Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 205 reacties
Submitter: sleeplift

Volgens iFixit.com, een site die elektronische apparatuur van binnen inspecteert, geeft de kwaliteit van de nieuwe 15"-MacBook Pro reden tot zorgen. Zo zou het overdadige koelpastagebruik van een matige assemblage getuigen.

De site iFixit.com vond onder andere een beschadigde schroef die in de buurt van de subwoofer in de notebook zit en een ontgrendelde voor de infraroodsensor bestemde zif-socket, zo meldt Computerworld. IFixit is ook bang voor de gevolgen van het overmatige koelpastagebruik rondom de gpu en cpu. Een overdaad aan koelpasta draagt niet bij aan de afvoer van warmte, maar zorgt voor extra problemen.

"Dit zijn geen dingen die je in een compleet onaangetaste computer van minstens 1800 dollar hoort te vinden", zegt iFixit in zijn artikel. Miroslav Djuric van iFixit laat weten in het verleden nooit dit soort problemen in Apples apparatuur te hebben gevonden. "Ik denk niet dat deze fouten een indicatie zijn dat Apples productieproces erop achteruit gaat, al verbaasde het me wel."

iFixit koelpasta

Bron: iFixit

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (205)

1. "Ze testen 1 exemplaar en meteen zijn alle MB's slecht"
Als er met 1 exemplaar iets mis is, is er met meerdere exemplaren iets mis. Zélfs in China zit er niet iemand aan de band die een hele dag iPasta spuit. Dit gaat machinaal.

2. "Dit gebeurt ook bij andere merken, maar daar wordt niets over geschreven".
Andere merken blazen dan ook niet van de toren zoals apple dat ze perfect zijn en enkel de beste kwaliteit leveren om hun te hoge prijzen te rechtvaardigen.

3. "Ze testen 1 exemplaar en meteen zijn alle MB's slecht"
Als het over een typisch Windows of Android toestel zou gaan, dan zouden idd meteen alle toestellen wel slecht geweest zijn (volgens de iFans).

4. "Tweakers is niet objectief!!"
Waarom niet? Omdat ze een negatief minder positief apple artikel publiceren??

5. "Apple is topkwaliteit!"
Idd, met onderdelen van andere "meuk"-merken, maar met een duur logootje op.
Hilarisch dat dit +2 wordt gemodereerd. Ik ben het een beetje met je eens, maar je zult het met mij eens moeten zijn dat alle fanboys idioten zijn en dat degenen die roepen dat Apple rotzooi is net zo goed idioot bezig zijn en geen inhoudelijke discussie voeren.
Dit ben ik al lang gewend van apple. Had vroeger zo'n powerpc gehad, was ook al rotzooi... Niet echt slim om er zo veel koelpasta op te doen nee, als de pasta op de printplaat komt en er eventueel kortsluiting ontstaat heb je een probleem. (als het geleidende pasta is, het lijkt op zilvere koelpasta op mijn LCD)

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 1 maart 2011 15:55]

Gelukkig geleidt die koelprut geen stroom, dus het kan hooguit een hitteprobleem veroorzaken.
Dat ligt er maar aan... Witte koelpasta geleid niet, maar sommige Silver compounds hebben een bepaald gehalte van een geleidende stof (weet zo even niet welke) die als het net precies verkeerd zit, net een klein beetje stroom doorlaat.

Het geleid niet zo erg als staal natuurlijk, maar het kan wel degelijk gevaarlijk zijn.
Dat ligt er maar aan... Witte koelpasta geleid niet, maar sommige Silver compounds hebben een bepaald gehalte van een geleidende stof
Arctic Silver (ik neem aan dat je die bedoelt) geleidt geen stroom!

Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.

Desondanks kan het vanwege de dielectrische eigenschappen wel storingen veroorzaken.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 1 maart 2011 16:28]

Dat wil nog niet zeggen dat het helemaal niet geleidt. Even daaronder:

(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)

Lijkt mij dus wel een potentieel risico.
Lijkt mij dus wel een potentieel risico.
Dat schijf ik toch!

Die parasitaire capaciteit wordt veroorzaakt door dielectrische eigenschappen van de koelpasta.

Echter van koelpasta op de pcb is hier helemaal geen sprake!

Waar iFixit op doelt is de verhoogde thermische weerstand als je teveel koelpasta gebruikt.
Nadat je je reactie gewijzigd had wel ja :P . Maar inderdaad, van koelpasta op de pcb is hier geen sprake. Het gaat zeker ook om de thermische weerstand, maar zeker ook over potentiële elektrische geleiding :)
Ik zou graag willen weten of dit een eenmalige fout is of dat dit terug te zien is in meerdee MBP's. Aangezien ik binnenkort één van deze dingen wil bestellen lijkt me dat toch wel zinvol om te weten.
Als hoofdbestanddeel van koelpasta wordt onder meer zinkoxide toegepast.
Koelpasta op basis van: Keramiek, Metaal, Carbon
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Koelpasta

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 1 maart 2011 16:31]

nee, dat zou te veel voor de hand liggen :D
Dat ligt er aan welke koelpasta ze er in hebben gepropt... zolang het "normale" witte is is het inderdaad geen probleem met geleiding, alleen met oververhitting misschien. Maar als het zilvere koelpasta is (zoals ik het hier zie op het LCD scherm op mijn werk) geleidt het wel electriciteit... dit zou voor problemen kunnen zorgen lijkt mij. Zoals ik al heb gezegd: Op mijn beeldscherm lijkt de koelpasta zilverkleurig te zijn, ik weet niet of dit zo is of dat het beeldscherm de kleuren niet goed weergeeft...
dit ziet er inderdaad beroerd uit zoveel pasta vraag me af of het toevallig bij dit model was of gewoon tegenwoordig heel slecht word gemaakt.

Gelukkig hoef je geen zorgen te maken want als het stukgaat stuur je hem gewoon op krijg je toch wel nieuwe effe bellen met technische dienst zeggen dat je wel je data niet wil verliezen en een week later heb je weer een spiek splinter nieuwe.

tenminste zo ging het bij mij ook nadat me jack connector van me ipod het niet meer deed.
dit ziet er inderdaad beroerd uit zoveel pasta vraag me af of het toevallig bij dit model was of gewoon tegenwoordig heel slecht word gemaakt.
Dit spul word aan de lopende band gemaakt. Denk je nou echt dat iemand handmatig bepaald hoeveel pasta er op komt?

Zou het niet volslagen vanzelfsprekend zijn dat in die lopende band de koelpasta altijd in dezelfde vaste (juiste) dosering op de chips gespoten word?

De kans dat er alleen bij dit incidentele aparaat teveel pasta in zit is daardoor erg klein.
Alle apparatuur heeft een bepaalde foutmarge, ook het apparaat welke de koelpasta er op spuit.

Nauwkeurigere apparatuur is duurder (fijnere componenten of simpelweg beter(langer) inregelen) -> Laptops met te veel koelpasta.

