee je via een usb to sata cable je schijf schijnt te kunnen lezen. Echter of dit (staat in een topic) over 2-3 jaar nog is te vinden blijft natuurlijk erg onzeker...

Natuurlijk moet je er geen belangrijke data opzetten maar een 2TB media verzameling is natuurlijk vervelend om kwijt te raken.
Een goede tip, ik nam namelijk aan dat het gewoon in een Linux filesysteem opgeslagen werd.
Ja, maar WHS heeft nog wel meer nadelen, het systeem is dus windows waardoor iedereen opeens denkt 'ook een server' te kunnen installeren, maar dat valt vies tegen... Massa's mensen die het ook even zullen doen, en aan het eind van de rit met die hardware en licentiekosten zitten, een apparaat dat niet doet wat ze willen en een flinke bak een dataloss.

De ReadyNAS serie heeft dat probleem natuurlijk niet om dat die gewoon werken, en een webinterface hebben waarbij gebruikers de boel minder makkelijk kunnen slopen :)
Anoniem: 250388 @johnkeates2 juni 2011 12:37
Het lijkt mij dat de WHS kopers goed weten wat zij aanschaffen. WHS doet niet wat het moet doen ? Waar baseer je dat op ?
Waarschijnlijk bedoelt hij dat mensen een WHS systeem kopen, in de veronderstelling dat ze precies weten hoe het wert, omdat "Windows" in de naam zit.

In de praktijk blijkt het echter anders te zijn en kunnen die mensen eigenlijk geen server configureren, waardoor ze het verkeerd doen en dan blijven zitten met een systeem dat niet doet wat ze willen. Niet omdat het niet zou kunnen, maar omdat ze het zelf verprutst hebben.

Mensen die weten dat er een afgeleide van Debian op de ReadyNAS draait kunnen er wellicht extra dingen mee. Mensen die dat niet weten gebruiken gewoon de webinterface waardoor ze binnen de grenzen van het systeem blijven en het dus blijft werken.

In elk geval, ik denk dat hij dat bedoelt :P

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 25 juli 2024 06:10]

Hij krijgt nog een goede beoordeling ook, zegt wel wat over de beperkte kennis over WHS hier op Tweakers.
Anoniem: 16225 @Sebazzz2 juni 2011 13:36
Als je je windows homeserver, met een zuinige dualcore AMD processor op zet dan kom je ook aan die 60 watt, je heb dan wel een veel flexibeler systeem waar je heel wat meer mee kunt doen als met zo'n readynas.
Daarom snap ik niet waarom veel mensen zo'n nas kopen ja het is makkelijk out of the box, maar daarna loop je tegen de beperkingen aan van zo'n systeempje. Een huis tuin en keuken gebruiker die niet veel affectie met computers heeft etc, kan ik begrijpen dat hij/zij een readynas koopt, maar een Tweaker?
Ik heb zelf ook een WHS, maar de voordelen van zo'n ReadyNAS kan ik mij echt wel voorstellen hoor. Met name die X-RAID2 is erg vernuftig!

OK, het is vergelijkbaar met Drive Extender, maar die zit niet meer standaard in WHS 2011 (er is wel een add-in voor: Drive Bender).

Mijn WHS doet wel zoveel meer zoals oa. TV programma's opnemen met For The Record, en backups maken van alle computers in het netwerk. Maar voor mensen die daar geen behoefte aan hebben is de ReadyNAS echt wel een mooie aankoop.
Voor ieder wat wils. Ik heb zelf ook een readynas gehad. Nu zelfbouw linux. Ik snap dan ook niet waarom mensen WHS willen.... ;)
Ik vind de prijzen van deze NAS systemen toch echt aan de hoge kant. Je kunt zelf vrij makkelijk een vergelijkbaar NAS-servertje bouwen voor minder geld. Je hebt dan ook nog veel meer flexibiliteit wat betreft upgraden naar nieuwe hardware of uitbreiden met meer storage.
tsa, maar zelfbouw is enkel leuk voor een tweaker. Het MKB wil veel liever een systeem als dit.
Ja, maar krijg je dezelfde support? Hetzelfde gemak? (Uit de doos, stekker er in, webui knopjes drukken, klaar) Dezelfde garanties? Hetzelfde lage stroomverbuik? Zelfde afmetingen?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf drie raid1 arrays van 12TB+ draaien in zelf ontworpen systemen, maar de markt voor deze ReadyNAS apparaten ligt net wat anders...
Kan je eens een voorbeeld geven van een samenstelling van een eigen server voor € 319? Het zal je wschlk wel net lukken, maar dan heb je zelf het risico dat net dat geheugen niet compatibel is met dat moederbord edm + dan zit je nog met het stroomverbruik van jouw server tov deze NAS.
Anoniem: 35352 @Solomon3 juni 2011 19:49
Kan je me tonen waar je de onderdelen voor een dergelijk systeem met hot swapable disks kan vinden?
Anoniem: 250388 2 juni 2011 12:12
hmm is het voor een tweaker niet interessanter (met deze specs) om zelf een kleine homeserver te te bouwen met WHS oid ? Zet daar 6 disks in van 2TB en je hebt 12TB ter beschikking. En dan ben je goedkoper uit dan de 6bay netgear leeg ?
Nee, want een echte tweaker zal altijd iets echt tweakbaars willen hebben. WHS was getarget voor mensen die 'vertrouwd' zijn met windows, en dus op een 'simpele manier' een eigen server willen opzetten. Probleem is dat 99% van de bevolking zichzelf 'vertrouwd' met windows, maar uiteindelijk nog geen 5% van de mensen echt weten wat ze aan het toen zijn.

