Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Toshiba wil nog dit jaar beginnen met het uitbrengen van tablets die worden voorzien van Windows 7 of het Android-besturingssysteem. Met de verschillende tablet-computers wil Toshiba de concurrentie aangaan met Apples iPad.

De fabrikant heeft een aantal verschillende tablets in de pijplijn zitten, zo meldt Reuters. Er zou onder andere een model uitkomen met twee schermen, dat op Windows 7 draait. Daarnaast komt er nog een tablet met een schermdiagonaal van 10". Verdere specificaties werden niet bekendgemaakt, maar de tablets zouden volgens Toshiba-topman Jeff Barney voornamelijk op multimedia zijn gericht. Volgens Barney is zijn bedrijf bezig met het sluiten van overeenkomsten met contentproviders.

Toshiba gaat zijn tablets met Windows 7 of Android leveren. Niet bekend is welke versie van het Android-besturingssysteem wordt gebruikt, al wordt het waarschijnlijk versie 2.1. Tablets met Googles mobiele besturingssysteem krijgen waarschijnlijk een lagere prijs dan de apparaten met het besturingssysteem van Microsoft.

Tot nu toe zijn er geen specifieke modellen aangekondigd. Toshiba is van plan om de eerste modellen nog dit jaar uit te brengen, maar geeft geen specifieke releasedata. De fabrikant kondigde vorig jaar al een multimedia-tablet met Windows CE aan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

De asus T91MT is toch ook een Multitouch tabled met Win7 Premium? prijs vind ik meevallen (pricewatch tussen de 450 en 500 euro)
En de reviews zijn gematigd positief. Windows 7 op een netbook tablet is het dus net niet. Op een tablet zonder toetsenbord zal de ervaring nog rampzaliger worden. Het iPad OS en misschien straks ook Android is het dus net wel en daarom is de iPad zo populair.

It makes a nice toy for reading and watching movies on the move, it is a cross between a iphone and a netbook, but it is not much of a productive tool in it's current form.
De Ipad zou ook flash kunnen ondersteunen maar dit wil Apple niet om Adobe dwars te zitten...

Ontopic:
De prijs zal inderdaad niet veranderen ookal komen er meer tablets op de markt. Dit zag je al bij de Iphone na alle goedkope kopie's en andere aanbieders bleven de prijzen van de Iphone nog steeds hoog.
Ik vraag me ook echter af wat zo'n tablet nou gaat toevoegen aan de markt omdat een netbook meer kan en ook een groot scherm heeft.
Ach deze hype is over een jaar ook weer voorbij totdat de nieuwe gadget op de markt is.
De Ipad zou ook flash kunnen ondersteunen maar dit wil Apple niet om Adobe dwars te zitten...
Onzin, dat doen ze helemaal niet om Adobe dwars te zitten. Ik bedoel, natuurlijk zitten ze Adobe er wel mee dwars, maar dat is helemaal niet de reden. De reden is dat ze voor vendor lock-in willen zorgen. Ze willen helemaal niet dat applicaties makkelijk te porten zijn van het ene mobiele platform naar het andere. Dat betekent namelijk dat applicaties voor de iPad of iPhone niet meer uniek zijn. Dat is ook de hele reden waarom je geen transcompiler meer mag gebruiken. Ronduit belachelijk natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 april 2010 13:55]

[...]

Onzin, dat doen ze helemaal niet om Adobe dwars te zitten. Ik bedoel, natuurlijk zitten ze Adobe er wel mee dwars, maar dat is helemaal niet de reden. De reden is dat ze voor vendor lock-in willen zorgen.
Ook niet helemaal waar. Lees dit maar eens.
Sorry, maar wat valt daar te lezen? Naast wat onjuiste statements hier en daar (consolebouwers leggen bijvoorbeeld helemaal geen restrictie op op hoe je code tot stand komt, iets wat Apple wel doet omdat je geen transcompiler mag gebruiken waardoor tal van frameworks en runtimes, zoals Flash en Unity3D, buiten spel worden gezet) gaat het compleet niet in op wat ik in mijn post zei, namelijk dat Apple niet wil dat men met 1 druk op de knop applicaties kan maken voor tig verschillende platforms.

