Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Volgens de Amerikaanse uitgever Acclaim maakt de Nederlandse mmog The Chronicles of Spellborn een doorstart als gratis speelbare game, waarbij geld wordt verdiend aan microtransacties. De Nederlandse uitgever weet van niets.

The Chronicles of SpellbornDe Amerikaanse uitgever Acclaim kondigt aan dat The Chronicles of Spellborn op de schop gaat. Volgens Acclaim is het spel in 're-development' en zal het in 2010 opnieuw op de markt gebracht worden als gratis speelbare game. Acclaim hoopt geld te verdienen aan microtransacties, waarbij spelers betalen voor voorwerpen in het spel. Tot aan de lancering van de nieuwe versie zal de game speelbaar blijven volgens het huidige model, waarbij spelers maandelijks een vast bedrag betalen om te mogen spelen.

Het ombouwen van de game wordt verzorgd door Spellborn NV en de Koreaanse studio van uitgever Frogster, die het spel in Duitsland en een groot deel van Oost- en Zuid-Europa op de markt brengt. De studio van Frogster is bij het project betrokken vanwege zijn ervaring met games waaraan via microtransacties geld verdiend moet worden. In Nederland zelf wordt het spel op de markt gebracht door de Nederlandse uitgever Mindscape, maar daar bleek men nog niet van de plannen van Acclaim en Frogster op de hoogte. Spellborn NV was niet bereikbaar voor commentaar. De Nederlandse ontwikkelaar kwam eerder deze week in het nieuws omdat Spellborn Works, onderdeel van de overkoepelende Spellborn NV, failliet is verklaard. Of het faillissement gevolgen heeft voor de plannen van Acclaim en Frogster, is niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

De markt voor MMOG's is overspoeld met zooi... geen wonder dat Blizzard tegenwoordig nogsteeds nieuwe gebruikers ziet joinen op WoW; niemand durft meer een onbekende MMOG te gaan spelen omdat 't dan nog maar afwachten is of 't spel uberhaupt overleeft.

En dan ook nog micro transacties d'r in gooien, ergo: de speler die 't meeste geld over heeft voor dit spel, is automatisch de betere speler... een kwalijke zaak!

We zullen afwachten om te zien wat 't word, maar ik voorspel een FAIL... time will tell.

[Reactie gewijzigd door cappie op 1 juli 2009 11:42]

Het belangrijkste is denk ik het stukje:
De Nederlandse uitgever weet van niets.
als het failliet is verklaard, lijkt me een doorstart met een beter business model al heel wat, maar vooralsnog zou ik ff voorzichtig zijn met het verketteren van Spellborn.

Als je die microtransacties dan weer afhankelijk laat zijn van opgedane xp (deze items zijn pas aan te schaffen wanneer....) dan is er nog geen man overboord. Als deze transcaties dan weer in verhouding staan met het abonnement, is er nog geen man over boord.
Het belangrijkste is denk ik het stukje:

[...]
Of misschien zeggen ze dat ze van niets weten, en stond hun vacature voor een schrijver in verband met de overgang naar een microtransactiesysteem. Ik vind dit nog wel een intrigerend verhaal worden op die manier.
Het is een Amerikaans bedrijf, die gaan alleen voor het grote geld, ze zullen waarschijnlijk willen dat jij zo veel mogelijk van die transacties uitvoert. Als het nou een Nederlandse uitgever was zou ik het nog hoopvol in kunnen zien, maar volgens mij is dit spel gewoon dood nu het supportbedrijf failliet is.
Tuurlijk verwachten we een fail. Microtransacties of niet, wie zit er nu nog te wachten op elfjes en dwergjes en weet ik wat voor nutteloos gefladder beesten?

De fantasy/rpg heeft zijn beste tijd gewoon gehad, en is met guild wars en wow ( en lord of the rings? ) al meer dan genoeg vertegenwoordigd.

