Hyves praat met mogelijke kopers - update

Het Nederlandse sociale netwerk Hyves heeft zichzelf in de etalage gezet, beweert Het Financieele Dagblad. Onder andere de Telegraaf Media Groep zou interesse hebben in de site. Hyves zelf ontkent dat er verkoopplannen zijn.

De gesprekken zijn nog informeel van aard, vertelden ingewijden tegen Het Financieele Dagblad, maar de eigenaren van Hyves zouden zich onlangs bij verschillende partijen hebben gemeld. Als de beweringen in het FD juist zijn, is het de tweede keer dat Hyves zichzelf te koop aanbiedt. In 2008 liepen gesprekken met Viacom op niets uit.

Onder andere Sanoma Digital Group, uitgever van onder meer Nu.nl, zou al te kennen hebben gegeven geen interesse te hebben. TMG zou echter nog wel contact hebben met de eigenaren. De uitgever van De Telegraaf, maar ook van onlinemedia als Relatieplanet.nl en Speurders.nl, ontkent niet dat er gesprekken lopen: "We kijken in algemene zin serieus naar overnamekansen op het vlak van digitale media."

Hubert Deitmers, president-commissaris van Hyves, zegt tegen de krant dat er wel interesse is, maar dat deze partijen hen hebben benaderd en dat Hyves zelf niet actief de markt is opgegaan. Deitmers is zelf eigenaar, samen met onder andere de private-equity-firma van Joop van den Ende.

De berichten komen op een moment dat Hyves-concurrent Facebook aan een sterke opmars bezig is in Nederland. Hyves zou hier 10 miljoen leden en een omzet van 20 miljoen euro hebben en daarmee nog wel veel groter zijn, maar volgens critici heeft de site zijn piek bereikt. Volgens Hyves zelf echter, had de site op 23 augustus nog een recordaantal van 275 miljoen pageviews.

In een reactie heeft Hyves laten weten dat het bericht in het FD niet klopt. Hyves zou niet te koop staan, evenmin zou er actief naar een koper worden gezocht. Wel worden er strategische gesprekken gevoerd. "Uiteraard praten we, op verschillende niveaus, sinds de start met partijen die een toegevoegde waarde kunnen hebben in het uitvoeren van onze strategie", schrijft Marc de Vries, ceo van Hyves.

Volgens de directeur is er de afgelopen jaren meerdere keren interesse getoond in Hyves. "De interesse in Hyves is niet zo vreemd", stelt De Vries "Er komen volgens Comscore ongeveer 7,8 miljoen unieke bezoekers per maand op Hyves, en het gebruik van Hyves draait op bijna alle vlakken op recordniveau. Ook maken we al sinds 2006 winst. Dit jaar gaat Hyves zelfs een recordomzet en winst behalen en de verwachtingen voor 2011 zijn nog beter."

Update, 11.15 uur - Reactie Hyves toegevoegd

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

28-09-2010 • 10:19

138

Reacties (138)

138
137
104
5
0
1
Wijzig sortering
Inmiddels heeft Hyves een blog geplaatst die het een en ander wat ontkracht. Zo zou er niet actief gezocht worden naar een koper, maar hoogstens 'gepolst':
Het artikel 'Eigenaren zetten Hyves in de etalage' in het Financieele Dagblad van vanochtend (http://hyv.es/ghDut9) klopt niet en daarom neem ik de gelegenheid om hierop te reageren. Allereerst stond er dat Hyves te koop zou staan en wij actief op zoek zijn naar een koper. Dat is niet juist.

Uiteraard praten we, op verschillende niveau's, sinds de start met partijen die een toegevoegde waarde kunnen hebben in het uitvoeren van onze ‘Hyves verbindt Nederland’ strategie. Daarbij worden we inderdaad wel eens gepolst, dat is de afgelopen jaren regelmatig gebeurd terwijl we uitgroeiden tot grootste website van Nederland. En wanneer we dat dan afwijzen zoals begin 2008 is dat volgens het FD blijkbaar een 'mislukte exitpoging'.
Aldus Marc de Vries.

[Reactie gewijzigd door Zoefff op 22 juli 2024 18:20]

Anoniem: 377406 @Zoefff28 september 2010 11:28
natuurlijk proberen ze het nu een beetje te downplayen. Ze willen denk ik niet dat potentiële kopers gaan lezen dat ze voor gebruikers minder interessant zijn dan een paar jaar geleden.

