Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 154 reacties
Submitter: binaries4me

De iPhone heeft een nauwkeuriger touchscreen dan concurrerende modellen. Dat blijkt uit een vergelijkende test, waarbij robots met verschillende druk rechte lijnen op het scherm probeerden te tekenen.

Zowel bij de test met 'medium touch' als bij die met 'light touch' bleek de iPhone het beste in staat om rechte lijnen op het scherm te tekenen, schrijft Moto Labs, de r&d-afdeling van ontwikkelbedrijf Moto. Het bedrijf voerde de test eerder uit met mensen, maar na kritiek besloot Moto Labs dat een herhaling met robots een beter resultaat kon opleveren.

Na de iPhone presteerden de Google Nexus One en HTC Droid Eris het beste. Beide toestellen komen uit de fabriek van HTC. De Palm Pre en BlackBerry Storm2 lieten het vooral liggen op de test met 'light touch'. De Motorola Droid bleek over het slechtste touchscreen te beschikken: geregeld registreerde het scherm een aanraking niet, zelfs bij gemiddelde druk op het scherm.

De test is alleen uitgevoerd met capacitieve schermen, die werken met een kleine elektrische spanning. Doordat er spanning wegvloeit als de vinger het scherm aanraakt, kan een aanraking worden geregistreerd. De verschillende smartphonemakers gebruiken verschillende touchscreens. Het verschil kan ook deels worden verklaard door optimalisatie van software voor een bepaald scherm.

Eerder bleek al dat de capacitieve schermen die HTC voor Android-toestellen gebruikt, multitouch onjuist registreren. De vingers worden soms op een onjuiste plek van het scherm geregistreerd. Dit probleem doet zich voor bij alle Android-toestellen van HTC, zoals de T-Mobile G1, HTC Hero, Google Nexus One en HTC Legend.

Vergelijkende test touchscreens (bron: Moto Labs)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (154)

Toch bijzonder dat techniek van in principe drie jaar oud het weet te winnen van de nieuwste modellen. Zegt veel over Apple en zijn altijd zo geprezen kwaliteit denk ik (hoewel ik daar altijd sceptisch over ben). Ik zelf ben nog steeds uiterst tevreden met mijn gejailbreakte iPhone 3GS en heb ook andere touchtoestellen geprobeerd. Hoewel ik altijd objectief wil blijven moet ik toch zeggen dat de iPhone vooralsnog echt de beste is qua touch en UI smoothness.

Wellicht dat er met de WIndows Phone 7 een goede concurrent bijkomt, maar dat betwijfel ik nog. Vind het OS niet echt heel overzichtelijk en vraag me af of het allemaal net zo zorgvuldig/smooth werkt als een iPhone..

Overigens moeten bedrijven serieus vaart gaan maken en de technieken goed doorontwikkelen, als Apple na 3 jaar nog steeds voorstaat, dan hebben ze al helemaal een voorsprong wanneer de 4G uit komt?
Maar apple stapte dan ook precies in op een moment waarin de gebruikers interface en de hardware krachtig genoeg werd voor een grote verandering. Dat is echt mijn mening, Apple heeft het precies goed getimed en een degelijk afgewerkt product op de markt gezet.
Is volgens mij puur kostentechnisch. En een 'betere' techniek hoeft gewoon stomweg niet. Wanneer een scherm gevoelig genoeg en zonder fouten werkt dan is het gewoon goed. Dus het feit dat de iPhone het 'beste' scherm heeft hoe niet per sé de beste keuze te zijn.

Smoothness is natuurlijk weer geheel iets anders dan wat er met deze test is aangetoont. Ik moet zeggen dat ik Android toestellen (zeker de nieuwe uitvoeringen die er snel aankomen) ook zeer smooth vind. Pfff, zelfs mn Hero werkt wel lekker soepel, terwijl die er de rottige Qualcomm MSM7200A chipset in heeft zitten.

Over WP7 is nog weinig te zeggen aangezien dat volldig in ontwikkeling is. Maar gezien de eisen die MS stelt denk ik dat de smoothness wel goed zal zijn!
Jammer dat de HTC Legend en HD2 er niet tussen staan evenals de HTC Desire, ik ken namelijk de Iphone en de nieuwe HTC's zijn extreem nauwkeurig.
Ja inderdaad, voor de HD2.
Dit omdat de HD2 het eerste WP6.5-toestel is met capacitief touchscreen. Dat maakt hem wel belangrijk om te testen mijns inziens.
De Legend en de Desire iets minder, dit vooral om de Nexus One hetzelfde scherm heeft als de Desire.
schijnt dat er over de nexus een extra zonwerende laag zit die de Desire niet heeft, dus de kans is dat de Desire er beter uit komt.

Zoals hierboven aangegeven, ze hebben misschien alleen de telefoons gepakt die slechter uit de test kwamen of de test zo gemaakt dat de Iphone er als beste uit komt.

