Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Het eerste exemplaar van de Nederlandse mmo The Chronicles of Spellborn wordt op 28 november aan minister Plasterk aangeboden. Het spel is vanaf dan te koop in Duitstalig Europa; de rest van Europa moet tot 5 december wachten.

Box The Chronicles of SpellbornOp vrijdag 28 november krijgt Ronald Plasterk, de Nederlandse minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het eerste exemplaar overhandigd van de in Nederland vervaardigde mmo The Chronicles of Spellborn. De uitreiking vindt plaats op de HME in de Jaarbeurs in Utrecht. Plasterk is een van de weinigen die het spel kan spelen: er zijn in Nederland nog slechts 300 exemplaren beschikbaar, die alle op de HME verkocht worden. Pas vanaf vrijdag 5 december verschijnt het spel in de winkels. Ontwikkelaar Spellborn NV heeft met diverse uitgevers een overeenkomst gesloten. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland wordt het spel uitgegeven door Frogster, in de rest van het Europese vasteland door Mindscape, en in het Verenigd Koninkrijk, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland is Acclaim de uitgever. Frogster brengt vanaf 28 november het spel in 'zijn' regio uit, waarmee de Duitstalige versie het eerst in de winkels ligt. Acclaim legt Spellborn pas vanaf januari 2009 op de winkelschappen. Vanaf 5 december is op het vasteland van Europa ook de Free2Play-versie van het spel te downloaden, waarin spelers het eerste deel van het spel gratis kunnen spelen. In de gebieden die onder Acclaim vallen, is Free2Play niet beschikbaar, omdat Acclaim de betreffende ip-adresssen blokkeert.

Spellborn NV wil met The Chronicles of Spellborn een mmo maken die vooral het vechten tegen tegenstanders spannender maakt. Het spel is gemaakt met Unreal Engine 2.5, een engine die gemaakt is voor het ontwikkelen van een schietspel en niet voor een mmo. Spellborn heeft een vechtsysteem dat is afgeleid van een schietspel ingebouwd. Tegenstanders moeten in het vizier genomen worden met de crosshair, zoals in schietspellen gebruikelijk is.

The Chronicles of Spellborn The Chronicles of Spellborn The Chronicles of Spellborn The Chronicles of Spellborn The Chronicles of Spellborn The Chronicles of Spellborn The Chronicles of Spellborn The Chronicles of Spellborn The Chronicles of Spellborn The Chronicles of Spellborn
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Heb wel een beta invite ontvangen, maar helaas niet genoeg tijd om het te spelen. Ben namelijk zeer benieuwd hoe het vechten in de praktijk zal gaan. Verder lijkt het me een nogal donker spel (gezien de screen shots). Hopelijk zijn er ook wat vrolijker gebieden te ontdekken. :)

En voor wat betreft de distributie: nogal ingewikkeld allemaal, maar in de praktijk hoeft de speler daar verder niets van te merken.

Wie weet dat we minister Plasterk ook nog online tegenkomen! :)

[Reactie gewijzigd door KrKr op 28 november 2008 11:31]

IK heb wel de beta gespeeld en het team heeft echt heel veel werk gestopt in de Unreal Engine ombouwen. Dat is ze uiteindelijk dan ook goed gelukt. Geen lag meer (dankzij ingevlogen koreanen dacht ik) en het spel ziet er prima uit (beter dan op deze screenshots naar voren komt) het heeft wel een bepaald soort sfeertje. Alleen jammer dat ze Unreal's fog soms een beetje te veel gebruiken :) .

Het vechten gaat ook prima, ik vond het boogschieten een beetje nep (niets wordt echt afgevuurd leek het meer een effectje bij je zelf en de geraakte).

