Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties
Submitter: elitefly

Twitter heeft zijn vrijwel volledige database van tweets ter beschikking van de Amerikaanse Library of Congress gesteld. Verder heeft Google een replay-functie geīntroduceerd waarmee het Twitter-archief kan worden doorzocht.

Twitter-vogeltje

Het archief van Twitter, dat teruggaat tot de eerste tweet op 21 maart 2006, is volgens de microbloggingsite aan de Library of Congress beschikbaar gesteld omdat zij zouden hebben aangegeven dat de miljarden publieke tekstberichten moeten worden geconserveerd. De nationale bibliotheek van de Verenigde Staten, die met speciale programma's steeds meer content digitaal opslaat en inmiddels 167TB data heeft, stelt dat de berichten van Twitter-gebruikers inzicht geven in de geschiedenis.

Hoe groot de database precies is, hebben de partijen nog niet bekendgemaakt, maar inmiddels worden dagelijks meer dan 55 miljoen tweets verstuurd. Twitter heeft wel enkele beperkingen opgesteld voor de database die de Library of Congres mag ontsluiten. Zo zijn de berichten minimaal een half jaar oud en is commercieel gebruik niet toegestaan.

Naast de donatie van Twitter heeft Google de replay-functie in zijn zoekmachine geïntroduceerd. Via een tijdslijn kan tot op de minuut nauwkeurig worden bekeken welke Twitterberichten op een bepaald moment openbaar werden gemaakt. De nieuwe functionaliteit is vooralsnog beperkt tot berichten die vanaf 11 februari 2010 zijn verstuurd, maar Google belooft dat op 'korte termijn' het hele Twitterarchief via de replay-functie doorzoekbaar wordt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Zo zou je dus over 150 jaar kunnen herleiden dat op 12 Jan. 2010 een gigantische aardbeving heeft plaatsgevonden op Haīti, alleen al op basis van tweets. Lijkt me een zinvolle toevoeging. Met meer dan 105 milj. gebruikers heb je een aardig netwerkje van wat er allemaal dagelijks op onze aardkloot gebeurt. En dan kunnen alle mensen die reageren op dat artikel van de Telegraaf wel stellen dat twitter "overhyped" en voor mensen zijn die geen leven hebben. Maar ik kan er verder niets aan doen dat ik steeds overal van op de hoogte ben (dankzij twitter en andere nieuwe media) terwijl hun elke ochtend het nieuws van gisteren zitten te lezen en het acht uur journaal kijken.

@ t-town, ik heb de uitspraak: "Geloof jij alles wat in de krant staat" al eens voorbij horen komen. Wat in de krant staat is nooit voor de volle 100% waar, volledig, en dan kan twitter een mooie aanvulling zijn. Je gaat je onderzoek ook nooit baseren op 1 medium/bron

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 15 april 2010 14:03]

Voor u kan dat handig zijn, maar voor de onderzoeker uit 2050 helemaal niet. Bibliotheken slaan namelijk ook gewoon krantenartikels op, een veel betere manier om gewoon te zien dat er op 12 januari 2010 een aardbeving in Haīti heeft plaatsgevonden.
Een journalist heeft maar 2 ogen en 2 oren.

Echte ooggetuigenverslagen moet je niet zoeken in een krant, maar op plekken waar deze mensen het kwijt kunnen zonder door een redactie filter heen te hoeven.

En zelf gebruik ik twitter zakelijk. Ons bedrijf geeft daar lastminute aanbiedingen en zelf geef ik regelmatig tips over security gerelateerde zaken. Verder krijg ik van diverse leveranciers (Microsoft, Novell etc.) zeer up-to-date info over nieuwe producten, seminars etc.

[Reactie gewijzigd door musiman op 15 april 2010 14:03]

Een journalist heeft maar 2 ogen en 2 oren.

Echte ooggetuigenverslagen moet je niet zoeken in een krant, maar op plekken waar deze mensen het kwijt kunnen zonder door een redactie filter heen te hoeven.
En Twitter is daar een goed voorbeeld van? Lijkt me dat 160 karakters voor een aardbeving nogal schaars is, zelfs al zijn het een tiental die die 160 karakters volspammen.
Alsnog is het beter dan een of andere journo die het verhaal alleen maar schrijft om zoveel mogelijk kijkers te trekken. Ze laten dus dingen weg die zei zelf niet relevant vinden (of niet het bericht afgeven wat zei met hun bericht willen afgeven) waardoor zei totaal niet te vertrouwen zijn...
't is niet voor niks dat een tiener tonnen verdiend heeft door een twitter account te verkopen.