De andere opties zijn dat er in de randvoorwaarden iets niet goed gegaan is bijvoorbeeld: overgestapt op een andere koelpasta waardoor er teveel op de processor word gespoten of een verkeerde instelling.
Totdat je garantie verloopt, en dan ben je wel de sjaak. Altijd heel zuinig geweest op mijn x360, en weinig op gespeeld, en precies na de garantie de RROD en dan krijg je nul op request ook al is de boel aantoonbaar brak in elkaar geflansd.

[Reactie gewijzigd door Sooperficial op 2 maart 2011 05:03]

Ook zilverkleurige pasta geleidt hoegenaamd geen stroom.
weet je dat zeker? Er zijn inderdaad koelpastas die geen stroom geleiden, maar het meerendeel doet dat zover ik weet wel.
Ik heb vaak genoeg AMD processoren ten onder zien gaan omdat er koelpasta op de soldeerpunten rond de proc waren gekomen (intel heeft in desktop processoren een heatspreader over de chip zitten)

Hoe dan ook is het slecht want dit soort hoeveelheden slaat nergens op, dan gaat het de boel juist isoleren.

Ik ben benieuwd of dit met meer modellen zo is, reviewsites krijgen meestal geselecteerde reviewmodellen toegestuurd, dat doen zowat alle fabrikanten, logisch want die presteren dan het beste.
Deze zal wel door de site zelf zijn aangeschaft oid.
We leven niet meer in het athlon xp tijdperk hoor, tegenwoordig hebben alle gangbare desktop cpu's een heatspreader op de processor zitten.
klopt, maar zoals umbrah al zei, een jaar of 7 geleden nog niet (en GPU's nu ook nog niet)
Daarnaast zijn er nogsteeds mensen die een athlon xp bakkie een beetje willen opleuken voor de kinderen om simpele spelletjes op te doen.

Ook heb ik mensen meegemaakt die de pasta tussen de socket en de proc deden, toen werkte de boel ook niet meer.

(ik werk in een computerzaak, en sommig klanten hebben echt het iq van een vogelbekdier)

Dus het geleid wel degelijk electriciteit in veel gevallen.
Nee, het geleid geen electriciteit. Daarom werkt het ook zo slecht als je het in de socket propt.
Ligt ook aan de koelpasta, silverpaste geleid wel degelijk electriciteit.
En als het zou isoleren, mag jij mij vertellen waarom na het schoonmaken de boel nogsteeds niet werkte.

(schoongemaakt met niet geleidende vloeistof)
AMD heeft diezelfde heatspreader ook straks zo'n 7-8 jaar (2003 begonnen ze er mee). Maar inderdaad, veel GPU's hebben dit niet. En ik heb dit wel eens zien gebeuren, ja.
Alsof Apple dit zelf doet en het bedrijfsbeleid is :s. Dit is gewoon een of andere subcontractor die zijn assemblage niet op orde heeft.

De eindverantwoordelijkheid ligt natuurlijk wel bij Apple. Het lijkt erop dat hun QA (Quality Assurance) werk aan de winkel heeft.

Zeker in het premium-segment verwacht je ook premium afwerking van het produkt. Anders gaat het nog druk worden bij de retour-afdeling van Apple.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 1 maart 2011 15:58]

Dit is gewoon een of andere subcontractor die zijn assemblage niet op orde heeft.
Het doet er natuurlijk voor de consument weinig toe waar de fout ligt. Zoals je zelf al zegt, de eindverantwoordelijke is Apple, en dat is dan ook het aanspreekpunt. Als de subcontractors er keer op keer een zooitje van maken (en ik zeg niet dat dat zo is, maar stel...), dan is er weinig mis met de opmerking "Dit ben ik al lang gewend van apple".

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 maart 2011 16:06]

Het grappige is dat de subcontracters die Apple gebruikt precies dezelfde zijn als tientallen andere producenten, en dat een medewerker die zijn werk niet goed uitvoert dus net zo goed een kapotte MacBook Pro als een kapotte [insert ander merk] laptop kan betekenen. Het is echt niet zo dat Apple op magische manier meer invloed uit kan oefenen op de kwaliteit van het werk dat van de lopende band van Foxconn e.a. afkomt, het enige dat ze kunnen doen is proberen een goede QA check te eisen, maarja, als daar net iemand zit die niet zijn beste dag heeft dan slippen er alsnog mogelijke fouten doorheen. Waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Niet op een magische manier nee, wel door andere afspraken te maken met die fabrikanten. Een MacBook Pro is wat anders dan een Dell Latitude is wat anders dan een Sony Vaio is wat anders dan een acer van 300€. Ook wanneer ze allen uit dezelfde fabriek komen.
Het doet er natuurlijk voor de consument weinig toe waar de fout ligt
gelukkig merkt de consument deze 'fout' ook helemaal niet. Dit valt pas op als het ding opengeschroefd wordt. En welke consument doet dat?

IFixit zelf zegt 't ook al, dit is geen echte issue.

Het kan net zo goed een off-by-one zijn. Laten ze er nog maar 10 kopen, en die open maken.
Feit is dat je een Apple koopt, dus Apple moet zorgen dat zijn/haar producten in orde zijn.

Hopelijk is dit slechts een incident :)
Als 1 exemplaar iets zegt over het assemblageproces of de QA van Apple...
de meeste koelpasta's zijn prima isolatoren, kortsluiting zal dan ook niet snel een probleem zijn.
Er zijn er echter ook een hoop die prima stroom kunnen geleiden.
Maar volgens mij stat er in het artikel nergens iets van koelpasta op andere componenten waar het niet thuis hoort.
Het gaat ze om het isolerende effect van een teveel aan koelpasta, wat potentieel hitte problemen kan veroorzaken.
Het is nog maar de vraag of dit een exemplarisch probleem is, of inderdaad de in de hele lijn zo voorkomt.
Laten we voor Apple hopen op het eerste.
Wat een onzin! Het artikel zegt net dat men van Apple enkel kwaliteit gewoon is en dan ga jij zeggen dat je PPC rotzooi was. Overdrijven is een kunst blijkbaar.
Misschien weet je dan gewoon te weinig van computers af, als je PPC hardware van o.a. apple afkeurt. Daar is alleen in de iBook iets mee aan de hand geweest, daar werd het soldeer van de GPU soms te heet en ging het smelten. Kwestie van ander soldeer gebruiken. In alle andere PPC macs en PReP en CHRP bordjes nooit last van wat dan ook gehad.
Och in mijn ervaring in de computer winkel valt het vaak wel mee, ik heb processors gezien waarbij de koelpasta in grote mate aan de zijkant er tussenuit liep en het jarenlang voor geen probleem gezorgd heeft. Temperatuur bleef bij deze processors ook altijd normaal rond de 35 graden.

Ook denk ik niet dat een beschadigd schroefje voor veel problemen zal zorgen.