Knap als je hier nog geld in durft te steken. Ik zie steeds meer mensen overstappen op facebook. Dat het doodbloedt is mi zo klaar als een klontje.
Met zeggen dat je te koop bent creëer je al een slechte onderhandelingspositie, niet doen dus. Dan kan je beter zeggen dat je zelfstandig wilt blijven en mogelijkheden zoekt om samen te werken. Iedereen is te koop, dat weet een potentiële koper ook wel.
Op de lange termijn is het aannemelijk dat Facebook de overhand gaat krijgen. Als ik nu kijk naar de activiteit die ik zelf waarneem op Facebook zie ik dat in het afgelopen jaar véél meer bekenden lid zijn geworden en ook steeds meer mensen de website actief gebruiken. Vooral het internationale karakter heeft hierbij een sterk voordeel op Hyves (veel mensen hebben wel internationale kennissen of ontmoeten simpelweg buitenlandse vrienden op vakanties en dergelijke).

Daarnaast is Facebook veel groter. Facebook heeft veel meer financiële mogelijkheden om haar platform uit te breiden en te verbeteren. Daarnaast heeft Facebook door zijn grootte meer mogelijkheden om samen te werken met andere grote spelers zoals recentelijk Microsoft (Windows Live/Facebook-integratie binnen enkele maanden; nu in bèta in USA) en de open API maakt Facebook makkelijk te integreren met andere websites, hoewel Hyves volgens mij ook zoiets heeft.

Daarnaast vind ik Hyves, maar dat is persoonlijk, ook veel meer puberaal van opzet. Met dingen zoals 'respect', 'tikken' en 'krabbels' zet je een m.i. vrij infantiel karakter neer als social networking platform. Alleen daarom al heb ik helemaal niks met Hyves. :)
Daarnaast vind ik Hyves, maar dat is persoonlijk, ook veel meer puberaal van opzet. Met dingen zoals 'respect', 'tikken' en 'krabbels' zet je een m.i. vrij infantiel karakter neer als social networking platform.
Ik vind dit leuk >> Respect
Porren >> Tikken
Prikbord >> Krabbels

Het is gewoon hetzelfde dus

Melden wat je doet en waar je bent en zoveel mogelijk vrienden hebben en dan maar nieuwsgierig kijken wat iedereen aan het doen is.
Alleen al in de interface kun je merken dat FB volwassener is dan hyves. En btw, FB stel je natuurlijk in op engels, dan wordt het:

Like
Poke
Wall
Waarom zou een Nederlander in hemelsnaam FB op het Engels zetten?
Waarom niet? Ik gebruik geen FaceBook, maar waar mogelijk stel ik de taal in op Engels. Voorbeelden: Windows, zo veel mogelijk andere software, m'n Google account, Youtube, etcetera. (Helaas een paar jaar geleden nog een Nederlandse MS Office gekocht.) Ook lees ik graag Engelse boeken, enz.

Een voordeel is dat je geen onduidelijke en/of onjuiste vertalingen meer tegenkomt. Daarnaast is het makkelijker om zaken m.b.t. software on line op te zoeken, omdat de engelstalige userbase veel groter is dan de Nederlandse (over het algemeen, bij Hyves uiteraard niet).

Nu vind ik Engels ook gewoon een prachtige taal :), dus heb ik sowieso een voorkeur voor Engels.

Maar het uigangspunt dat 'een Nederlander' per definitie zijn FaceBook niet op Engels zou zetten is wel heel gegeneraliseerd ;)

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 22 juli 2024 18:20]

Ook Hyves kan in het engels, dan wordt het:

Respect
Ping
Scraps

Nog steeds precies hetzelfde dus.

Gewoon twee dezelfde soort systemen voor nieuwsgierige mensen die niets te doen hebben.
"De interesse in Hyves is niet zo vreemd", stelt De Vries "Er komen volgens Comscore ongeveer 7,8 miljoen unieke bezoekers per maand op Hyves, en het gebruik van Hyves draait op bijna alle vlakken op recordniveau.
Hier geloof ik geen bal van. Nederland heeft grofweg 16 miljoen inwoners, daar behoren dus ook bejaarden en pasgeboren baby's toe, en de helft daarvan zou dus maandelijks Hyves bezoeken? Het aantal buitenlanders dat Hyves bezoekt zal geen zoden aan de dijk zetten.

Volgens mij zijn het nu nog voornamelijk tieners die er gebruik van maken. Een deel van de wat oudere jongeren :P heeft waarschijnlijk wel eens een accountje aangemaakt (om bijvoorbeeld eens personen op te zoeken waarmee men op lagere of middelbare school heeft gezeten, of een sportclub o.i.d.), maar doet daar verder niets meer mee.