Dus lees jij dit maar eens.
In the post that Jobs refers to, Daring Fireball’s John Gruber explains the logic that was behind Apple’s move (and given Jobs’ endorsement of the article, it looks like he was spot on). The gist of the article is that Apple doesn’t want a ‘meta-platform’ to exist between the iPhone and developers, as this would facilitate simultaneous development for competitors’ platforms and give Apple less control over the iPhone ecosystem. But while Gruber’s article is well thought out and very logical, I don’t think it does much to address why developers are furious. The issue isn’t that developers don’t understand why Apple is doing this — it’s that the actions Apple is taking to protect its own interests are violating something fundamental: they’re keeping developers from using the tools they want to work with.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 april 2010 03:07]

Er zit wel iets meer achter dan alleen 'Adobe dwars zitten' hoor.
had adobe nu eens echt met apple om de tafel gaan zitten om flash (+meerder produkten) te optimaliseren (vooral op osx) dan had het verhaal heel anders geweest dan op dit moment. Flash is troep (vooral op osx) en daar hebben ze zichzelf mee in de voet geschoten (al loopt deze strijd met not-willing-adobe al sinds 1998)
tablets met twee schermen spreken weinig mensen aan,
ze zijn vaak te duur en onnodig.
maar een leuke 10 inch tablet met windows 7 kan wel leuk zijn!
moet ie wel full hd kunnen afspelen maar aangezien ze op multi media zijn gericht lijkt me dat 1080p support er wel inzit.
voor een leuk prijsje (300 euro) zouden ze me nog kunnen overtuigen om geen Ultra tablet te kopen.

maar ik schat dat de w7 editie aardig duur gaat worden..............
De Microsoft Courier heeft twee schermen en volgens mij spreekt dat wel degelijk mensen aan. Het gaat er om hoe de twee schermen gebruikt worden.
Als e-book lijkt mij twee schermen ideaal.
Full HD op een 10"? Come on... op dat soort miniatuur schermpjes zie je het verschil tussen PAL en 720p al nauwelijks... misschien een beetje realistisch blijven he?
Bovendien zie ik de meerwaarde van zo'n duur OS op zo'n apparaat ook niet. Die dingen misschien een hoop functionaliteit (geen kb, klein scherm, etc), dus moeten ze goedkoop en dat gaat je echt niet lukken met windows...
tablets met twee schermen spreken weinig mensen aan
Hangt eraf. 1 aanraakscherm voor de autobestuurder en drie schermpjes voor bijrijder en achterpassagiers lijkt me anders vrij interessant, het is een beetje hoe je 'tablet' definieert en waar je de 'externe' schermen laat.
Ik wou net zeggen, Windows 7 Ultimate is al bijna 300 euro :)
Alsof ze ultimate erop gaan zetten. Een hoop features daarvan heb je toch niet nodig op een tablet?
De ultimate oem kost 160, doe daar nog eens de winstmarge af en als men een massa licentie koopt gaat daar nog een stuk af. De Ultimate lijkt me idd ook overdreven voor zo'n uitgeklede pc als een tablet.

Volgens mij betalen grootfabrikanten voor een home premium tussen de 20 en 40€ per licentie om het systeem bij te leveren.

[Reactie gewijzigd door MaartenC op 15 april 2010 17:13]

Wie zorgt er nu eens voor dat er applicaties op komen te staan die het rechtvaardigen om zo'n ding te kopen?
Vooralsnog zie ik een tablet pc of iPad echt niet als toegevoegde waarde tegenover een iPhone. Goed je hebt een groter scherm, maar daarom is het lastiger meezeulen.
je geeft het zelf aan: een tablet is niet om mee te zeulen (lees buiten een gebouw) maar heerlijk lekker genieten van een groot scherm; foto's kijken, personal video, boek lezen, recepten, home automation aansturing etc en erg duidelijk/handig om met anderen te laten zien wat je bedoelt: toon foto, toon kaart, ff dossier opvragen en toch allemaal duidelijk leesbaar een phone of pda is te klein daarvoor, maar wel 'portabler'. daarnaast zie ik op reis weer meer voordeel van een netbook (de EEE pc etc) om ook nog lekker te kunnen typen.
Nou ik zit met gemengde gevoelens, enerzijds zou ik de pad ook volkomen nutteloos kunnen vinden. Maar als je kijkt naar de mogelijkheden zoals Alice in Wonderland wat al de revu heeft gepasseerd her en der, moet ik zeggen dat ik toch een beetje in de kracht van het apparaat begin te geloven.

Daarnaast lijkt een pad me in zijn algemeenheid handig voor bijv. home-automation, maar wat je vaak hebt is dat je eerst een probleem moet creëren (geen domotica thuis, maar wil wel dat mijn licht, gordijnen, koffiezetter en oven automatisch werken) alvorens je het nut begint in te zien van zo'n apparaat.

Plus zoals met elk apparaat/gadget denk ik dat de binding maar van korte duur is, uiteindelijk zul je terugvallen in je oude patroon (de imac, de macbook) tenzij je jezelf er dwangmatig toe verplicht. Als je voor het eerst met een iPhone aan de slag gaat, ik weet het nog van de mijne, in het begin knal je dat ding ook vol met een shitload of apps waar je uiteindelijk misschien 35-40 % van gaat gebruiken.

