Samsung introduceert NX100-camera

Samsung heeft in de aanloop naar de Photokina de NX100 gepresenteerd. Zoals verwacht is de NX100 een kleinere en lichtere versie van de NX10, en is een evf optioneel. Nieuw is de mogelijkheid om cameraopties in te stellen via het objectief.

Samsung NX100Foto's van de nieuwe NX100-camera waren al eerder uitgelekt, maar Samsung heeft de i-Function-feature van de nieuwe 20-50mm-zoomlens en de 20mm f/2,8-pancake-lens geheim kunnen houden. Door op de i-Fn-knop op de lens te drukken, kunnen gebruikers snel wisselen tussen onder meer sluitertijd, diafragma, belichtingscompensatie, witbalans en iso. Vervolgens kunnen met de draairing hiervan de waardes worden ingesteld.

De twee lenzen kunnen verder aan de camera doorgeven voor wat voor soort fotografie ze het meest geschikt zijn. Met de nieuwe 'lens prority'-modus van de NX100-camera kan de camera dan automatisch de juiste scènestand en de voor die lens meest geschikte instellingen kiezen. Via een later te verschijnen firmwareupdate zal de i-Function-functionaliteit van de nieuwe lenzen ook werken op de huidige NX10 en NX5.

Het verwijderen van de elektronische zoeker en de ingebouwde flitser bij de NX100 heeft vooral tot gevolg dat de camera een stuk kleiner en lichter is dan de twee eerdere NX-modellen. De NX100 is 120,5x71x34,5 mm groot en weegt zonder accessoires 282g, terwijl de NX10 bijvoorbeeld 123×87×39,8mm meet en 353g weegt.

In de flitsschoen van de NX100 kan een elektronische zoeker worden geschoven. Deze heeft een resolutie van 201.000 subpixels, een vergrotingsfactor van 0,84x en een beelddekking van 98 procent. Ook heeft de NX100 een aansluiting voor de nieuwe GPS10-gps-module en is er een nieuw flitsertje voor het NX-systeem aangekondigd. Deze SEF15A heeft een richtgetal van 15 en slikt twee AAA-batterijen.

De NX100 heeft net als de huidige NX-modellen een cmos-beeldsensor in aps-c-formaat, met 14,6 megapixels. Net als bij de NX10 en NX5 loopt de lichtgevoeligheid van deze sensor van iso 100 tot en met iso 3200, maar bij de NX100 is ook een uitbreiding naar een equivalent van iso 6400 te selecteren. Ook is de NX100 voorzien van een 3"-amoled-display en kan de compacte camera 720p-video opnemen waarbij gebruik wordt gemaakt van de h264-videocodec.

De NX100 is vanaf september verkrijgbaar voor een adviesprijs van 599 euro. Dit is inclusief de nieuwe 20-50mm-lens. Deze is met een lengte van nog geen vier centimeter erg handzaam, maar beschikt niet over beeldstabilisatie. Los kost deze lens 249 euro, terwijl de 20mm f/2,8-pancake De 20mm f/2,8-pancake kort na de 20-50mm-lens op de markt komt voor een adviesprijs van 349 euro.

Samsung NX100 Samsung NX100 Samsung NX100

Door Pieter Molenaar

14-09-2010 • 09:44

27

Reacties (27)

27
27
16
3
0
8
Wijzig sortering
Het nut van dit soort camera´s ontgaat me geheel...

Hij lijkt lekker klein en licht maar dan zit er weer een flinke bulk lens op waardoor je hem niet meer in je binnenzak steekt. Tegelijkerijd zijn deze lenzen dan ook nog 3.5/5.6 waar je ook niet blij van wordt want dat is vergelijkbaar met de pocketcamera´s
Ik neem aan dat de kwaliteit vele male beter is dan die van de pocketcamera´s maar die voldeden volgens mij voor de meeste mensen prima.
Als je wat kwaliteits bewuster wil fotograferen lijkt dit me toch geen echte optie door het beperkte lens aanbod en de relatief hoge prijs.
Mensen willen de kwaliteit en gebruikseigenschappen van een DSLR in een compactere behuizing. Dan komt er dus een concept met verwisselbare lenzen die een stuk meer richting de compact-camera's gaat. Het idee dat je minder volume en gewicht aan je schouder hebt hangen tijdens je wandeltochtjes lijkt me toch al voldoende.

