Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Uitgever Playdom heeft bekendgemaakt dat de van oorsprong Nederlandse mmog The Chronicles of Spellborn offline wordt gehaald. De servers waarop de gratis speelbare game draait, worden eind augustus definitief stilgelegd.

The Chronicles of SpellbornEen week geleden waren de servers waarop het Amerikaanse Playdom de mmog The Chronicles of Spellborn host, korte tijd offline. Fans vermoedden toen dat de uitgever gestopt was met het hosten van de game. Bij navraag bij de uitgever kreeg website games.com te horen dat de downtime werd veroorzaakt door een technisch probleem, maar dat Playdom inderdaad van plan is om te stoppen met het hosten van de mmog. De servers zijn inmiddels weer online, en volgens Playdom worden ze eind augustus definitief stilgelegd. Spelers van de mmog zijn inmiddels een petitie begonnen om de uitgever te overtuigen de game online te houden.

The Chronicles of Spellborn is gemaakt door de Nederlandse ontwikkelaar Spellborn Works en verscheen, na een lang ontwikkeltraject, in 2008. Spellborn Works ging halverwege 2009 failliet. Na het faillissement nam de Amerikaanse uitgever Acclaim de game onder zijn hoede, met de intentie om er een free-to-play mmog van te maken. De nieuwe uitgever hoopte via microtransacties geld te verdienen aan het spel. Acclaim heeft het hosten van de game inmiddels overgedragen aan Playdom, dat zelf inmiddels overgenomen door Disney. Frogster, de Duitse uitgever die het spel in Azië op de markt brengt, liet in juni al weten dat de Aziatische servers van het spel gesloten zullen worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Het hosten van free-to-play games is zeer lastig om een lang bestaan op te bouwen, om maar een idee te geven. Acclaim waar over gesproken wordt geeft sommige van zijn free-to-play games al weer over per 1 september aan GameHi.
Het in goede banen kunnen leiden van de policy's is voor veel free-to-play hostes lastig tot zeer lastig. Velen werken met vrijwilligers en de mensen die echt een betekenis kunnen hebben voor de game community zijn te druk met andere dingen.
Daarom verbaast dit nieuws me dan ook weer niet.
Aan de ene kant is dit natuurlijk jammer. Maar als er niet aan verdiend kan worden dan houd het natuurlijk een keer op.

Vraag me alleen af waarom diverse shops het spel nog steeds verkopen voor 30+ euro. Best een ruig bedrag (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 9 euro die je als laagste prijs ziet staan) voor een game die het een paar maanden nog zal doen...
Bij sommige gamewinkels (ik zal geen namen noemen), kan je zelfs nog Asheron's Call 2 Fallen Kings kopen... die is volgens mij eind 2005 gestopt...

Maar zo gaat het met MMO's. Ze komen en gaan, sommige houden het wat langer vol dan andere. Je moet een sterke franchise hebben om iets te kunnen neerzetten dat geen verlies of zelfs winst maakt. Lord of the Rings doet het redelijk, maar Dungeons & Dragons online loopt weer wat minder goed.

Dus met een nieuwe wereld of achtergrond ga je het niet redden op de MMO-markt. En dat geldt nu dus ook voor Chronicles of Spellborn.
De grtis versie van D&D online maakt anders gewoon winst hoor. Maar ik denk dat de mensheid wel een beetje klaar is met fantasy MMO's...
Ik denk dat de markt voor fantasy MMO's klein is en dat WoW daar inmiddels veel te groot is. Gezien de investering (qua tijd) die de meeste van deze MMO's vragen zullen er niet veel gamers zijn die meerdere naast elkaar spelen. Wil een MMO succesvol worden dan zal het een hoop spelers bij WoW moeten weglokken en dat gaat niet zo makkelijk.

Ik hoop in ieder geval dat niet de conclusie wordt getrokken dat "de mensheid" in algemene zin het fantasy-genre beu is; blijft toch mijn favoriete genre...
?

Volgens mij is het spel al tijden gratis downloadbaar?
Dat zou goed kunnen, maar je kunt het in diverse shops nog gewoon kopen. Bijvoorbeeld hier: http://www.informatique.n...f-spellborn-%5Bpc%5D.html
En weer een MMO delft het onderspit. Harde markt waar maar een paar games kunnen regeren, maar dan ook wel miljoenen binnenslepen.
In het geval van Spellborn is het niet echt een verrassing te noemen.
De game was eigenlijk al ten dode opgeschreven voordat het gereleased was.