Als een studio echter orgineel is dan is er nog best wel ruimte voor massive online games. Kijk maar naar EVE online, dat heeft ook nog altijd bestaansrecht.
fantasy/rpg heeft zn beste tijd helemaal niet gehad.
Lotro draait prima bijvoorbeeld, komen ook steeds meer wow spelers langs.

Andere types floppen zelfs nog harder: matrix online stopt straks in juli geloof ik zelfs.
Dan had je nog tabula rasa, autoassault is al weer een tijd dicht.

Alleen, mmo's gaat niet puur om de inhoud, eerlijk gezegd is dat echt niet zo belangrijk.

Het belangrijkste is de community, dus de mensen, die het spelen.
Dat is ook gelijk het probleem, waarom nieuwe mmo's niet zomaar lukken.
MMo's worden meestal in groepen gespeeld: guilds,clans,squads, wat voor naam ze ook maar verzinnen.
En probeer maar is een hele groep mensen over te krijgen, ze vinden het veel leuker om gewoon door te blijven spelen, waar ze nu zitten. DAAR kennen ze tenminste de medespelers.
Met alleen innovatie/originaliteit/kwaliteit lukt het niet, of je moet 2 a 3 jaar geduld hebben en dat eerst overleven, dan komen de spelers er vanzelf op af.

En eve online, tja ze krijgen meer spelers, maar dat komt ook voornamelijk, doordat er steeds beter internet wereldwijd is. Verder is het absoluut niet innoverend, de patches van de laatste jaren, voegen eerlijk gezegd maar minimale verbeteringen/content toe.

Nee hoor, droom lekker verder, maar fantasy/roleplay is nog steeds populairste.

De innovatie die mmo's nodig heeft, is gewoon een systeem, waar de sociale kontakten door kunnen lopen in verschillende spellen, betekent ook, dat mmo's beter is kunnen gaan samenwerken, net zoals bijv. het principe van museumjaarkaarten, zodat mensen makkelijker even van spel kunnen veranderen.
Goeie suggestie voor de MMO-wereld:
Sony (SOE) abbo, waar je voor x euro per maand hun hele MMO-cataloog kan spelen (EQ, Vanguard, ...)
Of type lifetime zoals Lotro. Kan je een tijd off gaan en een andere spel/MMO oppakken.
In WoW kun je ook een tijd kappen, je character blijft gewoon bewaard. M'n broer was een hele tijd gekapt, totdat ik met WoW begonnen was, toen was hij het ook weer gaan spelen, en al z'n chars bestonden nog. Weliswaar toen allemaal nog level 60 (TBC was al een hele tijd uit), maar het gaat om het idee :+
wie zit er nu nog te wachten op elfjes en dwergjes en weet ik wat voor nutteloos gefladder beesten?
Nou, ikke bijvoorbeeld, en de miljoenen anderen spelers van WoW. Dat wil imho toch wel wat zeggen, dat de grootste mmog by far een fantasy setting heeft. Want wie zit er nou te wachten op real-world onzin. Als je in de echte wereld rond wilt lopen moet je misschien wat meer naar buiten.
Zo origineel is de setting van EVE ook weer niet hoor. Space mmog's zijn er al in vele soorten en maten geweest, o.a. Star Wars en Star Trek hebben hun deel al gehad ;)
Nou, dat valt ook wel weer mee, van Star Trek is officieel nog niets uitgekomen, en Star Wars was op een gegeven moment ook niet echt meer een succes. EVE is zeker wel uniek, al is het alleen maar omdat EVE single sharded is. Het massale van die game is echt briljant.

Dat het toevallig elfjes en orcs zijn die de klok slaan bij wow is ook maar toeval, dat zegt echt werkelijk niets. Als blizzard met een andere setting was gekomen was het waarschijnlijk net zo'n succes, het game design is gewoon heel erg goed; er is gewoon over bepaalde zaken heel erg goed nagedacht.
Speculatie hebben we niks aan ;)

woorden als "Waarschijnlijk" maken je post puur suggestief.

