Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Hardwarefabrikant Corsair heeft een nieuwe serie voedingen op de markt gebracht. De Enthusiast Series bestaat uit vier modulaire voedingen met Bronze-certificaat en met maximumvermogens die uiteenlopen van 550 tot 850 watt.

De Enthusiast Series bestaat uit vier modulair uitgevoerde voedingen die van de 80PLus-organisatie het predikaat Bronze mogen voeren. De voedingen zijn vergelijkbaar met de TX V2-serie van Corsair, maar bieden de gebruiker de optie om onbenutte kabels los te koppelen. Niet alle kabels zijn echter modulair uitgevoerd; naast de moederbordvoedingskabels lijkt er ten minste een pci-express-voedingsstekker aan de voeding vast te zitten. De vaste kabels zijn van sleeves voorzien voor een nette afwerking, terwijl de modulaire kabels plat zijn uitgevoerd.

De voedingen zijn voorzien van een 140mm-ventilator en kunnen op vijf jaar garantie rekenen. De maximaal te leveren vermogens van de voedingen bedragen 550W voor de TX550M, 650W voor de TX650M, 750W voor de TX750M en het topmodel, de TX850M, kan maximaal 850W leveren. De 12V-rail is enkel uitgevoerd en uiteraard zijn de nodige beveiligingen, zoals kortsluitingsbeveiliging, aanwezig. Europese prijzen zijn nog niet bekend, maar in Corsairs thuisland zouden de modellen 109, 129, 149 en 169 dollar kosten.

Corsair TX850M
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Dus... 80+ Bronze voedingen uit de TX-lijn nu modulair uitgevoerd? Ik zou zeggen praktisch, al varen ze zich hiermee wel dood op hun eigen HX-lijn. 80+ Silver en in geval van de HX750 tegenover de TX750M dus ~135 tegenover ~150 euro (naar verwachting, laten we zeggen dat de prijs ongeveer hetzelfde uitkomt).

De HX-lijn is dus al semi-volledig modulair en 80+ Silver, wat biedt deze nieuwe / gereviseerde lijn dan voor extra's dat het de moeite waard zou zijn?

[Reactie gewijzigd door Fid3lity op 21 juli 2011 17:24]

De HX-serie is niet volledig modulair. Dat is weggelegd voor de AX.

Maar ik denk dat de deze TX-serie wel wat goedkoper zal uitpakken, zodat ze goedkoper of tenminste op een gelijkwaardig niveau zitten als de HX-serie.

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 21 juli 2011 20:06]

Inderdaad, het zal gewoon een stukje goedkoper worden dan die van de HX-serie.

Modulaire voedingen zijn natuurlijk wel helemaal in, maar hebben ze allemaal wel afsluitkapjes voor die aansluitpunten die je niet gebruikt? (Tegen stof)
Of valt dat ook onder de APK voor computers? (Die je zelf maandelijks uitvoert natuurlijk ;) )

Zelf eerst maar zo'n goedkoop mogelijke voeding gehaald van 500+ watt, merk onbestemd. Zo'n modulaire voeding is echt niets voor mij, doe mij maar 1 die, bijvoorbeeld, niet stof kan happen. :+

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 21 juli 2011 17:33]

Goedkope voedingen halen is meedoen in de loterij, soms win je, maar meestal betaal je de hoofdprijs. Spanningspiekje? Meer wattjes vragen dan het ding in het echt aankan? Boem, einde voeding, en als je echt pech hebt neemt ie de rest van je hardware mee. Dat rechtvaardigt geen 200 euro voor een voeding, maar iets beter dan bodemprijs lijkt me zeer verantwoord.

Zie onder andere hier voor een degelijke test van wat cheapies, of de Q-tec 650W die op ons eigen T.net gefileerd wordt... Echt, don't do it. Je hardware is je dankbaar.
*slik* :F

Ik heb kennelijk de MS-Tech 550W (MS-N550-VAL), na even op de factuur te hebben gegluurd :P.
Hm, ik wist dat het budget voeding was, maar dat ze gevaarlijk voor je hardware zijn had ik niet verwacht. Of sterker nog, ik heb er niet eens over nagedacht. |:(

Thnx voor het openen van mijn ogen.

Ik heb namelijk in al mijn 10 jaren computer ervaring nog nooit een stukje hardware verloren (vroegtijdig of onverwacht). Dus daarom zal ik wel zo naÔef ingesteld zijn.

IK ga zsm mijn el cheapo op marktplaats zetten.
Ik heb hem namelijk ongeveer een jaar lang een quadcore op 100% laten draaien voor DPC }:O .

*edit*
Maar heb ook schijfruimte nodig...
En jij ook bedankt voor je bezorgdheid over mijn computer, Soulaiman ;) .