Wat t-h al zij, dit kan ook een enkel voorkomend probleem zijn, productie foutjes komen wel vaker voor, aangezien er minimaal 20 schroefjes in een laptop zitten zal het vast wel eens voorkomen dat de schroevendraaiers in de fabriek wel eens een tandje overslaan waardoor het schroefje word beschadigd.

Je zou het idd niet verwachten bij een merk als apple maar ik denk dat als iemand anders een macbook uit elkaar zal schroeven hij het waarschijnlijk niet tegen zal komen.
Dit ben ik al lang gewend van apple. Had vroeger ... ook al rotzooi...
Miroslav Djuric van iFixit laat weten in het verleden nooit dit soort problemen in Apples apparatuur te hebben gevonden.
Ofwel jij vindt iFixit maar een slechte toko. Nooit eerder problemen gevonden, terwijl jij, zo lijkt het, er nog nooit iets goeds van hebt gezien.

[Reactie gewijzigd door JDVB op 2 maart 2011 11:56]

Had vroeger zo'n powerpc gehad, was ook al rotzooi...
Nou nou, jij kan ook lekker overdrijven. Ik heb zelf een Mac Mini, iMac en iPhone 3G uit elkaar gehad en het ziet er allemaal even perfect uit. Zowel qua materialen, onderdelen als assemblage.

[Reactie gewijzigd door Exirion op 1 maart 2011 15:55]

[...]

Nou nou, jij kan ook lekker overdrijven. Ik heb zelf een Mac Mini, iMac en iPhone 3G uit elkaar gehad en het ziet er allemaal even perfect uit. Zowel qua materialen, onderdelen als assemblage.
Zo denkt iedereen over de kwaliteit van een productieproces van honderdduizenden MacBooks te kunnen oordelen door er eentje open te schroeven.

In principe gebruikt Apple dezelfde leveranciers als andere computerfabrikanten zoals Dell en HP. Daar zit het verschil dan ook niet in. Tegelijkertijd voert Apple de druk op haar leveranciers wel elke keer verder op, aangezien de volumes elk jaar toenemen.

Het grote verschil in Apple's laptops t.o.v. andere fabrikanten zit dan ook niet zozeer in het productieproces, maar in het ontwerpproces. Daar zijn concurrenten van Apple maar wat conservatief en ongeïnspireerd, waar het team van Jony Ive vooruitstrevend en innoverend is.

We zullen wel zien wat de return-rate is. Tot die tijd is dit bericht geen nieuws, maar sensatiejournalistiek. Want hoewel Djuric van iFixit ook duidelijk aangeeft dat er geen conclusies aan te verbinden zijn doet de titel van dit bericht anders vermoeden.
Ja de titel is weer een van de zovele Televaag achtige titels die je tegenwoordig op Tweakers ziet. Jammer en onnodig.
Hoewel het inderdaad een ietwat suggestieve titel is zeker als je het iFixit verhaal zelf leest is het niet zo dat Apple perfect is.

Meest wonderbaarlijke probleem vind ik bijvoorbeeld de 'yellow tinge' issue op de iMac's. Zelfs met de nieuwe generatie komt het nog voor. Had het ook met een mid 2010 21,5" nieuw beeldscherm erin en nog steeds een beste gele baan onderin. Niet echt irritant meer, maar je verwacht toch wel een nagenoeg foutloos scherm te krijgen voor dat geld.
Natuurlijk is Apple niet perfect. Appe is een bedrijf waar mensen werken. En het is algemeen bekend dat mensen fouten kunnen maken. Dus kunnen ze bij Apple moeilijk 100% perfectie garanderen. Dat doen ze ook niet, maar als je MacBook(Pro) tijdens de garantieperiode defect gaat, zullen ze dit netjes voor je repareren. (Indien het niet jouw eigen schuld is)

Dit is heel normaal en elke computer leverancier heeft hiermee te maken. Niks is perfect, want perfect bestaat niet!

Maar om te zeggen dat de kwaliteit slecht is, wat de titel van dit bericht suggereert, nadat er 1 MacBook Pro getest is gaat veeels te ver! Ga jij maar eens ... miljoen computers maken, dan zal er ook vast 1 zijn die minder goed in elkaar zit.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 1 maart 2011 19:54]

Ik wist eerlijk gezegd niet dat er ook maar één persoon bij Apple werkte die fouten in de produktie kon maken. Het produkt is made in China, staat er ook gewoon op hoor. Het is voor Amerikanen gewoon een importprodukt waar geen Apple vinger aan gezeten heeft.

Die mensen die die fouten maken worden door Apple gedwongen om voor extreem lage prijzen te assembleren en te produceren. De druk is zo hoog dat er mensen dood gegaan zijn aan het gebruik van giftige stoffen om de deadlines te halen.

Het zou feitelijk goed zijn als er eens één Apple medewerker en dan liefst een van de managers eens ging kijken hoe hun produkten gemaakt worden. Maatschappelijk bewustzijn zou best samen kunnen gaan met goed design, maar daar is bij Apple geen sprake van. Het interesseert ze niet en ze eisen gewoon nog lagere prijzen en snellere throughput om de deadlines te halen. Dat er over lijken gegaan wordt om Steve´s presentaties op de exacte datum te halen en de hongerige liefhebbers te bevedigen boeit niemand.

Als fashion kleding van lieve konijntjesbont gemaakt wordt is de wereld te klein, maar als je 1 miljoen schermpjes voor de Ipad moet cleanen met illegaal spul en je collega´s ziek zijn danwel dood gaan, kijkt de consument de andere kant op. Immers als het glimt is het goed. Wrang.

ach om de reacties voor te komen één van de honderden nieuwsberichtenç

[Reactie gewijzigd door max3D op 1 maart 2011 22:28]

Het zou feitelijk goed zijn als er eens één Apple medewerker en dan liefst een van de managers eens ging kijken hoe hun produkten gemaakt worden.
Tim Cook, de COO en plaatsvervangend CEO is er in 2008 en vorig jaar nog geweest, en daar heeft hij pas ook nog eens verslag van gedaan.

Het is niet zo alsof Apple de enige afnemer is van die Foxconn fabriek in Shenzen. HP, Dell, Acer, etc, zijn er ook allemaal klant.

Dat verhaal van dat giftige spul was, als ik alle berichtgeving goed gelezen heb, ook maar een incident, waar bovendien niemand (zoals jij beweert) aan dood is gegaan.

Ding is, ben jij bereid fors meer te betalen, voor betere arbeidsomstandigheden daar? Jij misschien wel, ik ook, maar de massa? Echt niet. Die kan het echt niets schelen of er bij het maken van hun nieuwe PC of TV 100 chinezen zijn vergiftigd. Schandalig maar waar.
Het is voor Amerikanen gewoon een importprodukt waar geen Apple vinger aan gezeten heeft.
Nee, maar Apple geeft wél precies aan hoe zo'n ding gebouwd moet worden, en daar hoort ook dingen bij als torsie die gebruikt moet worden bij het aandraaien van specifieke schroefjes en de hoeveelheid koelpasta die gebruikt moet worden. Het lijkt me sterk dat Apple zegt 'Joh, pleur maar een bakkes van die rommel erop, boeieuh'.
Ze hebben geen miljoen macbooks open gemaakt, maar één als steekproef.