De kracht van kleine tweets is, dat je het zakelijk en bondig moet houden, zonder opsmuk. En uiteraard, wanneer je meer te vertellen hebt, dan doe je dat toch gewoon in meerdere tweets? Dus ik zie in die 160 karakters absoluut geen enkele beperking.
En hoe zit dat met twitter accounts die op private staan?!?
http://twitter.com/search?q=Congress zegt dit:
Congress

The (U.S.) Library of Congress is acquiring the archive of public Tweets (April 14).
Source: What the Trend?
Lijkt me dat de private tweets dus niet worden gegeven ;)
private zal wel private blijven, maar hoe zit dat met het vereiste niet-commercieel gebruik van de tweets als google de hele db doorzoekbaar maakt? zal Google daar geen advertenties bij tonen? lijkt me sterk toch...
Vindt iemand 167TB aan data niet erg weinig? Dat zijn slechts 167 hardeschijven, past makkelijk in een klein kamertje. Dat vind ik niet erg indrukwekkend voor de Library of Congress, wordt hier niet 167PB bedoeld?
Als het (grotendeels) flat text data is.... dan is 167TB behoorlijk hoor :)
Inderdaad, voor tekst is dat erg veel:
Today we hold more than 167 terabytes of web-based information, including legal blogs, websites of candidates for national office, and websites of Members of Congress.
@maxMadu
En vergeet niet dat zo'n instelling niet simpel de SOHO harddiskjes gebruikt zoals jij en ik in de pc hebben zitten EN dat alles ook nog eens flink redundant moet worden opgeslagen. En dan vergeten we voor het gemak nog even de hitteproductie die ervoor zorgt dat het in dat kamertje van jou zo'n 100 graden celcius wordt (of nog hoger...).

Je kan EN mag niet je thuis opslagcapaciteit vergelijken met dat van een bedrijf. Dat zijn twee verschillende dingen.

[Reactie gewijzigd door musiman op 15 april 2010 14:27]

mwoa, wie zegt dat hij niet een enterprise class server met terabyte SAS diskjes heeft draaien...kan toch? Ik vind overigens 167TB niet echt een waanzinnige uitdaging om op te slaan op een setje schijven of wss andere opslagmedia.

ik vind het onzinniger om uberhaupt 167Tb aan: "ik zit nu op de WC de Donald duck te lezen en tiep dit in op m'n nieuwe twitterfoon...en, volgens mij heb ik gisteren mais en worteltjes gegeten.." op te slaan. Zal de wereld echt beter van worden... 8)7

[Reactie gewijzigd door vlaaing peerd op 15 april 2010 14:36]

167 TB is niet zo een uitdaging om op te slaan. Iets meer dan honderd 1,5 TB schijfjes en je bent er, toch? Nu moet je alleen nog even nadenken over redundancy, backup en performance als 1000 mensen tegelijk random data accessen. Dan kan ik je alvast vertellen dat je op z'n minst een SAN hebt staan van een paar ton.
Lol Mee eens, even ter verduidelijking

600GB sas hd = + - 500,- EX (weet niet of je 1,5 tb sas hd's hebt maar ik kon ze ff niet vinden)

Je hebt (167000 / 600 =) 279 HD's nodig

Dus ff simpel gezegt ben je alleen aan die hd's al 139500,- kwijt :P

Dan moet je nog kijken hoe deze redundant zijn uitgevoerd (oftewel er komen er nog een paar bij) en dan komt de rest er nog bij kijken (zoals jij al aangaf) hahaha

Denk dat je al snel over een paar miljoenen praat hoor ipv een paar ton :P

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 15 april 2010 15:09]

Op archeologiesites (niet die dingen op internet, maar echte sites, waar mensen met schepjes aan het graven zijn) vinden ze het ook reuze interessant om te weten wat de eetgewoontes waren van de mensen die ze aan het opgraven zijn...
1 Tb ~ 1 * 10^12 karakters (1 biljoen karakters)
~ 7.14 * 10^9 tweets (7.14 miljard tweets)
op 167 TB passen dus ~ 1,2 * 10^12 tweets = een 1 met 12 nullen en nog een beetje

/ 105 *10^6 gebruikers ~ gemiddeld 11500 tweets / gebruiker in totaal.

uitgaande van 55 miljoen tweets per dag verdeeld over 105 miljoen personen ~ 0.5 tweets per persoon per dag, dus: ~11500 / 0.5 = 23000 dagen
~ 63 jaar

Dus : om 167 Tb met 105 miljoen personen in dit tempo vol te krijgen met volle tweets kost de mensheid ongeveer 63 jaar....
Ervan uitgaande dat deze 167 Tb natuurlijk alleen gebruikt worden voor tweets...

