Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Qualcomm wil een patent op opvouwbare touchscreens, zo laat een aanvraag bij het Amerikaanse patentbureau zien. Het scherm bestaat uit drie panels en de interface kan worden aangepast aan de manier waarop het apparaat is gevouwen.

Het Amerikaanse Qualcomm wil met het opvouwbare touchscreen verschillende apparaten in een behuizing integreren, zo laat een patentaanvraag zien. Het scherm bestaat uit drie aparte touchpanels die aan elkaar zijn bevestigd. Als de drie delen volledig ingevouwen zijn, kan het scherm dienst doen als smartphone. Volledig uitgevouwen komt het oppervlak het best tot zijn recht als tablet.

In de patentaanvraag staat dat de interface kan veranderen met de manier waarop het scherm is gevouwen. Zo kan met het vouwbare touchscreen een netbook worden gemaakt door één deel om te klappen. Eén schermdeel doet dan dienst als toetsenbord, terwijl de andere twee delen de grafische interface tonen.

Qualcomm maakt voor het vouwbare touchscreen waarschijnlijk gebruik van oleds. Dit schermtype heeft geen backlight nodig om te functioneren en kan daardoor dunner worden gefabriceerd dan conventionele lcd's. Of de fabrikant al daadwerkelijk producten met een vouwbaar scherm in de pijplijn heeft, is niet bekend.

Qualcomm vouwbaar touchscreen patent Qualcomm vouwbaar touchscreen patent Qualcomm vouwbaar touchscreen patent Qualcomm vouwbaar touchscreen patent
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Vind niet dat ze patent op zon groot iets kunnen vragen. Als ze nou iets specifieker zijn met wat ze precies als patent willen aanvragen oke maar dit... Hierdoor krijg je dus steeds die rechtzaken over patent schijding omdat sommige bedrijven zon patent aanvragen.
Ik vind het ook een mooi idee maar waarop willen ze nou patent aanvragen? Op het opvouwen? Op het opvouwen van meerdere schermpjes? Dat meerdere schermpjes samen één groter scherm vormen? Dat lijkt me wel erg algemeen.
En als het te algemeen is dan wordt het patent hun geweigerd (als het goed is) omdat het ook andere, bestaande patenten 'overschrijft'. Nee, bij zo'n patentaanvraag moeten ze redelijk specifiek zijn, en de precieze techniek beschrijven en dergelijke, ipv een algemene term als 'opvouwbaar touchscreen'.
In Amerika vindt er voor zover ik weet nog steeds geen controle plaats op aangevraagde patenten. Ze worden dus standaard geaccepteerd en pas achteraf kan een patent weer onderuit gehaald worden.
Volgens mij vind er wel enige vorm van controle plaats, alleen is dit zeker niet voldoende.

Een tijdje terug was er iemand in Australie die patent had aangevraagd op een "circular transportation facilitation device" Oftewel een patent op het wiel. Dit patent is toegekend en pas later ongeldig verklaard toen ze er achter kwamen wat er precies gebeurt was.

Deze man heeft dit patent ook puur ingedient om aan te geven hoe slecht het patentsysteem is. Daar is ie natuurlijk goed in geslaagd.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 12 maart 2010 13:47]

Heb je daar bronnen voor?

Weet je uberhaubt wel hoe lang het duurt voordat je een patent hebt?

Als je een patent aanvraag doet, wordt er eerst door een commite uitgezocht wat de waarde er van is qua nauviteit en toevoeging aan waarde. dat duurt ongeveer 1 jaar daarna wordt er gekeken of er patenten zijn die een deel of dezelfde claims hebben dit kan zo 1-4 jaar alles bij elkaar duren.

Voor die tijd wordt het document openbaar gemaakt dan kunnen mensen dus al claims onderuit halen.

Dan als het na 4-5 jaar dan uiteindelijk wordt goedgekeurd en het een patent is, kan er voor een periode van 9 maanden alsnog op gereageerd worden door iedereen die het er niet mee eens is.

Dus geen controle echt niet!.. sterker nog extreem veel controle. Probleem is dat dit nog steeds mensen werk is en er dus soms wel eens wat goedgekeurd wordt wat niet had gemogen als er geen obstructie heeft plaatsgevonden door andere bedrijven.

Net afgelopen woensdag cursus gehad :D
Nee niet op het opvouwen, op het idee dat je de interface aanpast aan hoe je je scherm hebt gevouwen.

