Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Nvidia heeft de GT 430 uitgebracht, de langzaamste videokaart op basis van de Fermi-architectuur tot nog toe. De videokaart moet de GT 220 opvolgen en zou geschikt zijn voor media-pc's, terwijl de HD 5570 zijn concurrent is.

Nvidia GF108De GT 430 is gebaseerd op de GF108-chip, met 96 Cuda-cores en een 128bit-geheugenbus. Afhankelijk van het model zal de GT 430 zijn uitgerust met 1GB gddr3- of gddr5-geheugen. De gpu heeft een kloksnelheid van 700MHz, terwijl gddr3-geheugen een kloksnelheid van tussen de 1600 en 1800MHz zal hebben. Volgens Nvidia verbruikt de videokaart maximaal 49W.

Uit reviews van onder andere Techpowerup blijkt dat de videokaart op lagere resoluties nog speelbare framerates oplevert, maar dan voornamelijk in DirectX 9-games. Ten opzichte van de HD 5570 is de GT 430 20 procent langzamer, hoewel de videokaarten even duur zijn. De GT 220 wordt nog wel verslagen, maar die is dan ook weer veel goedkoper.

De videokaart is echter voornamelijk bedoeld voor in media-pc's of htpc's, wat ook duidelijk wordt aan de hand van het pcb-ontwerp. Het pcb is namelijk slechts half zo hoog als gebruikelijk en past dan ook in kleine htpc-behuizingen. Met ondersteuning voor hdmi 1.4a, het afspelen van blu-ray-content in 3d en lossless dts audio bit streaming beschikt de videokaart over de nodige htpc-functies.

Nvidia GT 430

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

http://www.anandtech.com/show/3973/nvidias-geforce-gt-430
De kaart is een aardige optie voor de mensen die echt nu 3d op hun htpc willen hebben, maar hij doet het wat beeldkwaliteit betreft een stuk minder dan een Radeon HD5570. Verder is hij een klap trager en dat kan wat nadelige gevolgen hebben. In de AT review testen ze het niet, maar bij het afspelen van 3d content moet een kaart twee maal zoveel frames uitsturen dan bij 2d, omdat voor elk oog het beeld net iets anders wordt weergegeven. Als je bij 2d al al je resources in hebt gezet om aan je deinterlacing, de-noise, mosquito, etc. te voldoen, dan kom je onder 3d rekenkracht tekort. Ik heb daar nog geen tests van gezien, maar ben benieuwd wat de resultaten zijn.
Hopelijk komen er ook passief gekoelde varianten van deze kaart, want qua temperaturen en verbruik doet hij het best netjes, al verbruikt hij onder full load meer dan de HD5570.

Dat gezegd hebbende: als je per sť Linux op je htpc wil draaien, is de GT430 voorlopig je beste keuze. Helaas kost hij dan wel net zo veel als een HD5670.

Voor de 3d kijker die het ook via zijn htpc wil doen is het wellicht verstandig om nog heel even te wachten op de uitrol van de HD6000 serie gpu's van AMD die deze maand start. En anders zullen de APU's van AMD dit ongetwijfeld ook ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Ed_L op 12 oktober 2010 10:19]

En als je als htpc gebruiker dan toch bij nvidia wil blijven i.v.m. betere ondersteuning in linux en ondersteuning van 3d, zou je ook naar een veel krachtigere kaart van nvidia uit de 4xx serie kunnen kijken:

http://tweakers.net/nieuw...e-gts-450-videokaart.html

Maar die is dan uiteraard een stuk duurder (~ 130e).
Wel jammer dat ie een stuk trager is dan de hd5570. Had verwacht dat ie wel iets krachtiger zou zijn. Ik ga dan gewoon een low profile hd5570 halen voor m'n htpc.
GTS 450 een stuk trager als de HD5770? Ligt er maar aan welke benchmark je pakt. In sommige trager ja, en in andere presteerd 'ie gelijk of beter...