De warcraft franchise is zeer bekend en zeer gewilt, dat heeft verder niks met de setting van WoW te maken. als WoW niet voortgeborduurt had op de Warcraft franchise was het zekers te weten niet zo een succes geworden als het vandaag is.

De bulk van de abbonees zijn in het begin WoW gaan testen omdat ze al eerder met warcraft in aanraking waren gekomen en warcraft gewoon een zeer interessante franchise is. de game was bij launch 3 keer niks, er was helemaal niet goed over nagedacht of goed uitgewerkt.

Het is door de vasthoudende warcraft community gekomen dat ze zeer goede feedback gaven en hoop in de game zagen omdat het toch een warcraft universum is; en door die feedback en blijvende subscripties heeft blizzard over de jaren heen de game kunnen uitbreiden en erover na kunnen denken.

Dus de enige reden dat warcraft vanaf het begin een succes was ( aangezien het een hoopje 3x niks was ) is omdat het een warcraft setting heeft.

Dus als het een real life mmorpg was geweest, was WoW al LANG dood geweest, had hij het eerste jaar niet eens gehaald.
Dit ben ik niet met je eens. Ik speel wow al vanaf de beta en heb er dus veel in meegemaakt. Ik heb ook heel wat andere mmorpgs geprobeerd maar helaas missen de meeste mmorpgs de interface die wow heeft.

Tuurlijk helpt het dat ze tegenwoordig een stuk beter netwerk hebben als vroeger en dat er meer van zulke dingen zijn opgelost (denk aan wachtrijen, lagspikes ed.).

Maar mocht er een game komen met een totaal andere stijl maar wel met dezelfde interface dan zit het wel goed met die game. En met interface bedoel ik niet hoe je castbars eruit zien maar juist de manier hoe het spel reageert op je acties.

Als extra voorbeeld: Guildwars heeft dit bijvoorbeeld ook maar wat ik daar bijvoorbeeld jammer vond was dat je niet kon springen. Door zoiets simpels had ik echt het gevoel aan de wereld vast te zitten. Het zijn van die gevoelsmatige dingen die de doorslag geven denk ik.
De interface die WoW toen had was deprimerend en de huidige aziatische grind mmorpgs hebben het wat dat betreft toch een stuk beter dan dat WoW was bij launch.

En heb je de amerikaanse beta gespeelt? De europese versie was al flink gepatcht voordat hij uitkwam.
Kijk jij dan maar eens naar de grootste franchises in de mmorpg markt, je geeft je eigen fail al aan. De grootste markt zit in die elfjes en dwergjes zoals jij ze noemt. Lijkt me dat er meer dan genoeg spelers zijn die het spel iig willen proberen omdat ze met wow al ver genoeg zijn gekomen, iets nieuws willen enz.

Ik vind namelijk wel die werelden leuk om te spelen en ik heb niets met die space onzin met gigantische schepen. Daarnaast ben ik ook zeker geen wow speler. Die spellen vragen te veel tijd van mij en ik wil gewoon lekker even spelen in een andere wereld dan deze.
Wat wel klopt is als een game origineel is, lekker speelt en de spelers kan vasthouden in de community dan zal de game ook wel lopen.
Het idee van microtransacties is dat ze niet nodig zijn om het spel te spelen, maar puur je een extra geven. Bijvoorbeeld om je character te customizen, potions te kopen, misschien iets sneller te levelen, etc.