Bijvoorbeeld vouw je hem in 'laptop' style, dan zou er op de onderste scherm een toetsenbord kunnen verschijnen.

Vouw je hem in boek stijl, dan krijg je een 'book-look-a like' gui, waar je doorheen kunt bladeren. enz.
---

Snapt nou niemand hier dat het niet gaat om het 'kunnen vouwen' van een scherm, maar het idee dat je je GUI op de 'gevouwde stand' aanpast gaat? Als ik de reacties zo doorlees volgens mij niet.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 12 maart 2010 14:02]

Zijn er inderdaad maar weinig die dat doorhebben ja ;) Maargoed het gaat wel degelijk om de combinatie van vouwen + de interface aanpassen, die interface aanpassen aan het beeld los van het vouwen gebeurd nu ook al in grote lijnen (landscape>portrait modus)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 maart 2010 14:15]

Geniaal en inderdaad patent-waardig! not!

Komop, what's next? Patent op papieren vliegtuigjes??
Ze zullen wel moeten he met die flauwe patenten de laatste tijd :) Als je midden in een oorlog zit kan je daar niet uit stappen ;)

Daarbij heb ik zoiets tenminste nooit eerder gezien en is het ook niet echt verder geborduurd op bestaande ideeën, echte innovatie dus!
Zouden ook beide kanten van de schermen voorzien worden van beeld? En waar komt de hardware te zitten (processor en accu e.d.)?
Typo

[Reactie gewijzigd door Kordakus op 12 maart 2010 13:06]

De hardware zitten in het scherm zelf. Beide kanten is mogelijk maar de techniek laat het nu volgens mij nog niet in staat om het in een bruikbare manier te doen.
bovendien is het voor wat je ziet op de plaatjes ook niet nodig.

Lijkt mij echt top, dichtgeklapt een touchscreen telefoon, opgeklapt een (kleine) tablet.
Dan is het ook niet eens zo erg dat 1 van de 3 delen iets dikker is...
laptops met twee schermen bestaan al, wat voor 'doorbraak' is drie schermen dan? Niet echt een patent waard lijkt me.
Het gaat veel verder dan dat, zonder bezels zoals je kan zien, van de 2 schermen op de laptop kan je bijv niet 1 groot scherm maken, maar zoals je zegt 2 schermen :) Dit maakt van 3 schermen namelijk, 3 schermen, 2 schermen of 1 groot scherm :) En dan niet alleen kwam schermen maar ook een interface die zichzelf er over uitbreid of juist het tegenovergestelde, dat zie je niet terug in een laptop/tablet of wat dan ook! ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 maart 2010 14:11]

also ze een patentzaak gaan winnen met een patent "3 schermen opvouwen". ja echt niet, zoiets kan niet eens basis zijn om de rechtzaak mee kunnen te beginnen. Dan zijn zelfs de appel patenten nog minder breed als je me snapt.
Het gaat dan ook vooral om de interface er op aan te passen... niet enkel om het 3 schermpjes kunnen vouwen, maarja dat krijg je als je enkel het titel leest, dan mis je de inhoud ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 maart 2010 14:11]

Als dit uit zou komen zou ik zeer zeker geintresseerd zijn.

Eindelijk tablet, mobiele telefoon en netbook in 1 apparaat!

Ziet er behoorlijk innovatief uit.

Nu nog afwachten of alles qua interface enzo goed uitgewerkt kan worden zodat het een fijn en betrouwbaar/robuust genoeg product wordt.
zo iets bestaat toch al van microsoft de courier heet het geloof ik.

Linkje.
wat ik niet snap is waarom ze zulke patenten krijgen toegewezen. ze kunnen het nog niet eens maken, op deze manier is er dus nooit iemand die dit kan maken. en als qualcomm besluit dat de prioriteiten ergens anders liggen word dit dus nooit gerealiseerd.
slecht verhaal dit.
Gaaf idee maar in hoeverre het bruikbaar is....

Als laptop is het te klein als je het ook al telefoon wilt gebruikten. Als telefoon is het te groot als je het ook als laptop wilt gebruiken.

Het idee is gaaf maar de bruikbaarheid zie ik niet.