Ik zeg niet dat het zo is, maar er zijn veel fanboys die de testen zo in maken dat hun merk er het beste uit komt
Ja maar dit is wat anders als jouw gebruikerservaring, heb je bijv. gezien hoe langzaam die 'vinger' gaat ;) Ga iets sneller en je hebt gewoon een strakke lijn op ongeveer elk capacitief scherm ;)
Bij de milestone is het van belang dat je de stalen behuizing ook aanraakt. Dit aarden is nodig om rechte lijnen te trekken. Check het zelf op android met de app "steamy". Hier zie je meteen resultaat van hard en zacht drukken.
In combi met oplader of niet geaarde ondergrond (isolerend bed bijv) zijn resultaten veel slechter dan met aarding.
Dat klopt. Ik heb het net eens even getest met mijn Milestone door wat lijnen te trekken met My Sign en als ik hem op een houten tafel leg en alleen met mijn vinger over het scherm beweeg dan registreert-ie meerdere, verschillende aanrakingen waar ik toch echt met mijn vinger een vloeiende lijn teken. Hou ik de Milestone echter in mijn hand en teken ik eenzelfde figuur, registreert-ie alles wel vloeiend.

Dat verklaart meteen waarom ik soms moeite heb met mijn unlock-pattern als de telefoon op bed of op de tafel ligt. Ik vond wel dat-ie soms wat raar reageerde, maar nu is meteen verklaard waarom dat is.

Bij het uitvoeren van de test zal de robot het waarschijnlijk niet in contact gestaan hebben met de rest van de telefoon.

Ik vraag me trouwens af waarom Motorola dat op deze manier heeft gedaan. Een bewuste design-keuze, of toevallig?

[Reactie gewijzigd door Peeh op 26 maart 2010 02:43]

Precies, de test opstelling is voor de Milestone dus bijzonder ongunstig. Oftewel, het is een subjectieve test die alleen bewijst dat een Robot de beste lijntjes kan trekken op een iPhone in deze bepaalde testsituatie.
En de uitslagen zijn dus niet geldig in een menselijke usecase testsituatie.
Grappig dat de HTC Droid en Nexus best wel hetzelfde patroon laten zien... Zal wel een gelijksoortig scherm in zitten..
Nexus en droid hebben inderdaad gelijke shermen zelfs gelijke makers hebben de scherem htc heeft het scherm voor google ontwikkeld staat overegns er trouwens bij.
Er zitten dus NIET dezelfde schermen in :)
Heeft dit er ook niet mee te maken dat de resolutie lager is met een gelijkblijvend oppervlakte, waardoor een pixel dus groter is. Kleinere pixels zijn moeilijker aan te raken, dus dat zou dan direct al een lagere score betekenen?
En daarmee stel jij dus dat de pixels touchgevoelig zijn? Dat is dus niet het geval. Er zit echt een laag over het lcd die de touch waarneemt. Een beetje touchscreen bestaat daarom al uit aardig wat lagen, gezien een tft scherm al uit meerdere lagen bestaat...
Wat mij opvalt is dat dit type schermen alleen lekker reageert als de bio-cultuur van je hand/vinger een beetje ok is. Mijn vriendin die vaak zeer droge handen heeft heeft inderdaad ongeveer dat soort reacties als de droid aangetekend word (ik bezit een milestone).

Maar zodra er wat handlotion ofzo opgaat gaat het ineens 100x beter.
Zit wat in, het werkt via geleiding dus klinkt wel logisch maar wel slecht :P
Ik dacht dat het werkte door een zelfopgewekt electrisch veld in de vinger..
Leuk patroon voor mijn volgende behang

Beetje een nutteloze test. Ik merk vaak genoeg met de iPhone van een vriend van mij dat hij regelmatig mijn vinger niet registreert, dus dat dat bij deze test wel het geval is lijkt me nietszeggend.
Ja precies, deze test zegt helemaal niks... 8)7 Blij met je Droid? Of heeft een andere vriend daar weer helemaal geen problemen mee?
We hebben hier de milestone (eu) niet de droid (van de test)... Maar ja ik heb hem, en denk jij dat ik hier last van heb, dacht het niet...

Noem 1 voorbeeld waar ik me vinger zo langzaam moet bewegen behalve deze test na te bootsen ;) Daarbij, buiten dat de droid buitengewoon slecht scoort is dat wel het enigste toeste dat echt op de rand van ze scherm is getest ;) Precies daar waar de meeste beginnen te falen, maar dat krijgen we niet te zien (kan ook goed uitpakken voor sommige telefoons uiteraard, maar eerlijk is het niet helemaal)!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 maart 2010 18:19]

Dan heb je liggen pitten tijdens dat filmpje. Op alle devices wordt er langs de rand getekend en bij diverse devices wordt nog eens onderstreept dat zij niet zo geweldig goed zijn met tekenen langs de rand (bijv. de Blackberry Storm 2 en Palm Pre). Niet dingen lopen vertellen die niet waar zijn, al helemaal niet als iedereen het gewoon in het filmpje en het originele artikel kan bekijken ;)

[Reactie gewijzigd door ppl op 25 maart 2010 23:17]

alsof ik op me werk het geluid aan ga zetten... Daarbij zie ik toch duidelijk hier op het plaatje dat het niet is gebeurt, anders liepen de zwarte lijnen TOT de rand van witte vlakken ;)
Dan denk ik dat hij z'n iPhone eens moet laten nakijken. ;)
Ik heb het ook al meegemaakt. Maar het maakt niet zo uit, aangezien het langs de andere kant, als het wel werkt, het erg goed doet.
Beetje een nutteloze opmerking. Ik merk vaak genoeg met de iPhone van een vriend van mij dat het touchscreen echt prettig werkt. Dus dat zegt waarschijnlijk alleen iets over jou vinger, en die van mij.