Een redelijk onconventionele gameplay voor mmo begrippen.
Op zich niet heel erg maar als je dan een niche-markt wilt bedienen moet het wel heel goed uitgewerkt zijn wat niet het geval was.

Nauwelijks tot geen marketing. Waarschijnlijk omdat het lange ontwikkeltraject al het budget daarvoor al had opgeslokt.

Bij de release nog vol met bugs en nog lang niet af, dus een release om maar te kunnen releasen.
Dit (zoals een poster boven me ook al aangaf) ook nog eens tegelijk met Wrath of the Lich King (WoW uitbreiding)

Grafisch en performance wise was het op z'n hoogst middelmatig, dus ook daar konden geen extra punten mee gescoord worden.

Daar bovenop geen goede uitgever kunnen vinden en uiteindelijk in zee gegaan met meerdere uitgevers. Dit leverde oa de rare situatie op dat spelers uit de UK in de Noord Amerikaanse regio werden ingedeeld.

Dus Europese servers moesten het doen zonder spelers uit de UK die daardoor rustiger waren dan eigenlijk het geval zou moeten zijn. Met als gevolg nog meer potentiŽle vaste spelers die afhaakten..

Hoe geen MMO op de markt te brengen voor dummies...

[Reactie gewijzigd door DamageCase op 10 augustus 2010 11:57]

De release was ook net na Warhammer Online. Ik weet in elk geval dat ik Spellborn heb gekocht en nooit gespeeld omdat ik daarmee bezig was.
Tja er was een tijd dat je alleen maar een mmorpg hoefte releasen en je maakte snel winst.
De mensen zijn er een paat keer ingetrapt en nu kijken ze het eerste een tijdje aan.

Zijn de dingen die ze beloven echt in de game?
Zijn er gamebreaking bugs?
Wat zijn de reakties van de eerste die niet kunnen wachten?

De makers van champions/star trek online bv.
Daar wil ik nooit meer iets mee te maken hebben die hebben 1 model voor al hun games en de games stellen altijd teleur.
Heel vreemd is dit niet, er is nu al een een verzadiging van de free mmog. Ze eisen allemaal veel tijd op en lijken bijna als 2 druppels water op elkaar.

Van deze game heb ik trouwens nooit echt veel nieuws opgevangen, behalve dat Within Temptation er muziek voor had geschreven en volgens mij zit je daar al fout, want bij veel van die games zet ik gewoon de muziek uit. :-p
Within Temptation had alleen de soundtrack gemaakt, dus dat maakt verder niet zo veel uit. Het spel had verder echt wel potentie door het spell systeem waarbij je spells op een soort van cryptex stonden. Wanneer je een spel gebruikte draaide de cryptex een stukje verder. Hierbij kwam dan ook een leuk aspect dat je je cryptex goed moest inrichten en de juiste spells moest plaatsen.

Jammer dat het spel offline gaat, maar dit zat er inderdaad al even aan te komen. Zoals ook in het topic op GoT te lezen is was de PVE server de laatste tijd zo instabiel dat de weinige spelers al uitweken naar de PVP server.

Het grootste probleem bij het spel is waarschijnlijk toch wel de verschillende uitgevers geweest en verschillende release dates. Zo kwamen mensen uit Engeland op de Amerikaanse servers (ivm andere uitgever) dan andere uit Europa. Groot gemis.
Tegenwoordig verkoopt een spel zichzelf niet meer, je hebt marketing nodig. Dat is iets wat de uitgever een beetje vergat bij deze game. Op tweakers las je nog wel eens wat, maar echt in de open... dat heb ik nooit zien gebeuren. Game had zeker potentie IMO

Helaas voor de makers ;(
Die makers hadden al in 2009 geen baan meer.
Het helpt ook niet als je je MMO releast precies een week nadat Wrath of the Lich King uitkwam.
Tegenwoordig verkoopt een spel zichzelf niet meer
Toen de Romeinen nog regeerden en de dieren nog spraken, ja, toen bestond marketing nog niet en verkochten games zichzelf (vooral als er leeuwen in zaten)
hahahaha meesterlijk! :D

[Reactie gewijzigd door DarkUnreal op 10 augustus 2010 11:56]

En zelfs toen had de ene bakker het beter dan de ander. Marketing en elke vorm van handel zijn onlosmakelijk verbonden. Het is namelijk meer dan reclame
Ik had hem ook een tijdje gespeeld, het was wel een leuke MMO die langer m'n aandacht kon houden dan de meeste MMOs die ik geprobeerd had. Maar ja, er zijn er nou eenmaal 13 in een dozijn, zeker als je naar de fantasy genres gaat kijken. Je moet nou eenmaal wat meer te bieden hebben dan de rest, en inderdaad marketing zou handig zijn.
Zodra ze geen 5% van de userbase van World of Warcraft meer halen sluit elke uitgevers de servers van een MMOG lijkt het wel.