Ontopic: leuk dat toshiba zich ook op de markt stort, ben alleen bang dat het geen invloed zal hebben op de prijs van apple's iPad daar apple toch gewoon zijn eigen koers vaart. Dus vraag me af als andere fabrikanten ook in de e-reader/tablet markt stappen of het überhaupt verschil gaat maken. Maar het is goed dat er genoeg aanbod komt, voor elk wat wils: android (chrome misschien ook nog straks), windows, iPhone O.S.
Veel bedrijven werken met tablet-laptops, die zijn nog zwaarder en hebben vaak een iets minder touchscreen. Android is multitouch-compatible en Windows 7 geloof ik ook. Dus de meeste applicaties zullen wel geschikt zijn, anders kan je er alsnog een muis en toetsenbord op aansluiten
Ik snap niet dat ze tablets leveren met windows 7 dat is er toch helemaal niet voor gebouwd ? ik denk dat android een veel beter systeem is voor zulk soort doeleinden :)
waarom niet? de startbalk is nu iig handig genoeg ervoor gemaakt om het wel te kunnen, en als je dan foto's kan vergroten zoals nu gebeurt met de trackpad van apple (of hoe je het noemen wil: twee vingers op het beeld scherm die een foto uit elkaar trekken zodat de foto groter wordt) en een on-screen toetsenbord implementatie moet microsoft toch ook nog wel uit de hoed kunnen toveren.

Ik denk dat je out-of-the box moet denken, en dat er tal van kleine applicaties ontwikkeld kunnen worden voor windows 7 alla de apps uit de appstore van apple, punt alleen is dat het er nog niet echt is, of van de grond is gekomen.
Het lijkt mij dat Android (speciaal voor mobiele apparaten) een stuk beter werkt. Bijvoorbeeld duidelijke interface. en de apps die er speciaal voor gebouwd is.

Volgensmij kost android wat onder linux draait een stuk minder van je hardware. Want moet je als je windows op je tablet hebt ook een virus scanner enzo hebben? lijkt me wel. Met linux zij zulk soort dingen (nog) niet nodig.
We worden trouwens helemaal bedolven onder de tablets. :+
Het grootste nadeel is imho dat windows niet op arm kan draaien, dat wil zeggen dat je dus automatisch relatief dure "tablets" hebt die maar een beperkte batterijduur hebben.
Zowel android als iphone os ondersteunen wel arm.
Linux ook :) Ben het met je eens trouwens, je vergat gewoon Linux er bij te zetten.

Ik zelf vindt tablets waardeloos. Ergnomisch een ramp. Ik doe alles met me Ubuntu netbook, en dat doet hij ontzettend snel op een 1.6Ghz atom. Ik ga misschien een keer Windows 7 installeren in een VM op me netbook. Kijken of dat zo soepel draait xD
Jah, android. linux, whatever.
reken maar van yes! W7 is hier zkeer voor geschikt. Goede ondersteuning voor oa. multitouch etc.
De meeste operating systems hebben support voor allerhande touch input, dat wil niet zeggen dat het lekker werkt op een tablet.
Die ondersteuning heeft OS X ook en toch gebruikt Apple een aangepast iPhone OS op z'n iPad.

Ik kan het niet genoeg herhalen dat Windows 7 is gebouwd rondom een toetsenbord en muis, en het ondersteunt touch screens.

Windows 7 en de standaard programma's zijn gewoonweg te priegelig voor kleine touch screens dus de fabrikant van de tablet zal z'n eigen GUI moeten ontwikkelen om het geheel enigszins bruikbaar te krijgen.

En dan zit je met Windows 7 ook nog eens met de grote overhead; een Atom is net krachtig genoeg het OS te draaien en wat dan met al die Windows programma's die veel meer CPU-cycles nodig hebben? Dan kom je al snel op een Core i3 tablet uit die of heel zwaar is of waarvan de accu binnen no time leeg is.

Nog een nadeel is dat Windows veel onderhoud nodig heeft. Lijkt mij vreemd om met regelmaat een virus scan, anti spyware, registry cleaners, crap cleaners etc te moeten draaien op een systeem met wat flash geheugen.

