Logitech integreert zonnecellen in draadloos toetsenbord

Logitech heeft een draadloos toetsenbord ontwikkeld dat zich met behulp van geïntegreerde zonnecellen weet te voeden met zonne-energie. Het Wireless Solar Keyboard K750 zou ook binnenshuis voldoende licht kunnen opvangen.

Het nieuwe klavier van Logitech beschikt boven de functietoetsen over een reeks zonnecellen. Logitech stelt dat het toetsenbord in totale duisternis minimaal drie maanden opgeladen blijft. Ook zouden de zonnecellen in het K750-keyboard voldoende energie uit kunstlicht kunnen halen om te blijven functioneren. Via een tool kunnen gebruikers informatie krijgen over de hoeveelheid licht die de zonnecellen opvangen. Ook krijgen ze een waarschuwing als de accu leeg dreigt te raken. Op het toetsenbord zelf geeft een led aan of de batterij nog voldoende reserves heeft.

De K750 is circa 7,5mm dik en beschikt over Incurve-toetsen, die het tikcomfort door een verbeterde aanslag aangenamer moeten maken. Het toetsenbord communiceert via de 2,4GHz-frequentie en versleutelt het signaal met 128bit-aes-encryptie. Logitech levert een Unifying-minireceiver mee, die in de usb-poort moet worden geprikt. De ontvanger kan ook met andere invoerapparatuur van Logitech worden gebruikt. Het Wireless Solar Keyboard K750 is vanaf januari in Europa verkrijgbaar en krijgt een adviesprijs van 80 euro.

Logitech Wireless Solar Keyboard K750 Logitech Wireless Solar Keyboard K750

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

01-11-2010 • 10:47

122

Reacties (122)

122
122
94
2
0
9
Wijzig sortering
het licht van je computerscherm zorgt ook voor licht dus je zou in principe in donker kunnen blijven zitten . als je in een grot zou wonen.
Lijkt mij een ideaal TB i.c.m. een netbook voor onderweg of op locatie. Toch een fatsoenlijk full-size keyboard en nooit meer met lege batterijen staan.

Nu is het nog wachten op een bijpassende solar muis O+
is er al ;)
introductie in 2007 zelfs :)

linkje
http://www.gizmag.com/go/7768/
Geweldig idee. Dat doen we allemaal natuurlijk al regelmatig. Zeker maken dat we zonlicht hebben als we achter de computer zitten ;)
Geweldig om met een hype mee te doen. Stel je de vraag hoeveel verbruikt dat keybord gedurende zeg 5 jaar. Wat is de meerprijs. Zeg dat die 40 euro is. Voor 40 euro heb je zeg 200 kw aan stroom en misschien zelfs groene stroom.

Dat keybord zal in de 5 jaar zeker geen 200 kw vebruiken en economisch gezien betaal je dus gewoon te veel voor een hype. Daarnaast kun je ook groene stroom afnemen, dan ben je ook groen bezig en het is ook nog eens goedkoper.
maar batterijen zijn duur, en oplaadbare moeten ook vervangen worden na een x aantal ladingen + het is een extra handeling. je bespaart dus een hele bak batterijen, de energie die het kost om de batterijen te halen, en de moeite om ze eens in de zoveel tijd te verwisselen.

als je verder denkt, hoeveel batterijen er daardoor minder gekocht worden, dus minder gemaakt hoeven te worden en minder vervoerd hoeven te worden, bespaar je BAKKEN energie met een simpel zonnepaneeltje in je toetsenbord.
O-)

[Reactie gewijzigd door Prototype666 op 23 juli 2024 03:34]

Je mist nu even het punt dat zonnecellen niet bepaald milieuvriendelijk zijn. Recentelijk is in het nieuws gekomen dat er zeldzame aardmetalen nijpend gaan worden voor de productie voor apparatuur. De productie van zonnecellen heeft veel van dergelijke metalen nodig. Bovendien knijpen ze vaak in China een oogje dicht wat betreft 't milieu ;) Helaas worden batterijen daar ook nog gemaakt :/

Eind goed, al goed, ik vraag me af of de meerprijs van zo'n 50 euro die 10 batterijen kan rechtvaardigen.