Een MacBook is gewoon veel duurder dan een ander merk laptop met vergelijkbare specs, ja, daar mag je meer kwaliteit van verwachten. Echter gebruikt Apple dezelfde chinese leveranciers (niet om de prijs te drukken, maar om de winst te maximaliseren) dan alle andere laptop leveranciers. Voor de prijs van een MacBook verwacht ik dat het ding geassembleerd is in een oost Europees land, waar de omstandigheden van de werknemers nog een beetje normaal zijn, waardoor je nog een beetje kwaliteit kunt verwachten...
Vreemd dat je daar dan geen reactie op krijgt, want je legt de vinger op de zere apple plek! IMHO en ik zal er wel weer van langs krijgen, is apple over priced en over rated. In principe gebruiken ze de onderdelen die in elke andere windows pc te vinden zijn maar ze verkopen ze voor 3 keer de prijs! Ze zien er super mooi uit, en hebben een slimme gebruikers interface (nog steeds niet overtroffen) maar dat besturings systeem is niet 3 keer de prijs waard. Bedenk daarbij dat Apple er geen enkel probleem mee heeft als productie medewerkers massaal zelfmoord plegen zolang hun product maar netjes op tijd in de winkel ligt en inderdaad, om de maximale winst te behalen. Ik hoef geen Iphone noch een Ipad nadat ik dat te weten kwam. Niemand hoeft dood voor mij nieuwste gadget.

Verder lees ik het argument dat iFixit er maar een heeft opengemaakt en dat, dat dus niets zegt, het kan een exemplarisch foutje zijn, de rest moet wel perfect zijn. Ik wil niet aan het feit voorbij gaan dat de rest ook gewoon slechter kan zijn en dat deze eigenlijk nog best goed was. Ik zeg niet dat het zo is maar er is net zoveel rede om aan te nemen dat het zo is als er is om te zeggen dat het niet zo is. Maar wat ik wel kan zeggen is dat wanneer je de prijs van een Mercedes betaald je geen Lada afwerking verwacht zelf bij één enkel exemplaar!
Op zich klopt de redenering dat één model niks zegt, maar dat ze meerdere fouten vinden is wel heel toevallig.

Rommel tot het tegendeel bewezen is!
Je vergeet voor het gemak wel even dat er geen budgetmeuk wordt gebruikt in hun apparaten, dus ja er zijn wel dezelfde onderdelen gebruikt als in een "gewone" "windows" pc, maar dat wil niet zeggen dat het dezelfde onderdelen zijn als de echt goedkope PC's.

Daarnaast zijn de kosten voor een machine meer dan alleen de som van alle onderdelen.
Marketing, OS design (je koopt niet alleen een machine, maar ook het OS erbij, je budget windowspc met de uitgebreide windowsversie is ook opeens een stuk duurder), design van het apparaat zelf enz...

Natuurlijk het blijven (te?) dure speeltjes en als je dat er niet voor over hebt is dat niet meer dan logisch, maar laat iedereen nou eens ophouden met zeggen dat een verkoopprijs voor een Mac/iPhone/Desire/Medion pc/enz. puur op hardware gebaseerd moet worden.
Uiteraard is geen enkel bedrijf perfect, dit gebeuren met die MacBook zegt helemaal niks. Maar wat ik aanhaalde over de iMac's is wel degelijk een punt. Apple vervangt de schermen wel, dat doen ze absoluut netjes.

Maar dat ze geen fix hebben voor een toch wel groot probleem is apart te noemen. Het geeft maar aan dat zodra een bedrijf groter wordt kwaliteitseisen of oplossingen voor problemen in de productielijn lastiger worden om op te lossen. Apple zal hier meer en meer mee te maken krijgen wanneer de volumes die ze verkopen verder groeien.
Je vind een gele baan onderin het scherm acceptabel? Een beeldscherm moet gewoon perfect zijn!
er staan ook qoutjes bij ' ' Dit duit op een rumor of twijfel :)
Is een draadje op GOT te vinden.. feiten en problemen zonder twijfel worden zonder ' ' gemarkeerd!!
er staan ook qoutjes bij ' ' Dit duit op een rumor of twijfel :)
Is een draadje op GOT te vinden.. feiten en problemen zonder twijfel worden zonder ' ' gemarkeerd!!
Niet alleen dat., maar het is zeker weten ook gedaan om gewoon een nieuwsbericht op tweakers neer te zetten waar veel reactie op is.

En dat is ze gelukt.,.. kijk maar 195 reacties.
Sowieso zodra er iets mogelijks negatiefs of positiefs gezegd wordt over Apple zwermen de fanboys er in getale opaf om apple te beschermen.
Helemaal mee eens.

Een ondeskundige medewerker aan de assemblage band maakt geeft geen enkele indicatie van het totaal
Ik heb zelf een Mac Mini, iMac en iPhone 3G uit elkaar gehad en het ziet er allemaal even perfect uit.
Logisch, je hebt ze gekocht en ze waren hartstikke duur. Je wilt niet genaaid worden, dús zeg je dat het er perfect uit ziet. Zou ik ook doen, alleen ik heb geen spul van Apple.
[...]

Logisch, je hebt ze gekocht en ze waren hartstikke duur. Je wilt niet genaaid worden, dús zeg je dat het er perfect uit ziet. Zou ik ook doen, alleen ik heb geen spul van Apple.
Je zou eens moeten weten hoeveel mensen in het Apple kamp verwoede sleutelaars zijn aan hun hardware. Ik heb menig powerbook en macbook pro van binnen gezien, en dat zit goed in elkaar.
Wonderbaarlijk. Ik heb een Macbook Pro uit elkaar gehaald en trof een Foxconn produkt aan dat er niet anders uitzag dan een HP uit diezelfde fabriek en jij haalt een goedkoper consumenten produkt uit elkaar en treft iets anders aan. Echt wonderbaarlijk.
Maar ook Foxconn maakt verschillende producten.
Een mainboard in een HP (of IBM) server is ook allemaal Foxconn, maar daarom is het geen goedkope shit. Deze moederboarden zijn gewoon top klasse, omdat Foxconn ze volgens specs maakt van de fabriekanten.

