Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

HTC heeft tijdens de Amerikaanse telecombeurs CTIA Wireless een smartphone met 3d-scherm en dualcore-soc aangekondigd. De HTC Evo 3D met Android 2.3 zal niet in Nederland uitkomen, maar is exclusief voor de provider Sprint.

Hoewel Sprint de processor van de Evo 3D niet met name noemt, gaat het vermoedelijk om de MSM8660, de eerste dualcore-soc van Qualcomm voor toestellen met ondersteuning voor de netwerktechniek cdma. De beide processorkernen lopen op een kloksnelheid van 1,2GHz.

De Evo 3D heeft een capacitief touchscreen van 4,3" met een resolutie van 960x540 pixels, een hogere resolutie dan de 800x480 pixels die HTC tot nog toe op veel Android-toestellen gebruikt. Het scherm is autostereoscopisch 3d, dezelfde techniek als LG gebruikt in zijn Optimus 3D en Nintendo in zijn handheld 3DS. Voor deze techniek is geen brilletje nodig.

Het autostereoscopische scherm werkt met een extra laag op de lcd, die, als er 3d-content wordt afgespeeld, pixels onder een bepaalde hoek blokkeert. Daardoor wordt een 3d-effect gecreëerd dat zonder bril kan worden gezien. De parallax barrier-technologie werkt doordat HTC vermoedelijk rechtere en hogere scheidingswanden aanbrengt, die het beeld naar het linker- of rechteroog sturen. Dit vermindert crosstalk en maakt bredere kijkhoeken mogelijk. Naast een 3d-scherm heeft de Evo 3D twee 5-megapixelcamera's aan de achterkant om in 3d op te nemen.

De Evo 3D krijgt een accu van 1730mAh, groter dan de accu's in huidige HTC-telefoons. De smartphone komt uit bij de Amerikaanse provider Sprint. Ook na import is het toestel niet in Nederland te gebruiken, omdat de Evo louter netwerktechnieken ondersteunt die in Nederland niet worden gebruikt, zoals cdma, ev-do Rev. A en wimax. Het is onduidelijk wanneer HTC een smartphone met 3d-scherm naar Europa wil brengen.

HTC Evo 3D HTC Evo 3D HTC Evo 3D
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Ik verwacht een Europese tegenhanger binnen een maand of 3. Dat was met de EVO 4G ook zo. Enkele maanden later hadden we de Desire HD

[Reactie gewijzigd door Ezequiel op 23 maart 2011 09:53]

klopt, het zit er dik in dat deze telefoon de opvolger gaat worden van de Desire HD. Htc heeft met de Evt 4G en de Desire HD namelijk de zelfde weg bewandeld.

ik ben benieuwd naar de test specificaties, met name hoe de CPU kracht zich verhoud tot de Desire HD
Ja ind.. Maar denk dat de Evo 3D geen opvolger wordt van de Desite HD hoor. Die zal meer de 3D opvolger worden van de HD2/HD7 denk ik...
Hoezo dat? De Desire HD was de HD met een android versie terwijl de HD7 juist voor Windows Phone 7 is. De HD2 is helaas Windows Mobile.

Ik denk dat het toch een Desire gaat worden aangezien er Android op staat. Of misschien dat ze met een andere serie gaan beginnen, maar denk niet dat ze het op de HD's gaan zetten. (H3D? :D)
Inderdaad. Verwacht zelfs absoluut dezelfde specs. De tel zal alleen onder een andere naam uitkomen in Europa gok ik zo. Maar dat maakt mij niet uit. Dit wordt zeer zeker mijn nieuwe telefoon, no doubt. Ff de reviews afwachten. Gelukkig loopt mijn abo begin 2012 pas af. Tegen die tijd issie hier wel al lang uit lijkt me zo.

Ben echt zwaar benieuwd naar de prestaties enzo en dat er geen issues zijn met t scherm ofzo. Maar eerste berichten lijken positief tot nu toe. Nu nog afwachten tot de definitieve reviews. Heb alleen nog maar een hands on gezien en daar wordt meestal niet gerept over zulke dingen natuurlijk. Maar ziet er goed uit. Ook qua design vind ik em echt nice...
ik mag van de zomer een nieuwe telefoon uitzoeken, ik hoop voor htc dat ze een europese tegenhanger hiervan hebben komende zomer, anders hebben ze een probleem met mij :p
ik mag van de zomer een nieuwe telefoon uitzoeken
nee je mag een nieuw contract aangaan waar je op afbetaling een telefoon bij koopt :P
Haha, daar denk ik ook altijd aan als ik zo'n opmerking lees. Ik zeg niet dat musje83 het niet door heeft maar vele denken dat ze weer gratis een telefoon kunnen uitzoeken.
Gratis niet maar wel een telefoon op afbetaling met veel korting, ten minste als je goed kan lullen met de provider via telefoon oid :)

