Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Samsung heeft in India de N100 uitgebracht. De fabrikant levert het model standaard met Intels MeeGo-OS, maar optioneel installeert Samsung ook Free DOS of Windows 7 op de kleine, lichte netbook met Atom N435 en 10,1"-scherm.

Nadat Nokia verdween als drijvende kracht achter MeeGo, stond Intel er alleen voor. Het lijkt er echter niet op dat MeeGo voor netbooks op sterven na dood is, zoals eerder bericht. Zo introduceerde Asus onlangs zijn X101-netbook met het op Linux gebaseerde besturingssysteem. Ook Samsung heeft nu een netbook met de software uitgebracht, zij het voorlopig alleen in India.

Het model heeft een mat 10,1"-scherm, met een resolutie van 1024x600 pixels, een Atom N435 met een kloksnelheid van 1,33GHz, 1GB ddr3-geheugen en een hdd van 250GB. Er zijn twee usb 2.0-poorten, een 4-in-1-kaartlezer en een driecellige accu met een capaciteit van 40Whr. Het gewicht van de netbook is 1,03 kilo. Het ontwerp is volgens het concern gebaseerd op dat van de N150P, waarvan Samsung er drie miljoen zou hebben verkocht.

Standaard levert Samsung het model met MeeGo. Optioneel wordt Free DOS of Windows 7 geïnstalleerd. Het model gaat 12.290 Indiase roepie kosten, omgerekend 194 euro. Samsung Nederland laat weten dat de N100 niet naar Nederland komt. Waarschijnlijk gaan netbookfabrikanten het besturingssysteem gebruiken om de prijs van modellen nog iets te kunnen laten zakken.

Samsung N100

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Mooie zaak dat er nogsteeds momentum is.
nu nog de tablets, auto's en telefoons.

[Reactie gewijzigd door daft_dutch op 21 juli 2011 16:02]

In MeeGo, of in netbooks? Want dat momentum is redelijk dramatisch. Netbooks van 250 euro blijken een crisisprodukt te zijn - populair toen niemand geld had/dacht te hebben, maar met het opveren van de economie gaat iedereen gewoon weer door met 500+ euro uitgeven aan een iPad of een 'echte' laptop.

(edit: begrijp me niet verkeerd, ik vind netbooks best handig en qua prijs/performance zijn ze onverslaanbaar. maar de markt denkt er blijbaar anders over.)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juli 2011 16:24]

Netbooks worden langzaam van de markt gedrukt door tablets (ik zie dan een netbook zonder toetsenbord).
Ik heb een desktop en een volwassen laptop, maar die weegt 3 kilo. Als ik budget wil vliegen mag er maar 10 kg in mijn handbagage, of als ik op een andere manier 'portable' wil zijn, dan vind ik een netbook of een tablet van een kilo toch wel een uitkomst.
Daarnaast heb ik geen zin om voor mijn OS te betalen. MeeGo of bijvoorbeeld Ubuntu volstaat waar het gaat om surfen of kleine kantoortoepassingen. Voor dat doeleinde is €500 gewoon teveel. Voor iets meer dan honderd euro heb je een surfplank van 500 gram: http://www.dealextreme.co...fi-tf-arm-v9-800mhz-70508
Noem het een crisisproduct; ik noem het gewoon handig.

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 21 juli 2011 16:31]

Netbooks worden langzaam van de markt gedrukt door tablets (ik zie dan een netbook zonder toetsenbord).
Ik heb een desktop en een volwassen laptop, maar die weegt 3 kilo. Als ik budget wil vliegen mag er maar 10 kg in mijn handbagage, of als ik op een andere manier 'portable' wil zijn, dan vind ik een netbook of een tablet van een kilo toch wel een uitkomst.
Daarnaast heb ik geen zin om voor mijn OS te betalen. MeeGo of bijvoorbeeld Ubuntu volstaat waar het gaat om surfen of kleine kantoortoepassingen. Voor dat doeleinde is €500 gewoon teveel. Voor iets meer dan honderd euro heb je een surfplank van 500 gram: http://www.dealextreme.co...fi-tf-arm-v9-800mhz-70508
Noem het een crisisproduct; ik noem het gewoon handig.
Maar helaas vind ik tabblets gewoon brak werken... heb toch liever een echte toestenbord om te typen.. of een muis om te navigeren dan vind ik netbooks.. of hybrid netbook/tabblet..
Ik ben het met je eens. Tablets zijn gewoon geen vervanger voor netbooks en ik denk ook niet dat tablets de netbooks gaan verdringen. Sowieso is de afwezigheid van een toetsenbord een groot gemis voor als je echt wat wilt doen en is het afwezig zijn van een volwaardig OS voor mij een grote reden om geen tablet meer te willen. Android of iOS is leuk voor op telefoons maar te beperkt om een volwaardig desktop OS te vervangen.
De windows tablets komen dan nog het meest in de buurt van een desktop maar ook hier geldt weer: geen toetsenbord. En zonder muis is het ook weer niet fijn werken met windows.