Ik vind de encryptie daarentegen wel intressant. Dit maakt hem geschikt voor zakelijk gebruik. 80 euro is ook geen goede prijs voor de consumentenmarkt. Zakelijk gezien kijken mensen vaker naar de Total Cost of Ownership.
Je mist nu even het punt dat zonnecellen niet bepaald milieuvriendelijk zijn.
Veel mensen missen dat de alternatieven niet méér milieuvriendelijk zijn dan zonnecellen.
Waarom zou het om energiebesparing gaan? Dit lijkt mij praktisch gezien gewoon ideaal, je hoeft nooit de batterij te vervangen en komt niet zomaar zonder stroom te zitten lijkt me - mocht de accu leeg raken, dan leg je 'm een keer in de vensterbank als je naar je werk gaat ofzo...
Je hebt een punt, maar gebruiksgemakt telt ook mee.

Ik heb al eens met lege toetsenbord batterijen gezeten op een moment dat er geen volle batterij te vinden is. Als dit toetsenbord kan waarmaken dat je in de praktijk geen batterijen hoeft te vervangen, dan zie ik dat zeker als een fink pluspunt!
Ondertussen heb je wel de lusten van een draadloos toetsenbord, maar niet de lasten (constant batterijen vervangen).
Aangezien dit toetsenbord ook moet functioneren als er GEEN licht is, zitten er dus oplaadbare cellen in. Deze zijn gegarendeerd op na 500 ladingen.
Wij hebben van die tuinverlichting met solarpower.
Nooit meer batterijen nodig.
Echter, na 2 jaar branden ze niet meer, en er moeten per se batterijen in van minder dan 600 mAh; daarboven laden ze gewoon niet.
Deze batterijen worden echter door niemand verkocht (duracell al niet eens meer onder 1800 mAh); dus gooi je je lamp na 2 jaar al weg...
True. Ik zeg het ook nog eens. Gisteren al weer met mijn draadloos dat er letters begonnen te missen en dan heb je nét geen penlites bij de hand.
Dus gewoon op zonneenergie. 15 jaar geleden hadden de rekenmachientjes dat al dusseuh ...
nou hij kan blijkbaar 3 maanden in complete duisternis, dus wij tweakers kunnen hem ook gebruiken :+
Ik heb letterlijk het eerste draadloze muis toetsenbord combo dat op de markt was.

En een setje van 4 AA batterijen gaat ongeveer +1 jaar mee, kan nou niet meteen het voordeel van een zonepaneel toetsenbord, en gaan de huidige niet nog langer mee?

@Athome
Ok misschien was het de tweede generatie maar de mijne is ook PS/2 aansluiting.
En hij was in ieder geval ook paar jaar pre millennium, en was ook in ''prachtig'' wit te krijgen.

[Reactie gewijzigd door player-x op 23 juli 2024 03:34]

Nee, een aantal jaren voor de versie die op de foto stond was er al een witte versie (zwart bestond toen nog niet). Ik spreek over de periode 95-97. Ik weet de naam niet meer. De ontvanger was een vierhoekige doosje met alleen maar PS/2 aansluitingen (USB bestond toen nog niet of was net op de markt gezet.)
volgens mij moet ik die nog ergens hebben liggen :)
Anoniem: 322441 @Athome1 november 2010 19:05
in de eerste versies zat er ook geen scroll wiel links :+
Hij is inderdaad goed bruikbaar voor dat donkere zolderkamertje.
Nu alleen nog een dakraam installeren en je hoeft nooit meer een nieuwe batterij er in te stoppen.

Opzich een goed idee, maar vind het toetsenbord er nou niet echt mooi uit zien, en ik persoonlijk heb er ook geen 80 euro voor over, al is dat wel weer een schappelijke prijs voor dit toetsenbord. Geef mij er maar eentje van een tientje :)
Dat scheelt idd een keer op en neer lopen ja.