HP heeft laptops van 300 tot 1700 euro, met allemaal een Foxconn boardje erin, maar toch verschil... :)
En waarom heb je ze uit elkaar moeten halen?
Ik hoop voor je niet omdat ze stuk waren.
Kan het er van binnen nog wel goed uitzien maar als al die dingen al kapot zijn gegaan dan heb je al veel meer stukken gehad dan ik met mijn veel goedkopere spul :P
Omdat die stuk was, maar dat ook niet zo gek was omdat oververhiting in het design geintegreerd bleek. Vergelijkbaar met de Vaio´s met Nvidia 8800 serie.
Als je een laptop open maakt kun je meestal vrij goed zien waar het accent bij de designer lag. Dat bleek duidelijk niet bij een goede koeling te liggen. Was ook vast niet getest onder de werkomstandigheden in Zuid Spanje, maar dat gebeurt toch met echt met laptops.

Zag er wel mooi uit, maar aluminum met verlijming is geen lolletje om te openen na oververhitting, dus ook niet heel praktisch ontworpen voor de reparatie afdeling. Ook een zeldzaam goedkoop chinees DVD R/W aangetroffen met knullige bekabeling. Weinig Pro van binnen zeg maar.
Mijn PowerPC's zien er van binnen netjes uit hoor, geen koelpasta overschot.. En dan heb ik het over een iMac G3, iBook G4 en een Mac Mini G4..
De echte powermacs van vroeger stammen van voor de iMac etc. Die heetten gewoon PowerMac. Waren overigens prima machines, stukken sneller dan hun Windows-concurrentie en toen al voorzien van een OS zoals we het nu kennen.
En vroeger hadden we Commodore Amiga, die stukken verder was als Windows en Apple. Dus je punt ontgaat mij volledig.

Wat jammer is aan dit nieuwspunt, is dat Apple het vooral moest hebben van de "superieure" kwaliteit, als deze zich nu laat afweten ( mocht het vaker voorkomen gaan we dat ongetwijfeld horen/zien), dan zal Apple snel klanten verliezen.
Daar vergis je je in. Het kwaliteitsgevoel van de huidige Apple hardware zit vooral in de gebruikte materialen en de op elkaar ingespeelde combinatie van hard- en software ("It just works"). Een beetje meer of minder koelpasta en een kapot schroefje aan de binnenkant, zegt niemand iets.

Pas als er echt veel MacBooks teruggebracht zouden moeten worden vanwege deze vermeende mankementen, wordt het een issue.

Overigens is alle informatie over de pre-aluminium modellen en/of alles over hoe goed/slecht apparatuur (van welke fabrikant dan ook) 5-10 jaar geleden was, totaal irrelevant.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 1 maart 2011 19:15]

Volgens het artikel gaat het om de nieuwe macbook's :)
Dan hebben jullie mazzel denk ik. Ik ben echt serieus: mijn oude macintosh was niet echt goed geassembleerd... De schroeven zaten niet goed aangedraaid, er zat te weinig koelpasta tussen de processor en de koeling, de harde schijf resoneerde enorm (vermoedelijk door losse schroeven), de rest weet ik al niet meer. Ik weet nog wel dat ik toen iets van 140 gulden moest dokken om het vast te laten zetten, het zat niet eens in de garantie inbegrepen... gelukkig hebben me ouders dat toendestijds betaald ;) Het is al een lange tijd geleden dat ik da ding heb gehad, maar sindsdien koop ik niets meer van Apple. Ik vind het sowieso al te duur naar verhouding wat je ermee kan, maar die discussie hoeven we natuurlijk niet te voeren lijkt mij, aangezien die in ieder bericht wat met Apple te maken heeft gevoerd wordt. ;)

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 1 maart 2011 16:10]

De eerste serie beige G3s waren idd niet best....
Goedkope componenten in een oversized kast.

Overigens kan ik mij wel herinneren dat er wel eens vaker nieuwsberichten zijn geweest over overdadig koelpasta gebruik bij machines van Apple.
Uit 2006: nieuws: MacBook Pro blijft gemoederen verhitten

Ik heb zelf deze ervaring niet gehad, vind de service best redelijk, heb een aantal keer dat machine of videokaart buiten garantieperiode vervangen werd ivm defect. Volgens mij was het wel zo dat men in de States eerst met een aantal rechtzaken moest dreigen...

[Reactie gewijzigd door zakalwe op 1 maart 2011 16:23]

Lezen jullie wel wat hij zegt?
140 gulden.
Conclussie: macs van voor het jaar 2000 ga dan geen macs van na 2000 vergelijken.

Edit:
Echter is het een gastje van 17 dus dat zou betekenen dat hij 5/6 moest zijn en een mac had...
Wat ik niet ga geloven

[Reactie gewijzigd door kniftagstuh op 1 maart 2011 16:28]

Waarom niet? het is en het blijven macintoshc computers, van hetzelfde merk. En vaak zeggen ze dat oude computers degelijker zijn gebouwd. dit is dus (naar mijn ervaringen) mij macintoshcomputers niet het geval... Dat ik toevallig pech heb gehad met de aanschaf van die ene mac, hoeft nog geen reden te zijn om mij als een idioot te beschouwen lijkt mij. Ik vertel gewoon wat mijn ervaring is op dit gebied, hier is niets mis mee.
Ik denk dat elke fabrikant van elk stuk vergelijkbare hardware hier nu en dan wel eens een probleem mee zal hebben. Al die laptops en computers worden op dezelfde productielijnen in elkaar gezet, door MENSEN, en hoe hard je als opdrachtgever (in dit geval Apple) er ook op hamert hoe belangrijk de bouwkwaliteit is, er hoeft maar een overwerkt persoon met persoonlijke problemen achter die productielijn te staan en je hebt een slecht afgewerkt model. En zo eentje komt nu toevallig bij iFixit terecht, waarbij de site zelf nog aangeeft dit soort dingen normaliter niet tegen te komen bij Apple.

Een nieuwe BMW of een Rolls Royce kan ook wel eens slecht zijn, maar op het grote geheel zijn ze toch echt beter gebouwd en ontworpen dan een Lada. Als je eens door de teardowns op iFixit gaat bladeren van niet-Apple laptops dan kan iedereen met ogen in zijn hoofd zien dat die meestal veel rommeliger in elkaar zitten, meer onderdelen, meer loslopende draadjes, meer vastgetapede connectors, etc. Zo lang die nieuwe MacBook Pro's nog niet bij bosjes terugkomen in de winkel is er geen enkele reden om aan te nemen dat er iets mis mee is.
Omdat ik een schatting maak want die mac zou je voor het jaar 2000 moeten hebben gehad.
Wat je nu al zegt oude computers zijn degelijker gebouwd.
Is in aanmerking voor oudere computers tot het jaar 1997?
Wat betekend dat je 3 was toen je je Mac kreeg.
4 toen je hem opende en dat constateerde en je ouders 140 gulden neertelde voor de reparatie...
En jij denkt dat dat alles logisch is?
Nee, ik vergis me denk ik in het jaartal. Alsof jij nog alles van dag tot dag kan herinneren van wat je hebt gedaan toen je onder de 10 was :+ ... Gast kap er nou maar mee je begrijpt best wat mijn punt is. zo niet: de mac die ik had was niet in orde.
Ik heb geen zin om nog verder off-topic te gaan en zo mijn karma te verneuken. houwdoe.