Diegenen van de wat ouderen (18+ zeg maar, studenten en ouder) die wel de behoefte hebben aan een social network platform, zoeken hun heil veel eerder in Facebook, omdat dat veel minder een onkiedonkie-tiener-uitstraling heeft, en ook veel meer internationaal georiënteerd is. Dus nogmaals, leuke claim die 7,8 miljoen unieke bezoekers per maand, maar moeilijk te geloven.
Ik verbaas me een beetje dat er mensen zijn die Hyves overzichtelijker vinden dan Facebook.
Maar blijkbaar ben ik met mijn 37 alweer oud, dat ik Hyves visueel veel te druk, onoverzichtig en puberachtig vind.
Ik kan me best voorstellen dat mensen Facebook saaier vinden ogen. Maar onoverzichtelijker.... Neuh.

Ik vind Facebook echt een verademing.
Ik wordt alleen strontziek van al die statusupdates van een ander z'n Farm of Quest. Maar gelukkig kan je dat uitzetten.

(niet beledigend bedoeld: het valt me op dat de Nederlanders op Facebook die ik ken doorgaans hoger opgeleid zijn dan die op Hyves. Misschien zijn die saaier en willen meer 'rust' aan de ogen...)

[Reactie gewijzigd door Titusvh op 22 juli 2024 18:20]

Hoger opgeleid = Goeie baan = buitenlandse contacten / vrienden = Facebook.
Internationale concepten winnen het uiteindelijk altijd van de 'nederlandse' variant. En dan ziet de toekomst er niet bepaald fijn uit, het wordt een melkkoe die vol met reclame wordt gepropt, speciale betaal-abbo's, en de hype van hyves bloed weer rustig dood.

Toch opmerkelijk, met 10 miljoen leden zou dit ruim 2/3de van de Nederlandse bevolking moeten zijn, moet dit niet meer worden gelezen als 'accounts'? (account voor jezelf, voor je 'fanclub', voor je 'hobby', voor je 'hond', voor je 'huis', etcetc).
Dat internationale aspect is een goede. Nederlanders hebben al die jaren met Hyves eigenlijk een beetje met de kop in 't zand zitten internetten. Om een of andere reden moeten Nederlanders altijd hun eigen, Nederlandse, versie hebben van dit soort sites. Net zoiets dat alle Duitsers graag alle films in 't Duits zien. Je zag dit al tijdens de CU2-generatie (was er zelf ook schuldig aan). MySpace? Neejoh, in Nederland moest je CU2 hebben. facebook? Neejoh, Hyves is de shit. Maar dan loop je wel regelmatig tegen problemen aan als je internationale ambities hebt. Dit is dan ook de reden dat facebook eerst populair werd onder oudere en hoger opgeleidde mensen.

Je kunt je natuurlijk afvragen welke tiener nou een internationale ambitie heeft. Nouja, dat vakantievriendinnetje uit Duitsland bijvoorbeeld, die heeft natuurlijk helemaal geen hyves.

Ik ben blij dat Nederland ook op dit gebied steeds internationaler wordt. Zo zie je dat facebook populair wordt en laten we natuurlijk Twitter niet vergeten. Hopelijk worden alle Nederlandse versies snel de wereld uitgeholpen. Dat geld natuurlijk niet voor websites met lokale belangen zoals Marktplaats vs. eBay.

Naast de internationale verschillen heb ik altijd het gevoel gehad dat Hyves gewoon achter de feiten aanliep. Het is een beetje hetzelfde gevoel dat ik bij Microsoft heb. Die hobbelen vaak ook achter allerlei andere pioniers aan. Met veel gekopieerde features, hier en daar een mislukt project en slechts sporadisch een succesvolle innovatie tot gevolg.

Drie simpele voorbeelden van deze immitaties zijn status updates, het taggen van gezichten in foto's en de games sinds dit jaar. Deze vallen allemaal in de categorie: beter goed gejat dan slecht bedacht. Ik moet toegeven dat deze nieuwigheidjes de boel wel verbeterd hebben, maar ik koop ook geen namaak-televisie als ik voor dezelfde prijs gewoon een degelijke en innovatieve versie kan kopen.

[Reactie gewijzigd door Josh op 22 juli 2024 18:20]

Om nog maar even te zwijgen over mensen die twee accounts hebben omdat het wachtwoord was vergeten, of simpelweg accounts die nooit actief zijn geworden (geen foto, geen vrienden, etc.). Zo komt men vast snel aan 10 miljoen, ja.
Er staan zelfs huisdieren tussen. :')
Hoe serieus moet je die claim dan nemen qua "gebruikers"accounts??
Ik denk dat een bedrijf of stichting of sportclub etc ook als lid wordt gezien. Zo kom je al een eind.
Verbaast me niets dat de hyves bazen open staan tot verkoop, facebook is een veel te zware concurrent, ik snap eigenlijk niet welke motivatie welke partij dan ook kan hebben om nu nog te investeren in hyves. Waarschijnlijk een stel conservatieve managers die in het verleden leven, hyves is gedoemd een langzame dood te sterven, net zoals dat 10 jaar terug met cu2 gebeurde. Dat werd toen nog opgekocht door Ilse media..