Waar het hier juist om gaat is dat ze het nu eens, onafhankelijk van welke subjectieve mening dan ook, hebben uitgezocht hoe de touchscreens van de diverse partijen presteren.
Het enige wat je nu weet is hoe het werkt met die testvinger.

Dus mensen die zo'n testvinger hebben moeten de iPhone kopen. :)
Daar heeft niemand een test voor nodig, dat de iPhone het beste touchscreen heeft is volgens mij algemeen bekend.

Het mooie is dat ze er allerlei patenten op hebben en geen enkele andere fabrikant de zelfde technologie kan gebruiken.

Ben benieuwd of de iPhone 4G een nog beter touchscreen heeft.
Het mooie is dat ze er allerlei patenten op hebben en geen enkele andere fabrikant de zelfde technologie kan gebruiken.
wat is daar mooi aan dan? geef mij 1 goede rede waarom dat mooi is. *apple's winst is geen goede rede*

Er zou een maximum prijs moeten hangen aan een licentie voor gepatenteerde technieken en een verbod op het voor jezelf houden er van. dit systeem houdt alleen maar de ontwikkeling tegen.
Iets met 'investering' kunnen terugverdienen.. ipv dat de concurent direct ermee aan de haal mag, waardoor je ook niet meer gaat investeren, omdat de concurent het dan toch 'gratis' overneemt.
de concurrent neemt niets gratis over, die moet toch een licentie betalen? en die investering hebben ze lang en breed terugverdiend voor een concurrent een eigen versie met de zelfde techniek heeft ontworpen en zijn productieproces op gang heeft.
dat is idd de ideologische reden om patenten te willen.

in de praktijk betekend het gewoon dat het verdedigen en uitbuiten van patenten juist inovatie kan tegenhouden. maar omdat het patentrecht een dusdanig groot onderdeel is van onze economie durft de politiek er niets aan te veranderen.
in de praktijk betekend het gewoon dat het verdedigen en uitbuiten van patenten
En dus maar alle patenten overboord gooien omdat sommige mensen ze 'misbruiken'? Nee, dat gaat hem niet worden lijkt me.
geef mij 1 goede rede waarom dat mooi is
Als er geen patent zou zijn;

Imitators kopieren de technologie, doen er niets mee want het werkt.

Er is wel een patent;

Imitators moeten gaan _nadenken_; "hoe kunnen wij een scherm maken wat _nog_ beter werkt.

oftwel:

Er is geen patent: stilstand
Er is wel patent: vooruitgang
Er is wel patent: fabricanten moeten zelf een andere oplossing vinden -> ze moeten nieuwe wielen uitvinden, over het geheel drijft dit dus de prijs op.

Er is geen patent: Concurrenten kunnen bestaande technieken overnemen en verbeteren, over het geheel een lagere prijs. Vooruitgang blijft er toch wel doordat je je moet onderscheiden van de concurrentie om marktaandeel te winnen.

Zo simpel als ik of jij het stelt is het niet, ook voor de invoering van het patentstelsel was er al vooruitgang.
Het mooie? Gelukkig heeft geen enkel automerk een patent op ronde wielen...
Precies, wanneer er geen patent was, was dat de concurrentie ten goede gekomen.
Bedoelde het ook sarcastisch, alhoewel ik er niet voor ben dat bedrijven innovaties van andere bedrijven zomaar over kunnen nemen natuurlijk.
Het mooie is dat ze er allerlei patenten op hebben en geen enkele andere fabrikant de zelfde technologie kan gebruiken.
Apple heeft geeneen patent op de "hardware" voor capacitive touchscreens, Synaptics en Co. hebben die namelijk al lang in bezit.

Wat Apple wel heeft, is een triviaal patent op bepaalde gestures, zoals de welbekende pinch.
In europa geldt dat (software)patent ten eerste niet, en de grote bedrijven die niet bang zijn voor Apple (vanwege een eigen voorraadje patenten, of op een andere manier 'machtig') implementeren het net zo makkelijk in de USA.
Niet waar: de HD2 heeft een nog beter touchscreen.
Vindt je?
Ik heb de HD2 in handen gehad en ik kan niet zeggen dat ik die touch sensor zo lekker vind werken. Ik heb "slechts" twee HD2's in handen gehad, misschien had ik de pech twee rotte exemplaren vast te hebben.
Heb je onderbouwing voor bewering?
En dat voor een scherm uit 2007, niet slecht 8-)

Of dat zegt iets over de kwaliteit van de iPhone of iets over de concurentie

[Reactie gewijzigd door FireStarter op 25 maart 2010 17:18]

Of zegt dat iets over de test? lijkt alsof ze hebben gezocht naar de test methode die het beste bij de door hun gewenste resultaten past :)

Ik zeg dit omdat je nooit kan werken met de droid en de storm 2 als ze het echt zo zouden registreren (dat neemt het feit niet weg dat ze alsnog slecht zullen scoren bij andere testen en normaal gebruik)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 25 maart 2010 17:22]

Uhu, okee, hoe zou je het dan anders testen.. tis wat als de resultaten positief zijn voor Apple.. dat mag natuurlijk niet op tweakers.

Die 'barslechte' is bij light touch.. het zegt dus enkel dat je bij de storm dus wat harder moet drukken..

