Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Corsair presenteert Gaming Series-voedingen

Door , 58 reacties

Corsair heeft zijn gamma voedingen uitgebreid met een nieuwe serie psu's. De Gaming Series is gericht op pc-gebruikers die een game-pc willen bouwen. De zwaarste uitvoering ondersteunt videokaarten in een sli- of crossfirex-opstelling.

De Gaming Series is in drie uitvoeringen verkrijgbaar, waarbij overigens alleen de zwaarste variant over voldoende stekkers beschikt om twee videokaarten aan te sluiten. De 800W-versie, de GS800, is voorzien van vier pci-express-stekkers met 6+2 pinnen; de GS700- en GS600-edities hebben ieder slechts twee stekkers, genoeg om een enkele videokaart van prik te voorzien. De drie voedingen zijn niet modulair uitgevoerd, maar de kabels zijn wel sleeved en extra lang uitgevoerd, zodat ze de componenten ook in grote behuizingen kunnen bereiken.

De overige bekabeling bestaat bij de zwaarste 800W-uitvoering uit acht sata-connectors en evenveel molex-stekkers. Twee floppyconnectors en uiteraard een 24pins- en 8pinsvoeding zijn eveneens aanwezig. De verschillen met de 700W- en 600W-uitvoeringen zitten, naast de pci-express-stekkers, in het aantal sata- en molex-aansluitingen. Bij de 700W-versie zijn er acht sata- en zes molex-stekkers aanwezig; bij de 600W-versie is dat precies andersom.

De voedingen worden gekoeld door een 140mm-ventilator; bij de 700W- en 800W-uitvoering is die verlicht met driekleuren-led's, terwijl de 600W-versie alleen blauwe led's heeft. De Gaming Series-voedingen hebben een enkele 12V-rail en zijn gecertificeerd voor 80Plus. De 800W-versie kost 120 dollar, de 700W 110 dollar en de 600W-uitvoering 100 dollar.

Corsair Gaming GS800 Corsair Gaming GS700 Corsair Gaming GS600

Door Willem de Moor

Redacteur componenten

16-09-2010 • 15:47

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Met de 600 en 700Watt versie kun je best crossfire/SLi draaien, alleen kun je dan maximaal 2 kaarten met 1 pci-e 6(+2) connector gebruiken..
Je kunt gerust 2 kaarten gebruiken die 2 6-pins connectoren nodig hebben. Je moet dan gewoon verbindingsstukjes hebben: Molex -> 6-pin. Word vaak genoeg gebruikt.

Persoonlijk vind ik het zeer jammer dat er zo weinig lager gewatteerde voedingen zijn met genoeg aansluitingen. Een GTX460 SLI setup bijvoorbeeld, komt toe met 600Watt. Ik ken zelfs iemand met een zeer uitgebreide GTX460 SLI setup (veel HD's, fans, i7, ...) die deze draait op een 550Watt voeding, dat is geen probleem, zolang het maar een kwalitatieve voeding is.

Maar het is natuurlijk beter voor de fabrikant als je de duurdere voeding koopt voor de aansluitingen, omdat men dan meer winst kan maken, jammer.
Prijsvergelijkend is het extra dat je krijgt voor die 20 dollar me zeer goedkoop. Je hebt meer connectoren en de levensduur van je voeding gaat minder snel achteruit.

GTX verbruikt enorm weinig stroom, ong 160watt gestrest. Maar indien je liever ATI hebt met minimum 1T DDR5 met bus van 256-bit dan zit je snel over de 200Watt, dan stress je volledig je voeding. wat niet echt aan te raden is.
Overall with a “proper” Radeon 5000 series card NVIDIA still can’t match AMD on a performance per watt basis, but they can come very close.
http://www.anandtech.com/...e-gtx-460-the-200-king/17

Enkel de HD5870 verbruikt meer. Een HD5830 verbruikt ongeveer hetzelfde, terwijl een HD5850 zelfs zuiniger is dan een GTX460.

Als je van 550Watt naar 650Watt heb je gelijk, want inderdaad, GTX460 SLI op 550Watt blijft wat krapjes. Eenmaal aan 650Watt heeft het echter geen nut om hoger te gaan. De connectoren krijg je tegenwoordig al bij je grafische kaart, dat is geen probleem. Alsook de levensduur, dat maakt niet zoveel uit hoor, vanaf dat punt. Met een 650Watt voeding zit je op maximum 80% load, wat zeer mooi is. Je mag ook niet zorgen dat je voeding TE zwaar is, de efficiency is immers lager bij een lagere load, vooral zware voedingen hebben hier last van.