[Reactie gewijzigd door Bert2000 op 22 juli 2024 18:20]

Ik vraag met af wat er gebeurt met alle persoon gegevens die in de Hyves database staat gebeurt, zeker zodra bevoorbeeld een TMG het overneemt alleen de mogelijk gerichte reclame waarde zou wel eens ver boven de aanschaf prijs kunnen liggen.
Daarover zal vast wel iets staan in de voorwaarden die je als Hyver hebt geaccepteerd. Daarnaast, Hyves is zo verschrikkelijk open, wat maakt het nog uit wat er met je gegevens gebeurt (ook al heb je je account op slot).

Mij persoonlijk boeit Hyves (en dergelijke sites) helemaal niets. Als ik iets met iemand wil delen dan e-mail ik dat wel naar die persoon zodat niet de hele wereld dat komt te weten. Ik gebruik alleen Linked-in, maar dat is eigenlijk zakelijk bedoeld!
Linkedin gaat ook aan zijn eigen succes ten onder. Waar je vroeger nog snel even kon kijken naar het hoe en wat van mensen in je (in)directe professionele omgeving is het nu een zoveelste kijk-mij-eens-fantastisch-zijn-etalage met testimonials en recommendations gevuld met onnozele, holle retoriek die allemaal rechtstreeks uit hetzelfde boekje lijken te komen. Vooral bij de Nederlanders, ik werk zelf in Engeland en daar leeft het niet echt moet ik zeggen. Mijn halve klas van de middelbare school die ik al 15 jaar niet gezien heb wil Linkedin-maatje worden, dat is toch volstrekt de bedoeling van dat concept niet? Zeker als je weet dat de grote meerderheid daarvan niet de snuggersten waren, maar toch allemaal wat aanbevelingen heeft gespaard van wat vriendjes. Wat zegt me dat dan over de waarde van de info die ik op Linkedin tegenkom? Dat het een hoop opgeblazen blahblah is en ik er net zo goed niet naar kan kijken.
Alles wat een overnamekandidaat met die gegevens kan, kan Hyves nu zelf ook al. Als je een bedrijf overneemt, neem je tevens de afspraken over die het bedrijf heeft gemaakt met zijn klanten. Kortom TMG zou aan exact dezelfde voorwaarden moeten voldoen als Hyves nu.
Al doen ze ook maar iets extra's met die gegevens dan dat ze nu doen zijn ze illegaal bezig en worden ze vast en zeker aangepakt.

Het enige wat ze kunnen doen is query's uitvoeren waarbij de privacy gewaarborgd blijft en zo mogelijk informatie of trends boven water halen om bijv gericht reclame te presenteren.
Ik neem het zekere voor het onzekere en ga nu mijn al maanden inaktieve account deleten (veel gedoe, je moet eerst al je vrienden deleten voordat je 'm kan deleten).
Ik denk dat het een snelle dood sterft. Ik gebruik het de laatste weken nooit meer. Alleen nog maar Facebook.
In vergelijking met Hyves, vind ik facebook onhandig in de bediening, onoverzichtelijk, en qua uiterlijk tegenvallen...
Datzelfde zal iemand zeggen die Facebook gewend is. Bovendien is de uniforme "saaie" layout voor sommigen juist plezierig. Het geeft ook meer aan dat het om de inhoud gaat dan om de eerste indruk.
ben ik met je eens. hyves kun je fijn je hele eigen site aanpassen en mooi maken. facebook is eigenlijk een twitter die niet constant aan staat:P
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook denk dat Hyves in de toekomst eerder minder waard gaat worden dan meer. Ze hebben nu een groot aantal leden, maar waar het uiteindelijk om gaat is het aantal actieve leden. De koper zal dan ook een scherpe prijs willen zien lijkt mij.
Same here, 80% van me hyves buddies zit nu op facebook.

En los van het feit dat facebook hyvers opslokt omdat het populair is,wat nog op hyves zit van mijn bekenden kan ik catagoriseren als onvolwassen mensen. En veel bekenden hebben t zelfde ervaren. Hyves is een tiener hangplek aant worden, en mensen willen daarvan weg.