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 25 maart 2010 17:24]

zelfde onderzoek, zelfde uitkomsten, andere conclusies:

"de iphone reageert te gevoelig op aanraking."

of "vingertop van robot is het gevoeligst op de iphone"

of "de door ons gemaakt testsoftware die input van scherm moet verwerken is het nauwkeurigst op de iphone"

dit is misschien leuk voor de statistieken maar uiteindelijk gaat het om gebruikersplezier. wat dat betreft heb ik nog maar met 2 capacitieve schermen gewerkt, die van de iphone en van de HTC HD2, en ik moet zeggen dat ik deze 2 gelijkwaardig vind aan elkaar en dat ze allebei zeer prettig reageren in vergelijking met resistieve schermen.
Hoe kan nu iets te gevoelig reageren?
Als je het aanraakt, dan is het om AAN TE RAKEN, anders blijf je er van af 8)7

Dus, zoals in de menselijke tekst: de vinger werkt het best voor een iphone! Dus: "Buy an iphone, because your finger deserves it !"

Neem 10 telefoons, schraap het logo er van af, geef hem aan je vader -die er niks van kent- en vraag na 10 minuten welke het prettigst scrollt en navigeert.

Je snapt best wel wie er gaat winnen met een enorme voorsprong.
Hoe kan nu iets te gevoelig reageren?
Nou, toen ik op 3200m in Val-thorens probeerde iemand te SMS'en op mijn HD2 begon deze spontaan allemaal aanrakingen te registreren als de wind er overheen blies. Lijkt mij een gevalletje van te gevoelig. Ik had mijn iPhone niet bij me voor een vergelijking anders had ik het zeker geprobeerd. Ik heb een iPhone en een HTC HD2 en vind beide schermen even goed.

De iPhone compenseerd voor het feit dat je meestal onder een toets klikt en registreerd de aanraking daardoor iets hoger dan werkelijk. Is een kwestie van gewenning maar beide schermen werken naar mijn menig even goed. Ook ik vind deze test wat te syntetisch, het gaat er niet om hoe een robot vinger van x milimeter een telefoon kan bedienen. Het gaat erom hoe ik een telefoon kan bedienen in de omstadigheden waar ik me in bevind.
Ben net tevreden met mijn Nokia N97 (trouwens een niet getest merk.)
dat ik het kan afvegen zonder input te geven.

vind inderdaad dat een iphone te snel reageert om mijn aanraking.
Ik kan het ook afvegen zonder input te geven, dat heet capacitief scherm. aka, hij reageert slechts op je vingers, en dus niet op kleding, broekzak, pennetjes e.d. :)

Edit: ik heb dus een iphone, ter verduidelijking :P

[Reactie gewijzigd door geerttttt op 26 maart 2010 00:00]

zoon pennetje is best handig als je vieze vingers hebt anders hoor ;)
Dat is dan ook gelijk de enige situatie waarin een pennetje handig is ;)
-offtopic- @rlKoekie:
Dus jij hebt een zoon die pennetje heet en daar veeg jij je vieze vingers aan af? Arm kind... :P

Niet dat ik altijd foutloos Nederlands tik, maar even twee keer lezen voordat je submit scheelt al een hoop. ;)

[Reactie gewijzigd door tedvg op 26 maart 2010 10:20]

Mijn Oma en mijn nichtje van 5, kunnen allebei alleen overweg met een iPhone.
Andere telefoontjes snappen ze geen ene reet van.

Moet wel iets zeggen lijkt me, ik zelf vind de iPhone heel fijn, maar mensen bashen er maar al te vaak op los dat het Apple is etc. etc.
Andere bachen? Heb je door wat je eigen post is: EEN BASH :P

Echt te veel grapjassen hier :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 maart 2010 08:14]

Man, doe es normaal. Hoezo is dit nou weer een bash? Ik kan me heel goed voorstellen dat ouderen of heel erg jonkies een iPhone sneller snappen dan andere toestellen. Het zit nou eenmaal erg simpel en netjes in elkaar. Ik heb in het verleden allerlei (smart)phones, pda's enz in mijn bezit gehad. En altijd probeer ik mijn omgeving te overtuigen van de coolheid van dat soort gadgets. Ik ben nog nooit succesvol geweest, tot de iPhone. Met name mijn vader, die een redelijke digibeet is, snapte na een uitleg van circa 10 seconden precies hoe hij de iPhone moest gebruiken.

En als je zoiets constateert, en dat meld op Tweakers, waarom is dat dan een Bash?
ze hebben nooit gewerkt met iets amders zeker?
Dat ze ermee overweg kunnen of niet heeft te maken met het besturingssysteem en niet zozeer met de gevoeligheid van het scherm.

Ik denk wel meteen dat je het goede voorbeeld geeft waarom een groot deel van de tweakers hier nooit een iphone zou kopen ondanks dat het een prima telefoon is, hij is zo oma-proof dat de gewoonweg wat meer diepgaande functies (die tweakers zo leuk vinden) ontbreken.

Om nog even terug te komen op het scherm zelf: Waarschijnlijk iedereen die weleens flink heeft gespeeld met een iphone kan zeggen dat het scherm prima werkt.

(overigens zelf een n97 bezitter)

[Reactie gewijzigd door jordy2811 op 26 maart 2010 15:20]

Ik heb het zelf wel eens bij de iphone wanneer je met je vinger over het scherm heen zweeft. Soms registreert hij dan toch een aanraking terwijl dit niet de bedoeling is.