Ik neem zelf mijn DSLR nooit meer mee omdat ik 'm te lomp vind (350D) en me compact camera is te beperkt met instellingen om echt leuke foto's te maken... Ik denk dat dit dan een gulden middenweg is. Of nog wachten op betere compacts... Alhoewel me iPhone 4 camera toch wel praktisch genoeg is voor dagelijks gebruik :)
Maar wat mensen willen, kan simpelweg niet. De kwaliteit van een DSLR komt voort uit de grootte van de lens. En daar verander je met de body niets aan.

Een telelens van goede kwaliteit is nou eenmaal groot. En die blijft exact even groot wanneer je 'm op een NX body monteert. Alleen bij groothoek lenzen heb je een voordeel, omdat deze bodies geen spiegel hebben. Daarom heb je geen retro-focus systeem nodig, en dus kun je kleine pancake lenzen gebruiken. Maar fotografie beperkt zich niet tot groothoek... zogauw je iets anders wilt, zit je weer gewoon vast aan grote lenzen.
Precies. Iedereen wil een fototoestel dat zonder vervorming kan zoomen van 8 tot 800 mm en ruisvrije foto's kan maken tot ISO 64000, 35 megapixel en dan vervolgens mee te nemen is in de binnenzak (of beter nog: achter op je telefoon zit). Oja, en het liefst ook nog lekker vast te houden is. Kan niet en het zal nog wel even duren voordat we zo ver zijn.

Tot dan geldt gewoon dat elke camera die je koopt een compromis is tussen de heilige 3-eenheid: hanteerbaarheid, kwaliteit en veelzijdigheid. Voor iedereen valt dat anders uit. De 1 is tevreden met zijn mobiele telefooncamera, en de ander vindt alleen een 1D mark IV goed genoeg.

Fabrikanten proberen alleen hun toestel gunstiger te laten lijken dan hij is. De NEX zie je in de reclames ook bijna uitsluitend met een pancake-lensje er op....
Het licht echt niet aan de grootte, meer aan het glas dat erin zit. Je hebt alleen grotere lenzen nodig als je iets te compenseren hebt of lichtsterk glas nodig hebt (wat veel consumenten niet nodig hebben)

[Reactie gewijzigd door andyy op 22 juli 2024 22:24]

Het licht echt niet aan de grootte, meer aan het glas dat erin zit. Je hebt alleen grotere lenzen nodig als je iets te compenseren hebt of lichtsterk glas nodig hebt (wat veel consumenten niet nodig hebben)
Onzin. Grootte zit niet alleen in lichtsterkte, maar ook in het aantal elementen, het type glas dat gebruikt is en de kwaliteit van de constructie. Wat AHBdV zegt klopt als een bus. Een fatsoenlijke telezoom wordt niet veel kleiner omdat hij van het type voor een spiegelloze camera is. De reden dat de MFT lenzen kleiner zijn is gelegen in het feit dat de sensor van een MFT kleiner is dan die in een NEX of Samsung.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 22 juli 2024 22:24]

...en de afstand van lensmount tot beeldsensor...
Onzin. Bij dit soort camera's is de afstand tussen sensor en het achterste element (de flange back distance) kleiner, omdat de spiegel is weggelaten. Door die kleinere flange back distance kunnen de lenzen ook kleiner worden. De lenzen voor micro 4/3 camera's zijn beduidend kleiner dan equivalente lenzen voor (gewone) 4/3 camera's.
Jouw verhaal over grote lenzen gaat bovendien alleen op voor telezooms. Een wide angle zoom of, beter nog, een prime, hoeft helemaal niet zo groot te zijn dat het formaat van de body er niet meer toe doet. Pancake lenzen zijn al jaren en jaren een bekend verschijnsel in de fotografie en vormen een perfecte combinatie met deze kleinere bodies.
Daarbij komt dat de goede beeldkwaliteit van een DSLR door een combinatie van factoren komt: ook de sensor is van groot belang. Je kunt nog zo'n goede lens op een compactcamera monteren, de sensor zal nooit al dat detail kunnen vangen.

[Reactie gewijzigd door Cocytus op 22 juli 2024 22:24]

Lezen is moeilijk he...?