Kopen zou ik zeggen. :+
't Probleem is 9 van de 10 keer de muis ipv het keyboard. Mij keyboard is 1x in het jaar leeg. De muis om de maand. Als ze de muis nu ook eens van zonnecellen voorzien, dan voorzie ik pas echt een goede (groene) toekomst...

Ha, hij bestaat al wel, maar sinds die tijd nooit meer iets over gehoord helaas.

Nog een promo verhaaltje uit 2007: http://www.tudelft.nl/liv...2-4f04-b1ae-6d6b71f2b88d&

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 23 juli 2024 03:34]

Gebruik je oplaadbare penlights?Zo ja; standaard oplaadbare batterijen hebben een hoge zelfontlading. Probeer eens Sanyo Eneloops of Varta Ready2Use batterijen. Die hebben een enorm lage zelfontlading. Mijn batterijen gaan wel zes maanden mee! (en ik gebruik ze behoorlijk intensief)
Probleem met die muis is dat je hand doorgaans op de zonnecel ligt |:(
Jij hebt 24/7 je hand op de muis? Ga je er ook mee naar bed? lol

Wel mooi idee, en ik denk dat meer apparaten in de toekomst hiermee uitgerust zullen worden. Ook mooi dat het ook genoeg heeft aan kunstlicht.

Zal in de toekomst wel goedkoper worden.

[Reactie gewijzigd door Remco Kramer op 23 juli 2024 03:34]

Anoniem: 166876 @BaRF1 november 2010 23:31
is dat dan nog niet een beetje te vroeg voor deze post...
Je was vroeg wakker zeker ;) :+
Het is niet zo dat je alleen zonlicht nodig hebt. Gewoon de lamp/burealamp/etc. zijn ook allemaal energiebronnen voor zonnecellen. Het zal iig de gebruiksduur ten opzichte van alleen batterijen aannoemlijk kunnen verlengen.

Edit: Als je het TB niet veel zou gebruiken zal deze natuurlijk in "uit stand" ook laden... zal bij sommige dan zelfs het resulteren in het nooit vervangen van batteriejn :)

[Reactie gewijzigd door TheDarkstar op 23 juli 2024 03:34]

En vervolgens vervang je je stroomvretende halogeenlampen door LED... weg energiebron.
En vervolgens vervang je je stroomvretende halogeenlampen door LED... weg energiebron.
Lampen vreten stroom doordat ze inefficiënt zijn. Veel verlies van energie door warmte afgifte. Een LED lamp met dezelfde lichtopbrengst als een gloeilamp is zuiniger omdat er meer energie omgezet wordt in licht, ipv warmte.

En bij evenveel licht zal dit toetsenbord dus evenveel energie maken. (door het licht om te zetten in elektriciteit en warmte).
alleen dat zal ook niet de reden zijn om een "groene" producten te kopen.
het is eerder de bedoeling dat het beter voor het milieu, en daar betaal je dan weer de meerprijs voor zoals met alles is wat "groen" is :P
En mij lijkt het ook prettig dat ie gewoon flink mee gaat zonder dat je nonstop de batterijen moet vervangen. Maar voor die 80 euro doe ik het niet. Weet niet eens of dat ding een beetje N-key rollover spul heeft. Vind ik wel belangrijk. Wordt gek van die biepjes als ik niet nitro en naar links tegelijk kan gebruiken.
Eerlijk gezegd zou ik eerder een toetsenbord verwachten wat de energie die door de toetsaanslagen gegenereerd wordt gebruikt. ;)
Eén woord: GE WEL DIG!