Toch ben ik zeer tevreden over de functies die de iPhone met zich meebrengt en hoe ze zijn geïmplementeerd.
Ik sluit me er wel bij aan dat dit misschien niet de beste test is; hoe vaak moet je nou een diagonale lijn trekken op je scherm? Bovendien is het volgens mij zo dat de Nexus een standaardverschuiving maakt bij het trekken van deze lijnen (is een patroon), ik ben benieuwd of dat op basis van onderzoek toegevoegd is en dus misschien wel beter werkt? Wel is heel duidelijk dat de Storm gewoonweg slecht is ;). Ik ben overigens ook wel benieuwd naar de prestaties van de N900, maar die is nergens te vinden tijdens de test.

EDIT: Net even met een kartonnen stukje en m'n styles een diagonale lijn getrokken in een tekenprogramma: werkt perfect en zonder golfjes op de N900 ;).

[Reactie gewijzigd door Xirt op 25 maart 2010 18:13]

?! Hoe vaak trek je diagonale lijnen ?!

De essentie van dit onderzoek is om te bepalen welk toestel het meest nauwkeurig aanraking op het scherm op een bepaalde locatie omzet naar inputdata voor een programma/ui. De persoon in het filmpje legt uit nota bene dat doel uit, waardoor je kan opmaken dat een aantal factoren een rol spelen bij de gebruikerservaring en dat nauwkeurigheid van registratie van aanraking daar 1 van is.

Maw als ik op locatie x,y het scherm aanraak omdat het scherm mij daar een knop toont en die aanraking registreert niets of bv x+10,y-15 dan kan dat ongewenste input opleveren.
ja het is inderdaad niet boeiend hoe precies een phone de lijnen kan trekken,. wat voor input doe je nou werkelijk op een touchscreen??

juist drukken,, en aangezien je standaard je hele vinger op het scherm ploft reageert hij ALTIJD zo niet breng het toestel dan gauw weg lol..

anyway, dit is zo nutteloos.. het geen wat belangrijk is,, hoe snel reageert het toestel NA de input.. hij kan nog zo precies wezen maar als het dan 2 sec duurt voor hij het doorgeeft aan de cpu of w.e. dan heb je niets aan preciesie. (niet dat ik zeg dat dat zo bij de iphone is, in tegendeel)

wat ik dus wil zeggen: dit is doelloos aangezien je inderdaad nooit (lees: bijna nooit) lijnen trekt maar meestal een icoontje aanklikt en je daarbij niet erop let ''OH! niet te hard drukken'' maar je tikt hem gewoon rustig aan, en dat is vaak het oppervlak van je hele/halve vinger top.. en dus registreert elke nieuwe capacitive screen het gewoon goed!

doelloos deze test (voor de zoveelste keer ;))
Je hebt zeker nog nooit met een iPhone gewerkt. Daar ben je zowat meer aan het slepen met je vinger dan aan het tikken ;)
En dat slepen doe je vast met een naald? Deze preciesie is helemaal niet nodig, dus het onderzoek is inderdaad nogal nutteloos. Of heb je ooit problemen gehad met slepen op een telefoon (een niet iPhone dus...)?
ja,

met een Nokia N97 waarbij het scrollen (slepen van het venster dus) niet voldoende gevoelig is. Als ik de telefoon op tafel neerzet en ik ga met mijn vinger over het scherm om te scrollen wordt het zelden tot nooit geregistreerd. Zo moet ik met mijn andere hand tegendruk bieden door het scherm vast te houden waardoor ik harder kan drukken zonder de telefoon vooruit te schuiven en zo te scrollen...
@qgem1992 en ZeroSixZero

Dit onderzoek is wel degelijk nuttig; Hier blijkt namelijk dat als jij op coordinaten 200x300 drukt de iphone 200x300 registreert en je Droid 210x305; ofwel, je duwt op de T en je iphone registreert een T waar je Droid een H registreerd.

en DAT is het hele punt.
hoe snel reageert het toestel NA de input.. hij kan nog zo precies wezen maar als het dan 2 sec duurt voor hij het doorgeeft
Dat is inderdaad een heel belangrijk punt. Ik kan je vertellen, de iPhone heeft een te verwaarlozen lag, uit ervaring heeft de HTC Touch HD ongeveer 300ms lag en wat ik gezien heb van de nieuwe geweldige (braak) nokia N9000 is het daar nog erger.

Wat ik getest heb is in je applicatie overzicht naar een volgende pagina scrollen. Niets byzonders.

Mijn onderzoek was "hardly scientific" maar het is wel representatief voor de gebruiker; "als ik NU scroll wil ik NU iets zien bewegen, en niet als ik mijn vinger al van het scherm heb."

Back on topic; deze test gaat niet over lijnen trekken, deze test laat zien hoe accuraat de sensor is, dat het lijnen zijn is alleen maar makkelijk, het hadden ook een hele berg puntjes kunnen zijn, zelfde effect;