Die kleinere sensor afstand is alleen nuttig wanneer je daarmee een retro-focus lens kunt vermijden. Dus alleen voor groothoek lenzen. En dat zijn er niet zo veel. Een 50mm lens op kleinbeeld kun je al prima zonder retro-focus ontwerpen! 35mm niet meer... Dat is dus niet iets dat allen voor lange telelenzen geld. Het geld voor het overgrote deel van de lenzen.

De sensor is niet relevant! Het is een mythe dat compact camera's slechtere sensors hebben. De sensor daarin zijn net zo goed. De quantum efficientie is net zo groot als de grote broers. (Sterker, met de huidige back-illuminated sensors, is de QE zelfs hoger dan op DSLR's! Bij DSLR's wordt dat opgelost via de microlens array bovenop de sensor)
De hogere beeldkwaliteit van DSRL's komt puur en alleen uit de grote pupil van de lenzen. Zou je een DSLR achtige lens op een compact camera monteren, dan komt er exact dezelfde foto uit!
We zijn allemaal oud en wijs genoeg om zelf te bepalen wat nuttig is. Als ik een camera wil die minder zwaar is, wie ben jij dan om te zeggen dat dat nutteloos is? Kom eens van dat voetstuk af!
De sensor is wel degelijk relevant. Als je een DSLR lens gebruikt op een Canon IXUS dan krijg je boven ISO 200 nog steeds slechte foto;s. De afmeting van de sensor is gekoppeld aan de grootte van de lens. Als je dat niet begrijpt dan moet je een andere hobby zoeken.

RELATIEF zijn compactsensoren net zo goed. Dat wel ja. Maar een grote sensor zorgt voor betere ISO prestaties, meer scherptediepte mogelijkheden enz. enz.

Verder ben ik het met je eens, de lens bepaalt voor 90% de kwaliteit van de foto, als je tenminste foto's vergelijkt met dezelfde sensor.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 22 juli 2024 22:24]

Niet iedereen fotografeert met een telelens.
Nonsens, je slaat door.
Op zich klopt wat je zegt allemaal. Echter, een dergelijke camera heeft alleen nut als je ook zo nu en dan van lens wilt verwisselen. Net als bij een DSLR moet er dus toch een tas mee voor de camera en de eventuele extra lenzen. FEitelijk is dat wat je meeneemt met een dergelijke camera misschien in gewicht een paar honderd gram minder, en is je tas een paar centimeter kleiner, maar daar zit de winst niet in. Olympus maakte bijvoorbeeld al de 400-serie, DSLR's die kleiner zijn dan sommige MFT of Evil camera's.

De NEX van Sony laat overigens duidelijk zien dat kleiner ook niet altijd beter is. Ik heb (voor een man) gemiddeld grote handen en kan een SLR-achtige camera van dat formaat niet lekker meer vasthouden. Maar als ik deze camera mee wil nemen met een 18-55 en 70-300, dan heb ik toch gewoon een schoudertas nodig. En die is net zo groot als een schoudertas met een Olympus 420 met vergelijkbare objectieven en nauwelijks kleiner als een tas met een 450D en twee lenzen. En ook met een MFT kom je bij drie lenzen of meer eigenlijk uit op een rugzak.

Het is wel een goed formaat met een pancake-lensje. Maar er zijn goedkopere (en betere!!) alternatieven voor een camera met grote sensor en vast brandpunt. Het enige winstpunt is dat je hem compact mee kunt nemen met een pancake-lensje (dan kan hij wel in je binnenzak) maar dat je voor grotere expedities extra lenzen mee kunt nemen. Persoonlijk kies ik dan liever voor een ECHTE DSLR, aangevuld met een goede compactcamera.

Het bestaansrecht van deze camera's zit hem vooral in het feit dat er veel mensen zijn die altijd het nieuwste willen, omdat ze denken dat dat het beste is. Los van de paar honder gram fototas minder en die paar centimeter, hebben dit soort camera's totaal GEEN voordelen ten opzichte van de kleinere DSLR's. Het concept is in de basis goed, maar nog niet ver genoeg uitgewerkt.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 22 juli 2024 22:24]

wat een onzin, de reden dat mensen een NEX bijvoorbeeld willen is omdat het toch een stuk kleiner is op de lens na. Maar ook emt een 18-55mm lens erop is het fors kleiner en een stuk meer draagbaar, ideaal voor straat fotografie en op reis.