Apple heeft alleen met concurrentie van formaat te doen als de tablet wordt voorzien van Android met een uniforme GUI die door meerdere fabrikanten gebruikt kan worden zodat we niet een mengelmoes aan standaarden voor applicaties krijgen. Een GUI en een Android App Store voor tablets, that's it.
Ik kan het niet genoeg herhalen dat Windows 7 is gebouwd rondom een toetsenbord en muis, en het ondersteunt touch screens.
Windows 7 werkt prima met touch, geen enkel probleem.
heb je wel eens bij de je lokale computerspeciaalzaak met een win7 multitouch apparaat gewerkt? De basic functies (waar het bij een tablet om draait) is degelijk genoeg om er een tablet van te maken.
Windows 7 en de standaard programma's zijn gewoonweg te priegelig voor kleine touch screens dus de fabrikant van de tablet zal z'n eigen GUI moeten ontwikkelen om het geheel enigszins bruikbaar te krijgen.
Of de grootte van de pictogrammen en lettertypes aanpassen. Maak de pictogrammen 2x zo groot en zelfs iemand met de vingers van een gorrilla kan het met touch bedienen.
En dan zit je met Windows 7 ook nog eens met de grote overhead; een Atom is net krachtig genoeg het OS te draaien en wat dan met al die Windows programma's die veel meer CPU-cycles nodig hebben? Dan kom je al snel op een Core i3 tablet uit die of heel zwaar is of waarvan de accu binnen no time leeg is.
Atom is ruim voldoende om win7 starter op te draaien (win7 starter is daar voor ontworpen). Nogmaals: heb je wel eens een netbook met win7 in je handen gehad? Is voor de basics snel genoeg.
Nog een nadeel is dat Windows veel onderhoud nodig heeft. Lijkt mij vreemd om met regelmaat een virus scan, anti spyware, registry cleaners, crap cleaners etc te moeten draaien op een systeem met wat flash geheugen.
Een goede AV draait prima op een sys met minimale systeemeisen. Registry en crapcleaners moet je zoizo niet gebruiken. registry cleaners doen helemaal niets om de prstaties te verbeteren. Crap cleaners verwijderen alleen de crap die je zelf geinstalleerd hebt.
Apple heeft alleen met concurrentie van formaat te doen als de tablet wordt voorzien van Android met een uniforme GUI die door meerdere fabrikanten gebruikt kan worden zodat we niet een mengelmoes aan standaarden voor applicaties krijgen. Een GUI en een Android App Store voor tablets, that's it.
Er is al enige tijd een standaard voor dit soort applicaties. Dit noemen we flash.
het is juist apple de zijn eigen standaard wil neerzetten.

Als ik je post zo lees kom je over als iemand die nogal pro-mac is en anti-MS.
Op zich moet je dat natuurlijk zelf weten. Maar kom dan wel met goede argumenten.

[Reactie gewijzigd door Kriebelkous op 15 april 2010 14:34]

Maar kom dan wel met goede argumenten.
Heel m'n post staat vol argumenten. Wat wil je nog meer horen?

Dus Windows 7 op de tablet met Flash applicaties gaat het naar jouw mening helemaal worden? Wat is dan nog het nut van Windows 7 gebruiken met al z'n programma's? Android gaat efficienter met hardware om dus is beter geschikt voor Flash.

Het argument dat we veel horen om Windows op een tablet te gebruiken, is dat Windows zo veel applicaties heeft. Klopt helemaal echter het probleem is dus dat de interface en m.n. de hardware van de tablet zich voor het draaien van deze programma's niet laat lenen zoals ik in m'n vorige post al aangaf.

En Flash op Android als hoofd ontwikkelplatform? Ik dacht het niet, daar heeft Google zijn eigen SDK's voor.
[...]

Heel m'n post staat vol argumenten. Wat wil je nog meer horen?
je post staat inderdaad vol argumenten. Ik geef ook niet aan dat er geen argumenten staan.
Dus Windows 7 op de tablet met Flash applicaties gaat het naar jouw mening helemaal worden? Wat is dan nog het nut van Windows 7 gebruiken met al z'n programma's? Android gaat efficienter met hardware om dus is beter geschikt voor Flash.
Ook geef ik nergens aan dat Windows met Flash applicaties het helemaal gaat worden. Ik reageer op jouw mening dat er geen verschillende standaarden moeten worden gemaakt. Waar ik het volledig mee eens ben. Er is maar één fabrikant die hier van af wijkt.
Het argument dat we veel horen om Windows op een tablet te gebruiken, is dat Windows zo veel applicaties heeft. Klopt helemaal echter het probleem is dus dat de interface en m.n. de hardware van de tablet zich voor het draaien van deze programma's niet laat lenen zoals ik in m'n vorige post al aangaf.
Zowel alle programma's zijn aan te passen in grootte en dergelijke. Ik snap even niet wat hierin het verschil is met andere tablets. of het nu MAC, Android of een andere linux distro is. Volgens mij is alle gangbare software die bedoeld is voor windows wel zo aan te passen dat het prima werkt op een 10". Er worden immers ook legio 10" netbooks verkocht. de knoppen en snelkoppelingen zal je inderdaad wat groter moeten maken. Maar dat is niet echt een probleem, alhoewel je met de huidige generatie touch interfaces vrij secuur te werk kan gaan. op mijn Hero zijn de toetsen van mijn on screen toetsenbord ook niet zo groot.
En Flash op Android als hoofd ontwikkelplatform? Ik dacht het niet, daar heeft Google zijn eigen SDK's voor.
En ondersteund ook Flash omdat dit een veelgebruikte standaard is. Een mengelmoes van SDK's is niet te voorkomen. Dat zou hetzelfde zijn als vragen om games die zowel op XBOX als Playstation gespeeld kunnen worden. Wel is te voorkomen dat de gangbare online aplicaties niet ondersteund worden door gangbare toestellen.
Er is maar één fabrikant die hier van af wijkt.
En met succes. Andere ontwikkelmethodes zijn kennelijk ondergeschikt voor mobiele platforms anders zou Apple die wel hebben gebruikt. Apple voorziet ontwikkelaars trouwens gewoon in Xcode zoals Microsoft Visual Studio biedt. Flash is niet geschikt voor touch screens en slurpt CPU cycles.
Zowel alle programma's zijn aan te passen in grootte en dergelijke. Ik snap even niet wat hierin het verschil is met andere tablets. of het nu MAC, Android of een andere linux distro is. Volgens mij is alle gangbare software die bedoeld is voor windows wel zo aan te passen dat het prima werkt op een 10". Er worden immers ook legio 10" netbooks verkocht.
Een netbook heeft een toetsenbord en Apple past wel degelijk de applicaties aan voor de schermgrootte voor een betere gebruikerservaring. Windows 7 op een 10" touch screen is gewoon gepriel.
En ondersteund ook Flash omdat dit een veelgebruikte standaard is.
Flash is geen standaard.