De iphone registreert daar waar jij drukt, de rest wijkt matig tot ernstig af. Vergeet niet dat een telefoon een klein toetsenbord heeft, een kleine afwijking en je zit op de verkeerde toets te drukken. (Overkomelijk, maar vervelend. geeft een nare ervaring)
@ rmpel.
Dat is een manier om het uit te leggen, je kan ook zeggen als je op 200x300 wilt drukken en drukt door de grootte van je vingers op 210x305 dat de meeste toestellen naar het "grid" springen omdat daar de meeste knoppen zitten en de iphone gewoon 210x305 registreerd.
ik vind vaak dat er iets getest wordt en er dan opeens allemaal dingen geroepen gaan worden die eventueel zouden kunnen maar dan rijzen er wel vele vervolg vragen op die vervolg onderzoek nodig hebben.
na het zien van de film en de grote (lompe) aansturing en dat op bijna alle telefoons "accolades" ontstaan zou ik haast gaan denken dat de iphone recht tekent terwijl er kromme lijnen gezet worden.
Dit onderzoek ging juist om de resolutie van de touchsensor. Hoe lichter de touch hoe groter de kans op errors waardoor de lijn golvend wordt. Met een stylus zit je ver boven de drempel van wel of geen aanraking. Dus kan je jouw experimentje niet hiermee vergelijken. Tenminste, dat is neem ik aan wat je wil zeggen met je edit? Of was het geen irrelevante informatie? Wat deze test dus bewijst, is dat de iPhone een hoge gevoeligheid en resolutie heeft. Gaaf! ofzo.. Denk ik..
Aangezien je met een stylus al preciesere invoer kan geven dan met je vingers heb je blijkbaar geen hogere gevoeligheid/resolutie nodig en dit onderzoek is in mijn ogen dan nogal onpraktisch en behoorlijk nutteloos? Of zijn er daadwerkelijk mensen die met een speld hun iPhone bedienen :P?
Door diagionalen te trekken kun je zien op hoeveel punten hij nou echt je vinger registreerd. Hoe rechter, hoe preciezer. En bij de iPhone is dit nagenoeg elke pixel precies.

En als je het zelf gaat probeeren. LANGZAAM, anders werkt het niet. Als je te snel tekent zal die maar een paar punten onthouden en daartussen lijnen trekken.
Net langzaam gedaan met een passerpunt en ik kreeg een goed resultaat. Enige wat opviel is dat ik net ietswat kracht moet zetten, maar dat zal meer te maken hebben met de ingestelde gevoeligheid en met de beschermfolie die erop zit (anders had ik die passerpunt er ook echt niet opgezet :P). Beetje jammer dat de telefoon niet in het onderzoek staat dus, maar misschien in een vervolgonderzoek :)?
Maar het scherm van de nokia n900 is resistief dat betekend dat hij reageert op druk. En die technologie is over het algemeen preciezer dan een captief scherm.

Het klopt bij mij gevoelsmatig ook dat de iphone en ipod touch de beste touscreens hebben wat ik me wel afvraag is hoe kan Apple dit in één keer zo goed gedaan hebben. Want HTC, Nokia, Blackberry zijn geen kleine bedrijven die weinig geld voor investeringen hebben. En dus zou ik ondertussen wel eens verwachten dat er gewoon een scherm is wat hetzelfde aan zou voelen.

Nokia heeft zowel resistieve als captieve schermen en de resistieve schijnen wel zeer goed te zijn maar nog net iets minder dan die van de iphone qua druk maar qua precisie is hij beter.
Ik heb net ook bij mijn milestone (met screenprotector) geprobeerd rechte lijnen te trekken. Het resultaat is zelfs bij extreem lichte aanraking een kaarsrechte lijn. Als ik heel langzaam de lijn trek wordt hij wat gegolft maar dat ligt waarschijnlijk meer aan mij :P
Ik vind de iPhone verreweg het beste en met mij vele anderen. Dat de test niet de beste is is zeker omdat de iPhone als beste eruit komt?
offtopic:
Daar lijkt het wel op ja. Alles wat Apple is wordt de grond in geboord en meestal zelfs door mensen zonder ervaring met Apple producten.

Het riekt naar jaloezie
Ja wat zijn we jaloers op deze testresultaten :P Echt ik heb vanacht niet geslapen zo jaloers ben ik... Sorry hoor maar ik koop elk 3/4 maanden ene nieuw toestel en ik moet gewoon geen iphone :D Volgende maand de HTC desire maar is een kans geven (heb me milesotne al vanaf december) :)

Daarbij in de praktijk (je weet wel als je het toestel gewoon gebruikt) heb je helemaal geen last van deze verschijnselen hoor... Ik merk geen verschil met de ipod die hier naast me ligt ;)

Daarbij denk ik eerder dat het andersom is kwa jaloezie, kijk hier dan wat een verschil in resolutie: http://www.gekkehouse.nl/...-milestone-resolution.png De grote is me telefoon de andere is een ipod/iphone ;) Oke niet alle icoontjes zijn bij mij even mooi (zijn niet voor mijn reso gemaakt, maar op me telefoon zie ik ze net zo mooi als andere) maar zoals je ziet kan er 3 tot 4x zo veel detail op mijn scherm getoverd worden dan er op een iphone kan ;) Daar komt nog is bij dat of de pixels bij de iphone heel groot zijn (is niet zo) of dat ze verder uit elkaar liggen (en dat is wel zo) en dat zie je duidelijk als je er naar het scherm kijtk, kleine zwart/grijze randjes tussen de pixels... Maar he ik klaag niet over de ipod maar zeker niet over me telefoon, ben hartstikke tevreden met het scherm en de precisie er van!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 maart 2010 08:39]

Ik vind het wel eerlijk als ik zeg dat het scherm van apple het fijnst werkt,
Dit is overegns niet omdat ik nou zo fan ben van apple dat is gewoon omdat ik toevallig droid eris, storm2 ,palm pre en ipod allemaal gebruikt heb.
Waarvan de ipod nog steeds in gebruik.
Overigens staat er bij de ipod some weakness at edge's nou dan mogen ze mij die wel even aanwijsen want ik zie ze niet.
Ook was het leuk geweest als de eigelijk bedoelde vorm nog ergens had gestaan om te vergelijken.
Want voor het zelfde geld dat het patroon vol met golven zit.
Met de weakness at edge's bedoelen ze de vierkante lijn die ze ook nog getekend hebben. En daar zitten soms wat gaten in.