Dus ben het wel met Bert, knakworst en zerosixzero eens, ben heel benieuwd wie het durft op te kopen. Maarja stel met een omzet van 20mil en een winst van 2mil per jaar... is de koopsom 1 tot 3 mil. dan kan je er nog wel met 8jaar leuke winst uit halen, maar ben bang dat t over 6 tot 10 jaar echt wel klein geworden is.
kopen van een bedrijf kost normaal een factor vier maal de jaaromzet.

Maar dat ter zijde. Eens dat het een wel erg op jong volk gerichte site is, te veel met eigen stijltjes en irritante afleiders. Facebook is ook internationaal, maar dat zal voor veel mensen niet echt een argument zijn.

Net als voor TV geldt dat de grote bulk gewoon geen kwaliteit heeft en vooral op de gewone man gericht is, Hyves ook. Veel mindere kwaliteitsonzin dus. Is niet vreeemd maar is wel een groot deel van de markt, klaar uit. Dat deel blijft wel, als er niets fundamenteels verandert.
De factor 4 maal de jaaromzet is gewoon grote onzin. Als jij een bedrijf wil kopen met een miljoen omzet en een verlies van 1 ton per jaar ga je er geen 4 miljoen voor betalen. De berekeningen die daarvoor nodig zijn laten wel lekker bij de accountants van deze wereld.

Hyves blijft in nederland een groot aandeel houden door de adverteerders die gerichter op de nederlandse markt kunnen adverteren en veel jongeren (onder de 20) zitten niet te wachten op een internationale site.
Vaak een factor van de jaarwinst. Geen idee hoe groot die factor dan wel is. Heb wel 's 5 gehoord. Maar ik ben geen accountant.
Zal ook afhangen van de verwachte groeipotentie. Net zoals ten tijde van de internetbubble, dat verliesgevende bedrijven wél exploderende beurskoersen kenden...

[Reactie gewijzigd door Titusvh op 22 juli 2024 18:20]

Het simpelweg vermenigvuldigen van het netto resultaat of de netto omzet met een factor X is te kort door de bocht. De waarde van een onderneming wordt veel vaker bepaald door de te verwachten toekomstige vrije kasstromen (omzetgroei, kostenverloop, etc. wordt hierin meegenomen) contant te maken naar het heden tegen een verdisconteringsvoet (veelal de WACC die onder andere bestaat uit de risicovrije rentevoet en een rendementsopslag).
Wat jullie echter vergeten is dat jullie ouder worden, net als jullie vrienden. Vergeet niet dat de voornaamste aanwas is van jongeren op Hyves. En zo'n beetje alle jongeren zitten op Hyves, dus dat slaat alleen maar meer aan. Kijk maar eens naar 16 jarigen, die hebben soms wel 2000 'vrienden' op Hyves.

Beetje kortzichtig om te concluderen dat iets 'dood' gaat doordat jouw gebruikersgroep iets niet meer gebruikt... Hyves groeit immers nog steeds.
juist dat is het. ik vind hyves veel te kinderachtig geworden, je kleine neefje van 10 wil opeens ook hyves-vriendje van je worden en laat een "krabbel" achter. En je collega's die 3 stoelen verder op zitten gaan m.b.v een krabbel commentaar leveren op wat ze gisteren voor vegetarische lasagne hebben gegeten of bij elkaars babyfoto's. Pfff.
Ik heb mijn hyves-account een jaar geleden opgeheven en houdt het bij facebook voor mijn vrienden/bekenden aan de andere kant van de wereld die ik anders nooit meer zou spreken.
Helemaal mee eens en een waarheid als een koe!

(gelukkig ben ik er niet meer aan toe)
Gebruik per definitie geen facebook. Facebook is gewoon evil en gebruik van sociale media sites is voor professionals zeker niet aan te raden. Zeker nu je steeds meer begint te zien dat mensen op banen worden afgewezen door wat er op hun "profiel" staat.
De privacy-instellingen van Facebook zijn super simpel. In tegenstelling tot CU2 en Hyves voorheen (ik weet niet hoe het tegenwoordig zit bij Hyves) zijn je posts nadat je geregistreerd bent alleen zichtbaar voor vrienden, dus zolang je je baas niet als vriend hebt hoef je niet bang te zijn dat hij opeens toegang heeft tot pikante vakantiefoto's.
Ik denk eerlijk gezegt dat hyves best wel populair blijft facebook is minder gebruiksvriendelijk als het om persoonlijke privacy gaat.
Nu zijn dit soort netwerken gewoon niet zo vriendelijk voor je privacy en is het nog altijd aan je zelf wat je erop zet maar het is wel vervelend als iedereen misschien ook je baas je dronken vakantie foto's met vrienden kan bekijken als jij ze voorheen ingesteld had op prive'. :Y)
Het is begrijpelijk dat het bedrijf achter hyves open staat voor verkoop.
De veel bedrijven op internet staan op soort gelijke manier open voor verkoop aangezien het in een keer een grote smak geld op kan leveren kijk bijvoorbeeld naar marktplaats of skype die door gigant ebay op gekocht zijn of google die youtube op kocht van 2 studenten die samen de site op gezet hadden. Maar vergeet andere giganten als microsoft niet die keer op keer geprobeerd heeft gigant yahoo op te kopen en daar miljarden voor boden.