De kwaliteit is hetzelfde als een entry/midlevel dslr, goede ruisprestaties, je mist alleen je optische viewfinder en in body stabilization. verder is het een prima toestel en heeft duidelijk een markt. Het is nu 1 van de best verkopende cameras.
Nogmaals: Kijk eens goed naar de entry DSLR's van bijvoorbeeld Olympus. Die zijn gewoon net zo groot en presteren vergelijkbaar, maar zijn gewoon beter qua viewfinder en er zijn VEEEEEEEEL betere lenzen voor te krijgen.

Maar goed, als jij je aankoop naar jezelf toe wilt verantwoorden, dan moet je dat vooral doen.
Ik neem zelf mijn DSLR nooit meer mee omdat ik 'm te lomp vind (350D) en me compact camera is te beperkt met instellingen om echt leuke foto's te maken... Ik denk dat dit dan een gulden middenweg is. Of nog wachten op betere compacts... Alhoewel me iPhone 4 camera toch wel praktisch genoeg is voor dagelijks gebruik :)
Je klaagt over je compact, en vindt de camera in je Iphone goed voor dagelijks gebruik? Waarom heb jij in hemelsnaam een 350D??? Cameramobieltjes zijn echt per definitie te treurig om iets mee vast te leggen. Ik teken de setting nog liever op een bierviltje dan dat ik mijn mobiele telefoon gebruik voor foto's.

Edit: Sorry, ik zal het iets nuanceren. IK vind een mobieltje te treurig om foto's mee te maken. Ik wil je niet persoonlijk aanvallen, uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 22 juli 2024 22:24]

Inderdaad, mensen kopen en kopen en kopen maar... de Canon EOS 350D was zijn tijd ver vooruit, zo ver dat ik hedendaags moeite heb met het verschil te zien van foto's van de 350D en mn 50D of 550D.

Om dan de beeldkwaliteit van een designtelefoon zoals de iPhone mooi te vinden, zegt iets over je manier van foto's intepreteren.
Als een cameramobiel zo fijn is, kijk dan eens naar de laatste nieuwe Nokia modellen.
Deze hebben Symbian OS, een HD camera en ook capacitief scherm.

Meer ontopic en zoals vele eigenlijk al roepen, deze "compact" camera slaat de plank helemaal mis, gezien een Canon EOS 1000D haast net zo compact en licht is.

Dit marktsegment is al opgevuld, oprotten met dit soort dure gadgets!
Ik neem zelf mijn DSLR nooit meer mee omdat ik 'm te lomp vind (350D) en me compact camera is te beperkt met instellingen om echt leuke foto's te maken... Ik denk dat dit dan een gulden middenweg is. Of nog wachten op betere compacts... Alhoewel me iPhone 4 camera toch wel praktisch genoeg is voor dagelijks gebruik :)
je compact is te beperkt en je iPhone niet? Het is nou ook niet dat de iPhone betere foto's maakt. |:(
Wat een haat op een regeltje... oO
Lijkt wel een flamebait, hoeveel irritaties dat hier los brengt.
Beetje kortzichtig geinterpreteerd door verschillende mensen hierboven, maar ik zal me nader verklaren.

Ik suggereerde dat de iPhone4 kwaliteit acceptabel is, voor casual kiekjes. De winst aan creativiteit/kwaliteit die je met een compact krijgt is zodanig klein dat het meenemen van een extra gadget al gauw te veel van het goede is... Zolang je bijna niets kan instellen op een compact camera hoef ik er geen te hebben en al helemaal niet als deze niet shock/waterproof is. Mijn DSLR haal ik pas uit de kast als ik zeker weet dat ik iets moois ga fotograferen en ga nabewerken of de snelle reactie/sluitertijd nodig heb. Wellicht als ik een kleiner model als deze samsung zou hebben dat de drempel lager zou zijn 'm mee te nemen ;)
Ik suggereerde dat de iPhone4 kwaliteit acceptabel is, voor casual kiekjes. De winst aan creativiteit/kwaliteit die je met een compact krijgt is zodanig klein dat het meenemen van een extra gadget al gauw te veel van het goede is... Zolang je bijna niets kan instellen op een compact camera hoef ik er geen te hebben en al helemaal niet als deze niet shock/waterproof is. Mijn DSLR haal ik pas uit de kast als ik zeker weet dat ik iets moois ga fotograferen en ga nabewerken of de snelle reactie/sluitertijd nodig heb. Wellicht als ik een kleiner model als deze samsung zou hebben dat de drempel lager zou zijn 'm mee te nemen ;)
Ik begrijp je uitleg, maar het slaat nog steeds als het spreekwoordelijke lichaamsdeel op een drumstel. De Iphone 4 maakt gewoon (ook voor een mobiel) beroerde foto's. Het kwaliteitsverschil met een 2.5 mp camera van 8 jaar terug is al groot genoeg om een aparte camera mee te nemen als je tenminste echt iets om fotografie geeft.