Ik denk persoonlijk dat de tablet hype redelijk snel voorbij gaat. Vergeet niet dat tablets er al jaren zijn en nooit echt van de grond gekomen zijn, en als ik zo eens kijk naar collega's met bv een Ipad dan worden ze na redelijke korte tijd gewoon niet meer gebruikt wegens te beperkt.
Heb mijn eigen tablet ook weer te koop gezet maar ben erg tevreden geweest over mijn eerste netbook (Asus EEE701) en heb nu als vervanger onlangs weer een ander netbook gekocht (asus 1015PEM) en die gebruik ik bijna dagelijks als desktop vervanger.

[Reactie gewijzigd door Metro2002 op 22 juli 2011 09:12]

pricewatch: Dolphix Flexibel USB Toetsenbord Full-Size blauw

€5.

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 22 juli 2011 10:32]

Voor die prijs kun je hem gewoon bij Bart Smith kopen: http://www.bartsmit.com/t...blet-4-gb-met-android-2-2 hoef je het niet helemaal uit china over te laten komen. Als je het uit china besteld neem dan deze: http://www.pandawill.com/...silver-new-ui-p41641.html
Stop met het halen van je economisch nieuws van GeenStijl, en lees bv de IMF world economic outlook.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juli 2011 18:22]

Nou, het IMF probeert het er zo mooi mogelijk uit te laten zien. Zodat er tijdelijk nog iets van de economie overblijft. Ga eens zelf zoeken hoe het zit. Luister eens naar BNR (Kees de Kort het liefst). Kijk eens naar RTL7. Het omhoog gaan van de economie wordt alleen nog maar gered door veel geld bij te maken dat niet bestaat. Een ballon die steeds verder opgeblazen wordt en hoe meer je dat doet hoe groter de knal wordt....
Hopen dat die het beter doen dan de vorige poging om de consument aan Linux te krijgen, met de EEE PC's van Asus met Andros Linux.

Het wordt nog een hele strijd in netbook land, MeeGo vs Android vs Windows.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juli 2011 16:02]

Ik denk idd dat je het beter kan vergelijken met Android dan met Linux. Een pure Linux distri werkt inderdaad iets minder voor de consument, ze snappen het gewoon niet (vooral op Applicatie gebied)
Nou, voor iemand die nog nooit een computer heeft gebruikt, lijkt Ubuntu mij makkelijker dan Windows. Helaas zijn veel applicaties inderdaad wel vreselijk.
Ik denk idd dat je het beter kan vergelijken met Android dan met Linux. Een pure Linux distri werkt inderdaad iets minder voor de consument, ze snappen het gewoon niet (vooral op Applicatie gebied)
Onderbouwing asjeblieft... wel je argumenten onderbouwen.. want er zijn 1000 applicaties die windows apps kunnen vervangen en ook goed kunnen vervangen
Android heeft een Linux kernel, en is dus (als je "normale" spreektaal volgt) ook gewoon een Linux distro
Welke winkel dan? Ik zit nog een week in India en heb nog wat Roepies om te verbranden.

/edit: ik zie het al, het is een persaankondiging. Dus nog niet in de winkels vermoed ik.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 21 juli 2011 18:58]

En zo is het, waarom zou je ook moeten betalen voor iets waar vele manuren programmeerwerk in zit en je dagelijks intensief zal gebruiken op je apparaat?

Ik zal het niet 100% gelijkstellen aan "echte" diefstal, maar bewust korting willen omdat je iets niet wilt, en vervolgens datzelfde illegaal van internet trekken komt naar mijn mening heel erg in de buurt van diefstal. Het is gewoon inkomstenderving voor de softwaremaker (in dit geval microsoft maar dit gaat op voor elke softwaremaker)
Zo had ik in een grijs verleden en klasgenoot die vond dat het openbaar vervoer voor iedereen gratis zou moeten zijn, en daarom altijd zwart reed. Hij zag er geen enkel probleem mee, en vond het onder vrijheid van meningsuiting gelden :)
Ik vind dat ik gratis boodschappen moet kunnen doen, dus ik roof de hele C1000 leeg. Ook mijn vrijheid van meningsuiting, maar maatschappelijk wel verwerpelijk.
als ik windows wil pirate ik het wel
En als ik een netbook wil, dan steel ik 'm wel. En je verwacht dat de fabrikanten daaraan meehelpen?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juli 2011 16:15]

kopieren != stelen lieve jongen
Maar het is wel een overtreding die bestraft kan worden. Dus? Gewoon kopen, kost je nog geen dubbeltje per uur.

Maar ontopic, dat is een mooi klein machientje voor een mooi klein prijsje. In oktober ben ik in Dubai, eens kijken of het daar wel te verkrijgen is. Dat is geen India, maar ze verkopen er veel.
OK, dan 'leen' ik wel een netbook uit de winkel, natuurlijk alleen maar om te laten zien dat ze betere beveiliging moeten hebben. Is ook geen stelen, dat is zelfs heel nobel. Hoe leren ze het anders?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juli 2011 16:26]

Dan moet je me toch eens laten zien hoe je een netbook kopieert.
Dat kennen ze prima in China 8)7

Draai toch lekker een linux distrotje.. want je weet het allemaal zo goed..