Er gaat veel geld in om en het is vaak zeker de moeite waard voor de makers van een dergelijke dienst om deze te verkopen als er een goed bod voor gedaan wordt.
Het lijkt mij dat de bazen van hyves de kat even uit de boom kijken tot er een tot dat er een goed bod naar voren komt.

Maar voor de gebruikers van Hyves is het natuurlijk wel de vraag wat een overname gaat betekenen als deze plaats zou vinden en welk bedrijf het op koopt en wat het doet met de gegevens van de gebruikers want als je privacy in een keer op straat ligt en gelinkt wordt aan allerlei anderen netwerken is dat natuurlijk niet fijn als dat gebeurd zonder jou meden weten.
Ohhh.. jij gebruikt het niet meer, ja dan zal niemand het meer gaan gebruiken :)

Facebook heeft het voordeel dat er (voor geinstallerde ) apps zijn op de smartphones tegenover 1 (download ) voor Hyves.

Dit gaat hetzelfde verhaal worden als met ICQ vs. MSN
De laatste weken? ... spuit elf :P
Met een omzet van 20 miljoen per jaar is er vast nog wel een leuke winst uit te halen. Zelfs een product dat aan het einde van z'n cyclus zit kan winstgevend zijn. Een eventuele koper zal ook wel een redelijk bedrag neertellen en in dat geval had de huidige eigenaar beter een jaar terug kunnen verkopen...
Laten we hopen dat er geen malware of spyware fabrikant om de hoek komt kijken. Bij de koop van Hyves krijg je toegang tot een enorme hoeveelheid gegevens van veel nederlanders.
Adres gegevens, telefoonnummers, namen, sociaal netwerk, hobbies, intresses en dat allemaal met fotos en commentaar van zelf en vrienden....

Met die gegevens kun je opzich al flink wat geld verdienen in de reclamewereld en in de identiteitsdiefstal wereld! Om nog maar niet te denken aan wat creative slechteriken bedenken :S
Hopelijk wordt de koop dus gedaan door een gerenomeerd bedrijf, en geen russisch familie :P
Het hoeft nog niet zo te zijn dat Hyves neergaat, veel mensen blijven het naast elkaar gebruiken. Ikzelf zie ook een verschil in het soort mensen bij hyves en facebook. Ook is het gedrag veel puberaler bij Hyves. Dat onwijs los gaan zie ik nog even niet gebeuren bij facebook.

Verder kun je altijd geld verdienen als investeerder. Gewoon alle ontwikkeling uit zetten, alleen wat server maintenance aan houden. Dan kun je prima gaan cashen op abo's en adverts.
Hyves was een hype Facebook is nu een hype en dat is binnenkort ook weer over zeker tot iemand weer iets nieuws heeft verzonnen.
De bazen van Hyves zien in: Stop op je hoogte punt. dat zijn ze nu ook aan het doen geef ze daar eens geen ongelijk in.
Al dat gezeur over hypes altijd. 50 miljoen gebruikers op facebook noem ik geen hype. Het is er en het blijft er.
Waren het er niet 500M? In plaats van 50M? ... Ik vind het ook verbazend als ik er over nadenk.
Volgens mij hoort hier nog een 0 bij, al in juli 2010 had facebook 500 miljoen users
Door Mark Zuckerberg op woensdag 21 juli 2010 om 9:23

As of this morning, 500 million people all around the world are actively using Facebook to stay connected with their friends and the people around them.
En hoeveel dubbele accounts zitten er tussen?
Niet veel anders dan bij Hyves, het verschil tussen 50 en 500 miljoen kan je niet overbruggen met 'dubbele accounts'.
Eh, 50 millioen gebruikers op mijn MySpace noem ik ook geen hype, maar dat bleek het toch wel.
De mensen wilden iets anders en Facebook bood dat aan.
En zodirect zal Facebook ook onderuit gaan omdat de markt veranderd.
Ze blijven misschien wel bestaan maar ik twijfel er niet aan dat binnen vijf jaar Facebook een stuk minder populair is.
En ook Hyves zal dit overkomen. Clavat heeft gelijk, stop op je hoogtepunt en verkoop het aan een partij die meer vertrouwen in de toekomst heeft.
Het scheelt dat Facebook internationaal een hoog marktaandeel heeft en wat betreft functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid en presentatie degelijk en helder in elkaar zit. Dit kun je niet zeggen van Hyves wat gewoon een lelijke teringbende is en is ingericht voor een doelgroep van scholieren. Facebook biedt daarnaast de mogelijkheid om contact te houden met je internationele vrienden. Er is al enige tijd een exodus gaande van met name hoger opgeleiden en oudere gebruikers naar Facebook.