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 22 juli 2011 00:38]

Ja maar die voeding van je is waarschijnelijk ook niet getest op veiligheid en is ook niet verzekerd dat hij 500watt kan leveren. Tevens is dit niet boven de 80% effeciŽntie zoals die van goede merken. En vergeet niet dat je voeding minder clean stroom levert waardoor de kans dat iets kapot zal gaan door de PSU veel groter is.
Volledig, oeps, behalve die 24-pins kabel ja (my bad ;) )
niet helemaal ook de 8-pin EPS 12V en 2 PCI-E 8-pin kabels zijn hiervan niet modulair... naast die 24-pin ATX kabel...
Ik kan het weten want ik heb een HX850W :)

[Reactie gewijzigd door mindwarper op 21 juli 2011 18:14]

Ik hou het gewoon op semi-modulair

* Blue-Tiger heeft zelf een HX750 dus schaamt zich dat hij dit niet weet :+
Waarom niet alles modulair? Dit zou behalve mooier ook makkelijker zijn met inbouwen.

Edit:

En lekker makelijk mocht je je voeding willen schoonmaken oid. :D

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 21 juli 2011 17:02]

Omdat je altijd wel je ATXstekker nodig hebt, dus die eraf laten heeft niet echt veel zin. En veel scheelt het ook niet met inbouwen (althans, ik heb meestal geen last van kabels van de voedingen).
Het kan wel veel zin hebben om ze modulair te maken. Bijv. als je de voeding al dan niet tijdelijk om wat voor reden dan ook fysiek uit je PC wilt verwijderen. Dan is het wel een enorme timesaver, helemaal als je die kabels al getiewrapt hebt.

[Reactie gewijzigd door mm1985 op 21 juli 2011 20:08]

Ik veronderstel dat een moederbordconnector altijd gebruikt wordt?En bij deze vermogens zal er waarschijnlijk wel een externe kaart in de pc zitten. Geen ramp dus en een logische keuze!
Ik irriteer me er meer aan dat de Sata en Molex lijnen altijd 35 pluggen hebben terwijl ik vaak slechts 1 of 2 sata drives in mn pc heb. Moet je alsnog zo'n enorme pluk in je kast verstoppen. Zowiezo kunnen de 2x4 pins CPU stekkers ook super-makkelijk modulair maken.
Ik irriteer me er meer aan dat de Sata en Molex lijnen altijd 35 pluggen hebben terwijl ik vaak slechts 1 of 2 sata drives in mn pc heb. Moet je alsnog zo'n enorme pluk in je kast verstoppen.
Ach, dat valt altijd nog mee in vergelijking met de Cougar A450, die gewoon 2 kabels hadden voor alles. Dat was pas een prutindeling (gezien je SATA, Molex en fdd connector had aan 1 kabel).
Zowiezo kunnen de 2x4 pins CPU stekkers ook super-makkelijk modulair maken.
Maar die gebruik je eigenlijk altijd, dus waarom weglaten? Voor die 0,05% moederborden die die kabel niet nodig hebben? Die kunnen ook prima gevoed worden door een simpele voeding, dus dan is een zwaar modulair ding overbodig.

Bedenk wel dat al die connectoren meer kosten met zich meebrengen, en ook minder efficient zijn dan kabels die gewoon vanaf de print doorlopen naar uiteindelijke connectoren, zonder koppelstuk ertussen.
Het gaat er niet echt om of de aansluiting al dan niet gebruikt wordt, maar voor veel modders is een volledig modulaire PSU net zo handig. Het lijkt me namelijk net iets makkelijker om een modulaire kabel te sleeven dan om je hele voeding te moeten open schroeven.
Best duur als je het mij vraagt, voor 140 euro heb je al een AX750Watt voeding van Corsair, met Gold specificatie en extra stil. Voor 160 euro heb je al een 850Watt van de AX serie. Die serie is trouwens wel helemaal modulair, dus snap de dure keuze niet echt van Corsair.
169 dollar is 140 euro inclusief BTW.
met deze ben je dus zo'n 20 euro goedkoper uit.
with Source90

daarnaast is dat direct omgerekend naar euros, ervaring leert dat de genoemde dollar prijzen nooit omgerekend worden naar euros maar dat de euros altijd duurder uitvallen....

transportkosten, importkosten, noem maar op...
behalve dat je al die dingen ook hebt in America aangezien alles uit AziŽ komt.
en het enige wat het duurder maakt hier is de BTW, die er in america nooit bij staat, maar die ik er dus al bij gedaan hebt.

ik heb een jaar of 2 geleden al eens een keer een pricewatch vs newegg.com vergelijking gedaan. en voor eigenlijk alle normale hardware is het omrekenen naar euro's en de BTW toevoegen de juiste manier om de dollar prijs in euro's uit te drukken.