Het richten voor het schieten is goed uitgewerkt en werkt prima, heb helaas nog niet kunnen pvp-en. Ook is het systeem van combo's vrij uniek maar dat vond ik nog lastig testen.
Ik hoop dat je gelijk hebt wat betreft de screenshots, alhoewel de game er in basis goed uitziet zie ik op de screenshots toch maar weinig kleine details. Textures die gras moeten voorstellen zijn gewoon groene platte vlakken, er lijkt geen sprietje uit te steken. Dat vind ik trouwens ook van de textures van muren en paden, het ziet er allemaal iets te 'clean' uit. Het is alsof het bij wijze van spreken erop lijkt dat je over een nieuw aangelegde weg of langs een nieuwbouw huis loopt.
Dat viel mij inderdaad ook wel op. Ook is er iets te veel en opvallend "gespiegeld" vind ik, waar bij bv. de muren links en rechts precies dezelfde barsten in de stenen hebben.
GVD wat boeit da nu? Een barst in een muur die links en rechts hetzelfde is.
Als je daar al over gaat klgen dan ben je toch echt helemal verkeerd bezig.
In de praktijk krijg je van vechten auw.


ot: sinds l2 uitkwam is er al jaren geen echt goed uitziende mmo meer langsgekomen in europa (waar mensen ook menselijke verhoudingen/lichaamsdelen hebben en niet alles als kleurrijke blokken en hoeken overkomt), deze brengt hier geen verandering in, al vind ik het wel een van de betere nav de screenshots hier, itt sommige van de middenmoot mmo's die je langs ziet komen. Wachtend op Aion...
Wel leuk dat het een echt Nederlands product is, zelfs met muziek van Within Temptation. Over het algemeen is die muziek ook wat 'donker' dus dat zal het hele sfeertje wel worden.


Ps. Mocht je 'm mogen weggeven heb ik wel interesse in die invite ;)
Ik vind het een beetje op WoW lijken, en op de laatste screenshot een beetje op Zelda: Twilight Princess.
Een beetje zo'n soort waas eroverheen...
Ik verwacht dat dit weer zo'n mmo wordt zoals vele, misschien dat deze dan toch weer iets vernieuwends brengt..
Ik ben het met je eens dat het veel lijkt op andere games. Maar dat komt ook omdat ze op dezelfde middeleeuwse stijl mikken, die al populair was voordat warcraft uitkwam. Daarnaast kampt een nieuwe mmo altijd met een beetje lege spelwereld... deze heeft daar ook last van. Het sociale deel ziet er daarom op de screenshots ook niet echt aantrekkelijk uit, maar hoor je op dat gebied nog niet te vergelijken met andere games van een paar jaar oud. Een mmo kan pas echt succesvol worden als er veel mensen meedoen en dat is een beetje het kip en ei probleem. Zoiets moet groeien. De wereld zelf ziet er op veel plekken al wel gedetailleerd uit en dat vind ik veelbelovend.
Heya. . Zou het multiplayer arena PvP gedeelte niet vernieuwend zijn. In 1st person.
De screenshots lijken inderdaad erg op WoW. Heel mooi dus, maar je kunt moeilijk zeggen dat je aan de hand van die screenshots iets kan zeggen over de speelbaarheid van het spel. Alleen dat het er erg gelikt uitziet allemaal.

Dat je er weinig van verwacht is natuurlijk heel begrijpelijk, maar ja...dan kan het dus verder alleen maar meevallen toch? ;)
Je kunt zeggen wat je wilt over Blizzard's keuzes qua poly detail, texture gebruik, 3d modellen, etc, etc.. maar hun game straalt wel 10x meer sfeer uit dan deze (in mijn ogen uitziende) lauw-grauwe zut... om maar een klein verschil te benoemen: de unreal engine ondersteunt sprites voor emulatie van gras, waarom is dat niet gebruikt? in WoW komt alles tot leven door de vegetatie die er sinds de vorige patches in zit.
Sorry voor mijn ietwat lompe reactie, maar je weet duidelijk niet waar je hebt over hebt. Er zit wel degelijk begroeiing (gras in de vorm van sprites) in het spel. Check bijvoorbeeld dit: http://tcos.com/en/downloads,id10,pvp.html gameplay filmpje op de site van TCoS zelf. Daarnaast lijken de textures etc. er ook prima uit te zien.

Eerst even onderzoeken, dan roepen a.u.b. :) Dat je WoW wil verdedigen is prima (ik vind het ook een prachtspel) maar stamp daarbij dan niet een andere game de grond in zonder onderbouwing.

[Reactie gewijzigd door ThomasAH op 28 november 2008 14:50]

Ziet er inderdaad een stuk beter uit dan de screenshots doen vermoeden.