Ik geloof wel dat er een toekomst is voor Hyves. Als ze op de huidige weg doorgaan blijven ze zitten met een publiek van provincialen en Wilders-aanhangers die geen contacten hebben met buitenlanders :P .
De bazen van Hyves zien in: Stop op je hoogte punt.
Daar zijn ze veel te laat mee. Hyves is zakelijk gezien al lang over z'n hoogtepunt heen. 2 jaar geleden kende niemand nog facebook en zou hyves ongekend hoge bedragen kunnen vragen. Nu ziet iedereen dat hyves met geen mogelijkheid tegen facebook op kan en is de prijs veel lager. Nee, dit is eerder paniekvoetbal, snel proberen uitgekocht te worden voor het kaartenhuis in elkaar stort
Ik heb nooit een hyves of facebook account aangemaakt; geen behoefte aan ook. Het is te publiekelijk en het lijkt belangrijk om zoveel mogelijk 'vrienden' te hebben, etc.

Ik zou zelf liever een variant zien waarbij alles prive gehouden wordt; gewoon je eigen netwerkje, alleen op uitnodiging, ben je geen lid, zie je niet dat het bestaat (wat is de meerwaarde?), dan kan je tenminste ook dingen die prive zijn makkelijk bespreken, feestjes organiseren, foto's delen, zoals dat nu vaak via e-mail gaat.

Het idee van social networks is leuk, maar de uitvoeringen die ik tot nu toe gezien heb bevallen me niet. Zeker niet als je ziet welke trucjes er allemaal gedaan worden om geld aan je te verdienen.

Met google adsense (imho nog altijd de minst vervelende variant van reclame op websites) is er ook genoeg te verdienen zonder dat de focus te zwaar op verdienen ligt.
Ik zou zelf liever een variant zien waarbij alles prive gehouden wordt; gewoon je eigen netwerkje, alleen op uitnodiging, ben je geen lid, zie je niet dat het bestaat (wat is de meerwaarde?), dan kan je tenminste ook dingen die prive zijn makkelijk bespreken, feestjes organiseren, foto's delen, zoals dat nu vaak via e-mail gaat.
Wat jij wilt kan gewoon met Facebook en ik denk ook wel met Hyves. Als je registreert op Facebook zijn je updates standaard alleen voor je vrienden zichtbaar en die kies je zelf uit. Desgewenst kun je op postniveau aangegeven wie toegang heeft.
Dat kan inderdaad op Hyves ook gewoon, in ieder geval tot op zekere hoogte.

Nou weet ik niet hoe Facebook in elkaar zit, maar op Hyves wordt je wel net zo behandeld als je de mensen behandeld die je dus niet in je groepje wilt hebben. Sluit jij je account voor niet-vrienden af, dan kan je ook niet meer kijken op accounts van de mensen die je uitsluit. 1 stap verder is vrienden van vrienden, of je zet de boel gewoon wagenwijd open, net wat je wilt. Maar ook op Hyves kan je prima je account voor dat selecte groepje vrienden kunnen afsluiten voor anderen en dan is het voor anderen die niet in je vriendenlijst staan gewoon niet zichtbaar. Dat kan op account niveau, maar voor bv fotomappen is dat zelfs per map apart instelbaar.

En wat fotomappen betreft, die kan je aanmaken en per map apart instellen voor welke Hyver het wel of niet mag zien ( vrienden, vrienden van vrienden, Hyvers of gewoon iedereen ). Je kunt buiten krabbels ook gewoon privé berichten versturen naar 1 persoon, of een geselecteerde personen en dan is het verder helemaal niet openbaar, ook niet andere vrienden, maar dan uitsluitend voor degenen die je dat berichtje gestuurd hebt.