Echter zie ik voor HTPC toepassingen de voordelen van een snellere videokaart niet echt, want het verbruikt ook alleen maar meer, in een apparaat wat vaak 24/7 aan staat.

Dan is de GT 430 toch echt een mooie kaart met een idle verbruik die 7W lager is als dat van de HD5570.
Voor wat er misschien aankomt met de HD6000 serie. (3D)

amd-introduceert-tegenhanger-voor-nvidias-3d-vision
Weer een kaartje waarbij de uitspraak "too little, too late" van toepassing is.

TDP is overigens 6watt hoger dan dat van de 5570.

Edit: Is dat nou de eerste generatie nV die bit streaming mogelijk maken? Ik dacht dat ATi dat als enige kon.

[Reactie gewijzigd door spNk op 12 oktober 2010 09:12]

Dat de TDP 6 watt hoger is zegt niks zonder benchmarks niet waar? :) Vind de drivers persoonlijk (los gezien van de hardware) van NVIDIA nog altijd beter, vooral onder linux dan AMD/ATI, een van de redenen waarom ik liever iets meer betaal en iets meer stroom verbruik :)

Note van mn advocaat:
Mijn client verklaart hierbij geen fanboy te zijn van zowel NVIDIA als AMD/ATI en heeft beide merken voor een veeltal jaren met plezier gebruikt. Mijn client beroept zich over discussie mocht die aanbreken op zijn zwijgrecht

:+

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 12 oktober 2010 09:25]

idem hier. Ik koop ook liever nvidia omdat ik betere ervaringen heb met de linuxdrivers van nvidia dan van ati/amd. Ymmv.

Zodra ik verhuisd ben ben ik in de markt voor vervanging van mijn mediasysteem (ubuntu+xbmc). Deze kaart staat op dit moment hoog op mijn lijstje.

ik ben advocaat en dit is absoluut geen reden voor Phas0r om als fanboy bestempeld te worden :p
Ik kocht ook altijd nvidia kaarten omdat de closedsource Linuxdrivers beter zijn.
Maar mijn laatste aanschaf is een ATI omdat de opensource Linuxdrivers beter zijn dan die van Nvidia. Zo goed zelfs dat ik geen closedsource ATI-driver meer hoeft te installeren. Q3A b.v. draait out of the box met openSUSE 11.3 en de standaard geinstalleerde opensource 2d en 3d drivers. Dat zal met de laatste versie van Ubuntu niet anders zijn. Ook doen alle desktop effecten het perfect met de opensourcedrivers voor ATI. Met Nvidia werken sommige effecten niet.

Het zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat ATI de specs van hun kaarten heeft vrijgegeven en Nvidia niet. Sinds kort voor mij dus alleen nog maar ATI.

p.s. mijn "tests" hebben betrekking op de ATI Radeon HD4350
Had pas onder windows ook last van gare drivers... Is gewoon niet grappig.. Terwijl ik daar bij Nvidia nooit last van heb gehad
Ik heb zelf nVidia en ATI kaarten gehad, en nog nooit erge driver problemen meegemaakt.
snap ook nooit dat mensen daar zo veel problemen mee hebben.

Uiteraard heb ik wel is driver problemen gehad. zowel van Ati drivers als nvidia drivers
Het is echt niet zo dat nVidia's drivers heilig zijn zoals veel mensen doen geloven
Nee inderdaad, wel had ik met mijn hd4870 rare problemen, erg zonde imo omdat het toch een prima kaart was(is). Hij werd ook nog eens erg heet en het geluid van de fan was niet te harden.

De hd58xx is een stuk volwassener dan de hd48xx in hitte en geluid, het toppunt van de architectuur die ati sinds de r600 steeds weer verder verfijnd heeft.