Ruim 60% van de smart phones en 96% van draadloze apparaten met internet toegang zoals de iPod en iPad draaien zelfs helemaal geen Flash.
[...]

En met succes. Andere ontwikkelmethodes zijn kennelijk ondergeschikt voor mobiele platforms anders zou Apple die wel hebben gebruikt. Apple voorziet ontwikkelaars trouwens gewoon in Xcode zoals Microsoft Visual Studio biedt. Flash is niet geschikt voor touch screens en slurpt CPU cycles.
Lees mijn comment nog eens. IPV iets uit context trekken en quoten

[...]
Een netbook heeft een toetsenbord en Apple past wel degelijk de applicaties aan voor de schermgrootte voor een betere gebruikerservaring. Windows 7 op een 10" touch screen is gewoon gepriel.
Lees mijn comment nog eens. IPV iets uit context trekken en quoten
[...]
Ruim 60% van de smart phones en 96% van draadloze apparaten met internet toegang zoals de iPod en iPad draaien zelfs helemaal geen Flash.
bron?
bron?
Adobe likes to say that 96% of all computers in the US have Flash installed. What it doesn’t say is that more than 60% of all smartphone web traffic, and 96% of all “Mobile Internet Device” (that’s a euphemism for “iPod touch”) traffic doesn’t run Flash at all.
http://www.roughlydrafted...ple-vs-adobe-flash-myths/

Among mobile devices, Flash has less penetration because of Apple's policy of not bundling or allowing third party runtimes. The iPhone has captured more than 60% of global smartphone web traffic, and the iPod touch makes up more than 95% of all Mobile Internet Device traffic. This severely impairs Adobe's ability to market Flash as being a ubiquitous mobile platform.
http://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_Flash
met een bron bedoel ik een bron ook onderzoek gedaan heeft.
Geen pro-apple, -MS, -Linux, -Playstation, coca cola, of playmobiel website.

je 2e bronnen spreken elkaar trouwens tegen. en onderbouwen niet de theorie dat 60% van alle smartphones en 96% van alle apparaten met draadloos internet geen flash ondersteunen.

En nu weer terug naar het topic..

[Reactie gewijzigd door Kriebelkous op 15 april 2010 18:03]

Maar kom dan wel met goede argumenten.

Heel m'n post staat vol argumenten. Wat wil je nog meer horen?
ehh. goede argumenten, die niet in een klikje van een simpele weerlegging voorzien worden?
Ik hoef toch hopelijk niet uit te leggen dat Windows en m.n. de programma's op een 10" schermpje zonder toetsenbord een priegelige bedoeling wordt? Dat begrijpt elke simpele ziel toch wel. Daarom gebruikt Apple een OS en programma's die speciaal voor de iPad zijn ontworpen.

Windows heeft een grote overhead. Neem bijv. de HP Slate die een vergelijkbare accu als de iPad heeft en toch zal deze binnen 5 tegen ruim 10 uur voor de ipad leeg zijn. En ja, Windows is traag op een 1.6GHz Atom. Dus moet voor een Windows tablet of genoegen worden genomen met een traag apparaat waar normale applicaties amper op kunnen draaien of er wordt een snellere CPU gebruikt en de accu is nog sneller leeg, of de tablet is snel en gaat 10 uur op een accu mee maar is dan wel helaas 10cm dik.

En ja, Windows heeft veel onderhoud nodig vergeleken met bijv. het iPad OS wat 0,000 onderhoud behoeft. Een heel groot nadeel naar mijn mening om te moeten klooien met al die utilities die je systeem nog verder vertragen en productiviteit in de weg staan.