(fouten in de berekeningen zullen zeker voorkomen, alles is sowieso bij benadering)

[Reactie gewijzigd door ikmattie op 15 april 2010 14:43]

167 TB hebben ze al aan content van andere zaken, dat is dus niet hun totale opslag capiciteit:
die met speciale programma's steeds meer content digitaal opslaat en inmiddels 167TB data heeft
Op zich interessant om te zien wat er 'toen' in 2010 aan de hand was via twitter, maar volgens mij te veel data om later nog goed te kunnen filteren. Je kan wel gaan zoeken maar volgens mij is het niet echt waardevol.

[Reactie gewijzigd door BlackHawkDesign op 15 april 2010 16:47]

Het ging er mij ook meer om om aan te geven hoeveel 167 TB is als je dat alleen met text wil vullen...
Ik neem aan dat het voornamelijk om tekst gaat en eventueel wat jpeg afbeeldingen. Dan is 167 TB behoorlijk veel, imho.
Een beetje bedrijf slaat z'n gegevens redundant op (en nog eens op een backup).
Blijft dat ook staan als iemand zijn account weg mikt om welke reden dan ook? Dat lijkt me wel een kleine privacy issue.
Niets van aan, dit is hoe twitter nu eenmaal werkt. Twitter is een dienst om tweets publiek te maken dus als je om privacy geeft moet je van de eerste plaats niet twitteren of goed uitkijken wat je twittert.

http://twitter.com/privacy
@flubug &Zer0

Dat zou je van alles kunnen zeggen op internet. Feit blijft wel dat mensen kunnen veranderen. Misschien heb je over 10 jaar spijt van iets wat je ooit eens de ether in geschoten hebt, ik ben er niet zo 1 die dan niet vind dat je dit niet mag rectificeren. En er zijn altijd uitzonderingen op de regel.

En wie zegt dat het over de privacy van de Twitteraar gaat, hoe zit het met de privacy van de persoon waar over getwitterd word? Ik noem maar wat hoor.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 15 april 2010 14:39]

Misschien heb je over 10 jaar spijt van iets wat je ooit eens de ether in geschoten hebt
Worden er nu dan krantenartikelen van 10 jaar geleden opgezocht in de bieb en aangepast? Daarnaast heeft dat niks met privacy te maken.
En wie zegt dat het over de privacy van de Twitteraar gaat, hoe zit het met de privacy van de persoon waar over getwitterd word?
Die privacy is al geschonden op het moment dat er gepubliceerd is, en dan is het al wereldkundig gemaakt, en dus zinloos om het te verwijderen uit de bibliotheek.
Dat is lang niet altijd waar hoor. Een nare mededeling over je buurvrouw gaat echt niet zo hard lopen als hetzelfde verhaal over celeb x en z. Deze zijn 9vd10 keer prima te verwijderen zonder dat het nog verstrekkende gevolgen gaat hebben.
10 van de 10 keer zal de buurvrouw er echt geen moeite in willen steken om deze opmerking verwijderd te krijgen uit een of ander archief.
Dat lijkt me bovenal niet aan jou om te bepalen.
Krantenartikelen hoef je ook niet zozeer aan te passen, echter als jij in je tienerjaren net als menig ander leuk op sociale networking sites post over hoe bezopen je weer niet was het vorige weekend en met wie je het allemaal gedaan hebt, een reeks leuke foto's erbij om vervolgens 10 jaar na dato bij een sollicitatie de deur gewezen te worden op basis hiervan dan kun je best eens spijt hebben van wat je vroeger op het net gezet hebt.

En met de toename van controle op het internet bij sollicitaties, ook steeds meer in Europa, is het toch een uiterlijk jammerlijke zaak dat je nu slechts ongeveer 10 minuten bedenktijd hebt voor je informatie al is opgenomen in diensten als google cache. En staat het eenmaal in dat soort diensten, dan is het ook gelijk permanent beschikbaar voor anderen om in te zien; ongeacht of jij de bron wegneemt of niet.

