Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties

Er zijn relatief duidelijke foto's verschenen van de 10"-tablet die Andy Rubin van Google op de D: Dive into Mobile-conferentie liet zien. De Motorola-tablet met Honeycomb heeft een camera aan de voorkant en het Verizon-logo rechtsboven.

De foto's die Engadget heeft gepubliceerd laten een geheel zwarte tablet zien, met aan de voorkant een 10"-touchscreen met een resolutie van 1280 bij 800 pixels en multitouch-ondersteuning. De camera voor videobellen aan de voorkant heeft een resolutie van twee megapixels, terwijl de camera aan de achterzijde een 5-megapixel-exemplaar is.

De achterzijde van de tablet is wat gebold en het apparaat is uitgerust met led-flash om de camera bij te lichten. Naast de flash is de aan-uitknop zichtbaar, terwijl aan weerszijden openingen voor de twee speakers zijn te zien. De interface van de nieuwe Honeycomb-versie van Android is geheel nieuw ontworpen voor tablets en is onder meer voorzien van een navigatiebalk aan de onderkant.

Omdat sommige foto's erg vaag zijn, is het niet goed vast te stellen welke connectors de Motorola-tablet heeft. Volgens Engadget zitten aan de onderkant mogelijk een micro-usb-aansluiting, mini-hdmi-connector en 3,5mm-koptelefoonaansluiting, maar dit kan nog niet worden bevestigd. Ook lijkt er een connector voor een docking station aan de onderkant te zitten.

Engadgets Verizon-tipgever 'wnrussel' heeft in ieder geval wel duidelijkheid geschapen over de uiteindelijke specificaties van de tablet. Zo zou deze beschikken over een Tegra 2-processor van Nvidia op 1GHz, 32GB geheugen voor opslag en 512MB werkgeheugen, terwijl er ook een micro-sd-slot aanwezig zou zijn. De tablet heeft ondersteuning voor wifi, bluetooth en ook voor lte naar het schijnt.

Motorola tablet

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (13)

Uiteraard is accuduur ook belangrijk, ben erg nieuwsgierig hiernaar alsmede de uiteindelijke prijzen.

Een Android-tablet staat nu al geruime tijd op mijn lijstje van "things to buy/to have" maar er is nog geen enkele uitgekomen die voldoet voor mij. Die goedkope tablets die zouden komen zijn er nog niet echt en de tabs als galaxy tab zijn echt veel te duur om serieus te nemen voor mij.

Camera in de achterkant lijkt me trouwens met een tablet wat minder praktisch dan bij een mobiele telefoon/PDA etc. Leuk om die CPU een keer te zien in een tablet, eindelijk komt die dualcore op en dat zou eens tijd worden. Jammer van het geringe werkgeheugen trouwens. hoewel 500mb genoeg is kan 768 of zelfs 1024 geen kwaad natuurlijk.
Jammer van het geringe werkgeheugen trouwens. hoewel 500mb genoeg is kan 768 of zelfs 1024 geen kwaad natuurlijk.
Ik weet niet of dat wel zo slim is. Een goede programmeur moet nu goed na denken over het te gebruiken geheugen. Wanneer je ze extra ruimte geeft die niet echt nodig is (kijk naar de apps die bijv de Ipad kan draaien met z'n beperkte geheugen) dan krijg je naar mijn mening alleen maar bloated applicaties. Dit terwijl je dit ECHT NIET WILT omdat je zo hetzelfde gedoe krijgt als met de huidige PC's (alles is bloated waardoor je flinke hardware nodig hebt terwijl je eigenlijk met veel minder al uit de voeten zou moeten kunnen)


Ontopic: Heeft iemand een flimpje van de UI? Ik wil zien of het met de komst van Honeycomb wel soepel loopt. Dat was toch 1 v/d redenen waarom ik geen Samsung Tab heb gekocht en voor de Ipad heb gekozen.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 december 2010 11:09]

Ik vind het toch echt overdreven om minder geheugen als een voordeel te beschouwen. Ik snap je redenatie wel, ben het er echter niet mee eens. Een goede programmeur moet namelijk altijd nadenken over het te gebruiken geheugen. Het is onwaarschijnlijk dat een slecht programmeur door dit apparaat nu opeens wel effectief zal gaan programmeren. Dat valt bijvoorbeeld heel simpel te onderbouwen door het feit dat dit niet het enige apparaat is dat op Android draait, en doordat een bepaalde app ook niet als enige door dit apparaat zal worden gebruikt.

M.a.w.: Voor een programmeur staat dit apparaat niet op zichzelf, en door het dan van niet al te veel geheugen te voorzien, snij je jezelf als fabrikant in de vingers. Android en bijbehorende apps zijn namelijk het 'gegeven', ook al zijn ze eventueel ineffectief geprogrammeerd, en niet dit apparaat.
Als andere vergelijkbare apparaten wel meer geheugen hebben, zet je door bij wijze van spreken als enige leverancier een toestel uit te brengen met minder geheugen programmeurs echt niet aan effectiever te gaan programmeren.
Een goede programmeur moet namelijk altijd nadenken over het te gebruiken geheugen. Het is onwaarschijnlijk dat een slecht programmeur door dit apparaat nu opeens wel effectief zal gaan programmeren.
Hahaha daar heb je (helaas) helemaal gelijk in. Om ontwikkelaars hier tot de dwingen moet het vanuit de OS bouwer komen en niet vanuit 1 enkele fabrikant.