Als je daadwerkelijk je speler kunt verbeteren met echt geld, dan is het microtransactie-systeem gaar.
En hoe kunnen ze ooit genoeg verdienen aan alleen een beetje character customizen? Als die microtransacties de enige inkomstenbron zijn verwacht ik eigenlijk wel dat je gear upgrades zal kunnen kopen op een of andere manier. Misschien het enchant idee van WoW tegen betaling, of snellere mounts, of exclusieve epics waardoor je niet meer hoeft te raiden om pwnage gear te hebben?
Nah, games met microtransacties wil ik niet spelen. Dan speel ik liever WoW, waar iedereen hetzelfde betaald per maand en je echt het spel moet spelen om aan gear te komen, ipv het gewoon te kunnen kopen voor echt geld.
Omdat er ladingen mmo's zijn die op dit principe al werken en overleven.
Netto, kom je meestal op zelfde investering uit, alleen een groot gedeelte gaat meer spenderen bij micro transacties, dan dat ze met maandelijkse bijdrage betalen en ander gedeelte natuurlijk wel minder, maar die zorgen dus wel voor meer menselijke interactie.
Het gaat meestal altijd om tijdelijke verbeteringen, ze zijn niet gek hoor :D
Er zijn een hoop goeie MMO's op de markt maar blizzard heeft verreweg de beste comerciele moves gemaakt, en past goed op de servers.

Neem bijvoorbeeld het spel: Silkroad Online.
Grafisch mooi spel, leuke jobs om te spelen.
Nadeel: niet super bekend, en de servers worden slecht bewaakt waardoor botten meer regel dan uitzondering is.

Zo zijn er natuurlijk enorm veel MMO's die soms stukken beter zijn dan WOW, maar door slechte moves gewoon doodbloeden.
WoW is relatief klein in de wereld van MMO's, je praat over een paar miljoen binnen 1 spel waar de hele gamewereld er een bizar veelvoud van is. Heel veel MMO's kunnen al met relatief lage playerbase al breakeven spelen, zij kopen gewoon de licenty van de maker en hebben enkel wat hosting en personeelskosten.

Microtransactie is al jaren, heeft zijn succes al jaren geleden behaald (maple, wereldwijd tegen de 20mil spelers). Daarbij, verhaal omgedraaid, spelers met de meeste tijd beschikbaar zijn automatisch de betere spelers. (nu de ironie, dat wordt meteen van tafel geschoven dat het niet zo is - microtransacties volg dezelfde redenering).

Wel vind het goed nieuws dat ze toch een soort van doorstart maken om een Nederlandse MMO een 2de leven te gunnen. Of het succesvol wordt? Europa blijft een moeilijke markt dus wordt afwachten.

Vergeet niet, europe is geen 'standaard maatstaaf' voor het succes of falen van een MMO. Amerika en Azie zijn 2 compleet andere markten met compleet andere marktleiders.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 1 juli 2009 11:51]

WoW is relatief klein in de wereld van MMO's,
Ehm.. dit is dus echt onzin. Misschien dat er wat Aziatische MMO's zijn die meer spelers hebben, maar WoW is echt wel een van de grootste (zo niet de grootste als het gaat om pay-to-play) MMO-aanbieders. In ieder geval buiten Azie zijn ze RUIM marktleider.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 1 juli 2009 11:52]

Hij bedoelt denk ik niet dat WoW klein is maar dat het percentage marktaandeel van WoW relatief weinig is (in verhouding met het totaal van alle MMO's).

EDIT @ hier onder: die grafiek is dus wel ff ruim een jaar oud, en zoals we weten gebeurt er aardig wat in computerland binnen een jaar. Het blijft echter een feit dat WoW geen kleine speler is :+ .

[Reactie gewijzigd door cpt.skydiver op 1 juli 2009 16:57]

Beter F2P dan de stekker eruit, zoals met Tabula Rasa wel gebeurde. Geen opvolging daar, helemaal niets. Geen privé hosting (voor zover ik weet).
Dat was deels licentie probleem, en het project had meer gekost dan dat het ooit zou opleveren waarna hoofdkantoor NCkorea het definitief heeft gemaakt, private server is er nooit gekomen en ws nooit zal komen. Blijft wel jammer, Tabula was echt leuk om te spelen.