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 1 maart 2011 16:41]

De munten en bankbiljetten werden op 1 januari 2002 gelijktijdig ingevoerd in 12 landen van de Europese Unie, alsmede in Monaco, San Marino en Vaticaanstad, tijdens de grootste monetaire omwisselingsoperatie aller tijden.

Volgens mij kon in de begin periode ook nog met guldens betaald worden..

Dus dat is minstens 2 jaar later ! Dat hoeft dus niet een Mac van voor het jaar 2000 te zijn. Zijn ouders betaalde daarnaast de 'reparatie', waarom zou het krijgen van een (2e hands) Mac geen mogenlijkheid zijn geweest ?? Ik heb genoeg klasgenoten gekent die ,toen ik 10 was, een nintendo console kregen, tijden veranderen (helaas..) !
Nintendo console's waren cool en in de tijd van 2000 tot 2002 had jij de tijd om je guldens om te wisselen de eerste exemplaren waren in 1999 al gemaakt.
Heb nog een euro munt van 1999 liggen namelijk :P
Dus ja dat kan ook een verschil hebben gemaakt in misberekening en vanaf 6 jaar is het idd acceptabel dat je enigzins een Mac uit elkaar haalt.
Ook dan een pc uit en in elkaar zetten kan ook.

[Reactie gewijzigd door kniftagstuh op 1 maart 2011 16:57]

Nintendo consoles waren cool in de tijd van 1988 tot 1993.
En de eerste druk van Euro munten waren in 2000-2001 gerealiseerd.
Nee in 2000 in maart geloof ik kwam dat munten boekje als het goed is stond op 1 van de munten in mijn boekje 1999 dus die is waarschijnlijk in december 1999 gedrukt ;).
En ik zei toch ook waren????
tot dat de N64 kwam

[Reactie gewijzigd door kniftagstuh op 1 maart 2011 17:10]

het boekje kwam in december 2001 voor 25 gulden op de markt. Hierin zaten een aantal munten van de nieuwe euro serie.
Ik heb nooit 25 gulden hoeven te betalen.. met andere woorden jij was screwed..
De eerste 3 dagen dat ze er waren waren ze gratis te krijgen.
Oh, dus als je 5/6 bent kan je geen mac-user zijn?

Ik ben nu 20, en ik mag blij zijn om te zeggen dat ik al sinds 1994 (ja, '94 ja ;-)) macs gebruik, dus jouw argument slaat ook weer nergens op.

Verder denk ik dat het per machine verschilt, heb in al mijn tijd ook best wel eens macs gehad met hardwarefoutjes etc. bij aankomst. Mooie aan apple is dat je gewoon een nieuwe krijgt zonder gezeik, en dat het dan wél goed is.

Nog altijd beter dan een windows bak die al uit elkaar valt van ellende als je er vista op probeert te zetten...
Jeez guys, stoer hoor wie het eerste een Mac had.
In '94 speelde ik met vriendinnetjes in plaatjes met losse Mac schroeven. :/
Dat is natuurlijk een beetje onzin.
Bij elk product zit er wel eens een rotte appel tussen, maar je kunt pas echt zeggen dat iets slecht is als het veel voorkomt.
Apple staat over het algemeen bekend van goede assemblage, hoewel ze ook wel foutjes gemaakt hebben met bepaalde producten (waar het dus in een hele lijn voorkomt).
Vooral 1e model producten hebben wel eens kleine foutjes bij Apple.
Overigens is er eerder een MB pro serie geweest met zoals iFixit het noemt: Holy thermal paste! (namelijk de eerste intel, die de powerbook serie verving).
Toen hadden ze ook nog de erg hete Core duo die al snel werd opgevolgd door de Core2duo waarbij ook de overmatige koelpasta niet meer werd toegepast.
In tegenstelling tot wat het Tweakers artikel suggereert is er nu echter niet zeker of het om een exemplarisch probleem gaat of dat er een hele lijn zo geassembleerd is (zie het artikel van iFixit zelf).
Of jij pech, ook een optie?
Maar zouden ze hier niet beter een steekproef voor kunnen doen? Dat het bij deze 15inch MBP gebeurd wil toch nog niet zeggen dat deze problemen bij alle andere MBP's ook voorkomen?

Tevens vind ik het wel een goede zaak dat IFixit.com hier ook naar kijkt. Zulk soort "problemen" worden voor de normale consument toch heel snel over het hoofd gezien.

[Reactie gewijzigd door CFC-Mathijs op 1 maart 2011 15:57]

Daar moest ik ook direct aan denken. Ik kan nergens uit dit artikel opmaken bij hoeveel MP's dit is voorgekomen.

Zoals ik het lees trekt iFixit.com wel erg snel zijn conclusie en hangt dit gelijk aan de grote klok.
Je weet hoe dat loopt, op iFixit.com staat enkel dit:
Holy thermal paste! Time will tell if the gobs of thermal paste applied to the CPU and GPU will cause overheating issues down the road.
Het ene blog kopieert het dan, het volgende kopieert dat blog weer en in de reacties van tweakers.net is het al geëvalueerd tot alle MacBook Pro's zijn van slechte kwaliteit.
Ongetwijfeld zijn er nu weer mensen die alle MacBook Pro's als lage kwaliteit gaan bestempelen..
iFixit.com heeft imho niets te maken met de grote klok, daar heeft het overdrijven en verspreiden van internetblog's schuld aan.

En OT: garantie blijft hetzelfde, dus ja als ze uitvallen komen ze toch terug. Als het een probleem is dan zal het assemblageproces wel bijgesteld worden (hoop ik dan toch, te veel koelpasta kost ook gewoon geld)
Maar als dit bij 1 MBP is dan zal dit wss bij een hele reeks zo zijn. Te veel koelpasta toont aan dat men zich er snel van af wenst te maken. Hoe minder koelpasta er gebruikt word, hoe beter. In technische beschrijvingen spreekt men vaak van een laagje van enkele micrometers, het moet gewoon de gaatjes opvullen. En om een dun laagje te bekomen moet je er wat tijd insteken in plaats van het er op te gooien en dan de koeler te monteren met het gedacht van "de koeler duwt het wel uit elkaar".
Inderdaad. Het is sowieso een beetje vreemd om computerworld.com te citeren, als hun enige bron het artikel op ifixit.com is. Dan kun je dus net zo goed zelf het oorspronkelijke artikel (bestaande uit twee pagina's vol met plaatjes) even lezen. Dan weet je precies wat er aan de hand is.
Nee hoor, er wordt gezegd dat dit waarschijnlijk geen indicatie is voor een slechter proces, maar dat het de 'reviewer' wel verbaasde.