Alleen het fisheye lens efffect vind ik persoonlijk wat minder...
Ik denk dat het aanbieden van een demo (free2play) een goede zet is, iedereen kan eerst even proberen of ze het wat vinden. Zonder demo zou ik dit spel niet eens overwegen om te kopen.
idem, ik zou het zonder demo ook niet proberen. ook niet met een demo die maar 7 of 14 dagen geldig is, want in die dagen tijd vrijmaken voor een nieuwe game en die goed ontdekken is toch soms wat lastig. tijd vliegt.... en hierbij is het het eerste deel van het spel, dus bijv. tot lvl 10 of 20 ofzo denk ik. leuk :)

ziet er goed uit, en ook dat je met een crosshair werkt is positief, niet meer zomaar gewoon een monstertje aanklikken en hakken.
Moest het nu 10 dagen speel tijd zijn, zou dat een stuk beter zijn.
Maar zitten duitstalig- en niet-duistalig europa niet op dezelfde servers? Van USA/UK wist ik het al, maar het word wel heel rustig als er 3 zones zijn. Ik denk ook niet dat het spel een groot succes zal worden, aangezien er maandelijks geld voor betaald moet worden, en je dan eerder neigt naar WoW, Warhammer, AoC, lotro etc. Nu is guildwars nog 1 van de weinige F2P mmo's die je in de winkel vindt.

De sfeer op de screenshots doet me een beetje denken aan morrowind, en ik ga het zeker even proberen. Ook wel leuk dat je met de kruishaar een vijand moet selecteren.

EDIT: Is het dezelfde mindscape als die van de kinderspellen (Met paarden enzo)? Acclaim heeft ervaring met MMO's maar ik het sterke twijfels hoe het met mindscape zit.

[Reactie gewijzigd door Moortn op 28 november 2008 11:37]

En waarom zou dit geen beter product kunnen zijn dan een Warhammer of AoC?

Ik heb van allemaal de beta's gespeeld en die van Spellborn sprong er wat dat betreft qua verzorging toch wel echt bovenuit.

Het is jammer dat de release-datum zo verschrikkelijk slecht is gekozen, gelijk met de release van de WoW-expansion, anders had ik zonder twijfel een account genomen.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 28 november 2008 12:10]

De wow expansion is al 2 weken uit.

Persoonlijk vind ik de screenshot er wat leeg uit zien. Alsof er buiten de spelers geen NPC's rond lopen :s

*edit* ik weet niet waarom ik -1 kreeg. ik geef commentaar omdat Bosmonster iets verkeerd zei, en ik geef commentaar op de screenshots.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 28 november 2008 14:48]

Daarom ook juist. Nu de expansion van WoW twee weken uit zit, zit iedereen er nu juist helemaal in. Een betere datum had over 7-10 maanden geweest.
-1 had je eigenlijk niet verdiend.
maar dan ga je huilen over de moderatie en daarmee verdien je wat mij betreft -2
Zoals ik het begrijp uit het bericht moet deze MMO het vooral hebben van de 'nieuwe' vechtstijl... Een detail dat niet is genoemd in het bericht is dat de muziek zich aanpast aan de acties van de speler. Als je agressiever speelt, krijg je agressievere muziek enzo.

De muziek zal, vooral in Duitsland, vermoedelijk ook veel spelers trekken, want het is ingespeeld door Within Temptation. WT geniet in Nederland al redelijk veel bekendheid, maar in de Europese landen ten oosten van Nederland (Duitsland, Polen, ...) zijn ze nog veel populairder.
De muziek is niet ingespeeld door within temptation. De muziek is van de bekende componist Jesper Kyd. WT heeft 3 tracks gemaakt die met het game geassocieerd zijn maar die verder geen onderdeel vormen van de in-game muziek.
Within Temptation is echter wel gelinkt met het spel. Ik betwijfel echter of dat zoveel meer verkopen gaat opleveren als dat het de studio gekost heeft om die band in te huren voor zo'n campagne.
Gelinkt zeker, dat bevestigde ik ook in mijn reactie. Ik wou alleen duidelijkmaken dat de muziek niet in-game gebruikt wordt.