750Watt is pas nodig voor GTX470 SLI of HD5870 crossfire.
850Watt is pas nodig voor GTX480 SLI.
Eender welke andere setup heeft minder nodig en komt gerust toe met 600Watt. (Behalve bij zeer zwaar overclocken ed.)


Anyway, mijn punt is vooral geldig voor nog lager gewatteerde voeding. Alle voedingen met maar 1 6-ins pci-e connector. Met een kwaliteits 450Watt voeding kan je gerust 2 HD5770's in crossfire steken, of 1 GTX460, of 1 HD5870, of ... Maar dan moet je al onmiddellijk met dergelijke verloopjes gaan werken.

[Reactie gewijzigd door Phate_13 op 16 september 2010 17:21]

Dat is waar als je een goede voeding heb is het geen probleem.

Ik heb getest hoe veel 2x Geforce GTX 460 1GB verbruikt in SLI:


Idel, zonder dat er wat draait in Windows: 220w +/-

Crysis: 465w +/-

Load, alleen FurMark: 510w +/-

Load, met IntelBurnTest en FurMark: 610w +/-


En dat met: Tower: Termaltake Xaser III V2000A 2x 80mm fan's + 2x 92mm fan's and 2x 140mm
fan's, MB: ASRock X58 Extreme3 with Sata3 and eSata3 and USB3, CPU: Intel Core i7-920
3.66GHz, Memory: Kingston 3x2GB DDR3 PC14900 CL9.0 XMP Tall HS, 1866MHz, GFX
Card's
: 2x GIGABYTE GV-N460OC-1GI in SLI, PSU: Seasonic X-750 750 Watts, Hard Disk's: 2x OCZ Vertex 30GB in Raid0 and 2x 250GB HD in Raid0, DVD-RW Drive: Sony NEC Optiarc AD-7173S.
dan moet je beter de 800 wat versie nemen. een deftige grafishe kaart gebruikt gestrest ongeveer 250Watt enkel. Dus als je ze beiden eens strest heb je mss nog 100Watt voor de rest. Met de 800watt versie heb je wat over zodat in deze gevallen je voeding ook niet voluit moet gaan, wat me wel beter lijkt voor de levensduur.
Wat voor deftige kaart bedoel je?
Een 5870, in mijn ogen toch een vrij 'deftige kaart' komt hoogstens op 230W in games, en ook de GTX470 haalt 'maar' 215W, waar sterke kaartjes als de 5850 zelfs maximaal maar zo'n 170W verstoken.
Zelfs een dual-GPU-monster als de 5970 komt 'maar' net op 240W.
De enige single-GPU-kaarten die rond de 250W gebruiken zijn de GTX480 en GTX285.

Dus om te zeggen dat een deftige kaart 250W gebruikt is wel een beetje overdreven, alhoewel je het natuurlijk beter kan over- dan onderschatten. ;)

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 16 september 2010 17:07]

gewoon vraagje niet om je tegendeel ofzo te bewijzen, maar wat verbruikt de rest van je hardware dan? cpu, moederbord, hd, ... zal toch ook wat elektriciteit nodig hebben?

tenzij je pc uit enkel 2 grafische kaarten bestaat xD

on topic:
zien er best wel leuke voedingen uit, vind ze is weg hebben van de OCZ game extreme :s
Net alsof een 'gaming-voeding' van 800W beter is dan een andere voeding van het zelfde vermogen ....
"Gaming" betekent feitelijk niet meer als "met LEDs!"
want er is mogelijkheid voor SLI en Crossfire maar dat is in de meeste gevallen wel het geval maar het zijn wel mooie voeding met die led's dat heeft mijn cooler master 1000 watt niet .. de rest van mijn kast in hardstikke blauw dus was die van mij ook wel blauw dus het geeft wel iets(jes) extra's bij de voeding he :D-
Nadeel is alleen dat cooler master voedingen kwalitatief een stuk minder zijn, ze hebben vaak hoge ripple e.d. hetgeen de stabiliteit van je PC niet ten goede komt.