Er zijn genoeg compactcamera's die je zo in je zak kunt steken en waarbij je alles handmatig in kunt stellen.En shock en waterproof is je Iphone ook niet, dus dat is echt het allerslechtste argument....
De DoF is wel anders bij dit soort camera's in tegenstelling tot een compactcameratje.
Dit komt door de grotere sensor, hierdoor is f3.5 op een grotere sensor anders dan op een kleinere sensor. Daarnaast zal hij waarschijnlijk minder gevoelig zijn voor ruis in moeilijkere omstandigheden, wederom door de grotere sensor.

Verder ben ik het wel met je eens, het is niet compact genoeg om lekker in de broekzak mee te nemen.
Anoniem: 168058 14 september 2010 14:13
Ik snap een aantal beslissingen van Samsung niet bij het maken van de NX100. Het is duidelijk dat er met deze camera gericht wordt op de consument die het gemak van een compact wil combineren met de kwaliteit van een DSLR. Maar waarom dan de beslissing om de flitser weg te laten? De GF1 en de Pen hebben al laten zien dat een flash geïntegreerd kan worden in een compact design. Nu moet je bij deze camera een externe flitser gaan meenemen: tot zover even de camera in je zak naar een feestje meenemen. Daarnaast laat Samsung ook stabilisatie weg. Onbegrijpelijk omdat dit juist voor de doelgroep van non-professionals met niet zo'n vaste hand een geweldige feature is: een stabiel zoekerbeeld geeft vertrouwen. En tevens ook 2/3 stops extra voor statische scenes in low-light wat nodig zal zijn met die F5.6 op 50mm.

Wat betreft de discussie over lensgrootte: inderdaad zijn dit soort camera's ideaal in combinatie met kleine primes. Echter, geen van alle compact SLR camera systemen biedt meer dan 1 standaard prime. Ik ben benieuwd of Samsung hier verandering in gaat brengen..
Op de sony nex 3 gebruik ik mn flitser nooit. Met die hotshoe flash die je erop schroeft zien foto's er altijd overbelicht uit. Ik zet binnen gewoon de iso wat hoger en dan kan je prima foto's maken binnen zonder die lelijke nepkleuren.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80922 op 22 juli 2024 22:24]

Ik kan hier niet warm van worden, misschien kan het door mijn persoonlijke voorkeur komen maar ik begrijp niet dat er markt is voor deze camera's.
Er zijn behoorlijk veel goede "compact" camera's zoals een canon G11 of G12.

Ik gebruik zelf een canon 7d en als ik niet wil slepen met mijn camera een canon d10.
Voor mijn 7d heb ik een assortiment lenzen, flitsers etc die altijd meegaan. Een kleinere body zou ik juist vervelend vinden.

tot slot, maar dit is smaak vind ik het geen gezicht!
Ik vind ze er nou niet echt gebruiksvriendelijk uit zien.
Net als die Sony NEX apparaten, kvind die dingen zo apart.

Geef mij maar een PEN of een GH1 of binnenkort de GH2.
Anoniem: 342130 15 september 2010 16:37
Het is niet voor de bestaande DSLR gebruiker, ze willen deze camera verkopen als een klein, modieus cameraatje dat (volgens Samsung) vooral voor vrouwen bedoeld is die iets heel kleins en lichts mee willen nemen, en zeker de DOF niet belangerijk vinden

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.