Ik twijfel nog steeds of 3/4 van de games die in de prullenbak gegooid zijn niet winstgevend waren. Ik krijg steeds meer het idee dat ze allemaal perse een WOW killer moeten hebben.

Sorry maar misschien moet iemand die lui eens vertellen dat je die niet meer krijgt zolang WoW actief ondersteund blijft. Het is tenslotte een spel dat al 8 jaar in ontwikkeling is nu.
Dan is het vreemd dat ze zich niet op dezelfde markt richten, praktisch alle nieuwe mmo's richten zich op pvp (of casual pve), dan vis je dus in een andere markt als wow en de markt voor pvp mmo's is al ruim verzadigd (90% van de mmo's)
Ja, dit is inderdaad vreemd, tot je begrijpt dat eigenlijk niemand WoW begrijpt.

Je zegt dat alle nieuwe MMO's zich op casual PvE richten, maar wat is WoW dan? Als je niet raid dan is het normale PvE gedeelte casual, vergeleken met Everquest.

Nee, het echte probleem is dat de meeste MMO's gewoon niet begrijpen dat een MMO meer moet zijn dan een PvP spelletje met PK. De groep die dat leukt vindt is zeer klein. Luidruchtig maar klein.

In de basis heb je de grote horde nodig die af en toe wat raid, misschien eens wat PvP doet maar voor het merendeel gewoon een avondje lekker wil spelen in een leuke omgeving. Gewoon een paar quests doen, misschien samen in een groep, misschien alleen maar gewoon even kunnen spelen zonder te worden afgeslacht door een 12 jarige. Kijk maar hoe de WoW PvE vs PvP zich verhouden.

Spelborn had gewoon niets te bieden voor de speler. Het richte zich op de hardcore PvP zoals talloze andere spellen en die groep heeft gewoon niet genoeg geld om al die spellen te betalen.

WoW is eigenlijk vrij makkelijk van zijn troon te stoten. Je moet gewoon doen wat WoW met EQ deed. Een betere, vloeiernde spel bouwen met meer variatie. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Punt EEN, maak een spel waar je niet dag in dag uit hetzelfde moet doen.

1. Casual PvE.
2. Raiding.
3. PvP
4. Crafting
5. Socializing

Allemaal in een spel. Dat is wat WoW goed deed en bijna NIEMAND anders ooit voor mekaar heeft gekregen
Ik denk dat een petitie niet kan opwegen tegen de data die de beheerders weten over hoeveel mensen het daadwerkelijk spelen. Maarja hosting kost geld en als er niets binnen komt dan heeft geen nut.
Ik hoop wel voor de fans van het spel dat er een alternatieve optie komt, zodat de server ergens anders toch door kan gaan. Misschien door middel van donatie/reclame.

Zo vond ik het heel fijn dat voor EA's Red Alert 2 die al een tijdje obsolete is toch direct verbinding maakt met een nieuwe server om toch nog via internet te kunnen spelen. Vond het aan de andere kant wel weer belachelijk van EA dat ze hun obsolete en niet meer ondersteunde games te durven verkopen via C&C the First Decade....
Erg jammer. Hoofdzakelijk door gebrek aan management en waardering van het publiek zelf die het spel nog eens niet zagen staan is het ten onder gegaan.
Ik heb nog steeds een ongeopende box liggen van het spel.

Ik heb het een tijdje met een free-2-play account gedaan want ik wilde wachten met het openen van mijn origienele box omdat ik op free-2-play eerste wilde oefenen om zo mijn speeltijd nog uit te sparen. Heb ik nog eens de kans niet voor gehad.

Het was zeker echt een mooi spel wat goed in elkaar zat met uitdagende nieuwe dingetjes er in. Ik vraag me zelf sterk af waarom het zo'n ongelooflijk gebrek aan waardering ontving van het publiek.

Nu hoop ik dat er nog een bedrijf is die dit project wil gaan oppikken en er een nieuwere versie van op de markt wil brengen. Maar die kans is te klein vrees ik.
Hangt af hoe duur die IP is uiteraard.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True