Ik ben zeer benieuwd of Corsair met deze voedingen hun gebruikelijke kwaliteit kan afleveren en wat de prijs in euro's word.
4x een 6+2 stekker is vrij zeldzaam, zelfs bij dikke voedingen.
De HX750 van dezelfde fabrikant heeft dat ook.
en de TX-750 ook... alles boven de 750 watt bij corsair heeft dit.
Dan moet je denk ik beter zoeken... =S
gaming is een marketing term voor domme gamers.
Uhh, nee men probeert alleen gamers hun product te laten kopen.

Dus als de NIET of wel gamer deze voeding op de kop tikt voor minder geld dan gelijkwaardig produckt.

Wie is er dan dom?
Maar het lijkt mij sterk dat deze goedkoper wordt dan een gelijkwaardig produkt. Eerder zal hij duurder zijn, dus dan zou het wel weer dom zijn om er een te kopen. Vooral als je geen window hebt en dus het enige pluspunt (de LEDs) ook niet ziet.
Corsair voedingen zijn doorgaans van erg goede kwaliteit, als je voor evenveel geld een Corsair voeding kan kopen of een van een minder merk lijkt me dat uiterst interessant.
Ik waarschijnlijk, want ik begrijp geen bal van wat je opgeschreven hebt,,,,
Eerder naÔeve of minder geÔnteresseerd/kennis van de hardware. Zo weten ze zeker dat ze een voeding hebben die aan het hun eisen voldoen, zonder zich te verdiepen in de hardware.
Wat vind je dan van Asus en 'Republic of Gamers' ?
is ook marketing gimmick, een non 'Republic of Gamers' bord is net zo goed (of zelfs beter)
en 50% goedkoper, sterker nog ik heb een asrock bord waar ik 49euro voor betaald heb :+ ( aka= Asrock A770DE+ )
zelfde als design een marketing term is voor domme consumenten :)
industrial design is geen marketing term trouwens.
Sorry hoor maar ik heb de Seasonic X-750 750 Watts en die heeft gewoon 4x een 6+2 stekker hoor, er is niks zeldzaams aan.
Nou heb ik dus een HX750 in mijn kast .. Een voeding waar ze met veel bravoure en tam tam de stempel Corsair professional series op hebben gedaan..
Nu dit ... GSblaat ..
Sorry hoor maar de marketing afdeling van Corsair slaat nu wel heel erg door in hun drang naar winst maximalisatie ..
Ik ben er niet van gecharmeerd en eerlijk gezegd werkt het bij mij averechts ..
Wie weet dat mijn volgende voeding gewoon weer een Enermax word net als de vorige 6 voeding vůůr de Corsair HX die ik nu gebruik.
Wat boeit jou de marketing nou? Als ik een voeding uitkies wil ik dat die van hoge kwaliteit is en een hoge efficientie haalt. Wat er voor marketing mumbo-jumbo omheen zit kan me echt geen zier schelen...
je impliceert net ofdat vermogen het enige is dat belangrijk is aan een voeding... Terwijl stabiliteit, koeling, geluidsproductie, en natuurlijk het aantal stekkers ook een rol speelt.
En daarbij is de prijs dan nog niet eens zo hoog, een goeie 80 euro voor 600 watt, bij de pc boer kost 500 watt al snel 50 euro, en dan is dat nog niet eens van een deftig merk.
een goede 300 watt voeding is vaak beter als een slechte 800 watt no-name.

[Reactie gewijzigd door stewie op 16 september 2010 22:41]

Nou ik denk dat mijn pc het met 300 watt hoe goed het merk ook is, dat niet genoeg gaat vinden. 800 watt van een b-merk zal ie wel doen. Ik denk dat je vergelijking net ff buiten zijn grenzen komt. Je hebt wel gelijk dat je veel beter een a-merk kan nemen als b-merk want de verschillen zijn aanzienlijk. Ik liever dan een 640watt van bequiet (die ik dus heb) als een 800watt van sweex (ugh de naam al).
sommige 400watt voedingen hebben een 90% efficiency wat gelijk staat aan een 600watt met 70%.

het probleem ligt hem eigenlijk in de marketing van voedingen.
Dat jij (en ik ook) liever een 90% 400W hebben dan een 70% 600W kan best zijn, met het oog op kwaliteit, stroomverbruik, stabiliteit etc. Als je ermee toekomt tenminste.
Als je PC > 400W nodig heeft, zal die 600W toch echt nodig zijn, wat ook de efficientie ervan is.....

Dat het hetzelfde is, durf ik ook wel te betwijfelen. Zelfs je simpel rekensommetje klopt niet.