Dat ze hier nou niet eerder mee gekomen zijn!
had 6 jaar geleden al zo'n toetsenbord van Cherry, met een speciaal kabeltje naar de muis die die deze kon opladen.

http://www.nationalbarcod...ry-M86-21950-Keyboard.htm
Mooi product! Nou nog de muizen! Dat zal wel wat moeilijker zijn.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 23 juli 2024 03:34]

Elektriciteit opwekken d.m.v. kinetische energie schiet me te binnen? Zo'n muisje legt heel wat meters af op een dag.
Muis met een balletje, en daaraan een dynamo,
gewoon een muis met een muismat die met inductie je muis oplaad als je eroverheen gaat..makkelijk zat als je het echt wil.
zeker nog nooit een tablet gezien ;)

(tekenaars gebruiken die, de "pen" of muis krijgt via inductie stroom)
Alsjeblieft niet zeg die muizen met balletjes waren een ramp, reageerde niet goed meer als er teveel rotzooi in zat dus zat je het continue schoon te maken :).
Was nog nooit zo enthousiast geweest als toen ik men eerste optische muis kreeg, wat een verademing was dat zeg :).

@ontopic
Wel gaaf dat dit eindelijk opgepakt wordt zat er al op te wachten dat het een keer werd gedaan sinds er rekenmachines kwamen die ook op die manier werkten, nu hopen dat andere fabrikanten hier navolging van doen en ook een witte / kleinere versie lanceren die bij men iMac past :).

@alopex
Hmm.. inderdaad, niet over nagedacht, ik kreeg gelijk een "traumatische reactie: toen ik "muis met een balletje" las :)

[Reactie gewijzigd door dotnetpower op 23 juli 2024 03:34]

De balletjes hoeven daarom niet noodzakelijk te dienen om de muis op de computer te bewegen, dit kan een gewone laser blijven doen. maar om energie op te wekken zijn deze balletjes optimaal.

@ontopic
Geweldige uitvinding, altijd maar die batterijen van dat draadloos toetsenbord vervangen.
NIet eens eens een gek plan, door beweging krijg je behoorlijk veel energie opgewekt.
kunnen we hier niet een soort Tweakers.net build project van maken? Ik heb niet voor niets die ubercheape multitool bij de lidl gekocht :D

Nee maar serieus, het enige wat je nodig heb is een oude muis met balletje* + nieuwe muis met laser/optisch en een mini-dynamootje. Kan je met je muis je toetsenbord opladen aan het eind van de dag :-)

*thuis zoeken gaat
zoals de oude horloges met spiraal of moderne tegenhanger die een accu oplaad. Kan allemaal maar wat kost het extra.
dan zou je iets kunnen bedenken met een muismat die je op je toetsenbord aansluit. en die vervolgens via inductie je muis weer oplaad :)
Kijk dat is een mooi idee maar te klein gedacht, waarom niet gelijk het hele bureau :)

gelijk je monitor, mobieltje, tablet, etc
Of zo'n ding wat sommige horloges hebben, die kunnen zich blijkbaar opladen door de bewegingen die je maakt als je hem draagt. Begreep eens dat dat wel eens gebeurt. Maar ik weet niet of dat genoeg is.
Een muis die de kintische energie omzet in een paar watt.

link
Gaaf, ik wist niet dat dit (al) bestond. Jammer dat ze kurk gebruiken, ik zweet nogal veel bij het gamen en dan ziet zo'n ding er vast niet meer uit na 1 jaar :(
Anoniem: 205774 @Elmo_nl1 november 2010 11:23
idd :)

als ze nou gewoon warmte omzetten in energy :)
komt genoeg warmte vrij bij gamen (A)