Dat vervolgens andere sites met dit 'nieuws' aan de haal gaan...
Het is Tweakers dat hier al te snel conclusies trekt. Ik lees dan ook nergens in het artikel dat de kwaliteit van MBP's echt zorgen baart. Tweakers heeft toch altijd al een anti Apple mentaliteit gehad. Als er dus 1 MBP een fout vertoond is dat direct een reden voor Tweakers om moord en brand te schreeuwen. Niemand verwacht van Tweakers top-journalistiek dus laat ze maar doen. ;)
Wat een onzin. Ik Tweakers kan wel eens kort door de bocht zijn door een artikel simpelweg te vertalen naar het Nederlands, maar ze zijn m.i. altijd objectief. Als je met dit soort beschuldigingen komt, kom dan ook a.u.b. met voorbeelden/bewijs.

Zo niet, dan ben je simpelweg aan het trollen en is mijn reactie hierop eigenlijk al teveel.
Voorbeelden aanhalen is niet moeilijk hoor. Herinner je je Antennagate nog? De reacties stonden hier al weken vol van mensen die getuigden met links en al dat Antennagate maar een storm in een glas water was en echt nergens over ging toch bleef Tweakers maar volhouden dat er een designfout was gemaakt. Weken aan een stuk beheerste de antenne van de iPhone de voorpagina van Tweakers. Toen de HD7 van HTC deathgrip vertoonde werd daar wel geteld één bericht aan besteed.

Objectief?
Ja ze gaan bij Apple gratis hoesjes weg geven terwijl dat niet nodig is... Dat het probeem in NL door de relatief goede dekking hier weinig merkbaar was wil niet zeggen dat er geen probleem was. 2 antennes die je letterlijk kan kortsluiten, en dan zeggen dat er geen probleem is. Had de verizon iphone dat gat tussen die antenne's trouwens niet bewust op een andere plek? Ook voor niks zeker.. Rare gasten bij apple dan...
nee, de Verizon iPhone had dat gat niet op een ander plek. Do your research.
Doe zelf je research: http://bit.ly/elpcuB
De antenne die gebruikt wordt voor het CMDA netwerk van verizon is anders dan de antenne die voor het GSM netwerk van AT&T gebruikt wordt. Hierdoor zitten ook de groeven in de verizon iphone op een andere plek.

even ontopic:
Het is wel slecht dat apple deze fouten toelaat. Je betaalt bij apple al (veel) meer voor hun producten, omdat je dan kwaliteit verwacht, dan moet je als bedrijf op zulk soort fouten controleren en de fouten ook aanpakken.

Hierboven werd ergens gezegd dat de fout pas opvalt als je het ding openschroeft en dat het dus niet zo erg is. Als er teveel koelpasta in je macbook zit, en het ding gaat eerder kapot (toevallig net buiten de garantieperiode) zit je wel met een duur stukje elektronica, wat door een productiefout nu kapot is. Het apparaat hoort gewoon goed in elkaar te zitten, ook van binnen, zodat het ook gewoon lang mee kan gaan.
je kan ook de logica toepassen dat een apparaat van die prijsklasse gewoon goed zou moeten zijn. of nou een paar MBP in deze serie dit soort slordigheden bevat, of dat ze het allemaal hebben, het hoort gewoon netter voor dat geld.
Natuurlijk hoort het netter. Maar aan een steekproef van één product kun je geen conclusies verbinden. Elke fabrikant maakt fouten, hoe high-end je product ook is. Hoe vaak die fouten voorkomen en hoe ermee omgegaan wordt is wat telt.
Maar zulke dingen worden allemaal geautomatiseerd gedaan, lijkt me niet dat die elke keer enorm variabel een hoeveelheid koelpasta gebruiken.
Toch minimaal bij 1 batch. Het is niet zo dat dat per Macbook zal verschillen aangezien dat hele proces automatisch is.
aangezien dat hele proces automatisch is.
Bron? Ik kan me prima voorstellen dat het nog steeds goedkoper is om een half legertje Chinezen de hele dag in zo'n Foxconn fabriek niks anders te laten doen dan CPU's te laten plaatsen, hoor.
Dat dacht ik ook al. één product met een fout en meteen de hele lijn naar benden trekken. Er zijn helaas zo veel van die mensen: "Ik heb ooit nog een probleem gehad met Nokia, dus ik koop nooit geen Nokia meer." Als we de meningen van als dit soort mensen samen leggen kunnen we beter niets meer kopen, dan hebben we zeker nooit geen problemen. Desalniettemin toch een serieuze fout dit. Vraag is wel in hoeverre Apple hier te verwijten valt, gezien de assemblage door Foxcon gebeurt, en als we geen producten meer van Foxcon mogen kopen, blijft er weinig over hoor :)
Vind ik ook.. maar ja om nu even 10 nieuwe macbook pro's open te schroeven? :)
Een steekproef á $1800 per stuk? Lijkt me niet dat je dat van een onderhoudsbedrijf moet verwachten.
Die koelpasta pleuren ze bij de meeste kant en klare pc's er teveel op. Ik vervang dat normaal altijd zelf voor de zekerheid.
De site iFixit.com vond onder andere een ontblote schroef
Ontblote schroef? :?
In Nederland noemen we dat nog altijd een lamme schroef!

Zo te zien is het een Philips (geen Posidrive) schroef en die worden snel beschadigd als het machinaal vastdraaien niet in één keer lukt, slordig maar al met al niet zo spannend.

Het niet borgen van die ZIF connector is duidelijk een Q&A QA probleem.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 1 maart 2011 16:18]

Dat zo'n schroef makkelijk beschadigt lijkt mij genoeg reden om die dingen weg te tiefen als ze er niet in willen en een nieuwe te pakken. Dat lijkt me een productie probleem. Het teveel aan koelpasta ook. Het zou natuurlijk kunnen dat het allemaal wel goed hoort te zijn maar bij deze alles fout ging, en dan is het een QA probleem, maar hoe groot is nou de kans dat 1) koelpasta 3x te veel gebruikt wordt en 2) een schroef niet wordt vervangen en 3) een zif socket niet wordt gelocked en 4) dat niet gezien wordt bij QA en 5) iFixit juist deze open maakt? Erg klein. En daarom is het aannemelijker dat Apple te veel koelpasta gebruikt, de schroeven niet vervangt als ze kapot gaan en de QA mensen slapen.
Niet om heel moeilijk te doen, maar bedoel je niet een QA probleem? QA is quality assurance, Q&A op z'n hoogst questions & answers.

Maar goed, klopt voor de rest wel. De vertaling uit het engels is dramatisch wanneer het op een beetje vakjargon aankomt. Misschien zit er een stagair bij Tweakers.
Niet om heel moeilijk te doen, maar bedoel je niet een QA probleem? QA is quality assurance, Q&A op z'n hoogst questions & answers.
Je hebt helemaal gelijk!
Ach, elk bedrijf heeft helaas wel eens maandag-ochtend producten. Kom op zeg. Dit is gewoon een incident die zo mogelijk teveel opgeblazen wordt. Kijk al naar de keuze van T.net hoe dit artikel te noemen. Ik durf te wedden dat je meteen dacht "oei, veel macbooks naar de knoppen!?".