(los van het feit dat een 70% efficientie wel erg laag is)
veel no names zoals sweex verkopen lager dan 70% efficientie
Ik zie ook dat ze 80+ gecertificeerd zijn :)

Edit: wel jammer dat het een "standaard" 80+ is, dus geen bronze, silver of "GOLD :*) "

Edit 2: Bij 80plus.org zijn ze bekend als CMPSU-600, 700, 800G zonder de S.

http://www.80plus.org/man..._detail.aspx?id=25&type=2

[Reactie gewijzigd door THEMAN!! op 16 september 2010 16:03]

Wat op zich niets bijzonders is. 80+ silver en gold voedingen zijn er ook al genoeg.
Daar ben ik wel mee eens, maar er zijn niet zoveel voedingen die zulke functionaliteiten hebben.

het zou wel een goede combi worden:
SLI
Crossfire
80+ Gold
Modulair

vind je niet?
Ehm. De voedingen zijn niet modulair.
I know, maar de combi.. dat zou wťl mooi zijn toch?
Als je leest wat hij zegt, dan zie je dat hij speculeert over een goede voeding niet over dťze voeding ;).
Check dan bijvoorbeeld de Seasonix X750 voeding, die voldoet volgens mij wel aan je eisen ;)

Even uit mijn hoofd, maar volgens mij hebben OCZ, Corsair en nog wel wat andere merken ook wel voedingen die aan die eisen voldoen.
80Plus gecertificeerd bestaat niet eens voor 230 volt, alleen 115 volt.

Check de 230volt en 115 volt tab.

[Reactie gewijzigd door pinobot op 17 september 2010 16:15]

tja, vreemde vind ik nog dat er 2 x een voedingsaansluiting voor een floppy op zit? Gebruikt iemand die dingen nog in zijn pc? 'vroeger' waren ze handig ( lees : helaas nodig ) bij windows xp install, of bios update.. maar das allemaal aangepast.
soms heb je nog wel eens wat oude hardware die een floppy aansluiting hebben als voeding. Maar inderdaad, het wordt steeds meer verleden tijd. Ik zou haast zeggen: stop er gewoon een molex -> floppy convertertje bij. Mocht je het echt nodig hebben, dan kan je vooruit, en anders laat je het gewoon in de doos!

Ik vind dat ze niet modulair zijn echt het grootste gemis aan deze voedingen. Lange kabels is grappig voor grote kasten, maar ik denk dat die doelgroep niet zo heel groot is en dat zou betekenen dat de rest van de mensen met extra kastvulling aka troep voor je luchtstroming opgezadeld zit...
Niet modulair en extra lange kabels.

Ze hadden beter deze voedingen de "niet voor kleine kasten geschikte voeding" kunnen noemen xD draden war :P
Tja, niet modulair dan sla je volgens mij toch wel de plank mis met je 'gamer' voeding. Heb je eindelijk een mooie lichtgevende psu om naar te kijken door je raampje, zit je kast vol met kabels. Zeker de mensen die echt 700 of 800W nodig hebben, dus zeg maar 5870/GTX470 cf/sli, zullen toch ook wel wat extra over hebben voor modulair.
Verder ook geen betere efficiŽncy, dus ik zie niet echt in waarom je deze zou nemen ipv vx of tx serie (tenzij die er nu uit gaan).
Ik zie niet in waarom een Corsair Game voeding beter zou zijn dan een modulaire voeding uit Antec's hogere klasse. Ledjes zijn leuk, maar vooralsnog is dit m.i. een marketingtruc.
Mooie ontwikkeling dat er meer efficiŽnte voedingen uitkomen, maar 800w is gewoon gekken werk. Ik heb nog steeds een 450w voeding met een ati 5770, 4 hd's, oced dualcore intel, en randapparatuur, ik ben nog geen problemen tegen gekomen. Volgens mij als ik een 2e 5770 zou plaatsen zit ik nog steeds niet aan het limiet.
Nooit van overklokken gehoord?

En je kan natuurlijk wachten tot alles kapot gaat aan onderspanning.

Met een veels te kleine sproeier rijd je brommer ook wel maar hoe lang dit goed gaat :+

[Reactie gewijzigd door miccamw2 op 16 september 2010 17:25]

ik vind die leds eigenlijk heel overbodig
ik heb mijn corsair hx1000W gemod en de fan die erin zat had mounting hole's voor leds dus echt niet bijzonder
nou weer een kerstverlichting erbij..
nee laat het maar zitten die extra verlichting..

ik houd het wel bij de gewone voedingen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*