Ik vraag me wel af of de machine wel helemaal klopt bijna bij ieder scherm zit rechtsboven een stukje waar de touchscreens niets hebben gedetecteerd. Zoveel schermen met op dezelfde plek een misser kan haast geen toeval zijn dacht ik zelf.
Ik kan bevestigen dat de iPhone en/of iPod Touch wel degelijk aan de randen problemen hebben en niet alleen in de rechterbovenhoek.

Als iPhone ontwikkelaar heb ik hiervoor van mijn gebruikers dikwijls slechte reviews gekregen omdat ze de knoppen in de rechter en linkeronderhoek niet konden gebruiken en omdat in de onderste controlebalk dikwijls de verkeerde items aangeklikt werden. Ik heb dan wat research gedaan om te zien of het geen fout was van mij, maar tevergeefs, ik kon er niets aan veranderen afgezien van een complete UI-overhaul die alles van bij de randen van het scherm weghaalde.

Op het eerste zicht lijkt dit niet het geval te zijn, maar naarmate je de iPhone meer gebruikt of naarmate hij langer aan staat wordt deze storing aan de randen erger. Ik denk dat het deels te maken heeft met het opwarmen van het apparaat, want naarmate het apparaat warmer werd werd deze storing ook erger.

Ik weet niet hoe het bij andere smartphones is, daar heb ik het nog niet uitvoerig getest.

Ze zouden "just for fun" de HTC Touch Diamond eens moeten toevoegen, op dat ding moest ik echt rammen met de stylus om er beweging in te krijgen. Slepen was al helemaal een hel. Gelukkig heeft HTC veel bijgeleerd.
Je hebt mij niet horen zeggen dat de Iphone slecht is oid, ik heb er zelf mee gewerkt en weet dat het gewoon een net systeem is. Zoals ik met mijn edit aangeef gaat het meer om de resultaten van de "slechtste" waardoor ik dat gevoel krijg
Zie mijn andere edit ;)

Bij de iPhone en een aantal andere toestellen kan je dus 'lichter' aanraken, en dat is niets nieuws.
Ook is de iphone preciezer, kijk maar naar de rechte lijnen die het zelfs bij light touch registreert. veel rechter dan waar dan ook. kans dat je raakt watj e wil raken is dus groter.. en idd, lichte aanraking is voldoende.
Lol had ik niet eens over nagedacht, had ik inderdaad wel moeten doen. Thanks!
Harder drukken hoeft ook niet per definitie slechter te zijn. Het kan ook een stukje gebruikservaring toevoegen. Zo herriner ik mij een samsung-telefoon welke softbuttons had (zo'n glasplaatje die je aan moet raken wat als knop fungeert). Deze knoppen waren alleen maar veel te responsief.
Daar had de LG chocolate ook last van: sommige mensen sloten gesprekken af, omdat de telefoon (en dus de knop 'ophangen') het gezicht licht raakte tijdens het praten ;). Je ziet dit overigens ook terug bij toetsenborden: echte knoppen worden toch over het algemeen wat prettiger gevonden (feedback voor je vingers ;)).
Je kijkt toch gewoon naar het "het gebruik van een touchscreen". Hoe had jij de test dan gedaan?
Persoonlijk had ik zo'n test nooit gedaan omdat je eigenlijk nooit representatieve resultaten krijgt omdat een scherm altijd anders reageert op mensen. Al kijk je naar mij kan ik soms niet eens met goede touchscreens werken omdat ze gewoon niet goed reageren. Dit terwijl het bij andere mensen gewoon normaal werkt

Nu gaan mensen af op zulke testen terwijl dat eigenlijk niet zou moeten
Moto is een anders een behoorlijk respectabel test bedrijf. Hun eerste test was een "vinger" test met dezelfde methode. Deze robot test bewijst eigenlijk alleen maar wat ze eerder al hadden geconstateerd. Hier staat deze eerste test:
http://labs.moto.com/diy-touchscreen-analysis/
Andere tests:
http://www.moto.com/

Deze testen zijn goed onderbouwd (zie argumentatie eerste filmpje) dus mensen zouden juist op deze testen af moeten gaan. Beter dan jantje met zijn review op hardware site X :)
een respectabel bedrijf, maar wel een met orders van apple, dus je kan je wel degelijk vragen stellen bij deze review.
J. Daniell Hebert is the co-founder and CEO of MOTO Development Group, a product strategy, technology and development firm with offices in San Francisco and Hong Kong. Under Daniell's leadership, MOTO has provided advanced research and intellectual property for Apple, Microsoft, Sony, Hewlett Packard, Motorola, Casio and Ricoh. MOTO has also developed and shipped high volume consumer electronics products for Virgin, Intel, Logitech, Sirius, Livescribe and many other startup companies.
chris mompelt iets van de hand niet bijten die je voedert...