[Reactie gewijzigd door Countess op 21 juli 2011 20:27]

Dan nog, ax is net een stapje hoger dan deze.
Plus 7 jaar garantie.
Deze serie zal wel lager uitkomen, voor minder heb je de HX nu.

[Reactie gewijzigd door Source90 op 21 juli 2011 17:54]

Pas op inderdaad, Amerikaanse prijzen zijn zonder BTW (omdat dat per staat kan verschillen) en andere belastingen. Daar gaat je 20% voordeel, en dan bieden deze dingen niet zo gek veel meer. Modulair is er genoeg, en voor Bronze kom ik m'n bed niet meer uit. Als ze Gold of Platinum gehaald hadden was het interessanter.
tja, ik ben gewoon een arme sloeber met een niet modulaire MS-Tech voeding van 620 watt. werkt ook prima.

Ik zie wel degelijk het nut van modulair, minder rommel in je kast etc. Maar leveren al die openliggende connectors voor je overige afgekoppelde kabels geen stoflagen op in je connectors? Fijn om schoon te houden, anders geleidt je kabeltje mss niet goed naar je veel de lompe videokaart, en dan boem!

(dat boem deel had ik even zin in, mkay)

[Reactie gewijzigd door nelizmastr op 21 juli 2011 18:41]

Regelmatig krijg je er mooie kapjes bij om de niet-gebruikte pluggen af te dekken, en erg veel stof is er in mijn (niet-afgedekte) gaten niet gaan zitten de afgelopen 4 jaar. Daarnaast heb je heel vreemd geleidend stof nodig voor een echte short. De enige short die ik ooit in m'n PC gehad heb was een goeie, maar de PSU klapte er vrolijk uit, na de kabel goed geplaatst te hebben werkte alles weer normaal. Daar maak ik me (met een degelijke voeding) geen zorgen over :P
Geef mij maar de OCZ ZX voeding alles modulair 80+ gold cert en ook 5 jaar garantie.
Ik heb zelf de 1000w ervan in mijn kast hangen werkt perfect en koste 165,- bij mycom.nl dus dat valt ook mee.
Dan verkies ik toch de AX serie van Corsair ook volledig modulair en 7jaar garantie :P
Wat hij zegt is waar, OCZ heeft naar mijn mening een veel beter support. Als je ze contacteerd, antwoorden ze heel snel. En RMA van mijn SSD gebeurde ook zeer snel.

Wel levert Corsair heel goede kwaliteit meestal, en met hen heb ik ook nooit garantieproblemen ofzo gehad, maar dat gebeurde direct via de winkel...

[Reactie gewijzigd door 195780 op 21 juli 2011 19:36]

Ik heb juist weer goede ervaring met de support afdeling van Corsair. 1x een kapotte voeding gehad heb toen Corsair rma formulier ingevuld en had binnen 24uur informatie gekregen waar ik hem naar toe moest sturen(dat was Almere). Daarna kreeg ik binnen een week een nieuwe voeding. En 2 weken terug nieuwe front plaatjes aangevraagd voor mijn Corsair 800D welke ik na 1,5 week binnen had
Mag ook wel die service van OCZ, mijn geheugen was stuk, ik krijg 2 nieuwe modules (omdat ik als kit moest opsturen), is vervolgens 1 daaran OOK stuk:P gelukkig die ook weer kunnen opsturen en een werkende gekregen. Slechte service zou gezegd hebben: eigen schuld zeker overclocken ofzeuw.
Die TX750M is misschien een goede kandidaat voor mijn nieuwe PC! Mooi strakke vormgeving en modulair is ook ideaal.

Voor zover ik weet maakt Corsair betrouwbare voedingen. Hopelijk zijn ze niet te duur, maar het zou me niet verbazen als de 750watt versie 150 euro moet gaan kosten hier in Nederland.
Ik ben benieuwd naar hoe deze er uit komen in reviews. Ben zelf bezig met het opzetten van een nieuwe PC en ook al heb ik nu al een andere modulaire voeding gekozen, als deze er leuk uit komen in reviews ben ik altijd bereid het een en ander te heroverwegen.

Vooral de sleeves voor de vaste kabels en de platte aard van de modulaire kabels spreken me wel aan. Zou voor een hele mooie, airflow vriendelijke afwerking moeten kunnen zorgen.

En aangezien ik alles lucht gekoeld wil houden...
Alle kabels waar echt vermogen over moet lopen,kun je beter niet modulair hebben.
Molex connectors,passen vaak net niet goed genoeg.Dit kan vage problemen veroorzaken,smeltende of zwarte connectors ,vaak niet zichtbaar doordat er al zwarte connectors gebruikt worden.
Dan kan je voeding nog zo goed zijn,maar als de stekkers niet goed passen,is het alsnog een bak ellende.
Ik snap die hoge prijzen niet zo goed?