Privacy speelt daarom voor de gemiddelde burger hierbij wel degelijk een belangrijke rol.
Da's leuk en aardig, maar het kwaad is al geschiedt. Zodra je een tweet maakt, zijn er een half dozijn diensten die zich erop storten om een kopie van dat ding te maken. Zo gaat dat op het internet, en als je er spijt van krijgt, heb je pech gehad. Zelfde als een ietwat compromitterende foto van jezelf 'kwijtraken', dan ben je ook de sjaak, portretrecht of niet, en zeker op het internet.
Dat vind ik nogal gechargeerd. Ten eerste is een foto kwijtraken van jezelf 9vd10 nog prima van internet te halen als het nog niet in de handen is van die parasieten van 4chan of iets dergelijks. Ten tweede is de twitter pagina van de gemiddelde average joe niet dermate boeiend dat het weghalen ervan niets uithaalt met de vindbaarheid er van. Weg is in zo'n geval wel degelijk weg.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 15 april 2010 14:45]

Google cache, internet archives... nog genoeg plaatsen waar die foto waarschijnlijk wel te vinden is als hij gepubliceerd was op een bekende site als twitter. Ja, als hij op www.blaat.nu/djfsfwe/sdfsdf/wqerwer/ewrwerwer.jpeg stond niet, maar dat is niet vergelijkbaar met iets posten op twitter.com/username.
Als je iets publiceert op een site als Twitter, en het dus beschikbaar stelt aan de gehele wereld, moet je niet gaan zeuren over privacy. Dan had je het niet moeten publiceren.
Als je iets publiceert op een site als Twitter, en het dus beschikbaar stelt aan de gehele wereld, moet je niet gaan zeuren over privacy. Dan had je het niet moeten publiceren.
Mijn instellingen zijn dusdanig dat alleen mensen die ik goedkeur als follower mijn tweets kunnen lezen. Dat zou hiermee ongedaan gemaakt worden, en wel degelijk een privacy issue in weze. Dat zou behoorlijk onacceptabel zijn.

edit: blijkt dat het uitsluitend om public tweets gaat, het is dus niet om de volledige twitter database.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 15 april 2010 15:08]

Dat zou dan dus blijken uit het volgende.
Tweet Preservation | Posted by @Biz at 11:56 AM:
It is our pleasure to donate access to the entire archive of public Tweets to the Library of Congress for preservation and research.
Dat is het nadeel van het internet... Vrijwel alles wat jij online zet is niet verdwenen wanneer je het verwijderd
het gaat om de publieke berichten. Die blijven gewoon bekend ja..
Als je niet wil dat het opgeslagen wordt, moet je private berichten gebruiken (dus niet het bericht ook op de publieke timeline zetten en alleen goedgekeurde followers toestaan).
onzin, als je een artikeltje schrijft en drukt is het ook eeuwig bewaard.
Zo kan een historici een leuke tijdlijn opbouwen. Net als de trending topics nu, kan je aan de hand van de gegevens kijken wat er op dag x voor bijzonders is gebeurd. :*)
...in de Westerse wereld.

Er moet niet uit het oog verloren worden dat Twitter vooralsnog niet echt zo wereldwijd is als men graag doet geloven en dus voor "archeologen" in de toekomst vooral van nut zal zijn als bron over een bepaald deel van de aarde (dat met internetaansluiting). Natuurlijk, in Afrika is ook heus wel internet, maar het gebruik van Twitter en dergelijke zaken staat qua volume niet in verhouding met hoeveel het in deze contreien (en wellicht ook Azië steeds meer, daar heb ik niet zo'n beeld over) gebruikt wordt.
...in de Westerse wereld.
De archeoloog van nu die geinteresseerd is in piramides gaat ook niet in Oost-Groningen graven. Als het op Twitter te vinden kan zijn zou ik er zeker gebruik van maken.
Twitter is geen privacy issue naar mijn idee. Gezien het hele idee Twitter is gebaseerd op je ding wereld kundig maken toch
Je kan je account ook "private" maken en alleen mensen toestemming geven die je zelf wilt. Als dit op deze manier wereldkundig wordt gemaakt, dan vervalt het hele idee van die private accounts en dan kan het wel een privacy issue worden.
Wat dus niet gebeurt :) want het zijn public tweets. Als ik zo mag lezen publiceren veel tweakers veel gevoelige informatie. Als je niet wil dat men het ziet, plaats het dan niet.
Kennis is macht en zaken opslaan is handig om in de toekomst onze history naar te gaan (nu dus ons heden) maar wtf - ik heb vandaag eens wat twitterkanaaltjes zitten lezen (eerste keer want ik vond het al een onzin om te lezen wat een ieder doet op ieder moment van de dag). Wat ongelofelijk veel onzin wordt daar naar toe gestuurd. Ik heb werkelijk niets gezien wat interessant goed zou kunnen zijn om te archiveren. Weinig toegevoegde waarde.. En ik ken echt mensen die geen dag zonder al die sociale netwerken kunnen.. ongelofelijk toch ?