[Reactie gewijzigd door white modder op 26 maart 2010 01:30]

Of je doet de test niet omdat je er niet tegen kunt dat een Apple platform wint, wat JIJ niet gewend bent ;)

Maar als je kijkt hoe die schermen ontzetten 'golven', dan heeft dat toaal niks te maken met de drukgevoeligheid. Dan is de berekening van de 'weerstand' van het scherm gewoon totaal bagger.
Ik ben ook van mening dat me scherm niet zo ernstig is als dit hoor :P Ik heb een milestone oftewel gelijk aan de droid... En nee in gebruik zou je echt niet zeggen dat het zo slecht is als dat ze hier doen lijken ;) Ik heb op me werk een ipod liggen maar die is net zo precies als me telefoon... Maargoed misschien heb ik wel magic fingers :P

Wel appart dat ze overal hetzelfde op getekend hebben, zo zitten ze bij de droid heel dicht aan de rand rechts, en bij de iphone komen ze nergens in de buurt van de zijkanten (breeder maar minder hoog)... Vind ik best nep, juist aan de zijkant verbuigen de lijnen het ergste!
Ze tekenen overal tot aan de rand. Bij een iPhone valt het effectieve scherm kleiner uit dan de zwartrand om het scherm (1 a 2 mm). Daardoor lijkt het of ze bij de iPhone niet tot aan de rand gaan.
Dat klopt, hier heb ik trouwens op de ipod links meer ruimte als rechts, oftewel het scherm ligt er scheef in :P

MAAR de achtergrond van het scherm is gewoon wit, en die zwarte lijnen komen niet tot de rand van het witte vlak (het daadwerkelijke vlak)...

Dus ja ze komen nog steeds ver van de rand (vind ik) en het scherm ligt niet eens in het midden :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 maart 2010 08:25]

Dat zegt niets over de test maar wel heel wat over jou. Er hoort nog een filmpje bij de test waarin ze duidelijk het e.e.a. laten zien. De robot tekent alleen een bepaald patroon uit, dat is gewoon een standaard cnc iets wat een cnc frezer ook doet. In dat filmpje wordt echter op het eind ook uitgelegd hoe je de resultaten moet interpreteren en laten ze nota bene nog zien wat het verschil is tussen hun eerdere test waarbij ze zelf met hun eigen vinger het patroon gingen tekenen en dat van de 2e test met de robot. Men benadrukt dat de resultaten allemaal vrij dicht bij elkaar liggen maar dat er soms best hele grote verschillen zijn (de droid vs de rest eigenlijk). Er wordt verder ook uitgelegd dat dit niet meteen een alles zeggende test is, er komt nog heel wat meer bij kijken om een touchscreen goed werkend te krijgen waarbij de onderliggende software zoals het OS en de drivers van groot belang zijn (het artikel hier stipt dat ook al aan).

Je reactie is wel heel erg simplistisch. De test laat helemaal niet zien dat bepaalde devices onwerkbaar zijn, het laat alleen zien dat de ene beter lijkt te zijn dan de ander. Wat dat voor betekenis voor de praktijk heeft is een ander verhaal. Daarvoor zijn zaken als context en interpretatie van belang. Lees het artikel nog eens (met name het stukje "Understanding the Results" die in de bron staat) en bekijk ook vooral het filmpje wat erbij hoort, met name het laatste stukje want daar leggen ze je uit hoe je hun onderzoekje moet zien. De soep wordt echt niet zo heet gegeten als het wordt opgediend.

[Reactie gewijzigd door ppl op 25 maart 2010 23:15]

Tjeeetje, dan ben je anti-apple om zo iets te roepen... :Y)
Inderdaad, want uit ervaring blijkt ook gewoon dat de iPhone en iPod tot nu toe de meest accurate technologie en/of de beste waarnemende software gebruiken. Velen in mijn omgeving zijn het ook met mij eens hierover.

Ik ben niet pro Apple, maar ik irriteer me vaak mateloos aan de buggy touch screens op mobieltjes (LG, Samsung, HTC). Ze doen ook zo vaak niet wat je wil dat ze doen, registreren een click waar ik een drag wilde, et cetera. Dat is waarschijnlijk grotendeels software optimalisatie. Apple doet dit toch wel degelijk erg goed.
Of het zegt iets over het feit dat de multitouch/touchscreen van de iPhone gepatenteerd is en daardoor niet gebruikt kan worden door andere bredrijven. Triestig, imho.
Waarom zou het triestig zijn om eigen ontwikkelde technologie te beschermen? Een ander bedrijf kan toch een licentie kopen op de techniek?
edit:
verwijderd wegens dubbel

[Reactie gewijzigd door white modder op 26 maart 2010 01:30]

Misschien hebben ze wel de iphone 3gs getest en niet de 2g :+

Het scherm van de 2g en de 3gs zullen toch niet 100% hetzelfde zijn?
Aangezien de een 2/3 jaar nieuwer is.
je hebt het wel over apple he..
Mmmmm, niet mijn ervaring. Ik heb een Nexus (voor de US) en een iPhone (voor Frankrijk en Duitsland) en wellicht komt het door de ervaring maar de iPhone is echt een hele stap beter. Om precies te zijn, kan de Nexus vrijwel niet gebruiken tijdens het lopen maar de iPhone wel. Net verkeerd dus als je ziet hoe weinig in de US loop.

Mijn dochter, met dunne vingertjes denk er precies omgekeerd over en ik heb dus het gevoel dat de iPhone beter omgaat met grote aanrakingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True