Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties

De Deense ontwikkelaar IO Interactive, bekend van de Hitman- en Kane & Lynch-games, moet mogelijk 35 mensen ontslaan. Bovendien zou er een project gecanceld zijn, meldt 3D Realms-topman George Broussard via Twitter.

Het bericht van George Broussard via Twitter luidt: "Ontslagen bij IO Interactive (Kane & Lynch / Hitman). Wel 35, en een project gecancelled. 't Is het seizoen." Hoe de topman van voormalig Duke Nukem-ontwikkelaar 3D Realms aan zijn informatie komt, maakt hij niet bekend. Uitgever Square Enix, eigenaar van IO Interactive, heeft inmiddels bevestigd dat er bij de Deense ontwikkelaar ontslagen gaan vallen, maar wil niet aangeven hoeveel. De onslagen horen volgens de uitgever bij het natuurlijke verloop van een studio, waar teams gedurende het ontwikkeltraject van een game groeien en na afloop weer worden ingekrompen. Over het schrappen van een project laat de uitgever zich niet uit.

Over de huidige werkzaamheden van IO Interactive is weinig bekend. De studio rondde deze zomer de ontwikkeling af van Kane & Lynch 2: Dog Days. In oktober liet stemacteur David Bateson zich ontvallen dat ontwikkelstudio IO Interactive aan een nieuwe Hitman-game werkt, maar van officiële zijde is dat bericht nooit bevestigd.

Het is niet de eerste keer dat Broussard dergelijke berichten verspreidt en het bij het juiste eind heeft. Een week geleden verspreidde hij het nieuws over ontslagen bij EA Canada, wat niet veel later door de uitgever werd bevestigd.

Hitman

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

Toch normaal wel, als in een bedrijf projecten aflopen zullen er hier en daar altijd wel mensen weg moeten. Daarbij in die industrie is er denk ik wel werk genoeg als je aan zoiets als Kayne en Lynch hebt mee gewerkt.
In *Denemarken*?

Ja, daar liggen de banen voor top-gamedevelopers voor het oprapen.
Persoonlijk vind ik een job als game developer nou niet echt een lokale baan. Je zou zo aan de slag kunnen bij EA of elk ander gerespecteerd bedrijf. Dat je vervolgens niet wilt "verhuizen" cq reizen...tja, daar had men dan eigenlijk (persoonlijke mening) beter bij stil moeten staan toen ze de opleiding volgden. Want zoveel game ontwikkelaars heb je niet in Denemarken.

Dus ik denk dat dat wel goed komt met die developers. Die zijn zo weer aan de bak...is het niet in Denemarken, dan is het wel bij een buitenlands bedrijf.
toen ze de opleiding volgden
Grappig. Hoe lang denk je dat dergelijke opleidingen bestaan, en hoe succesvol denk je dat de huidige zijn? Het meerendeel (99,9%) van het personeel in de industrie heeft echt geen gamesopleiding gevolgd hoor. En het is ook absoluut niet waar de mensen die hier ontslagen worden zo makkelijk aan een andere baan komen, want het zijn meestal de wat minder getalenteerden die ontslagen worden. En daar zijn er heel veel van. Je reactie is *nogal* kortzichtig, en getuigt van weinig inzicht in de industrie.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 november 2010 12:57]

en waar haal je die fact van 99,9 % vandaan?

ik kan je wel vertellen dat de meeste zeer zeker een vorm van progammeren hebben gehad, maar dit hoeft niet altijd in de game-ontwikkeling te zijn. zomaar in het wilde weg een percentage roepen is vrij kort door de bocht en in dit geval feitelijk onjuist.

Zonder kennis van een een aantal soorten code, kom je in de gamesindustrie nog altijd niet echt aan de bak. ;)
Natuurlijk hebben ze een opleiding gedaan (hoewel het gros van de oude rotten weldegelijk geen relevante opleiding hebben afgemaakt - de skills leerde je zelf en de industrie werd nog niet zo heel serieus genomen). Maar we hebben het hier specifiek over een opleiding game development, niet over een opleiding informatica (voor programmeurs) of een artistieke opleiding. Die bestaan pas sinds een paar jaar in verschillende landen. Daarvoor had je in principe alleen Full Sail en Digipen in de VS, en wellicht nog een niet noemenswaardige "kom laten we studenten trekken met een hip curiculum"-opleiding her en der.

Mijn percentage is natuurlijk geen feit (net zoals dat jij zegt dat het niet klopt geen feit is, want jij weet het exacte percentage ook niet), maar gebaseerd op mijn eigen ervaring met collega's en studio's waar ik of collega's over de vloer zijn geweest (een stuk of 10 in allerlei landen, inclusief IO Interactive, wij hebben namelijk meegewerkt aan Kane & Lynch 2). Goed, de waarheid ligt waarschijnlijk meer in de buurt van 95%. Dat maakt het punt dat ik maakte echter niet anders.

Maar jij schijnt het allemaal zo goed te weten, vertel eens, waar komt jouw informatie vandaan? :)
Zonder kennis van een een aantal soorten code, kom je in de gamesindustrie nog altijd niet echt aan de bak.
En jij denkt dat je dat alleen op school kunt leren? Veruit de meeste echt getalenteerde programmeurs die ik ken hebben leren programmeren voordat ze aan hun opleiding begonnen. Hiermee wil ik overigens in z'n geheel niet zeggen dat een opleiding nutteloos is, maar meer dat mensen die het écht leuk en interessant vinden er al veel eerder mee bezig waren.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 november 2010 01:59]

Waar basseer je je op?
in het buitenland wel, maar in Denemarken twijfel ik er toch sterk aan :). Het zal weer een tijdje zoeken zijn voor de mensen die ontslagen zijn, maar zij zoeken niet altijd terug een job in de game-industrie.

@ Sandervans
uit dezelfde site http://nl.wikipedia.org/wiki/Ironie

Wat mij ook opvalt, is dat de meeste mensen denken dat het hier alleen maar om gameontwikkelaars gaat.

PR-mensen, tekenaars, script-schrijvers, de secretaresse minder omdat er zoveel minder werkvolk aanwezig is, etc etc... Die vinden heus wel in een andere mark een job.

[Reactie gewijzigd door white modder op 1 november 2010 11:34]

Voor zover mij bekend staat de release van Hitman 5 gepland voor eind 2011...
MOGELIJK he :P dus het is nog niet zeker. als het spel er maar niet minder op wordt.
Had niet anders verwacht na de ronduit slechte Kane & Lynch 2..
Inderdaad, de algehele stemming over Kane en Litch 2 is inderdaad niet om over naar huis te schrijven. Dat er dan ontslagen zullen valen door tegenvllende inkomsten is dan niet meer dan logish. Wel apart dat er ook een ander project word gecanceld. Dat geeft toch nog altijd werk te doen, en mogelijke inkomsten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True