Mijn abbo van dit jaar koste me 306 euro over een heel jaar, de telefoon die ik er bij kreeg 326 euro, dus ik krijg een telefoon ter waarde van 326 euro, een abbo waar ik elke maand voor 20 euro 'tegoed' bij krijg en kan onbeperkt internetten :)

Dat abbo los had me ongeveer 200 euro in een jaar gekost, dus de telefoon heb ik voor maar ongeveer 100 euro (en verkocht voor 225 euro :))

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 maart 2011 12:22]

Dan wil ik wel weten wat jij tegen je provider zegt om dat soort dingen te regelen, want zo lust ik er ook wel een.

OT: HTC werd eerder nog bekritiseerd hier op T.net dat ze achterliepen qua dualcore speccs e.d. maar ik vind dat ze hiermee toch direct weer voorlopen op de concurrentie. Nu alleen de reviews afwachten.

[Reactie gewijzigd door Segura op 23 maart 2011 14:16]

"ik ben al erg lang bij jullie met verschillende abbonementen, ik wil deze telefoon met dit abbonement. welke prijs kunnen jullie me geven?"

en daarna vertellen dat je bij een concurrent een beter aanbod hebt gekregen.

ik zou bij hi normaal gesproken voor mijn desire HD bij een eenjarig abbonement 300 euro bij moeten betalen, die heb ik na een kwartiertje naar beneden gekregen naar 100..
Nou als je kan verlengen en je wacht lang genoeg hoeft je echt niks bij te betalen. Maar tis natuurlijk wel dom om te denken dat je welke tel dan ook gratis krijgt. Voor niks gaat namelijk alleen de zon op. Maar ik vind t wel lekker als je bij je abo de tel zonder bijbetaling krijgt. Je betaald al zat aan de abo kosten nnamelijk.
Ik vind het persoonlijk een beetje vreemd dat HTC altijd 2 verschillende modellen uitbrengt. Één voor de VS en een voor Europa. Is dit niet gewoon een kwestie van andere firmware erop flashen en klaar?
Nee, zo simpel is het niet, zoals je kan lezen in het artikel maakt men in de VS gebruik van een ander type netwerk. Cmda en Wimax zijn daar voorbeelden van.

Het is dus ook zinloos om toestellen met dergelijke techniek op de Nederlandse markt te brengen. Alle merken doen dit overigens, die hebben een lijn toestellen voor de VS en voor Europa/Asie.

Voor onderdelen als het scherm, accu e.d. wordt natuurlijk wel van de zelfde componeten gebruikt, daarom kan je ook grof weg tot de conlussie komen dat dit toestelen uitgevoerd met de europese GSM techniek kan worden gezien als de opvolger van de Desire HD.
Sprint (Nextel) maakt gebruikt van CMDA als enigste, daarom kunnen Sprint Toestellen het buiten de VS gewoon niet doen.

De VS gebruikt GSM 850Mhz en 1900Mhz, terwijl wij hier GSM 900Mhz en 1800Mhz gebruiken.

Azie gebruikt ook een andere frequentie als Europa, dacht GSM 850 alleen, maar weet dat niet meer zeker.

Dus als jij een Triple Band toestel hebt werkt hij hier en zowel in de VS, heb je een Quad band dan werkt hij gewoon over de hele wereld.
Waarom heeft de HTC Evo 4G een Qualcomm QSD 8650 van 1GHz en de Evo 3D een QSD 8660 van 1,2 GHz?

@arnoudwokke: oude link verwijderd

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 23 maart 2011 10:14]

Omdat de Evo 4G tegelijk uitkwam met Desire, QSD8650 is cdma-versie van QSD8250 uit Desire en Nexus One. MSM8660 (de eerste drie letters zijn gewijzigd) is een dualcore, QSD8650 is dat niet :)

Edit: reactie gewijzigd, want link uit reactie tweaker2010 verwijderd

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 23 maart 2011 10:18]

dit is niet hetzelfde toestel... htc had onder de vlag van sprint deze eerder uitgebracht...
Ik wordt vooral blij met de accu van 1730mAh. Hopelijk kan je nu je telefoon wat langer van de lader afhouden ipv 1 of 1,5 dag.
De grote accu is natuurlijk mooi megenomen, realiseer je wel dat het toestel een dual-core cpu heeft welke ook nog eens op een hogere kloksnelheid draait.
Daarnaast heb je bij het 3D filmen ook 2 cmos chips is gebruik, voor elke camera 1, dit gebruikt waarscheinlijk ook meer energie.