Volgens mij kan je hier net zo goed te maken hebben met een persoon die nieuwe instellingen heeft ingevoerd in het gehele proces van machinale assemblage of wat dan ook. Nogmaals, een incident.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 1 maart 2011 16:14]

Ik durf te wedden dat je meteen dacht "oei, veel macbooks naar de knoppen!?".
Nee dat dacht ik niet. Ik dacht dat er potentieel iets mis zou kunnen zijn met MBP's daar de titel tussen aanhalingstekens staat, wat over het algemeen betekent dat het suggestief is.
Ifixit/tweakers nag niks concluderen maar jij natuurlijk wel dat het om een enkel geval gaat... Hycriet noemen ze dat...
Sjonge... wat een berichtgeving weer, lekker overtypen van een site die het weer heeft van een andere site... die je gewoon even zelf kan raadplegen en daarmee van de halve waarheid een hele waarheid kan maken |:(

Daar kun je zien dat het om een schroef gaat die iets beschadigd is bij het vastdraaien... ziet er niet zo netjes uit, maar hij is gewoon nog los en vast te draaien zo te zien.
http://guide-images.ifixit.net/igi/4ZIBKLqN3opVFVXg.huge

En dat met die zif-connector... die zat inderdaad niet gelockt... dat is inderdaad wel een flinke misser!!
http://guide-images.ifixit.net/igi/sCnFqTXnyRU1r46W.huge
inderdaad, compleet overtrokken conclusie. De titel suggereert ook een veel ernstiger probleem dan een lam schroefje en wat te veel koelpasta dat misschien in de toekomst voor problemen zou kunnen zorgen.

hoe bedoel je van een mug een olifant maken.

Die Macbook pros zijn echt fantastisch, is met een aantal benchmarks sneller is dan sommige mac pro's.
De redacteur heeft blijkbaar de bron niet gelezen. Ik vind het ook een erg groot verschil tussen het Tweakers.net artikel en wat iFixit ontdekt heeft...

De kapotgedraaide schroef en niet aangedrukte stekker lijken te duiden op een gehaaste assemblagemedewerker.

[Reactie gewijzigd door bredend op 1 maart 2011 16:30]

maar hij is gewoon nog los en vast te draaien zo te zien.
Vastdraaien zou ik toch echt niet meer doen, gewoon een nieuwe er in.
Dat vond ik dus ook, maar ik had zelf ook nog niet de officiele bron gelezen toen ik mijn comment 2 minuten eerder poste dan jij. Hier wordt het nog erger van.
Ik vind het goed dat de techblogs de QA van Apple scherp houden. Blijven melden dit soort problemen. Ook top dat tweakers.net in het nederlandstalig taalgebied hier de nodig aandacht aan schenkt. Misschien dat iemand van apple.nl oplet en het nieuws van Tweakers.net op zijn juiste waarde schat en de nodige alarmbellen kan laten rinkelen richting apple.com?

Ga zo door tweakers.net! Goed bezig!

En voor de Apple bashers: andere laptop fabrikanten hebben dit soort problemen ook maar alleen Apple wordt er op aangesproken. Maar terecht want Apple heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan en mag daarover aangesproken worden door de techblog gemeenschap! Blijf kritisch, probeer het wel netjes te houden en verval niet in onnodig gebash.

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 1 maart 2011 16:26]

Andere hebben het inderdaad ook, maar voor een fractie van de prijs... Je verwacht niet dat de motor van een ferarri er net zo snel mee kapt als 1 van dacia...

Hoewel mensen ondertussen toch wel bewust zijn dat je voor kwaliteit gewoon bij elk merk terecht kan voor de juiste prijs (uiteraard zijn er ufitzonderingen).
Precies. Hier is het misschien een uitzondering en iedereen valt erover (ondanks dat het om een enkele steekproef gaat, zou wel graag zien dat ze er nog een paar bekijken).

iFixit heeft ook wel wat foto's van andere laptops van binnen, zoals Dell, en dan schrik je je helemaal de pleuris.
Dat is inderdaad best slordig van Apple. Er staat echter niet in het artikel of het om een geïsoleerd geval of om consistente resultaten gaat. Ik kan me best voorstellen dat het een enkele keer fout gaat en dat zo'n man toevallig een dergelijk apparaat reviewt zou dan jammer zijn van het beeld wat het geeft. Echter als deze problemen zich wel consequent voordoen is het wel degelijk een teken dat het assemblageproces van Apple achteruit gaat. Wat niet zo verwonderlijk zou zijn als je naar de werkomstandigheden bij bijvoorbeeld Foxconn kijkt.
De werkomstandigheden zijn zo slecht dat er rijen mensen zijn die graag in die omstandigheden willen werken. Ja, het is geen Nederlandse ambtenaren werkdruk maar in China is het wel degelijk 1 van de betere productiebedrijven.
Alsof mensen zo graag onder die omstandigheden willen werken. Het zal eerder zijn dat de werkloosheid daar zo ernorm is (zie het NOS 8 uur journaal maar eens van 1 maart), dat ze alles aanpakken wat ze kunnen krijgen, dus ook een baantje voor een hongerloontje.
dat is inderdaad waar, maar laat het nu zo zijn dat de macbook pro die jij hebt gekocht ook die problemen heeft. Bovendien, hoe groot is de kans dat je een exemplaar treft dat niet helemaal ok is? Dat is recht evenredig met die kans (ervanuit gaande dat het een willekeurige steekproef is). Dus dit specifieke geval staat voor die kans maal het totaal aantal macbook pro's. Een grotere steekproef zal alleen maar een nauwkeuriger resultaat geven. Vraag is, wil je dat wel weten (als fabrikant)?

[Reactie gewijzigd door snrwo1 op 1 maart 2011 16:02]

Wat voor mij persoonlijk dit 'nieuws-item' onvolledig maakt, is dat T.net deze uitspraken overneemt van een derde partij, zonder wederhoor van Apple zelf.
edit: T.net heeft het nieuws van submitter: sleeplift over genomen, die heeft het van Computerworld overgenomen, die het van iFixit.com heeft overgenomen...

Mocht er op dit geval nog geen reactie van Apple zelf zijn, dan vindt ik het niet netjes om het lukraak over te nemen.

Tevens gaat het om één incident. Want nergens uit het artikel blijkt dat iFixit.com meerdere apparaten hebben getest.

Ik vind het niet getuige van een onafhankelijk onderzoek (over meerdere apparaten) om een statement van
...reden tot zorgen....
uit te spreken en te publiseren.

Wel erg toevallig dat zo'n 'inspectie-site' net die ene MacBook Pro in handen heeft die, onder andere, iets teveel paste bevat.

[Reactie gewijzigd door Cyber Shadow op 1 maart 2011 16:21]