Dus nogmaal: De enige geduchte concurrent voor de iPad is een tablet die op Android draait met een uniforme GUI en een uniforme App Store. Anders krijgen we hetzelfde als met Windows Mobile dat het OS niet lekker werkt en het vinden van je favoriete programma's een dagtaak wordt.
Dus nogmaal: De enige geduchte concurrent voor de iPad is een tablet die op Android draait met een uniforme GUI en een uniforme App Store. Anders krijgen we hetzelfde als met Windows Mobile dat het OS niet lekker werkt en het vinden van je favoriete programma's een dagtaak wordt.
Voor jouw (blijkbaar) een dagtaak voor een ander gedaan in sec (ook op wm6.5 heb je gewoon een overzicht/startmenu/homescreen met apps enzo). Er is niks mis met windows 7 op een tablet voor bepaalde doeleinden, nee niet elke consument zit er op te wachten maar zo zit ook niet elke consument op android of een ipad te wachten!

En ja de accu gaat minder lang mee, jij zit daar mee, jij gaat voor de ipad.... Ik zit er niet mee alsof ik 5 uur per dag op een tablet ga zitten kutten (en in me huis letterlijk elke 2 meter 2 stopcontacten) :P Het is dat ik een knappe windows tablet te duur vindt en die van Apple ook dus is het afwachten tot ik voor rond de 200 euro een leuk 7+ inch apparaat kan scoren (wss met Android) :) Maar als die dingen minder duur waren had ik het allemaal overwogen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 april 2010 15:48]

Ik hoef toch hopelijk niet uit te leggen dat Windows en m.n. de programma's op een 10" schermpje zonder toetsenbord een priegelige bedoeling wordt? Dat begrijpt elke simpele ziel toch wel. Daarom gebruikt Apple een OS en programma's die speciaal voor de iPad zijn ontworpen.
deze simpele ziel niet :). Leg eens uit wat je bedoeld. Volgens mij is 10" voldoende zolang de grootte pictogrammen en dergelijke maar iets worden aangepast. Zelfs zonder is het best mogelijk.
Windows heeft een grote overhead. Neem bijv. de HP Slate die een vergelijkbare accu als de iPad heeft en toch zal deze binnen 5 tegen ruim 10 uur voor de ipad leeg zijn. En ja, Windows is traag op een 1.6GHz Atom. Dus moet voor een Windows tablet of genoegen worden genomen met een traag apparaat waar normale applicaties amper op kunnen draaien of er wordt een snellere CPU gebruikt en de accu is nog sneller leeg, of de tablet is snel en gaat 10 uur op een accu mee maar is dan wel helaas 10cm dik.
Accu zal inderdaad een beperkende factor worden.
Een OS op basis van android of het I-Phone OS zal langer met de accu meegaan.
Maar bied weer beperkingen in andere opties.
Windows heeft voordelen en nadelen. net als Android voordelen en nadelen heeft.
En ja, Windows heeft veel onderhoud nodig vergeleken met bijv. het iPad OS wat 0,000 onderhoud behoeft. Een heel groot nadeel naar mijn mening om te moeten klooien met al die utilities die je systeem nog verder vertragen en productiviteit in de weg staan.
Welke utilities? Een AV installeren is voldoende.
En welke productiviteit? Als je productiviteit wilt moet een een notebook of macbook kopen.
Dus nogmaal: De enige geduchte concurrent voor de iPad is een tablet die op Android draait met een uniforme GUI en een uniforme App Store.
ben ik met je eens. Een ipad en een dergelijk iets met android is ook een heel ander principe als een dergelijk systeem met een volwaardig OS.
Anders krijgen we hetzelfde als met Windows Mobile dat het OS niet lekker werkt en het vinden van je favoriete programma's een dagtaak wordt.
wat?
Ben je serieus?
heb je wel eens met een windows product gewerkt?
  • Het is je bedoelt met een t;
  • Programma's hebben geen pictogrammen;
  • Windows heeft buiten AV ook programma's nodig om spyware en malware te verwijderen: Vrijwel niemand die daar aan ontkomt. En daarbovenop een programma zoals crap cleaner omdat het OS en de registry na enige tijd vervuild raakt;
  • WM heeft geen app store dus ja, programma's zijn lastig te vinden. Een hoop trial&error. Hetzelfde zal gaan gelden voor Windows 7 op een tablet. Dan heb je er een dagtaak aan apps te vinden die 'vingervriendelijk' zijn en soepel op de lage specs van de tablet draaien;
  • Ja ik werk al sinds begin jaren 90 met Windows, en jij?
-
  • klopd
  • waar start jij ze dan mee op?
  • zit standaard in win7
  • www.download.com
  • ook zoiets, heb je dan ook wel eens recentelijk met een windows product gewerkt? je komt over alsof je nog nooit een windows 7 machine of windows mobile telefoon gebruikt hebt.
Ik ga trouwens stoppen met deze discussie. We dwalen steeds verder af van het nieuwsartikel.