Je merkt het wel enorm hoor (ik ben geen programmeur expert.) Soms heb ik apps die vrij grafisch zijn en ook wat AI vereisen die super soepel lopen terwijl je apps hebt die totaal niet grafisch zijn en weinig AI vereisen wat gewoon slecht/schokkerig loopt (terwijl vergelijkbare games bijv op de oude Gameboy advanced super soepel liepen) Ik ben gewoon bang dat we over een aantal jaar extreem goede/dure hardware gaan gebruiken alleen om ervoor te zorgen dat slecht geschreven software soepel kan draaien (zoals ook gebeurd is op de PC markt). Dit is ook goed te zien in retro games die uitkomen, ik heb spelletjes langs zien komen die ik vroeger speelde (hogere resolutie). Nu speel ik soms ook zulk soort spelletjes op mijn telefoon (die veel betere hardware heeft dan mijn pc toentertijd) en het werkt gewoon echt voor geen meter

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 december 2010 12:12]

Klopt, er zijn inderdaad toepassingen die er (ook grafisch) geweldig uitzien, maar toch relatief weinig hardware eisen stellen, en andersom. Desondanks worden apps soms zo uitgebreid, en dat kn maar hoeft zeker niet altijd 'bloated' te zijn, dat je echt meer geheugen en processorkracht nodig hebt om ze goed te laten functioneren. Google Maps gaat over een tijdje bijvoorbeeld gebouwen in 3D weergeven, die snel gerenderd moeten kunnen worden. Dan ontkom je gewoon niet aan redelijk krachtige hardware, hoe effectief je ook gaat programmeren. Waarschijnlijk kun je dat al vergeten met de meeste Android toestellen van pas een jaar oud. Dus wil je altijd zo krachtig mogelijke hardware, al is het maar met oog op de (zelfs nabije) toekomst.
De tegra gaat deze tablet waarschijnlijk de sterkste tablet op de markt maken. Ben benieuwd hoe deze tablet die kracht gaat gebruiken. Er zouden wel ontzettende mooie 3D interface feilloos op kunnen draaien. Om te slagen met dit soort producten draait het vrijwel altijd om de stijl en gebruikers gemak.
Enkel als ze hem tijdig releasen, de rest van de markt zal ook niet stil zitten.
Ik zeg notion ink adam.
dat klinkt ontzettend goed inderdaad, zo'n tegra. Alleen die 3D-interface? Ik zie Motorola die als fabrikant nog even niet in elkaar zetten, maar wellicht is het wel iets wat in nieuwe versies van Android kan komen. Dan is het toch mooi dat je er op voorbereid bent :)
Eerst de normale interface soepel laten lopen... dan een 3D interface ;)
Ik mag aannemen dat dit niet het eindresultaat is qua design. Er zijn teveel zaken op die achterkant aanwezig. Een camera kan ik nog snappen maar die speakergrill of wat het ook mag zijn hoeft toch niet zo opzichtig.
Voor de markt die echt design wil zullen er nog andere alternatieven zijn, als Motorola beslist dat zulks een "grill" optimaal is voor geluid/koeling zie ik niet in waarom je dat zou willen opofferen voor een beetje design?
Imho misstaat het niet, ook de aansluitingen zijn hl interessant (mini-HDMI, USB, micro-sd, ...!)

Over het geheugen, cht? 5j geleden was 1GB nog de norm in een nieuwe laptop, ik vind 512MB in een draagbaar toestel als dit meer als voldoende, de iPad werkt ook vrij vlot (hoewel zonder multitasking en met 25% minder pixels).

Zoals hiervoor gezegd, hopelijk komt deze snel op de markt, de concurrentie staat ook niet stil!
Werk hier met een Tegra-2 op 1GHz, 512MB RAM (waarvan 437 MB beschikbaar voor apps, de rest in gebruik door ANdroid 2.2), 16Gb Storage voor apps en 16Gb SD-kaart, 10" scherm (helaas maar 1024 x 600 uit m'n hoofd).
Na de nodige fixes en patches draait deze Toshiba Folio100 eigenlijk heel goed en hartstikke soepel, ook al voel je dat er nog heel veel resources (CPU-power) niet gebruikt wordt. 2.2 doet nog veel te weinig met de Dual-core.

Ik ben heel benieuwd hoe de Tegra-2 straks gesupport wordt als die Motorola op de markt komt en de Honeycomb source vrijgegeven wordt.

Op mijn Galaxy S draai ik nu 2.2.1 en dat draait WAY BETTER dan 2.2 (eindelijk lekker snel, ook met Exchange email) dus wellicht nog een paar tussenstapjes te maken op de Foio, via 2.2.1. naar 2.3 naar ..... 3.0?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True