The Chronicles of Spellborn

Van Hollandse bodem

Er is lang aan The Chronicles of Spellborn gewerkt. De eerste tekenen van leven dateren uit 2005, toen de verwachting nog was dat het spel in 2006 uit zou komen. Nu, eind 2008, kunnen we eindelijk met eigen ogen aanschouwen wat er in Den Haag in elkaar is gestoken.

Getest op: pc (exclusieve titel)

Wie van mmo-games houdt had dit jaar genoeg te kiezen. Uiteraard was er World of Warcraft en de lancering van de tweede uitbreiding Wrath of the Lich King. Wie WoW zat was kon terecht bij Age of Conan: Hybornian Adventures, Warhammer Online: Age of Reckoning en de Mines of Moria van Lord of the Rings Online. Gamers met genoeg geduld kunnen nu terecht bij misschien wel de meest verrassende mmo-titel van de afgelopen jaren: The Chronicles of Spellborn, all the way from Den Haag, Holland. Spellborn doet hard zijn best om anders te zijn dan zijn genre-genoten, en het spel slaagt daar wonderwel in.

Review The Chronicles of Spellborn

*Slaven

Dat begint al meteen als je een character aanmaakt. Zoals in zoveel mmo-games zijn er rassen waar je uit kunt kiezen. Hier zijn het er twee; de mensen en de Daevi. Vroeger, voor de Great Collapse, waren de Daevi de baas en de mensen hun slaven. Nu de wereld uiteen is geslagen in Shards, hebben beide rassen elkaar veel te hard nodig om elkaar nog langer naar het leven te staan. Daarin is Spellborn dus anders, de rassen waar je uit kunt kiezen zijn geen vijanden van elkaar. De twee vechten allebei tegen een groter kwaad op de achtergrond, de Vhelgar. Dat vechten heeft in het verleden succes gehad, want de twee volken hebben het voor elkaar gekregen om de Throne of Undying te vernietigen, het symbool van macht van de Vhelgar. Daarmee viel echter ook de wereld uit elkaar, in grote en kleine brokstukken. Die zweven nu rond in een poel van magische energie, de Deadspell Storm. De grootste brokken zijn groot genoeg om te kunnen worden bewoond. Er zijn vijf Shards waar mensen en Daevi op samenleven, en die vormen samen de spelwereld. Het is een verhaaltechnische oplossing om de laadtijden tussen de verschillende delen van de spelwereld te verklaren. De Shards zijn flink aan de maat, en er is dus genoeg te verkennen.

Review The Chronicles of Spellborn