[Reactie gewijzigd door Kriebelkous op 15 april 2010 17:56]

Ik ga trouwens stoppen met deze discussie. We dwalen steeds verder af van het nieuwsartikel.
Ja ach. We zijn het er wel over eens dat jij Windows 7 een toppie OS voor een tablet vindt, ik vind dat niet. Het iPhone OS is er speciaal voor gemaakt en ik hoop dat Android ook succesvol gaat worden. Microsoft op een tablet wordt dezelfde failure als Windows Mobile. Mark my words ;)
kan het niet laten....

Ik ben trouwens geen pro-ms of iets dergelijks. Ik snap alleen niet wat jij zo tegen een bedrijf kan hebben. Waar haal jij bijvoorbeeld vandaan dat Windows mobile een fail is?

Ik hoop dat alle 3 de bedrijven elkaar lekker kunnen gaan concurrenen. Komt de evolutie ten goede.

nu kap ik echt.
no hard feeling trouwens :)

[Reactie gewijzigd door Kriebelkous op 15 april 2010 18:07]

Ik ben trouwens geen pro-ms of iets dergelijks. Ik snap alleen niet wat jij zo tegen een bedrijf kan hebben. Waar haal jij bijvoorbeeld vandaan dat Windows mobile een fail is?
http://www.comscore.com/P...e_Subscriber_Market_Share

Zie 2e tabel.
Het gaat slecht met WM nu dat de iPhone 3 jaar op de markt is en Android steeds meer volwassen wordt. En dat terwijl Microsoft al 10 jaar, 7 jaar langer dan Apple, een mobiel OS heeft.

Dus verhoudingsgewijs zijn Apple en Android super succesvol en moet Microsoft met Phone 7 wel met iets speciaals komen. Reken er maar niet op (heeft met hun architectuur te maken dat ze falen).
Ik snap niet dat ze tablets leveren met windows 7 dat is er toch helemaal niet voor gebouwd
Pardon? Vista en Win7 zijn juist de enige desktop OS'en die wel specifiek gebouwd zijn voor tablets. Vanaf Vista heeft Windows zaken als handschrift herkenning, pen-flicks e.d. standaard in het OS geintegreerd. Vanaf Win7 is daar ook nog een multi-touch bijgekomen. En als je MS-Office gebruikt, dan heb je in de vorm van One-Note ook nog eens een super tablet applicatie.

Windows Vista/W7 is juist het ultieme OS voor serieuze tablet pc's. Ik weet dat uit ervaring, omdat ik al anderhalf jaar met Vista op een Tablet werk!
Dude, je spreekt over dingen die Linux al lang had... Behalve One-Note natuurlijk. Heb ik nog nooit gebruikt... Ik moet eerlijk zeggen, ik heb ook geen behoefte me zo te binden aan Windows. Ik behoud liever mijn keuzevrijheid.
beetje laat tegen over al de bestaande markt maar toshiba levert wel goede kwaliteit dus daar zullen ze het dan van moeten hebben
Hoezo laat? Toshiba levert al vele jaren tablets. Dit is gewoon een nieuwe telg in de collectie. Deze keer wat kleiner, omdat de markt momenteel naar kleinere producten gaat, met de netbooks als duidelijkste voorbeeld.

De verlijking met Apple gaat helemaal mank... maar dat is de Tweakers redactie niet aan het verstand te brengen. Als je het al ergens mee wilt vergelijken, dan met de Asus T91MT Eee pc tablet, die al een half jaar voor de iPad uit kwam.
lol een markt die er nog niet is en dan als laat bestempelen. Wat een kortzichtigheid
Neen, juist opgemerkt. Veel fabrikanten hebben hun tablets al maanden (jaar?) geleden aangekondigd. Dit is nu 'gewoon' een van de velen.
Wanneer ze aangekondigd zijn boeit toch geen drol, het gaat erom wanneer ze op de markt komen.

Sommige tablets waren al heel lang aangekondigd, maar _halen_ de markt niet eens. 'Duke Nukem Forever' was ook 'vroeg' aangekondigd, maar om nou te zeggen dat het zo'n gigantisch succes 'in de winkels' is?
... zucht... kern van waarheid. verwoording: triest
ze leveren misschien goede kwaliteit maar hun service is echt niet om over naar huis te schrijven...

het vervangen van een vga kabeltje voor de lcd van een notebook duurt 4 maanden, men durft nadat de betaling reeds 2 maanden is uitgevoerd de notebook onder REMBOURS op te sturen.

dan komt er nog bij dat zowel in als buiten garantie toshiba weigert om onderdelen te leveren..

hoe goed hun spullen nog mogen aangeprezen worden in de boekjes, voor mijn klanten nooit never geen toshiba meer... en zeker geen tecra's of satellite pro's meer...
Kwestie van eerst zien en dan geloven.

Iedereen kondigt nu dingen aan omdat die Ipad er al is.