Als het op tweakbaarheid aan komt is Linux altijd meer te tweaken dan windows. Bovenal heeft WHS geen enkel voordeel t.o.v. andere systemen, plus het is vrij duur. Ja, behalve als je de windows interface een voordeel vind natuurlijk, maar dat is puur estetisch en totaal niet relevant als je het technisch bekijkt.
Ik heb nog geen alternatief gevonden voor de backup en restore mogelijkheden van WHS clients.
Na het installeren van de WHS client, elke dag automatische backups.
Erg handig als je vriendin haar laptop weer eens laat vallen:
1. Nieuwe harddisk erin
2. WHS Client restore CD in de cd-rom
3. Paar uurtjes wachten en de laptop is weer in de staat zoals die gister gebackuped was.

zie ook http://www.whshelp.com/ar...0hard%20drive%20fails.htm voor de uitgebreide restore mogelijkheden!

Ook handig als je je system disk wilt vervangen!

En wat ook erg handig is dat je elke backup als een drive kan koppelen aan elk willekeurige client. Zo kun je nog eens opzoek gaan naar die perongeluk gedelete files

[Reactie gewijzigd door vinnux op 25 juli 2024 06:10]

Ik heb nog geen alternatief gevonden voor de backup en restore mogelijkheden van WHS clients.
Na het installeren van de WHS client, elke dag automatische backups.
Heel eenvoudig met een linux-server: $HOME-map via NFS aan de client bezorgen. Geen backup (van de client) nodig, want de gegevens staan gewoon op de server. Bij het vervangen van de HD van een client volstaat het om een blanco linux te installeren en in /etc/fstab te specificeren dat de /home-map vanaf de nfs-server moet geladen worden.
En jij denkt dat de genoemde vriendin zit te wachten op een linux client op haar laptop? Een gemiddelde computer gebruiker zit er al niet op te wachten, laat staan de in het voorbeeld genoemde "onhandige" vriendin.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 juli 2024 06:10]

Dan heb je niet op de link geklikt. Het gaat wel iets verder dan een home-share.
Ervan uit gaan dat je windows gebruikt. WHS is natuurlijk ideaal in een windows only netwerkje.
Ik gebruik hiervoor acronis, deze laat ik backuppen naar een share op de NAS.
Je kan deze zo instellen dat hij om de vijf minuten de aanpassingen aan partities gaat wegschrijven naar de backup (wat ik zelf niet gebruik, alle data staat toch op share).
Restoren kan gewoon via boot via cd/usb.
De backup-files zijn gewoon te openen als folders, dus files uithalen is evenmin een probleem.
Anoniem: 250388 @johnkeates2 juni 2011 12:39
Inderdaad, maar ik zei ook WHS oid, en "oid" kan dus ook Linux zijn :) Bedoelde het slechts als voorbeeld
12 TB zonder redundantie, dan toch zeker... ;)

Dan moet je nog het een en ander gaan backuppen, of redundantie inbouwen (RAID, liefst nog + backup) voor wat meer datazekerheid.
Ook ik begrijp dit nieuwsbericht niet.
De ultra en Ultra plus versies zijn al een aardig tijdje op de markt.
De iPhone app is al lang uit, die voor android is ongeveer twee maanden oud.
De Readynas ultra 2 is al sinds januari verkrijgbaar, de 4 bay al langen en de 6 bay ook al een paar maanden.

Nieuwe radiator firmware is er niet, de laatste is van een maand geleden.

Ik zou graag eens het originele artikel zien, want ik zie hier eigenlijk geen nieuws in.
Ik heb een Netgear ReadyNas Ultra 4 en snap het ook niet helemaal...

Hier trouwens een link over de Ultra-serie http://www.readynas.com/?...2#TechnicalSpecifications
Anoniem: 54740 2 juni 2011 12:52
Ze ondersteunen ook AFP, dus ook leuk voor mac gebruikers!
ik snap echt niet waarom jullie tegen WHS heeft ?? die licentie kosten voor software en hardware is verwaarloosbaar

al moet ik dat bij kopen is het nog altijd 10 x goedkoper dan die 6bay van netgaer ??
een Pentium G620T of een i3 2100T is al zuiniger dan een Atom onder idl ?? + de processor is 3 x tot 4 x beter in prestatie tov Atom.

dus die prijs van RNDU6000 daarmee kan ik al een ene zelf samen stellen aan dezelfde prijs met 4x 2 TB of 2x 3TB HDD inbegrepen.

[Reactie gewijzigd door superchanbe op 25 juli 2024 06:10]

Anoniem: 386034 2 juni 2011 16:56
Wat voor ventilator zit erin? Dat vind ik eigenlijk het belangrijkste aan zo'n NAS oplossing, hoeveel geluid maakt het kreng.

Daarnaast zou het ook geinig zijn om een NAS oplossing met kleine laptop diskjes (lekker zuinig!) te vinden.

En daarnaast weer geinig een NAS oplossing met FLASH drives (lekker zuinig en stil!) te vinden.

3,5 inch rondtollende harde schijven ben ik een beetje klaar mee in de 2011 jaar.
Anoniem: 132733 2 juni 2011 12:18
Ik begrijp het niet helemaal. What's new hieraan?

Ik heb hier nu ruim een maand een NetGear Ultra4000 (RNDU4000) staan met 4 x 1,5Tb erin. En die is al voorzien van een 1.6Ghz Atom D410 Single-Core (maar wel HyperThreading, 2 threads) dus ik begrijp niet wat er nieuw is aan deze modellen.

Standaard voorzien van 1Gb So-DIMM DDR2-667, nu net vervangen door 2Gb DDR2-800 SO-DIMM (ik kon helaas niet makkelijk aan een 4Gb exemplaar komen, anders was die erin gegaan).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 132733 op 25 juli 2024 06:10]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.