[Reactie gewijzigd door Mentox op 12 maart 2010 13:06]

Waarom zou je het als twee dingen tegelijk moeten gebruiken? Ik zie wel degelijk nut:
Je haalt je telefoon uit je zak omdat je even een filmpje wilt kijken. Je klapt hem open, en je hebt een 10 inch scherm, om films op te kijken, en toch past ie in je zak.
Je haalt je telefoon uit je zak omdat je even een filmpje wilt kijken.
"even" een filmpje kijken....Dit is echt een wereldidee.

Zo stond ik laatst even op het toilet een pot te plassen, en had graag ondertussen "even" Avatar gekeken.

Of wellicht even 'Alice in Wonderland' in de rij bij de kassa.

Ik miste ook de mogelijkheid om "even" de Hurt Locker te volgen terwijl ik op de fiets zat.

Een scherm wat je opvouwt en weer in je broekzak stopt, had een oplossing geweest voor al deze 3 zéér neipende entertainment-problemen.

O-)

[Reactie gewijzigd door tofus op 12 maart 2010 13:45]

Heel grappig, maar ik zou wel even een filmpje willen kijken als ik in de trein zit hoor!
Ik zie het nut er wel van in
Nederland is namelijk zo groot, dat je makkelijk een film kan kijken als je van Groningen naar Zierikzee gaat met de trein...
Tja, jij bent dus nog nooit in Zierikzee geweest. Dat kun je gerust vergeten met de trein.
Wat wel kan is met trein naar R'dam gaan, dan met metro naar het Zuidplein, en dan op de bus. Of je stapt in Goes op de bus richting Zierikzee en Rotterdam Zuidplein. In ieder geval kun je dan makkelijk twee films kijken.

ontopic: Mischien dat we er nu nog het nut niet van inzien maar dat komt geheid wel een keer, is het niet voor een filmje (moet het ook al goed plat voor zijn, dan wel voor iets anders, bv een rapport of aantekeningen.
Heel grappig, maar ik zou wel even een filmpje willen kijken als ik in de trein zit hoor!
Daar was de iPad (en andere tablets) toch al ideaal voor?! ;)

Maar even echt serieus; ik kan echt niet snappen waarom iemand de voordelen in zou zien van een tablet en dan ook nog eens zo'n scherm op je mobiel. Je kunt ze immers niet beiden tegelijk gebruiken. 't Komt op mij in ieder geval een beetje over als overkill.

Los daarvan blijf ik van mening dat je gewoon lekker thuis moet blijven of naar de bios moet gaan als je écht een film wilt kijken.

[Reactie gewijzigd door tofus op 12 maart 2010 19:22]

Ach ja, als je dicht bij huis werkt, is dat te doen.

Maar ik zit regelmatig een uurtje in de trein. En dan werk ik vaak nog even door. Maar zo nu en dan heb ik geen laptop / netbook bij me. Dus dan kan ik op m'n telefoon nog een pdfje en een site lezen, maar ik kan ook als ik al 9+ uur erop heb zitten even een 42 minuten durende aflevering van een serie kijken.

Maar goed, dan vind ik 3,2" al genoeg hoor. Een HTC Hero (geef ons toch eens 2.1 HTC...) is hier al best aardig voor. En nee, ik hoef niet zo nodig daar 6,4" voor uit te vouwen.
Idd, telefoons die je open kan klappen.

Touchscreentelefoons hebben heel snel krassen, zo kun je ze 1. groter maken, 2. geen krasjes :-)
Dat is redelijk achterhaald, volgensmij is het laatste toestel waar ik krassen op het scherm heb gehad de Qtek 9100. Mijn Hero, 6 maanden oud heeft geen enkele beschadiging.
Volgensmij heeft dat iets te maken met het type touchscreen, waarbij er bij een capacitief scherm wel een (glas)plaat overheen kan? iemand?
Na 2 jaar onzorgvuldig omgaan met n iphone 2g zit er nagenoeg geen krasje op t glas.
Maar, denk wel dat opvouwbare schermen n stuk lastiger krasvrij te krijgen zijn, buigbaar chemisch gehard glas???
Nintendo DS zeg ik.
Prior art!: Ik heb gisteren nog zo een papiertje opgevouwen voor ik t in een envelop deed.
Als je de plakrand van de envelop als "interface" ziet wel ja.

Door het vouwen verandert deze van vorm en lengte(zichtbaar, niet fysiek).
Nee het gaat er natuurlijk om dat alle tekst naar 1 deel verplaats ;)