Ze moeten met iets verdomde goed komen willen ze de Ipad evenaren.
Hij heeft toch wel flash he. Flash is echt de toekomst en dat mis ik toch echt op me iPad 8)7
Windows 7 en Android ondersteunen gewoon FLASH, in elke advertentie of reclame zie je terugkomen dat ze dat als sterke punt hebben tegenover de iPad
SARCASME van een iPad eigenaar zullen we maar zeggen (ik dus)

(het ontbreken van flash op de ipad is juist een feature)

[Reactie gewijzigd door Donstil op 15 april 2010 14:09]

Tuurlijk wil je het brengen of het positief is, maar het helpt niet mee dat die zogenaamde feature dus ook op elk apparaat van de 'tegenpartij' zit, je kan net als javascript bijv gewoon flash aan of uit zetten (ten minste in geval van windows kan dat en android heeft nog geen ondersteuning maar ga er maar van uit dat dat te deactiveren is/wordt) :) Dus dan heb je ZELF de keus wat je wilt en bepaald je zelf of je het een feature vind om het wel of niet te hebben...
alle advertenties/reclame word op het web dankzij flash gepresenteerd....heb ik als ipad gebruiker geen last van... think again ;)

ik zie overigens niet waarom het een "sterk" punt is, mis er niks aan.
vind ik niet..
OneNote is super voor op een tablet, maar draait alleen onder win7.
win7 is daarnaast multi touch capable, ondersteund handschrift herkenning, ondersteund draadloze beamers en powerpoint.

enne.. kunt je met de iphone ook je foto's, documenten, etc. afdrukken?

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 15 april 2010 14:34]

Ja hoor printen vanaf de iPhone is geen probleem.
Ja uiteraard, maar ook zonder PC/Mac waar weer software op moet staan en/of print-server? Want ik heb aardig het idee dat de iphone ZELF niet de printer kan aansturen, wel kan die een ander apparaat vragen dat te doen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 april 2010 15:53]

Ja uiteraard, maar ook zonder PC/Mac waar weer software op moet staan en/of print-server?
Ja de SDK voor de iPad ondersteunt een OS X-stijl print platform. Verwacht spoedig support voor de meeste printers waar direct naartoe geprint kan worden.

Voor de iPhone/iPod heeft bijv. HP iPrint Photo en Epson 'Epson iPrint' en er bestaan nog meer print utilities.
jep geen probleem op de iPhone.
Mits je printer het ondersteund.
huh ? flash is het verleden :o
haha dit is de grappigste reactie die ik vandaag gelezen heb! :D

Gelukkig heeft Donstil het sarcasme in zijn reactie buitengewoon subtiel gebracht en niet verduidelijkt met een smilie anders zou het best dom zijn dat je het niet opgemerkt hebt ;)

Ontopic:

Zeker met andriod, een OS dat van huis uit voor touch gemaakt is, kunnen dit best leuke dingen worden.
Donstil heeft toch wel degelijk een smilie aan het eind van z'n reactie. Daarnaast zijn het toch vooral de applicaties die van huis uit voor touch gemaakt moeten zijn. OS is mijnziens van onder geschikt belang.
Nou dat zijn ze bij Android natuurlijk niet, ik zuil dagelijks me muis en toetsenbord mee 8)7

(zo kan ik even mee doen met de sarcastische opmerkingen, en nog 1:)

Wordt echt tijd dat HTML6 door gaat komen, HTML5 heeft iedereen al :+

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 april 2010 15:33]

Is het op zo'n ding mogelijk te booten vanaf USB en je geld terug te vragen voor Android/Windows 7 (als Android geld kost natuurlijk) want dan is er nog een kleine kans dat ik het koop. Ik heb geen behoefte aan Android noch Windows 7...
Als het zo doorgaat is de markt voor tablets snel verzadigd.
Naar mij idee wordt de markt voor deze toestellen weer behoorlijk overhypt. Kennelijk is het voor de meeste grbuikers toch niet zo handig om alles via het scherm te regelen, getuige het feit dat de populariteit van gsm-toestellen met louter touchscreens ook weer op zijn retour is. Mensen vinden het kennelijk toch makkelijker om via een fusiek toetsenbord in te voeren dat via het touchscreen.
Mee eens, het is gewoon een gadget (voor de thuis gebruiker dan, zakelijk kan ik me wel wat nuttige toepassingen bedenken).

Sowieso lijken me touchpads niet echt ergonomisch bij langdurig gebruik! Toch , zoals nu ook, zit ik met een laptop op schoot, beneden op de bank, voor de tv, voordat ik naar bed ga, lekker te surfen op het web, daar zou een touchpad ook best uitkomst bieden, gewoon effe lekker surfen over het internet, bezigheden waar je niet gauw een keyboard voor nodig hebt...
De voorgaande tablets van Toshiba waren tegen de 2000 euro dus ik weet niet waarom ze opeens voor een kwart van die prijs een tablet gaan verkopen. Maar ik blijf hopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True