Dat de accu langer mee zal gaan is op basis van de 1730mA accu niet van te voren te zeggen.
Zo op het oog ziet het product er al erg goed uit.
De specificaties idem dito, erg jammer dat HTC dit niet naar ons land wil brengen.
En de term 3d, ik moet nog bekijken of dit echt aan gaat slaan, de 3ds gebruikt lees ik dezelfde techniek en de meningen zijn zeer divers over omdat het in gevallen ook gewoon weg eerder vervelend is dan een fijne toevoeging , we moeten nog maar zien als het 3d gebeuren ook volop op smartphones gebruikt gaat worden of dat geweldig gaat werken.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 23 maart 2011 12:27]

Dat staat in de tekst. Het is dezelfde techniek. Wel jammer dat er geen model naar Nederland komt. Maar zoals eerder gepost hier hoop ik inderdaad op een tegenhanger voor de Europese markt.
Het scherm is autostereoscopisch 3d, dezelfde techniek als LG gebruikt in zijn Optimus 3D en Nintendo in zijn handheld 3DS.
Lijkt me ook ja, aangezien dat in het artikel staat.

[Reactie gewijzigd door Bart ® op 23 maart 2011 09:58]

Gaaf dat HTC niet alleen aan het 'zien' van 3D heeft gedacht, maar ook aan het zelf opnemen van 3D. Hulde daarvoor! Verder blijft het een HTC toestel als je naar het design kijkt, strak en degelijk. Alleen de rode rand rond de camera is misschien wat minder 'HTC', maar ik vind het er niet aan af doen.
De ontwikkelingen gaan hard, echt mooi om te zien. Dualcore, 3D. Ik ben benieuwd wat er de komende tijd nog meer gaat komen!
Ik denk dat het wel leuk speelgoed is. Maar tot op heden vind ik de camera in een HTC toestel niet mooi genoeg om er een serieus filmpje mee op te nemen! (vaak door het gebrek van iets van een image stabilizer) of dat de kleuren flets zijn.

Maar ik denk ook dat mijn toekomstige toestel een Tegra 2-soc zou moeten bevatten. Vind bijvoorbeeld een HDMI port wel een leuke feature als ik op reis ben etc.
Het feit dat je 3d kan filmen is wel zeer intressant, de vraag is natuurlijk of de kwaliteit ook een beetje goed is.

beetje jammer dat het niet naar nederland komt,
vind de 3D optie een prima en slimme stap van HTC, het zit er volgens mij als extraatje op. Dus een versie zonder 3D was niet wezenlijk anders geweest (gewicht, grootte, batterij bij gebruik 2D).
Je kunt het toestel dus prima in 2D gebruiken, sterker nog het scherm is dan perfect en waarschijnlijk van de hoogste kwaliteit.
Voor de meeste consumenten zal 3D wél een leuke extra zijn, en de ontwikkeling hiervan in apps en games is natuurlijk nog niet eens begonnen. Ik zie leuke opties voor bijvoorbeeld twitter programma, een DM komt binnen en die schiet naar voren, in your face :)
En wat ge-wel-dig dat er nu een 4,3 inch scherm met resolutie 960x540 is.

Zoals u begrijpt projecteer ik dit alvast op de nieuwe Desire HD 3D / Pyramic (HTC: kom maar op!)

[Reactie gewijzigd door wouwout op 23 maart 2011 11:23]

Begrijp ik goed dat het 3D-effect alleen te zien is in Landscape- danwel portrait-modus?

Of kan de laag in allebei de oriëntaties de invalshoek blokkeren?
Plaatje 1 lijkt te proberen laten zien dat je 3D hebt in portrait, maar plaatje 3 laat zien dat het filmen in 3d toch echt in Landscape moet gebeuren. Ik vind trouwens dat de cameraatjes erg dicht bij elkaar zitten, daar kan je nooit op een goede manier een mooi 3D effect mee filmen op een grotere afstand denk ik.

Ik ben benieuwd of er ook toffe user-interface dingen in 3D worden uitgevoerd (en of dit dan ook een beetje werkbaar is)