Within Temptation wou trouwens zelf graag meewerken aan het game, ze zagen het als kans om eens iets anders te doen dan gewoonlijk :)

Ik ga niet zeggen dat ze er geen/wel geld voor vangen, die dingen zijn niet voor publicatie. Maar wat je verder zegt klopt, het spel kan voor een deel meerijden op de reputatie van WT, maar in the long run is de deal wel bedoelt als een symbiotische relatie: dus ook om WT de kans te geven bekender te worden bij de fans van MMO's in het algemeen.
Eerste copie? De eerste Duitsers zitten al online sinds gisteren, waarbij de oude CM Thee als eerste zijn handen op een copie wist te leggen. Het is wel zo dat ze nog niet overal in Duitsland beschikbaar waren, maar de eerste dozen zijn dus al de deur uit.

Overigens kunnen Duitsers ook gewoon op niet-Duitse servers spelen.
Ik heb de closed beta gespeeld, het level zag er leuk uit en was wel leuk om te spelen, alleen de characters vallen heel erg tegen.

ook had ik het probleem dat de frame rates tegen vielen op Vista 64bit.
op XP Pro 32bit, liept die wel goed.
Ontzettend jammer dat het spel op zo'n manier de online community verdeeld. Dit zal de acceptatie zeker niet ten goede komen. Ik snap ook niet dat er in deze tijd nog ontwikkelaars zijn die denken dat ze op zo'n manier met hun klanten kunnen omgaan. Ik verwacht eerlijk gezegd dat dit spel dezelfde kant op gaat als Tabula Rasa.
Het is al lastig genoeg als ontwikkelaar om je MMO gepubliceerd te krijgen. Het inderdaad uitbuiten kost erg veel geld, met servers, onderhoud, ondersteuning. Kleinere ontwikkelstudio's hebben zelf de mogelijkheden en middelen niet om die investeringen te doen, en dus besteden ze het uit.

Ik vind het al heel wat dat ze het inderdaad "wereldwijd" kunnen uitbrengen, en ja dan zul je helaas enkele concessies moeten doen naar de community-opdeling als bepaalde uitgevers slechts een bepaald deel van de wereld willen of kunnen bedienen.

Of het de kant van Tabula Rasa op zal gaan, dat zal de tijd leren. Ik vind het sowieso een dappere poging van de mensen van Spellborn :)
Je vergeet alleen dat dit soort games alleen kunnen bestaan als er een goede community is. Zonder community geen game. De tijd zal ons inderdaad leren hoe het zal gaan. Maar mijn ervaring met online gaming zegt mij dat deze game niet van de grond zal komen. Dit is niet de eerste keer dat een ontwikkelaar denkt de community op te delen. De vorige keer is het ook niet gelukt.
Denk je nu echt dat WoW zo groot is omdat het een goede community heeft? Van de 11 miljoen mensen, zijn er volgens mij nog geen 10% lid van die community...
Ik vind je eigen persoontje nogal lelijk (denk Guild Wars) en de animatie daarvan vrij belabberd (en onnatuurlijk). Heb de closed beta ook niet langer dan een paar uur gespeeld, dus verder kan ik er ook niets over zeggen. Ik had in ieder geval niet langer behoefte om verder te spelen. Ik hou het mooi bij Lotro.
Ik ken het spel niet, heb er niets over gevolgd.
Voor ik de plaatjes bij dit bericht las dacht ik 'weer zo'n gedoemd-tot-falen mmo' maar de plaatjes geven geven een semi-comic wereld (net als wow) maar met unieker weergegeven characters (in wow eigenlijk vrij saai). Omdat ik het gratis kan uitproberen ga ik het zeker even spelen. Het zou me niets verbazen als dit spel succesvol wordt in duitsland, ik vind de grafische stijl gewoon bij de duitse gamers passen.... hmm kan het moeilijk uitleggen.

Ik heb een paar weken geleden nog gebruik gemaakt van de re-invite om toch nog even wow te proberen en te overwegen of ik weer met wow begin maar nee, het spel kan me niet meer genoeg boeien. Warhammer ga ik niet aan beginnen voor ik het daadwerkelijk iemand heb zien spelen maar niemand die ik ken speelt het. Zeker voor 'betaal-per-maand maar geef eerst 50 euro voor het spel' deals wil ik eerst een gratis demo spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True