maar dan nog, niets gaat boven een bedrade muis om te gamen...
Het principe van kinetische energie zou in een bedraadde muis nog steeds nut kunnen hebben.
het enige waar ik bij muizen aan kan denken zijn mini dynamo's of iets dergelijks
Hoezo, vele muizen liggen gewoon stil. Dus deze kunnen overdag wanneer je moet werken opladen. Dus de muis zelf van zonnepanelen. Waardoor hij oplaat wanneer je hem niet gebruikt.
Grote kans dat het kunstlicht van je monitor al voldoende licht genereerd :).
Goed iets dit :D
Haha nee, daar zit echt geen energie in. Waarom denk je dat er zo'n lap aan cellen op zit? Zelfs gewoon TL-licht zal met moeite genoeg energie leveren. Overdag met daglight van buiten zal het misschien goed functioneren maar in een duistere kamer met alleen een bureaulamp zal het krap worden, denk ik.
Rekenmachines (met zonnecel) doen het anders goed onder TL licht.
Waar basseer jij op dat het moeilijk zal worden met TL licht.
Het artikel stelt dat het voldoende zou moeten zijn.
Ook zouden de zonnecellen in het K750-keyboard voldoende energie uit kunstlicht kunnen halen om te blijven functioneren.
Vraag me dan wel af of het toetsenbord dan ook nog oplaad, of dat hij zich zelf alleen in leven weet te houden.
Het voordeel is dat er ook nauwelijks energie nodig is om een toetsenbord aan de praat te houden. Ik draai nu ongeveer 3 maanden op een setje NiMH 1000mWh. En zelfs dan vermoed ik dat de batterijen eerder leeg gaan door het "lekken" dan door het gebruik.

In drie maanden kan het niet heel lastig zijn om minder dan 2000mWh binnen te krijgen...
Dat zal dan op een lanparty wel niet echt werken. Daar is het meestal redelijk donker.

Voor thuis op de bank is die natuurlijk wel goed geschikt.
Ook krijgen ze een waarschuwing als de accu leeg dreigt te raken. Op het toetsenbord zelf geeft een led aan of de batterij nog voldoende reserves heeft.
Maar wat dan als hij leeg is? Ik neem aan dat het enige wat je kunt doen is hem dan wegzetten en wachten tot hij weer vol is? Misschien toch handig als je er een USB stekkertje aan kunt hangen voor die gevallen dat je hem toch echt nog even nodig hebt.
Hoe lang duurt een lanparty bij jou? :|
"Logitech stelt dat het toetsenbord in totale duisternis minimaal drie maanden opgeladen blijft."
Ik nam aan dat die 3 maanden zonder gebruik zijn. Mijn telefoon kan ook veel langer standby blijven staan als ik hem niet gebruik.

Maar ik geef toe, een toetsenbord gebruikt op zich niet zo veel stroom dus het zou kunnen.
He handig voor de HTPC, die batterijen zijn altijd op het verkeerde moment leeg.
Anoniem: 80466 @Flagg1 november 2010 11:00
Je kunt voor die prijs ook wel een redelijk toestenbord met diverse pakken oplaadbare batterijen erbij krijgen zodat je altijd reserve batterijen hebt liggen.
En dan nog houd je waarschijnlijk geld over.
Je we hebben het hier ook echt over bedragen... oftewel lekker belangrijk... ;)
Leuke ontwikkeling dit. En zoals canterwoodcore al zegt zou er voor de muis met kinetische energie ook veel te halen zijn. Echter vraag ik mij af hoe schoon je de zonnecellen moet houden willen ze effectief zijn/blijven. Een laag stof erop en het effect neemt drastisch af. Doe je geen stofbeschermer op je toetsenbord ben ik benieuwd hoe je nog typt na 2 jaar stofhappen :) Misschien een idee een stofkap te maken die het toetsenbord WEL en de zonnecellen NIET afdekt en dat gratis bij het toetsenbord leveren?
Ik haal nu ook met enige regelmaat een doekje over me tobo hoor, als er stof op ligt stoort dat niet alleen het zonnepaneel maar mij ook hoor :D Zowiezo zie je me toestenbord volgens mij niet meer liggen als er van 2 jaar stof op komt te liggen... Dat geldt voor alles trouwens, moet er niet aan denken om 2 jaar niet af te stoffen of stof te zuigen...
Ik heb me altijd afgevraagd waarom iets dergelijks er nog niet was.

Tobo ziet er prima uit maar heeft jammer genoeg niet de indeling die ik het prettigst vind. Deze dus:

http://www.abclinuxu.cz/i...remium-keyboard-62804.jpg

Twee even grote Shift-toetsen, lange Enter-toets (geen L-vorm dus), normale ligging van Insert/Delete/Home/End/PgUp/PgDown, en twee Windows-toetsen.