Bij nvidia was dat de g92, al waren de g200 kaarten zeker niet slecht, alleen waren ze te duur om te concurreren met de hd48xx kaarten, waardoor nvidia niet de beoogde winst heeft kunnen behalen. De nadelen van de hd48xx kaarten vielen mede door de zeer gunstige prijs veelal in het niet, bij de hd58xx en de rest van de hd5 reeks zijn de problemen verholpen en de rpijs is nog steeds gunstig, wat dat betreft de beste serie van ati sinds de introductie van de hd2 serie :)
Ik had het ook. En mijn vriendin heeft het nu nogsteeds! Ze kan niet eens fatsoenlijk updaten naar de nieuwe catalyst. Ook niet als weer eens voor de zoveelste keer de hele pc opnieuw installeer. De setup zegt gewoon "failed". Oudere versies werken wel.

Bij nvidia heb ik daar nooit last van. Het enige wat ik heeeel soms wel eens heb is een "gpu restart". Dan is het scherm heel even zwart en dan komt windows met de melding dat mn GPU opnieuw is gestart. Ik ben er nogsteeds niet helemaal achter hoe dat nou komt. Dat gebeurt trouwens nooit bij het gamen.. alleen als ik bijvoorbeeld een film ga kijken.

[Reactie gewijzigd door robindegen op 12 oktober 2010 13:52]

Klopt het idee dat deze ongeveer net zo snel zou moeten zijn als een nVidia 9600GT? Als ik zo de specs zie krijg ik namelijk het gevoel dat dit mogelijk zo is.
De 9600GT was al sneller dan een GT240, en aangezien deze kaart dus weer tussen de GT220 en de GT 240 zit zou ik er maar niet vanuit gaan..

[Reactie gewijzigd door DominoNL op 12 oktober 2010 09:25]

Op het eerste oog zou dat inderdaad mogelijk moeten zijn, zeker als je naar de clocks alleen kijkt, al zal de 128bits bus en het gddr3 geheugen roet in het eten gooien.
Dit is dus de snelste videochip van nVidia die geen pci-express power connector benodigd?

Dan hoop ik maar dat XFX met een sneller model komt met GDDR5 geheugen en hogere core snelheden...

Anandtech:
NVIDIA isn’t pushing the GT 430 as a gaming performance card so we aren’t going to recommend it as one. If you need budget gaming, then the only choice to make is to go AMD.
Ben benieuwd naar de AMD Radeon 6570/6670 }>

[Reactie gewijzigd door Undervolter op 12 oktober 2010 14:47]

Dan hoop ik maar dat XFX met een sneller model komt met GDDR5 geheugen en hogere core snelheden...
XFX verkoopt geen nVidia meer...
De videokaart is echter voornamelijk bedoeld voor in media-pc's of htpc's, wat ook duidelijk wordt aan de hand van het pcb-ontwerp.
Naar mijn mening kan je dan net zogoed een 8800 of 9800 (met HDMI slot indien nodig) uit de budgetbak halen, veel verschil zal je niet merken
Aan het einde van het jaar, wanneer je de stroomrekening krijgt. :/ Dan blijkt een onboard of low profile kaartje toch beter uit de bus te komen dan een 9800 of 8800.. Jammer dat dat uit dit artikel nog niet op te maken is, zijn toch zeker wel goede eigenschappen van zo een kaart.

[Reactie gewijzigd door _Apache_ op 12 oktober 2010 09:16]

Ja handig die kaarten gebruiken waarschijnlijk meer dan de rest van de hardware en zijn 2x zo hoog! Erg praktisch!

Sterker nog het Idle verbruik van die kaarten is volgens mij hoger dan het max van deze kaart :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 oktober 2010 09:16]

Geen HDMI 1.4 support, minder support voor het bitstreamen van audio, een hoger stroomverbruik en niet passend in veel htpc behuizingen.
Ja, heel weinig verschil
Geen HDMI1.4a (3D), geen lossless audio (DTS MA / Dolby TrueHD), geen dual videostream decoding, minder beeldbewerking en een veel hoger verbruik. Verschil is er dus weldegelijk!