Maarja, door de sluiting kregen de spelers leuke goodies, gametime en trials, en natuurlijk beta/1maand voor Aion :)
Micotransacties kunnen mits goed toegepast zeer luceratief zijn. Zo kwam ik er achter dat ik de maand juni 18€heb uitgegeven aan het simpele navy field. Ook aardig duur voor een gratis spel :p het moet alleen niet zo zijn dat de microtransacties een te grote invloed gaan hebben op net spel.
Succes van MMO's heeft veel te maken met imago die ze hebben.

Tabula Rasa had bvb een heel slecht imago omdat tijdens en na de beta er nogal wat negatieve berichten naar buiten kwamen (die achteraf imho onzin waren)
(Het waardeloze crafting systeem en gebrek aan AH's daar gelaten, in WoW zijn ze imho net zo waardeloos)

En wat mij echt opviel dat ze na een jaar al riepen dat de playerbase te klein was, korte tijd later kwam toen zelfs het bericht dat de stekker er uit getrokken werd. Tja, daar win je dus ECHT geen zieltjes mee.
Ondertussen zat Richard Garriott met z'n reet in ruimte voor het luttele bedrag van +/- 30 mil.
Acclaim is faiiliet toch?
Ik heb nog de beta gespeeld tijdens een gesloten test dag van Chronicles of Spellborne. Ik moet zeggen dat het me toen al niet echt boeide. Het voelde gewoon niet goed aan, waar heel veel spellen tegenwoordig last van hebben. Je irriteert je aan de besturing, de graphics, de houterige animatie, de lompe omgeving, enz.

En daarbij ben ik het er mee eens dat fantasy nog LANG niet is doodgebloed. Juist het tegenovergestelde. Mensen zijn al die reality shooters meer dan zat. Ik neem niet eens meer de moeite om de demo's te spelen, "weer zo'n fucking shooter". De enige shooter die ik speel is Team Fortress 2, waarom? Omdat het geen realistische shooter is.
er zijn genoeg mmorpgs die het overleven en recht op blijven in deze markt. en wow is ook te makelijk en gebruikersvriendelijk.. niemand durft de moeilijkere titels aan..
wel jammer van SB dat het zo moet aflopen..
Te makkelijk en gebruiksvriendelijk? Dat laatste is alleen maar een pluspunt.
Een mmorpg slokt gewoon veel tijd op. Er zijn weinig mensen die 2 van dergelijke games naast elkaar spelen.
En als WoW nog bevalt (wat voor al die miljoenen spelers van het spel nog steeds geldt) is er geen reden om over te stappen.

En inderdaad is het bij mmorpg´s nog steeds zo dat men de kat uit de boom kijkt. Je moet er immers toch flink voor in de buidel tasten.
Ja idd en dat is volgens mij de grootste reden dat er weinig nieuwe MMORPG's een succes worden...
Het zijn toch games die je tijden achter elkaar speelt en wanneer je hier (maandelijks) geld in gaat steken wil je er zeker van zijn dat je het komende jaar kan genieten van het gene waarvoor je betaald en jammer genoeg zijn er op WOW na weinig MMORPG's die dit kunnen garanderen!

Gelukkig hoef ik voor mijn games maar 65 eu in 1x op te hoesten hehe
mss dat jij graag easy games speelt. maar ik toch zeker niet..
alleen maar een pluspunt, dus niet ga maar eens tot level 20 lvlen in wow. niet bepaald een pluspunt eh..
500uur wow is gewoon belachelijk veel tis gwn om geld binnen te halen. tenzij je ook nog alle instances raids en andere bs wilt halen is dit simpelweg onzin en tijd verneuking^
al rede genoeg om over te stappen, kan me er zo nog tig bedenken :)
Dat is best wel jammer ja, Er zijn maar weinig mmorpg zoals WOW. Blijf het jammer vinden dat het zo moet gaan bij SB.

Groetjes, S,w

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True