Om nog even terug te komen op het stukje van CMG .... zoals jij het beschrijft, zoek je geen social network, maar gewoon een club(je), die een afgesloten website heeft, met alleen leden die dan toegang hebben. Wil je dat allemaal echt privé houden, dan gewoon zelf een site maken, met login's voor geselecteerde leden ......
Ik zou zelf liever een variant zien waarbij alles prive gehouden wordt; gewoon je eigen netwerkje, alleen op uitnodiging, ben je geen lid, zie je niet dat het bestaat (wat is de meerwaarde?), dan kan je tenminste ook dingen die prive zijn makkelijk bespreken, feestjes organiseren, foto's delen, zoals dat nu vaak via e-mail gaat.
Maar dat is toch mogelijk met Facebook? Je kan aangeven dat je niet gevonden wil worden en verder zet je alles op Friends only.
Inderdaad, je kan beter een LinkedIN account hebben. Veel serieuzer en geen ongein. Social networking op Internet is meer voor mensen die geen sociaal netwerk buiten de deur hebben ;)

Helaas moet ik bekennen dat ik zelf wel een Hyves accout heb maar dat is meer omdat de familie het leuk vind. Zelf doe ik er niks mee. Bovendien, iedereen op mijn Hyves staat ook in mijn telefoon en ga ik ook gewoon langs. Dus Hyves is meer een overbodig iets eigenlijk. Misschien wel een keer opzeggen.

En Facebook, nee, laat maar. Is Amerikaans en daar wil ik dus al helemaal geen persoonlijke informatie op een site hebben staan. Laat staan dat ik daar mijn "relaties" vastleg. Facebook is Evil....
Ontwikkeling.. "vroeger" hadden we cu2, msn groups, die zijn ten onder gegaan... nu hebben we Hyves en Facebook (Twitter) maar ook deze sites zullen uiteindelijk de markt uit gedrukt worden door superieure alternatieven.
Persoonlijk vindt ik Facebook fijner in gebruik, en zie ook steeds meer mensen een account aanmaken (die overigens wel al een Hyves account hadden).
twitter is geen concurrent van FB of Hyves.
Je kan bij allebei korte berichtjes posten, die je vrienden vervolgens als feed binnenkrijgen...dat noem ik een concurrent.
Daarom ook tussen haakjes, maar het valt wel onder de categorie Social Media waar ik Hyves, Facebook (en vroeger Cu2 en msn groups) onder reken...
ik ben blij dat ik al m'n accounts op marketingdata mining sites (zoals cu2, facebook, myspace en hyves) heb opgegeven... ten eerste spreek ik niet meer met mensen waar ik jaren geleden afscheid van heb genomen (met goede redenen) en ten tweede ben ik geen kromgebukte eindgebruiker meer voor de marketing afdelingen van de verschillende bedrijven, klaarstaand om genomen te worden met gerichte reclame... no thanks.
hmm vind hyves zelf beter dan facebook

maar hetgeen wat facebook zo groot maakt hier is dat ze gewoon veel beter apps hebben..
zoals bijv mijn htc desire als ik online ben (offline weet ik niet)
dan krijg ik direct alle nummers van mijn contactpersonen op facebook binnen..

ideaal maargoed nadeel aan facebook vind ik de enorm zwaar irritante layout die gewoon niett veranderen is..

en de rest wat compleet onoverzichtelijk is.

verder denk ik dat als hyves verkocht zou worden dat er heel wat dingen gaan veranderen denk o.a aan het goldmember systeem..

bedrijven in handen gooien van gierige bedrijven (ze kopen het immers om aan te verdienen) is nooit goed...
eehbiertje, ik wil jou niet persoonlijk aanvallen of beledigen maar ik vind het wel grappig... Jij bent een van de weinigen die Hyves beter vindt dan Facebook en wat mij dan gelijk opvalt is dat je het gebruik van hoofdletters niet op de basisschool hebt geleerd en dat je nickname ook zo typerend is. LOL!
Taalgebruik lijkt me niet echt direct gerelateerd aan voorkeur voor een sociaal netwerk. Overigens kan je zelf ook wel eens beter opletten bij het gebruik van Hoofdletters, spaties en dergelijke. ( Om anderen even voor te zijn: mijn eigen kennis van algemeen beschaafd Nederlands is ook beperkt, maar ik begon hier in dit geval ook niet over! )

Ik deel overigens Biertjes mening en vind persoonlijk het kunnen aanpassen van de layout van hyves een grote plus ten opzichte van Facebook. Samen met de door al anderen genoemde updates van domme spelletjes is dat gebrek mijn grootste ergenis bij Facebook.

Al de kritiek hier op Hyves is denk ik wel gerechtvaardigd daar niet van. Hyves heeft een nogal puberale doelgroep en de standaard weergave is nogal wat onoverzichtelijk, maar als je van grafisch bewerkte profielen houdt, dan is hyves nog steeds de place to be.

[Reactie gewijzigd door morten op 22 juli 2024 18:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.