Blijkbaar ben ik een van de weinigen die continue beide Shift- en Windows-toetsen gebruikt.

De enige wijziging in de layout die ik persoonlijk acceptabel vind is het weglaten van de Context-menu knop en de Insert-knop (vervangen door een lange delete-knop.) De meeste fabrikanten hebben tegenwoordig echter de meest rare indelingen....

Op de computer gebruik ik een zwarte UltraX die goed bevalt. Gelukkig heeft mijn huidige notebook precies dezelfde indeling als de UltraX hierboven (al is het Insert/Delete/Home/End/PgUp/PgDown-blok verplaatst).

Misschien moet ik maar een paar van die UltraX toetsenborden als reserve erbij bestellen.

De FN-toets op het tobo hierboven vind ik trouwens overbodig... maak er dan een rijtje multimedia-knoppen bij zoals op de UltraX. Het is al helemaal erg als de F-toetsen die multimediafuncties krijgen, en je voor verversen FN-F5 moet gaan drukken, en een venster moet sluiten met FN-ALT-F4. (Mja.... sneltoestmafketel hier...)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 juli 2024 03:34]

Inderdaad. Deze heeft een Shift toets die kleiner is dan de Caps-Lock! EPIC FAIL wat mij betreft. Caps-lock? WTF? Wie gebruikt die toets en waarom moeten die paar schreeuwers geholpen worden met een reuze knop terwijl ik nu dus steeds er naast type?

(schreeuwers, want als je Caps-Lock indrukt VERANDERT JE POST IN EEN SCHREEUW)
Ik gebruik Caps-Lock nogal eens. Het is voor mij in elk geval een gewone toets.

Meestal gebruik ik hem om tijdens het programmeren voor NAMEN_VAN_CONSTANTEN en dat soort zaken. Ik kan Caps-Lock dus gewoon tijdens het typen AAN_EN_UIT_ZETTEN, en zou hem denk ik wel missen :P
En weer een Logitech keyboard met die flut layout. Leuk, al de nieuwe keyboards, maar ik koop ze nooit meer. (het Shift / Z principe).
Helemaal mee eens. Welke idi**t heeft bedacht dat het wel ok is om de linker Shift zo klein te maken? Dat is de toets die ik het meest gebruik of zo. En ik ben gewoon een drie-en-een-halve vinger, rechtshandig typer... Zoals de meeste mensen zonder typecursus.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zitten die toetsen er niet zomaar op.

Ik heb typen geleerd rond mijn 10de. Dat is onderhand 20 jaar geleden, en ik heb nog net de tijd van de electronische typmachine meegemaakt. Ik kreeg toen het volgende geleerd:

"Alle toetsen die je met je linkerhand typt, worden gebruikt in combinatie met de rechter SHIFT-toets. De toetsen die je met de rechterhand typt, worden gebruikt in combinatie met de linker SHIFT-toets."

Ik typ dus T met "rechter SHIFT-T", en ik typ P met "linker SHIFT-P". Het enige moment waarop ik hiervan afwijk is als ik een heel woord in hoofdletters typ. Dan houd ik de SHIFT-toets van de eerste letter vast. In geval van AUTO zou dat dus de rechter SHIFT zijn.

Zelfde voor gebruik met de CTRL-toets. Ik vind het al vervelend genoeg dat ik de rechter-ALT toets nodig heb voor speciale tekens zoals €. (ALTGR-5) Die rechter ALT is dan tenminste wel nog nuttig.

Een kleine linker SHIFT-toets en een L-vorm ENTER (met de |\ ervoor in plaats van erboven) is echt vreselijk typen, net als het verschuiven of verleggen van delen van het tobo. Misschien als je het gewend bent, maar ik typ al twintig jaar op dezelfde indeling, en dat leer je niet zomaar af.

Daarnaast wens ik niet elke paar jaar van indeling te veranderen omdat het gewoon lastig is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.