Ik zou wel graag eens een review willen zien eigenlijk, om te zien hoe deze het doet in videodecoding tests.

edit: Anandtech's review heeft ook de HQV test gedraaid. Lijkt erop dat nVidia voornamelijk nog wat verbetering heeft te verrichten mbt 2:3 en 2:2 pulldown, hoewel je dat eigenlijk steeds minder nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 12 oktober 2010 16:15]

We praten hier over Low profile kaartjes niet over full profile ;)
Daar heeft hij het ook over. Of je een nieuwe low profile kaart koopt, of nou een oude full profile koopt.... Het is soms zeker interessant om te zien of een oude snelle kaart goedkoper is dan een nieuwe low profile...

;)
Deze is ongeveer even snel als de ati hd 3870, maar verbruikt wel een stuk minder energie dus op de lange termijn....... Als je geen 3d nodig hebt, ben je volgens Anandtech beter af met een ATI AMD hd 5570 of 50.
Ook alleen maar in left 4 dead, die al wat ouder is, zeker de engine. Maar in alle andere spellen is 't een hopeloos geval.
Van deze kaart kan je wel een LP maken. gewoon VGA port eraf ( heb je toch niet nodig voor HTPC) LP bracket pakken en erop zetten. Ik zou geen kaart kopen die 20% langzamer is en net zo duur zal zijn.
Deze GT 430 is al een LP, je hoeft niks eraf te slopen :) je krijgt brackets bij waardoor je VGA op een dubbele slot kan aansluiten.
jslavenburg had het over een 8800 en 9800... dat zijn FP kaartjes en geen LP.

[Reactie gewijzigd door A.M.D op 12 oktober 2010 10:01]

9800GTX+ in je HTPC :+ ... Laten we dat nou maar even niet doen.
Oh ja en na 8 maanden in de oven flikkeren omdat alle solderingen loslaten. Nee dan toch liever een kaart uit de nieuwere generatie.
Wel aan je energierekening elke maand ;).

Ik vind het wel mooi kaartje, handig voor menig htpc'tje
Klein dingetje, maar als Nvidia dingen gaat uitbrengen die 20% slechter zijn als de concurentie die ook gewoon bezig is met vernieuwen dan moeten ze nog even aan de bak..
Handig klein kaartje, maar voor een laag budget is er genoeg keus, zeker als je ouderen modellen mee neemt in de keuze =)
Ben er persoonlijk wel blij om dat Nvidia schijnbaar wat van het re-branden van oude modellen afstapt en nu een nieuwe kaart voor de minder eisende consument neerzet. Met het re-branden van oude kaarten zijn al genoeg 'minder goed geÔnformeerde' consumenten de mist ingegaan.

Laten we hopen dat Nvidia deze weg blijft bewandelen...
Als er een passief gekoelde variant van deze kaart op de markt komt voor een betere prijs, is deze kaart ideaal voor mij. Ik game zelden, maar zou wel graag GPU acceleratie willen hebben in Adobe Premiere CS5 met de Mercury engine hack.
Wat een rare review in die link.

Er worden als pluspunten aangehaald dat de kaart DirectX 11 ondersteund en physics. voor beide is de kaart veel te traag, en dus heb je er geen bal aan. dat mag mijns inziens dus ook niet als pluspunt genoemd worden.
Ik heb de 5570 onlangs gekocht voor m'n low profile all purpose pc. Je kunt er vrijwel alle games op spelen (sommige wel met aangepaste settings) en dat doet'ie best goed. Ondersteunt ook DX 11. Het grote nadeel van low profile kaarten is dat de fans best klein zijn en dat deze daardoor veel toeren maken om nog goed te koelen. Het gevolg is dat zo'n kaart in een HTPC een stuk minder bruikbaar is. Als het stil is is de PC op 5 meter afstand duidelijk te horen.